Ciri-ciri pemimpin sejati
PADA satu hari, Abu Dzar al-Ghifari meminta Rasulullah SAW melantik dirinya menjadi pegawai, tetapi Rasulullah menolaknya.


Realiti Islam di selatan Thai
"MARILAH kita bersatu atas nama Islam dan janganlah mudah terpedaya dengan situasi dan usaha untuk memecah-belahkan kita.''

Mendekati rahmat Allah untuk jaminan ke syurga
KETENTUAN sama ada menjadi ahli syurga atau neraka adalah hak mutlakAllah SWT. Tiada makhluk yang boleh menjangkaui bidang kuasa tersebut.

Bisik-Bisik Awang Selamat
APAKAH motif ‘serangan’ terhadap kenderaan Suruhanjaya PencegahanRasuah Malaysia (SPRM) dengan bom api semalam? Bagi Awang dankebanyakan orang sudah tentu melihat tindakan itu satu bentuk amaran,ugutan atau gertakan.

Cabaran pengurusan krisis H1N1
JIKA ditanya kementerian manakah paling sibuk sekarang ini, jawapannyatentulah Kementerian Kesihatan. Ini berikutan penularan virus influenzaA (H1N1) di negara ini.

Hikmah di sebalik krisis gula
SEORANG rakan baru-baru ini memberitahu, dia menerima panggilandaripada keluarga di kampung. Mereka mengadu mengenai masalah bekalangula.

Melentur kecenderungan akhbar bukan berbahasa Melayu
SEHARUSNYA dalam tempoh lebih setengah abad bangsa Malaysia merdeka,tiada lagi wujud prejudis dan sentimen perkauman berlebihan dalamkehidupan kita yang berbilang kaum ini.

Rohaizat dan kempen Permatang Pasir
ISU kelayakan calon Barisan Nasional (BN) bagi Pilihan Raya Kecil DewanUndangan Negeri (DUN) Permatang Pasir, Rohaizat Othman menjadi topikpaling hangat di kalangan penulis blog minggu ini.

ISU-ISU AKHBAR CINA
AKHBAR: Sinchew Jitpoh Perkara: Isu perkauman Ruangan: Dalam negeri (ms12) Tarikh: 17 Ogos, 2009 (Isnin) Tajuk: Orang Melayu anggap suratkhabar Cina timbul isu perkauman







Kaum lain wajar menilai pengorbanan Melayu
ADAcadangan supaya tradisi pengagihan kerusi Parlimen dan Dewan UndanganNegeri (DUN) antara parti komponen Barisan Nasional (BN) yang digunapakai sekarang perlu dikaji semula dengan mengambil kira kehendakpengundi di sesuatu kawasan itu.

Kita belum terdesak untuk tiru cara Mexico
PERLUKAHnegara kita mengikut jejak Mexico yang bertindak agresif menutup semuakemudahan awam termasuk sekolah, pejabat, pusat beli-belah sertamelarang penduduknya keluar rumah selama seminggu untuk membendungpenularan wabak selsema babi?

Nafsu amarah tak dikawal hancurkan peribadi orang lain
PILIHANraya datang lagi. Pastinya akan menyusul lagi agaknya beberapa pilihanraya kecil lain yang berlaku di negara kerana sebab yang tidak dapatdielakkan atau ada juga yang disengajakan. Setiap kali terjadi pilihanraya, kita dapat melihat bagaimana provokasi untuk menimbulkan amarahpengundi ditimbulkan.

Enam faktor jadikan usaha pulih Sungai Klang bukan mustahil
SEJAKkecil saya begitu intim dengan sungai. Rumah keluarga saya di KampungInas, Johol, Negeri Sembilan hampir dengan dua sungai tempat sayasering bermandi-manda dan mengail ikan. Ketika kecil, kami tinggal diKuala Terengganu, ayah saya menyewa rumah di muara Sungai Takir.

Teguran Sultan Selangor elak penyalahgunaan zakat pertahan hak umat
ISLAMmenetapkan garis panduan yang jelas berhubung penggunaan wang kutipanzakat. Pihak yang diberi mandat menguruskannya wajib memastikan iadipatuhi. Zakat adalah ibadat khusus yang berkait rapat dengan ekonomidan kehidupan masyarakat serta menjadi nadi penggerak jenterapembangunan umat Islam. Hikmah zakat ialah untuk memastikan semuaurusan ekonomi dan pemilikan harta tidak dibekukan atau dikuasaigolongan tertentu saja. Penggunaan wang zakat diperincikan dalamal-Quran menerusi surah At-Taubah ayat 60 yang bermaksud: “Sesungguhnyasedekah (zakat) itu hanya untuk golongan fakir, miskin, amil yangmenguruskannya, mualaf, hamba yang hendak memerdekakan diri, orangberhutang, untuk (dibelanjakan pada) jalan Allah dan musafir (yangkeputusan bekalan) dalam perjalanan”.

Kunta Kinte: Bukan Islam ada sektor eksklusif
BARU-BARUini Kunta Kinte ambil bahagian dalam forum 1Malaysia anjuran Institutefor Advanced Islamic Studies (IAIS) di Petaling Jaya





Tapak Ramsar habitat flora, fauna
JOHOR BAHRU 16 Ogos – Nama hutan paya bakau tiba-tiba sahaja menjadi popular selepas serangan ombak tsunami pada Disember 2004.


Dua jam menunggu air laut surut – Penyelidik
JOHOR BAHRU 16 Ogos – Pengalaman berada di Tapak Ramsar Hutan SimpanSungai Pulai tidak ternilai harganya bagi sekumpulan penyelidikUniversiti Kebangsaan Malaysia (UKM).





Malapetaka timpa Taiwan
TAUFAN Morakot yang menyebabkan hujan lebat melanda Taiwan padapertengahan minggu lalu telah mencetuskan fenomena banjir besar yangmenenggelamkan sebahagian besar kepulauan itu.


Taufan adalah ribut tropika
TAUFAN atau siklon tropika adalah ribut akibat haba yang dilepaskan apabila udara panas naik dan wap udara di dalamnya meluwap.
Kaum lain wajar menilai pengorbanan Melayu

Oleh Jamhariah Jaafar

ADA cadangan supaya tradisi pengagihan kerusi Parlimen dan Dewan Undangan Negeri (DUN) antara parti komponen Barisan Nasional (BN) yang diguna pakai sekarang perlu dikaji semula dengan mengambil kira kehendak pengundi di sesuatu kawasan itu.

Cadangan itu dilontarkan Menteri Pengajian Tinggi yang juga Ahli Parlimen Pasir Gudang, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin. Pengagihan kerusi ketika ini mengikuti konsep ‘diwarisi’ iaitu parti sama bertanding kawasan diperuntukkan kepadanya walaupun peluang menang tipis.

Entah bagaimana isu mengenai agihan kerusi itu muncul kembali di kalangan pemimpin BN. Mungkin disebabkan kemelut perkauman yang makin terasa sejak akhir-akhir ini, mendorong Mohamed Khaled membuat cadangan yang agak mengejutkan itu.

Menurut Mohamed Khaled, mungkin sudah tiba masanya tradisi itu dikaji semula sebagai salah satu aspek transformasi untuk memastikan kejayaan kepada BN, dengan mengambil kira kehendak pengundi termasuk komposisi kaum di sesuatu

Cadangan ini menerima pro dan kontra ahli akademik dan politik. Pensyarah Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan Universiti Sains Malaysia (USM), Prof Dr Ahmad Atory Hussain, bersetuju dengan pendapat Khaled supaya agihan kerusi dibuat berdasar komposisi bangsa pengundi.

“Sepatutnya calon diletakkan mengikut kehendak pengundi bukannya secara tradisi. Jika letak calon MCA tetapi (akan) ditolak lebih baik letak calon Umno ataupun MIC, begitu jugalah sebaliknya,” katanya.

Pensyarah Sains Politik Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Dr Tunku Mohar Tunku Mohd Mokhtar, berkata sudah tiba masanya BN membuat pertimbangan mengenai perkara ini dan apa pun keputusannya, ia perlu mendapat persetujuan semua parti komponen BN manakala peratusan pengagihan juga tidak memberi kesan terhadap mana-mana parti.

Pensyarah Sains Politik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Madya Ahmad Nizamuddin Sulaiman, pula berkata saranan Khaled boleh menimbulkan kontroversi dalam BN walaupun ramai yang sukakannya.

Ketua Penerangan Umno, Ahmad Maslan, berkata cadangan Khaled tidak mungkin dapat diterima kerana parti komponen seperti MIC atau Parti Progresif Rakyat (PPP) akan menerima kesan serius kerana tidak ada bangsa India menjadi majoriti di mana-mana kerusi pilihan raya.

“Setakat ini, kawasan terbanyak pengundi India pun sekadar mencatat 29 peratus. Jika cadangan ini diambil kira, MIC dan PPP tidak akan mendapat sebarang kerusi. Pada saya, ini adalah cadangan peribadi Khaled,” katanya.

Mengimbau kepada pilihan raya pertama pada 1955 yang kali julung kali menggabungkan parti Umno, MCA dan MIC, jika dilihat dari segi pembahagian kerusi dan calon, ternyata Parti Perikatan (ketika itu) yang didominasi Umno membuat pengorbanan dan kompromi begitu besar.

Umno dengan rela hati bersetuju meletakkan calon bukan Melayu di kawasan majoriti pengundi Melayu, walaupun majoriti pengundi Melayu pada ketika itu ialah 84.2 peratus.

Sewajarnya berdasarkan bilangan pengundi, Umno boleh membentuk kerajaan dengan dua pertiga kerusi terdiri daripada calon Melayu tanpa perlu bergabung dengan MCA dan MIC, tetapi hal ini tidak dilakukan.

Sebaliknya, Umno sebagai sebuah parti berpaksikan bangsa Melayu, hanya diperuntukkan 35 kerusi (69 peratus) dan jika mengikut jumlah pengundi, MCA sepatutnya hanya mendapat dua kerusi, tetapi diberi sehingga 28 kerusi (tambahan 650 peratus). MIC yang sepatutnya tidak mendapat kerusi, diperuntukkan tiga kerusi (200 peratus kerusi tambahan).

Tunku Abdul Rahman ketika itu menegaskan “orang Melayu sedia memberikan hak yang munasabah dan patut kepada orang bukan Melayu. Orang Melayu telah memberi pengorbanan yang begitu banyak daripada hak sebagai Bumiputera Tanah Melayu kepada kaum bukan Melayu. Belum ada satu bangsa anak negeri yang berbudi sebegitu banyak seperti yang diperbuat orang Melayu.”

Sikap toleransi, rela berkongsi kuasa, sedia berkorban dan persefahaman yang dipamerkan bangsa Melayu ketika itu turut diakui dan diiktiraf oleh pemimpin bukan Melayu seperti diperkatakan bekas Setiausaha Agung MCA, TH Tan iaitu:

“... mereka (bangsa Melayu) dengan penuh rela menyokong calon-calon Perikatan berbangsa Cina dan India. Bukan saja mereka melepaskan kerusi yang tidak syak lagi boleh menjadi milik mereka, tapi mereka bekerja keras, sedaya upaya untuk calon Cina dan India.”

Cadangan Khaled adalah luahan kekecewaan bangsa Melayu melihat teman bangsa lain yang cuba mempolemikkan kembali isu perkauman. Sikap toleransi, berkongsi kuasa, sedia berkorban dan persefahaman sewajarnya bukan hanya berada atau diminta berada di sanubari bangsa Melayu... bangsa Malaysia lain juga patut menyemai nilai sama di dalam diri masing-masing.

Justeru, tidak ada pegangan dan pendirian yang lebih baik untuk menjadi amalan seluruh rakyat Malaysia hari ini, selain berpegang kepada konsep 1Malaysia yang digagaskan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang nyata memiliki wawasan sama dengan Perdana Menteri Pertama.
Kita belum terdesak untuk tiru cara Mexico

Oleh Azrul Affandi Sobry

PERLUKAH negara kita mengikut jejak Mexico yang bertindak agresif menutup semua kemudahan awam termasuk sekolah, pejabat, pusat beli-belah serta melarang penduduknya keluar rumah selama seminggu untuk membendung penularan wabak selsema babi?

Mexico adalah 'ibu' yang mengandung wabak ini kerana ia negara pencetus selesema babi hingga merebak ke seluruh dunia kecuali Kutub Utara dan Kutub Selatan. Namun, diakui langkah diambil Mexico itu nyata berkesan dengan pengurangan hampir 40 peratus penularan wabak maut itu. Sehingga awal Ogos, cuma 146 kematian dilaporkan di Mexico dan sesetengah negara lain melebihi jumlah itu.

Pelbagai desakan didengari di negara kita apabila saban hari kes kematian dicatat. Ada yang menyarankan supaya cuti sekolah dianjakkan lebih awal, menutup terus sekolah buat seketika walaupun tiada kes H1N1, memendekkan waktu pejabat dan sebagainya.

Malah ada juga saranan supaya pelajar yang menduduki peperiksaan seperti Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR), Penilaian Menengah Rendah (PMR), Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) saja dibenar bersekolah sehingga keadaan reda.

Namun, setakat ini kerajaan terutama Kementerian Kesihatan dan Kementerian Pelajaran serta Majlis Keselamatan Negara masih bertegas menyatakan bahawa keadaan masih boleh diurus, terkawal dan tidak perlu mengisytiharkan 'darurat kesihatan'.

Malah, keengganan Kementerian Pelajaran untuk menghentikan seketika operasi persekolahan turut mengundang kebimbangan banyak pihak terutama mengenangkan realiti risiko jangkitan di kalangan kanak-kanak.

Melihat kepada fakta pula, hampir setiap hari ada kes kematian di kalangan kanak-kanak dicatatkan dan ia pasti lebih buruk pada masa akan datang kerana seperti diketahui dan disedari semua pihak, kanak-kanak adalah individu yang jarang ambil kisah dan suka bercampur dalam kumpulan mereka, tak kira di mana saja.

Risiko itu juga bukan sekadar dihadapi murid kerana guru yang saban hari terpaksa berdepan dengan ratusan pelajar yang ada antaranya tak tahu menjaga kesihatan diri juga terdedah kepada jangkitan itu, apatah lagi mereka yang sedang hamil.

Sehingga semalam, 68 kematian dicatat di negara kita dan terbaru iaitu satu-satunya kes dilaporkan semalam membabitkan wanita mengandung 34 minggu, berusia 33 tahun dari Johor.

Namun, sekali lagi persoalan itu perlu dibangkitkan iaitu sama ada menuntut supaya negara ini meniru langkah Mexico atau terus mengamalkan kaedah sedia ada dengan menanam kesedaran kepada orang ramai mengenai kepentingan penjagaan kesihatan.

Pakar Perunding Perubatan Kardiologi Pusat Perubatan Darul Ehsan, Dr Abdul Rahman Mohd Ali, berkata belum sampai masanya negara ini mengenakan perintah darurat atau menutup semua kemudahan yang mempunyai risiko jangkitan, tetapi perlu menga-malkan langkah pencegahan sepatutnya bagi memastikan penularan penyakit itu dapat dikurangkan.

Katanya, negara ini sebenarnya boleh mengamalkan pendekatan sama dengan Mexico, tetapi dengan kaedah berbeza tanpa perlu mengisytiharkan darurat dengan memberi tumpuan khusus kepada lokasi awam seperti sekolah, pusat beli-belah dan pejabat.

"Ia memerlukan kerjasama semua pihak seperti ibu bapa, pekerja dan majikan. Siapa yang berasakan dirinya kurang sihat, anggaplah yang dia ada H1N1 dan hindari diri dari tempat awam. Jika perlu, pakai topeng muka.

"Majikan pula, perlulah beri cuti kepada pekerja yang kelihatan kurang sihat sekurang-kurangnya sehingga demamnya reda. Beri sedikit kelonggaran.

"Sediakan alat pengimbas suhu di setiap pintu masuk pejabat dan di sekolah. Pastikan pekerja dan pelajar benar-benar sihat dan lebih baik sediakan topeng muka serta pencuci tangan di pejabat," katanya.

Ruang kerja yang sesak juga menjadi salah satu punca penularan wabak itu boleh berlaku dan menyentuh mengenai itu, beliau berkata, majikan perlu memastikan pekerja tidak berada dalam ruang sangat sesak.

Beliau berkata, kelompok yang penting diberi perhatian ialah kanak-kanak kerana mereka bergaul secara aktif.



Justeru, bagi mengurangkan kadar penularan, satu langkah yang sangat relevan merehatkan seketika pelajar di luar kelas peperiksaan terutama di sekolah rendah iaitu dari peringkat tadika hingga Tahun Lima dan langkah itu dijangka dapat mengurangkan antara 20 hingga 30 peratus penularan.

Beliau turut kecewa kerana tidak semua masyarakat negara ini yang prihatin terhadap penjagaan kesihatan kerana ketika ini didapati, topeng muka lebih popular di kalangan orang sihat sedangkan realitinya ia lebih perlu digunakan oleh mereka yang sakit.

Katanya, kebimbangan mengenai penularan penyakit itu di sekolah ada kebenarannya kerana setakat ini majoriti semua sekolah terutama yang berkepadatan tinggi sudah ada kes jangkitan H1N1 dan sudah selayaknya memberi isyarat jelas kepada Kementerian Pelajaran untuk melakukan tindakan lebih proaktif.

Bagaimanapun, Presiden Majlis Pemuafakatan Persatuan Ibu Bapa dan Guru Nasional (PIBGN), Prof Madya Datuk Dr Mohamad Ali Hassan, berkata sekiranya keperluan mengkehendaki sekolah ditutup terutama apabila gelombang kedua H1N1 berlaku pada Oktober, ia perlu dilaksanakan oleh kementerian.

Katanya, ketika ini, ia menunjukkan satu situasi yang belum mendesak supaya sekolah ditutup dan sebagai mewakili ibu bapa, beliau khuatir sekiranya tindakan itu diambil, ia akan memberi kesan kepada ibu bapa bekerja untuk memastikan anak mereka tinggal di rumah.

"Jika perlu tutup, tutup. Saya setuju selepas musim peperiksaan, pelajar sekolah rendah sudah boleh direhatkan lebih awal, namun ia perlu mengambil kira banyak faktor," katanya.

Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd Dom, pula mahu setiap sekolah mengambil langkah progresif memeriksa suhu badan murid mereka setiap kali sebelum memulakan sesi persekolahan untuk membendung penularan wabak itu.

"Setiap guru perlu peka. Pentadbir perlu tegas dan cepat bertindak. Jika ada murid yang suhu badannya melebihi 38 darjah celcius, bawa ke klinik segera. Malah, Guru Besar dan Pengetua mempunyai kuasa untuk menentukan sama ada mahu sekolah mereka direhatkan jika perlu," katanya.
Nafsu amarah tak dikawal hancurkan peribadi orang lain

Oleh Mohamad Abdullah
pro@notes.usm.my

PILIHAN raya datang lagi. Pastinya akan menyusul lagi agaknya beberapa pilihan raya kecil lain yang berlaku di negara kerana sebab yang tidak dapat dielakkan atau ada juga yang disengajakan. Setiap kali terjadi pilihan raya, kita dapat melihat bagaimana provokasi untuk menimbulkan amarah pengundi ditimbulkan.

Kejadian terbaru ditunjukkan seorang Ahli Parlimen jelas menunjukkan sesetengah pihak sengaja menimbulkan marah orang ramai, sekali gus berusaha pula memancing simpati. Sukar untuk ditelah, adakah ini satu budaya yang matang atau kebudak-budakan yang meresahkan masyarakat yang selama ini begitu tenang dan damai.

Ia juga mengingatkan kita kepada watak jenaka, tetapi bermakna dalam filem Tiga Abdul dengan watak Ahmad Nisfu sebagai Sadiq Sigaraga dan tipu helahnya bersama Salleh Kamil yang memegang watak ‘Tuan Penasihat Kassim Pantalon’ yang menggunakan strategi ‘siapa marah kena jual’.

Kita terus ketawa terbahak-bahak, namun hakikatnya sindiran jitu Tan Sri P Ramlee hanya tinggal sebagai jenaka. Strategi Ahmad Nisfu sentiasa mengena, malah dikuatkan lagi melalui sokongan anak gadisnya Hamidah (Mariani) dan Rafidah (Dayang Sofia) untuk menggoda watak Abdul Wahib (S Kadarisman) dan Abdul Wahab (Haji Mahadi) untuk menguasai harta peninggalan hartawan Ismet Ulam Raja (M Babjan).

Caranya ialah dengan membuat provokasi agar mangsa cepat marah. Yang untung tentu saja ‘Tuan Penasihat’ yang mengaut rezeki mudah daripada usaha dilakukan.

Provokasi demi provokasi dilakukan, akhirnya menyebabkan kedua-dua beradik itu dijual sebagai hamba. Strategi provokasi kemarahan melalui filem ini harus dipelajari.

Kita sudah pun menyaksikan babak jenaka ini dalam beberapa pilihan raya terutama di kalangan anak muda kita. Ia diulang berkali-kali dan sengaja ditonjolkan.

Walaupun agama mengajar kita menutup aib dan buruk orang lain, ia tetap digunakan untuk menimbulkan kemarahan yang akan dibalas dengan kemenangan pada pilihan raya, malah di kalangan mereka yang hebat amalan agamanya.

Kita sudah cukup lama menjadi masyarakat pemarah. Ada saja yang dimarahkan di rumah, di pejabat, di kompleks beli-belah, di jalan raya hatta dalam masjid sekali pun dan sesetengahnya hanya kerana gagal mengawal ego sendiri.

Dalam ruang siber pun kita melihat begitu ramai orang yang marah, termasuk di kalangan orang agama, cendekiawan, apatah lagi rakyat marhain, hanya kerana berbeza pendapat. Rasa marah ini diterjemahkan dengan kata-kata kesat seperti bapa iblis, tidak masuk syurga, maki hamun, mencarut dan sebagainya.

Jika orang agama dan berilmu sukar mengawal marahnya, apatah lagi orang biasa, anak muda dan mereka yang baru mengenal makna perjuangan hidup ini.

Tahap kemarahan jika tidak dikawal boleh menimbulkan kemusnahan yang bukan sedikit. Sikap amarah ini boleh menjadikan negara, agama dan bangsa tergadai, maruah hancur dan kemerdekaan yang dinikmati hilang maknanya.

Amarah mungkin dianggap sebagai satu proses biasa dilalui semua orang dan kita juga menerimanya sebagai satu perkara biasa. Hanya apabila seseorang bertindak di luar kebiasaan, maka masalah timbul, apatah lagi apabila membabitkan perubahan perasaan dan fizikal yang sangat ketara. Ia meledak dan perlu ditangani dengan bijaksana.

Amarah perlu diurus dengan betul dan bijak. Kita perlu kembali kepada agama, bersikap tenang, menyendiri seketika, berkongsi perasaan dengan rakan atau meminta khidmat profesional adalah antara langkah dicadangkan untuk mengatasi dan menguruskan nafsu amarah apatah lagi menjelang Ramadan al-Mubarak yang bakal menjengah kita.


Penulis ialah Timbalan Pendaftar di Pejabat Naib Canselor Universiti Sains Malaysia (USM), Pulau Pinang
Enam faktor jadikan usaha pulih Sungai Klang bukan mustahil

Oleh Prof Datuk Zaini Ujang

SEJAK kecil saya begitu intim dengan sungai. Rumah keluarga saya di Kampung Inas, Johol, Negeri Sembilan hampir dengan dua sungai tempat saya sering bermandi-manda dan mengail ikan. Ketika kecil, kami tinggal di Kuala Terengganu, ayah saya menyewa rumah di muara Sungai Takir.

Malah, banyak hal kehidupan saya berkaitan sungai. Saya beristerikan Dr Zainah Moktar, dari Kuala Sungai Baru, Melaka. Sepanjang kerjaya saya, banyak kajian dilakukan mengenai sungai termasuk Sungai Klang, Sungai Linggi, Sungai Segget, Sungai Tembrau dan Sungai Skudai.

Satu daripada koleksi buku saya ialah berkaitan sungai, sama ada buku saintifik, ‘coffee table’ atau apa saja yang tertera sungai pada tajuk buku itu. Saya turut mengumpul novel atau puisi berkaitan sungai. Novel Sasterawan Negara A Samad Said berjudul Sungai Mengalir Lesu amat menyayat, bukan saja mengenai sungai yang ‘mengalir lesu’ bahkan berkaitan masyarakat di pinggiran sungai, mangsa Perang Dunia Kedua.

Latar belakang itu menyebabkan saya begitu sedih setiap kali melalui Sungai Klang, sungai sepanjang 120 kilometer (km) dalam lembangan seluas 1,288 km persegi yang mengalir melalui Kuala Lumpur (40km) dan Selangor (80km). Sungai yang mempunyai 11 anak sungai itu bersambung dengan Sungai Gombak menjadi pusat permulaan Kuala Lumpur.

Sungai itu juga menyediakan sumber air menerusi tiga empangan utama, iaitu Empangan Klang Gates, Batu dan Tasik Subang. Sungai yang mengalir di tengah-tengah bandar raya Kuala Lumpur itu sudah lama tercemar.

Pemaparannya memang sudah sebati dengan impak serta imej negatif terhadap kualiti alam sekitar. Airnya keruh bagai susu dan kadangkala - pada anak sungai tertentu - penuh sampah-sarap. Ketika ini peranan Sungai Klang hanya sebagai penerima limpahan air hujan dan air kumbahan terawat untuk dialirkan ke laut. Peranannya juga ketara dari segi penebatan banjir.

Sebelum ini banyak cadangan dikemukakan pelbagai pihak, namun, kesannya tidak menyerlah. Bagi sesetengah pihak, tidak berjaya. Pada hemat saya, hal ini sedemikian kerana kurang komitmen, pelaksanaan tidak menyeluruh dan model kewangan tidak lestari.

Sehubungan itu, saya mencadangkan penubuhan sebuah pasukan khas yang dipengerusikan sendiri oleh Perdana Menteri. Saya juga mencadangkan agar Majlis Kualiti Alam Sekeliling (EQC) Malaysia diberi peranan sebagai sekretariat untuk memastikan Sungai Klang dapat dipulihkan.

Pasukan itu perlu untuk merungkai masalah pelaksanaan khususnya berkaitan penyelarasan antara pelbagai agensi. Kejayaan memulihkan Sungai Klang penting dan akan menjadi mercu tanda keupayaan negara dari segi teknikal, kewangan dan urus tadbir alam sekitar sebagai pusat rekreasi, pemangkin pertumbuhan ekonomi, penebatan banjir, malah sumber air.

Hal sama sudah dilaksanakan dengan jayanya di Sungai Kalang, Singapura dan Seoul, Korea Selatan. Untuk menjayakan hasrat itu, pada hemat saya, enam faktor kejayaan perlu diberi keutamaan, iaitu:

l Memperbaiki tahap kecekapan dan keberkesanan sistem kawalan pencemaran berpusat sama ada loji rawatan kumbahan atau loji rawatan air sisa industri;

l Menyediakan sistem bersepadu kawalan pencemaran tidak berpusat membabitkan sistem saliran hujan dan air kumbahan tidak bersambung dengan pembetungan berpusat;

l Memastikan sistem pemungutan sampah lebih cekap;

l Sistem pemantauan dan penguatkuasaan lebih bersepadu dan berkesan, misalnya menggunakan kaedah telemetrik;

l Penyertaan masyarakat lebih proaktif mengamalkan budaya lestari, dan

l Model kewangan lestari

Saya yakin keupayaan dan kepakaran tempatan ketika ini memang boleh melaksanakan program pemulihan Sungai Klang. Apa yang diperlukan ialah kaedah pelaksanaan efektif dan efisien di samping keazaman politik, penyediaan dana, dokongan seluruh agensi berkaitan dan kerjasama orang ramai.

Pada hemat saya, memulihkan sungai tidak memerlukan kepakaran sains roket dan memadai dengan pembabitan serta komitmen semua pihak, termasuk pembabitan pakar, jurutera dan pengurus alam sekitar tempatan yang ketika ini melebihi 1,000 orang.

Bayangkan Sungai Klang bersih dan airnya jernih. Di kedua-dua tebingnya ada laluan pejalan kaki sepanjang 120 km. Setiap pagi dan petang warga sekitarnya beriadah dan bersantaian. Pelancong sibuk beraksi di hadapan kamera.

Prof Datuk Zaini Ujang ialah Naib Canselor Universiti Teknologi Malaysia dan penerima Anugerah Merdeka 2009 bagi kategori Pencapaian Ulung Akademik
Teguran Sultan Selangor elak penyalahgunaan zakat pertahan hak umat

ISLAM menetapkan garis panduan yang jelas berhubung penggunaan wang kutipan zakat. Pihak yang diberi mandat menguruskannya wajib memastikan ia dipatuhi. Zakat adalah ibadat khusus yang berkait rapat dengan ekonomi dan kehidupan masyarakat serta menjadi nadi penggerak jentera pembangunan umat Islam. Hikmah zakat ialah untuk memastikan semua urusan ekonomi dan pemilikan harta tidak dibekukan atau dikuasai golongan tertentu saja. Penggunaan wang zakat diperincikan dalam al-Quran menerusi surah At-Taubah ayat 60 yang bermaksud: “Sesungguhnya sedekah (zakat) itu hanya untuk golongan fakir, miskin, amil yang menguruskannya, mualaf, hamba yang hendak memerdekakan diri, orang berhutang, untuk (dibelanjakan pada) jalan Allah dan musafir (yang keputusan bekalan) dalam perjalanan”.

Umumnya, wang zakat hanya boleh disalurkan kepada lapan kumpulan itu yang dikenali sebagai asnaf, bagi membantu umat Islam dan pembangunan ummah. Sehubungan itu, sebarang cadangan untuk menggunakan wang zakat bagi tujuan lain tidak harus timbul. Oleh kerana mandat mengurus dana zakat terletak di bahu kuasa pihak berkuasa agama negeri, pihak lain tidak boleh campur tangan. Jika berlaku, tindakan itu boleh mencemarkan kesucian institusi zakat dan menjejas keyakinan umat Islam. Pada masa sama, pengurusan zakat hendaklah sentiasa dibuat dengan betul tanpa sebarang penyelewengan.

Kerajaan Selangor untuk menggunakan sebahagian wang kutipan zakat untuk pembangunan adalah sesuatu yang tidak boleh diterima sama sekali. Ia terkeluar daripada garis panduan penggunaan wang zakat yang ditetapkan syarak. Penubuhan entiti pengurusan zakat yang bebas menggambarkan hasrat kerajaan mengasingkannya daripada campur tangan dan dasar itu harus dipertahankan. Penggunaan wang zakat untuk tujuan pinjaman atau pembangunan mengundang risiko besar dan boleh membangkitkan kemarahan umat Islam.

Kita tidak mahu ada pihak yang cuba mengambil kesempatan daripada wang kutipan zakat untuk menampung keperluan mereka. Sebaliknya, mereka harus memikirkan cara lain untuk mendapatkan dana bagi pembangunan kerana apapun alasan yang diberi, ia tetap tidak menghalalkan dana zakat digunakan bagi tujuan lain. Dalam keadaan ekonomi negara yang semakin mengukuh, kita yakin pelbagai kedah boleh digunakan bagi menjana dana melaksanakan pembangunan ekonomi. Cadangan menggunakan sebahagian daripada wang zakat untuk tujuan itu adalah amat aneh dan dibimbangi mempunyai muslihat tertentu.

Dalam hubungan ini, pegawai yang terbabit dalam pengurusan wang zakat perlu mempunyai ketegasan dan integriti yang tinggi. Mereka tidak boleh tunduk terhadap sebarang bentuk tekanan yang mungkin dikenakan serta insaf sedar bahawa amanah yang diberikan adalah amat berat. Jika tersilap langkah, keyakinan umat Islam terhadap keseluruhan institusi zakat mungkin terhakis. Sehubungan itu ketegasan Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah bahawa beliau tidak akan memberi perkenan wang zakat di negeri itu digunakan bagi tujuan lain, amat dihargai. Kita berharap selepas ini tiada lagi sebarang cubaan untuk menyalahgunakan dana zakat timbul di negara ini.
Kunta Kinte: Bukan Islam ada sektor eksklusif

BARU-BARU ini Kunta Kinte ambil bahagian dalam forum 1Malaysia anjuran Institute for Advanced Islamic Studies (IAIS) di Petaling Jaya.

Salah seorang rakan panel Kunta Kinte ialah Dr Asmah Abdullah. Kunta Kinte kata dia orang Melayu cerdik dan Kunta Kinte sangat seronok jumpa orang yang lebih cerdik daripada Kunta Kinte, apatah lagi orang itu orang Melayu.

Orang cerdik boleh bagi kita ilmu dan kita jadikannya teladan. Orang yang tidak cerdik kita jadikan kawan dan sempadan. Kalau ditakdirkan kita berdaya, kita tolonglah dia.

Lebih kurang itulah falsafah hidup Kunta Kinte. Dengan itu kita boleh berkawan dengan semua orang dan belajar daripada semua orang.

Tapi, sejak zaman Hang Nadim lagi, orang Melayu yang cerdik tidaklah selalu dapat tempat. Orang Melayu yang kurang cerdik tapi pandai kipas banyak yang dapat tempat. Itulah maladi atau penyakit mental bangsa Melayu agaknya.

Dr Asmah bentangkan beberapa butir yang Kunta Kinte dapati sangat berguna. Dalam satu kajian yang dia buat mengenai nilai kehidupan harian rakyat Malaysia daripada pelbagai bangsa, kesimpulannya sangatlah menarik.

Bagi semua rakyat Malaysia, ciri nombor satu ialah kepercayaan kepada Tuhan. Itulah juga ciri nombor satu bagi orang Melayu dan India.

Tapi bagi orang Cina, ciri nombor satu mereka adalah pencapaian (achievement). Daripada lima ciri utama bangsa Cina, kepercayaan kepada Tuhan tidak ada. Yang ada ialah pencapaian, pelajaran, kesihatan, ketekunan dan kejayaan.

Ciri utama orang Melayu ikut keutamaan adalah kepercayaan kepada Tuhan, pelajaran, kejujuran, keikhlasan dan kejayaan manakala orang India pula cirinya adalah kepercayaan kepada Tuhan, menghormati orang tua, pelajaran, kekeluargaan dan perhubungan.

Jadi mesti ada pembaca yang kata, ha... itulah fasal orang Cina berjaya dalam ekonomi dan ramai kaya raya. Fasal orang Cina berlandaskan kehidupan mereka atas pencapaian, kejayaan dan ketekunan.

Ya dan tidak. Kalau orang Melayu yang sinonim dengan Islam betul-betul pegang kepada ajaran dan amalan agama yang sempurna, Kunta Kinte yakin mereka pun boleh berjaya.

Kunta Kinte tidak berani bercakap mengenai orang India yang majoritinya beragama Hindu. Yang Kunta Kinte dengar, pengaruh kasta masih ada di kalangan orang India yang beragama Hindu.

Kunta Kinte tak berani kata terang-terang, tapi boleh jadi juga falsafah hidup yang berbeza ini menyebabkan satu bangsa lebih maju dan lebih kaya daripada bangsa lain.

Jadi apabila seorang hadirin tanya yang mana satu lebih penting demi kelangsungan negara kita, perpaduan atau perkembangan ekonomi, Kunta Kinte jawab macam ini:

l Banyak mana pun duit yang kita buat dan macam mana tinggi pun pertumbuhan ekonomi negara kita, kesamarataan tulen susah dicapai fasal wujud falsafah dan pegangan hidup yang berbeza;

l Yang ramai miskin atau kurang berjaya adalah orang Melayu dan India. Tapi kalau orang Melayu pegang betul-betul kepada ajaran Islam, mereka tentu takut jadi orang jahil dan miskin kerana kemiskinan adalah hampir dengan kekufuran;

l Perpaduan tulen dan berkekalan susah nak diwujudkan kalau di sebelah pihak ada ramai orang yang papa kedana dan di pihak lain pula ada beberapa kerat orang yang kaya raya;

l Nak betul-betul adil dan saksama memang susah. Macam mana tak susah, orang bukan Islam diberi lesen judi, lesen arak, lesen bela babi dan macam-macam lagi lesen perniagaan yang haram kepada orang Islam;

l Jadi secara langsung orang bukan Islam ada sektor ekonomi yang khas untuk mereka iaitu perniagaan yang diharamkan ke atas orang Islam;

l Kalau nak adil dan saksama, kenalah haramkan judi, arak dan ternakan babi dan seumpamanya serta perangi habis-habisan ekonomi bawah tanah macam pelacuran, dadah dan along dan;

l Kita boleh luaskan ekonomi yang patuh syariah macam perbankan Islam, takaful dan makanan halal. Tapi perbankan Islam dan makanan halal tidak eksklusif kepada orang Islam saja. Hari ini majoriti pelanggan perbankan Islam dan pengguna simbol halal adalah orang bukan Islam.

Maka, sebab itulah Kunta Kinte selalu kata, sebuah kerajaan yang adil di Malaysia wajib amalkan dasar pembahagian kekayaan melalui konsep ‘affirmative’ macam yang terkandung dalam Dasar Ekonomi Baru.

Kalau tidak, orang Islam akan terus terkebelakang dan ini sangatlah tidak adil dan sangat berbahaya kerana orang Islam dan Bumiputera adalah kaum majoriti di negara ini.
Ciri-ciri pemimpin sejati

Oleh NUR HIDAYAH ZULKIFLI

PADA satu hari, Abu Dzar al-Ghifari meminta Rasulullah SAW melantik dirinya menjadi pegawai, tetapi Rasulullah menolaknya.

Sambil menepuk-nepuk bahu sahabatnya itu, Baginda bersabda: ''Tidak, Abu Dzar, engkau orang lemah. Ketahuilah, jawatan itu amanah. Ia kelak di hari kiamat merupakan kehinaan dan penyesalan, kecuali bagi orang yang mendapatkannya dengan betul dan melaksanakan tugas serta kewajipannya dengan betul pula.''

Imam Nawawi menyebut hadis di atas merupakan pedoman dasar dalam berpolitik. Politik mampu menjadi sumber petaka bagi orang yang tidak bertanggungjawab.

Namun kata Nawawi, politik juga boleh menjadi ladang pengabdian dan amal soleh yang subur bagi orang yang mampu dan bertanggungjawab. Politik (kekuasaan) bukan sesuatu yang buruk. Ia ibarat pisau bermata dua; ada baik dan buruknya.

Ia menjadi baik dengan tiga syarat - seperti dalam hadis di atas - iaitu berada di tangan orang yang berkemampuan, diperolehi dengan cara yang betul dan dipergunakan untuk kemakmuran dan kesejahteraan rakyat.

Malangnya, dalam percaturan politik kini, orang kerap hanya bercakap satu perkara, iaitu bagaimana merebut kekuasaan. Bukan bagaimana mempergunakan kekuasaan itu serta melaksanakan tanggungjawab kepada rakyat dan lebih daripada itu kepada Allah SWT.

Sesiapa pun tidak dapat menafikan bahawa kuasa sememangnya sesuatu yang menggiurkan kerana dengan kuasa, individu berkenaan membayangkan dia boleh mencapai apa juga impiannya. Menurut Imam Ghazali, dibandingkan dengan harta, kuasa jauh lebih menggoda.

Ia berasaskan kepada tiga alasan iaitu, pertama, kuasa mampu menjadi alat untuk memperbanyakkan harta. Dengan kuasa, seseorang boleh mengayakan dirinya.

Keduanya, pengaruh kekuasaan lebih kuat dan lebih lama. Harta, kata Imam Ghazali, boleh hilang kerana dicuri atau berkurangan.

Namun itu tidak berlaku kepada kekuasaan kerana ia bererti pengaruh seseorang pemimpin di kalangan pengikut dan penyokongnya. Ketiga, kekuasaan menimbulkan kesan populariti yang sangat luas.

Bagaimanapun apa yang harus difahami menjadi pemimpin tidak hanya menerima amanah rakyat, tetapi juga menerima amanah Allah. Pemimpin adalah 'hamba' kepada rakyat. Pemimpin yang mengkhianati dan menodai hak rakyatnya, bererti menggugat dan mengabaikan amanah Allah.

Hakikatnya, menjadi pemimpin bukan mencari kekayaan, tetapi pengabdian. Menjadi pemimpin bererti melaksanakan ibadah yang paling berat untuk melunaskan amanah rakyat dan Allah.

Seorang pemimpin yang baik sentiasa membersihkan batinnya kerana dia sedar niat yang tidak baik boleh menjadikan kekuasaan yang dimiliki sebagai sesuatu yang boleh dijual beli.

Akibatnya, dia mungkin akan tergoda untuk menipu dan membohongi rakyat. Rasulullah bersabda: ''Tiada seorang hamba yang diberi amanah Allah untuk memimpin rakyat kemudian menipu mereka, melainkan Allah mengharamkan syurga baginya.''

Apabila masyarakat lebih mementingkan kebendaan sehingga segalanya harus dibayar dan kemuliaan seseorang hanya diukur oleh berapa banyak harta yang dimilikinya, maka godaan yang paling besar bagi para pemimpin, birokrat dan mereka yang berada dalam lingkaran kekuasaan ialah harta.

Para pemimpin atau wakil rakyat yang lemah imannya, nescaya akan mudah terperangkap dalam penjara hawa nafsu yang dibungkus dengan kata-kata indah, iaitu korupsi, kolusi dan nepotisme.

Oleh itu seorang pemimpin tidak harus terpengaruh dengan kekuasaan yang dimiliki, sebaliknya berusaha menjadi pemimpin yang dihormati dan melaksanakan amanah dengan sebaik-baik.

Dalam soal ini apa yang dilakukan ialah Khalifah Umar Al Khattab seperti mana yang dipaparkan dalam cerita berikut boleh dijadikan teladan.

Satu hari, selepas selesai mengimamkan solat Asar, Khalifah Umar bertanyakan mengenai seorang sahabatnya yang tidak datang.

Dia diberitahu bahawa sahabat tersebut sedang sakit. Umar segera meluangkan masa menziarah sahabatnya itu.

Sampai di rumah sahabat yang sakit tersebut, Umar mengetuk pintu memberi salam. Dari dalam sahabat berkenaan menjawab salam dan bertanya: ''Siapa di luar?'' Umar menjawab: "Umar bin Khattab." Mendengar yang datang adalah Amirul Mukminin, sahabat tersebut terus bangun dan segera membuka pintu.

Melihat keadaan sahabatnya itu, Umar bertanya: ''Kenapa engkau tidak bersolat berjemaah bersama kami? Sedangkan Allah telah memanggilmu dari langit yang ketujuh, tetapi engkau tidak menyambutnya! Sedangkan panggilan Umar bin Khattab membuatkan kau gelisah dan ketakutan?"

Hikmah di sebalik peristiwa ini ialah, pertama, seorang pemimpin yang baik bukan semata-mata berasa cukup dengan kesolehan dan ketakwaan dirinya, tetapi dia juga berasa bertanggungjawab untuk mengajak mereka di bawah tanggung jawabnya untuk menjadi soleh.

Kedua, pemimpin yang soleh tidak akan pernah berasa bangga dengan penghormatan yang diberikan oleh orang bawahannya. Dia tidak mahu mereka hanya mengikut apa sahaja katanya biar pun apa yang dilakukan adalah salah.

Jika itu berlaku maka terjadilah apa yang disumpahkan Allah dalam surat Al-Ashr bahawa mereka semua akan berada dalam kerugian. Itulah sebabnya ketika seorang sahabat melarang sahabat lainnya kerana terlalu sering menegur Khalifah Umar dengan ucapannya: ''Takutlah kepada Allah, hai Umar''. Ternyata teguran itu justeru disokong Umar sendiri. Umar berkata: ''Biarkan dia mengatakannya. Kalau orang-orang ini tidak menegurku sedemikian, maka mereka menjadi tidak berguna dan jika aku tidak mendengarkannya, maka aku bersalah.''

Oleh itu kepada mereka yang bergelar pemimpin dan keluarga mereka sedarilah tanggungjawab yang ada di bahu mereka. Janganlah ingat apabila kita berkuasa dan berpengaruh kita boleh melakukan apa sahaja.

Janganlah memperdayakan rakyat dengan mainan politik kita kerana akhirnya kebenaran pasti akan mengatasi kebatilan. Mungkin demi kepentingan politik dan berebut kekuasaan, kita rela melakukan apa sahaja tetapi percayalah hasrat untuk berkuasa dengan menggunakan kepalsuan sebagai senjata tidak akan bertahan lama.

Akhirnya, pemimpin seumpama itu pasti akan kecundang, kesudahannya dia bukan sahaja akan mengalami kerugian di dunia tetapi juga akhirat.

Begitulah juga dengan keluarga mereka, janganlah kerana ada ahli keluarga kita pemimpin yang berkuasa, kita berasaskan boleh melakukan apa sahaja.

Ingatlah seseorang pemimpin itu berada di tampuk kekuasaan berikutan sokongan rakyat dan sokongan tersebut diberikan demi kesejahteraan mereka bukan untuk diri pemimpin atau keluarga pemimpin berkenaan.

Rasulullah SAW bersabda: ''Sebaik-baik pemimpin kamu adalah mereka yang kamu cintai dan mereka mencintai kamu dan kamu mendoakan mereka dan mereka mendoakan kamu. Dan, seburuk-buruknya pemimpin adalah mereka yang kamu benci dan mereka membenci kamu, dan kamu melaknat mereka dan mereka pun melaknat kamu.''

PENULIS ialah Pendakwah Bebas
Realiti Islam di selatan Thai


suasana sebenar di Masjid Jamek Pattani yang menafikan dakwaan pihak militan bahawa umat Islam tidak bebas beribadat dan enggan mengibarkan bendera serta menggunakan tulisan Thai.


"MARILAH kita bersatu atas nama Islam dan janganlah mudah terpedaya dengan situasi dan usaha untuk memecah-belahkan kita.''

Itulah antara intipati yang terkandung dalam khutbah yang disampaikan oleh khatib di Masjid Jamek, Pattani pada 14 Ogos lalu.

Kesempatan menunaikan solat Jumaat di masjid berkenaan serta meninjau kehidupan masyarakat Islam di Selatan Thailand termasuk di pondok-pondok pengajian agama, menimbulkan persoalan di fikiran penulis apakah benar dakwaan sesetengah pihak bahawa umat Islam di wilayah berkenaan tertindas.

Mungkin sebelum ini berlaku beberapa peristiwa yang menyebabkan kemarahan umat Islam tetapi semua itu berlaku ketika Thailand berada di bawah kepimpinan Thaksin Shinawatra.

Tetapi sekarang di bawah kepimpinan Perdana Menteri, Abhisit Vejjajiva banyak sudah ruang dibuka bagi membolehkan konflik di Selatan Thailand berakhir.

Penulis diberitahu kerajaan Thailand sudah menyatakan komitmennya untuk melaburkan berjuta-juta ringgit bagi membangunkan wilayah berkenaan.

Komitmen ini seharusnya disambut baik oleh semua umat Islam di Thailand termasuklah kelompok yang mengaku sebagai puak pemisah. Tetapi apa yang disaksikan, puak berkenaan seolah-olah tidak mahu itu berlaku.

Justeru atas nama perjuangan mereka terus berusaha menganggu gugat keamanan dengan menyebarkan propaganda yang entah apa-apa.

Penulis melihat sendiri bagaimana umat Islam menjalani kehidupan seharian tanpa apa-apa masalah atau sekatan. Malah bekas Panglima Tentera Thailand yang juga seorang Islam, Sonthi Boonyaratglin memberitahu penulis bahawa umat Islam tidak berasa kehidupan mereka terancam.

Pihak yang menggembar-gemburkan kononnya umat Islam ditindas hakikatnya mempunya agenda politik masing-masing.

Atas sebab itulah mereka memberitahu orang luar perkara-perkara yang tidak masuk akal. Ini boleh dibuktikan kalau kita melihat sendiri suasana di selatan.

Sebagai contohnya, ada individu yang mengaku dirinya pemimpin puak pemisah mendakwa, umat Islam di selatan amat membenci kerajaan Thai.

Menurut dakwaan palsunya, kebencian tersebut sampai ke tahap umat Islam tidak mahu menggunakan tulisan Siam di sekolah-sekolah agama dan masjid-masjid serta tidak mahu mengibar bendera Thailand.

Selain itu, mereka juga mendakwa umat Islam tidak suka menggunakan dua huruf "T" pada ejaan Pattani kerana menganggap ia bermaksud "Tanah Thailand". Namun ketika melakukan tinjauan di sana, suasana amat berbeza sekali daripada apa yang didakwa.

Di semua sekolah agama dan masjid tulisan Siam tetap digunakan dan bendera Thailand tetap dikibarkan. Keadaan itu membuktikan dengan jelas bahawa kelompok yang mendakwa pemimpin puak pemisah ini hanyalah melakukan propaganda semata-mata.

Lebih malang lagi, mereka yang membuat dakwaan ini tidak pernah pun pulang ke Thailand selepas melarikan diri. Mereka hidup selesa di luar negara dan ada antaranya sudah menjadi warga negara asing.

Mereka tidak tahu pun apa-apa perkembangan di tanah air sendiri, tetapi masih juga mahu mendakwa kononnya mereka mampu memainkan peranan penting bagi mewujudkan keamanan di wilayah tersebut.

Mungkin masanya sudah tiba untuk kerajaan Thailand atau mana-mana juga agensi luar yang terlibat dalam usaha membawa keamanan di wilayah berkenaan memikirkan semula, adakah perlu rundingan diteruskan dengan puak-puak pemisah ini.

Kalau hendak berunding pun biarlah dengan kumpulan yang betul dan bukannya dengan individu atau kelompok yang cuba menangguk di air keruh.

Sebenarnya, kita pun tidak pasti malah kerajaan Thailand sendiri pun difahamkan tidak tahu siapa sebenarnya puak pemisah.

Kalau hendak dikatakan Pertubuhan Pembebasan Pattani Bersatu (PULO) ia boleh dikatakan sudah lama berkubur. Kalau pun ada puak yang mendakwa mereka daripada PULO, mereka tidak mempunyai kekuatan senjata. Malah organisasi itu boleh dianggap hidup segan mati tidak mahu.

Penulis difahamkan ada lagi satu puak ialah Barisan Rakyat Bersatu (BRN), tetapi tidak pasti sejauh manakah kekuatannya.

Namun apa yang pasti tidak kira banyak manapun puak pemisah, mereka tidak bersatu dan ini diakui oleh Sonthi yang menganggap keadaan itu mewujudkan kesukaran untuk pihak kerajaan berunding.

Puak pemisah tidak ada pemimpin unggul yang boleh ditonjolkan, mereka berselerakan dan tidak bersatu. Tetapi malangnya mereka tidak mahu mengkaji kelemahan ini sebaliknya lebih gemar mewujudkan propaganda bukan-bukan sehingga menggugat kehidupan aman umat Islam di selatan yang sudah pasti hampir keseluruhan tidak menyokong puak pemisah.

Bukankah dalam Islam sendiri sudah menganjurkan kita supaya taat kepada pemimpin asalkan pemimpin itu tidak menyuruh kita melakukan kemaksiatan dan tidak memerangi agama Islam.

Oleh itu kepada puak pemisah, mereka perlu ikhlas dalam perjuangan. Kalau benar mereka jujur ingin melihat umat Islam di selatan hidup dalam suasana aman dan mampu mengecap kebahagiaan seperti kaum-kaum lain di Thailand, mereka mesti menyokong apa yang sedang diusahakan oleh kerajaan.

Tidak perlulah terlalu taksub untuk menegakkan perjuangan songsang kerana kalau betul mereka berjuang atas nama Islam, kenapa perlu membunuh ustaz, imam dan individu Islam yang lain.

Hakikatnya, apa yang dilakukan oleh puak pemisah sekarang tidak kira siapapun mereka tidak menguntungkan umat Islam. Mereka tidak boleh dipengaruhi dengan perasaan dendam dan kebencian yang melampau.

Kalau mereka mahu melihat kesejahteraan umat Islam, mereka perlu keluar dari tempat persembunyian dan mengadakan rundingan.

Sejarah sudah membuktikan, bagi manamana juga kerajaan yang berhadapan dengan puak pemisah seperti di Thailand kesabaran kerajaan ada hadnya. Apabila tiba masanya, jika puak pemisah masih lagi berdegil, maka mereka perlu bersedia menerima akibatnya.

Ketika ini kita boleh memuji usaha dilakukan oleh kerajaan Thai dalam mewujudkan keamanan dan membantu masyarakat di selatan negara itu.

Ia termasuklah memberikan peruntukan pembangunan dan kesediaan menubuhkan pasukan petugas khas yang dikenali sebagai Task Force 960 Thailand yang bekerjasama dengan Task Force 2010 (Malaysia) bagi melaksanakan misi berkenaan.

Tetapi kebaikan ini boleh berakhir dan puak pemisah akan diperangi habis-habisan sekiranya mereka terus berusaha untuk meneruskan perjuangan sia-sia mereka.

Malangnya, kalau mereka berada di Thailand tidak apa tetapi masalahnya bak kata orang mereka 'sedap-sedap duduk di luar negara', risikonya umat Islam di Thailand menanggungnya.

Oleh itu kepada puak pemisah, janganlah bersikap munafik. Kalau benar ikhlas berjuang untuk kesejahteraan umat Islam Thailand maka lakukanlah tindakan yang betul, berusahalah untuk bersatu dan berunding, bukannya terus melancarkan tindakan ganas kerana jika itu dilakukan ia bukanlah satu perjuangan tetapi pengkhianatan.

Mendekati rahmat Allah untuk jaminan ke syurga

Oleh MOHD. ALI MUHAMAD DON

KETENTUAN sama ada menjadi ahli syurga atau neraka adalah hak mutlak Allah SWT. Tiada makhluk yang boleh menjangkaui bidang kuasa tersebut.

Hanya Nabi Muhammad SAW yang pernah dimaklumkan mengenai 10 sahabatnya yang bakal mengecapi kemuliaan itu. Hanya mereka diberi jaminan syurga sedangkan orang lain perlu bergantung kepada rahmat-Nya.

Bagaimanapun al-Quran sebagai kitab pedoman sepanjang zaman telah menjelaskan dengan terperinci golongan yang bakal mendapat rahmat-Nya dan dipilih ke syurga.

Pertama, mereka yang memelihara dan khusyuk dalam sembahyang. Ini adalah tugas berat yang memerlukan akidah dan keimanan untuk melaksanakannya. Seseorang itu perlu mengosongkan jiwa daripada perkara selain di samping berusaha meletakkan diri dalam situasi benar-benar sedang menghadap Allah SWT untuk mendapat khusyuk.

Imam al-Ghazali dalam Ihya Ulumuddin mencadangkan supaya bersolat dengan memejamkan mata, menundukkan wajah ke tempat sujud, sembahyang di ruangan yang gelap dan berhampiran dengan dinding agar terhad pandangan. Elakkan daripada solat di jalanan atau kawasan tumpuan ramai untuk memudahkan khusyuk semasa solat.

Kedua, menjauhkan diri daripada perkara sia-sia. Menurut Imam Ibnu Kathir dalam tafsirnya, perkara itu meliputi perbuatan syirik dan maksiat kepada Allah SWT. Sehubungan itu, individu Muslim yang mendambakan syurga mesti berusaha menjauhi perbuatan syirik dan khurafat.

Lebih membimbangkan, pada zaman ini terdapat segelintir umat Islam yang tidak kekok melakukan dosa malah berbangga kerana melakukannya.

Ketiga, kita perlu membersihkan harta dengan menunaikan zakat. Kewajipan ini disyariatkan untuk membantu golongan yang memerlukan. Ia juga berupaya mengurangkan jurang perbezaan miskin dan kaya.

Amalan ini ada ketikanya sukar ditunaikan memandangkan naluri manusia yang cinta kepada harta. Oleh itu, nikmat syurga adalah balasan setimpal bagi yang sedia berkorban mengenepikan hartanya ke jalan Allah SWT.

Perkara keempat ialah menjaga kehormatan diri. Ini termasuk berusaha agar tidak melakukan maksiat terutama menghampiri zina. Jika amalan ini dibiarkan berleluasa, ia akan memberi kesan negatif kepada individu, masyarakat dan negara. Lihat sahaja isu buang bayi yang tiada penghujungnya.

Ia masalah kritikal umat Islam khususnya di negara kita yang memerlukan penyelesaian segera berpandukan ajaran agama.

Kelima, golongan yang sentiasa menunaikan janji dan menjaga amanah. Ini adalah akhlak mulia yang perlu dimiliki oleh setiap individu Muslim. Malah Nabi Muhammad SAW sendiri pernah melabelkan golongan yang tidak punya sifat ini sebagai munafik. Ini berdasarkan sabda Baginda: "Tanda munafik itu ada tiga; apabila bercakap dusta, apabila berjanji dimungkiri dan apabila dipertanggungjawabkan dengan amanah dikhianati."

