Sunah pelihara ketulenan akidah
MAJORITI umat Islam Malaysia berfahaman Ahli Sunah wal-Jamaah (Sunah).Terdapat tiga perkara utama yang sering dibicara dan dikaji oleh parasarjana Islam apabila membicarakan ehwal ilmu wahyu.


Guan Eng lepas tangan
SEJAKmengambil alih pemerintahan negeri daripada Barisan Nasional (BN),Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng sering mengaitkan pelbagaimasalah yang wujud di negeri ini sebagai berpunca daripada pentadbirankerajaan negeri terdahulu.

Amal soleh bendung konflik kepentingan dan fitnah
SETIAPapa yang kita lakukan, berfikir, bercakap dan bekerja jika iamemberikan kebaikan sama ada kepada diri kita sendiri atau orang lain,Islam tetap menganggapnya sebagai ibadat.

BISIK-BISIK
DATUKSeri Anwar Ibrahim selaku ketua pembangkang nampaknya menyalahkan mediaberhubung kemelut yang melanda pakatan pembangkang di Kedah. Katanya,media sengaja menggembar-gemburkan dan memperbesarkan isu terbabit.

Kaitan sampah dengan cara hidup
HIDUPdikelilingi oleh sampah memang tidak menyenangkan. Tetapi hakikatnya,hidup kita sering 'diwarnai' oleh beraneka jenis sampah-sarap.

Kisah bubar DUN Perak terus dihangatkan
SETELAHmelakukan kekecohan di Dewan Rakyat baru-baru ini, pihak yang berkempenuntuk pembubaran Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak meneruskannyamelalui isu terakhir sebuah majalah yang tidak henti-henti menghentamBarisan Nasional. Majalah berbahasa Inggeris itu memaparkan tajuk BUBARdi muka depan.

RM30 bilion untuk ambil alih tol tidak masuk akal
KETIKArakyat Malaysia sibuk membincangkan isu pembantu rumah, politik ke arahperpaduan, konsep 1Malaysia, jangan lupa isu yang akan memberi kesan keatas kehidupan harian kita - kadar tol.




Minda Pengarang: Perbincangan Pemuda Umno, Pas permulaan kerjasama Melayu, Islam KELMARIN,Dewan Pemuda Pas Pusat menjemput secara rasmi pergerakan Pemuda Umnomengadakan perbincangan ilmiah atau dialog berhubung isu semasa bagimenyelesaikan krisis antara kedua-dua parti itu. Surat jemputan itudiserahkan Ketua Dewan Pemuda Pas, Nasrudin Hassan kepada Naib KetuaPemuda Umno, Datuk Razali Ibrahim, di lobi Parlimen.

Rombakan dasar pelaburan bukti kesungguhan maju ekonomi
BEBERAPApendekatan baru yang diumumkan kerajaan Selasa lalu dalam usahameningkatkan daya saing Malaysia khususnya yang membabitkan kelonggaranterhadap Garis Panduan Jawatankuasa Pelaburan Asing (FIC), perludiamati secara mendalam kerana jika dilihat sekali pandang banyakmerugikan Bumiputera.

BN ada harapan tawan semula DUN Manek Urai
GENDANGperang pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Manek Urai, kiankuat berdentum, apabila semua parti yang berhasrat bertanding sudahmengumumkan calon masing-masing menjelang hari penamaan yangdijadualkan 6 Julai ini.

Bengkel paling moden di Kota Bharu
TIDAKramai di kalangan anak Melayu di Kelantan yang terbabit dalam bidangperniagaan membuka bengkel membaiki kereta mampu menjadi seorangusahawan berjaya sehingga berani membuat pelaburan mencecah hampir RM1juta.




Guna anak untuk hidup mewah?
Apakah muslihat Daisy Fajarina di sebalik kemelut rumah tangga anaknya,Manohara Odelia Pinot dengan Tengku Temenggong Kelantan, TengkuMuhammad Fakhry?


Nasib isteri didera
Tahap pendidikan dan status dalam kalangan masyarakat elit Indiamemberikan isteri sedikit perlindungan, berbanding dengan suami.
Sunah pelihara ketulenan akidah


Tradisi mencederakan diri sendiri dalam memperingati peristiwa di Karbala menjadi amalan pengikut Syiah.


MAJORITI umat Islam Malaysia berfahaman Ahli Sunah wal-Jamaah (Sunah). Terdapat tiga perkara utama yang sering dibicara dan dikaji oleh para sarjana Islam apabila membicarakan ehwal ilmu wahyu.

Pertama, akidah Islam berhubung kepercayaan dan keyakinan terhadap Rukun Islam dan Rukun Iman.

Kedua, kaitan dengan syariah yang mempunyai kaitan dengan amalan ritual dan urusan kehidupan umat Islam. Dalam setiap aspek hidup merangkumi perundangan, perekonomian (perniagaan, pinjaman dan gadaian), kepimpinan dan pentadbiran, pusaka, perkahwinan, jenayah, dan kaffarah.

Ketiga ialah akhlak yang berkaitan dengan keperibadian dan hubungan umat Islam sesama umat dan hubungan mereka dengan masyarakat bukan Islam dan makhluk.

Perkara berkaitan dengan akidah ialah asas kepada penentuan bahawa seseorang itu Islam atau bukan Islam. Ia membicarakan tentang bagaimana seseorang itu mempercayai Allah SWT.

Adakah Allah yang dipercayai itu Tuhan Yang Maha Esa dalam konteks ketulenan keesaan Allah (pure monotheism) atau tanzih atau kesempurnaan Allah di mana tidak ada perantaraan Allah dengan manusia (perfection of God)?

Konsep ketulenan keesaan Allah dan kesempurnaan Allah menjadikan Islam berbeza dengan agama-agama lain.

Konsep tiada tolak ansur (uncompromising) berkaitan akidah dan ritual merupakan perkara fundamental Islam.

Jika agama-agama lain boleh bersatu dan bertolak ansur dalam urusan menyembah Allah, maka Islam tidak begitu kerana perbezaan memahami konsep ketuhanan itu menyebabkan cara penyembahan Tuhan juga berbeza.

Permintaan berkompromi masyarakat bukan Islam dengan Islam dalam perkara ini telahpun wujud semasa zaman Rasulullah SAW lagi. Mereka meminta Rasulullah dan umat Islam bertolak-ansur dalam menyembah Allah SWT. Ini bermakna, setahun menyembah Allah seperti masyarakat bukan Islam dan setahun lagi menyembah Allah seperti Islam.

Permintaan itu ditolak oleh Rasulullah berdasarkan wahyu dalam Surah Al-Kafirun: Katakanlah wahai Muhammad: Hai orang-orang kafir. Aku tidak menyembah apa yang kamu sembah. Dan kamu tidak mahu menyembah apa yang aku sembah. Dan aku tidak akan beribadat secara kamu beribadat. Dan kamu pula tidak mahu beribadat secara aku beribadat. Bagi kamu agama kamu dan bagiku agamaku.

Ia bukan bererti Islam meminggirkan masyarakat bukan Islam. Ia hanya menegaskan bahawa perkara berkaitan dengan ibadah dan asas Islam tidak boleh dicampuradukkan dengan akidah bukan Islam. Perkara ini perlu difahami oleh masyarakat Islam dan dihormati oleh masyarakat bukan Islam.

Ahli Sunah amat prihatin terhadap ketulenan akidah Islam kerana ia boleh menentukan seseorang itu masih berada dalam Islam atau tersasar. Ia adalah cara untuk menyelamatkan umat Islam daripada ajaran atau doktrin yang sesa t.

Akidah adalah penting untuk menentukan setiap amalan diterima oleh Allah SWT. Jika akidah terpesong daripada garis panduan Allah dan Rasul terutamanya berkaitan Rukun Islam dan Rukun Iman, maka kedudukan seseorang itu sebagai umat Islam akan tergugat.

Ahli Sunah menyedari bahawa akidah Islam sering digugat oleh pelbagai kegiatan dan usaha oleh golongan-golongan tertentu sejak sekian lama.

Kegiatan untuk menyatukan agama adalah antara usaha untuk memesongkan akidah Islam. Ulama Ahli Sunah tidak dapat berkompromi dalam perkara ini kerana sikap tolak-ansur dalam hal ehwal berkaitan akidah boleh menyebabkan agama Islam hilang identitinya.

Usaha dan kegigihan para ahli teologi Ahli Sunah memelihara ketulenan merupakan faktor yang menyebabkan akidah Islam terpelihara daripada doktrin atau ideologi yang bertentangan dengan konsep "Tuhan Yang Maha Esa".

Akidah Islam yang dipertahankan itu tidak tercemar oleh ideologi politik yang didokong oleh mana-mana parti politik umat Islam.

Pemahaman akidah Islam di bawah pengawasan Ahli Sunah adalah jelas dan tidak ada unsur pengurangan dan penambahan terhadap Rukun Islam dan Rukun Iman jika dibandingkan dengan umat bermazhab lain.

Perbezaan ideologi politik yang dianuti oleh umat Islam tidak akan memberi kesan kepada akidah di kalangan Ahli Sunah.

Ini disebabkan perkara-perkara berkaitan dengan politik dan perbezaan corak pemikiran umat Islam dalam menentukan sistem pemerintahan dan kepimpinan adalah termasuk dalam perbahasan syariah bukan dalam aspek akidah.

Jika perkara-perkara berkaitan dengan politik dimasukkan ke dalam perbahasan akidah Islam maka akidah itu akan tercemar dan pelbagai bentuk bidaah dan khurafat akan menjadi amalan umat Islam.

Ahli Sunah tidak menggabungkan pemahaman politik berkaitan dengan konsep imamiyyah (kepimpinan), taqiyya (penyamaran untuk mengelakkan sebarang bahaya) dan raj'a (kembali selepas mati sebelum hari kiamat dengan tujuan untuk menegakkan keadilan) berbanding akidah Islam seperti diamalkan oleh fahaman Syiah.

Kumpulan Syiah menjadikan ideologi politik sebagai doktrin terutama berkaitan dengan konsep imamiyyah tersebut. Sebahagian daripada Syiah mempercayai bahawa seseorang yang mati tanpa mengetahui imam (pemimpin) semasanya maka beliau mati dalam keadaan jahiliah.

Ahli Sunah lebih menumpukan perhatian kepada perkara berkaitan dengan Rukun Islam dan Rukun Iman untuk menentukan seseorang itu Muslim atau kafir dan bukannya berdasarkan kepada pemikiran yang taksub kepada pemimpin politik.

Pergolakan politik sesama umat Islam merupakan proses penentuan kepimpinan umat Islam dan ia tidak mempunyai kaitan dengan aspek akidah. Oleh itu Ahli Sunah menolak doktrin Syiah yang mengkafirkan Aisyah (isteri Rasulullah SAW), Abu Bakar As-Siddiq, Umar al-Khattab, Uthman Affan dan Mu'awiyyah kerana tidak melantik Saidina Ali Abu Talib sebagai khalifah selepas kematian Rasulullah SAW.

Kumpulan Syiah telah mencampuradukkan ideologi politik dengan akidah Islam sehingga menyebabkan mereka sanggup mengkafirkan para sahabat Rasulullah SAW dan isteri Baginda lantaran terlalu taksub kepada 'parti Ali'.

Sedangkan Saidina Ali sendiri tidak pernah beranggapan seperti itu. Malah beliau sendiri menentang ideologi sekumpulan ahli 'partinya' yang dikenali sebagai Khawarij dan menghukum Mu'awiyyah sebagai kafir.

Saidina Ali secara tegas menyatakan kritikan beliau terhadap Mu'awaiyyah tetapi bukan mengkafirkannya. Ali hanya menentang Mu'awiyyah dalam perkara-perkara yang tidak bertepatan dengan prinsip kepimpinan dan pentadbiran Islam.

Saidina Ali tidak pernah meminta pengikut taksub kepadanya sehingga sanggup mengkafirkan para sahabat Rasulullah SAW.

Malah seorang anak Ali, Muhammad Ibn Hanafiyyah sendiri menolak ideologi Syiah berkaitan dengan konsep imam dan al-Mahdi yang dipegang oleh Syiah. Beliau ialah anak Ali bersama seorang wanita bernama Hanafiyyah yang dikahwini selepas kematian Saidatina Fatimah. Beliaulah yang dianggap sebagai Imam Mahdi oleh Syiah.

Jika akidah Islam digabungkan dengan sentimen ideologi politik maka pelbagai kegiatan bidaah akan dianuti oleh umat Islam.

Kumpulan Kaysaniyyah dari Syiah menjadikan unsur mencederakan diri seperti mengantuk kepala ke dinding dan menepuk dada dan meraung-raung kesedihan sebagai tradisi ketika menyambut 10 Muharam (Hari Asyura). Ia diraikan setiap tahun sempena memperingati kematian Saidina Hussein a.s di Karbala. Ia sebagai menyatakan kekesalan kerana tidak membantu Hussein menentang Khalifah Yazid dalam peperangan itu. Bagaimanapun tradisi tersebut ternyata bertentangan dengan syariah dan akidah Islam.

Berdasarkan penjelasan tersebut, maka umat Islam di negara ini sepatutnya mengikut ajaran Ahli Sunah supaya akidah dan amalan seharian tidak bertentangan dengan konteks ajaran Islam yang sebenarnya.

PENULIS ialah Pensyarah Kanan
Jabatan Usuluddin dan Perbandingan Agama,
Universiti Islam Antarabangsa Malaysia

Guan Eng lepas tangan


POLIS terpaksa campur tangan menenangkan beberapa orang penduduk Kampung Buah Pala, Gelugor yang menghalang penghantar saman daripada pihak pemaju ke rumah mereka, semalam.


SEJAK mengambil alih pemerintahan negeri daripada Barisan Nasional (BN), Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng sering mengaitkan pelbagai masalah yang wujud di negeri ini sebagai berpunca daripada pentadbiran kerajaan negeri terdahulu.

Ketua Menteri sebelum ini, Tan Sri Dr. Koh Tsu Koon sering menjadi sasaran Guan Eng sehinggalah membawa kepada kedua-duanya berdebat dan disiarkan secara langsung melalui media elektronik sedikit masa lalu.

Pada pandangan penulis, Tsu Koon telah menjawab semua tuduhan yang dilemparkan terhadapnya dengan baik dan disertakan pula fakta-fakta dalam menangkis isu-isu yang dibangkitkan oleh Guan Eng.

Pun begitu, Setiausaha Agung DAP tersebut tidak juga serik untuk terus mempertikaikan tindakan-tindakan kerajaan negeri terdahulu.

Terbaru, Guan Eng bulat-bulat mempersalahkan Gerakan, UMNO, MCA dan MIC melibatkan isu Kampung Buah Pala di Gelugor. Guan Eng mendakwa kononnya masalah tidak akan timbul sekiranya tanah berkenaan tidak dijual.

Kerajaan negeri sebelum ini pastinya mempunyai justifikasinya sendiri dalam meluluskan penjualan tersebut.

Kes berkenaan telah dibawa ke mahkamah dan keputusan mahkamah memihak kepada pemaju yang dilantik oleh pemilik tanah kampung berkenaan, Koperasi Pegawai Kerajaan Pulau Pinang.

Guan Eng sendiri mengakui ramai penduduk di kampung berkenaan menerima pampasan hingga RM200,000 dan sudah berpindah ke tempat lain.

Masalah sekarang ialah dengan baki penduduk yang dianggarkan sekitar 200 orang dan mereka ini enggan berpindah.

Rakyat (dalam kes ini penduduk Kampung Buah Pala) sudah bosan dan tidak mahu mendengar alasan sebaliknya mahu kerajaan negeri sekarang mengambil tindakan konkrit membela nasib mereka.

Menyalahkan kerajaan negeri sebelum ini kini ditafsir oleh rakyat sebagai pendekatan lepas tangan atau jalan keluar yang mudah apabila berdepan dengan sesuatu masalah.

Rakyat mahu kerajaan negeri bertindak aktif membela nasib mereka dan membawa pembangunan, bukan perubahan kosmetik seperti nama jalan dalam pelbagai bahasa yang menjadi kebanggaan kerajaan negeri pakatan pembangkang ketika ini walaupun dipertikaikan oleh pelbagai pihak.

Penduduk Kampung Buah Pala amat berharap rumah mereka tidak dirobohkan. Mereka mahu bertemu Guan Eng namun tidak dilayan. Oleh itu, saban hari mereka melakukan demonstrasi dengan disertai oleh anggota kumpulan haram, Hindraf dan mengemukakan pelbagai tuntutan.

Mereka menagih kerajaan pakatan pembangkang mengotakan janji-janji yang telah dibuat ketika mahu meraih undi rakyat semasa pilihan raya umum lepas.

Inilah yang berlaku apabila dalam kempen pilihan raya -- DAP, PKR dan Pas menabur janji kosong tanpa menimbangkan keupayaan untuk melaksanakannya.

Apabila calon pakatan pembangkang berjanji akan memberi perhatian kepada masalah di sesuatu tempat, rakyat terus membuat tafsiran masalah mereka akan selesai dengan memilih calon berkenaan.

Apabila masalah tidak dapat diatasi walau atas alasan apa sekalipun, mereka mula memberontak kerana kecewa. Mereka mendakwa kerajaan negeri boleh menghalang kerja-kerja meroboh kediaman itu sekiranya ia mahu.

Mereka menolak sama sekali hujah panjang lebar Guan Eng bahawa kerajaan negeri tidak berupaya berbuat demikian kerana pemaju bertindak mengikut undang-undang setelah memenangi kes di mahkamah.

Kini kerajaan pakatan pembangkang yang telah menjanjikan rakyat akan dibela di bawah pemerintahannya perlu berusaha gigih untuk memulihkan imejnya. Anggota kumpulan Hindraf telah beralih arah.

Ketika berhimpun di Komtar baru-baru ini, mereka memegang sepanduk antara lain tertulis, "What is CAT?" "Jangan cabul maruah kaum India," "Guan Eng 'walk your talk'," "What is DAP's real agenda," "Tukar ADUN Seri Delima" dan "Jom ubah Guan Eng cakap kosong."

Mereka turut memegang kain rentang tertulis "Kami berharap Ketua Menteri dan kerajaan pakatan rakyat membela perkampungan High Chappral seperti dijanjikan."

Dalam pada itu, Gerakan menyifatkan tindakan Guan Eng berhubung kontroversi yang berlaku di Kampung Buah Pala itu hanya bermotifkan propaganda politik.

Ketua Pemuda Gerakan negeri, Oh Tong Keong berkata, Guan Eng juga dilihat hanya berminat mengkritik kerajaan terdahulu yang diterajui oleh BN dan juga pihak lain termasuk Hindraf, daripada mencari jalan penyelesaian terbaik terhadap masalah yang berlaku di kampung tersebut.

Menurut beliau, sebagai seorang Ketua Menteri, Guan Eng bertanggungjawab untuk menyelesaikan masalah yang berlaku kerana itu adalah tugas dan kerjanya selepas dipilih rakyat pada pilihan raya lalu.

''Beliau suka mengambil 'pengiktirafan' yang diberi bila rancangan yang dibuat kerajaan dahulu membuahkan hasil tetapi bila berdepan dengan masalah, beliau cepat-cepat pula menyalahkan BN.

''Prinsip pentadbiran laungan kerajaan negeri iaitu cekap, akauntabiliti dan telus atau CAT (competency, accountability and transparency) juga saya rasa perlu diubah kepada merungut, menuduh dan putar-belit (complaining, accusing and twisting) sesuai dengan cara beliau menghadapi situasi yang berlaku di Kampung Buah Pala itu," katanya.

Menurut Tong Keong, semasa pilihan raya umum lalu, pakatan pembangkang menggunakan isu Kampung Buah Pala sebagai modal kempen dengan menjanjikan penduduk bahawa hak mereka akan dikembalikan jika mereka memerintah Pulau Pinang.

''Inilah masanya dia patut menunaikan apa yang telah dijanjikannya dan bukannya hanya pandai mengaburi mata rakyat apabila menghadapi masalah," katanya.

PENULIS ialah Ketua Biro Utusan Malaysia, Pulau Pinang

Amal soleh bendung konflik kepentingan dan fitnah

Oleh MOHD. SHAUKI ABD. MAJID

SETIAP apa yang kita lakukan, berfikir, bercakap dan bekerja jika ia memberikan kebaikan sama ada kepada diri kita sendiri atau orang lain, Islam tetap menganggapnya sebagai ibadat.

Perkara ini dijelaskan oleh Dr. Yusuf Qardawi: "Seperti mana yang dihurai dan ditegaskan oleh Ibnu Taimiyah, ibadat itu mempunyai skop yang luas, ia meliputi segala jenis amalan fardu dan syiar Islam, ia juga meliputi budi bahasa dalam kira bicara."

Berdasarkan pengertian itu, segala apa yang kita lakukan hendaklah berlandaskan bahawa manusia perlu menjaga hubungan baik dengan Allah SWT dan keharmonian masyarakat serta negara.

Oleh itu usaha menjatuhkan kumpulan lain yang bertentangan falsafah politik sebenarnya lebih merupakan usaha untuk menutup kelemahan perjuangan sendiri.

Berdasarkan pengertian dan luasnya makna ibadah, setiap Muslim perlu sedar bahawa tujuan melakukan ibadat adalah untuk mencapai hidup yang harmoni, aman, sejahtera dan damai.

Ia tidak akan dapat direalisasikan jika kita melakukan amalan baik tetapi memutuskan silaturrahim dan melakukan hasutan.

Amalan yang soleh - amar makruf - tidak hanya diukur oleh sumbangan tetapi turut dinilai oleh banyaknya kebaikan terhadap sesama manusia. Ia termasuklah inisiatif untuk menghapuskan pertelingkahan atau penderitaan orang lain.

Tetapi jika kita bertindak dan berfikir untuk terus menambahkan lagi pertelingkahan dan mengapi-apikan perpecahan, ia akan dianggap sesuatu yang memudaratkan. Kemudaratan ditegah oleh Islam dan termasuk dalam senarai dosa-dosa besar.

Bagi mereka meletakkan takwa sebagai pengembaraan melengkapkan keimanan, mereka mesti percaya Islam adalah agama untuk menyatukan umat.

Kalau ada yang suka mempersendakan ajaran agama, dia sebenarnya belum sampai pada darjat ketakwaan.

Rasulullah SAW bersabda: Sebaik-baik manusia ialah yang bermanfaat di antara mereka daripada manusia. (Riwayat At-Tabrani).

Ada riwayat yang menceritakan bahawa di antara penghuni syurga itu ada seekor anjing. Anjing tersebut dikatakan ikut serta bersama pemuda soleh (As-habul Kahfi). Anjing itu dikatakan memberi manfaat dengan menjaga mereka sehingga akhirnya kesemuanya termasuk anjing tertidur dengan kuasa Allah SWT.

Namun yang paling baik ialah seseorang yang beramal dengan amal soleh ataupun melakukan sesuatu kebaikan yang boleh memberi manfaat kepada dirinya dan masyarakat.

Ini kerana sumbangan itu memberi saham dalam menjamin kehidupan baik yang dituntut oleh Islam dan dihayati oleh semua manusia. Kebaikan diri individu dalam Islam selalunya dihubungkan dengan kebaikan manusia lain. Neraca kebaikan itu pula ialah menjauhi diri daripada sebarang perkara buruk dan yang diharamkan oleh Allah.

Banyak lagi hadis sahih menjelaskan tentang manusia yang ideal. Mereka berhati tulus ikhlas dan berlidah lurus.

Seorang sahabat pernah bertanya Nabi SAW: "Apa yang dimaksud dengan berhati tulus? Nabi menjawab: Hati yang takwa, bersih, tidak menyimpan dosa, tidak zalim dan tidak dengki. Nabi ditanya lagi: Sesudah itu siapa? Kata Nabi, Yang mengembangkan kehidupan dunia sambil mencintai akhirat. Sesudah itu apa lagi? Mukmin yang berakhlak baik."

Sementara manusia yang paling jahat ialah yang suka menyebarkan fitnah, melaga-lagakan orang yang saling mengasihi, berbuat kejam dan mengganggu kesejahteraan orang lain.

Kemunafikan manusia hari ini jelas tergambar melalui pengakuan mereka sebagai pejuang Islam dan meletakkan diri mereka setaraf dengan ulama serta merasai lebih alim daripada manusia lain tetapi hakikatnya mereka jahil.

Atas perbezaan ideologi yang disertai dengan kejahilan, telah menutup pintu hati dan pemikirannya sehingga berani membuat tuduhan kafir, munafik ke atas sesama Muslim. Malah mereka mengkhususkan syurga hanya untuk puaknya dan neraka untuk puak lain.

Pengucapan dua kalimah syahadah, ikhlas atau tidak bukanlah urusan manusia, ia adalah hak mutlak Allah SWT untuk menilainya. Begitu juga dosa dan pahala.

Kita memerlukan setiap umat tampil dengan wajah yang ramah dan penuh kasih sayang. Kita tidak memerlukan umat Islam yang terikat pada bentuk-bentuk lahiriah yang terlalu setia sehingga mengabaikan inti sebenar daripada ajaran Islam.

Akibat terlalu setia kepada sesuatu puak, kita mungkin akan mendewakan orang lain. Kita akan menganggap setiap perkataannya sempurna, walhal keterbatasan akal rasional telah menutup emosi dan jerat ketaksuban kita.

Janganlah kita membangga diri dengan ilmu yang banyak dan tinggi sehingga meletakkan orang lain semuanya bodoh dan jahil. Janganlah kita takbur dan riak kerana bakal menimbulkan kerosakan di muka bumi.

Orang yang mulia dan baik di sisi Allah SWT ialah mereka yang memulakan salam dan menghulurkan tangan pada saudaranya untuk berdamai. Oleh itu golongan yang menolak tawaran berdamai adalah orang yang paling dibenci oleh Allah SWT.

Islam itu adalah agama yang meletakkan keamanan, kesejahteraan dan keharmonian di atas segala-galanya. Agama tidak seharusnya digunakan sebagai senjata bagi memecahbelahkan umat.

Dalam hal ini Allah SWT berfirman yang bermaksud: Apakah akan Kami beritahu kepadamu tentang orang-orang yang paling rugi perbuatannya? Iaitu mereka yang mensia-siakan hidup di dunia ini, sedangkan sangkaan mereka telah melakukan kebaikan. (Surah Al-Kahfi ayat 103-104).

Sesungguhnya kita perlu yakin bahawa amalan soleh dan berbaik sangka sesama kita akan membendung konflik dan sengketa.

PENULIS ialah Pengurus Penyelidikan

Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim)
BISIK-BISIK

DATUK Seri Anwar Ibrahim selaku ketua pembangkang nampaknya menyalahkan media berhubung kemelut yang melanda pakatan pembangkang di Kedah. Katanya, media sengaja menggembar-gemburkan dan memperbesarkan isu terbabit.

Pada masa yang sama, Pengerusi DAP Kedah/Perlis, Thomas Su menyatakan tindakan DAP Kedah keluar pakatan pembangkang negeri itu adalah serius dan ia muktamad. Satu-satunya ADUN DAP di Kedah, Lee Guan Aik pula sudah bersedia untuk menjadi ADUN Bebas.

Awang faham kenapa Anwar berusaha mengalih perhatian umum dengan membuat kenyataan sedemikian rupa. Pada masa yang sama Awang cukup sedar bahawa pembaca bukanlah tolol, mudah diperdaya oleh sesiapa.

Langkah DAP Kedah itu setidak-tidaknya memberi tamparan kuat kepada sekutunya lebih-lebih lagi kepada Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang kelihatan begitu bersungguh-sungguh mahu bersama DAP.

Apa yang berlaku di Kedah itu sudah tentu menjadi perakuan kepada masyarakat betapa rapuhnya pakatan pembangkang yang berpaksikan asas perjuangan yang berlainan.

Awang yakin rakyat mampu menilainya.

Awang – Tidak hairan.
Kaitan sampah dengan cara hidup

Oleh ABU BAKAR YANG

HIDUP dikelilingi oleh sampah memang tidak menyenangkan. Tetapi hakikatnya, hidup kita sering 'diwarnai' oleh beraneka jenis sampah-sarap.

Manusia membuang sampah tidak kira tempat. Natijahnya, sampah ada di mana-mana. Ia disebabkan oleh sikap sesetengah daripada kita yang gemar membuang sampah di merata-rata tempat.

Munculnya sampah dalam kehidupan disebabkan adanya aktiviti atau tindakan manusia itu sendiri.

Penulis ingin mendefinisikan sampah sebagai simbol masyarakat. Sebagai simbol, ia memiliki nilai makna yang luas, baik daripada segi kebendaan mahupun sosial.

n Pertama, sampah sebagai tahap kepenggunaan seseorang.

Jumlah sampah boleh dirujuk sebagai petunjuk mengenai banyaknya penggunaan seseorang. Begitu juga dengan jenis sampah. Jenis sampah memberi gambaran mengenai budaya dan pola kitaran hidup seseorang itu.

Jenis sampah di kawasan perumahan pastinya berbeza dengan sampah di kawasan industri. Begitu juga jenis sampah yang dibuang dari rumah bujang, ia berbeza daripada sampah yang dihasilkan dari rumah yang didiami oleh keluarga.

n Kedua, sampah sebagai simbol gaya hidup individu atau masyarakat.

Ini lebih berkaitan dengan kesihatan, iaitu sama ada gaya hidup sihat atau sebaliknya. Rata-rata sampah dikaitkan dengan kekotoran. Sampah itu kotor, sampah boleh mendatangkan penyakit, sampah busuk, sampah menyakitkan mata dan seribu satu macam keburukan sampah.

Corak pemikiran itu akan menegaskan bahawa sampah adalah simbol kepada gaya hidup, sama ada boleh digelar seorang pengotor atau pembersih berdasarkan gaya menguruskan sampah di sekitarnya.

Di Malaysia, urusan tadbir sampah masih tidak memuaskan. Ia masih dilihat sebagai tanggungjawab kumpulan tertentu dan bukan tanggungjawab bersama seluruh ahli masyarakat berbanding sikap penduduk di negara maju.

Memang benar, ada yang kerjanya mengutip dan membersihkan sampah tetapi mereka tidak bertugas di semua kawasan.

Mereka tidak dibayar untuk mengutip sampah sehingga ke dalam rumah atau halaman rumah kita. Urusan selebihnya sebenarnya terletak di bahu kita semua.

Sekiranya kesedaran mengenai kebersihan tinggi, maka bersihlah persekitaran kita. Namun tahap kesedaran yang tinggi masih belum wujud dalam gaya hidup masyarakat Malaysia ini.

n Ketiga, keberkesanan menguruskan sampah-sarap.

Di Malaysia, purata setiap penduduk bandar menyumbang sekurang-kurangnya 1.5 kilogram sampah sehari berbanding 0.8 kilogram bagi penduduk luar bandar.

Berdasarkan statistik itu, jumlah sampah di bandar-bandar utama di negara ini ialah sekitar 18,000 tan metrik! Ia terus meningkat saban tahun.

Mungkin tidak keterlaluan jika kita mengambil iktibar daripada peristiwa runtuhan sampah di kawasan setinggan Leuwigajah di Bandung, Indonesia pada 21 Februari 2005.

Runtuhan sampah dari tempat pembuangan sampah di kawasan itu yang menimbus kawasan setinggan tersebut telah mengorbankan lebih 100 nyawa. Ia merupakan satu tragedi.

Mungkin kejadian itu boleh memberi pengajaran kepada kita bahawa pengurusan sampah bukanlah satu perkara yang boleh dipandang dengan sebelah mata. Tanpa pengurusan yang baik dan tersusun maka nyawa menjadi taruhannya.

Sementara itu, lihat sahaja kepada masalah denggi di negara ini. Sampah merupakan penyebab utama pembiakan nyamuk aedes, punca demam denggi tersebut. Aedes membiak di dalam air bertakung dan biasanya di kawasan yang banyak sampah-sarap.

n Keempat, sampah sebagai cabaran keilmuan dan peluang kewangan kepada golongan yang kreatif.

Sejak kebelakangan ini, sampah telah bertukar sebagai sumber rezeki kepada golongan yang tahu memanfaatkannya. Teknologi terkini mampu menukar sampah dan najis kepada baja untuk pertanian dan penghasilan gas untuk penjanaan kuasa.

Dengan kata lain, sedikit daya pemikiran kreatif yang dibantu oleh teknologi telah memindahkan status sampah kepada bahan berfaedah untuk manusia.

Kini sudah ada pula teknologi untuk mengitar semula sampah untuk dijadikan pelbagai bahan bermutu yang dapat diguna semula.

Perkembangan sebegini memperlihatkan kepada kita bahawa masyarakat yang berilmu dan produktif akan menganggap sampah sebagai satu cabaran dan peluang. Bahkan kepada yang kreatif berupaya pula menjadikan sampah itu sebagai sumber ekonomi.

Ini bermakna apabila sampah ditakrifkan sebagai takdir terakhir untuk satu perjalanan penggunaan kebendaan, maka perkembangan intelektual keilmuan kita akan menjadi beku dan jumud.

n Kelima, bagaimana untuk "mengupayakan" sampah menjadi sesuatu yang positif dan bukannya satu konflik.

Kita tidak mahu sebagai satu simbol masyarakat, sampah dilihat sebagai penunjuk gaya kepenggunaan yang keterlaluan selain memaparkan imej pengotor ahli masyarakat kerana ia adalah sesuatu yang tidak sihat.

Oleh itu, kita perlu berhemah dalam berbelanja dan memastikan tahap kepenggunaan kita tidak keterlaluan. Dalam hal ini, sampah juga perlu diuruskan secara berhemah. Jadikan kebersihan sebagai satu daripada keutamaan hidup kita.

Namun kesimpulan mudah terhadap gaya hidup masyarakat kita ialah kita baru sampai kepada tahap teknologi "buang" dan belum berupaya sepenuhnya untuk sampai ke tahap teknologi "mengupayakan" sampah sebagai bahan kitar semula dan menjadi komoditi.

Konflik berpanjangan antara "ya" ataupun "tidak" di kalangan ahli masyarakat terhadap teknologi pelupusan sampah adalah antara beberapa episod yang menggambarkan tahap pencapaian teknologi "buang" yang dimaksudkan.

Masyarakat kita belum sampai ke peringkat "urus tadbir" sampah secara sewajarnya.

Namun ia bukan sesuatu yang mustahil kerana jika ada kesedaran, kita semua mampu melakukannya. Kewajarannya terletak kepada kesedaran dan kerjasama menyeluruh daripada semua lapisan masyarakat.

Kita boleh menangani masalah sampah ini sekiranya kita mahu. Jangan hanya mengharapkan orang lain, kesedaran dan tindakan perlu bermula daripada kita sendiri. Kita mesti bijak menguruskan sampah.

PENULIS ialah Felo, Pusat Sains dan Teknologi,
Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM)
Kisah bubar DUN Perak terus dihangatkan

Cermin Belakang
DR. FIRDAUS ABDULLAH

SETELAH melakukan kekecohan di Dewan Rakyat baru-baru ini, pihak yang berkempen untuk pembubaran Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak meneruskannya melalui isu terakhir sebuah majalah yang tidak henti-henti menghentam Barisan Nasional. Majalah berbahasa Inggeris itu memaparkan tajuk BUBAR di muka depan.

Mengiringi gambar kulitnya, halaman-halaman utama dalam majalah itu memuatkan artikel yang berhujah agar DUN Perak dibubar dan diadakan pilihan raya baru.

Alasan berulang-ulang dikemukakan. Bagi mereka, DUN Perak perlu dibubarkan untuk menyelesaikan kemelut politik di negeri itu.

Hujah-hujah tersebut dikemukakan seolah-olah amalan demokrasi cara mereka itu benar-benar akan membawa kesejahteraan kepada rakyat. Seolah-olah pilihan raya baru itu akan membawa "keamanan dan kestabilan". Seolah-olah Perak kini tidak lagi aman dan stabil.

Mereka ghairah mengeluarkan pendapat mengenai isu itu dan melupakan hakikat bahawa pilihan raya baru akan menelan belanja ratusan juta ringgit. Malah akan turut menyebabkan suhu politik bertambah panas dan konflik sosial semakin meruncing.

Mereka sekali lagi membuktikan sikap double standard yang berterusan. Seolah-olah hanya mereka yang jujur dalam berpolitik. Sedangkan kenyataannya mereka mengamalkan demokrasi secara "terpilih-pilih" sekadar untuk memenuhi selera dan kepentingan politik sendiri.

Dalam bahasa Inggeris perbuatan mereka itu dirujuk sebagai shifting the goal post - dengan meminjam istilah kiasan dalam permainan bola sepak.

Dalam bahasa Melayu klasik, ia disamakan dengan ungkapan "tiba di mata sendiri dipicingkan, tiba di perut sendiri dikempiskan; di padang sendiri berjengket-jengket, di padang orang menerjang-nerjang."

Pembangkang akan melakukan apa sahaja untuk berkuasa. Termasuk membuat kecoh di DUN seperti yang dilakukan di Perak pada April lalu. Ia diulang lagi di Dewan Rakyat pula pada awal Jun lalu.

Mereka tidak teragak-agak mencemarkan kemuliaan "majlis demokrasi" seperti mencetuskan huru-hara dalam Dewan Undangan Negeri Perak pada bulan April yang lalu. Dan kemudian perbuatan yang bertentangan dengan "adab dan adat" demokrasi itu mereka cuba ulang kembali di Dewan Rakyat (Parlimen Malaysia) awal Jun yang lalu.

Beberapa ahli akademik bersetuju bahawa untuk mewujudkan kestabilan politik, khususnya di Perak, satu pemerintahan majoriti yang muktamad (decisive majority) diperlukan.

Tadbir urus yang berkesan untuk pembangunan negeri akan dapat direalisasikan melalui sinergi antara pimpinan politik yang berwawasan dengan pentadbir yang mahir dan berpengalaman.

Tetapi pangkal persoalan di Perak ialah DUN kini dianggotai oleh kekuatan yang hampir seimbang antara dua pakatan politik iaitu Barisan Nasional dan pakatan pembangkang.

Ertinya tidak akan wujud satu kekuatan politik yang boleh dianggap sebagai mempunyai "kuasa majoriti muktamad". Paling ideal ialah supaya DUN Perak diperintah oleh parti politik yang mempunyai majoriti muktamad.

Tetapi umumnya mereka berpendapat, satu pilihan raya baru pada masa ini tidak mungkin dapat melahirkan DUN seperti itu.

Pengarah Pejabat Hal Ehwal Antarabangsa, Universiti Utara Malaysia, Profesor Mustafa Isahak menegaskan: apakah jaminan pilihan raya baru akan dapat mewujudkan satu decisive majority?

Bukan sesuatu yang mustahil sekiranya keputusan pilihan raya baru itu hampir sama dengan apa yang diputuskan pada PRU 12.

Timbalan Dekan, Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan, Universiti Sains Malaysia (USM), Dr. Sivamurugan Pandian pula berpendapat, kadar kemenangan kedua-dua belah pihak tidak mungkin banyak berubah jika satu lagi pilihan raya diadakan pada masa ini.

Baginya, ia akan hanya membazirkan wang rakyat. Membuang masa dan tenaga. Malah mungkin menjadikan suasana lebih tegang.

Kesimpulannya, lebih baik diberi kesempatan kepada Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir dan barisan exconya untuk membuktikan kemampuan memakmurkan Perak.

Pada masa yang sama kata Sivamurugan, pakatan pembangkang boleh menggunakan masa yang ada dengan menunjukkan teladan sebagai pembangkang yang konstruktif dan sekali gus memperlihatkan keupayaan menghormati demokrasi secara berhemah, beradab dan beradat.

DATUK DR. FIRDAUS ABDULLAH ialah Felo Penyelidik Kanan (Pelawat), Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya
RM30 bilion untuk ambil alih tol tidak masuk akal

KETIKA rakyat Malaysia sibuk membincangkan isu pembantu rumah, politik ke arah perpaduan, konsep 1Malaysia, jangan lupa isu yang akan memberi kesan ke atas kehidupan harian kita - kadar tol.

Saya merujuk kepada artikel yang disiarkan dalam akhbar tempatan The Edge Financial Daily 10 Jun lalu bertajuk "Kos ambil alih PLUS menelan belanja RM30 bilion."

Artikel yang memetik kenyataan daripada sebuah syarikat penyelidikan Singapura, DBS Vickers yang menyatakan terdapat beberapa jalan penyelesaian yang boleh diambil oleh kerajaan untuk mengambil alih lebuh raya PLUS.

Salah satu caranya ialah melibatkan perbelanjaan yang tidak munasabah iaitu sebanyak RM30 bilion dan satu lagi pilihan ialah melalui penswastaan yang akan menelan belanja sebanyak RM15 bilion.

Sebagai salah seorang penduduk di Lembah Klang dan pengguna tetap lebuh raya bertol, saya menghargai usaha kerajaan untuk mengurangkan bebanan rakyat iaitu daripada segi kewangan.

Saya pasti bahawa pengambil alihan lebuh raya tidak akan menyelesaikan masalah yang sedang kita hadapi sekarang iaitu kesesakan jalan raya.

RM30 bilion dan apatah lagi RM15 bilion merupakan jumlah wang yang besar, di mana saya percaya ia datang daripada cukai pendapatan rakyat Malaysia.

Saya lebih rela jika peruntukan besar itu dibelanjakan untuk mempertingkatkan lagi pengangkutan awam yang sekarang berada dalam keadaan kucar-kacir.

Bayangkan kesan akibat LRT lambat dan berterusan rosak, bas kotor dan tidak pernah mematuhi jadual, penjual tiket bas ekspres haram dan teksi haram berada di mana sahaja.

Jika negara jiran kita iaitu Singapura tidak pernah mengalami masalah sebegini, kenapa kita menghadapi masalah ini dan mengapa kita tidak boleh meniru kecanggihan mereka?

Tidak dapat dinafikan bahawa peranan utama jalan-jalan ini ialah menghubungkan bandar-bandar utama di mana kerajaan sepatutnya meninjau dengan lebih dalam perkara ini.

Lebih-lebih lagi jika peruntukan untuk mengambil alih atau penswastaan tol diagih-agihkan untuk membangunkan jalan-jalan dan lebuh raya di Sabah dan Sarawak.

Sudah menjadi pengetahuan umum bahawa tiada jalan lain yang dapat menghubungkan dua negeri itu dan rakyat di sana tidak mendapat keperluan asas ini.

Saya merayu kepada pihak kerajaan supaya mencari jalan alternatif lain untuk meringankan beban rakyat bagi menangani masalah tol yang sedia ada seperti menurunkan atau mengekalkan harga tol supaya kadar bayaran itu tidak akan naik pada setiap tiga tahun, atau memberi lebih banyak potongan harga pada masa lalu lintas tidak sesak.

Pihak kerajaan juga patut memberi kemudahan smart tag secara percuma kepada semua pemilik kenderaan bagi mengelakkan kesesakan di plaza tol.

Dengan melakukan semua ini, RM30 bilion ataupun RM15 bilion boleh diguna untuk memajukan sistem pengangkutan jalan yang dapat memberi faedah kepada semua rakyat Malaysia dan bukan hanya kepada segelintir rakyat sahaja yang menggunakan laluan bertol.

TIA SURIYA HAMID
Minda Pengarang: Perbincangan Pemuda Umno, Pas permulaan kerjasama Melayu, Islam

KELMARIN, Dewan Pemuda Pas Pusat menjemput secara rasmi pergerakan Pemuda Umno mengadakan perbincangan ilmiah atau dialog berhubung isu semasa bagi menyelesaikan krisis antara kedua-dua parti itu. Surat jemputan itu diserahkan Ketua Dewan Pemuda Pas, Nasrudin Hassan kepada Naib Ketua Pemuda Umno, Datuk Razali Ibrahim, di lobi Parlimen. Dengan restu yang diberikan oleh Presiden Pas, Datuk Seri Hadi Awang kepada Dewan Pemuda Pas itu, ia adalah satu perkembangan positif selepas cadangan penubuhan kerajaan perpaduan dicetuskan Hadi sebelum ini ditolak Pakatan Rakyat. Penolakan itu dibuat meskipun kerajaan Barisan Nasional (BN) bersikap terbuka terhadap idea itu. Langkah Dewan Pemuda Pas itu perlu dilihat secara positif dan dengan hati terbuka oleh pemimpin Pas yang lain, apatah lagi selepas cabaran Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Aziz Nik Mat untuk berdebat dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, dianggap tidak memberi faedah untuk kepentingan umat Islam dan masyarakat Melayu. Kita berpendapat kedua-dua sayap pemuda Pas dan Umno boleh memulakan sebarang aktiviti bersama melangkaui persoalan politik. Mereka pemimpin masa depan negara. Kerjasama pada peringkat usia muda ini perlu sentiasa disemai. Kita sedar perasaan dendam, benci-membenci dan tidak bertegur sapa sudah wujud antara orang Umno dan Pas, antaranya disebabkan perbezaan fahaman politik serta sejarah masa lalu. Jika kerjasama bermula pada peringkat Pemuda, maka harapan untuk berbaik-baik semula itu cerah. Perbezaan fahaman politik tidak seharusnya menjadi alasan untuk kedua-dua pimpinan terus bermusuhan.

Selain terlalu tertumpu kepada agenda politik, banyak aktiviti lain boleh dilaksanakan bersama. Ia adalah lebih tertib daripada melakukan tindakan liar dan ganas. Sebagai contoh, ahli terpilih Pemuda Umno dan Pas mungkin boleh bersama-sama bermukim di kem bina semangat yang disajikan dengan program dan aktiviti berfaedah untuk kepentingan bangsa dan negara. Ia boleh membenihkan usaha ke arah kerjasama yang lebih jitu. Soal mengadakan kerajaan perpaduan dan perkongsian kuasa tidak perlu dijadikan agenda utama buat masa ini asalkan perkara asas kerjasama boleh diwujudkan terlebih dulu. Kerjasama Umno dan Pas ketika Pas berada di luar kerajaan, bukan perkara baru kerana mereka pernah dan boleh duduk pada satu barisan. Misalnya peristiwa 8 Mei 2002 di Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) menyaksikan pemimpin utama ketika itu, Tun Dr Mahathir Mohamad dan timbalannya, Tun Abdullah Ahmad Badawi berpadu tenaga bersama Presiden Pas masa itu, Allahyarham Datuk Fadzil Noor dan timbalannya, Hadi menjayakan Majlis Syarahan Perdana Palestin dan Kemanusiaan anjuran DBP dan Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim). Menerusi semangat perpaduan ummah yang meletakkan Palestin sebagai ruang kesedaran untuk melihat tingkah laku perpecahan Melayu di negara ini, maka semua pemimpin ini mampu 'menjinakkan' ego politik masing-masing, satu suara atas nama perpaduan ummah sejagat. Dengan keadaan orang Melayu berpecah-belah terutama selepas pilihan raya umum lalu dan wujud pula golongan yang cuba mempermainkan agama Islam serta mempertikai institusi Raja-Raja Melayu, apakah dua parti utama Melayu/Islam ini sanggup terus berdiam diri? Oleh itu, kita melihat ada cahaya di hujung terowong apabila Dewan Pemuda Pas dan Pemuda Umno mahu berbincang secara ilmiah.
Rombakan dasar pelaburan bukti kesungguhan maju ekonomi

Oleh Mutazar Abd Ghani dan Kamarulzaidi Kamis
bhbiz@bharian.com.my

Pendekatan serampang tiga mata bagi keadilan semua kaum, tarik kemasukan pelaburan modal asing

BEBERAPA pendekatan baru yang diumumkan kerajaan Selasa lalu dalam usaha meningkatkan daya saing Malaysia khususnya yang membabitkan kelonggaran terhadap Garis Panduan Jawatankuasa Pelaburan Asing (FIC), perlu diamati secara mendalam kerana jika dilihat sekali pandang banyak merugikan Bumiputera.

Ini terutama syarat 30 peratus ekuiti yang ditetapkan untuk Bumiputera dalam tawaran awal permulaan (IPO) bagi saham syarikat yang disenaraikan di Bursa Malaysia apabila kerajaan menghapuskan garis panduan FIC yang membabitkan pembelian kepentingan ekuiti, penggabungan dan pengambilalihan, selain urus niaga hartanah.

Namun, jika diteliti dan bersandarkan `pencapaian' tidak seberapa sepanjang 35 tahun pelaksanaan garis panduan lama FIC khususnya dari segi pemilikan ekuiti Bumiputera dalam sektor korporat, pendekatan baru itu sesuatu yang perlu dilakukan bagi memperbaiki serta menambahbaik pencapaian sedia ada. Sejak 1990 hingga 2006 pemilikan ekuiti Bumiputera tidak berubah, dengan masing-masing pada kadar 19.3 peratus dan 19.4 peratus.

Perkara itu diakui sendiri Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop yang menyatakan sasaran pemilikan 30 peratus ekuiti Bumiputera dalam syarikat korporat dapat diperbaiki pada era 1970-an dan 1980-an, namun mulai 1990 hingga kini seolah-olah tersekat pada paras 19.4 peratus.

Katanya, ketika itu tidak menjadi masalah untuk memenuhi kuota 30 peratus Bumiputera bagi saham IPO kerana pada masa itu harga penyenaraian ditetapkan oleh Suruhanjaya Sekuriti (SC) dengan tahap yang rendah.

"Ini membolehkan sesiapa saja yang dapat saham itu (IPO) mendapat untung besar dan pihak bank pula dengan senang hati memberi pembiayaan margin saham jangka pendek bagi membolehkan Bumiputera membeli saham yang diperuntukkan di bawah FIC.

"Bagaimanapun, apa yang amat menyedihkan ialah menurut satu kajian yang dijalankan Unit Perancang Ekonomi (EPU) dari 1984 hingga 2005, jumlah saham yang diagihkan melalui mekanisma itu yang berjumlah RM54 bilion kini tinggal hanya RM2 bilion, manakala RM52 bilion dijual dalam masa singkat bagi mendapatkan keuntungan segera," katanya.

Masalah yang dikenal pasti menggagalkan sasaran berkenaan adalah pertama, kebanyakan Bumiputera yang membeli saham itu berhasrat mendapat keuntungan segera daripada kenaikan harga selepas penyenaraian dan kedua, sebahagian daripada mereka membeli saham menggunakan dana pinjaman jangka pendek bank atau dana individu lain, menyebabkan kuasa atau tempoh memegang saham itu singkat.

Nor Mohamed menjelaskan, perubahan ekonomi dan pasaran global yang berlaku mulai akhir era 1990-an menyebabkan beberapa peraturan sekuriti tempatan diubah untuk selaras dengan pasaran antarabangsa yang mana menyaksikan harga tawarannya ditetapkan mengikut harga pasaran.

Selain itu, katanya, keadaan turun naik pasaran dan ekonomi global menyebabkan kebanyakan saham baru disenaraikan adalah di bawah harga tawaran dan perkara itu juga menyebabkan pihak bank enggan memberi pembiayaan margin kerana dianggap berisiko tinggi.

Beliau berkata, pada masa ini syarikat yang berhasrat disenaraikan di Bursa Malaysia berdepan kesukaran memenuhi kuota 30 peratus Bumiputera dan kebanyakan IPO yang dikeluarkan sejak 2007 menyaksikan harga pasarannya susut lebih rendah daripada harga tawaran IPO selepas beberapa bulan disenaraikan.

"Pada masa sama, turut menjadi perhatian ialah walaupun Bumiputera membeli 30 peratus saham dalam sesebuah syarikat, namun syarikat itu tetap dikawal oleh orang lain. Disebabkan menjadi pemegang saham minoriti, golongan Bumiputera berdepan kesukaran untuk dilantik menganggotai lembaga pengarah, memegang jawatan penting dan strategik dalam syarikat dan membuat keputusan perniagaan yang memberi manfaat membangunkan Bumiputera.

"Jadi, apa gunanya syarat pegangan 30 peratus itu sekiranya Bumiputera hanya menjadi 'sleeping partner'. Jelas pada peringkat mikro, syarat sebegitu dilihat tidak lagi berkesan, selain memberi tanggapan buruk di kalangan pelabur.

"Susulan itu, elemen yang terkandung dalam garis panduan lama FIC kini didapati sudah tidak berkesan dan relevan serta menjadi penghalang kepada pelabur untuk menyenaraikan syarikat di negara ini," katanya.

Pun begitu, pendekatan baru yang diumumkan kerajaan itu tidak terus mengabaikan soal pemilikan ekuiti Bumiputera dalam syarikat senaraian awam apabila mereka perlu menawarkan 50 peratus daripada jumlah 25 peratus saham tebaran awam kepada pelabur Bumiputera.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak turut menjelaskan urus niaga hartanah hanya perlu mendapat kelulusan FIC jika ia membabitkan pengurangan kepentingan Bumiputera atau kerajaan bagi hartanah yang bernilai lebih RM20 juta.

Dalam usaha meningkatkan kepentingan Bumiputera secara lebih berkesan, antara pendekatan baru yang dirancang adalah penubuhan dana ekuiti swasta baru, Ekuiti Nasional Bhd (Ekuinas) dengan modal permulaan RM500 juta.

Institusi itu bakal menjadi instrumen baru untuk meningkatkan pegangan ekuiti Bumiputera, justeru memastikan penyertaannya yang bermakna dan berkesan. Ia adalah dana ekuiti swasta yang akan menumpukan pelaburan di dalam sektor berpotensi mengalami pertumbuhan tinggi � pelancongan, teknologi maklumat dan komunikasi (ICT), perubatan, minyak dan gas serta bioteknologi selaras dengan perubahan ekonomi global.

Dana Ekuinas akan melabur secara bersama dengan dana swasta lain dalam syarikat Bumiputera yang berpotensi bagi menggalakkan perkongsian tulen dan pendekatan komersial sepenuhnya.

Susulan itu, ia dilihat lebih berkesan untuk menggalakkan penyertaan menyeluruh Bumiputera dalam semua aspek termasuk pengawalan syarikat, peluang memegang jawatan utama dan strategik, membuat keputusan perniagaan dan tidak terhad kepada pegangan ekuiti semata-mata seperti FIC.

Ekuinas juga disasarkan untuk menangani masalah kekurangan modal di kalangan Bumiputera untuk memulakan dan mengembangkan perniagaan; kekurangan sumber keusahawanan dan kepakaran Bumiputera; serta memastikan golongan itu mampu bersaing dengan kaum lain di negara ini dan juga pada peringkat antarabangsa.

Sesungguhnya, rombakan dasar pelaburan yang diumumkan Perdana Menteri itu tidak hanya menggambarkan beliau serius membangunkan ekonomi menerusi penyediaan persekitaran pelaburan menarik dan adil, malah beliau juga berani untuk bangun menangani isu sensitif yang dianggap paling mencabar demi pembangunan dan kesejahteraan negara selaras slogan 1Malaysia.

Ia juga boleh dianggap sebagai pendekatan serampang tiga mata iaitu dengan memastikan Bumiputera tidak terus ketinggalan dan dapat bersaing sama rata dengan kaum lain dalam bidang ekonomi. Pada masa sama, pendekatan baru itu juga memberi keadilan kepada kaum lain di negara ini dan berupaya menarik lebih banyak kemasukan pelabur asing.
BN ada harapan tawan semula DUN Manek Urai

Oleh Ismail Mat
ismailmat@bharian.com.my

GENDANG perang pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Manek Urai, kian kuat berdentum, apabila semua parti yang berhasrat bertanding sudah mengumumkan calon masing-masing menjelang hari penamaan yang dijadualkan 6 Julai ini.

Pada masa sama, perjalanan ke Manek Urai yang terletak kira-kira 100 kilometer dari Kota Bharu, kini mula menyaksikan peningkatan mendadak aliran kenderaan milik petugas jentera pilihan raya menuju ke situ, yang selama ini hanya terkenal sebagai lokasi jualan lemang diusahakan penduduknya.

Kerusi DUN Manek Urai diadakan berikutan kematian penyandangnya, Ismail Yaakub, dari Pas kerana serangan jantung pada 22 Mei lalu. Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan 14 Julai ini sebagai hari mengundi.

Bermula dengan Timbalan Presiden Angkatan Keadilan Insan Malaysia (Akim) yang juga jurujual kereta, Zakaria Salleh, 54, secara bersendirian tampil mengumumkan hasrat bertanding di kerusi terbabit pada 22 Jun lalu, Pas pula memilih peraih ikan di Pasar Kuala Krai, Mohd Fauzi Abdullah, 50, yang juga Bendahari Pas Kuala Krai, sebagai calonnya.

Kehangatan demam pilihan raya kecil Manek Urai yang semakin sinonim dengan singkatan 'MU' di kalangan wakil media yang membuat liputan itu terus meningkat apabila Barisan Nasional (BN) mengumumkan pemilihan Ketua Pemuda Umno Bahagian Kuala Krai, Tuan Aziz Tuan Mat, sebagai calon dalam usaha memberi saingan sengit merebut kerusi terbabit.

Tuan Aziz adalah Pengurus Pemantauan dan Penyelarasan Projek di Lembaga Kemajuan Kelantan Selatan (Kesedar) iaitu agensi di bawah Kementerian Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah di Hulu Kelantan, merangkumi kawasan jajahan Gua Musang, Kuala Krai dan Jeli.

Pada Pilihan Raya Umum 2008, Allahyarham Ismail yang juga Adun Manek Urai selama empat penggal, merampas kembali kerusi terbabit yang terlepas kepada Zulkifli Omar dari BN, pada 2004, dengan majoriti 1,352 undi. Pada Pilihan Raya Umum 2004 itu, Zulkifli memenangi kerusi berkenaan dengan menewaskan calon Pas, Zamzuri Mat Lazim, dengan majoriti 53 undi.

Kali ini, sekali lagi 12,272 pengundi DUN Manek Urai yang sebahagian besarnya terdiri penduduk kampung yang terbabit dengan aktiviti pertanian, terpaksa membuat pilihan.

Namun, sesuatu yang pasti kini, kemenangan atau kekalahan mana-mana calon pada pilihan raya ini tidak akan menjejaskan kekuatan kerajaan Kelantan yang dikuasai dengan selesa oleh Pas pada Pilihan Raya Umum Mac, tahun lalu.

Justeru, di kalangan pengundi Manek Urai kini mula kedengaran pandangan supaya suara pembangkang dalam DUN Kelantan kini perlu diperkuatkan sedikit sebagai amaran kepada kerajaan Pas Kelantan supaya tidak mengambil mudah dan kesempatan terhadap majoriti dua pertiga yang sedang dikuasai.

Antara yang jelas disedari rakyat Kelantan kini terutama golongan warga emas miskin yang mendapati mereka bagaikan dipermainkan, apabila kerajaan negeri bertindak mengurangkan pampasan Skim Takaful Kifalah daripada RM2,500 ketika dilancarkan menjelang Pilihan Raya Umum 2008 kepada RM1,500 mulai awal tahun ini.

Malah, majlis penyerahan pampasan skim itu yang begitu kerap diadakan menjelang Pilihan Raya Umum 2008 oleh pemimpin Pas, kini menyaksikan kira-kira 2,000 waris belum menerima pampasan seperti dijanjikan.

Namun, pampasan itu pastinya dilupakan lantaran ada pengundi kini dibuai impian royalti minyak seperti dicanangkan pemimpin Pas, kerana isu sama menarik perhatian menjelang pengundian pada Pilihan Raya Umum Mac tahun lalu.

Dalam perjalanan dari Kota Bharu menuju ke Kuala Krai kini, jelas terpampang kain rentang tertera amaran tindakan merampas tanah penduduk yang mempunyai tunggakan cukai akan diambil, langkah konfrontasi yang dielakkan kerajaan negeri ketika berpaut pada satu kerusi dengan perbezaan dua undi sepanjang 2004 hingga 2008.

Lantaran pelbagai isu dikaitkan dengan Pas sebelum dan selepas muktamar parti itu baru-baru ini termasuk pengaruh kumpulan erdogan, menyebabkan menjelang pilihan raya kecil Manek Urai, jentera pilihan raya Pas Kelantan cenderung memfokuskan kempen setempat konon sebagai lawan kepada pendekatan Umno.

Malah, beberapa pemimpin tertinggi Pas mulanya dilaporkan ditolak daripada bertandang membantu kempen parti itu di Manek Urai. Lidah rasmi Pas, Harakahdaily, melaporkan penasihat jentera Pas bagi DUN terbabit, Datuk Wan Rahim Wan Abdullah sebagai berkata, hanya poster Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, mempunyai nilai komersial tinggi dan menarik pengundi.

Laporan penolakan kehadiran beberapa pemimpinnya membawa kepada munculnya ungkapan kempen Pas di Manek Urai akan bersih daripada unsur H1N1 yang merujuk kepada Hadi dan timbalannya, Nasaruddin Mat Isa, yang sebelum ini lantang disuruh meletakkan jawatan oleh Nik Aziz.

Namun, pergeseran yang didakwa berlaku itu pantas dinafi dan dipatahkan apabila Hadi muncul bersama Nik Aziz pada malam pengumuman calon Pas di Manek Urai Lama sambil ditemani rakan dalam pakatan pembangkang, Penasihat DAP, Lim Kit Siang.

Biar apa pun isu, Pas tetap yakin mempertahankan kerusi DUN Manek Urai pada pilihan raya kecil ini. Pada masa sama, BN juga melaungkan kemenangan bukan suatu yang mustahil sambil mengakui seluruh jenteranya perlu bekerja keras ekoran tentangan sengit Pas yang pastinya mahu terus mempertahankan kerusi terbabit.

Penulis ialah Ketua Biro Berita Harian, Kelantan
Bengkel paling moden di Kota Bharu

Oleh Azman Mahmood
azmanm@bharian.com.my




Napi Motor Works turut jadi tumpuan pemilik kereta jenama mewah

TIDAK ramai di kalangan anak Melayu di Kelantan yang terbabit dalam bidang perniagaan membuka bengkel membaiki kereta mampu menjadi seorang usahawan berjaya sehingga berani membuat pelaburan mencecah hampir RM1 juta.

Namun, hakikat itu mampu dilakukan seorang anak muda, Hanapi Othman, 42, antara yang paling berjaya menjalankan perniagaan itu di Kota Bharu sejak hampir 25 tahun lalu apabila beliau memiliki sebuah bengkel paling moden dengan mempunyai pelbagai peralatan membaiki kereta terkini termasuk penggunaan sistem komputer bagi mengesan sebarang kerosakan enjin kereta sistem elektronik.

Berdiri dengan megah, bengkel membaiki kereta dikenali dengan nama Napi Motor Work (NMW) yang terletak bersebelahan stesen minyak Petronas di Jalan Sultan Ibrahim, ia boleh dianggap setanding dengan bengkel membaiki kereta moden yang ada di bandar besar seperti Pulau Pinang, Johor dan Kuala Lumpur.

NMW boleh berbangga kerana kini mempunyai bangunan baru yang diubah suai daripada bengkel lama dengan pelaburan keseluruhan membabitkan kelengkapan dan peralatan membaiki kereta moden kira-kira RM1 juta.

