Muzik sekadar di pinggiran
Dulu 60 minit, sekarang berkurangan kepada 30 minit sahaja. Satulangkah yang dikira sangat tidak realistik ketika penghayatan senisemakin meningkat di kalangan generasi muda.


Muzik untuk kehidupan
DENGAN keadaan yang mungkin akan merugikan pelajar sekolah jika benarrancangan pengurangan masa pendidikan muzik dilaksanakan, hal ini perludibincangkan lebih serius dan mendalam lagi bagi mengupas nilaipemikiran serta kreativiti dalam ilmu muzik yang masih lagi diperlekahramai.

Airbrush pilihan remaja
Sering digunakan dalam kerja-kerja ilustrasi dan sentuhan semulafotografi. Sebabnya, campuran warnanya yang halus membuatkan setiapgambaran yang ingin ditonjolkan kelihatan lebih menarik.


Dilema trafik di Kemboja
Pada tahun 2008, purata kematian akibat kemalangan jalan raya di Kemboja ialah seramai empat atau lima orang sehari.

'Semuanya bagus-bagus'
Walaupun semakin dihimpit arus pemodenan bandar raya Melaka, KampungJawa tetap berdiri megah bersama peninggalan sejarahnya.


Gempar stesen minyak 'terbakar'
Simulasi kebakaran di stesen minyak di Behrang berjaya memberi pengetahuan cara-cara menangani situasi kecemasan.


Brandon bak ular menerkam mangsa
MATA bening Brandon Chan, 38, tajam menikam retina Oliver Lee, 35.Barangkali sebagai anak murid dan rasa bersalah, Oliver gentar untukbertarung dengan sifunya, lalu dia tunduk menikus.


Hasan dalami dua ilmu
SI CILIK, Hasan Mahadi Shahruddin, 11, memiliki persamaan dengansifunya, Brandon. Apa lagi kalau bukan menjadi peminat tegar Bruce Lee.


Kegilaan konkatsu di Jepun
BERGAYApenuh elegan, sekumpulan anak muda memenuhi sudut resepsi di salahsebuah dewan di Tokyo, Jepun. Dihias bagai istana penuh romantik,atmosfera dewan itu dihangatkan dengan suasana ala Greek.

Hilai tawa di dasar laut
Keindahan dasar laut mungkin bertukar menjadi mimpi ngeri apabilapenyelam skuba mula mengalami kejadian yang aneh. Adakah insiden itudisebabkan perbuatan bercakap besar ataupun tekanan kedalaman?
Muzik sekadar di pinggiran

Dulu 60 minit, sekarang berkurangan kepada 30 minit sahaja. Satu langkah yang dikira sangat tidak realistik ketika penghayatan seni semakin meningkat di kalangan generasi muda.




DI saat guru-guru sekolah sibuk mendidik pelajar untuk mendapat skor terbaik dalam pelbagai mata pelajaran khususnya Sains dan Matematik, mata pelajaran pendidikan muzik pula menerima nasib sebaliknya - dipinggirkan!

Isu bahawa muzik bukan sesuatu yang penting di kalangan generasi baru negara ini timbul apabila pihak Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) baru-baru ini telah mengumumkan rancangan untuk mengurangkan masa pembelajaran pendidikan muzik kepada 30 minit sahaja setiap minggu.

Sebelum ini Kementerian Pelajaran memperuntukkan tempoh masa selama 60 minit seminggu Kokurikulum Sekolah Rendah bagi mendedahkan pelajar kepada dunia muzik secara lebih profesional.

Banyak yang melahirkan rasa tidak puas hati dengan saranan yang dibuat oleh pihak kementerian berkenaan dan mahu pihak berkenaan mempertimbangkan semula kerana ini mampu menjejaskan dari segi pelbagai faktor. Sebenarnya, tanpa disedari langkah tersebut boleh menjejaskan kelahiran generasi 'celik muzik' di kalangan generasi baru.

Kita sepatutnya mengambil contoh daripada negara-negara maju, seperti Jepun, yang mewajibkan setiap murid gred 1 hingga 9 (tahun 1 hingga tingkatan 3) mengikuti pelajaran muzik selama 120 minit seminggu.

Boleh dikatakan setiap sekolah di Jepun menyediakan kemudahan dan peralatan serta bahan pengajaran lengkap untuk pengajaran matapelajaran muzik.

Sementara itu di Jerman pula, bermula dari murid tadika hinggalah ke gred 12 (tingkatan 2) diwajibkan mengikuti pelajaran muzik sekurang-kurangnya 90 minit seminggu.

Mengajar jadi pengguna muzik

Menurut kajian yang telah dilakukan oleh Ketua Jabatan Muzik Universiti Teknologi Mara, Profesor Dr. Ramona Mohd Tahir, tanpa pendidikan asas, kualiti muzik mungkin akan terjejas dan usaha memberi lebih kecemerlangan kepada industri seni tempatan tidak akan berhasil.

Bukan mahu mengajar anak-anak untuk menjadi ahli muzik, sebaliknya ia mampu melahirkan masyarakat yang bijak menilai kualiti sesebuah karya kerana merekalah yang akan menjadi pengguna kepada muzik dimasa depan.

Tanpa ilmu muzik, masyarakat terlalu mudah untuk berpuas hati dengan hasil karya muzik yang begitu rendah nilai estetiknya.

"Seperti mata pelajaran Sejarah, Sains dan Geografi, Pendidikan Muzik juga adalah pendidikan asas dalam pembelajaran sekolah. Tidak semestinya mereka perlu jadi pemuzik, ia sekadar ilmu yang harus masyarakat tahu.

"Tanpa ilmu muzik, mereka akan menilai berdasarkan radio yang didengar, rupa paras seseorang pemuzik itu, lirik putus cinta yang sememangnya disukai umum serta gosip-gosip terbaru mengenai penyanyi berkenaan.

"Disebabkan itu, masyarakat kita terlalu memilih tentang hal penyanyi berbanding karya mereka. Lihatlah negara-negara luar, asalkan muzik mereka berkualiti, mereka diterima tidak kira sama ada mereka gemuk, kurus, hodoh atau cantik.

"Kehebatan penyanyi di Malaysia lebih menjurus kepada komersial dan populariti. Mereka hanya menguasai jenis-jenis muzik yang bertahap rendah.

"Sebab itu, masyarakat sekarang gemar lagu-lagu pop dan ini tidak memajukan tamadun dan warisan negara kerana mereka tidak tahu, apa alatan muzik asas yang ada dan nilai sesebuah karya muzik tersebut," tegasnya.

Tambah Ramona, biarpun pendidikan muzik diwajibkan di setiap sekolah sejak tahun 1983, mata pelajaran tersebut tidak dilaksanakan sepenuhnya. "Muzik lebih kepada untuk bersukaria seperti menyanyi tetapi tanpa ilmu muzik di dada," ujarnya.

Kekurangan penggiat seni bijak

Umum tahu, agak sukar untuk penggiat seni kita diiktiraf ke peringkat antarabangsa dan mereka yang diiktiraf boleh dibilang dengan jari sahaja.


PEMBELAJARAN muzik di sekolah mendedahkan generasi muda kepada kesenian yang lebih profesional.


Puncanya, mereka dikatakan tidak layak dan belum sampai pada taraf berkualiti lagi. Semua ini kerana penerapan ilmu muzik begitu kurang serta mentaliti kita yang hanya melihat muzik daripada skop yang cukup sempit.

Memang benar, mereka mempunyai bakat semulajadi serta pakej yang lengkap untuk menjadi seorang penyanyi, namun hakikatnya, pendidikan muzik langsung tidak ada.

Tanya sahaja kepada penyanyi-penyanyi baru mengenai ilmu-ilmu muzik, mereka pasti akan terdiam dan hanya memberikan senyuman sahaja.

