'Kes pelajar pengsan hal remeh'

GEORGETOWN: Kementerian Kesihatan menyifatkan sebagai tidak berasas kejadian 19 pelajar perempuan sebuah sekolah agama di Alor Star, Kedah, muntah, pening, sesak nafas dan pengsan akibat terhidu asap semburan kabus oleh Jabatan Kesihatan.

Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Dr Abdul Latiff Ahmad, berkata tidak munasabah semburan asap ubat nyamuk boleh menyebabkan pelajar mengalami masalah sedemikian sehingga dimasukkan ke hospital.

Sambil menyifatkan ia sebagai perkara remeh, beliau berkata, jika asap semburan itu berbahaya kepada kesihatan manusia, sudah pasti kementerian menghentikan program semburan sedemikian sejak dulu lagi.


"Saya ingat ia bukan faktor semburan kabus, ia berlaku kepada orang Melayu saja (pening, muntah dan pengsan), orang Cina tidak pengsan pun (bila dibuat semburan). "Ini mitoslah, susah saya nak buktikan, tak tahu apa sebabnya, tanyalah orang yang pengsan itu, orang Melayu saja yang dok jerit histeria, yang lain pun ikut, semburan itu hanya musabab saja," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas majlis Sambutan Hari Q Jasamu Dikenang Peringkat Jabatan Kesihatan Pulau Pinang 2007 di Hospital Pulau Pinang di sini, semalam.

Beliau diminta mengulas kejadian 19 pelajar perempuan sekolah agama persendirian di Jalan Langgar, Alor Star, yang dikejarkan ke Hospital Sultanah Bahiyah (HSB), Ahad lalu, selepas muntah, pening dan sesak nafas selepas terhidu asap semburan kabus untuk nyamuk Aedes.

0 comments: