Barat masih mahu menjajah
“Perasaan itu semakin merosot,”. Itulah ucapan yang keluar dari mulutnegarawan Tun Dr. Mahathir Mohamad, 84 tahun ketika ditanya apakahperasaan cintakan negara semakin menurun terutama di kalangan generasimuda sekarang.


Misi ke AS untuk rakyat
MINGGUAN: Bagaimana Datuk Seri melihat pelantikan sebagai Duta BesarMalaysia ke Amerika Syarikat (AS) dan apa visi dan misi yang akandilaksanakan?

DAP dan saman
Setiausaha DAP, Lim Guan Eng menyatakan kelmarin bahawa parti itu akanmengambil tindakan mahkamah terhadap syarikat media termasuk Utusanberhubung isu beberapa pemimpin parti itu yang dikatakan menghinaIslam.

Nik Aziz liabiliti Pas?
Kenyataan Mursyidul Am Pas, Nik Aziz Nik Mat bahawa DAP boleh menghinaIslam, mengundang bantahan pelbagai pihak dari kalangan orang Islam.

Pengajaran H1N1
Padasuatu ketika, tahap wabak selesema babi atau influenza A (H1N1) dinegara ini tidaklah nampak membimbangkan kalau dibandingkan dengannegara serantau termasuk Singapura.

Musang berbulu ayam
Pandangan 1 - Setiap bangsa dan negara mempunyai wira. Mereka inipatriotik, sayangkan negara dan sanggup berkorban untuk bangsa. Tetapikalaulah semua negara mempunyai wira, maka pasti mereka sentiasaberjaya.

Perdana Menteri paling gembira
Kepada suami seorang bintang filem yang memohon ampun darinya, Tunku bertanya: "Hang dah puas aku tak main bini hang"

50 tahun Turki mengetuk pintu masuk Eropah
ADAulang tahun peristiwa penting tidak dirayakan sedangkan ia abadi dalamingatan. Demikian halnya dengan Turki yang memohon 50 tahun lalu untukmenyertai Kesatuan Eropah (EU), tetapi masih terus mengetuk pintuhingga kini.

Usaha penjajah rendahkan undang-undang Islam
Adasebahagian pembaca memberikan respon tidak menyukai saya membuatanalisis seperti mana dua minggu lalu. Mereka hanya mahukan kisahsebenar yang berlaku di sekitar Natrah. Sebaliknya sebahagian yang lainyang menghantar e-mel dan melayari blog saya menyukai analisis.

Dituduh bersalah pada nenek moyang
SAYA terus dikecam hebat oleh akhbar Cina yang saban harimemanipulasikan tulisan-tulisan saya untuk menagih simpati. Seolah-olahsudah tidak ada berita lain yang ingin disiarkan. Lebih menyedihkanlaman-laman web Cina dan bahasa Inggeris turut terikut dengan rentakgendang akhbar rasis ini. Saya dikecam dengan kata-kata yang amat kesatsehingga tidak tergambar masih adakah makhluk seperti ini dalam duniaserba moden.






Perang ideologi ganti fitnah, 'buku lima' pada pilihan raya
KADANG-KADANGkita susah hati bila ada pilihan raya, terutama pilihan raya kecil dimana seluruh perhatian negara akan tertumpu di sesuatu kawasan.

Promosi sastera harus bergerak lebih pantas
MUTAKHIRini begitu banyak produk dikeluarkan setiap hari, sama ada produkdomestik, mahu pun produk internasional. Jenis produk ituberbagai-bagai pula, daripada produk pertanian, hinggalah kepada produkindustri berat. Setiap produk dikeluarkan dengan matlamat untuk dijual.Tidak ada produk yang dikeluarkan hanya untuk tujuan disimpan, atausekadar untuk memuaskan ego pengeluarnya, tanpa memikirkan keuntungan,atau sekurang-kurangnya titik pulang modal.

Wakil rakyat tak berilmu gagal jaga sensitiviti kaum
DULUrakyat hidup aman damai - Melayu, Cina, India, Sikh, Orang Asli mahupunSerani - semua bersatu hati, menjalin hubungan penuh harmoni walaupundari segi politiknya berbeza ideologi.

Akhbar Cina, India ada tugas sebagai suara nasional
SEORANGpenulis berbangsa Cina yang kini memeluk Islam dengan beranimembangkitkan nasib orang Melayu di bumi Malaysia dalam sebuah akhbarberbahasa Melayu bulan lalu, dan hasilnya selama tiga minggu beliaudihentam teruk dan menjadi tajuk utama kebanyakan akhbar Cina di negaraini.






Dr. Alice kembalikan dara
Sekali pandang, rupanya seperti baru berumur awal 30-an. Hakikatnya,pakar kosmetik dan estetik, Dr. Alice Prethima, 50, sudah melaluipelbagai rawatan kecantikan dan mahu melakukan banyak lagi perubahanpada fizikalnya.

Malang yang berbau
Tiada siapa menyangka kejadian kebocoran gas di sebuah kilang memprosesbaja ikan di Tanjong Karang menjadi begitu dahsyat.

Dugaan pulau keramat
Wartawan yang ditugaskan untuk menyiasat amalan khurafat di Pulau Besar, Melaka, diganggu peristiwa aneh.

Nyaris kena lelong
Bekas personaliti RTM, Azilah Akashah baru dapat memiliki kereta idaman selepas 19 tahun bekerja.

'Susah nak berhenti'
SUDAH lama pertemuan diatur dengan tuan empunya diri. Malah, hampir putus asa untuk memujuknya agar berkongsi cerita.
Barat masih mahu menjajah

“Perasaan itu semakin merosot,”. Itulah ucapan yang keluar dari mulut negarawan Tun Dr. Mahathir Mohamad, 84 tahun ketika ditanya apakah perasaan cintakan negara semakin menurun terutama di kalangan generasi muda sekarang.

Dalam wawancara yang berlangsung di pejabatnya di tingkat 86 di Menara Berkembar Petronas, yang dihadiri Wartawan Mingguan Malaysia ZIN MAHMUD, AZMAN ANUAR, HAFIZAHRIL HAMID dan jurugambar RAHMAN SALLEH beliau menyatakan jika perasaan itu semakin hilang mungkin akan timbul gejala mengkhianati negara secara tidak disedari.

“Dulu sebelum negara ini mencapai kemerdekaan orang hidup susah sehingga terpaksa minum air longkang untuk hidup. Namun keadaan sekarang sangat berbeza dan segalanya telah dipermudahkan.

“Malah sekarang ini ada golongan bijak pandai Melayu dan bukan Melayu yang tidak nampak kenapa perlu terhutang budi kepada negara. Mereka cuma berfikir tentang diri mereka,” kata Dr. Mahathir.

Dalam pertemuan hampir sejam itu, beliau turut menyatakan tentang agenda penjajahan baru oleh Barat dan peranan mereka di negara ini serta unsur-unsur pengkhianatan yang berlaku sekarang atas kepentingan diri sendiri.

Berikut adalah sedutan dari wawancara tersebut.

Mingguan: Jika kita lihat dahulu sebelum kemerdekaan, penjajah ada di depan mata dan mereka kuat tetapi sekarang ini kita telah merdeka namun apakah ancaman penjajahan itu masih ada?

DR. MAHATHIR: Ya, ancaman itu masih ada jika kita lalai. Segala kesenangan dan apa yang menjadi milik kita akan hilang dan kita akan dijajah semula. Jika tidak secara langsung mungkin secara tidak langsung.

Tetapi adakah agenda dari Barat mahu menjajah negara ini?

DR. MAHATHIR: Mereka memang mahu menjajah seluruh dunia dan bukan sahaja Malaysia. Mereka hendak kalau boleh menguasai seluruh dunia dan kalau kita baca sejarah Barat mereka berpendapat bahawa dunia ini adalah milik mereka dan mereka sahajalah yang mempunyai tamadun maka tugas mereka adalah untuk mendidik orang-orang yang bodoh ini dan memberi mereka satu tamadun yang lebih bermakna.

Ini pendapat mereka sejak 1870 lagi dan pendapat itu tidak pernah hilang sehingga kini walaupun negara-negara di dunia ini telah mencapai kemerdekaan. Kemerdekaan ini berlaku kerana mereka terpaksa memberi kemerdekaan. Namun mereka ini masih mahu terus menjajah dan terus berkuasa. Kalau tidak secara langsung sebagai colonial master ia berlaku melalui ekonomi atau neokolonialisme.

Cara neokolonialisme seperti yang dikatakan oleh Presiden Sukarno itu memang benar dan mereka ini memang mahu menguasai dunia. Yang paling ketara sekali ialah Amerika Syarikat (AS). Oleh itu mereka tidak senang melihat negara seperti China bangun dan menentang mereka. Jadi mereka sememangnya mahu menguasai dunia dan ini termasuklah Malaysia.

Misi ke AS untuk rakyat


Asas hubungan diplomatik itu adalah supaya membina ekonomi, menjana peluang pekerjaan, menggalakkan pelabur datang ke Malaysia, dana modal mengalir ke dalam negara selain memastikan produk-produk kita boleh dijual di sana.
- Jamaluddin Jarjis


MINGGUAN: Bagaimana Datuk Seri melihat pelantikan sebagai Duta Besar Malaysia ke Amerika Syarikat (AS) dan apa visi dan misi yang akan dilaksanakan?

JAMALUDDIN: Pertama saya ingin mengucapkan setinggi-tinggi penghargaan dan ucapan terima kasih kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak kerana memberi kepercayaan kepada saya untuk memikul satu tanggungjawab yang penting dan agak berat. Ini kerana selain daripada Washington merupakan pintu masuk ke AS ia juga merupakan jendela dunia walaupun AS mengalami tekanan ekonomi melalui kejatuhan sektor kewangannya.

Namun demikian ekonomi dan pasarannya adalah yang terbesar di dunia dan kita lihat dari sumber kewangan sama ada pelaburan dalam industri biasa ataupun pelaburan industri baru yang berasaskan ilmu dan inovasi, ia mempunyai dana modal yang paling besar.

Yang kedua dari segi teknologi, usaha kerajaan untuk membina penyelidikan dan pembangunan Harta Intelek di Malaysia tapi ia memakan masa yang panjang dan dana yang besar. Tetapi di AS mereka mempunyai sumber-sumber ilmu dan penyelidikan yang boleh kita terjemahkan dengan produk-produk dan inovasi baru untuk mewujudkan peluang-peluang kepada pengusaha tempatan bagi membina ekonomi dan memberi peluang pekerjaan kepada anak muda kita.

Namun begitu, Perdana Menteri mahu membina dan mengukuhkan lagi landasan ekonomi baru yang berasaskan inovasi. Ekonomi yang berasaskan inovasi ini adalah ekonomi yang berasaskan ilmu seperti kajian teknologi termasuk yang berasaskan teknologi hijau yang membina produk implementasi yang berasaskan alam.

Sebagai contoh, semasa saya di Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI), kita tahu banyak produk-produk plastik yang mencemarkan alam semula jadi, oleh itu kita membuat kajian dengan Massachusat Institute of Technology (MIT) untuk bina teknologi hijau yang boleh dan mampu menukarkan kelapa sawit kepada produk plastik yang mesra alam. Maknanya plastik sekarang ini kalau kita campak di dalam sungai ia tidak akan lupus tetapi yang dibina dari teknologi hijau iaitu dengan kerjasama MOSTI, SIRIM dan MIT, ia mampu mengunakan teknologi bio hijau ini untuk membina satu produk baru dari kelapa sawit.

Sekiranya kita mampu untuk membina teknologi ini, ia mampu mewujudkan satu industri baru di Malaysia sekali gus mewujudkan banyak peluang pekerjaan kepada anak muda kita. Kita mempunyai banyak sumber-sumber seperti bahan mentah yang kemudiannya mampu digunakan untuk membina produk yang mesra alam.

Mungkin Perdana Menteri sendiri ada menyampaikan amanat kepada Datuk Seri sebagai Duta Besar negara ke AS?

JAMALUDDIN: Tugas saya sebagai duta di sana adalah untuk mendapatkan kepakaran-kepakaran selain merapatkan hubungan diplomasi antara kedua negara dan membina hubungan yang baik atau jambatan baru antara Malaysia dan Washington bersama sama dengan diplomat-diplomat lain di sana.

DAP dan saman

Setiausaha DAP, Lim Guan Eng menyatakan kelmarin bahawa parti itu akan mengambil tindakan mahkamah terhadap syarikat media termasuk Utusan berhubung isu beberapa pemimpin parti itu yang dikatakan menghina Islam.

Awang sedikitpun tidak terkejut dengan reaksi Guan Eng. Itu sememangnya strategi DAP yang suka menggunakan saman sebagai senjata bagi menyekat kebebasan media.

Apakah kenyataan Ahli Parlimen Jelutong, Jeff Ooi yang mengaitkan syariah Islam sebagai ekstremisme dan tindakan Exco Selangor, Ronnie Liu campur tangan isu merampas arak di kedai serbaneka di kawasan majoriti Islam, sebagai tidak menghina Islam?

Dalam isu Ketua Pemuda Sosialis DAP (DAPSY) Loke Siew Fook didakwa menghina Islam dan institusi raja dalam sebuah blog, bukankah hal itu turut didedahkan oleh Zulkifli Nordin dari PKR selain bantahan orang Islam dan para pemimpin UMNO.

Mengapa media terutama Utusan yang bertindak melaporkan reaksi orang ramai mahu dijadikan kambing hitam? Sepatutnya Guan Eng bertanya mengapa sampai hari ini Jeff Ooi yang juga pembantu beliau dalam pentadbiran negeri masih enggan mohon maaf?