Kegagalan umat Islam menghiasi diri dengan akhlak ini juga mengundang gejala rasuah yang jijik dan merosakkan negara secara umumnya.

Sebagai kesimpulan untuk masuk syurga setiap individu muslim selayaknya mempereratkan hubungan dengan Allah SWT melalui ibadah yang berkualiti, hubungan dengan sesama manusia melalui konsep amal ijtimai' dan memelihara kehormatan diri dengan mengelak melakukan hubungan terlarang yang menjatuhkan maruah

Sandaran kepada pernyataan ini adalah firman Allah: "Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman. Iaitu mereka yang khusyuk dalam sembahyang. Dan mereka yang menjauhkan diri dari perbuatan dan perkataan yang sia-sia. Dan mereka yang berusaha membersihkan hartanya (dengan menunaikan zakat harta itu). Dan mereka yang menjaga kehormatannya. Kecuali kepada isterinya atau hambanya maka sesungguhnya mereka tidak tercela.

Kemudian, sesiapa yang mengingini selain dari yang demikian, maka merekalah orang yang melampaui batas. Kemudian, sesiapa yang mengingini selain daripada itu, maka merekalah orang-orang yang melampaui batas. Dan mereka yang menjaga amanah dan janjinya. Dan mereka yang tetap memelihara sembahyang. Mereka itulah orang-orang yang berhak mewarisi. Yang akan mewarisi Syurga Firdaus; mereka kekal di dalamnya". (Surah al-Mukminun ayat 1-11).

Semua umat Islam diseru mengharap nikmat syurga dan terhindar daripada api neraka dengan berdoa memohon kepada Allah.

Insya-Allah dengan mendekati Allah menerusi garis panduan yang ditetapkan di dalam al-Quran dan hadis, maka kita akan beroleh rahmat-Nya. Allah menjanjikan syurga kepada mereka yang mendapat rahmat-Nya tetapi untuk mendapatkan rahmat itu, kita juga perlu mendekati dan mematuhi perintah-Nya.

PENULIS ialah Pensyarah Pusat Pemikiran dan Kefahaman Islam (CITU), UiTM Johor Bahru
Bisik-Bisik Awang Selamat

APAKAH motif ‘serangan’ terhadap kenderaan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dengan bom api semalam? Bagi Awang dan kebanyakan orang sudah tentu melihat tindakan itu satu bentuk amaran, ugutan atau gertakan.

Tindakan tidak bertanggungjawab itu semata-mata mahu menakut-nakutkan pegawai-pegawai SPRM di setiap peringkat yang semakin tegas untuk memerangi rasuah.
Cabaran pengurusan krisis H1N1

Oleh MUHAMMAD HISYAM MOHAMAD

JIKA ditanya kementerian manakah paling sibuk sekarang ini, jawapannya tentulah Kementerian Kesihatan. Ini berikutan penularan virus influenza A (H1N1) di negara ini.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) melaporkan pandemik ini telah melanda lebih 170 negara. Ia menganggarkan seramai lima juta atau 20 peratus rakyat Malaysia berisiko dijangkiti virus maut tersebut.

Secara congakan mudah, setiap seorang daripada lima rakyat Malaysia berkemungkinan mendapat virus tersebut.

Walaupun kita tidak sepatutnya mempertikaikan kewibawaan Kementerian Kesihatan, namun apabila berdepan dengan situasi genting sebegini, sesiapapun akan merasa tidak tenteram biarpun dijanjikan pelbagai jaminan keselamatan.

Selain menyebabkan masyarakat berada dalam kegusaran, wabak ini juga merupakan satu ujian ke atas sistem pengurusan krisis penyakit Malaysia. Sebenarnya ini bukan kali pertama negara berdepan dengan situasi sebegini. Kita sebelum ini pernah menghadapi wabak Nipah Encephalitis, Sindrom Pernafasan Akut Teruk (SARS) dan selesema burung.

Namun sistem pengurusan krisis penyakit yang diamalkan oleh Malaysia berjaya mengendalikan wabak-wabak tersebut. Malah WHO sendiri pernah mengiktiraf sistem pengurusan penyakit Malaysia lebih teratur berbanding beberapa negara jiran dalam menangani ketiga-tiga wabak itu.

Memandangkan wabak Influenza A ini masih belum dapat ditangani, ia turut menjadi cabaran baru kepada sistem pengurusan krisis sedia ada.

Selain daripada Pusat Kesiapsiagaan dan Tindak Cepat Krisis [The Crisis Preparedness and Response Centre (CPRC)] yang diwujudkan pada Mei 2007, pihak berkuasa juga membuka bilik gerakan H1N1 selain menubuhkan Jawatankuasa Kebangsaan Antara Kementerian Untuk Menangani Wabak H1N1 yang dipengerusikan oleh Timbalan Perdana Menteri.

Jadi kewibawaan dan reputasi sistem pengurusan penyakit yang sebelum ini diiktiraf oleh WHO sekali lagi akan dinilai oleh semua pihak berdasarkan kepada keberkesanan dan kecekapannya dalam mengurus wabak.

Daripada segi sejarah, kerajaan di semua peringkat telah memainkan peranan besar dalam pengurusan krisis. Sebagai contoh perkhidmatan-perkhidmatan yang bersifat mendesak seperti pasukan bomba atau polis merupakan satu bentuk kemudahan yang perlu diwujudkan oleh kerajaan dalam menangani sesuatu krisis.

Berbeza dengan pengurusan risiko yang lebih menjurus kepada usaha menilai ancaman yang mungkin berlaku dan mengenal pasti cara yang terbaik untuk mengelak risiko-risiko terbabit, pengurusan krisis melibatkan usaha mengurus sesuatu yang tidak diingini (sama ada bencana, wabak penyakit, krisis kewangan atau ekonomi dan sebagainya) selepas ia berlaku. Ia merupakan satu bidang disiplin pengurusan.

Secara amnya pengurusan krisis bermula dari detik pertama sesuatu situasi genting itu berlaku sehinggalah kepada saat ia dapat dipulihkan.

Selain kaedah yang diguna pakai oleh sesebuah kerajaan atau organisasi mahupun agensi untuk menangani permasalahan tadi, unsur komunikasi adalah antara unsur terpenting yang perlu ada di dalam mana-mana sistem pengurusan krisis. Malah dikatakan antara kejayaan sesuatu sistem pengurusan krisis ialah dengan melaksanakan satu komunikasi yang bersifat terbuka dan konsisten.

Namun dalam kes H1NI kita dapati ada kalanya wujud percanggahan antara arahan pihak kementerian dengan pengamal perubatan dan juga orang awam.

Berdasarkan rungutan orang ramai di media massa, ada pengamal perubatan yang tidak berbuat demikian walaupun pesakit mendakwa pernah berhubungan dengan mereka yang dijangkiti virus tersebut.

Begitu juga dengan saranan supaya orang ramai memakai penutup hidung dan mulut serta mengelak sebarang perhimpunan di tempat awam. Masih ramai yang tidak mengendahkannya malah ada peniaga yang tidak bertanggungjawab yang mengambil kesempatan menjual penutup hidung dan mulut pada harga yang keterlaluan.

Apa pun bagi memastikan sesuatu pengurusan krisis ini dapat dilaksanakan dengan berkesan, kerjasama daripada semua pihak adalah penting.

Dalam kes H1N1, adalah tidak wajar untuk kita saling tuding menuding jari mencari kesalahan dan mengambil kesempatan daripada situasi yang berlaku. Sepatutnya kita perlu menjalankan peranan masing-masing bagi memastikan wabak ini dapat di atasi dan situasi akan pulih seperti sedia kala.

Apa yang penting juga setiap daripada kita mengamalkan sikap kebersihan selain mengamal langkah berjaga-jaga.

Aspek kebersihan adalah satu langkah awal pencegahan penyakit. Inilah juga yang sebenarnya ingin diajar oleh ajaran Islam kepada penganutnya. Manifestasi ini jelas wujud di dalam konsep "taharah" atau bersuci di mana kebersihan adalah prasyarat utama kepada penerimaan amal ibadat yang kita lakukan kepada Allah SWT.

Namun dalam banyak keadaan kita gagal mengamalkannya di luar lingkungan ibadat sedangkan konsep tadi sepatutnya diamalkan di dalam kehidupan seharian. Akhirnya perkara-perkara asas pengurusan diri seperti sentiasa mencuci tangan dan menjaga kebersihan terpaksa diberitahu semula dalam bentuk kempen-kempen yang sudah tentunya melibatkan kos yang digunakan daripada cukai yang kita sendiri bayar kepada kerajaan!

PENULIS ialah Felo Pusat Ekonomi dan Kajian

Sosial, Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM)
Hikmah di sebalik krisis gula

Oleh AZNAN BAKAR

SEORANG rakan baru-baru ini memberitahu, dia menerima panggilan daripada keluarga di kampung. Mereka mengadu mengenai masalah bekalan gula.

Sebagai kakitangan media, dia diminta mendedahkan masalah itu yang kononnya berpunca daripada sikap peniaga yang menyorok bekalan.

Alasan tersebut ada rasionalnya. Setiap tahun menjelang musim perayaan, krisis bekalan gula pasti berulang. Apabila berlaku, riuh rendahlah rakyat bersuara dan meminta pihak berkuasa melakukan sesuatu termasuk menghukum mereka yang menjadi punca kepada masalah itu.

Jika mengambil kira pandangan rakan tadi, krisis gula itu sepatutnya dianggap satu rahmat. Sekurang-kurangnya ia dapat mengurangkan penggunaan gula.

Disebabkan pengambilan berlebihan, setiap seorang daripada lapan penduduk negara ini disahkan menghidap penyakit kencing manis atau diabetes.

Kajian mendapati, 1.6 juta rakyat yang berusia 30 tahun ke atas menghidap diabetes. Malah jumlah itu meningkat 80 peratus dalam tempoh 10 tahun lalu, iaitu daripada 8.3 peratus pada 1996 kepada 14.9 peratus pada 2006.

Lebih membimbangkan, satu pertiga atau kira-kira 600,000 mereka yang menghidap diabetes tidak sedar bahawa mereka diserang penyakit itu.

Jika tidak dikawal di peringkat awal, pesakit akan berdepan dengan komplikasi strok, buta, sakit jantung, buah pinggang dan sebagainya.

Sebab itu, dengan berlakunya krisis gula ini, ia diharap dapat membantu dan menyedarkan rakyat untuk mengurangkan penggunaan gula.

Kalau dilihat cara penduduk Malaysia mengambil gula, ia boleh dianggap mengerikan. Setiap hari, dari pagi hingga ke tengah malam, penduduk kita mengambil gula. Yang disahkan ada diabetes pun masih mahukan gula dalam makanan dan minumannya.

Kadang-kadang dilakukan secara sedar, adakalanya tidak sedar. Teh tarik dan kuih-kuih manis ketika sarapan banyak menggunakan gula. Begitu juga dengan makan tengah hari dan malam. Hampir setiap makanan dan minuman mempunyai kandungan gula yang tinggi terutama yang menggunakan susu pekat manis.

Jadi, tidak hairan jika kajian menunjukkan secara purata rakyat Malaysia mengambil 25 sudu teh atau 125 gram gula sehari. Jumlah itu bersamaan dengan 3.75 kilogram atau 750 sudu teh sebulan.

Hasilnya, Kementerian Kesihatan merumuskan, kira-kira 95 peratus rakyat dikategorikan sebagai mereka yang berhadapan dengan masalah ketagihan gula.