Menurut Presiden Persatuan Pendidikan Muzik Malaysia (Mame), Johami Abdullah atau nama komersialnya, Joe Chelliah, potensi muzik yang terpendam di kalangan para pelajar boleh dicungkil dan dipelihara dengan amat baik semasa mereka masih bersekolah lagi.

"Bakat muzik yang terpendam di kalangan para pelajar sama pentingnya dengan potensi dan bakat lain seperti kemahiran-kemahiran linguistik atau psikomotor yang juga boleh dicungkil pada peringkat sekolah.

"Satu kerugian besar jika setiap kanak-kanak tidak berpeluang untuk menguji bakat muzikalnya sewaktu bersekolah lagi.

"Tanpa pendidikan muzik, penyanyi yang lahir dalam industri menjadi kurang berkualiti kerana langsung tiada pendedehan muzik sejak kecil.

"Cuba lihat contoh seperti Fauzi Marzuki, Datuk A. Rahman Hassan dan Aubrey Suwito, mereka bukan sekadar bermain muzik di Malaysia, sebaliknya turut diundang ke luar negara.

"Jika kita mempunyai pendidikan yang tinggi dalam muzik, jangan terkejut jika Malaysia juga mampu diikitiraf ke peringkat dunia. Malah generasi akan datang mungkin akan menjadi lebih hebat berbanding penggiat muzik sekarang," katanya.


BIDANG muzik juga boleh dijadikan sebagai kerjaya profesional.


Menurut Joe lagi, cadangan pengurangan masa pelajaran muzik tidak sepatutnya berlaku kerana ia akan merugikan pelajar yang kurang berkemampuan, sebaliknya, bagi golongan yang mampu dan tahu akan kepentingan muzik, mereka akan menghantar anak-anak mereka ke kelas muzik di luar waktu sekolah.

Muzik bantu tingkatkan IQ

Di Malaysia, ramai ibu bapa mahu anak-anak mereka fokus lebih dengan mata pelajaran yang ada dalam peperiksaan dan mereka akan memastikan anak-anak akan membesar dengan ilmu akademik yang penuh di dada.

Tetapi, tahukah anda bahawa ia sebenarnya akan memberi tekanan kepada mereka? Sebaliknya, pendidikan muzik mampu memudahkan pelajaran anak-anak kerana mampu meningkatkan IQ mereka.

Para penyelidik di University of California yang diketuai oleh Frances Rauscher dan Gordon Shaw telah menemui teori The Mozart Effect iaitu wujudnya hubungkait antara muzik dan beberapa aspek dalam fikiran manusia.


TANPA didikan muzik, generasi muda tidak tahu mengenai budaya tradisional Malaysia.


Kanak-kanak sekolah rendah terutamanya yang mengikuti kelas muzik, mendapat keputusan lebih baik dalam peperiksaan sekolah.

Kajian dalam bidang neurologi mendapati, pemuzik yang mula mempelajari alat muzik keyboard sebelum berumur tujuh tahun mempunyai gentian saraf (bahagian otak yang membawa isyarat di antara otak kiri dan kanan) lebih tebal berbanding individu lain, sekali gus membuatkan mereka yang mempelajari muzik mampu berfikir dengan pantas.


MUZIK mampu menjadi terapi bagi merawat permasalahan yang bersarang di pemikiran manusia.


Di awal tahun 1900, muzik dijadikan sebagai agen untuk melengkapkan ilmu dalam bidang mata pelajaran lain seperti Matematik, Sains, Geografi dan lain-lain.

Kajian yang dilakukan oleh The National Center for Educational Statistics (U.S. Department of Education) merumuskan kesan penglibatan dalam aktiviti muzik memberikan peratus pelajar tersebut mempunyai lebih banyak gred A berbanding dengan pelajar tanpa ilmu muzik.

Kajian ini membuatkan hampir seluruh negara-negara maju mencadangkan penglibatan pelajar dalam kegiatan muzik untuk memudahkan perjalanan pembelajaran mata pelajaran lain.

