Transformasi ekonomi negara
MALAYSIA tanpa perlu disangsikan lagi telah berjaya muncul sebagai satukisah kejayaan berdasarkan apa yang kita capai sejak merdeka. Ketikaitu, Malaysia hanya sebuah negara miskin yang bergantung kepada hasilgetah dan timah.

Menjana ekonomi dan pertahan maruah wanita
TIDAK dapat disangkal, Malaysia antara negara Islam yang paling ketaramemberikan hak sewajarnya kepada kaum wanita.Semua ruang dan peluangitu berpaksikan prinsip meritokrasi dan tidak berdasarkan diskriminasigender.

Memacu pegangan ekuiti bumiputera
SETELAH lebih tiga dekad Jawatankuasa Pelaburan Asing (FIC) dibentuksebagai antara instrumen penyusunan semula masyarakat bagi mewujudkankeseimbangan ekonomi, hasilnya tidaklah begitu membanggakan.

BISIK-BISIK AWANG SELAMAT
SETELAHmengambil kira buah fikiran dan pandangan pelbagai pihak, Datuk SeriNajib Tun Razak telah mengumumkan langkah-langkah terkini bagimemastikan kadar pertumbuhan tinggi dalam konteks persekitaran globalyang kompetitif.

Menyelami partisipasi politik belia
PADA4 Julai ini genaplah 100 hari saya menjadi Ahli Majlis Tertinggi UMNO.Dalam tempoh itu, tema utama yang saya bincangkan ialah partisipasi(penyertaan) belia dalam politik. Antaranya, sokongan belia terhadapBarisan Nasional (BN).






Cabaran besar merencana negara ke arah model ekonomi baru
Ucaptama Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak pada Persidangan Invest Malaysia 2009, di Kuala Lumpur, semalam.

Minda Pengarang: Tangguh pindaan akta tukar agama tindakan tepat
ISUmengenai penukaran agama mula menarik perhatian di kalangan masyarakatpelbagai kaum di negara ini apabila seorang wanita Melayu bernamaAzalina Jailani mengaku murtad sejak 1998 dan memfailkan permohonan dimahkamah untuk mendapatkan perintah supaya Jabatan Pendaftaran Negara(JPN) menggugurkan perkataan Islam daripada kad pengenalannya, selepasjabatan itu menolak permintaannya pada 1999.








Mengait sepenuh jiwa
Setiap batang jarum mempunyai nombor dan saiz tersendiri. Semakin kecilnombor tersebut bermakna semakin terperinci corak yang bolehdihasilkan.


Misteri mengikat kaki
Penghormatan dan keseksian wanita di China pada 1,000 tahun lalu dinilai daripada saiz kaki mereka yang kecil.
Transformasi ekonomi negara

MALAYSIA tanpa perlu disangsikan lagi telah berjaya muncul sebagai satu kisah kejayaan berdasarkan apa yang kita capai sejak merdeka. Ketika itu, Malaysia hanya sebuah negara miskin yang bergantung kepada hasil getah dan timah.

Kini, selepas nekad memilih kepelbagaian sumber dan perindustrian, ekonomi Malaysia telah berubah, menghasilkan lonjakan peningkatan berbanding dengan apa yang mungkin hanya kita kecapi sekiranya terus bergantung kepada komoditi-komoditi itu.

Sepanjang tempoh tersebut, Malaysia mengekalkan pertumbuhan ekonomi yang mapan, pada kadar purata 6.2 peratus setahun.

Pengagihan polisi dan pertumbuhan ekonomi yang mapan ini telah memberi manfaat kepada seluruh rakyat Malaysia. Kadar kemiskinan kini menurun ke bawah empat peratus berbanding 49 peratus pada 1970.

Ini merupakan pendekatan pembangunan berdasarkan kesaksamaan, mengikut acuan kita – Malaysia.

Tidak timbul isu penindasan dalam soal ini. Kesaksamaan dicapai menerusi pengagihan yang adil dalam pengembangan kek ekonomi negara.

Tanpa pertumbuhan ekonomi yang kuat, kita tidak mampu mencapai objektif dalam pengagihan yang seimbang. Pengenalan terhadap pertumbuhan dengan ekuiti pada 1971 turut mencerminkan kemampuan Malaysia untuk mengambil keputusan yang pragmatik dan berani, terutama untuk meningkatkan kepentingan kebangsaan sewaktu berlakunya krisis.

Tidak seperti krisis sebelum ini, saya percaya kita sekali lagi berada pada waktu kritikal. Saya bagaimanapun yakin kegagalan atau keraguan untuk bertindak sekarang akan memberi kesan buruk kepada negara dalam jangka panjang. Punca kepada permasalahan ialah pada satu sudut, kita mempunyai impian jelas untuk mengejar pertumbuhan dengan adil ketika kita berusaha untuk mencapai status negara maju.

Untuk berjaya, kita perlu sekali lagi mengubah ekonomi kepada lonjakan pertumbuhan lebih tinggi. Kini daripada satu sudut lain, kita berdepan dengan cabaran-cabaran besar untuk merealisasikan impian itu dan mengubah cabaran faktor-faktor luaran dan kekangan domestik menjadi pertumbuhan ekonomi yang kukuh.

Ketika berusaha merealisasikan impian itu menjadi kenyataan, kita berdepan dengan empat cabaran utama iaitu:

*Pertama, apa yang dilaksanakan sebelum ini, dalam memacu ekonomi Malaysia, kini menjadi tidak lagi efektif untuk membantu kita terus ke depan. Pengalaman selalunya memberi kita pengajaran bernilai untuk menentukan apa yang boleh dan apa yang tidak, tetapi ia tidak semestinya menyediakan kita laluan yang jelas untuk bergerak ke depan.

*Kedua, landskap kompetitif telah berubah. Tidak seperti sebelum ini, kita sekarang berdepan persaingan yang hebat, terutamanya daripada sudut modal, kemahiran, pengetahuan dan sumber secara global.

*Ketiga, krisis ekonomi global telah memperluaskan keperluan untuk menjadi destinasi pelaburan pilihan, memaksa perusahaan mengukuhkan kedudukan dan menggerakkan operasi ke tahap paling kompetitif; dan

*Keempat, kekuatan persaingan bagi pelaburan dalam lapangan yang kecil, perlu mengalihkan halangan pelaburan, sama ada nyata atau tidak kelihatan dan untuk menguruskan pengagihan polisi dengan lebih efektif dalam persekitaran yang lebih mesra.

Dalam konteks cabaran yang dihadapi oleh negara, garis panduan Jawatankuasa Pelaburan Asing (FIC) kelihatan tidak lagi boleh diguna pakai. Apabila FIC pertama kali diperkenalkan pada 1974, ia mewakili komponen utama strategi pertumbuhan dengan kesaksamaan. Hari ini, ia bukan lagi instrumen yang efektif untuk menyokong pertumbuhan dengan kesaksamaan itu.

Kembali ke tahun 1970, ekuiti bumiputera hanya berjumlah 2.4 peratus. Berdasarkan tahap yang paling rendah, ia barangkali relevan untuk menyediakan agihan bagi mempercepatkan pelarasan ketidakseimbangan tersebut. Ketika itu polisi seperti itu merupakan sesuatu yang masih praktikal untuk menyediakan persaingan bagi pelaburan.

Namun kini kita berdepan dengan senario yang sepenuhnya berbeza. Polisi pelaburan yang mewujudkan ketidakpastian kawalan dan tidak seiring dengan amalan antarabangsa, hanya akan menghalang potensi pertumbuhan kita.

Pertumbuhan, yang akan membenarkan objektif pengagihan kita tercapai. Selain itu, unsur dinamik dan kerumitan ekonomi hari ini tidak membolehkan ia memenuhi semua keperluan ke arah pertumbuhan tersebut.

Dengan pencapaian dan peningkatan kemampuan bumiputera hari ini, perlumbaan ke arah keseimbangan ekuiti memerlukan tumpuan terhadap kecekapan dan penyertaan ekonomi yang sebenar, tidak sekadar pemilikan sematamata.

Jumlah 30 peratus pegangan minoriti pada dasarnya tidak menyediakan ruang berkesan. Malah ia menunjukkan kekurangan modal dalam pegangan 30 peratus bersifat tidak mengekalkan kadar pertumbuhan.

Maka, objektif penilaian seharusnya menyimpulkan bahawa FIC pada bentuk asalnya tidak menyediakan rangsangan pertumbuhan dan juga tidak mampu mempromosikan pengekalan ekuiti secara berkesan kepada capital-disadvantaged bumiputera.

Dunia berubah dengan pantas dan kita perlu bersedia untuk turut berubah atau berdepan risiko ketinggalan. Jika kita tidak bergerak dan hanya berpuas hati dengan kejayaan lalu sepanjang tempoh dinamik ini, kita akan mudah dipintas oleh pesaing.

Ia akan berulang seperti apa yang kita lakukan dahulu iaitu ketika kita berjaya mengatasi pesaing kita.

Ini bukan masanya untuk kita dibelenggu oleh sentimen tetapi saat untuk melangkah dengan berani demi masa depan negara.

Dalam hal ini, kerajaan akan terus komited memastikan pertumbuhan ekonomi yang seimbang, mapan dan adil.

Sebagai inisiatif utama dalam memudahkan operasi perniagaan di Malaysia dan menjadi Malaysia lebih menarik sebagai destinasi pelaburan, saya dengan sukacita mengumumkan pembatalan kawal selia garis panduan pelaburan yang ditadbir oleh FIC.

Fungsi dan skop FIC telah dirasionalkan secara besar-besaran. Skop FIC ketika ini melibatkan kurang transaksi. Ia sejajar dengan fokus kerajaan ke arah memperkasakan lebih banyak kawal selia yang kondusif untuk sektor swasta berkembang, dengan menyediakan aktiviti pelaburan yang kuat dan pasaran modal yang lebih bertenaga.

Kajian garis panduan FIC meliputi: Pertama, pemilikan ekuiti, penggabungan dan pengambilalihan. Kedua, penjanaan dana oleh syarikat yang disenaraikan dan ketiga, pemilikan hartanah.

Dengan kesan segera, garis panduan FIC mencakupi pembelian pemilikan ekuiti, penggabungan dan pengambil alihan dimansuhkan tanpa garis panduan baru bagi menggantikannya. FIC tidak akan memproses sebarang transaksi saham atau mengenakan sebarang syarat ekuiti bagi transaksi tersebut.

Ini mewakili rasionalisasi yang besar dalam peraturan FIC. Sehingga semalam, proses transaksi sedemikian menjadi tulang belakang kepada FIC. Mulai hari ini, peranan FIC dimansuhkan.

Dengan pemansuhan ini, kepentingan negara dalam sektor strategik akan terus dilindungi menerusi kawal selia sektor.

Syarikat di dalam sektor itu akan kekal dengan syarat-syarat ekuiti seperti mana yang dikenakan oleh pengawalselia yang mewakili sektor itu seperti Suruhanjaya Tenaga, Lembaga Lesen Kenderaan Komersial, Suruhanjaya Perkhidmatan Air Kebangsaan, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia.

Bagi syarikat-syarikat di bawah kawal selia, pemansuhan garis panduan FIC merancakkan persekitaran kawal selia hanya dilakukan oleh sektor kawal selia yang menjadi tempat terbaik untuk mengubah suai peraturan berdasarkan keperluan sektor tertentu.

Langkah penjanaan dana oleh syarikat- syarikat tersenarai juga signifikan bagi meningkatkan tarikan Malaysia sebagai destinasi penyenaraian.

Ketika ini, syarikat yang mahu disenaraikan perlu memenuhi keperluan asas berdasarkan undang-undang penyenaraian Bursa Malaysia yang menetapkan 25 peratus pegangan saham awam. Mengikut garis panduan FIC bagi ekuiti bumiputera.

Pada masa depan, keperluan pegangan saham awam itu dikekalkan dan sebagai tambahan, SC akan memperkenalkan garis panduan baru yang memerlukan syarikat yang hendak disenaraikan, menawarkan 50 peratus pegangan saham awam untuk ditebarkan kepada pelabur bumiputera. Ekuiti bumiputera dengan itu akan dimasukkan dengan keperluan tebaran awam tersebut. Ini akan meningkatkan kompetitif Bursa Malaysia sebagai destinasi penyenaraian yang mana promoter syarikat yang mahu menyenaraikan syarikat tidak perlu melucutkan ekuiti yang diperlukan untuk memenuhi keperluan tebaran awam.

Sebagai tambahan, untuk mengurangkan penjanaan dana daripada pasaran modal, aktiviti pasca penyenaraian menjana dana tidak lagi tertakluk kepada sebarang ekuiti.

Pemansuhan garis panduan ini akan segera menyokong syarikat-syarikat tersenarai awam untuk meraih dana bagi meningkatkan pelaburan dan mengurangkan perbezaan kos.

Peraturan baru ini menawarkan 50 peratus tebaran pegangan kepentingan awam kepada Bumiputera untuk syarikat-syarikat Malaysia yang mahu disenaraikan di Bursa Malaysia. Garis panduan semasa kepada syarikat asing yang mahu disenaraikan tanpa sebarang pematuhan syarat dengan ekuiti dikekalkan dan kita ada beberapa syarikat asing yang berjaya memohon bagi penyenaraian di Malaysia.

Skop FIC yang merangkumi transaksi hartanah juga akan dirasionalisasikan dengan segera. Kelulusan FIC bagi transaksi hartanah akan hanya diperlukan apabila membabitkan kecairan kepentingan bumiputera dan kerajaan bagi hartanah bernilai RM20 juta dan ke atas. Semua transaksi hartanah lain, termasuk antara rakyat asing dan bukan Bumiputera, tidak lagi memerlukan kelulusan FIC. Sebagai contoh, kecairan kepentingan bumiputera secara spesifik dirujuk kepada di mana hartanah semasa dipegang oleh bumiputera ini majoritinya dimiliki oleh bumiputera dan transaksi dihapuskan untuk dijadikan pemilikan entiti bumiputera.

Transaksi-transaksi yang tidak lagi memerlukan kelulusan FIC kini membabitkan dua kategori

Pertama, sebarang transaksi membabitkan jualan oleh bukan bumiputera atau kepentingan majoriti asing (sebagai contoh bukan bumiputera menjual kepada rakyat asing) dan kedua, sebarang transaksi membabitkan pembelian yang dikawal entiti bumiputera dan ini termasuk syarikat milik bumiputera yang membeli hartanah daripada syarikat bumiputera yang lain. Pemansuhan garis panduan ini dijangka memudahkan transaksi hartanah dan pelaburan, termasuk membeli hartanah komersial oleh kepentingan asing.

Kerajaan percaya kelonggaran peraturan akan meningkatkan nilai Malaysia secara signifikan sebagai destinasi perniagaan dan pelaburan.

Dengan pengurangan garis panduan FIC yang komprehensif Unit Perancang Ekonomi akan memfokus semula usahanya untuk koordinasi dan memantau polisi pengagihan pada tahap makro. Dengan ini kerajaan kekal komited mengekalkan penglibatan ekonomi oleh bumiputera. Pendekatan baru yang akan diambil itu, fokus kepada mempromosi kestabilan, lebih bermakna dan pembabitan efektif melalui kerjasama tulen dan meritokrasi.

Ingin saya tekankan disini bahawa kerajaan kekal memberi komitmen terhadap sasaran untuk pertumbuhan saksama, pendekatan kami untuk melaksanakan sasaran dalam mesra pasaran membolehkan pertumbuhan kekal dan memberangsangkan dalam situasi pengagihan saksama.

Seiring dengan pendekatan baru ini, sebuah institusi pelaburan baru, yang dikenali sebagai Ekuiti Nasional Berhad (Ekuinas) akan ditubuhkan sebagai dana ekuiti persendirian dengan modal sebanyak RM500 juta dan boleh ditingkatkan kepada RM10 bilion.

Ekuinas akan memberi tumpuan pelaburan dalam sektor yang berpotensi memberi pertumbuhan tinggi, seiring dalam menyokong Model Ekonomi Baru.

Pada masa yang sama, Ekuinas akan melabur bersama dengan dana sektor swasta, dalam mempromosi kerjasama tulen dan pendekatan komersial sepenuhnya. Dalam hal ini, penglibatan bumiputera akan dibuat berdasarkan merit.

Sejak 1970, keupayaan profesional bumiputera telah banyak meningkat. Bumiputera hari ini sangat berminat untuk terlibat dan bersaing secara aktif dalam sektor pekerjaan, pengurusan dan sebagai vendor. Adalah menjadi harapan menerusi tabung pelaburan seperti Ekuinas, keinginan untuk menjadi terbaik di kalangan bumiputera dapat disokong dan dipupuk.

Pemansuhan garis panduan FIC yang komprehensif telah di formulasi untuk mengukuhkan daya tarikan Malaysia sebagai lokasi terbaik untuk aktiviti perniagaan dan pelaburan, bagi rakyat Malaysia dan juga pelabur asing. Kemudahan perniagaan dan persekitaran kawal selia akan menarik potensi penuh sektor swasta bersama dengan Model Ekonomi Baru untuk transformasi rakyat ke arah lonjakan pertumbuhan yang kukuh. Digabungkan dengan polisi pengagihan yang efektif, kerajaan yakin pengumuman yang baik ini akan memberi manfaat kepada semua pemegang saham.

Kita sangat komited untuk memacu pertumbuhan ekonomi kukuh yang saksama dinikmati oleh semua rakyat Malaysia seiring dengan semangat untuk menjana pertumbuhan dengan ekuiti.
Menjana ekonomi dan pertahan maruah wanita

Oleh SOBRI SUDIN

TIDAK dapat disangkal, Malaysia antara negara Islam yang paling ketara memberikan hak sewajarnya kepada kaum wanita.Semua ruang dan peluang itu berpaksikan prinsip meritokrasi dan tidak berdasarkan diskriminasi gender.

Ia harus dilihat sebagai antara dasar kerajaan yang berupaya meletakkan kaum wanita begitu dominan dalam tiga bidang.Pertama, sebagai tenaga penting dalam menggerakkan ekonomi negara. Ini dapat dilihat menerusi sumbangan tenaga kerja wanita baik di dalam sektor awam mahupun swasta.

Kedua, sebagai penyumbang utama dalam kelangsungan institusi keluarga. Justeru peranan selaku suri rumah tidak harus dilihat daripada perspektif yang bersifat negatif.

Sebaliknya golongan inilah yang menjadi jentera penting dalam menyediakan aset pembangunan insan untuk pembangunan negara.

Ketiga, sumbangan wanita juga ada dalam bidang utama lain. Misalnya politik, pendidikan, pengisian jumlah pelajar di institusi pengajian tinggi (IPT), kewangan, keusahawanan dan permotoran, pengangkutan, industri fesyen dan banyak lagi. Kejayaan-kejayaan itu memperlihatkan tiada batas diskriminasi berdasarkan perbezaan gender.

Penulis perhatikan dalam senario kependudukan hari ini, maka ruang dan penyertaan lebih besar wajar diberikan kepada kaum wanita. Ia tidak terhad kepada kuota bagi jawatan utama sektor awam dan pembuat dasar.

Lebih mustahak bagaimana menjana kemampuan wanita pada pelbagai peringkat untuk turut mendokong usaha menambah ekonomi keluarga. Namun pada masa sama, mereka tetap mampu menjaga maruah dan keselamatan diri.

Hubung kait kegiatan ekonomi dan peningkatan maruah serta martabat wanita dapat dilihat dari ruang lingkup yang kecil sehinggalah kepada teras aktiviti ekonomi dasar.

Contohnya lihat sahaja betapa ramai tenaga kerja wanita yang terpaksa menggunakan perkhidmatan awam saban hari untuk ke tempat kerja di seluruh negara.

Tidak salah kalau dikatakan, sebahagian mereka sewaktu menuju ke tempat kerja, sering menjadi mangsa cabul, diraba atau lebih malang dirogol.

Ini tentulah suatu musibah yang boleh dielakkan jika semua pihak khususnya pihak penggubal dasar dan kepimpinan negara mempunyai iltizam politik yang tinggi. Selain dasar praktikal yang boleh digerakkan secara bersungguh-sungguh dan bukan melibatkan retorik politik yang berterusan.

Apakah tidak boleh misalnya diwujudkan Women Taxi seperti di Iran, dengan pemandunya adalah wanita dan teksi berkenaan dikhususkan untuk penumpang wanita sahaja.

Demikian juga Women Bus, boleh diperkenalkan khususnya di bandar raya besar, yang pemandunya adalah wanita dan penumpangnya juga dikhaskan kepada kaum hawa itu sahaja.

Bagi perkhidmatan transit aliran ringan (LRT), disediakan gerabak khusus untuk wanita. Ini lebih mendatangkan keselesaan kepada golongan berkenaan daripada terus menjadi mangsa cabul, rogol, raba dan terdedah kepada kejadian yang tidak diingini.

Jika ini menjadi realiti, bukankah peluang dalam industri pengangkutan boleh diagihkan kepada kalangan ibu tunggal atau kalangan wanita miskin yang selama ini terhad punca pendapatan mereka?

Ini boleh dimanifestasikan dalam bentuk pemberian permit teksi dan bas individu serta pelbagai perkhidmatan lain.

Dalam masa sama, sekian banyak tenaga kerja yang dibazirkan boleh dimaksimumkan. Ini mampu mengelak kalangan wanita miskin dan ibu tunggal misalnya atau yang diabaikan nafkah dapat meneroka peluang rezeki bentuk baru.

Ia sekali gus dapat mengelak golongan berkenaan dari kancah pekerjaan yang tidak bermoral.

Demikian juga bagi kalangan wanita berkeluarga yang bekerja dan mempunyai anak. Tugas harus diseimbangkan, justeru apa salahnya bagi kalangan ini yang mempunyai dwi fungsi diberikan insentif sebagai dasar penggalakkan ke atas sumbangan mereka selama ini.

Selain diutamakan cuti bersalin dua atau tiga bulan bagi wanita bekerja, insentif lain juga wajar diberi keutamaan untuk merangsang aktiviti mereka di tempat kerja.

Antaranya dalam bentuk cuti tahunan yang lebih berbanding pekerja lelaki, insentif tahunan yang dinamakan percutian keluarga atau tambahan geran saraan bagi anak-anak.

Dalam masa sama, dwi fungsi yang mereka lakukan sebagai seorang ibu, suri rumah dan pekerja sepenuh masa di sektor awam atau swasta dapat dihargai dengan cara yang lebih wajar.

Demikian juga bagi kalangan suri rumah sepenuh masa, yang tidak mampu mengupah pembantu rumah.

Mereka ini adalah golongan pekerja yang tidak mempunyai jadual khusus. Malah seluruh masa mereka pada hakikatnya adalah untuk bekerja.

Tidak bolehkah kerajaan menyediakan insentif bulanan seperti elaun atau gaji berdasarkan pendapatan isu rumah dan jumlah bilangan anak?

