Anugerah iktiraf ikon negara
JIKA ditanya kepada generasi muda tentang ikon dalam industri hiburan,mudah sahaja untuk mereka menyebut beberapa nama sama ada artistempatan atau luar negara.

Idea bankrap populis
BUKANLAHsuatu mengejutkan apabila melihat gelagat N. Gobalakrishnan mencetuskanprovokasi di luar pusat penamaan calon pilihan raya kecil DewanUndangan Negeri (DUN) Permatang Pasir pagi kelmarin.

Usah melatah dengan kenyataan Nik Abdul Aziz
SEPERTIbiasa setiap kali tiba pilihan raya, tidak kiralah 'pilihan raya kecilatau pilihan raya besar' ada sahaja kenyataan kontroversi daripada parapemimpin Pas.

BISIK-BISIK
AWANGtertarik dengan cadangan wartawan kanan, Datuk A. Kadir Jasin semalamsupaya pemantauan dibuat ke atas akhbar-akhbar Cina di negara ini yangmenurutnya semakin bebas mengeluarkan berita dan artikel bersifatcauvinis.

Apa akhirnya nasib bahasa Melayu?
TERTARIKmembaca saranan Persatuan Penulis Perlis (3P) baru-baru ini supayaistilah bahasa Melayu digunakan semula menggantikan bahasa Malaysia.Perkara itu turut dibangkitkan oleh penulis apabila akhbar ini mahuterus-terusan menggunakan istilah bahasa Malaysia.

Statistik terperinci, contohi negara maju bendung H1N1
ANGGARAN oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) bahawa lima juta atau20 peratus rakyat negara ini berisiko dijangkiti virus selesema babiatau influenza A (H1N1) jika orang ramai tidak mengambil serius langkahpencegahan bagi menghalang penularan virus itu perlu diberi perhatianserius oleh semua rakyat Malaysia.

Pentadbiran air: Swasta atau kerajaan?
MINGGUini - 16 hingga 22 Ogos - ialah Minggu Air Antarabangsa. Tema sambutankali ini ialah "Membekalkan air untuk kebaikan semua".






Semangat 1Malaysia terserlah di Sarawak
KETIKAmenjalankan penyelidikan untuk penulisan biografi seorang tokoh, sayaberkunjung ke Kanowit, 30 minit perjalanan dengan teksi dari LapanganTerbang Sibu pada Sabtu, dua minggu lalu.

Minda Pengarang: Nik Aziz sanggup perlekeh kesucian Islam demi politik
KETIKApemimpin Umno cuba mempertahankan cemuhan yang dilemparkan olehsegelintir pemimpin parti pembangkang terhadap Islam, timbul pulakenyataan yang amat jelik daripada orang yang dianggap tokoh Islam.Orang yang sama jugalah membenarkan Islam dihina atas dalil politik.

Cakap-cakap
MURSYIDULAm Pas, Datuk Nik Aziz Nik Mat kata orang Umno tidak masuk syurgakerana Islam yang dibawa parti itu sama seperti Islam di Palestin.

Haluan politik Pas kini semakin liberal
TAHUN1970-an dan 1980-an, dunia Islam disemarakkan dengan kemunculanfundamentalisme radikal yang berjuang menegakkan daulah Islamiah.Kejayaan revolusi Islam Iran pada 1979 meningkatkan lagi semangatgolongan terbabit.

Taubat politik Umno, Pas mampu satukan orang Melayu dan agama Islam
KERAJAANperpaduan yang pernah diutarakan baru-baru ini, kini sudah tidakditimbulkan lagi dan bagai ditenggelami isu lain seperti selesema babi,pilihan raya kecil Permatang Pasir, pergolakan dalam Pakatan Rakyatterutama di Selangor dan pelbagai isu lain.

Sekatan terhadap blog, internet tindakan 'jelek'
KETIKAmelawat Tembok Berlin tiga dekad lalu, Presiden Soviet Union, LeonidBrezhnev memberitahu sekutunya di Jerman Timur supaya memintaspenyebaran maklumat. Kebebasan media, baik dilihat dari perspektif apapun adalah suatu penentangan terhadap rejim yang pernah didokong olehStalin di Kremlin.






Budaya hidup yuppies
Sejauh manakah peraturan pemilikan yang dipraktikkan sedekad lalu memberi kesan buruk kepada pengguna Malaysia?


Lebih 90,000 dapat manfaat
Bagaimana Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) membantu orangramai membebaskan diri daripada belenggu hutang berpanjangan?
Anugerah iktiraf ikon negara

Oleh NIZAM HAMID

JIKA ditanya kepada generasi muda tentang ikon dalam industri hiburan, mudah sahaja untuk mereka menyebut beberapa nama sama ada artis tempatan atau luar negara.

Bukan salah mereka jika hanya mengenali ikon hiburan tersebut kerana nama-nama artis berkenaan sememangnya sentiasa bermain di bibir dan minda mereka.

Malangnya tokoh-tokoh lain yang juga hebat dan mencapai kecemerlangan unggul di dalam kerjaya masing-masing, tidak dikenali ramai. Malah ada di antaranya yang tenggelam sama seperti peranan mereka yang banyak bermain di belakang tabir.

Tiada siapa yang peduli dengan Kumpulan Pengkaji Ensefalitis Nipah ketika wabak itu mengganas di Negeri Sembilan pada 1998.

Begitu juga dengan Profesor Datuk Dr. Khalid Abdul Kadir yang terlibat dengan kajian terhadap penyakit kencing manis atau diabetes serta Datuk Leslie Davidson, seorang rakyat Britain yang menjadi pencetus terhadap kejayaan penanaman kelapa sawit secara besar-besaran di negara ini. Jasa mereka begitu besar terhadap negara ini sehingga merentas masa dan sempadan negara.

Atas kesedaran bahawa mereka telah memberi sumbangan besar yang dapat dikongsi bersama dalam pembangunan negara yang baru setengah abad mencapai kemerdekaan itu, tiga syarikat minyak iaitu Petronas, ExxonMobil dan Shell tampil dengan Anugerah Merdeka sebagai penghargaan terhadap tokoh-tokoh itu.

Dr. Khalid dan Davidson merupakan antara penerima Anugerah Merdeka 2008. Hari ini, selepas setahun anugerah tersebut diberikan kepada kumpulan pertama penerimanya, Sekretariat Anugerah Merdeka akan mengumumkan pula para penerima Anugerah Merdeka 2009.

Pengumuman itu dijadual disempurnakan oleh Pengerusi Lembaga Pemegang Amanah Anugerah Merdeka, Tan Sri Mohd. Hassan Marican yang juga Presiden Petronas bersama Ahli Lembaga Pengarahnya, Hugh W. Thompson (Pengerusi Subsudiari-Subsidiari ExxonMobil di Malaysia) dan Datuk Saw Choo Boon (Pengerusi Shell Malaysia).

Ketiga-tiga syarikat minyak itu komited terhadap usaha tersebut dengan menubuhkan sebuah Tabung Amanah bersama dana sebanyak RM50 juta untuk penganugerahan tersebut dan ia dikendalikan oleh Sekretariat Anugerah Merdeka.

Anugerah Merdeka diwujudkan pada 27 Ogos 2007 untuk mengiktiraf dan menghargai individu dan organisasi yang telah memberi sumbangan unggul ke arah pembangunan dan kemajuan negara lantas menjadi sumber inspirasi kepada rakyat Malaysia untuk mencapai kecemerlangan.

Melalui anugerah itu, adalah diharapkan semangat merdeka akan terus menyala dan dihayati oleh rakyat Malaysia sepanjang zaman. Anugerah itu memberi pengiktirafan dan penghargaan terhadap kecemerlangan dalam lima kategori iaitu Pendidikan dan Komuniti; Kesihatan, Sains dan Teknologi; Alam Sekitar; Pencapaian Cemerlang Akademik dan Sumbangan Ulung Kepada Rakyat Malaysia.

Penerima anugerah bagi setiap kategori dihadiahkan wang tunai RM500,000, piala dan sijil.

Hadiah tersebut sudah cukup untuk menjadikannya sebagai satu anugerah yang begitu berprestij dan menjadi harapan syarikat minyak terlibat agar para penerimanya akan dianggap sebagai ikon dalam bidang masing-masing sama seperti penerima Hadiah Noble.

Anugerah Merdeka terbuka kepada semua warganegara Malaysia yang masih hidup. Bagaimanapun mereka yang bukan warganegara juga layak untuk dicalonkan bagi kategori Sumbangan Ulung Kepada Rakyat Malaysia.

Ia juga terbuka kepada institusi dan organisasi kecuali kategori Pencapaian Cemerlang Akademik yang hanya terbuka kepada individu.

Anugerah ini juga mencerminkan komitmen industri minyak dan gas dalam usaha pembangunan negara dan pembinaan bangsa Malaysia yang progresif lagi dinamik.

Pengarah Eksekutif Sekretariat Anugerah Merdeka, Datuk Khalid Mohd. berkata, pemilihan para penerima Anugerah Merdeka 2009 telah bermula sebaik sahaja penerima kumpulan pertama menerima anugerah itu pada Oktober tahun lalu.

"Sesiapa sahaja boleh dicalonkan untuk menerima anugerah ini termasuk orang politik sekiranya dia difikirkan telah memberi sumbangan yang tidak ternilai besarnya kepada rakyat dan negara ini," ujarnya.

Menurut beliau, jawatankuasa pencalonan akan memilih calon-calon penerima tersebut dan akan membuat penilaian berdasarkan profesionalisme mereka dalam bidang yang berkenaan.

"Pencarian itu bukan mudah kerana kita tidak mahu keputusan tersebut dipertikaikan oleh mana-mana pihak," katanya.

Lebih-lebih lagi katanya, Anugerah Merdeka adalah anugerah berprestij negara dan menjadi sandaran untuk menentukan ikon Malaysia agar ia menjadi inspirasi kepada rakyat negara ini dalam menghambat kecemerlangan.

Sehubungan itu juga katanya, Sekretariat Anugerah Merdeka merancang pelbagai aktiviti berkaitan anugerah tersebut supaya ia sentiasa diingati rakyat Malaysia dan dapat menanam budaya unggul di dalam diri mereka.

Sebaik menerima anugerah itu, para penerimanya akan terlibat dengan program Siri Syarahan Merdeka terutama di universiti-universiti tempatan bagi membolehkan mereka berkongsi pengalaman dan pengetahuan dengan orang ramai.

Sekretariat Anugerah Merdeka juga kini sedang sibuk menganjurkan Festival Teater Pendek dengan kerjasama Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) melalui pementasan teater bertemakan kemerdekaan negara. Ia akan disambung pula dengan persembahan Orkestra Simfoni Petronas.

Menurutnya, segala aktiviti itu diharapkan dapat mengukuhkan dalam diri setiap rakyat Malaysia tentang Anugerah Merdeka dan juga pencapaian besar anak-anak Malaysia terhadap pembangunan negara serta pengisian kemerdekaan tanah air sejak 1957.
Idea bankrap populis

Oleh ZULKIFLI JALIL
pengarang@utusan.com.my

BUKANLAH suatu mengejutkan apabila melihat gelagat N. Gobalakrishnan mencetuskan provokasi di luar pusat penamaan calon pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Permatang Pasir pagi kelmarin.

Itulah perangai Ahli Parlimen Padang Serai dari Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu. Imej itulah juga yang sering diperagakannya pada masa-masa lepas.

Rakyat barangkali pastinya tidak lupa tindakan spontan Gobalakrishnan terpacul di tempat duduk Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia pada sidang Parlimen tahun lalu.

Dalam situasi luar jangkaan itu, Gobalakrishnan dikatakan berbisik kepada Pandikar Amin bagi menjelaskan perkataan Tamil 'ukker' (bererti duduk) dalam satu perdebatan dengan seorang penyokong kerajaan. Insiden berakhir apabila Gobalakrishnan memohon maaf sambil mendakwa tindakannya itu dilakukan di 'luar sedar'.

Senario sama itulah diulangi oleh Gobalakrishan yang terkenal dengan ungkapan "lawan tetap lawan" pada siri perhimpunan jalanan. Kali ini di pekarangan Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN) Bukit Mertajam. Tindak tanduknya dikatakan mencetuskan provokasi di kalangan penyokong pembangkang.

Ketika polis cuba membawanya masuk ke ruang yang ditetapkan, berlaku sedikit kekecohan antara Gobalakrishnan dan polis dengan gelagatnya yang cuba menumbuk seorang anggota keselamatan. Rakaman itu disiarkan di televisyen malam semalam.

Mengulas kekecohan itu, seorang pemerhati politik, Profesor Dr. Mohamad Mustapha Ishak mengakui rakyat tidak terkejut dengan kejadian itu.

''Dia memang terkenal tidak tahu adab, ingatkah anda dengan gelagatnya memanjat pentas Speaker Dewan Rakyat sebelum ini?

''Belum pernah berlaku dalam sejarah Parlimen, seorang anggotanya bertindak menghampiri Speaker dalam lagak samseng," katanya kepada Utusan Malaysia.

Bagi Profesor Politik dan Pengajian Antarabangsa Universiti Utara Malaysia (UUM) itu, tindakan anggota pembangkang tersebut jelas langkah terdesak untuk meraih publisiti murahan.

''Ia bertujuan menunjukkan bahawa pihak berkuasa telah salah guna kuasa (dengan menahan Gobalakrishnan).

''Sebenarnya pakatan pembangkang kini berada dalam keadaan defensif berdasarkan senario keadaan pentadbiran mereka di beberapa negeri yang menampakkan kemelut tersendiri," katanya.

Dengan mendakwa diri teraniaya dan tertindas di Permatang Pasir, mereka akan cuba meraih simpati pengundi. Dan provokasi itu kemudian digunakan untuk 'mengumpan' tindak balas Barisan Nasional (BN).

Dalam aspek ini, Mohamad Mustapha menyelar provokasi berterusan yang cuba dicetuskan oleh Gobalkrishnan. Baginya, seorang ahli politik atau wakil rakyat berwibawa seharusnyalah menunjukkan teladan yang baik kepada rakyat khususnya generasi muda.

Nada sama turut diluahkan oleh Timbalan Dekan Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan Universiti Sains Malaysia (USM), Dr. Sivamurugan Pandian. Katanya, provokasi dalam persekitaran politik hari ini jelas menampakkan seolah-olah tidak ada kematangan.

''Kalau masyarakat mengharapkan partiparti politik yang besar, sudah tentu juga mereka mendambakan para pemimpinnya memiliki nilai dan kepolitikan yang bermakna.

''Bagaimanapun jika dilihat hari ini, ia memang tidak selari dan bila ini berlaku, maka pemimpin tadi tidak mampu menjadi idola kepada orang lain apatah lagi generasi muda," katanya ketika dihubungi di Pulau Pinang.

Dalam aspek ini, Sivamurugan melihat provokasi yang dicetuskan oleh segelintir pemimpin semasa kempen pilihan raya lebih bersifat populis. Mengenai provokasi dicetuskan Gobalakrishnan kelmarin, beliau hanya tertawa kecil.

''Di Parlimen dia begitu juga, memang dia suka membuat bising dan sengaja melakukan adegan-adegan tertentu.

''Tetapi yang peliknya, masyarakat masih menerima tingkah laku tersebut. Seolah-olah ada pihak sengaja 'membenarkan' atau membiarkan tingkah laku serupa diulangi," katanya.

Sivamurugan secara peribadi berpendapat, tindakan populis seperti Gobalakrishnan sengaja dilakukan untuk membolehkan dirinya diambil tindakan oleh pihak berkuasa.

''Bukan tingkah lakunya menjadi perhatian tetapi tindakan yang diambil terhadapnya meraih tajuk besar. Dan apabila ditahan, akhirnya yang menjadi perhatian negatif adalah pihak berwajib," katanya.

Apapun rakyat khususnya pengundi ketika ini menumpukan perhatian di Permatang Pasir.

Jika disorot sepanjang kempen pilihan raya umum ke-12 Mac tahun lalu, laluan-laluan ke Permatang Pauh termasuk Permatang Pasir, ia begitu 'gegak gempita' alunannya dengan sepanduk, poster serta isi ceramah yang panas. Pondok-pondok panas merata.

Seringkali jika ada petugas dan peraih undi Barisan Nasional (BN) yang cuba melalui jalan raya biasa ke penempatan penduduk, mereka terpaksa berdepan dengan pekikan, jeritan dan kadang-kala kata-kata nista daripada pihak tertentu.

Ketika itu anggota polis berada di meratarata tempat dan beberapa trak merah pasukan Unit Simpanan Persekutuan (FRU) 'memerah kudrat' membelah kepekatan malam atas rondaan keselamatan, dikejutkan dengan jeritan daripada para penyokong beberapa parti yang begitu membingit.

Namun, senario sebegini kita harapkan tidak berlaku di Permatang Pasir yang memiliki masa panjang lagi berkempen menjelang pengundian 25 Ogos ini.

Kelmarin, Ketua Polis Pulau Pinang, Datuk Wira Ayub Yaakob ketika mengulas gelagat Gobalakrishnan memberitahu, proses mengawal para penyokong kedua-dua pihak seawal pukul 7 pagi berjalan lancar sehingga Ahli Parlimen PKR itu menghampiri kumpulan penyokong pembangkang dan membuat kecoh menggunakan pembesar suara.

''Beliau telah diberikan amaran sebelum itu lagi supaya berhenti berbuat demikian namun berdegil dan akhirnya polis terpaksa membawanya keluar daripada kawalan khas penyokong pembangkang kerana masih meneruskan 'misi solonya' itu," kata beliau.

Rakyat khususnya pengundi kini sudah bijak menilai mana yang tulen dan mana yang palsu. Jangan sampai seorang ahli politik itu dilabelkan bankrap idea hanya semata-mata provokasi melampau yang mudah 'dibaca' oleh pengundi.

PENULIS ialah Ketua Biro Utusan Malaysia Putrajaya
Usah melatah dengan kenyataan Nik Abdul Aziz

SEPERTI biasa setiap kali tiba pilihan raya, tidak kiralah 'pilihan raya kecil atau pilihan raya besar' ada sahaja kenyataan kontroversi daripada para pemimpin Pas.

Kelmarin, Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Aziz Nik Mat muncul dengan kenyataan politik berbau agama yang mungkin dianggap 'fatwa' oleh para penyokongnya.

Di Permatang Pasir, Nik Aziz berkata: 'Para penyokong UMNO tidak akan masuk syurga.' Sebabnya parti UMNO mengamalkan ajaran Islam palsu!

Nik Aziz mungkin seorang 'Tok Guru' atau ulama besar Pas tetapi bukan 'bidang tugasnya' untuk melabelkan 'orang ini masuk syurga dan orang ini masuk neraka.' Itu kerja Allah SWT. Nik Aziz sendiri tahu soal syurga dan neraka adalah hak dan kuasa Allah seperti yang dinyatakan dalam al-Quran.

Seperti kata Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria, tiada nas al-Quran dan hadis mensyaratkan seseorang itu perlu menjadi ahli sesebuah parti sebelum dijanjikan syurga.

Menurut Harussani, syurga itu hak Allah dan ia dijanjikan Allah hanya untuk mereka yang beriman dan bertakwa kepada-Nya.

Malah Ketua Dewan Ulama Pas, Datuk Harun Taib sendiri berbeza pandangan berhubung isu itu.

Harun berpendapat, peluang masuk syurga adalah urusan dan keizinan Allah dan ia tidak semestinya bergantung kepada mana-mana parti yang disertai.

Menurutnya, umat Islam yang sentiasa mengamalkan kebaikan, bertakwa selain ikhlas mematuhi segala ajaran Islam, mereka akan masuk syurga dengan izin Allah.

Melihat kepada senario politik semasa, kita semua harus faham kenapa Nik Aziz mengeluarkan beberapa siri kenyataan kontroversi sedemikian.

Setelah kehilangan begitu banyak sokongan berdasarkan kepada keputusan pilihan raya kecil di Manek Urai bulan lalu, Nik Aziz perlu melakukan sesuatu agar perkara yang sama tidak berulang di Permatang Pasir.

Satu caranya ialah dengan memburuk-burukkan UMNO dengan harapan pengundi memilih Pas. Demi kepentingan politik, Menteri Besar Kelantan itu banyak 'menghalalkan' tindak-tanduk segelintir pemimpinnya serta rakan dalam pakatan pembangkang walaupun Dewan Ulama Pas sendiri tidak senang dengan tindakan itu.

Minggu lalu Mursyidul Am Pas ini mengeluarkan kenyataan tidak membantah tindakan segelintir pemimpin DAP menghina Islam kerana parti itu bukan parti Islam dan kefahaman mereka terhadap Islam mungkin tidak mendalam.

Dendam dan marahnya pada UMNO tidak pernah berakhir. Ia dapat dilihat daripada beberapa kenyataan beliau sebelum ini.

Jika dilihat pada senario politik semasa khususnya di negeri-negeri yang dikuasai pembangkang, Pas tidak ubah seperti 'melukut di tepi gantang.'

Peranan dan suara Pas bukan sahaja tenggelam malah tidak diendahkan sama sekali.

Lihatlah dalam isu-isu berkaitan, penjualan arak dan pembinaan kuil di kawasan penempatan orang Melayu/Islam di Shah Alam.

Suara-suara penentangan Pas tidak dipedulikan malah dianggap sekadar 'suara-suara sumbang' sahaja.

Tidak hairanlah beberapa polisi yang tidak disukai Pas diteruskan juga oleh kerajaan negeri Selangor.

Pas sekadar 'makan hati' melihat apa yang berlaku kerana sudah kehilangan 'taring'.

Melihat kepada rentetan kenyataan-kenyataan kontroversi yang dicipta Nik Aziz, kita tidaklah perlu terkejut kalau sehari dua ini lebih banyak lagi kontroversi seumpama itu keluar daripada mulutnya!
BISIK-BISIK

AWANG tertarik dengan cadangan wartawan kanan, Datuk A. Kadir Jasin semalam supaya pemantauan dibuat ke atas akhbar-akhbar Cina di negara ini yang menurutnya semakin bebas mengeluarkan berita dan artikel bersifat cauvinis.

Beliau juga mencadangkan supaya Jabatan Penerangan menterjemah kandungan akhbar Cina supaya seluruh rakyat dapat mengetahuinya. Ia sudah tentu cadangan yang baik kerana majoriti rakyat negara ini tidak menguasai bahasa Cina.

Dengan cara itu, Awang pun akan dapat menyelami kandungan yang dimuatkan dalam akhbar-akhbar Cina dan mungkin lebih maklum setakat mana perjuangan dan pembelaan mereka terhadap kaum pribumi.

Ketika akhbar Awang diasak oleh pihak-pihak tertentu kononnya kerana ia akhbar perkauman ekoran memperjuangkan agenda Melayu, akhbar Awang tidak pula melupai agenda nasional.

Bagi Awang, setiap akhbar bebas memperjuangkan apa yang dirasakan perlu baginya selagi perjuangannya itu tidak menafikan dan mengikis hak pihak lain.

Sudah tentu kita mengharapkan pengawasan kerajaan berdasarkan standard yang sama ke atas semua akhbar di negara ini tanpa mengira bahasa yang digunakan supaya setiap laporan turut mengambil kira kepentingan negara yang berbilang kaum dan agama ini.

Awang - Telus.
Apa akhirnya nasib bahasa Melayu?

Oleh NORAINI ABD. RAZAK
noraini.razak@utusan.com.my

TERTARIK membaca saranan Persatuan Penulis Perlis (3P) baru-baru ini supaya istilah bahasa Melayu digunakan semula menggantikan bahasa Malaysia. Perkara itu turut dibangkitkan oleh penulis apabila akhbar ini mahu terus-terusan menggunakan istilah bahasa Malaysia.

Ketika itu ada yang menyanggah - apalah ada pada istilah, bahasa Melayu atau bahasa Malaysia sama saja. Ada juga berpandangan tidak perlu dibangkitkan kerana kelak menambah kekeliruan dan kekalutan di kalangan pencinta bahasa.

Hakikatnya tidak semudah itu isu istilah bahasa Melayu harus dipinggirkan. Ia sangat penting lantaran menyentuh "harta" bangsa Melayu yang dijadikan tunggak dalam Perlembagaan negara.

Jelas disebut dalam Perkara 152(1) - Bahasa Melayu adalah Bahasa Kebangsaan. Justeru tidak perlu dibangkitkan siapa atau kepentingan politik apa yang digunakan untuk mengubah istilah bahasa Melayu kepada bahasa Malaysia.

Ini kerana tuntutan asal penubuhan negara menggariskan hanya bahasa Melayu menjadi bahasa Kebangsaan - satu tuntutan yang amat kuat kesannya jika dilihat daripada pelbagai sudut.

Tetapi ia tidak lagi dipenuhi sekarang ini. Istilah bahasa Melayu tidak lagi ada kuasanya. Ia diganti dengan istilah bahasa Malaysia yang bersifat majmuk bagi menggambarkan bahasa yang diterima pakai secara meluas oleh rakyat.

Bahasa Melayu kononnya menjadi tidak sesuai dengan kerencaman bangsa di negara ini selain tidak seiringan dengan cita-cita mahu mewujudkan bangsa Malaysia yang selayaknya menggunakan bahasa Malaysia. Kononnya juga apabila disebut bahasa Malaysia, maka dunia luar akan menggambarkan satu bahasa yang digunakan oleh bangsa Malaysia sedangkan hakikatnya tidak begitu.

Penduduk pelbagai kaum masih lekat dengan bahasa ibunda masing-masing. Lebih daripada itu, bahasa ibunda menjadi alat pengajaran dan pembelajaran di sekolah-sekolah jenis kebangsaan waima muridnya hanya lima orang.

Sedangkan menurut Perlembagaan, bahasa kaum-kaum lain sepatutnya hanya diajar di sekolah dan bukannya menjadi bahasa untuk mengajar. Teras segala-galanya masih bahasa Melayu. Namun bahasa Melayu yang mengaitkan kepentingan bangsanya sebagai pemilik asal negara ini tidak lagi memiliki nilainya.

Sepatutnya apabila disebut bahasa Melayu akan mengingatkan dunia luar bahawa nilai dan kepentingan bangsa Melayu dengan bumi Malaysia sehingga selayaknya bahasa itu dinobatkan sebagai Bahasa Kebangsaan dalam Perlembagaan.

Namun perkembangan semasa tidak menunjukkan pengiktirafan sedemikian rupa. Di kala kaum-kaum lain berbangga kerana susur galur mereka masih dikaitkan dengan bahasa rasmi di sekolah, bahasa Melayu pula semakin luput dan tidak lagi menjadi lambang bangsanya.

Bahasa Malaysia yang kononnya diterima pakai secara rasmi dan meluas (biar pun Perlembagaan tidak dipinda untuk menghalalkannya) akan terus mengambil tempat bahasa Melayu.

Yang membimbangkan, bukan semua yang menggelar diri mereka bangsa Malaysia kelak mahu menggunakan bahasa Malaysia - hanya Melayu yang akan terus menggunakan bahasa Melayu itu.

Maka jadilah dan terbentuklah bangsa Melayu yang bahasanya adalah bahasa Malaysia manakala kaum lain terus bekerja keras mendaulatkan bahasa mereka termasuk dalam menetapkan kriteria untuk memilih pekerja di syarikat.Dan istilah bahasa Melayu hanya ada dalam Perlembagaan.
Statistik terperinci, contohi negara maju bendung H1N1

ANGGARAN oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) bahawa lima juta atau 20 peratus rakyat negara ini berisiko dijangkiti virus selesema babi atau influenza A (H1N1) jika orang ramai tidak mengambil serius langkah pencegahan bagi menghalang penularan virus itu perlu diberi perhatian serius oleh semua rakyat Malaysia.

Jumlah anggaran ini amatlah besar sekali kerana jika tiada tindakan berkesan dan bersepadu serta kerjasama dan sokongan kuat di kalangan rakyat pastinya ia boleh memudaratkan produktiviti dan juga menjejaskan sektor ekonomi negara.

Gesaan oleh orang ramai yang mengesyorkan agar menyenaraikan statistik H1N1 merupakan satu tindakan yang boleh menyedarkan orang ramai tentang tahap keseriusan wabak ini.

Pastinya orang ramai yang berada di kawasan tertentu yang mempunyai statistik pengidap H1N1 yang tinggi akan mengambil tindakan yang lebih serius bagi mengelak risiko dijangkiti H1N1.

Pengalaman penulis sendiri ketika membentangkan kertas kerja di Asian Finance Association (AFA) Conference di Brisbane, Australia pada penghujung Jun lalu menunjukkan bahawa pihak berkuasa kesihatan wilayah Queensland menyenaraikan secara terperinci bilangan kes H1N1 mengikut kawasan pada setiap hari.

Penulis memperoleh maklumat tersebut daripada penganjur persidangan AFA sebagai salah satu langkah berjaga-jaga ketika menghadiri persidangan tersebut.

Maklumat yang terperinci amatlah penting bagi membolehkan penulis mengetahui kawasan manakah yang mempunyai statistik paling ramai menghidap H1N1.

Pada masa itu, Malaysia belum ada sebarang kes kematian.

Meskipun Queensland bukannya daerah yang teruk terjejas oleh H1N1 berbanding dengan Melbourne namun statistik ini banyak membantu sesiapa sahaja tidak kira penduduk tempatan atau warga negara asing mengenal pasti kawasan-kawasan berisiko H1N1. Ini termasuklah kes-kes yang dirawat di setiap hospital di daerah tersebut.

Perkara ini boleh diikuti oleh Kementerian Kesihatan Malaysia untuk mengisytiharkan pada setiap hari statistik-statistik H1N1 mengikut negeri secara terperinci.

Di samping itu, statistik bilangan kes pesakit yang dimasukkan di hospital-hospital tidak kira kerajaan dan swasta di setiap negeri juga patut diisytiharkan.

Memang benar, amatlah sukar untuk Kementerian Kesihatan untuk mengeluarkan maklumat ini kerana khuathir keadaan panik akan berlaku dan boleh menjejaskan sektor pelancongan Malaysia.

Dalam keadaan sekarang, perkara ini tidak timbul sama sekali kerana rakyat masih tidak mempunyai kesedaran yang tinggi untuk mengambil langkah-langkah pencegahan, maka jika diumumkan secara terperinci, sekurangkurangnya keadaan "panik" akan bertukar dengan bentuk kesedaran rakyat yang tinggi bahawa mereka berada di kawasan berisiko tinggi bagi H1N1 dan ini mampu menyelamatkan banyak nyawa.

Di sini, nyawa manusia adalah lebih penting daripada segala-galanya.

Bahkan langkah-langkah pencegahan yang lebih tegas seperti dilakukan oleh negara Mexico patut dicontohi agar wabak ini dibendung sepenuhnya.

Ketegasan boleh menyelamatkan lagi nyawa seterusnya daripada menjadi mangsa atau korban H1N1. Dalam keadaan 'darurat' seperti ini, langkah bersepadu daripada semua pihak akan menjayakan usaha membendung penularan wabak ini.

Rohami Shafie

Universiti Utara Malaysia, Sintok, Kedah
Pentadbiran air: Swasta atau kerajaan?

MINGGU ini - 16 hingga 22 Ogos - ialah Minggu Air Antarabangsa. Tema sambutan kali ini ialah "Membekalkan air untuk kebaikan semua".

Bagi meraikan Minggu Air ini, Malaysia Think Tank menerbitkan sebuah buku dalam bahasa Inggeris bertajuk Water Provision in Malaysia: Privatise or Nationalise? (Pembekalan Air di Malaysia: Swasta atau Kerajaan?). Ia dihasilkan dengan sokongan sebuah badan pengkaji antarabangsa yang berpusat di London, International Policy Network.

Buku ini mengandungi esei-esei yang menceritakan pengalaman negara lain dalam urus tadbir air dan apa yang boleh kita pelajari daripada pengalaman mereka. Buku ini boleh diperolehi dengan percuma daripada laman web kami www.WauBebas.org.

Ia diterbitkan bertujuan menjelaskan bahawa apa-apa dasar awam mestilah diputuskan setelah menilai faedahnya kepada rakyat. Apabila memutuskan dasar air negara, para pembuat dasar mestilah mengenepikan agenda peribadi, politik atau ideologi mereka.

Ini amat penting bagi sumber seperti air. Isu terpenting ialah bagaimanakah caranya untuk memastikan air dapat dibekalkan dengan cekap dan dengan nilai terbaik seiring apa yang dibayar oleh pengguna.

Sudah pasti kita mahu memberikan pengguna air hak untuk menukar pembekal jika mereka membayar mahal tetapi kualiti perkhidmatan yang diterima rendah.

Apabila berbicara mengenai pengurusan sumber air, golongan sosialis berhaluan kiri di Malaysia sering memomokkan kita dengan pandangan antipenswastaan. Namun pandangan mereka jarang berdasarkan fakta tetapi nanyak dipengaruhi sentimen dan ideologi.

Memang benar, agenda penswastaan yang pernah dilalui oleh Malaysia ada kelemahannya. Tetapi ia tidak boleh dijadikan hujah untuk menyokong antipenswastaan. Apa yang perlu kita lakukan ialah belajar daripada pengalaman era Tun Dr. Mahathir Mohamad dan memperkenalkan dasar yang lebih baik.

Penswastaan tulen dilakukan untuk mencipta persaingan dalam pasaran dan menghalang badan tertentu membolot semua kekayaan melalui monopoli. Penswastaan yang berlaku di Malaysia sebelum ini tidak berjaya mencipta persaingan seperti yang diidamkan oleh pemimpin negara.

Pelbagai perjanjian dan hak istimewa yang diberikan kepada syarikat tertentu menyebabkan monopoli tidak terhapus. Sebaliknya, walaupun penswastaan itu bertujuan mencipta persaingan dalam sistem pasaran yang lebih terbuka, apa yang terhasil hanyalah pemindahan monopoli daripada kerajaan kepada syarikat tertentu.

Ini sebenarnya bukan wawasan Dr. Mahathir. Kini Datuk Seri Najib Tun Razak cuba menambah baik agenda tersebut. Pengalaman kita dengan penswastaan mungkin menyebabkan ada yang fobia dengan penswastaan dan liberalisasi. Apatah lagi jika bercakap mengenai liberalisasi industri air negara.

Saya berkongsi kebimbangan ini, jika kita hanya bercakap mengenai penswastaan dengan acuan yang sama.

Bagaimanapun, seperti yang dilakarkan dalam buku ini, tiada apa yang perlu ditakutkan dengan liberalisasi dan penswastaan, termasuklah untuk industri air. Melalui liberalisasi dan penswastaan, rakyat berkuasa memilih.

Esei pertama menceritakan mengenai pengalaman di Bolivia. Negara itu meliberalisasikan industri air pada penghujung 1990-an tetapi gagal.

Esei ini menceritakan punca ia gagal dan kenapa percubaan golongan sosialis berhaluan kiri untuk menjadikan Bolivia sebagai rujukan mengenai bahaya penswastaan air adalah salah.

Esei kedua membicarakan mengenai situasi di Chile. Industri air di sana diurus oleh swasta. Hasilnya, sejak industri air diliberalisasikan, perkhidmatan menjadi lebih baik dan rakyat menikmati banyak faedah.

Esei ketiga mengenai kempen tidak bertanggungjawab ideologi antiswasta akhirnya menyusahkan rakyat miskin.

Dalam buku itu, saya turut menulis bahawa kita di Malaysia mestilah tidak terperangkap dalam debat sia-sia "swasta melawan awam" ini. Apa yang penting, bagaimana untuk menjaga kepentingan rakyat dan menjaga kualiti air.

Malaysia memerlukan liberalisasi industri air agar wujud persaingan sihat. Kita memerlukan lebih daripada satu pembekal supaya wujud persaingan untuk membekalkan yang terbaik pada harga termurah. Kita sebagai rakyat perlu diberi pilihan untuk membeli air daripada siapa.

Liberalisasi pasaran yang diiringi oleh persaingan dan pilihan jelas sekali amat baik untuk rakyat. Golongan sosialis dan korporat biasanya tidak mahu persaingan kerana mereka hanya mahu menjaga periuk nasi. Monopoli mereka ini perlu dihapuskan demi kebaikan rakyat.

Dalam rangka menyusun semula ekonomi negara, Perdana Menteri sering menjelaskan, kita memerlukan sistem ekonomi lebih terbuka. Wawasan itu perlu kita sokong.

Ekonomi liberal boleh mengurangkan rasuah dan memperbaiki kualiti perkhidmatan untuk rakyat.

Inilah juga prinsip yang perlu diamalkan dalam industri air kita.

Sempena Minggu Air Antarabangsa 2009 ini, marilah kita melihat bagaimana industri air negara boleh disusun semula. Saya harap sumbangan kecil kami melalui buku ini boleh membantu negara.

Wan Saiful Wan Jan ialah ketua Pengarah Malaysia Think Tank
Semangat 1Malaysia terserlah di Sarawak

Oleh Dr Jeniri Amir
jamir@fss.unimas.my


SARAWAK yang mempunyai 33 etnik pelbagai budaya dengan suku kaum terbesarnya ialah Iban, Melayu/Melanau dan Cina begitu menyerlah semangat muhibahnya.

Pelbagai etnik kongsi budaya, harmoni sejak sekian lama

KETIKA menjalankan penyelidikan untuk penulisan biografi seorang tokoh, saya berkunjung ke Kanowit, 30 minit perjalanan dengan teksi dari Lapangan Terbang Sibu pada Sabtu, dua minggu lalu.

Di Kanowit saya duduk di kedai kopi, milik orang Cina, dengan penduduk tempatan. Lingua franca pelanggan kedai kopi itu ialah bahasa Iban. Di sebuah meja di kedai kopi itu ada etnik Iban, Melayu, Kanowit, dan Melanau.

Bagai tidak ada tembok penghalang dalam kalangan mereka. Mereka memperkatakan pelbagai isu semasa, termasuk soal politik tempatan dan pemilihan dalam parti dalam suasana yang mesra dan santai, sesuai dengan rentak pembangunan Kanowit yang perlahan. Pekan ini mulai sunyi selepas jam 12 tengah hari.

Sarawak sering dijadikan sebagai suri teladan atau contoh perpaduan kaum yang tulen di negara ini. Dengan sekitar 30 suku kaum, termasuk etnik minoriti yang mungkin tidak pernah pun didengar oleh sebahagian rakyat Malaysia seperti Lahanan, Sihan, Ukit, Kanowit, Bukitan, Kejaman dan sebagainya, konflik kaum adalah sesuatu yang asing di negeri ini.

Setidak-tidaknya dalam konteks sejarah moden. Apakah ramuan kejayaan Sarawak dalam mewujudkan masyarakat yang bersatu padu tanpa konflik dan persengketaan? Memang sejarah lampau hubungan etnik di Sarawak menyaksikan pertelagahan antara kaum sehingga perdamaian dicapai di Kapit pada 1924.

Ngayau atau kegiatan memburu kepala adalah masalah rumit sehingga menjejaskan hubungan etnik, tetapi kini semua itu sekadar tinggal di dalam lipatan sejarah. Dari segi sejarah, hubungan perdagangan antara pelbagai kumpulan etnik menjalinkan dan menggalakkan hubungan intra etnik di Sarawak.

Kini, generasi muda yang semakin terdedah kepada dunia luar dengan pendidikan lebih baik mempunyai peluang lebih terbuka untuk berinteraksi dengan kaum-kaum lain. Hasil sistem pengangkutan dan pendidikan yang lebih baik, mobiliti secara mendatar dan menegak terbuka luas.

Penduduk Sarawak kian terbuka kepada perkahwinan campur antara kaum dan agama sehingga berlakunya amalgamasi, iaitu satu proses apabila ras atau budaya bercampur untuk membentuk budaya atau ras baru.

Mungkinkah juga proses sedemikian akan menyebabkan etnik minoriti seperti Sihan di Belaga yang dianggarkan hanya sekitar 230 orang akan pupus dalam masa 15 tahun lagi? Malah, bukanlah sesuatu yang menghairankan jika dalam sebuah keluarga, ada yang berkahwin dengan lebih daripada lima kaum berbeza dan agama berlainan.

Perkahwinan campur antara Melayu dengan bukan Melayu adalah sesuatu yang biasa. Yang menarik, keluarga asal tidak menentang perkahwinan campur, malah amat faham akan tuntutan agama Islam apabila ahli keluarga yang sudah memeluk Islam kembali ke rumah di kampung.

Di Sarawak sikap tolak ansur dan persefahaman yang tinggi memungkinkan mereka hidup aman damai dan harmoni dan menjadi mangkin yang mengukuhkan tali persaudaraan serta perpaduan. Jiran berlainan kaum, agama dan kepercayaan tidak mempunyai masalah dari segi hubungan etnik.

Sesungguhnya, perkahwinan campur antara etnik dengan agama, budaya dan adat resam yang berbeza, tolak ansur dalam amalan beragama dan kehidupan seharian adalah tunjang utama dalam hubungan etnik yang harmoni di Sarawak. Melalui hubungan ikhlas sesama penduduk, bara syak wasangka dapat dipadamkan.

Keharmonian hubungan etnik terserlah daripada perkongsian kuasa melalui pelbagai parti politik, malah parti politik seperti parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) dianggotai pelbagai etnik peribumi, termasuk masyarakat minoriti.

Prasangka, stereotaip dan etnosentrisme adalah musuh utama perpaduan dan pencapaian konsep satu Malaysia. Sarawak bernasib baik, kerana pada amnya rakyat pelbagai etnik tidak mempunyai prasangka terhadap etnik lain. Itulah sebabnya mereka dapat saling berinteraksi dalam pelbagai keadaan.

Dewan Suarah yang wujud di pelbagai bahagian yang dibina berdasarkan motif budaya etnik utama adalah manifestasi keinginan kerajaan negeri untuk melahirkan masyarakat bersatu padu. Dewan berkenaan menjadi tempat pertemuan bagi menyatukan penduduk dalam pelbagai kegiatan sosial dan kebudayaan.

Toleransi yang tinggi dalam masyarakat pelbagai kaum tidak harus digadai untuk kepentingan politik jangka pendek. Sebarang anasir luar yang cuba menyusup dengan tujuan untuk menjejaskan hubungan harmoni harus dicegah daripada awal sebelum terlambat.

Bukan mudah untuk membina perpaduan dan toleransi, tetapi perpaduan dan keharmonian dapat diruntuhkan dalam sekelip mata. Suasana yang berlaku di kedai kopi seperti di Kanowit itu perlu diteruskan.

Penulis ialah Pensyarah Kanan Universiti Malaysia Sarawak (Unimas)

Minda Pengarang: Nik Aziz sanggup perlekeh kesucian Islam demi politik

KETIKA pemimpin Umno cuba mempertahankan cemuhan yang dilemparkan oleh segelintir pemimpin parti pembangkang terhadap Islam, timbul pula kenyataan yang amat jelik daripada orang yang dianggap tokoh Islam. Orang yang sama jugalah membenarkan Islam dihina atas dalil politik. Kenyataan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Aziz Nik Mat yang mendakwa dasar yang dibawa Umno tidak akan membawa penyokongnya ke syurga, mengundang reaksi yang boleh menyebabkan masyarakat Islam memandang serong terhadap beliau. Dengan alasan Umno mengasingkan Islam dengan iman apabila mengamalkan dasar kebangsaan yang memisahkan agama dengan politik, beliau membuat 'fatwa' sendiri dengan alasan orang Islam yang mengasingkan iman dengan Islam, tidak akan masuk syurga. Mencipta dalil menjatuhkan hukuman tanpa bicara bukanlah kerja sukar. Apakah Pas yang bersubahat dengan golongan yang terang-terang menghina Islam, boleh terus-menerus disanjung? Umno tidak pernah dilihat melakukan sekelumit kebaikan pun dari kaca mata Pas sedangkan parti itu berjuang untuk kesejahteraan dan pembangunan umat Islam. Jasa Pas boleh dipertikaikan. Jika penyokong parti itu masih mahu menyanjung perjuangan yang dibawa pemimpin parti itu, ia adalah sesuatu yang amat malang bagi umat Islam.

Kenyataan terbaru Nik Aziz pastinya sekali lagi mengheret umat Islam ke kancah polemik dan kontroversi berpanjangan. Nik Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan bukan saja dilihat sebagai seorang pemimpin politik, malah juga tokoh agama yang dihormati. Ketika kesudahan debat mengenai kenyataan terbarunya itu sukar diramalkan, sesuatu yang pasti ialah ia boleh mengundang perpecahan di kalangan umat Islam. Mengambil kira pandangannya itu dibuat pada hari penamaan calon bagi pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Permatang Pasir, persoalan sama ada ia mempunyai motif politik yang tersirat, tidak boleh diketepikan. Apatah lagi Nik Aziz sendiri tentu lebih arif mengenai kedudukannya di mata masyarakat. Begitupun, ia bukan memeranjatkan kerana ini bukan kali pertama beliau mengeluarkan kenyataan memancing kontroversi seperti itu. Kebetulan, kenyataan demikian selalunya dibuat ketika ada isu politik hangat, seperti menjelang pilihan raya kecil. Ketika berkempen pada pilihan raya kecil kerusi DUN Manek Urai, bulan lalu, beliau mengeluarkan kenyataan mendakwa Umno sama seperti komunis. Nik Aziz sepatutnya tidak membuat kenyataan yang bersifat melampau kerana bimbang kesan yang akan terpalit kepada Islam itu sendiri.
Cakap-cakap

MURSYIDUL Am Pas, Datuk Nik Aziz Nik Mat kata orang Umno tidak masuk syurga kerana Islam yang dibawa parti itu sama seperti Islam di Palestin. Hebat sungguh orang seperti Nik Aziz ni kerana terlalu mudah meletakkan hukum Allah SWT ke atas umat Islam. Jika betul apa yang dikatakan, ia sekali lagi bermaksud mengkafirkan orang Umno. Apakah berdosa atau kafir bagi rakyat Palestin mempertahankan bumi mereka? Setahu Mamat, ramai juga orang Pas membantu perjuangan rakyat Palestin. Macam mana pula tu?

Mamat - sering berdoa semua umat Islam masuk syurga
Haluan politik Pas kini semakin liberal

Oleh Mohd Ayop Abd Razid

Semangat perjuangan Daulah Islamiah terpesong untuk menjaga hati rakan politik

TAHUN 1970-an dan 1980-an, dunia Islam disemarakkan dengan kemunculan fundamentalisme radikal yang berjuang menegakkan daulah Islamiah. Kejayaan revolusi Islam Iran pada 1979 meningkatkan lagi semangat golongan terbabit.

Namun, apabila runtuhnya Soviet Union pada akhir 1980-an, gerakan terbabit mula menukar pendekatan kepada yang lebih lunak dan liberal. Di Republik Islam Iran dasar lunak mula diperkenalkan apabila pada 1988, Khomeini mengeluarkan fatwa menggantung peruntukan syariah atas alasan maslaha atau kepentingan awam.

Liberalisasi politik ini memperlihatkan kesediaan golongan terbabit untuk bergerak masuk dalam aliran perdana, iaitu sistem demokrasi dengan mempromosikan apa yang dinamakan demokrasi Islam. Pelbagai istilah mula diperkenalkan seperti mujtama'al-madani (masyarakat sivil), huqud al-insan (hak asasi manusia), hurriyah (kebebasan) dan al-ta'addudiyah (kemajmukan) yang semuanya dikaitkan dengan demokrasi.

Slogan mengenai negara Islam tidak begitu ditonjolkan lagi. Liberalisasi politik dapat dikesan di Mesir, Maghribi, Tunisia, Algeria, Yaman dan beberapa negara Arab lain. Di Indonesia dan Malaysia, golongan fundamentalis yang berjuang melalui politik turut mengubah haluan dan pendekatan mereka.

Di penghujung era 1990-an, tuntutan terhadap reformasi demokratik berkumandang di Indonesia yang akhirnya menyaksikan kejatuhan rejim Suharto pada 1998. Pada 1998 itu juga berlaku reformasi jalanan di negara kita.

Ia digerakkan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim selepas beliau disingkir daripada kerajaan dan parti atas dakwaan liwat dan rasuah. Reformasi jalanan terbabit melaungkan anti-Mahathir yang dianggap zalim dan bersifat diktator. Gerakan itu akhirnya melahirkan parti politik yang kini dikenali sebagai Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Dalam kes di Indonesia, dua kumpulan Islam iaitu Muhammadiah dan Nahdatul Ulama turut memainkan peranan dalam tuntutan reformasi demokrasi. Mereka cuba mengekang kuasa rejim Suharto yang dituduh bersifat authoritarian. Di negara kita, Pas turut memberikan sokongan terhadap perjuangan reformasi jalanan atas alasan kononnya menentang kezaliman Mahathir dan Umno terhadap Anwar.

Ketika itu Pas dipimpin oleh Allahyarham Datuk Fadhil Noor, seorang tokoh politik yang dihormati dan disegani. Beliau meninggal dunia pada 23 Jun 2002. Bertolak daripada sinilah, Pas terus sedikit demi sedikit berubah dari sebuah parti bersifat fundamental kepada yang lebih liberal.

Perlu difahami bahawa pengertian fundamental atau al-ushuliyyah merujuk kepada fahaman pelaksanaan agama yang berasaskan kepada tafsiran literal sesuatu teks. Maksud al-Ushuliyyah dalam pengertian Islam adalah daripada akar kata 'al-Ashl' bererti bahagian paling dasar daripada sesuatu.

Bentuk jamak (plural) ashl adalah Ushul. Kata ashl (fundamental) juga memberi pengertian dasar atau pangkal (Dr Muhamad Imrah, Perang Terminologi Islam versus Barat, 1998).

Justeru, tidak hairanlah apabila Pas mula dikuasai kelompok muda radikal pimpinan Datuk Seri Abdul Hadi Awang, maka suara dan prinsip perjuangan parti itu sangat berpegang kepada pemahaman tekstual ayat-ayat al-Quran sehinggakan beliau menghukum sesiapa yang berbaik-baik dan bekerjasama dengan orang kafir dalam urusan politik adalah haram, malah 'kafir'.

Beliau menyerang Umno dengan keras sehingga timbul kontroversi isu 'Amanat Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang' yang mengkafirkan Umno. Ketika itu, Hadi dengan semangat revolusi Iran begitu tegas memperjuangkan Daulah Islamiah (negara Islam) dan hukum hudud.

Namun, sejak selepas Pilihan Raya Umum Ke-11 (2004), Pas tidak lagi menonjolkan isu negara Islam dan hudud. Dalam pilihan raya itu, Pas mula menggunakan beberapa slogan seperti 'negara kebajikan' dan 'masyarakat sivil'. Pas sudah bersedia untuk bekerjasama dengan DAP.

Jelas bahawa Pas mula lari daripada prinsip perjuangannya yang tidak mengizinkan bersekutu atau bersama dengan golongan bukan Islam. Selain itu, Pas turut menerima perjuangan PKR yang memperjuangkan hak-hak sivil rakyat secara yang lebih liberal.

Pada Pilihan Raya Umum Ke-12 tahun lalu, suara Pas semakin liberal dan lunak sehingga bersedia membentuk satu pakatan politik yang dikenali sebagai Pakatan Rakyat merangkumi PKR, Pas dan DAP. Kini, semakin terbukti bahawa demi kuasa, Pas bersedia mempertahankan DAP walaupun beberapa pemimpin muda parti itu cuba menghina dan memperlekehkan Islam.

Saya kira soal mereka jahil bukan alasan untuk membiarkan mereka menghentam Islam sesuka hati. Pemimpin muda DAP seperti Ronnie Liu, Jeff Ooi dan Loke Siew Fook sekurang-kurangnya tidak jahil mengenai Islam sebagai agama rasmi negara dan wujudnya larangan hasutan berhubung isu-isu sensitif dalam Perlembagaan Persekutuan.

Jika mereka jahil mengenai fasal penting dalam Perlembagaan, sewajarnya mereka tidak layak menjadi wakil rakyat kerana ia boleh merosakkan negara. Justeru, amat mendukacitakan apabila Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat membela mereka semata-mata atas kepentingan politik menyebabkan DAP berlagak seperti 'kaduk naik junjung'.

Sebenarnya, ketika era kepemimpinan Dr Burhanuddin Al-Helmi, Pas bersifat reformis dan nasionalis. Ketika itu tidak berbangkit idea mengenai Daulah Islamiah. Gagasan yang dibawa adalah 'nasionalisme Melayu dengan cita-cita Islam'. Buktinya, cadangan pembentukan sebuah negara Islam ditolak pada kongres Pas 1954.

Satu lagi bukti ialah pada pertengahan 1970-an Pas di bawah Datuk Asri Muda bersedia menjadi komponen dalam Barisan Nasional (BN). Ketika Pas bersama BN, Anwar yang mengasaskan dan memimpin Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) mengkritik kepemimpinan Tun Abdul Razak Hussein yang dikatakan bersifat autokratik dan tidak Islamik.

Pada 1981, Hadi mula mewarnai dan mencorak pendekatan Pas ke arah yang bersifat radikal dan tidak berkompromi sama sekali dengan Umno, apatah lagi dengan DAP. Namun, hari ini semuanya sudah berubah dan menimbulkan pelbagai persoalan mengenai perjuangan parti itu.
Taubat politik Umno, Pas mampu satukan orang Melayu dan agama Islam

Oleh Hasliza Hassan
hasliza@bharian.com.my

Kerajaan perpaduan wajar dimulakan dengan ketepikan perasaan ego, dendam antara dua parti dominan demi capat satu matlamat

KERAJAAN perpaduan yang pernah diutarakan baru-baru ini, kini sudah tidak ditimbulkan lagi dan bagai ditenggelami isu lain seperti selesema babi, pilihan raya kecil Permatang Pasir, pergolakan dalam Pakatan Rakyat terutama di Selangor dan pelbagai isu lain.

Namun hakikatnya, kerajaan perpaduan mungkin relevan, sekurang-kurangnya sebagai penyelesaian jangka panjang kemelut yang melanda politik tanah air sejak kebelakangan ini.

Justeru, kerajaan perpaduan mesti dimulakan oleh dua parti politik dominan � Umno dan Pas dengan mengetepikan perasaan ego atau dendam selama ini kerana kerajaan perpaduan tidak akan ada selagi ego terus menguasai orang Melayu.

Jika tidak mahu berbincang mengenai kerajaan perpaduan, sekurang-kurangnya dua parti dominan bagi orang Melayu dan umat Islam itu boleh duduk bersama untuk memikir serta membincangkan masa depan orang Melayu dan agama Islam yang kini terus terancam.

Keperluan itu dilahirkan Pensyarah Kanan Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM), Dr Ridhuan Tee Abdullah yang turut yakin hanya perkara mengenai bangsa dan agama yang boleh membuatkan ego orang Melayu turun.

"Sebagai pemerhati, saya kecewa dengan apa yang berlaku. Sekarang ini kita berpecah kerana dendam dan ego sedangkan akhirnya yang rugi kita juga. Oleh itu, kerajaan perpaduan tidak akan wujud selagi tidak turun ego demi agama dan bangsa," katanya.

Beliau yang menjadi ahli panel forum 'Sesi Bicara Melayu Kerajaan Perpaduan: Di Manakah Permulaannya' di ibu negara baru-baru ini berkata, orang Melayu sepatutnya meniru sikap orang Cina yang percaya, walaupun di mana mereka berada, mereka adalah orang Cina.

Forum yang diadakan di Wisma Sejarah, di Kuala Lumpur anjuran bersama Pertubuhan Menjana Tindakan Pemikir (Mantap), Pertubuhan Alumni Kelab Umno Luar Negara, Kelab Warisan Malaysia dan Alumni Melayu Amerika Utara itu bertujuan menyambut usaha merealisasikan kerajaan perpaduan sebagai peluang keemasan untuk melihat orang Melayu tanpa dipengaruhi semangat kepartian atau fahaman politik bersatu hati memperjuangkan nasib bangsa serta agama.

Berbeza dengan orang Melayu yang sepatutnya ada satu, iaitu satu Melayu yang beragama Islam, tetapi mereka dipecah-belah mengikut semangat kedaerahan, kumpulan, bahasa, parti politik dan ideologi.

Itu tidak ada pada orang Cina, walaupun di kalangan orang Cina itu sendiri ada pelbagai agama seperti Buddha, Confucius, Toaism, Kristian dan Islam (ini tidak termasuk kelainan bahasa, dialek dan sebagainya), tetapi mereka berpegang kepada semangat 'satu Cina'.

"Sebenarnya, orang Melayu lebih mudah, sebab mereka hanya ada satu, 'Melayu itu Islam dan Islam itu Melayu', iaitu Melayu Islam. Jika mereka mempunyai pemikiran dan wawasan berjuang atas nama 'satu Islam' maka banyak masalah yang boleh diselesaikan," katanya.

Ridhuan berkata, negara lain susah hendak meletakkan ketuanan kepada negara mereka, tetapi tidak bagi orang Melayu di negara ini dan justeru itu, orang Melayu sepatutnya mempertahankan terma ketuanan Melayu supaya kekal.

Beliau berkata, ketuanan Melayu itulah kini menjadi lambang bahawa negara ini sebuah negara Melayu kerana perkara itu akan menjadi mudah jika nama Tanah Melayu tidak ditukar sebab ia jelas menunjukkan identiti negara berkenaan seperti negara China dan India.

Justeru katanya, rundingan antara dua parti dominan mesti diteruskan untuk kepentingan umat Islam dan ia perlu berpaksikan kepada Perlembagaan yang sudah jelas menetapkan Islam sebagai agama Persekutuan, bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan hak istimewa orang Melayu.

"Agenda perbincangan tidak perlu jauh, sebaiknya agenda bertumpu kepada perkara sedia ada dalam Perlembagaan. Jika kita tidak bincang dan masing-masing buat hal sendiri, takut 'tidak Melayu hilang' yang kita pegang itu akan hilang nanti," katanya.

Bagi Presiden Angkatan Belia Islam Malaysia, Yusri Mohamad, pula sikap tidak tegas orang Melayu menampakkan mereka lemah dan keadaan itu menyebabkan ada pihak lain yang mengambil kesempatan.

Beliau berkata, jika orang Melayu yang menjadi umat teras di negara ini menjadi lemah, ia bukan saja akan mengancam negara, malah masyarakat lain dan keadaan itu tidak baik untuk semua.

"Orang Melayu walaupun lemah, mereka tidak akan mengalah dan apabila mereka tidak mengalah, suasana akan menjadi tegang. Kita tidak mahu suasana tegang kerana ia tidak bagus untuk semua," katanya.

Oleh itu, beliau menasihatkan supaya orang Melayu tidak tamak, sebaliknya memikirkan kepentingan semua dengan mengadakan perbincangan secara jujur serta berdasarkan fakta, mencari persamaan bukan perbezaan yang hanya akan menggagalkan usaha itu.

Yusri berkata, ibarat orang Quraisy pada zaman dulu yang menetapkan hanya orang Quraisy boleh menjadi pemimpin mereka, begitulah semangat yang perlu ada pada orang Melayu kerana mereka adalah Quraisy masa kini.

"Selepas kewafatan Nabi Muhammad SAW, timbul perselisihan dalam memilih pengganti untuk menjadi Khalifah kerana macam mana pun, yang layak menjadi pemimpin adalah orang Quraisy. Di Malaysia, Quraisy itu adalah umat Melayu," katanya.

Beliau berkata, jika sekarang belum sampai ke tahap untuk mewujudkan kerajaan perpaduan, tetapi sekurang-kurangnya pintu perbincangan tidak ditutup dan perlu ada komunikasi berterusan antara kedua-dua pihak.

Katanya, Pas dan Umno sepatutnya boleh bertemu dan bersembang tanpa ada persepsi atau sangkaan bahawa ada udang di sebalik batu kerana timbul keperluan untuk mereka menekankan pendirian yang sekata pada waktu tertentu.

"Musim pilihan raya kita masih boleh bersaing, tetapi dalam keadaan yang memerlukan di mana kepentingan bangsa serta agama menjadi keutamaan kedua-dua pihak perlu menghantar satu mesej yang jelas," katanya.

Sebagai permulaan katanya, biarlah perbincangan antara Pas dan Umno dilaksanakan secara semula jadi, bukan dipaksa dan jika perlu taubat politik, itulah sewajarnya dilakukan demi masa depan umat Melayu dan Islam.
Sekatan terhadap blog, internet tindakan 'jelek'

Oleh Imlan Adabi
imlanabadi@nstp.com.my

KETIKA melawat Tembok Berlin tiga dekad lalu, Presiden Soviet Union, Leonid Brezhnev memberitahu sekutunya di Jerman Timur supaya memintas penyebaran maklumat. Kebebasan media, baik dilihat dari perspektif apa pun adalah suatu penentangan terhadap rejim yang pernah didokong oleh Stalin di Kremlin.

Soviet Union yang ketika itu paksi kepada blok timur dikenali Pakatan Warsaw amat bimbangkan kebebasan media. Dia tidak mahu media menelanjangi kebobrokan rejim komunis yang bertapak di Soviet Union, Albania, Jerman Timur, Poland, Czechoslovakia dan Hungary. Dia juga tidak mahu media mendedahkan keseronokan budaya Coca Cola secara berleluasa hingga menyebabkan fungsi rakyat kepada negara terabai.

Pergeseran antara Pakatan Perjanjian Atlantik Utara (Nato) dengan Pakatan Warsaw menimbulkan ketegangan global. Perang dingin memungkinkan ledakan nuklear bila-bila masa. KGB dan CIA � dua agensi perisikan utama dunia bagai bergeser secara terbuka. Perang propaganda menjadi satu bentuk maklumat cara baru.

Di Amerika Syarikat yang sering melaungkan kebebasan media dan dianggap pejuang hak asasi manusia, kebebasan ada masanya membolehkan media menceroboh hak peribadi seseorang. Elizabeth Taylor bagai tidak mempunyai diri lagi apabila segala bentuk skandal peribadi diperdagangkan.

Percintaan, pelukan, babak intimnya sering mengalahkan lakonan sendiri di Hollywood . Puteri Diana dan Elvis Presley juga tidak terkecuali. Media sudah masuk ke kamar tidur. Mereka ditelanjangi sebegitu rupa. Michael Jackson juga terus diperkata, walaupun mayatnya masih tersimpan di dalam peti bawah tanah di sebuah gereja yang banyak dikunjungi kaum kulit hitam.

Kebebasan ada kalanya menjadi lesen untuk membunuh. Sesiapa saja boleh gunakan kebebasan untuk melenyapkan seseorang. Bagi seteru politik, kebebasan wahana terbaik untuk mengusir pihak lawan. Skandal Watergate membuktikan media ada kalanya langsung tidak bersimpati.

Apa dicatatkan Bob Woodward dan Carl Bernstein dalam The Final Days bukan sekadar menghalau Richard Nixon dari Rumah Putih pada 9 Ogos 1974, bahkan mendedahkan skandal orang di sekitar Kongres yang berkepentingan. Buku mereka dianggap 'The worldwide number one bestseller from the authors of All The President's Men'.

Skandal Watergate juga singgah di pawagam seluruh dunia dengan judul All the President's Men yang dibintangi pelakon kacak Robert Redford. Jualan pita videonya 20 juta unit dalam masa lima hari. Dunia bagai terpesona bagaimana kebebasan digunakan untuk mendedahkan skandal terburuk dalam sejarah pentadbiran Rumah Putih.

Orang awam juga bagai tersentak betapa media sudah berjaya menentukan hala tuju dasar pentadbiran sesebuah negara. Hari ini, makna dan takrif kebebasan begitu lunak diperkatakan. Selepas 8 Mac 2008, kita bagai diserang sindrom kebebasan. Media tradisional dan internet begitu rancak menghuraikan kejadian yang dikaitkan kebebasan bersuara dan bermaklumat.

Khidmat pesanan ringkas (SMS) tidak terkecuali dengan peranan tersendiri. Jika 15 tahun lalu budaya surat layang begitu menggila, hatta menjelang pemilihan pucuk pimpinan Umno, hari ini SMS, internet dan blog mengambil tempat dengan pelbagai citra dan intrig tersendiri.

Bagi mereka yang mahu merayakan teknologi maklumat dan kebebasan individu, inilah masanya untuk mendengar suara dari pelbagai arah. Ledakan internet dan blog selepas penangkapan dan tuduhan terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 2 September 1998 begitu berleluasa. Pertuduhan dan penghakiman ada waktunya cukup sekadar melalui internet.

Hakim, pendakwa dan peguam bela juga hidup dan berwatak melalui skrin komputer. Segala-galanya terjadi apabila kebebasan bermaklumat dijadikan azimat untuk berkata apa saja. Hari ini ada yang tidak segan silu mempersendakan institusi Raja. Ada juga yang boleh mengajak orang ramai keluar ke jalan raya untuk berdemonstrasi dan berarak ke Istana Negara.

Blogger juga bagai kebal undang-undang, boleh berkata apa saja. Mereka boleh menuduh sesiapa saja yang dirasakan tidak secocok. Mereka juga boleh menghukum dan menghantar seseorang ke neraka.

Ada waktunya, kebebasan yang melampau menyebabkan ketakutan awam. Mao Zedong ketika berkuasa, di sebalik Tembok Besar China sering mengarahkan tentera revolusi mengintip rakyat yang menyimpan radio. Baginya, alat komunikasi adalah musuh revolusi. Penyebaran maklumat secara berleluasa menentang aspirasi rakyat. Apakah kita juga mahu menentang kebebasan bermaklumat?

Persoalan ini amat menarik untuk direnungi. Ketika dunia sedang merayakan kehidupan bermaklumat tanpa batasan, ada yang berasakan maklumat perlu disekat. Internet dan blog perlu dikawal supaya suaranya hanya satu arah.

Tindakan itu tentunya sesuatu yang jelek jika dilakukan selepas 20 tahun komunis runtuh di Eropah Timur. Brezhnev sudah lama menjadi mainan sejarah. Soviet Union hanya tinggal Russia dan beberapa wilayah kecil. Tembok Berlin sudah tiada lagi. Kebebasan sudah menjadi perayaan sejagat.

Apabila ada usaha menyekat internet, ia bagaikan kita menolak perjalanan waktu ke belakang. Tidak mungkin kita memaksa masyarakat hanya sependapat dengan pendirian peribadi. Kebebasan bermaklumat dan berpendapat perlu diutamakan.

Negara kita mempunyai undang-undang yang cukup untuk mengawal segala tindakan bertentangan dengan Perlembagaan dan hukum. Akta Komunikasi Multimedia di bawah Seksyen 233 bersedia menangani penipuan, pornografi, ancaman dan suasana menjejaskan keselamatan awam.

Blogger tidak kebal undang-undang. Tindakan keterlaluan boleh dihukum. Akta Hasutan boleh bertindak terhadap pengendali maklumat yang tidak bertanggungjawab. Tindakan undang-undang terhadap mereka bukan bermaksud menyekat dan mengawal blog.

Hari ini, hampir di seluruh dunia kebebasan internet dan blog diperkatakan. Apakah kita juga mahu diperkatakan sebagai bangsa yang menyekat maklumat?
Budaya hidup yuppies

Sejauh manakah peraturan pemilikan yang dipraktikkan sedekad lalu memberi kesan buruk kepada pengguna Malaysia?




PADA 26 Julai lalu, Kuantan menjadi saksi kemeriahan perayaan sambutan Hari Pengguna peringkat kebangsaan. Mengangkat tema Kuasa Pengguna - 1 Pengguna 1 Suara, sambutan Hari Pengguna 2009 yang diadakan di negeri Tok Gajah itu diisi dengan bermacam-macam acara untuk meningkatkan kesedaran pengguna yang sedang diasak dengan pelbagai isu konsumerisme.

Melihat trend dan gaya hidup pengguna hari ini, maka salah satu desakan konsumerisme yang semakin hangat diperkatakan adalah budaya berhutang bentuk baru iaitu kad kredit.

Ia dilaporkan semakin bercambah malah, ada yang mengklasifikasinya sebagai situasi serius dan boleh menjadi barah jika terus dibiarkan.

Lantaran itu, penggunaan perkataan satu dalam tema Hari Pengguna baru-baru ini juga dilihat bersesuaian untuk menjadi satu indikator meneliti kembali apakah impak trend penggunaan kad kredit pada hari ini selepas sedekad peraturan baru pemilikan kad itu dipraktikkan.

Kebetulan, dua hari selepas sambutan Hari Pengguna 2009, genap satu dekad kerajaan dan institusi perbankan negara memberi kelonggaran terhadap pemilikan kad kredit yang bertujuan menggalakkan pertumbuhan sektor berkenaan.

Satu dekad lalu iaitu pada tarikh 28 Julai 1999, institusi perbankan melonggarkan kebenaran pemilikan kad kredit dengan individu yang mempunyai pendapatan RM1,500 sebulan layak memiliki kad kredit.

Peningkatan mendadak

Rentetan daripada kelonggaran syarat itu, beberapa media melaporkan termasuk Dewan Masyarakat terbitan Disember 2001 yang menyatakan berlaku peningkatan mendadak sehingga 500 peratus pemilikan kad kredit setakat suku pertama tahun 2000.


SETAKAT April 2009, rakyat Malaysia gagal membayar tunggakan sebanyak RM22.4 bilion.


Bagaimanapun, Bank Negara menafikan angka tersebut dalam satu kenyataan akhbar dengan mendakwa jumlah peningkatan pemilikan hanya 16.9 peratus.

Dalam kenyataan itu juga, Bank Negara menjelaskan, jumlah hutang kredit tidak berbayar sehingga Mac tahun 2000 adalah RM5.7 bilion berbanding Mac 1998, sebanyak RM4.4 bilion.

Selepas sedekad berlalu, angka terkini mendedahkan sehingga April 2009, rakyat Malaysia mempunyai tunggakan hutang kad kredit berjumlah RM22.4 bilion.

Ia satu peningkatan lebih daripada 400 peratus dalam tempoh satu dekad, dengan jumlah kad kredit yang beredar di pasaran hari ini berjumlah 11 juta.

Persoalannya, adakah ia satu peningkatan normal dengan jumlah sirkulasi kad kredit 11 juta seiring dengan kemajuan negara atau ia satu angka yang perlu dibimbangkan?