Kerajaan sepatutnya mengambil kesempatan daripada krisis gula ini untuk mendidik masyarakat supaya mengurangkan pengambilannya. Inilah juga ketikanya untuk orang ramai belajar mengurangkan penggunaan gula demi hidup lebih sihat.

Jika sebelum ini teh tarik merupakan menu tetap pada pagi, petang dan malam, cubalah beralih kepada minuman yang lebih menyihatkan seperti jus buah dan sebagainya.

Sebab itu ada yang berpendapat, eloklah jika gula kurang di pasaran. Jika ada peniaga dan pemborong yang menyorok gula untuk tujuan mengaut keuntungan, maka boikot sahaja golongan itu kerana gula lebih banyak mendatangkan keburukan daripada kebaikan.

Setiap rakyat sepatutnya menggunakan krisis ini sebagai kesempatan mengubah cara hidup yang terlalu bergantung kepada gula.

Jika setiap daripada penduduk negara ini mengambil gula secara berpatutan dan bukan berlebih-lebihan, krisis ini pasti tidak akan berlaku. Malah ia turut menggalakkan cara hidup sihat di kalangan setiap anggota masyarakat.
Rohaizat dan kempen Permatang Pasir

Kelolaan LUKMAN ISMAIL
lukman@utusan.com.my

ISU kelayakan calon Barisan Nasional (BN) bagi Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Permatang Pasir, Rohaizat Othman menjadi topik paling hangat di kalangan penulis blog minggu ini.

Ini berikutan tindakan para penulis blog propembangkang yang memanipulasikan isu peribadi calon tersebut manakala penulis prokerajaan pula menjawab pandangan tersebut.

Misbahul Munir (misabah.blogspot.com) misalnya mempersoalkan kelayakan Rohaizat sebagai calon BN pada pilihan raya kecil tersebut.

Tulis beliau, Presiden Majlis Peguam Negara, Ragunath Kasavan telah mengumumkan bahawa status peguam Rohaizat telah ditarik balik selepas dikaitkan dengan kes wang Koperasi Pekebun-pekebun Kecil.

''Rohaizat mesti menjelaskan segala kesangsian dalam kalangan pengundi DUN Permatang Pasir sekarang,'' tulisnya.

Bagaimanapun, Shamsul Yunos dalam Marahku (marahku.blogspot.com) menolak dakwaan pembangkang dengan menyertakan bukti surat pengesahan bahawa kes tersebut telah diselesaikan dan dakwaan ke atas syarikat guaman Rohaizat juga sudah pun digugurkan.

Dengan memetik blog www.pisau.net, penulis itu berpendapat, terserah kepada pembaca sama ada mahu mempercayai bukti yang diberikan itu atau sebaliknya.

''Ramai orang dan pemberi komen di sini menganggap Majlis Peguam propembangkang. Tidak hairanlah mereka mengambil tindakan sedemikian, tetapi ia adalah badan pengiktiraf para peguam,'' tulis beliau.

Shamsul dalam kemas kini kemudiannya menulis, selepas bekas rakan kongsi Rohaizat, Yusri Isahak yang mendakwa beliau menjadi kambing hitam dalam kes tersebut bertanya, apakah akhiran daripada isu berkenaan.

''Isunya pembangkang sekarang memainkan isu calon tersebut secara eksklusif yang bermakna mereka mengharapkan pengundi membuat keputusan berdasarkan isu tunggal tersebut.

''Pada masa yang sama penyokong UMNO mempersoalkan kenapa tiada seorangpun meneliti latar belakang calon, yang pastinya bukanlah terlalu sukar,'' tulisnya.

Penulis berkata, BN tidak belajar sama sekali daripada pilihan raya umum Mac tahun lalu dan enam kekalahan pilihan raya kecil sebelum ini.

Maria A. Samad dalam Tok Mommy (mariasamad.blogspot.com) mengutip kenyataan Yusri yang mempersoalkan calon BN itu kerana mendakwa tidak tahu menahu berhubung kes tersebut.

''Tidak benar sama sekali jika dia tidak mengetahui tentang transaksi wang dan tanah koperasi tersebut.

''Selain saya, dia juga salah seorang penanda tangan perjanjian tersebut,'' tulis Maria memetik kenyataan Yusri.

Bagi penulis Putra Merdeka (politikputramerdeka.blogspot.com), beliau menganggap pembangkang takut dengan kekuatan calon BN itu sehingga mereka membuat serangan peribadi ke atasnya.

''Apa masalah Pas dan pembangkang dengan Rohaizat? Tidak lain dan tidak bukan ia kerana sebagai anak tempatan Rohaizat diterima dan dikenali ramai,'' tulisnya.

Kata beliau, Rohaizat ialah anak Melayu yang faham, sedar dan insaf akan keperluan serta kehendak bangsanya yang masih memerlukan pembelaan.

Sementara itu, penulis Paneh Miang (paneh.blogspot.com) pula menganggap jika BN tewas di Permatang Pasir, ia bukanlah disebabkan oleh isu Rohaizat.

Sebaliknya, tulis beliau, ia disebabkan oleh sikap para pemimpin akar umbi UMNO yang lebih banyak mengekori pemimpin tertinggi parti berbanding mengadakan kempen.

''Pimpinan serta ahli MCA dan MIC di Permatang Pasir (pula) hanya membiarkan UMNO melakukan hampir kesemua kerja tanpa mengambil bahagian dalam kempen secara proaktif.

''Siri ceramah dan kempen dari rumah ke rumah yang dilakukan BN tidak diatur dengan sempurna manakala BN juga kekurangan barisan penceramah berkemahiran yang dilengkapi fakta,'' kata beliau.

Tulisnya, kurang perhatian terhadap pengundi BN tegar berbanding pengundi atas pagar juga boleh menyumbang kepada kekalahan BN memandangkan mungkin ramai yang berkecil hati.
ISU-ISU AKHBAR CINA

AKHBAR: Sinchew Jitpoh
Perkara: Isu perkauman
Ruangan: Dalam negeri (ms 12)
Tarikh: 17 Ogos, 2009 (Isnin)
Tajuk: Orang Melayu anggap surat khabar Cina timbul isu perkauman

TIMBALAN Presiden Gerakan, Datuk Chan Ko Youn berkata, ketika orang Cina beranggapan surat khabar Utusan Malaysia memainkan sentimen perkauman dan isu sensitif keagamaan, orang Melayu pula berpendapat surat khabar Cina turut memainkan isu yang sama. Contohnya isu kematian Teoh Beng Hock dan isu kesultanan Perak.

Beliau berkata, pada zaman Tun Dr. Mahathir menjadi Perdana Menteri, kebanyakan berita di surat khabar dikawal. Tiba zaman Tun Abdullah, banyak kelonggaran diberi kepada pihak media. Apabila ada orang kritik surat khabar Melayu, ada pula orang mengatakan ia kebebasan bersuara.

Beliau yang mewakili Tan Sri Koh Tsu Koon pada mesyuarat Gerakan di Negeri Sembilan berkata, tidak kira surat khabar apa pun, isu agama dan perkauman tidak sepatutnya mempersendakan.

Jika ada yang mengeluarkan kata-kata fanatik, ia tidak semestinya mewakili parti dan kerajaan

Beliau berkata, ada sesetengah orang kerana kepentingan peribadi, telah bersikap fanatik tetapi itu semua tidak mewakili sesuatu parti dan kerajaan.

Begitu juga kata-kata yang dikeluarkan oleh ahli UMNO, tidak mewakil pandangan Datuk Seri Najib. Sebab itu pihak akhbar sepatutnya berfikir isu yang dikeluarkan adakah ia mempunyai nilai-nilai berita atau boleh memudaratkan.

Katanya, dahulu akhbar Cina jarang keluarkan berita tentang parti pembangkang tetapi sekarang ini laporan pihak pembangkang lebih banyak yang dilaporkan daripada berita Barisan Nasional.

Ko Youn menegaskan, ahli politik tidak sepatutnya menggunakan isu perkauman dan agama sebagai pentas untuk mencapai matlamat peribadi. Dan tidak sepatutnya menggunakan isu itu untuk menaikkan semangat orang ramai untuk hancurkan pihak lawan, jika ia berlaku maka pihak lawan juga akan gunakan taktik yang sama.

Terjemahan AH CHUA

Akhbar: China Press

Ruangan: Dalam Negeri (ms. A3)

Tarikh: 18 Ogos 2009 (Selasa)

Tajuk: Erti perpaduan

Nota: Tulisan ini bukan pandangan China Press

OLEH kerana bulan ini adalah bulan kemerdekaan, maka slogan “Satu Malaysia” dihebahkan di dalam berita, iklan, televisyen, surat khabar. Tanda “1” pasti berada di mana-mana sahaja.

Perdana Menteri menyeru dan peniaga-peniaga menerima, bekerjasama di antara satu sama lain, khuatir rakyat tidak nampak apa yang diuar-uarkan.

Dalam bulan kemerdekaan ini satu kajian tentang perpaduan rakyat telah dilakukan. Sememangnya sepadan dengan tema kemerdekaan, tetapi hasil kajian tidak semesti serupa dengan andaian Kementerian Dalam Negeri.

Kajian yang tamat pada 13 Ogos, telah menunjukkan keputusan bahawa 74 peratus tidak bersetuju Malaysia merupakan contoh negara berbilang kaum; 79 peratus pula bersetuju perpaduan negara ini boleh dimusnahkan dengan mudah.

Sementara itu, 40 peratus kurang pasti hari apa yang dapat membayangkan perpaduan negara kita. Hanya 31 peratus yang berpendapat bahawa Hari Kemerdekaan adalah hari perpaduan rakyat.

Tetapi, sesetengah perkara tidak perlu dilakukan melalui kajian untuk mengetahui keinginan rakyat. Hanya dengan membaca akhbar sahaja sudah boleh diketahui kehendak mereka.

Jikalau inginkan semua orang bersatu hati, laras senjata haruslah menghala ke luar. Tetapi melihat setiap parti politik dan persatuan, pertelingkahan dan rebutan kuasa sesama sendiri sudah menjadi kebiasaan.

Sejak zaman dahulu, apabila sesuatu kemalangan berlaku atau ketibaan musuh, barulah hendak bersatu.

Adakah kita tidak mempunyai musuh dari luar? Sebab itulah semuanya tidak bersatu (ketika ini)?

Musuh memang ada, tetapi cuma kita sahaja yang tidak pandang ke luar dan asyik bertelingkah sesama sendiri.

Kita tidak perlu membincangkan hal yang terlalu jauh, cuba kita lihat negara serantau yang sedang membangun. Tidak usahlah kita membuat perbandingan dengan Singapura, begitu juga dengan China, Vietnam telah lama berikhtiar untuk memajukan negara. Begitu juga Kemboja pun sudah maju ke depan.

Negara-negara ini bersaing menarik pelabur asing, cuma dikhuatiri ahli politik tidak mengambil berat tentang hal-hal yang sedemikian.

Jika ingin berbincang tentang perpaduan rakyat, seharusnya dibuang semua soal perkauman yang menjadi alat yang paling hina dalam arena politik.

Selama 52 tahun negara kita telah merdeka, kita memang berharap seperti huruf “1” juga, hendak menjadi yang “pertama”. Kami pun inginkan perpaduan di antara rakyat, kami juga berharap ahli politik pun begitu juga!