“Saya memang bercita-cita untuk memiliki sebuah bengkel membaiki kereta yang moden. Berkat dengan kesabaran mengumpul wang hasil daripada perniagaan, saya memberanikan diri membuat pelaburan besar mengubah suai bengkel kereta yang siap mengambil masa tiga bulan dan sepenuhnya pada 31 Januari lalu membabitkan kos RM500,000.

NAPI memerhatikan pekerjanya mengendalikan enjin kenderaan.

“Pembelian pelbagai alat moden termasuk masing-masing tiga komputer untuk dianogsis enjin kereta mewah buatan Jerman khas untuk BMW dan Mercedez Benz dan dua untuk kereta buatan Asia. Untuk komputer ini saja saya terpaksa mengeluarkan perbelanjaan kira-kira RM400,000 dan NMW satu-satunya bengkel yang mempunyai sistem komputer bagi tujuan diagnosis enjin di Kota Bharu,” katanya ketika ditemui di bengkelnya di Kota Bharu, baru-baru ini.

Beliau yang hanya menimba ilmu membaiki kereta ketika bekerja di bengkel kereta di Kuala Lumpur pada awal tahun 80-an tanpa mempunyai pendidikan formal dalam bidang enjin kenderaan juga, mampu membaiki enjin kereta ternama seperti Porche, Jaguar serta pelbagai kereta mewah lain.

Ketika ini NMW mempunyai 20 kakitangan iaitu 16 daripada mereka ialah mekanik terlatih manakala selebihnya kakitangan pengurusan. Malah, ada di kalangan mekanik NMW memiliki ijazah kejuruteraan mekanikal enjin selain pekerja lulusan Politeknik, Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN), Institut Kemahiran Mara (IKM) dan Kolej Komuniti.

NMW juga adalah satu-satunya bengkel kereta di Kota Bharu yang diberi kepercayaan oleh ejen untuk menjalankan perkhidmatan servis kenderaan pacuan empat roda Sangyong Rexton keluaran Sangyong Motor dari Korea.


Hanapi berkata, beliau juga sentiasa mengambil pelajar daripada institusi kemahiran berkenaan yang mengikuti kursus pengajian berkaitan enjin kenderaan menjadi pelatih bagi meningkatkan kemahiran mereka.

“Sebenarnya setiap tahun saya mengambil pelajar dari Politeknik, IKBN, IKM dan Kolej Komuniti menjadi pelatih NMW. Setiap enam bulan saya akan mengambil enam pelatih untuk diberi latihan sambil bekerja.

“Saya juga membuka peluang mereka bekerja apabila tamat pengajian, tetapi perlu mencapai tahap yang ditetapkan NMW untuk menjadi seorang mekanik yang profesional. Sebab itu, setiap pekerja di sini, saya amat menitiberatkan kepada kemahiran supaya memberi kepuasan kepada pelanggan yang datang untuk mendapatkan khidmat membaiki kenderaan mereka.

“Matlamat saya, sekali pelanggan baru baiki kereta miliknya di NMW, mereka akan cadangkan kepada rakan mereka yang lain pula supaya datang ke sini. Oleh itu, setiap pelanggan datang membaiki kereta mereka di sini, saya akan pastikan perkhidmatan yang diberikan adalah terbaik dan berbaloi dengan wang mereka bayar,” katanya.

Beliau berkata, ketika ini purata kenderaan masuk ke bengkelnya untuk dibaiki atau servis antara 15 hingga 20 kenderaan sehari dan kebanyakannya kereta mewah jenis BMW dan Mercedez Benz, selain kereta keluaran Jepun dan Korea.

Katanya, apa yang menarik ramai juga di kalangan pemilik kenderaan itu datang dari luar Kelantan terutama Kuala Lumpur untuk membaiki kereta mereka.

“Mereka datang ke sini (NMW) untuk baiki kereta terutama pemilik kereta mewah mungkin kerana kos lebih murah berbanding caj yang dikenakan bengkel kereta di Kuala Lumpur atau berpuas hati dengan pembaikian yang kita lakukan,” katanya.

Sejak membuka bengkel membaiki kereta bermula pada 1987, beliau berkata kira-kira 200 anak muda sudah bekerja dan belajar menimba ilmu berkaitan kenderaan daripada sistem mekanikal kenderaan sehinggalah kepada sistem enjin.

Katanya, hasil daripada kemahiran dan pengalaman yang diperoleh ketika bekerja di NMW, ramai juga antara mereka berjaya membuka bengkel sendiri secara kecil-kecilan di kampung masing-masing selain bekerja dengan bengkel lain.

Ditanya rancangan masa NMW, katanya, beliau merancang membuka sebuah lagi cawangan membaiki kereta di bandar Jeli sebagai sebahagian memperluaskan operasi perniagaan NMW.

Katanya, beliau sudah mengenal pasti kawasan yang sesuai di pusat bandar Jeli untuk membuka bengkel cawangan.

“Saya rasa Jeli adalah kawasan yang strategik untuk menyediakan perkhidmatan membaiki dan servis kenderaan sebagai bandar persinggahan untuk perjalanan dari Kota Bharu ke Perak.

“Selain itu, saya juga sedang dalam pertimbangan untuk membuka kedai menjual alat ganti kenderaan di Kota Bharu yang mempunyai hubungan dengan perniagaan yang saja jalankan sekarang.

“Sebenarnya perniagaan menjual alat ganti kenderaan kereta motor tidak ramai diceburi oleh orang Melayu di sini, sebaliknya ia lebih banyak dikuasai bukan Melayu,” katanya.

Info

Jenis komputer diagnosis yang digunakan di bengkel NMW


  • SIEMEN SSS-OPS (Tripple S) untuk kereta BMW. Digunakan untuk coding/program bagi kereta BMW keluaran tahun 2005 ke atas.

  • GT ONE untuk kereta BMW. Digunakan untuk analisis kerosakan, coding/program pada bahagian komponen yang ditukar baru pada kenderaan.

  • CARSOFT untuk BMW. Digunakan untuk diagnosis pada bahagian enjin, auto transmisi, sistem brek dan komponen tertentu pada kenderaan BMW.

  • AST 5700 Digunakan untuk mengesan/membaca kesalahan kod bagi kenderaan Mercedes Benz dan BMW juga digunakan untuk program/coding pada fungsi tertentu sistem elektronik kenderaan berkenaan.

  • AUTOLAND - VEDIS Digunakan untuk mengesan/membaca data/kesalahan kod bagi kereta Asia dan Eropah juga untuk program/coding pada fungsi tertentu.

  • CARMAN SCAN II - untuk kereta Asia. Sebagai back up kepada Autoland.

  • SCAN 100 - khas untuk kenderaan keluaran SSANGYONG MOTOR. Komputer modul lengkap bagi model Rexton, Stavic, Chairman, Actyon Sport, Kyron dan Ssangyong Musso.
  • Guna anak untuk hidup mewah?

    Apakah muslihat Daisy Fajarina di sebalik kemelut rumah tangga anaknya, Manohara Odelia Pinot dengan Tengku Temenggong Kelantan, Tengku Muhammad Fakhry?




    MUNGKIN kisah rumah tangga Manohara Odelia Pinot dan Tengku Muhammad Fakhry telah reda di Malaysia. Namun, sebaliknya berlaku di negara seberang, Indonesia. Kemelut rumah tangga keluarga diraja Kelantan itu masih hangat diperkatakan oleh media cetak dan media elektronik di sana.

    Malah banyak pendedahan terbaru dan ulasan mengenai kisah itu turut dimuatkan dalam Internet. Antara blog yang turut membuat pendedahan itu beralamat di http://toughlane.blogspot.com. Blog itu mendedahkan bahawa, Manohara didakwa telah dipergunakan oleh ibunya sendiri untuk mendapatkan duit bagi kepentingan peribadi.

    Laporan terbaru blog itu juga menyebut bahawa ibu Manohara, Daisy Fajarina (Daisy) terdesak melakukan apa sahaja untuk melepaskan dirinya daripada bebanan hutang dek kerana ingin terus hidup mewah.

    Malah, hasrat si ibu yang ingin terus hidup mewah itu terbukti apabila dia menyuruh Manohara terlibat dalam penerbitan sinetron yang diberi judul Manohara yang mengisahkan tentang kehidupan anak gadisnya itu.

    Bayaran yang diterima daripada penerbitan sinetron yang akan ditayangkan di salah sebuah stesen televisyen di Indonesia itu dilaporkan lumayan.


    DAISY FAJARINA didakwa sanggup menfitnah menantu sendiri untuk kepentingan dirinya.


    Blog itu turut mendakwa bahawa kisah yang dipaparkan di dalam sinetron itu adalah rekaan semata-mata. Ia dibuat bagi meraih simpati orang ramai kerana Daisy dikatakan mahu membalas dendam terhadap menantunya. Daisy dilaporkan marah kerana Tengku Muhammad Fakhry tidak memenuhi permintaannya yang menuntut sejumlah wang bagi kegunaan peribadi.

    Pada awal cerita sensasi Manohara disiarkan kepada umum, Daisy menuduh Tengku Muhammad Fakhry melakukan penderaan terhadap anaknya. Tindakan Daisy hampir berjaya apabila masyarakat umum di Indonesia mempercayainya.

    Tetapi setelah penafian dibuat dan disertakan bersama-sama bukti bahawa Manohara tidak diseksa, isu itu reda dengan sendirinya. Malah seorang peguam, Ratna Sarumpaet yang menawarkan diri untuk membantu Manohara turut menarik diri. Begitu juga seorang peguam lain, OC Kaligis yang turut menawarkan khidmat yang sama turut menarik diri. Ratna mendakwa Manohara dan ibunya tidak serius untuk membawa kes itu ke mahkamah manakala OC Kaligis menarik diri kerana sukar mengumpul bukti bahawa Manohara pernah didera oleh suaminya. Kes itu kini dikendalikan oleh seorang peguam lain, Hotman Paris Hutapea.

    Sekiranya benar Manohara diseksa, nyatakan tarikh-tarikh dia diseksa. Dia juga perlu tampil dengan semua bukti dan nyatakan pada dunia supaya tiada siapa yang tertekan dalam isu ini.

    Hakikatnya, terlalu banyak persoalan bermain sehingga mereka yang bijak boleh menilai sendiri apakah tujuan dan niat sebenar lakonan tiga beranak tersebut iaitu Daisy, Manohara dan adik tirinya, Dewi Sri Asih.


    SATU laman web yang menceritakan perkembangan terkini Manohara.


    Laman blog itu turut mendedahkan bahawa sehari sebelum Manohara pulang ke Jakarta, dia sempat berbelanja besar bersama suaminya. Apakah tujuan Manohara yang ketika itu sudah bercadang mahu melarikan diri dari suaminya keluar membeli-belah dan berbelanja besar.