Meneliti keputusan kelonggaran pemilikan kad kredit, timbul juga persoalan, adakah apa yang berlaku itu kesan daripada kelonggaran syarat pemilikan yang ditambah dengan gaya hidup terkini masyarakat hari ini?

Sehingga hari ini, beberapa persatuan pengguna terus lantang membantah kelonggaran syarat pemilikan kad kredit, malah dengan peningkatan angka tunggakan bayaran, mereka melahirkan rasa gusar dengan situasi itu.

Apatah lagi, baru-baru ini, maklumat Jabatan Insolvesi Malaysia mendapati, golongan eksekutif muda antara yang turut terperangkap dalam pengiystiharan muflis kerana gagal melunaskan hutang kad kredit.

Dibebani hutang

Setiausaha Agung Persatuan Pengguna Islam Malaysia, Datuk Dr. Ma'amor Osman dan Presiden Gabungan Persatuan-persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), Datuk Marimuthu Nadason antara yang melihat peraturan pemilikan yang dipraktikkan 10 tahun lalu memberi kesan buruk kepada pengguna Malaysia.




"Tanpa kita sedari, kemudahan kad kredit itu sebenarnya telah membentuk gaya hidup yang tidak sihat dalam kalangan pengguna.




"Orang ramai menggunakan kad kredit tanpa berfikir panjang mengenai kemampuan mereka untuk membayar balik hutang. Akhirnya, mereka tertekan kerana menanggung hutang yang melampau. Apabila diisytiharkan muflis, golongan ini tidak boleh melangkah jauh dalam dunia perniagaan, bahkan susah untuk mendapat kelulusan pinjaman seperti perumahan dan kereta," ujar Marimuthu.

Lantaran itu, katanya, kerajaan perlu segera mengkaji semula kelayakan minimum gaji RM1,500 sebulan dan mencadangkan hanya individu dengan gaji RM48,000 setahun atau RM4,000 sebulan layak memohon kad kredit.

Menyokong gesaan Marimuthu, Ma'amor mengajak semua pihak melihat kumpulan yang sedang berdepan dengan kes muflis tertinggi akibat penggunaan kad kredit.

Berdasarkan statistik Jabatan Insolvensi Malaysia, golongan berusia 30 hingga 40-an, antara yang paling banyak berdepan kes bankrap.

Katanya, kita tidak boleh menafikan bahawa golongan ini mungkin antara yang paling banyak membuat permohonan kad kredit lima atau 10 tahun lalu, dan kini mereka berdepan dengan pengiystiharan muflis.

"Itu yang diisytiharkan muflis. Yang pasti, ramai pengguna kini sedang bergelut dengan masalah hutang kad kredit apabila terpedaya dengan 'kebahagiaan sementara' yang dijanjikan oleh kad plastik elektronik itu," katanya sambil merujuk kepada statistik peminjam yang semakin bertambah mendapatkan bantuan Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK).

Muflis

Sementara itu, Pengarah Jabatan Insolvensi Malaysia, Datuk Abdul Karim Abdul Jalil, menjelaskan, walaupun kad kredit bukan faktor utama yang menyumbang kepada kebankrapan, namun satu kajian wajar dilakukan bagi menambah baik dasar dan syarat permohonan kad kredit. Ia perlu bagi menjaga kepentingan pemegang kad kredit, pihak bank, masyarakat dan ekonomi negara.

Ini kerana jelas beliau, berdasarkan statistik yang dikeluarkan oleh pihaknya, golongan berusia 35 hingga 44 tahun antara yang paling banyak berdepan dengan pengisytiharan muflis.

"Ia boleh menjadi sesuatu yang perlu dibimbangkan dan diberi perhatian memandangkan mereka termasuk dalam golongan usia produktif," jelasnya kepada Kosmo!.

Statistik Jabatan Insolvensi Malaysia mendapati, sebanyak 191 orang daripada kelompok usia 35 hingga 44 tahun muflis, manakala 156 orang antara usia 45 hingga 54 tahun. Ttidak ketinggalan 145 orang dalam kalangan usia 25 hingga 34 tahun turut muflis pada tahun 2008.


KEMUDAHAN menggunakan kad kredit bukan setakat di pasar raya besar, bahkan juga di restoran dan gerai menjual pakaian. – Gambar hiasan


Bagaimanapun bagi pensyarah ekonomi yang juga Presiden Persatuan Ekonomi dan Keluarga Pengguna Malaysia, Dr. Jariah Masud, trend pengggunaan kad kredit di negara ini tidaklah terlalu kronik.

"Kad kredit adalah satu kemudahan untuk kebaikan tetapi ia haruslah digunakan dengan betul. Malah, peningkatan penggunaan kad kredit tidak harus dilihat terlalu negatif. Ia adalah sesuatu yang normal.

"Kad kredit membantu melonjakkan ekonomi negara. Dalam hal ini, menjana ekonomi dan menjaga kebajikan pengguna perlu bergerak seiring. Kalau kita terlalu menyekat pemilikan kad kredit, ekonomi tidak dapat dirangsang dan akhirnya ia menyusahkan masyarakat dan negara sendiri," ujar Jariah yang tidak melihat keperluan mengubah syarat pemilikan kad kredit yang ditetapkan 10 tahun lalu.

Sebagai seorang pendidik, beliau percaya pendidikan adalah kunci bagi mengelakkan pengguna menyalahgunakan kad kredit secara melampau.

"Di sekolah, kita belajar mengenai mata pelajaran matematik, kemahiran hidup dan sebagainya. Tetapi kita tidak memasukkan eleman pendidikan kad kredit di dalamnya.

"Saya tidak melihat perlunya diwujudkan satu mata pelajaran, cukup sekadar dimasukkan ke dalam satu silibus atau dijadikan soalan-soalan matematik," katanya yang percaya seorang individu hanya perlu mempunyai satu kad kredit, kecuali jika kerap ke luar negara wajar memiliki dua kad kredit.

Budaya yuppies

Beliau menegaskan, pendidikan menguruskan kewangan termasuk kad kredit sangat penting kerana jika tidak, kita akan berdepan dengan kelompok masyarakat yang hidup dalam keadaan yuppies.


PENGGUNA mudah terpedaya dengan promosi jualan murah sehingga tidak menyedari sudah menggunakan kad kredit secara berlebihan. – Gambar hiasan


"Itu yang sedang berlaku dalam masyarakat kita hari ini. Mereka hidup dalam stail atau budaya yupppies. Ia budaya hidup yang terlalu mengikut trend serta up to date. Orang kata baju Dior cantik, kasut LV stailo, kita pun beli tanpa memikirkan tahap kemampuan dan keperluan barangan itu," katanya.

Menurut beliau akhirnya, kita menyalahkan kad kredit.

"Kad kredit tidak wajar disalahkan. Ia berbalik kepada kita sebagai pengguna. Seperti moto Hari Pengguna pada tahun ini, Kuasa Pengguna. Maka, ia menunjukkan bahawa kuasa itu terletak di tangan kita," tegas Jariah.

Lebih 90,000 dapat manfaat

Bagaimana Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) membantu orang ramai membebaskan diri daripada belenggu hutang berpanjangan?


AKPK tidak mengenakan bayaran untuk perkhidmatan yang diberikan.


SEKITAR tahun 2006, melalui iklan-iklan di kaca televisyen, rakyat negara ini mula diperkenalkan dengan nama Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK). Ia dihebahkan sebagai sebuah agensi yang mampu membebaskan seseorang daripada beban hutang.

Pada April lalu, AKPK menyambut ulang tahun ke-3 dan jangka usia itu dilihat masih muda. Namun, kalau diukur dari segi peranannya dalam membantu rakyat negara ini yang semakin terjebak dengan pelbagai beban hutang akibat desakan hidup, AKPK cukup matang.


AKPK tidak memberikan pinjaman sebaliknya sesi kaunseling untuk menguruskan kewangan dengan lebih baik.


Dalam satu temu bual bersama Ketua Pegawai Eksekutif AKPK, Mohamed Akwal Sultan, beliau menjelaskan, setakat Jun 2009, agensi itu telah memberikan kaunseling kepada 94,035 orang peminjam yang berdepan dengan masalah pengurusan pinjaman.




Daripada jumlah itu, sebanyak 29,518 orang sudah menjalani Program Pengurusan Kredit (DMP) bagi membantu mereka membebaskan diri daripada belenggu hutang berpanjangan dan diisytiharkan muflis.




Bahkan katanya, daripada jumlah peminjam yang menjalani DMP, dalam tempoh kurang tiga tahun, seramai 60 orang berjaya dikeluarkan dari program itu dengan kejayaan membayar keseluruhan hutang berjumlah RM7 juta.




Mohamed Akwal menjelaskan, agensi itu ditubuhkan oleh Bank Negara untuk membantu peminjam dan bakal peminjam mendapatkan kaunseling, pendidikan kewangan dan bantuan pengurusan kredit secara profesional.

Menariknya, AKPK adalah agensi kedua di dunia yang ditubuhkan oleh kerajaan untuk membantu pengguna.

"Negara pertama yang mempunyai agensi khidmat kaunseling kredit yang ditubuhkan oleh kerajaan adalah Korea Selatan. Di negara lain, kebanyakan agensi seperti itu digerakkan oleh agensi bukan kerajaan atau swasta.

"Sebab itulah, saya ingin tekankan bahawa perkhidmatan yang ditawarkan oleh AKPK adalah percuma," katanya.

Persoalannya berdasarkan kajian AKPK apakah masalah utama pengurusan kewangan dalam kalangan warga Malaysia? Katanya, maklumat yang diperoleh daripada peminjam yang mendapatkan khidmat di AKPK menunjukkan penyebab masalah itu adalah pelbagai.

Daripada kajian sebanyak 22 peratus responden menyatakan kegagalan mereka mengawal kad kredit adalah penyebab mereka berdepan dengan kesukaran menguruskan kredit.

Peratusan yang sama juga mengakui mereka mempunyai perancangan kewangan yang sangat lemah, manakala 20 peratus pula memberitahu kesukaran menguruskan kewangan mereka adalah kerana kos perubatan yang sangat tinggi.

Yang pasti, berdasarkan pecahan itu, kita tidak dapat menafikan betapa kad kredit semakin mempengaruhi kehidupan masyarakat hari ini sehingga semakin ramai terpaksa berdepan dengan beban hutang yang tidak terkawal.