Ia sebagai penghargaan kepada tugas para ibu dan suri rumah sepenuh masa yang menguruskan rumahtangga demi membangun dan mendidik aset modal insan negara pada masa depan.

Wang berkenaan juga akan dialirkan semula dalam pasaran dalam bentuk perbelanjaan dapur, dan keperluan asas harian keluarga berkenaan.

Tetapi jika insentif ini menjadi kenyataan, para suami dan bapa janganlah pula bersikap lepas tangan dengan tidak lagi memberi belanja dapur bagi isteri mereka yang bertugas sebagai surirumah sepenuh masa.

Insentif lain juga boleh diwujudkan, misalnya penjadualan semula waktu kerja, dengan memastikan syif bagi kalangan kaum wanita harus disesuaikan selaras dengan peningkatan kadar jenayah dan sebarang kemungkinan tragedi pencabulan seperti jenayah ragut, rogol dan cabul yang kian meningkat.

Bagi kalangan GRO dan pelacur, barangkali usaha bersepadu bukanlah sekadar dalam bentuk 'menghukum'. Tetapi perlu digubal satu dasar konsisten bagaimana untuk mengelak gadis remaja khususnya daripada terjebak ke kancah ini.

Bagi yang sudah terjebak pula, apakah formula yang sesuai di pihak kerajaan dan NGO berkaitan untuk menyelamatkan mereka.

Apakah perlu diberi latihan kemahiran, pendidikan atau bantuan modal? Atau dibuka ruang bagi usaha penerokaan bidang pekerjaan lain yang lebih halal, terhormat dan tidak tercela maruah mereka.

Jika ini boleh dijayakan, tidak mustahil tenaga wanita yang begitu ramai dan sudah terbukti dalam memperkaya kemajuan ekonomi negara dapat dirangsang secara lebih efektif. Di samping itu, ia akan menjadi satu 'kuasa baru' dalam memperkasakan ekonomi negara.

Dalam masa sama, maruah dan martabat mereka dapat dipelihara seperti yang ditekankan oleh agama. Ini juga mampu memenuhi konsep Satu Malaysia daripada perspektif wanita secara yang lebih harmoni dan dinamik.

PENULIS ialah Felo Unit Ekonomi dan Politik, Yayasan Sumber Maklumat.
Memacu pegangan ekuiti bumiputera

SETELAH lebih tiga dekad Jawatankuasa Pelaburan Asing (FIC) dibentuk sebagai antara instrumen penyusunan semula masyarakat bagi mewujudkan keseimbangan ekonomi, hasilnya tidaklah begitu membanggakan.

FIC yang diolah di bawah Dasar Ekonomi Baru (DEB) kurang berkesan dalam mencapai matlamat jangka panjangnya - 30 peratus pegangan ekuiti bumiputera.

Angka kemajuan hasil peraturan FIC ini tidak menjanjikan ia berpotensi untuk terus menjadi instrumen mengembangkan ekonomi bumiputera dan negara. Dalam beberapa situasi, ia juga dianggap menjadi kekangan kepada kemasukan pelaburan asing.

Dalam tempoh itu, pemilikan ekuiti bumiputera tidak banyak berubah, walaupun dalam tempoh emas 1990-2006, sewaktu ekonomi negara mengalami pertumbuhan pesat.

Ekuiti bumiputera dalam syarikat senaraian awam - saluran utama mencipta kekekayaan - masih jauh tersasar daripada objektif 30 peratus.

Begitu juga dalam kategori guna tenaga bumiputera. Bagi pekerjaan utama peratusan peningkatannya memang signifikan tetapi sebahagian besarnya dalam kategori pendidikan. Pemegang jawatan utama khususnya dalam sektor korporat masih rendah. Sedangkan, dalam ekonomi sekarang dan mendatang, ia berpaksikan guna tenaga berpendapatan tinggi.

Sebab itu, dalam perjalanan perlaksanaannya, FIC dianggap satu instrumen yang kaku. Lebih-lebih lagi dalam suasana persekitaran global yang kini lebih mencabar dan kompetetif. Ekonomi seperti Vietnam, India, China dan Asia Barat memberi saingan hebat atas kedudukan Malaysia sebagai destinasi pelaburan kondusif.

Bagi pelabur asing dan juga tempatan, garis panduan FIC dianggap rintangan kepada mereka untuk menanam modal. Kepada bumiputera, selain kegagalan mencapai pemilikan 30 peratus ekuiti, pegangan saham tidak dapat dikekalkan dan tiada kesan limpahan ke atas peluang pekerjaan, komposisi pengurusan mahupun pembangunan vendor.

Dalam tempoh sehingga 2006, FIC sebenarnya telah berjaya mengagihkan sejumlah RM54 bilion ekuiti kepada bumiputera. Bagaimanapun hanya RM2 bilion kekal. Selebihnya dijual untuk mengejar keuntungan segera. Apakah kita mahu keadaan ini berterusan?

Justeru, langkah berani kerajaan menyusun semula FIC harus disertai dengan komitmen oleh golongan bumiputera sendiri. Pengurus-pengurus atau pemilik syarikat yang berjaya di luar negara umpamanya boleh kembali ke tanah air berbakti kepada nusa dan bangsa.

Model ekonomi baru yang digagaskan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ini menyediakan peluang itu. Ia bukan sahaja bakal mengukuhkan kedudukan bumiputera tetapi juga dapat memacu pertumbuhan ekonomi ke tahap lebih tinggi.

Asasnya, pertumbuhan ekonomi yang tinggi memungkinkan pengagihan kekayaan yang lebih meluas. Fakta membuktikan syarat dan peraturan FIC yang pada awalnya memihak kepada bumiputera tidak memberi kelebihan kepada kaum itu dalam jangka panjang.

Sebaliknya, menerusi penyusunan semula FIC dengan penubuhan satu institusi pelaburan baru, Ekuiti Nasional Bhd. (Ekuinas) akan memberi peluang baru kepada bumiputera untuk mencapai sasaran pegangan ekuiti yang seimbang bersama dengan kaum lain. Kerajaan juga telah memberi komitmen dengan menyediakan modal awal dana ekuiti ini iaitu RM500 juta sebelum nantinya dikembangkan menjadi RM10 bilion.

Apa relevannya penyusunan semula FIC dan penubuhan Ekuinas ini kepada bumiputera serta pertumbuhan ekonomi negara? Kejayaan pegangan ekuiti adalah sangat bergantung kepada penguasaan secara berterusan dan seterusnya menginstitusikan hak milik.

Seterusnya penguasaan dalam syarikat (bukan setakat 30 peratus) bakal memastikan bumiputera mempunyai kawalan terhadap operasi sesebuah syarikat. Sudah terbukti peruntukan saham khas dan pemilikan ekuiti melalui syarat lama FIC tidak kekal berikutan trend penjualan semula saham yang begitu ketara.

Melalui dana itu dan pemilihan usahawan bumiputera berdasarkan meritokrasi untuk mengurus syarikat tertentu, pegangan saham boleh kekal dalam jangka masa panjang. Malah, pelabur lain juga akan bersikap lebih terbuka kerana berlaku suntikan modal dan kepakaran.

Faedah yang diperoleh kesan penguasaan ekuiti ini tentunya melangkaui bukan sekadar peluang pekerjaan dan pengembangan perniagaan tetapi juga mewujudkan usahawan tulen antara bumiputera dengan bukan bumiputera.

Dalam erti kata lain, lebih elok mengawal sepenuhnya tiga syarikat tersenarai berbanding hanya menjadi sleeping partner atau Ali Baba kepada 10 buah syarikat korporat.

Bumiputera bukan sekadar penyeri majlis-majlis syarikat korporat tetapi mesti turut menentukan hala tujunya.

Secara langsung, ia akan menjadikan kehadiran lebih bermakna bumiputera dalam ekonomi negara khususnya menjelang Malaysia dinobatkan sebagai negara maju pada 2020.
BISIK-BISIK AWANG SELAMAT

SETELAH mengambil kira buah fikiran dan pandangan pelbagai pihak, Datuk Seri Najib Tun Razak telah mengumumkan langkah-langkah terkini bagi memastikan kadar pertumbuhan tinggi dalam konteks persekitaran global yang kompetitif.

Ia sudah tentu akan memperkemaskan lagi dasar pertumbuhan dan pengagihan ekonomi agar lebih berkesan kepada semua rakyat termasuklah bumiputera.

Selama ini sungguhpun pencapaian DEB dan dasar-dasar seumpamanya meningkat tetapi ia belum mencapai sasaran sepenuhnya. Pemilikan ekuiti bumiputera misalnya meningkat tetapi peratusannya tidak berubah walaupun negara kita mengalami pertumbuhan ekonomi yang pesat.

Syarat 30 peratus saham oleh bumiputera pula tidak mencukupi untuk membolehkan golongan itu menguasai pengurusan syarikat.

Justeru rakyat termasuk orang Melayu perlu yakin dengan langkah berani kerajaan untuk menawarkan formula terbaik dalam membawa kemakmuran kepada semua rakyat dan negara.

Kerajaan malah Perdana Menteri sendiri berkali-kali telah memberi jaminan untuk menjaga kepentingan rakyat pelbagai kaum termasuk orang Melayu; dan model ekonomi baru yang diperkenalkan ini merupakan terjemahan kepada jaminan tersebut.

Awang – Amat yakin!
Menyelami partisipasi politik belia

PADA 4 Julai ini genaplah 100 hari saya menjadi Ahli Majlis Tertinggi UMNO. Dalam tempoh itu, tema utama yang saya bincangkan ialah partisipasi (penyertaan) belia dalam politik. Antaranya, sokongan belia terhadap Barisan Nasional (BN).

Saya berpendapat kita belum memahami sepenuhnya realiti partisipasi politik di kalangan belia. Bagaimanakah belia kita melihat politik? Bagaimanakah mereka mendekati dan melibatkan diri dalam dunia politik? Kumpulan manakah yang terlibat dalam politik secara aktif? Apakah iklim pembelajaran dan struktur peluang yang dapat memupuk penyertaan mereka?

Saya merujuk beberapa kajian di negara ini, misalnya oleh Merdeka Centre dan di luar negara, contohnya oleh Spannring R., Ogris G. dan Gaiser W. (Ed), (2008), Youth and Political Participation in Europe.

Kita perlu bermula dengan memahami erti partisipasi (participation). Ia berasal daripada perkataan Latin iaitu “pars” yang bermakna “bahagian” dan “capere” yang bermakna “mengambil”. Atau mengambil bahagian, melibat atau menceburkan diri dan berkongsi.

Ia dipengaruhi dan juga mempengaruhi, struktur, proses dan sumber tertentu. Matlamat akhirnya ialah perubahan sosial, iaitu melalui atau oleh pelakunya.

Partisipasi politik pula boleh dilihat daripada pelbagai pendekatan dalam teori demokrasi. Antaranya ialah pendekatan realis yang berasaskan perwakilan dan pemerintahan elit demokratik dan melihat demokrasi bukan sebagai pemerintahan oleh rakyat tetapi sebagai pemerintahan oleh politikus yang mendapat persetujuan rakyat.

Aktiviti utama partisipasi rakyat ialah pengundian pada pilihan raya. Selepas itu, rakyat hanya menjadi penonton sahaja.

Sebaliknya, terdapat pula pendekatan normatif yang melihat partisipasi bermatlamat bukan sahaja untuk mempertahankan fungsi institusi demokrasi, tetapi juga untuk memantau perlakuan elit politik. Ia memerlukan partisipasi rakyat yang aktif seperti perbincangan khalayak, keterlibatan dalam proses membuat keputusan dan mengambil tindakan politik, termasuk dalam bentuk demokrasi langsung (direct democracy).