    Berbelanja besar sebelum melarikan diri itu sudah membuktikan sejauh mana kejujuran Manohara dan Daisy dalam kemelut ini.


    SAAT-SAAT bahagia Manohara bersama Tengku Muhammad Fakhry sebelum melarikan diri ke Jakarta, Indonesia.





    Blog itu juga mendakwa, tindakan Daisy yang membuat kecoh bahawa anaknya didera oleh Tengku Muhammad Fakhry adalah kerana mahu menutup kesalahan besar yang menghantui dirinya sendiri.

    Antara kesalahan itu adalah Daisy merupakan individu yang dikehendaki oleh polis Interpol di Perancis bagi disoal siasat. Ia melibatkan satu kes pada tahun 2007. Jika sabit kesalahan, Daisy boleh dikenakan hukuman penjara 18 bulan. Apakah kes jenayah yang dilakukan oleh Daisy itu tidak pula dijelaskan oleh laman blog ini. Namun ada pihak mendakwa kes itu melibatkan tindakan Daisy membawa lari Manohara ketika anaknya berusia dua tahun.

    Ini kerana Manohara bukanlah anak kepada suami Daisy sekarang, Reiner Pinot. Manohara sebenarnya lahir daripada perkahwinan Daisy dengan seorang lelaki warga Amerika Syarikat yang kini menetap di Kanada, George Man.

    Daisy berkahwin dengan Reiner Pinot selepas bercerai dengan George.

    George hanya mengenali anak kandungnya itu melalui liputan media yang heboh menceritakan kisah rumah tangga Manohara sejak beberapa bulan lalu.

    Selepas mengetahui keadaan sebenar, George dilaporkan sedang berusaha untuk mendapatkan semula Manohara dan menuduh Daisy telah memberi pengaruh yang tidak baik kepada Manohara.


    PEGUAM kepada Tengku Muhammad Fakhry, Mohd. Haaziq Pillay (kanan) bercakap sesuatu dengan Mohd. Soberi Shafii.


    Laman blog itu turut menyebut bahawa George yang kini merupakan seorang ahli perniagaan pernah memberi kemewahan kepada Daisy.

    Dalam pada itu, sahabat baik kepada Tengku Muhammad Fakhry, Mohd. Soberi Shafii ketika dihubungi Kosmo! berkata: "Rumah tangga Manohara dan Tengku Temenggong atau lebih mesra disapa sebagai TT tidak ada sebarang masalah.

    "Sebaliknya, Daisy yang menimbulkan kekecohan dan mempengaruhi Manohara demi kepentingan dirinya sendiri."


    SEBAHAGIAN rakyat Indonesia mengadakan tunjuk perasaan di depan Kedutaan Malaysia di Indonesia.


    Katanya, TT telah menjalankan tanggungjawab sebagai suami yang baik sama ada dalam aspek zahir mahupun batin.

    Lebih dikesalkan, setelah pelbagai kemahuan dan kemewahan diberi kepada Manohara, dia mengeluarkan kenyataan bahawa dia tidak pernah mendapat harta TT.

    "Disebabkan itu, TT kini mengumpul semua resit bagi membuktikan apa yang telah diberi kepada Manohara, termasuk pembelian sebuah kereta Alphard yang diberi pada awal perkahwinan mereka dahulu," ujarnya.


    WAJAH-WAJAH jelita Manohara. Apakah yang terselindung di sebalik kecantikan wajahnya?
    Nasib isteri didera

    Tahap pendidikan dan status dalam kalangan masyarakat elit India memberikan isteri sedikit perlindungan, berbanding dengan suami.


    WANITA miskin di India paling menderita kerana mereka tidak mampu meninggalkan suami.


    DENGAN cermin mata hitam penuh bergaya di atas kepala, kuku yang dicat warna terang dan memakai pakaian berjenama terkenal berwarna hitam, wanita yang duduk di sebuah kafe terkemuka di New Delhi, India itu tidak kelihatan seperti seorang isteri yang menjadi mangsa dera.

    Ironinya, wanita berusia 37 tahun yang meminta namanya tidak disiarkan demi melindungi identiti diri dan anak-anaknya sebenarnya telah didera selama bertahun-tahun oleh suaminya, seorang peguam yang kaya.

    "Dia mencekik, menampar dan meludah saya," kata ibu kepada dua orang anak yang tinggal di sebuah kawasan mewah.

    Dia merupakan salah seorang daripada jutaan wanita India dari semua kasta kehidupan yang didera oleh suami masing-masing. Kaji selidik kerajaan terkini menunjukkan seorang daripada tiga wanita India menjadi mangsa keganasan rumah tangga.

    Tahap pendidikan dan status dalam kalangan masyarakat elit India memberikannya hanya sedikit perlindungan, berbanding dengan suaminya yang mempunyai rangkaian hubungan dengan orang berpengaruh.

    Selepas bertahun-tahun didera, dia menyeret suaminya ke mahkamah di bawah Akta Keganasan Domestik yang bertanggungjawab melindungi mangsa dera dan menjatuhkan hukuman berat kepada pendera. Malangnya, sehingga kini, akta itu tidak banyak membantunya.

    "Undang-undang yang diluluskan oleh Parlimen pada tahun 2006 itu tidak diambil serius. Banyak kes yang sama ditangguhkan, termasuklah kes ini," kata peguam wanita malang itu, K.K. Manan.

    Pada tahun 2007, sebanyak 185,312 kes jenayah ke atas wanita telah dilaporkan, berbanding dengan 164,765 kes pada tahun sebelumnya. Kumpulan hak asasi menyatakan lebih banyak kes tidak dilaporkan.

    Keganasan rumah tangga sudah lama menjadi tatapan masyarakat. Malah pihak media sering memaparkan kes-kes isteri dipukul kerana masalah mas kahwin, selain didera dan dibunuh, terutamanya di kawasan-kawasan penduduk miskin.

    Kepesatan ekonomi India telah meningkatkan jumlah wanita yang berjaya dan berpengaruh. Mereka biasanya mempunyai kerjaya dan menikmati lebih banyak kebebasan berbanding dengan generasi ibu bapa. Golongan ini juga memakai pakaian barat, selain makan di restoran dan berhibur di bar serta kelab-kelab malam.

    Perubahan ini kadangkala bertentangan dengan elemen-elemen kekangan yang kekal diamalkan secara meluas dalam masyarakat konservatif di India. Malah, dalam kalangan golongan atasan, kebebasan wanita boleh menjadi sangat terhad.

    Akta keganasan rumah tangga digubal buat pertama kalinya untuk memberi perlindungan dan pampasan terhadap semua jenis penderaan di rumah, termasuk berbentuk fizikal, seksual, kata-kata, emosi atau ekonomi.

    Misalnya, sebelum ini, suami tidak boleh didakwa atas tuduhan merogol isteri, melainkan isteri mereka berusia bawah 15 tahun. Undang-undang baru itu bermatlamat menjatuhkan hukuman dalam tempoh 60 hari selepas perbicaraan pertama.

    Tetapi, selepas setahun kemudian, kes wanita teraniaya ini masih tertangguh. Awal Mac lalu, dia terpaksa tampil sekali di mahkamah khas wanita di New Delhi.


    WANITA ini meminta namanya tidak disiarkan demi melindungi identiti diri dan anak-anaknya.


    Dari bilik peguamnya yang sempit, dia berjalan melepasi barisan pekerja yang masih menggunakan mesin taip untuk menyiapkan kerja, sebelum memanjat anak-anak tangga yang kotor untuk masuk ke bilik mahkamah bagi membolehkan kesnya didengar.

    "Wanita tidak dilindungi oleh akta ini. Semua wanita mangsa keganasan rumah tangga terpaksa melalui proses mahkamah yang panjang, selain yuran guaman yang sangat mahal. Di negara ini, semuanya mengenai wang dan kuasa. Anda boleh membeli sesiapa sahaja," ujarnya.

    Sekali lagi, suami dan penasihat undang-undangnya tidak hadir di mahkamah. Namun, hakim tetap mendengar kes itu tanpa kehadiran mereka.

    Pada bulan ini, dia masih menunggu kes untuk didengar sekali lagi. Biasanya, kes akan ditangguhkan sekiranya tertuduh tidak hadir di mahkamah.

    Salah seorang daripada pasukan peguamnya memberitahu, tidak banyak hukuman dijatuhkan ke atas suami yang mendera. Kebanyakannya kerana penangguhan seperti ini.

    Sikap acuh tidak acuh terhadap jenayah keganasan domestik di India tidak banyak berubah. Justeru, keadilannya masih samar-samar dan sukar dilaksanakan.

    Kaji selidik terbaru yang dijalankan oleh kerajaan mendapati 54 peratus wanita, berbanding 51 peratus lelaki menyatakan memukul isteri dibolehkan dalam beberapa keadaan.

    "Malah, masih wujud pegangan dalam masyarakat India bahawa wanita membuat laporan salah tentang masalah penderaan," jelas Manan.

    "Stigma tetap timbul dalam kalangan janda dan wanita yang membuat laporan menentang keluarganya," kata Naib Pengerusi Pusat Pengajian Wanita, Kumud Sharma.

    "Pandangan mengenai maruah, tidak boleh menentang keluarga atau ahli keluarga menghalang ramai wanita membuat laporan," tambahnya.

    Salah seorang rakannya cuba untuk bercerai dengan suami yang suka mendera. Suaminya yang merupakan seorang pemaju hartanah kaya dikahwininya menerusi perkahwinan yang dirancang keluarga ketika dia berusia 19 tahun.

    Apabila dia ingin meninggalkan suaminya selepas 11 tahun berdepan dengan penderaan fizikal dan tahu suami mempunyai hubungan sulit, keluarganya mengheretnya kembali ke pangkuan lelaki tersebut.

    "Saya dipaksa masuk ke dalam kereta. Mereka mengunci saya di dalam bilik apabila sampai di rumahnya," katanya.

    Wanita itu yang turut meminta namanya tidak didedahkan demi melindungi identiti diri dan anak perempuannya, akhirnya berjaya meninggalkan suaminya. Kesnya begitu lambat untuk diselesaikan kerana sistem itu disifatkannya sebagai 'perlahan seperti siput'.

    Isteri-isteri mangsa penderaan itu memberitahu suami mereka yang kaya menggunakan wang dan pengaruh untuk melambat-lambatkan prosiding kes di mahkamah. Selain itu, rasuah menjadi satu helah yang paling biasa digunakan.

    Wanita miskin paling menderita kerana mereka tidak mampu meninggalkan suami. Namun begitu, para aktivis menegaskan keganasan rumah tangga boleh berlaku kepada sesiapa sahaja sama ada kaya atau miskin. - Reuters