Terjemahan CHAI LI LING

Akhbar: China Press

Perkara: Ahli Parlimen DAP

Ruangan: Dalam negeri (ms C14)

Tarikh: 18/08/09 (Selasa)

Tajuk: Neo Kho Meng mahu Chong King Seng umumkan pemimpin yang terima wang

DERMA wang politik sebanyak RM10 juta kepada Presiden MCA, Ong Tee Kiat. Menurut apa yang didakwa oleh Pengerusi Kelab Penyokong BN, Tiong King Sing, bukan Ong Tee Kiat seorang yang ambil wang, ramai pemimpin negara ini ambil duit daripadanya. Dia kata jangan ugut dia lagi, jika tidak akan dedahkan semuanya.

Berkaitan perkara ini, bagi perjuangan untuk mencapai kerajaan yang cekap dan bersih, diharap King Sing bertanggung jawab untuk mendedahkannya kepada orang ramai.

Sebagai semangat BN, bantu MCA melaksanakan piagam peraturan parti iaitu “menjadi kerajaan bersih dan menjadi manusia yang jujur”.

Beliau juga sarankan pemimpin UMNO jangan cuba menutup perkara yang sebenar, supaya King Sing dapat umumkan kepada semua.

Terjemahan AH CHUA
Malapetaka timpa Taiwan


KEADAAN sebuah hotel yang ranap akibat taufan Morakot.


TAUFAN Morakot yang menyebabkan hujan lebat melanda Taiwan pada pertengahan minggu lalu telah mencetuskan fenomena banjir besar yang menenggelamkan sebahagian besar kepulauan itu.

Tragedi hitam itu menyebabkan air naik melimpah sehingga dua meter. Ia juga merupakan bencana banjir terburuk di negara itu dalam tempoh lima dekad.

Presiden Taiwan, Ma Ying-jeou yang membuat pemeriksaan di kawasan operasi bantuan di daerah Tainan berkata, Amerika Syarikat (AS), Jepun, China dan Singapura masing-masing menawarkan bantuan kewangan.

"Kami mengalu-alukan semua bentuk bantuan dan kami juga sangat memerlukan peralatan terutama helikopter untuk membawa segala keperluan ke lokasi kejadian," kata Ma.

Hujan lebat yang berhenti seketika membolehkan helikopter tentera berulang alik membawa keluar mangsa-mangsa yang terselamat dari kawasan perkampungan ke Cishan.

Bagi seorang mangsa yang hanya ingin dikenali sebagai Yu, katanya, dia begitu risau berhubung keselamatan ahli keluarganya yang masih terperangkap di kediaman masing-masing.

"Ahli keluarga saya masih ramai terperangkap di sana. Mereka tidak boleh menunggu lama. Bila hujan nanti, bukit-bukau di sekitar kampung akan runtuh," katanya yang berasal dari Kampung Kaochung.

Sementara itu, pihak tentera melaporkan, terdapat kira-kira 1,000 perkampungan di Shiao Lin mengalami kemusnahan paling dahsyat sejak berlakunya ribut taufan tersebut.

Sehingga kini, sekurang-kurangnya 300 orang dari kawasan itu berjaya diselamatkan oleh pasukan penyelamat tentera udara, kata jurucakap operasi bantuan, Kolonel Chang Kua-bin.

Pasukan penyelamat telah dikerah ke tempat kejadian dengan mengharung sungai bagi menyelamatkan mangsa yang terperangkap setelah jambatan di Kampung Hsinfa, Kaohsiung runtuh.

Taufan Morakot mula membadai Filipina sebelum menuju ke Taiwan dan kemudian bergerak ke timur laut China yang mula terbentuk sejak 2 Ogos lalu.

Rumah dan hotel tenggelam

Kejadian tanah runtuh akibat hujan lebat yang dibawa oleh taufan Morakot itu menenggelamkan tujuh buah rumah di timur Taiwan. Dalam kejadian itu, dua orang dilaporkan terbunuh.


KEPALA patung Buddha hanyut dibawa arus deras banjir.


Selain itu, daerah Shanghai menerima hujan lebat selepas Morakot melanda pantai tenggara China yang menyebabkan pemindahan hampir sejuta orang dengan seorang terbunuh.

Bagaimanapun, taufan itu diturunkan kepada tahap ribut tropika ketika menghampiri Shanghai, tetapi masih dianggarkan akan membawa hujan melebihi 90 milimeter setiap jam di bandar terbesar China itu serta utara wilayah Zhejiang, Jiangsu, Shandong dan Anhui.

Lebih 3.4 juta penduduk Zhejiang kehilangan harta benda ekoran banjir melanda di beratus-ratus perkampungan dan lebih daripada 1,800 rumah runtuh, lapor agensi berita Xinhua yang memetik sumber dari Kawalan Banjir Wilayah dan Ibu Pejabat Bantuan Kemarau.

Lebih memeranjatkan, sebuah hotel enam tingkat tumbang ke dalam sebatang sungai akibat hakisan banjir semasa taufan Morakot melanda Taiwan.

Beberapa pegawai berkata, seramai 300 penghuni hotel yang terletak dalam wilayah Taitung itu selamat selepas mereka berjaya dipindahkan sebelum ia runtuh.

Taufan terburuk ini turut melanda kawasan pantai timur China selepas hampir satu juta penduduk sekitarnya dipindahkan ke tempat yang lebih selamat.

Di China, pihak berkuasa mengambil langkah berjaga-jaga dengan memindahkan lebih daripada 21,190 orang dari rumah masing-masing di wilayah Fujian, tenggara China sebelum negara itu dilanda taufan Morakot.

Agensi berita Xinhua melaporkan, seramai 473,300 penduduk di wilayah pesisiran pantai Zhejiang dipindahkan, sementara 480,000 lagi dipindahkan ke wilayah Fujian.

Lebih daripada 35,000 kapal pula diminta kembali ke pelabuhan ekoran ribut semakin hampir dengan membawa hujan lebat serta angin kencang, lapor Xinhua yang memetik sumber dari ibu pejabat kawalan banjir wilayah, Zhejiang.


DUA penduduk melihat kayu yang hanyut akibat banjir besar daripada taufan Morakot.


Beberapa lebuh raya di wilayah itu turut ditutup sebagai langkah berjaga-jaga. Begitu juga, beberapa bahagian di Fujian dilaporkan mencatat jumlah hujan sebanyak 30 sentimeter sejak awal taufan Morakot membadai.

Pusat Biro Cuaca di Taiwan menjelaskan mata taufan itu kini berada 220 kilometer di tenggara daerah Yilan, timur Taiwan dengan angin selaju 144 kilometer sejam dan bergerak ke arah barat dengan kelajuan 15 kilometer sejam.

Ragut nyawa pelancong

Taufan Morakot yang menggoncang Manila turut melibatkan dua pelancong Perancis, antara sekurang-kurangnya 10 orang yang terbunuh apabila hujan lebat daripada taufan itu meruntuhkan daik.

Ia seterusnya menyebabkan tanah runtuh serta banjir besar di bandar-bandar serta perkampungan di utara Filipina.

Kumpulan pelancong Perancis dan Korea Selatan itu sedang mendaki Gunung Pinatubo dengan menaiki tiga buah kenderaan apabila tanah runtuh menutup laluan sehingga memerangkap salah sebuah kereta mereka.

Kawasan kaki gunung di wilayah Zambales, barat Manila itu adalah yang paling teruk terjejas.

Taufan ini menyebabkan kerosakan pertanian kira-kira NT$7.2 bilion (RM787.5 juta) serta menyebabkan hampir 30,000 rumah terputus bekalan elektrik dan 750,000 lagi terputus bekalan air bersih.

Taufan adalah ribut tropika


KELAJUAN angin kencang akibat taufan mampu menerbangkan apa sahaja objek.


TAUFAN atau siklon tropika adalah ribut akibat haba yang dilepaskan apabila udara panas naik dan wap udara di dalamnya meluwap.

Dinamakan siklon tropika kerana ia serupa siklon dan terjadi di tropika manakala putarannya melawan jam di hemisfera utara.

Kawasan-kawasan yang berlainan mempunyai nama tersendiri untuk fenomena taufan. Sebagai contoh, ribut tropika dikenali sebagai hurikan di Atlantik Utara.

Manakala siklon tropika atau taufan dinamakan di Asia Tenggara, Chubaso di Filipina dan Willy Willies di Australia.

Walaupun takat suhu lautan dan kekuatan taufan tiada kadar secara langsung, namun impak yang nyata disebabkan oleh kesan rumah hijau.

Menurut Pengarah Jabatan Meteorologi, Saw Bun Ling, taufan sering berlaku di kawasan tertentu yang terdedah pada suhu lautan Pasifik melebihi 26 darjah Celsius.

"Taufan yang berlaku di tengah lautan menyebabkan hujan lebat, angin kencang serta ombak besar, menjejaskan aktiviti perkapalan antarabangsa serta boleh menenggelamkan kapal.

"Di darat pula, angin kencang boleh merosakkan atau memusnahkan bangunan dan harta benda sehingga menyebabkan objek terbang sekali gus membahayakan penduduk.

"Selain itu, taufan juga mengakibatkan banjir besar," katanya ketika dihubungi Kosmo!.

Tambah Bun Ling, terdapat beberapa peringkat perkembangan dalam pembentukan taufan. Peringkat pertama gangguan tropika itu adalah sistem ribut petir yang tertumpu di kawasan bertekanan rendah dengan kelajuan angin kencang kurang daripada 60 km/j.

Manakala ribut tropika adalah sistem ribut petir kuat dengan kitaran permukaan tertentu serta kelajuan angin maksimum antara 60-120 km/j.

Sungguhpun siklon sudah mula terbentuk, tetapi mata taufan biasanya masih belum terbentuk.

Seterusnya taufan pula adalah ribut tropika dengan angin kencang melebihi 120 km/j. Ketika ini, mata taufan mula terbentuk sekali gus memudahkan taufan dikesan melalui imej satelit.

"Ribut tropika pula dikategorikan sebagai ribut taufan apabila kelajuan angin maksimum meningkat melebihi 120 km/j berikutan pengurangan dalam tekanan permukaan," jelasnya.

Selain itu, saintis mendapati dua pertiga daripada peningkatan suhu lautan, yang boleh menyebabkan taufan, disebabkan oleh tindakan manusia.

Catatan tahun lalu menunjukkan telah berlaku peningkatan yang serius dalam kejadian ribut kategori empat dan lima di seluruh dunia.

Kategori yang membawa kemusnahan teruk itu adalah yang terkuat dan paling kerap berlaku sepanjang sedekad lalu.

Laporan penyelidikan oleh Kerry Emanuel dari Institut Teknologi Massachusetts, Amerika Syarikat (AS) menunjukkan bahawa tempoh masa, kelajuan angin maksimum dan pelepasan tenaga yang disebabkan oleh ribut tropika telah meningkat di Atlantik Utara dan lautan Pasifik Utara sejak pertengahan tahun 1970-an.

Peter Webster dari Institut Teknologi Georgia, AS, mencatatkan kejadian ribut kategori empat dan lima berlaku sebanyak 171 kali sepanjang tempoh 15 tahun dari 1975 hingga 1989, tetapi kejadian bencana itu meningkat kepada 269 kes dalam tempoh 15 tahun berikutnya.

Menurut Webster, peningkatan intensiti tersebut berkait rapat dengan kenaikan suhu laut, yang diakibatkan oleh pemanasan global.

Pada Jun lalu, saintis Kevin Trenberth dari Pusat Penyelidikan Atmosfera Kebangsaan AS telah mengenal pasti kemunculan musim ribut yang ketara di kawasan Atlantik Utara.

Menurutnya, lebih 50 peratus daripada punca peningkatan itu disebabkan aktiviti manusia.

AS terus berwaspada dengan ancaman ribut selepas taufan Katrina membawa kemusnahan teruk di sekitar New Orleans pada Ogos 2005.