Partisipasi belia mula mendapat pengiktirafan terutamanya sejak Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) mengisytiharkan 1985 sebagai Tahun Antarabangsa Untuk Belia, di mana partisipasi menjadi temanya.

Sepuluh tahun kemudian, ia mula diiktiraf sebagai mempunyai konotasi politik apabila dokumen PBB, Plan of Action for Youth Programmes for the Year 2000 and Beyond menggunakan frasa “partisipasi penuh dan aktif dalam membuat keputusan”.

Pada masa yang sama, selaku Setiausaha Agung Majlis Belia Malaysia, saya menulis gagasan “hak upaya belia” yang kemudiannya digunakan dalam Dasar Pembangunan Belia Negara (1997), Program Belia Komanwel (1998) dan Persidangan Pertama Menteri Belia Sedunia (1998).

Ketika menutup rasmi Forum Belia Ke-3 sempena Persidangan Menteri Pelajaran Komanwel Ke-17 baru-baru ini, saya menggesa ketua-ketua negara anggota pertubuhan itu supaya melipatgandakan hak upaya belia sebagai satu pendekatan bagi memperkasa partisipasi belia, termasuk dalam politik.

Pra syarat bagi kefahaman terhadap partisipasi belia dalam politik adalah dengan mengiktiraf tiga permintaan utama belia iaitu: suaranya didengar, peranannya diiktiraf dan isu-isunya ditangani dengan cara yang berorientasi mereka.

Selanjutnya, kita perlu menyelami partisipasi politik belia dalam empat keadaan. Pertama, hubungan belia dan politik yang bersifat multi dimensi. Apakah keadaan sosial dan politik semasa dan setempat serta pandangan belia terhadap politik?

Di sebalik segala faktor yang membentuk sistem politik sedia ada serta hubungan antara politik dan rakyat, terdapat faktor-faktor yang mempengaruhi pendekatan belia terhadap politik – lazimnya kurang kita fahami.

Kedua ialah bentuk, makna dan alasan belia untuk berpartisipasi dalam politik. Apakah caranya belia berpartisipasi dengan aktif dalam politik dan bagaimanakah mereka menilai pelbagai bentuk partisipasi politik?

Persepsi mereka mencerminkan imej politik yang dilihatnya dan pengalaman politik yang pernah dilaluinya. Sebahagian daripada mereka pernah melalui pengalaman parti politik tradisional yang lebih menutup daripada membuka ruang untuk pertukaran dan perkongsian idea serta pembentukan komuniti dan budaya politik yang bersih lagi segar.

Ketiga, mengenal pasti bagaimana belia belajar tentang partisipasi politik. Apakah peranan dan keberkesanan ibu bapa, rakan sebaya dan pendidikan formal terhadap partisipasi itu?

Sistem pendidikan mempunyai kesan besar jika ia benar-benar memberikan ilmu politik serta peluang berpartisipasi dalam proses demokratik melalui kokurikulum yang mantap.

Dan keempat, kesaksamaan gender iaitu daripada segi partisipasi belia wanita. Adakah belia wanita mempunyai kefahaman dan amalan politik yang sama atau berbeza daripada belia lelaki?

Kita perlu memantau dan menilai pandangan dan pilihan partisipasi belia wanita yang seimbang dengan belia lelaki. Jurang antara partisipasi belia wanita dengan belia lelaki kelihatan semakin kecil tetapi fenomena siling kaca dalam parti politik masih besar.

Kesimpulannya, belia mempunyai imaginasi tersendiri terhadap partisipasi dalam politik. Cara, corak dan citra politiknya mungkin berbeza dengan kita. Dan kerana itu kita perlu menyelami minda mereka bukan sahaja untuk memperbaiki kefahaman kita, tetapi lebih penting lagi ialah untuk mengehakupayakan mereka agar dapat mengoptimumkan potensi politik mereka.


Timbalan Menteri Pengajian Tinggi.">
Cabaran besar merencana negara ke arah model ekonomi baru

Konsep 1Malaysia bertujuan supaya rakyat Malaysia bekerja sebagai satu pasukan mencapai negara maju menjelang 2020

TERLEBIH dulu, saya ingin mengucap terima kasih kepada pihak penganjur Invest Malaysia 2009, kerana menjemput saya menyampaikan ucaptama pada Sidang Invest Malaysia ke-5. Saya gembira melihat begitu ramai pelabur yang hadir dan mengalu-alukan kehadiran kepada tetamu antarabangsa kita.

Invest Malaysia sudah menjadi forum tahunan paling penting bagi kita bertemu dengan pelbagai pelabur antarabangsa dan mempersembahkan apa yang kita lakukan. Ia juga menyediakan peluang untuk syarikat pelaburan swasta tempatan berurusan dengan komuniti pelaburan.

Pada pendapat saya, 'road show' yang membawa pelabur ke negara kita akan membolehkan pelabur menyaksikan sendiri apa yang kita ada dan menilai secara peribadi iklim pelaburan di Malaysia, mengkaji cara untuk saling melengkapi dan mempromosi usaha bersama di pasaran antarabangsa.

Seperti yang anda ketahui, acara ini selalunya diadakan pada Mac, seiring dengan perlumbaan Grand Prix Malaysia. Bagaimanapun, menyedari akan berlaku perubahan pada pucuk pimpinan negara, penganjur sengaja melewatkan program ini selama dua bulan bagi membolehkan saya berucap sebagai Perdana Menteri.

Bagi saya, ini adalah majlis penting yang akan membolehkan saya berkongsi pendapat bersama anda semua dan memberi aspirasi kepada Malaysia dan pasaran modalnya. Bagi yang menjadi peminat Formula Satu di kalangan anda, saya memberi jaminan saya sendiri akan meminta penganjur mengadakan sidang ini mengikut jadual asal pada tahun depan.

Hari ini kita bertemu dalam persekitaran yang amat mencabar. Dunia mengalami suasana luar biasa dalam aspek peraturan kewangan global. Krisis kewangan global telah menggugat teruk institusi kewangan yang amat mantap. Akibatnya, ia memusnahkan kekayaan dunia dan mencetus persoalan membabitkan kebijaksanaan corak pengurusan yang konvensional. Apa yang lebih buruk ialah krisis kewangan kali ini sudah melampaui pelbagai krisis kewangan yang pernah berlaku.

Apa yang nyata banyak pelajaran yang kita peroleh dan proses pemulihan perlu dilakukan untuk membetulkan keadaan. Semua pasaran kewangan mesti diberi perhatian lebih serius dan kita tidak boleh teragak-agak dalam membuat keputusan dasar yang sukar sebaik saja kita melihat tanda-tanda awal yang di luar kawalan mula berlaku.

Piawaian urus tadbir dan pengurusan risiko pada peringkat perbankan dan syarikat kewangan mesti diperkukuhkan.

Peraturan dagangan atas kaunter (OTC) dan beberapa firma yang peraturannya agak longgar mesti dikaji kesan dan peranan yang dimainkan mereka dalam pasaran kewangan hari ini. Amalan jualan dan pengambilan berisiko yang tidak dilindungi mesti diberi perhatian serius.

Kita semua tahu dan sudah merasai sendiri bagaimana krisis kewangan yang boleh diterjemah kepada padah amat buruk kepada ekonomi sebenar � syarikat, pekerjaan, sumber manusia dan keluarga � di seluruh dunia. Malaysia tidak terkecuali.

Justeru, keutamaan saya sekarang ialah untuk menyediakan respons tegas bagi mengekang impak kemurungan ekonomi global. Kami sudah menyediakan dua pakej rangsangan bernilai RM67 bilion atau kira-kira sembilan peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) untuk dibelanja dalam tempoh dua tahun akan datang.

Pakej fiskal ini mengandungi langkah komprehensif bertujuan mengurangkan kesan ke atas individu dan perniagaan, merangsang permintaan agregat untuk jangka pendek dan membina kapasiti ekonomi jangka panjang.

Kami telah memberi jaminan bahawa perniagaan akan mempunyai akses yang cukup baik ke atas kewangan dan sudah melaksanakan pelbagai inisiatif untuk menyediakan bantuan kewangan kepada kumpulan perusahaan kecil dan sederhana (PKS), memperkenalkan mekanisme jaminan untuk menyokong pembiayaan sektor swasta selain mekanisme penyelesaian hutang.

Sehingga 19 Jun, projek bernilai RM9 bilion telah ditawarkan di bawah pakej rangsangan 1 dan 2, dan RM3 bilion daripadanya sudah dibayar. Dengan meningkatkan pembayaran kemajuan projek kerana projek ini sedang dilaksanakan, saya yakin suntikan perbelanjaan ke dalam ekonomi domestik ini dan kesan pelbagai kemuraman luaran, akan membantu mengurangkan impak dan menetapkan peringkat pemulihan ekonomi menjelang separuh kedua tahun ini.

Perubahan kepada model ekonomi baru

Cabaran lebih besar yang akan kita hadapi bukan menangani keadaan kerapuhan jangka pendek, tetapi membabitkan persaingan nasional dalam jangka panjang. Dalam tempoh tiga dekad lalu, kita sudah mengambil langkah cemerlang dalam membasmi kemiskinan, meningkatkan taraf hidup rakyat Malaysia, membangunkan infrastruktur kelas dunia dan menyediakan pertumbuhan ekonomi yang memberangsangkan.

Tetapi kita tidak boleh dan tidak akan sebagai negara berpendapatan sederhana. Kita perlu berubah kepada ekonomi berpendapatan tinggi atau menghadapi risiko kehilangan momentum perkembangan dalam ekonomi dan pasaran kita.

Cabaran dalam menguruskan perubahan begitu besar seperti itu bukanlah mudah dan ia perlu digaris lebih berhati-hati dengan mengambil kira kelemahan dalam kerangka kewangan global dan tekanan saingan yang semakin meningkat berikutan perubahan dramatik dalam ekonomi global.

Tetapi saya ingin memberi jaminan bahawa keutamaan saya hari ini ialah mengubah masa depan kita kepada kedudukan ekonomi berpendapatan tinggi. Dasar kerajaan saya dan keutamaan akan dilaksanakan berasaskan kepada matlamat ini.

Konsep 1Malaysia yang saya cetuskan bertujuan untuk seluruh rakyat Malaysia bekerja sebagai satu pasukan dalam usaha mencapai satu matlamat � iaitu ke arah negara maju menjelang 2020. Saya telah menggerakkan usaha, melakukan pelbagai usaha yang menggaris formula sebuah model ekonomi baru, yang berasaskan inovasi, kreativiti dan nilai tinggi, bagi mengangkat kita kepada kedudukan sebagai negara berpendapatan tinggi dalam tempoh sedekad ini.

Model ekonomi baru kita adalah untuk mengubah kedudukan kita daripada bergantung kepada asas pengeluaran yang menggunakan pekerja separuh mahir dan buruh murah kepada industri teknologi tinggi dan sektor perkhidmatan moden, yang bergantung kepada pekerja mahir dan berpendapatan tinggi.

Pelaksanaan model ekonomi baru akan memerlukan rombakan dasar secara besar-besaran dan komprehensif dalam pelbagai aspek, tetapi amat penting kepada masa depan Malaysia. Kita perlu membuat perubahan asas dalam strategi, di samping perubahan minda. Kita akan menerima pakai pendekatan holistik yang akan mencetus persaingan dalam semua sektor ekonomi. Kita akan secara sistematik merangsang proses inovasi sebagai kunci utama kepada nilai tambah dan mempromosi sumber tambah nilai tinggi seperti pendidikan swasta, pelancongan kesihatan, ICT, industri kreatif dan bioteknologi.