Muzik untuk kehidupan




DENGAN keadaan yang mungkin akan merugikan pelajar sekolah jika benar rancangan pengurangan masa pendidikan muzik dilaksanakan, hal ini perlu dibincangkan lebih serius dan mendalam lagi bagi mengupas nilai pemikiran serta kreativiti dalam ilmu muzik yang masih lagi diperlekah ramai.


BAGI Syafinaz, guru muzik perlu ada kelas yang tersendiri.


Jika dicabang-cabangkan, bidang muzik juga mampu merangkumi kerjaya lain selain menjadi ahli muzik. Dengan memandang serius mengenai isu ini, pasti generasi sekarang lebih didedahkan dengan muzik yang mampu dinilai sendiri dengan bijak.

Pendidikan muzik bukan sahaja boleh melahirkan masyarakat yang bijak dalam muzik tetapi juga tahap apresiasi terhadap sebuah karya itu juga lebih tinggi.

Usah terkejut bila kelak peminat muzik mempunyai citarasa dan pemilihan muzik yang lebih bermutu serta kreatif bermula daripada proses pembelajaran muzik yang lebih serius di sekolah.

Namun, tanpa ilmu muzik industri muzik tampak statik tanpa sebarang pendedahan atau pengetahuan ilmu yang dianggap biasa-biasa sahaja.

Mungkin akan menjadi satu masalah besar kepada pengajar muzik di institusi pengajian tinggi apabila pelajar-pelajar baru mereka mengambil kursus muzik tanpa sebarang asas mengenai bidang berkenaan.

Menurut pensyarah vokal moden Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan (Aswara) yang juga merupakan seorang penyanyi, Dia Fadila, keadaan pengurangan masa bagi pelajaran muzik akan lebih menyusahkan tenaga pengajar di institusi pengajian tinggi.

"Untuk menjadi seorang penyanyi profesional yang bagus, mereka perlu dipupuk sejak kecil lagi. Tetapi dengan masa yang begitu pendek, saya pasti, pelajar sekolah tidak akan dapat merasa ilmu muzik yang sebenar.

"Bila masuk ke universiti, pensyarah pula menghadapi masalah kerana terpaksa mengajar bermula dari bawah. Tanggungjawab kami akan bertambah berat. Jangan anggap pelajaran muzik adalah perkara yang remeh kerana muzik merupakan subjek kedua susah di dunia," katanya.


DIA FADILA menganggap minat kepada muzik perlu dipupuk sedari kecil.


Bagi penyanyi, pensyarah dan pengarah vokal, Syafinaz Selamat, muzik merupakan satu bidang yang begitu penting bukan sahaja dalam negara, sebaliknya di seluruh dunia.

"Macam mana nak tingkatkan taraf muzik kita bila pendidikan muzik yang didedahkan begitu rendah. Siapa yang boleh nafikan tentang hal ini?

"Cuba lihat semula, alatan muzik apa yang ada di sekolah-sekolah. Dalam membantu kenaikan ekonomi negara, ia seperti membantutkannya pula.

"Hampir seluruh dunia menggunakan medium muzik dalam kehidupan harian dan muzik juga adalah satu bidang profesional yang boleh menghasilkan duit. Tapi kalau asyik potong bajet dalam muzik, apa yang tinggal dalam budaya kita?

"Ini membuatkan bidang muzik dianggap remeh dan membuang masa sahaja kerana tidak menghargai muzik. Perlu diingat, untuk menjadi pemuzik yang bagus, bakat saja tidak cukup. Bidang ini memerlukan kerja keras untuk berjaya," katanya.

Bukan sahaja perlu mengekalkan masa 60 minit seminggu dalam pembelajaran muzik, sebaliknya, guru-guru juga perlu bertauliah dalam bidang berkenaan memandangkan kebanyakan guru muzik yang ada hari ini sekadar tangkap muat dan cukup jika guru muzik itu boleh bermain alatan muzik.