Dalam konteks ini, adalah kritikal untuk mengekalkan momentum melalui dasar-dasar yang mesra pasaran dan yang boleh mencipta sumber pertumbuhan baru dalam sektor perkhidmatan. Justeru, kita akan terus mengubahsuai atau menghapuskan polisi yang mengekang pertumbuhan. Kerja-kerja sudah bermula. Kami sudah pun mengumumkan liberalisasi dalam 27 sub-sektor perkhidmatan, disusuli langkah liberalisasi untuk meningkatkan peranan sektor kewangan sebagai pemangkin pertumbuhan ekonomi.

Pasaran Modal � melakukan perubahan strategik ke arah agenda pertumbuhan

Begitu juga, kami sudah melalui perjalanan yang jauh dalam pasaran modal. Dibantu dengan agenda pembangunan teratur melalui pelan induk Pasaran Modal, kami telah membangunkan satu pasaran modal yang pelbagai dan luas di rantau ini. Kami mempunyai pasaran bon yang kukuh dan besar, iaitu ketiga terbesar mengikut tanda aras Asia jika diukur melalui KDNK. Kami memiliki antara bursa terbesar di Asean dan jumlah terbanyak bagi syarikat disenaraikan.

Industri pengurusan dana juga tumbuh begitu pesat dan kami memiliki industri saham amanah terbesar di Asean. Pasaran Modal Islami kami juga adalah yang terbesar di dunia, dengan lebih 50 peratus terbitan sukuk global diterbitkan dari Malaysia; jumlah tertinggi dana berasaskan Islam di seluruh dunia dan nilai besar dalam ekuiti berasaskan syariah.

Kerangka kawal selia kami mematuhi keperluan antarabangsa dan telah dinilai oleh penilai pakar luar. Kami telah menarik begitu banyak firma utama antarabangsa dalam industri pengurusan dana dan kewangan Islam untuk beroperasi di Malaysia.

Mengantarabangsakan pasaran modal

Bergerak kepada fasa selanjutnya dalam membangunkan pasaran modal, kami memerlukan pembabitan antarabangsa yang lebih luas. Ini tidak boleh dielakkan dan ia satu daripada aspek penting dalam strategi mencapai pendapatan tinggi. Mengantarabangsakan sektor perkhidmatan kewangan dan pasaran modal akan membantu meningkatkan skop peluang untuk negara kami � seperti terbukti dalam sektor sumber dan perusahaan. Meliberalisasi peraturan pemilikan akan membolehkan pelabur asing yang ingin melabur di negara ini dan menggunakan Malaysia sebagai pangkalan operasi mereka pada peringkat serantau dan antarabangsa.

Justeru, proses liberalisasi memang tidak boleh dielakkan dan kita hanya boleh memilih untuk menguruskan tahap kepantasannya. Ia akan memberi kelebihan kepada Malaysia untuk mencapai liberalisasi dengan lebih pantas kerana ia akan membenarkan kita mengetuk peluang yang ada di gelanggang antarabangsa lebih awal.

Kami juga menjangka penyertaan lebih luas daripada pelabur untuk meningkatkan tahap persaingan dan mempromosi inovasi yang akan memacu pertumbuhan dengan lebih pantas. Ini akan membolehkan pasaran modal Malaysia mencapai persaingan lebih tinggi dengan kepelbagaian pilihan dan tawaran lebih berkualiti untuk pelanggan. Pertumbuhan akan dipacu oleh pelaburan dalam teknologi, bakat, infrastruktur, penyelidikan dan pembangunan (R&D), dan pemasaran untuk memaksimumkan peningkatan keuntungan jangka panjang serta merangsang pasaran kita.

Pelabur tempatan pula telah membina operasi tempatan yang kukuh. Ramai telah mewujudkan operasi pada peringkat serantau. Sekarang, mereka patut mengambil kesempatan daripada fleksibiliti yang ada untuk mencari peluang baru dan model perniagaan dengan membentuk perkongsian strategik serta rakan kongsi bagi mengembangkan operasi mereka pada peringkat global.

Saya sungguh yakin atas kemampuan mereka untuk meningkatkan tahap kemampuan mereka dan bersaing secara berkesan. Kek ekonomi yang ada mesti dikembangkan. Tidak ada gunanya mempunyai bahagian lebih besar ke atas kek yang semakin mengecil. Kita mesti mengembangkan kek yang ada walaupun ia bermakna terpaksa mengagihkan sebahagiannya kepada firma persendirian.

Semua ini telah membentuk beberapa asas kepada pengumuman saya mengenai liberalisasi ke atas sektor perkhidmatan termasuk beberapa langkah yang diumum baru-baru ini bagi sektor perbankan. Dengan itu, saya dengan senang hati hari ini untuk mengumumkan beberapa langkah lagi yang akan memberi kesan yang sama ke atas pasaran modal Malaysia.

Pengurusan Pelaburan � Pengurusan Dana dan Unit Amanah

Bagi mengukuhkan kedudukan Malaysia dalam segmen pengurusan dana dan saham amanah daripada rantaian nilai pasaran modal, juga untuk membenarkan pengurus dana pilihan tambahan untuk beroperasi di rantau ini, saya ingin mengumumkan perkara berikut:

Pertama, pemilikan di dalam industri pengurusan dana dibuka sepenuhnya bagi membolehkan 100 peratus pemilikan asing bagi syarikat pengurusan dana menubuhkan operasi di Malaysia. Kedua, bagi segmen peruncitan, had pegangan saham asing bagi syarikat segmen runcit pengurusan dana saham amanah kepada 70 peratus daripada 49 peratus ketika ini.

Segmen Broker Saham

Perubahan besar-besaran dalam industri bursa saham telahpun mengukuhkan pelabur tempatan dan meluaskan skop aktiviti pasaran modal mereka. Kami juga telah menyaksikan lebih banyak penyertaan asing melalui lesen skim khas yang memperbaiki persaingan dalam industri bursa saham, di samping hubungan global membabitkan pasaran modal Malaysia. Beberapa syarikat broker saham telah mengembangkan operasi mereka ke negara lain. Tetapi masih ada peluang lain bagi syarikat broker saham ini untuk membentuk perkongsian baru, terbabit dalam usaha meluaskan perniagaan di peringkat tempatan dan antarabangsa, di samping mempromosi lebih banyak produk inovasi dan meluaskan kemahiran serta kemampuan.

Bagi membolehkan semua ini berlaku, saya ingin mengumumkan bahawa had pemilikan pegangan saham asing dalam syarikat broker saham meningkat kepada 70 peratus daripada paras sekarang, 49 peratus.

Menggalakkan lebih banyak penyenaraian dan menangani kecairan

Mesti ada lebih banyak usaha dilakukan untuk menarik lebih banyak syarikat besar disenaraikan di bursa saham kita. Kerajaan komited untuk membuat lebih banyak sumbangan dengan menyenaraikan lebih banyak entiti dan asetnya bagi memastikan penyenaraian lebih mantap serta menyediakan pelabur tempatan dan antarabangsa lebih banyak peluang untuk melabur dalam ekonomi Malaysia.

Kami telah merombak kerangka bagi mengumpul dana dengan peraturan lebih berkesan dan meluaskan kemudahan kewangan melalui gabungan papan utama dan kedua di bursa saham, serta mengubahsuai kedudukan Mesdaq untuk menarik lebih banyak syarikat di pasaran. Kami juga membenarkan penyenaraian asing dan saya dimaklumkan terdapat beberapa syarikat sedang dalam penilaian. Saya berharap pelabur pasaran saham supaya merebut peluang daripada semua perubahan ini dengan menggandakan usaha anda untuk mengenalpasti syarikat tempatan dan asing yang berkualiti untuk disenaraikan di Malaysia.

Saya juga meminta supaya terbitan tahap pengapungan bebas dan kecairan di pasaran ditangani segera dengan penilaian holistik dan komprehensif. Bagi kerajaan dan entiti sekutunya akan melihat cara di mana mereka boleh menyumbang ke arah mengurangkan pegangan saham masing-masing, bagi membolehkan pelabur memiliki lebih banyak saham.
Mengawal selia urus tadbir melalui penguatkuasaan berkesan

Walaupun kita bergerak ke arah persekitaran pasaran modal yang lebih luas di gelanggang antarabangsa, kita mesti memastikan matlamat kawal selia kita adalah adil, pasaran lebih teratur, telus, kewangan yang mantap dan perlindungan pelaburan yang kukuh, dipenuhi. Dalam aspek ini, adalah penting untuk memiliki kod etika yang tinggi dan amalan urus tadbir korporat yang mantap. Semua ini memerlukan kita mengukuhkan rejim bagi pelaksanaan berkesan terhadap jenayah korporat dan kesalahan sekuriti.

Kami akan membentangkan satu pindaan Akta Perkhidmatan Pasaran Modal (CMSA) di Parlimen dalam usaha memantapkan lagi penguatkuasaan Suruhanjaya Sekuriti (SC) ke atas pelanggaran tadbir urus korporat.

Pindaan ini akan memberi kuasa kepada SC untuk mengambil tindakan terhadap pengarah atau pegawai yang menyebabkan kerugian secara salah kepada syarikat senaraian awam (PLC) atau anak syarikatnya sehingga menjejaskan pemegang sahamnya.

Ia juga akan membenarkan SC menghalang pelupusan aset PLC secara salah oleh mereka yang menguruskannya. Sebagai tambahan, peraturan baru diwujudkan bagi menghalang sesiapa saja daripada mempengaruhi, memaksa atau menipu mana-mana pihak yang terbabit dalam penyediaan atau audit penyata kewangan PLC. Kerajaan juga akan menubuhkan Lembaga Pemantauan Juruaudit bebas menerusi pembentangan pindaan Akta Suruhanjaya Sekuriti 1993 pada sesi persidangan Parlimen yang berlangsung ketika ini.

Menarik Modal Manusia

Pasaran modal adalah industri berasaskan pengetahuan intensif. Menarik dan mengekalkan bakat adalah aspek kritikal dalam proses untuk memperoleh kemahiran diperlukan dan hubungan sosial kepada penyertaan antarabangsa yang semakin meningkat dalam pasaran modal Malaysia. Kita mesti mengiktiraf wujud persaingan antarabangsa yang sengit untuk pasaran manusia dan kita mesti berada dalam proses pengambilan pantas untuk mendapatkan kemahiran antarabangsa. Bagi tujuan ini, saya mengumumkan bahawa Bank Negara Malaysia dan SC akan mengkaji semua permohonan visa bagi industri perkhidmatan kewangan dan pasaran modal.

Pemansuhan Garis Panduan Jawatankuasa Pelaburan Asing (FIC)

Tidak syak lagi Malaysia memang mencatat banyak cerita kejayaan sejak kami mencapai kemerdekaan. Suatu masa dulu, Malaysia adalah sebuah negara miskin yang bergantung kepada pengeluaran getah dan bijih timah. Dengan memilih jalan untuk kepelbagaian dan perindustrian, ekonomi Malaysia telah mengalami perubahan, mencatat pertumbuhan tinggi jika dibandingkan sekiranya kami terus bergantung kepada komoditi asal. Dalam tempoh ini, Malaysia mengekalkan pertumbuhan pesat, dengan purata tahunan 6.4 peratus. Digandingkan dengan beberapa polisi lain, pertumbuhan ekonomi pantas ini memberi faedah besar kepada semua segmen penduduk Malaysia. Tahap kemiskinan hari ini berada di bawah empat peratus, berbanding 49 peratus pada 1970.

Ini adalah pendekatan kami berkembang bersama ekuiti - cara Malaysia. Tidak ada isu pembahagian tidak adil. Ekuiti dicapai melalui agihan adil. Tanpa pertumbuhan yang kukuh, kami tidak akan mencapai matlamat untuk membuat agihan yang adil. Pengenalan pertumbuhan melalui ekuiti pada 1971 juga mencerminkan kemampuan Malaysia untuk membuat keputusan pragmatik dan berani, terutama untuk mendahulukan kepentingan nasional pada masa krisis.

Tidak seperti krisis sebelum ini, saya percaya kami sekali lagi berada di persimpangan perjalanan. Saya yakin bahawa kegagalan atau tindakan teragak-agak akan memberi kesan jangka panjang kepada negara ini. Di satu sudut, apabila berdepan dengan krisis sebelum ini, kami mempunyai matlamat yang jelas untuk mencapai pertumbuhan dengan ekuiti dalam usaha kami mencapai wawasan sebagai negara maju. Bagi meneruskan kejayaan itu, kami sekali lagi perlu menstranformasi ekonomi ke tahap pertumbuhan lebih tinggi.

Tetapi di sudut lain, kami menghadapi cabaran besar untuk merealisasikan semua wawasan ini disebabkan faktor luaran dan domestik, yang boleh mengekang kepada pertumbuhan ekonomi yang kukuh.

Dalam mencapai wawasan kami untuk mencatat pertumbuhan dan ekuiti lebih kukuh, kami menghadapi empat cabaran besar, iaitu:

Satu, apa yang pernah berfungsi untuk kami, dalam menggerakkan Malaysia ke hadapan sehingga menjadi negara berpendapatan sederhana, kelihatan tidak lagi berkesan untuk menggerakkan kami ke arah status negara maju. Pengalaman lalu kami telah memberi pengajaran bernilai mengenai apa yang berfungsi dengan baik dan apa yang tidak, tapi ia tidak semestinya memberi kami laluan yang jelas untuk mara ke hadapan.

Dua, lanskap persaingan sudah berubah. Tidak seperti sebelum ini, kami sekarang berdepan dengan persaingan sengit, terutama dalam aspek modal, bakat, pengetahuan dan sumber secara global.

Tiga, krisis ekonomi global mengukuhkan keperluan untuk menjadi destinasi pelaburan, berikutan syarikat kini bergabung tenaga dan memindahkan operasi mereka ke destinasi yang paling kompetitif; dan

Empat, tahap persaingan untuk kumpulan pelaburan lebih kecil, memerlukan usaha menghapuskan kekangan ke atas pelaburan, sama ada yang nampak atau diandaikan, serta menguruskan dasar agihan dengan lebih berkesan serta dalam suasana yang lebih mesra pasaran.

Dalam konteks cabaran yang negara hadapi, garis panduan Jawatankuasa Pelaburan Asing (FIC) dilihat semakin kurang keberkesanannya. Bila FIC ditubuhkan pada 1974, ia merangkumi komponen utama strategi bagi pertumbuhan dengan ekuiti.

Kini ia tidak lagi menjadi alat yang berkesan bagi membantu pertumbuhan dengan ekuiti. Pada 1970, ekuiti Bumiputera hanya 2.4 peratus. Berdasarkan jumlah kecil itu, maka adalah sesuai melaksanakan dasar sedemikian bagi menangani ketidakseimbangan. Ketika itu juga, adalah praktikal dilaksanakan susulan kekurangan persaingan bagi mendapatkan pelaburan.

Bagaimanapun, kini dasar pelaburan itu telah mewujudkan ketidaktentuan dalam pembentukan peraturan dan tidak sejajar dengan amalan antarabangsa, justeru menjejaskan potensi pertumbuhan.

Hari ini kita berdepan dengan senario yang berbeza. Polisi pelaburan menghasilkan peraturan yang tidak menentu dan tidak selari dengan amalan antarabangsa boleh menyekat pertumbuhan ekonomi kita. Hanya pertumbuhan yang memberangsangkan membolehkan objektif pengagihan yang disasarkan tercapai. Lebih daripada itu, ekonomi yang rencam dan kompleks kini tidak selari dengan pendekatan FIC.

Bagi mencapai dan membantu Bumiputera, ia memerlukan fokus kepada penyertaan yang berkesan dan bermakna bukan setakat pemilikan saja. Penguasaan minoriti 30 peratus tidak memberi ruang yang cukup bagi penyertaan berkesan. Malah kekangan modal dihadapi Bumiputera menyebabkan hak milik 30 peratus tidak mampu bertahan. Dengan itu, penilaian objektif memutuskan bahawa FIC dalam keadaan sekarang, tidak membantu pertumbuhan atau mengekalkan ekuiti milik Bumiputera.

Dunia cepat berubah dan kita perlu bersedia menghadapinya jika tidak kita akan ketinggalan. Jika kita terus bertahan dan menjadikan kejayaan lampau sebagai panduan, kita akan kalah dalam persaingan. Kita tidak boleh lagi mengenang kejayaan lalu, sebaliknya berusaha keras bagi memanfaatkan rakyat untuk jangka panjang. Pragmatik memerlukan fokus terhadap inti pati bukan pada bentuk. Kerajaan cukup komited bagi meningkatkan usaha untuk membangunkan negara ini.

Bagi menarik lebih ramai pelabur ke Malaysia, kerajaan mengumumkan untuk mengurangkan peraturan termasuk garis panduan pelaburan yang diguna pakai FIC sekarang. Skop dan fungsi FIC akan dipermudahkan termasuk pengurangan transaksi dan peraturan. Ia selaras dengan usaha kerajaan untuk menyediakan suasana yang lebih kondusif bagi sektor swasta untuk maju dengan kemudahan kegiatan pelaburan dan pasaran modal yang menarik.

Kajian semula garis panduan FIC membabitkan:

# Pertama - pembelian kepentingan, penggabungan dan pengambilalihan;

# Kedua - kegiatan meraih dana oleh syarikat senarai awam, dan

# Ketiga - pembelian hartanah.

Berkuat kuasa serta merta, garis panduan FIC meliputi pembelian hak ekuiti, penggabungan dan pengambilalihan akan dilaksanakan. FIC tidak lagi memproses urus niaga saham atau mengenakan sebarang syarat ekuiti ke atas urus niaga. Mulai hari ini, fungsi FIC ini berakhir.

Walaupun fungsi FIC berakhir, bagi memastikan kepentingan negara dalam sektor strategik terus terpelihara, syarikat dalam sektor berkenaan masih lagi tertakluk kepada syarat ekuiti oleh badan kawal selia sektor masing-masing seperti Suruhanjaya Tenaga, Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan, Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia.

Kemudahan bagi pengumpulan dana oleh syarikat tersenarai adalah langkah terbaik bagi menjadi Malaysia sebagai destinasi menarik bagi penyenaraian. Sekarang, syarikat yang ingin diapungkan dikehendaki memenuhi syarat 25 peratus saham tebaran awam ditetapkan Peraturan Penyenaraian Bursa Malaysia selain kedudukan ekuiti Bumiputera berdasarkan garis panduan FIC.

Suruhanjaya Sekuriti akan mengeluarkan garis panduan baru bagi syarikat senaraian awam, untuk menawar 50 peratus saham tebaran awam kepada pelabur Bumiputera. Dengan itu, syarikat senaraian awam tidak lagi tertakluk kepada syarat pegangan ekuiti Bumiputera seperti yang ditetapkan FIC sebelum ini. Dengan kelonggaran peraturan ini, akan memperkukuhkan lagi kedudukan Malaysia sebagai destinasi utama bagi tujuan pelaburan dan menjalankan perniagaan.

Sebagai tambahan, untuk meringankan pengumpulan dana daripada pasaran ekuiti, kegiatan mengumpul dana selepas penyenaraian tidak lagi tertakluk kepada sebarang syarat ekuiti. Kelonggaran ini akan dengan segera menyokong syarikat senarai awam sedia ada untuk mengumpul dana bagi mengendalikan perniagaan dan mengurangkan kos pematuhan. Peraturan baru untuk menawarkan 50 peratus saham tebaran awam kepada Bumiputera hanya untuk syarikat Malaysia yang ingin disenaraikan Bursa Malaysia.

Garis panduan sedia ada untuk syarikat asing yang mahu disenaraikan tanpa sebarang keperluan untuk pematuhan dengan mana-mana syarikat ekuiti, kekal dan hasilnya kita melihat beberapa syarikat asing berjaya disenaraikan di Malaysia.

Skop FIC berkaitan urus niaga hartanah akan juga dipermudahkan dengan segera. Kelulusan FIC bagi urus niaga hartanah kini hanya diperlukan sekiranya ia membabitkan penghapusan kepentingan Bumiputera atau kerajaan bagi hartanah bernilai RM20 juta dan ke atas. Bagi lain-lain transaksi hartanah termasuk antara orang asing dan bukan Bumiputera tidak memerlukan kelulusan FIC lagi. Pemansuhan peraturan ini dijangka memudahkan transaksi hartanah dan pelaburan termasuk pemilikan hartanah komersial oleh kepentingan asing.

Kerajaan percaya melalui kelonggaran peraturan ini ia akan meletakkan Malaysia sebagai destinasi selesa untuk pelaburan dan perniagaan. Dengan melonggarkan garis panduan FIC ini pada tahap yang diperlukan, Unit Perancang Ekonomi akan memfokus semula langkah menyelaras dan pemantauan polisi pengagihan pada peringkat makro. Dalam hal ini, kerajaan masih komited dalam meningkatkan penyertaan Bumiputera dalam ekonomi. Pendekatan baru akan diambil dengan memfokuskan penyertaan mapan melalui perkongsian bijak dan meritokrasi.

Tuan-tuan dan puan-puan,

Selaras dengan pendekatan baru ini, institusi pelaburan baru, Ekuiti Nasional Berhad (Ekuinas) akan ditubuhkan. Ekuinas adalah dana ekuiti swasta dengan modal awal sebanyak RM500 juta yang akan boleh dikembangkan menjadi RM10 bilion. Ekuinas akan memberi tumpuan kepada pelaburan dalam sektor yang mempunyai potensi pertumbuhan tinggi bagi menyokong model ekonomi baru. Pada masa sama, Ekuinas akan membuat perkongsian pelaburan dengan dana sektor swasta, dalam usaha untuk mempromosikan perkongsian tulen dan pendekatan komersial sepenuhnya. Dengan cara ini, penyertaan Bumiputera melalui Ekuinas adalah berdasarkan premis merit.

Sejak 1970-an, keupayaan profesional Bumiputera meningkat. Mereka banyak menyumbang dan bersaing dengan aktif dalam pengurusan dan pekerjaan selain sebagai vendor. Adalah diharapkan melalui dana pelaburan seperti Ekuinas, Bumiputera yang cemerlang akan dibantu untuk mencapai cita-cita mereka.

Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC) dan Koridor Pembangunan: Perubahan dan Kelangsungan berteraskan Persaingan.

Bagi membolehkan Malaysia merealisasikan impian status negara maju, perubahan besar perlu dilakukan dan pada masa sama usaha pengukuhan perlu dilakukan bagi bidang yang kini kita berada pada landasan betul. Bagi memenuhi hasrat itu, polisi kerajaan dalam GLC dan koridor pembangunan akan diteruskan dengan gabungan perubahan dan kelangsungan yang mantap.

GLC akan terus menjadi tulang belakang struktur ekonomi negara. Bagi memastikan kepentingan kerajaan di dalam GLC terpelihara dan berjaya sebagai Perbadanan Malaysia, kerajaan akan memastikan program transformasi GLC akan diperkenalkan. Ia dapat memastikan potensi pertumbuhan negara terus dijana.

Kejayaan GLC perlu ditingkatkan dalam kelas tersendiri atau muncul terbaik di kalangan negara serantau jika bukan juara global, seperti yang dipamerkan Petronas, MISC, Sime Darby, Mas, Axiata, CIMB, Maybank, sekadar beberapa contoh. Syarikat ini perlu meningkatkan kehadirannya di peringkat antarabangsa bagi menembusi persaingan pasaran antarabangsa. Kejayaan yang ditunjukkan syarikat berkenaan mampu menjayakan Perbadanan Malaysia pada masa akan datang.

Pada masa sama, GLC cukup signifikan dalam konteks Malaysia, bukan saja saiz tetapi tanggungjawab kritikal kepada sektor perniagaan dan perdagangan di Malaysia terutama penyediaan perkhidmatan elektrik, komunikasi, penerbangan dan lapangan terbang, air dan perkhidmatan kewangan. Pencapaian tinggi yang diperoleh CLC akan membantu daya saing Perbadanan Malaysia.

Dalam pada itu, GLC berperanan saling melengkapi dalam pembangunan sektor swasta di Malaysia. Tiga kunci utama perlu dilaksanakan bagi membolehkan GLC maju ke depan iaitu:

# Pertama: GLC perlu memberi fokus kepada aktiviti teras dan mengurangkan atau menghapuskan aktiviti bukan teras.

# Kedua: GLC perlu beroperasi dalam sektor yang mereka boleh bersaing, memangkin dan membangun ekosistem domestik termasuk vendornya. GLC juga perlu melupuskan anak syarikat yang beroperasi atau mengurangkan kegiatan yang boleh dilakukan syarikat usahawan.

# Ketiga: Dalam sektor teras, GLC juga perlu bersaing secara sihat dengan sektor swasta lain. Tiada lagi isu kerajaan memberi bantuan kepada GLC atas dasar pegangan saham yang boleh menjejaskan saingan sektor swasta.

Kerajaan yakin GLC akan memainkan peranan saling melengkap dengan sektor swasta bagi menjayakan dinamisme Perbadanan Malaysia dan meningkatkan daya saing dalam negara.

Dalam pada itu, kerajaan akan terus membantu dan menggerakkan koridor pembangunan supaya mencapai matlamat yang ditetapkan bagi setiap koridor pembangunan yang dirancang. Sebagai contoh pembangunan Iskandar Malaysia akan terus menjadi peneraju untuk meningkatkan integrasi serantau yang lebih besar dalam rangkaian ekonomi.

Ini termasuk membangunkan kawasan baru dengan sektor perkhidmatan nilai tambah termasuk perkhidmatan pelancongan dan riadah, logistik, pendidikan, penjagaan kesihatan.

Kesimpulannya, apa yang saya ingin sampaikan ialah komuniti pelabur tidak perlu ragu dengan hasrat Malaysia menjemput pelabur tempatan dan asing ke negara ini. Kita hanya mampu mencapai pendapatan yang tinggi dengan mencipta lebih banyak peluang pertumbuhan berbanding melindungi ruang yang sempit. Kita hanya boleh mencapai matlamat ekuiti sosial dengan mengembangkan kek kekayaan negara. Bagi mencapai matlamat itu, saya berharap pelabur dapat memainkan peranan mereka dan bergerak bersama bagi perjalanan Malaysia yang gemilang.
Minda Pengarang: Tangguh pindaan akta tukar agama tindakan tepat

ISU mengenai penukaran agama mula menarik perhatian di kalangan masyarakat pelbagai kaum di negara ini apabila seorang wanita Melayu bernama Azalina Jailani mengaku murtad sejak 1998 dan memfailkan permohonan di mahkamah untuk mendapatkan perintah supaya Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) menggugurkan perkataan Islam daripada kad pengenalannya, selepas jabatan itu menolak permintaannya pada 1999. Kes Azalina atau lebih dikenali sebagai Lina Joy selama sembilan tahun akhirnya selesai apabila Mahkamah Persekutuan pada 30 Mei 2007, menolak rayuannya untuk menggugurkan perkataan Islam dalam kad pengenalannya, sekali gus mengakhiri isu pertindihan bidang kuasa mahkamah sivil dan syariah dalam hal berkaitan Islam. Kemudian beberapa kes sama menyusul, kebanyakannya menjurus kepada isu penukaran agama, termasuk perbalahan mengenai status agama seseorang selepas meninggal dunia hingga berlaku perebutan mayat di hospital, selain mengenai kedudukan agama anak kepada isteri atau suami yang memeluk Islam serta siapa yang berhak menentukannya. Susulan beberapa kes seumpama itu, pada 22 April lalu Kabinet memutuskan kanak-kanak mesti kekal menganut agama asal ketika ibu bapanya berkahwin, walaupun selepas salah seorang pasangan itu menukar agama dengan alasan sebagai langkah penyelesaian jangka panjang berhubung isu pertikaian status agama kanak-kanak apabila ibu atau bapa mereka menukar agama. Beberapa tokoh agama bagaimanapun, menganggap keputusan itu bercanggah dengan hukum syarak dan meminta kerajaan menariknya balik.

Kelmarin, Majlis Raja-Raja menangguhkan cadangan pindaan undang-undang berkaitan penukaran agama dan undang-undang keluarga Islam (Wilayah Persekutuan) yang mencetuskan kontroversi kerana dikatakan bercanggah dengan hukum syarak. Mesyuarat khas Majlis Raja-Raja di Istana Negara itu memutuskan supaya pandangan Majlis Agama Islam Negeri diperoleh terlebih dulu berhubung cadangan berkenaan. Keputusan Majlis Raja-Raja itu tepat dan wajar serta kena pada masanya supaya input yang diterima daripada Majlis Agama Islam Negeri-Negeri boleh diteliti bagi memantapkan pindaan berkenaan. Kita tidak mahu perkara itu menjadi pertikaian pihak tertentu pada masa akan datang. Lagi pun, sebarang keputusan yang bakal dibuat itu nanti pasti membabitkan banyak aspek iaitu sensitiviti agama, kaum, termasuk institusi kekeluargaan seperti pembubaran perkahwinan, agama anak, hak penjagaan dan nafkah anak serta nafkah isteri. Memandangkan isu berkaitan agama adalah isu sensitif, adalah wajar ia diperkemaskan sebelum dilaksanakan. Dengan itu sebarang pindaan perlu diperhalusi agar tidak timbul masalah suatu hari nanti. Oleh itu, tiada perkara lebih tinggi daripada agama Islam itu sendiri dan tanggungjawab itu juga untuk menyelamatkan akidah anak-anak. Malah, Majlis Raja-Raja berhak membuat sebarang keputusan memandangkan hal-ehwal agama Islam terletak di bawah bidang kuasa Raja-Raja Melayu. Hakikatnya, Majlis Agama Islam Negeri yang ditubuhkan mengikut peruntukan Enakmen Undang-Undang Pentadbiran Agama Islam Negeri berfungsi dan bertanggungjawab menolong serta menasihati Duli Yang Maha Mulia Sultan sebagai Ketua Agama Islam Negeri dalam perkara berkaitan agama Islam.
Mengait sepenuh jiwa

Setiap batang jarum mempunyai nombor dan saiz tersendiri. Semakin kecil nombor tersebut bermakna semakin terperinci corak yang boleh dihasilkan.




BERIKUTAN satu polisi pelik dalam keluarganya, Lucas Chay Khoon Lum, 31, tidak pernah berpeluang melanjutkan pengajiannya selepas tamat tingkatan lima.

Sepanjang bergelar pelajar, dia seperti sudah akur dengan ketetapan masa hadapannya. Apa lagi, jika bukan bekerja di kedai perkakasan (hardware) bapanya. Bukan tidak suka, tetapi Lucas sedar bahawa dia sebenarnya mempunyai potensi besar dalam dunia fesyen.

"Sejak kecil lagi, saya dan abang-abang sudah tahu yang kami kena kerja di kedai bapa selepas tamat sekolah. Sebabnya, mak bapa takut kalau sambung belajar, kami berdepan dengan risiko tertekan dan bunuh diri seperti yang pernah menimpa seorang saudara kami. Sebab itulah, saya jadi tidak bersemangat untuk belajar bersungguh-sungguh.

"Bayangkan, sewaktu di tingkatan tiga dan empat, saya sudah mula membantu bapa untuk kerja-kerja perakaunan di kedai," katanya kepada Kosmo! di ibu negara baru-baru ini.


SENI krusye membolehkan pelbagai bentuk flora dan fauna dihasilkan.


Namun, pendiriannya berubah apabila dia memasuki tingkatan lima. Pada tahun akhir persekolahan, Lucas nekad untuk 'tidak main-main lagi'. Hasil daripada usaha gigihnya itu, dia memperoleh keputusan akhir tahun yang cukup memuaskan.

Sungguhpun begitu, keputusan bapanya tetap tidak berubah. Di kedai, satu-satunya kekosongan yang ada cuma sebagai pemandu lori. Ini kerana seorang abangnya telah mengambil alih tugasan perakaunan, manakala seorang lagi mengendalikan hal pemasaran.

Dalam tempoh lima tahun bekerja di kedai bapa, Lucas tidak pernah berpuas hati. Hati kecilnya berkata bahawa dia ingin mempelajari perkara baru.


INILAH skaf pertama yang Lucas kait untuk ibunya.


"Nak sambung belajar jurusan fesyen, mak bapa tak bagi. Jadi, saya pun ambil peluang belajar bermain piano. Kebetulan pada masa itu, saya ditawarkan bekerja sambilan pada waktu malam di sebuah akademi muzik.

"Di situlah, saya berkenalan dengan seorang 'sifu' seni kait, Alice Yan," jelasnya.

Alice yang menyewa sebuah ruang kecil untuk mengajar sesiapa yang ingin belajar mengait, kemudiannya menjadi kakak angkat Lucas.

Sekian lama, Lucas mahu membuang status sebagai seorang pemandu lori dan akhirnya dia melihat seni mengait boleh menjadi satu harapan baru buatnya.


KRUSYE bentuk cendawan dan kaktus ini mampu menceriakan suasana di pejabat anda.


Apatah lagi, dia juga berasal dari keluarga yang mahir dalam bidang jahitan. Ibu dan kebanyakan emak saudaranya merupakan tukang jahit. Malah, minatnya terhadap jahitan sudah lama berputik sejak zaman kanak-kanak lagi.

Malangnya, permintaan Lucas agar ibunya mewariskan kemahiran itu kepadanya ditolak atas alasan tidak mahu dia menjadi lelaki lembut. Tidak berputus asa, anak ketiga daripada empat beradik ini terpanggil untuk mendapatkan benang selepas dipinjamkan sebuah buku mengait oleh seorang rakan.

"Saya pergi ke kedai benang, Macy di kompleks beli-belah Kota Raya, Kuala Lumpur. Saya beli jarum dan beberapa gulung benang yang paling besar serta termurah! Tetapi, disebabkan saya belum tahu membezakan jenis material, saya terbeli bahan yang orang gunakan untuk buat karpet!" ujarnya sambil ketawa terbahak-bahak.


LUCAS tidak merasakan aktiviti mengait boleh membuatkan seseorang lelaki menjadi 'lembut'.


Kesilapan itu, bagaimanapun hanya disedari setelah dia menyiapkan sehelai skaf hitam untuk ibunya. Ketika itu, dia baru berusia 15 tahun. Setahun kemudian, dia sudah mula mahir mengait.

Lantas tidak hairanlah jika Lucas pantas belajar saat bertemu dengan Alice.

"Biasanya untuk menyiapkan sehelai baju sejuk yang penuh dengan corak memerlukan kemahiran dan pengalaman mengait lebih sedekad. Tetapi, Lucas cuma ada tiga bulan pengalaman dan dalam ramai anak murid saya, dia paling pantas (belajar)," jelas Alice menerusi kiriman e-mel penulis. Alice kini menetap di Australia.

Setelah berjaya meninggalkan perniagaan keluarganya, Lucas bekerja sepenuh masa di akademi muzik. Setiap waktu paginya tidak disia-siakan. Dia rajin meminta tunjuk ajar daripada Alice tentang teknik dan motif mengait yang berbeza.

Daripada hanya mengait selendang, skaf dan baju sejuk, dia mengembangkan bakatnya kepada seni krusye (crochet). Seni krusye adalah kemahiran mengait dengan menggunakan sebatang jarum sahaja.


BUAH epal yang dihasilkan melalui seni krusye.


Epal, oren, pokok bunga ros, pau, kaktus dan pelbagai pencuci mulut merupakan antara benda yang boleh diterjemah ke dalam bentuk krusye.

"Jika satu skaf (bergantung pada saiznya) mengambil masa empat hingga lima hari untuk disiapkan, buah epal ini pula boleh diselesaikan dalam tempoh sejam setengah.

"Tengok sahaja pokok kaktus dan bunga ros ini. Comel tak? Memandangkan orang sekarang sangat tertekan di pejabat dan malas nak uruskan pokok bunga, jadi apa kata guna pokok krusye untuk ceriakan suasana?" katanya yang menetap di Cheras, Kuala Lumpur.

Sebagai guru tuisyen yang mengajar subjek Sains dan Matematik, Lucas bijak menganalisis sesuatu menerusi gambar rajah.

"Jika awak bagi saya sekeping gambar dua dimensi (2D), saya boleh tukarnya ke dalam bentuk tiga dimensi (3D)," jelasnya sambil memberitahu, hasil kraftangannya menerima sambutan baik dalam satu bazar seni, Pipiteer Gathering di Times Square, Kuala Lumpur pada Mei lalu.

Menurut Lucas, setiap batang jarum mempunyai nombor dan saiz tersendiri. Semakin kecil nombor tersebut bermakna semakin terperinci corak yang boleh dihasilkan.

Untuk memperkaya ilmu dan corak mengait, Lucas juga menyertai kumpulan pengait lelaki dalam rangkaian sosial maya, Facebook. Hobi mengait bukan perkara asing di kebanyakan negara luar.


ANTARA hasil seni krusye yang dihasilkan oleh Lucas.


Malah, kebanyakan pakar sejarah percaya seni mengait dimulakan oleh kaum lelaki. Persepsi ini mungkin berpunca daripada kaedah jala ikan yang dihasilkan.

Cukup terbuka dengan tanggapan orang terhadap minatnya yang lebih cenderung ke arah hobi golongan Hawa, Lucas berhasrat mengubah persepsi itu.

"Orang selalu merasakan mengait hanya untuk perempuan. Saya rasa, tidak menjadi masalah untuk kaum lelaki turut mendalami seni krusye. Kalau mak saya tahu menyelesaikan masalah berkaitan hardware, apa salahnya saya tahu kerja-kerja orang perempuan.

"Ada juga yang menganggap aktiviti ini tidak sesuai untuk orang Malaysia kerana cuaca kita panas. Tak sesuai pakai benda yang dikait. Tetapi, sebenarnya baju yang dikait tidak memerangkap haba," tambahnya.

Dia bukan sahaja tahu mengait, malah menjahit bukan masalah besar baginya. Pernah sekali, dia menjahit semula satu set sarung kusyen kerusi di rumahnya.

Kebolehan itu menyentuh hati ibunya. Secara terang-terangan, ibunya menyesal kerana tidak memberi peluang kepadanya untuk melanjutkan pengajian dalam bidang fesyen.

Lucas mengait hampir setiap masa. Sama ada menunggu makanan di restoran atau terperangkap dalam kesesakan jalan raya.

"Mungkin ada pemandu memandang saya dengan pandangan pelik, tetapi tidak ada sesiapa pun berani menegur. Mungkin sebab badan saya yang besar," katanya sambil ketawa.

Biarpun dia menerima tawaran untuk membeli hasil kraftangannya, Lucas lebih berminat menganjurkan bengkel untuk berkongsi kemahirannya pada suatu hari nanti.

Misteri mengikat kaki

Penghormatan dan keseksian wanita di China pada 1,000 tahun lalu dinilai daripada saiz kaki mereka yang kecil.


DAVID KO menunjukkan satu daripada 5,000 koleksi kasut kecil yang disarung oleh wanita China kira-kira 1,000 tahun lalu.


DOKTOR David Ko ialah seorang pengumpul artifak berkaitan amalan mengikat kaki yang menjadi amalan masyarakat China suatu ketika dahulu. Walaupun, menyifatkan amalan itu menyakitkan tetapi kajiannya mendapati perbuatan tersebut didakwa menyerlahkan keseksian golongan wanita China.

Kecenderungan mengkaji amalan tersebut telah mendorong Ko yang dilahirkan di Taiwan menghabiskan masa selama 30 tahun untuk mengumpul kasut kecil berwarna-warni yang digunakan oleh wanita China sejak 1,000 tahun lalu.

Didapati wanita pada zaman itu terpaksa mengorbankan dan mengikat separuh daripada kaki atas untuk tujuan kecantikan, fesyen dan seksualiti.

Atas desakan itu, amalan sedemikian menyebabkan golongan wanita terpaksa menahan kesakitan sepanjang hidup.

"Pada pendapat saya, amalan mengikat kaki merupakan satu bentuk fesyen di China, memandangkan rata-rata wanita di sana menyarung kasut kecil bersulam dan aksesori pada kaki mereka," katanya.

Menurutnya, negara Perancis dan Itali sentiasa berdebat dan mempersoalkan siapa yang bertanggungjawab mencipta kasut sedemikian rupa.

"Namun begitu, mereka percaya kasut seumpama ini dihasilkan bagi menyokong tapak kaki yang diikat," katanya lagi.

Justeru, bagi menyokong ideanya, Ko menerbitkan tiga naskhah buku dan menganjurkan pameran mengenai amalan mengikat kaki di Taiwan, China, Kanada dan Amerika Syarikat.


TAPAK kaki menggerekot selepas dibalut dengan kain sejak kanak-kanak untuk mendapatkan saiz tapak kaki yang kecil.


"Seharusnya masyarakat kini memelihara amalan mengikat kaki seperti warisan sejarah yang lain, biarpun hari ini, bukanlah masa yang sesuai untuk mempromosikan perbuatan mengikat kaki sebagai aspek fesyen dan kecantikan," jelas Ketua Setiausaha Jantina dan Persatuan Hak Seksual Taiwan, Wang Ping.

"Amalan mengikat kaki telah mengehadkan pergerakan wanita bagi memenuhi kepuasan lelaki dalam sebuah masyarakat memandangkan wanita ketika itu tidak mempunyai status yang sama rata.

"Fahaman kecantikan tersebut bersifat penindasan," katanya lagi.

Amalan mengikat kaki yang menghasilkan bentuk kaki menyerupai bunga teratai sepanjang tiga inci kekal sehingga abad lalu selepas negara China menjadi negara republik.

Zaman pemerintahan maharaja hanya berakhir selepas peperangan sivil komunis pada tahun 1949. Namun begitu, di barat daya Yunnan, masih terdapat wanita yang mempraktikkan amalan yang menyeksakan itu.

Ko yang memiliki 5,000 pasang kasut kecil telah diberi maklumat oleh wanita yang mengamalkan amalan mengikat kaki. Mereka menyatakan keindahan sulaman yang menghiasi kasut adalah salah satu tarikan kepada golongan lelaki.

Tambah Ko lagi, wanita yang mempunyai saiz tapak kaki yang lebih kecil dipandang lebih menawan dan bahagia dalam perkahwinan.

Bukan itu saja, Ko turut mengumpul lebih kurang 10,000 aksesori, termasuklah stokin, sarung kaki, lukisan dan kasut berbentuk botol kaca. Kesemua yang dikumpul itu disimpan rapi di salah sebuah hospital persendiriannya di Taipei.

Bagi menjayakan proses penerbitan bukunya itu, Ko menemubual 300 wanita tua yang mempraktikkan amalan mengikat kaki sejak kanak-kanak. Beliau diberitahu, amalan mengikat kaki merupakan legasi budaya dan memberi inspirasi pada fesyen moden.

Dalam pada itu, Ko kini berusaha menangkis tanggapan para graduan dan pakar sejarah yang berfikiran negatif terhadap amalan mengikat kaki. Beliau berpendapat, sepatutnya golongan itu terus menjaga warisan tradisional masyarakat China.

"Saya masih ingat sewaktu kali pertama melihat wanita yang berkaki kecil ketika berusia enam tahun. Saya begitu terkejut dan teruja memikirkan bagaimana rasanya berkaki kecil," ujar pakar bedah yang berusia 54 tahun itu.

Hakikatnya, keterujaan itu memberi ilham kepadanya untuk memulakan proses mengumpul koleksi kasut kecil dan mula bergelar pakar dalam amalan tersebut.




"Barangkali saya akan menjadi pakar sejarah sekiranya kerjaya doktor yang dipegang kini tidak menjejaskan pendapatan keluarga," tambah Ko yang menanggung keluarganya daripada hasil pendapatannya sebagai doktor perubatan.

Pada awalnya, teori amalan mengikat kaki begitu meluas. Kesimpulannya, bentuk kaki yang kecil amat bergaya sekitar kurun ke-10. Ini terutamanya selepas pemerintah empayar pada waktu itu terpesona melihat kaki kumpulan penari yang kecil dan dihiasi dengan reben berwarna-warni di pergelangannya.

Sebenarnya, mengikat kaki sudah menjadi rutin normal kerana tanpa proses ini, golongan wanita tidak boleh berkahwin.

Kaki kecil yang dimiliki hanya ditunjukkan kepada suami atau kekasih.

Ironinya rutin ini dimulakan pada usia kanak-kanak. Si ibu atau saudara perempuan akan mengikat separuh daripada kaki kanak-kanak terlibat.

Kemudian, kaki mereka akan dibalut dengan kain yang panjang sehingga kaki menghasilkan bentuk yang sepatutnya.

Menambah erotik pada amalan ini apabila pihak lelaki akan memakan badam yang dihancurkan dan menyedut arak antara jari kaki yang cacat itu.

"Biasanya, wanita kaya memiliki tapak yang lebih kecil dan segelintir pencari jodoh akan bertanyakan soalan mengenai saiz kaki bakal pengantin wanita," jelas Ko lagi.

Walaupun amalan mengikat kaki memaksa wanita berjalan dalam keadaan berbeza daripada biasa dan perlu mengimbangi diri, tetapi itulah yang membuatkan mereka menarik dan seksi.

Pada masa yang sama, Ko turut melakukan perbandingan antara pemakaian kasut kecil dan korset yang digayakan oleh wanita Eropah pada kurun ke-18. Bezanya penggunaan korset hanya digunakan oleh wanita dewasa, sedangkan amalan mengikat kaki dilakukan sejak zaman kanak-kanak. - AFP