Awang Selamat
Nik Aziz liabiliti Pas?

Kenyataan Mursyidul Am Pas, Nik Aziz Nik Mat bahawa DAP boleh menghina Islam, mengundang bantahan pelbagai pihak dari kalangan orang Islam.

Setelah dikritik hebat kerana menentang perbincangan idea kerajaan perpaduan dan menghina UMNO (“pergi jahanam dengan UMNO” dan “UMNO lebih buruk daripada komunis”), sekali lagi masyarakat Islam membidas Menteri Besar Kelantan itu.

Rumusan yang dibuat oleh kalangan orang Islam ialah Nik Aziz tidak lagi boleh menjadi sandaran dalam menjaga kesucian agama Islam serta perpaduan ummah.

Kenyataan beliau lebih menjurus menjaga kepentingan politik dan bukan kepentingan Islam. Sudah menjadi bahan sinikal termasuk di kalangan ahli Pas, Nik Aziz dikatakan rela mengutamakan kepentingan DAP daripada menjaga kepentingan Islam. DAP dulu, Islam kemudian.

Sebab itu, tiada pemimpin Pas tampil mempertahankan kenyataan beliau kerana sedar apa yang dinyatakan oleh Nik Aziz berhubung isu itu adalah salah. Awang turut menerima panggilan daripada seorang profesional yang menjadi aktivis Pas bahawa komen Nik Aziz dikhuatiri menjadi liabiliti kepada parti itu.

“Kami tidak mahu Tok Guru dilihat membawa malu kepada Islam sebagaimana yang dilakukan oleh Ayah Pin (pengamal ajaran sesat yang sedang diburu pihak berkuasa),” katanya lagi.

Lalu aktivis itu menyatakan kenyataan Nik Aziz tidak mencerminkan pemikiran seluruh pemimpin dan ahli parti itu. Katanya, Nik Aziz juga manusia biasa dan tidak terlepas daripada kesilapan. Dari satu segi Awang setuju. Tetapi persoalannya sudah terlalu banyak kesilapan yang beliau lakukan, yang dikhuatiri boleh membawa mudarat kepada umat Islam dan kesucian agama.

Adakalanya Awang pelik hujah Nik Aziz selalu berbelit-belit dan tidak konsisten, dulu haram sekarang tidak. Dulu kafir tetapi kini sahabat politik. Bukan Islam luar negara tidak boleh hina Islam, anehnya DAP boleh. Memang banyak kenyataannya yang meragukan termasuk boleh bekerjasama dengan syaitan dan memperlekehkan sesama orang Islam. Sesungguhnya umat Islam mengharapkan walaupun Tok Guru adalah orang politik tetapi dapat mempertahankan kepentingan Islam mengatasi pertimbangan politik. Itulah yang dibuktikan oleh Ahli Parlimen Kulim/Bandar Baru (PKR) Zulkifli Nordin, yang tidak gentar mendahulukan kepentingan Islam. Beberapa pemimpin Pas yang lain juga setidak-tidaknya berdiam dan tidak akan menyokong DAP jika menghina Islam.

Persoalannya sekarang Awang bimbang, lagi banyak Nik Aziz bersuara makin banyak kesilapan yang beliau lakukan, yang bukan sahaja merugikan umat Islam malah juga Pas. Mungkinkan beliau perlu berdiam untuk menyelamatkan imej Pas?

Awang Selamat
Pengajaran H1N1

Pada suatu ketika, tahap wabak selesema babi atau influenza A (H1N1) di negara ini tidaklah nampak membimbangkan kalau dibandingkan dengan negara serantau termasuk Singapura.

Namun, keadaan menjadi sebaliknya dengan peningkatan kes begitu mendadak. Singapura lebih terkawal dengan lima kes kematian sementara Malaysia mencatatkan 59 maut - berada pada tahap mencemaskan. Kadar kematian per jangkitan akibat H1N1 Malaysia dikatakan antara tertinggi di dunia dan kedua di Asia Tenggara iaitu 1 dalam 40 kes, Thailand 1 - 119 dan Indonesia 1 - 168.

Sebanyak 59 terkorban angkara wabak itu di negara ini sehingga petang semalam. Tidakkah jumlah korban itu cukup besar? Kenapa ia boleh ke tahap itu sedangkan Malaysia bukanlah negara yang mundur.

Pada ketika Awang menghargai komitmen Kementerian Kesihatan dan pihak-pihak berkenaan menangani kes tersebut, ia sesungguhnya membuka ruang untuk kita menilai apa yang tidak kena. Dalam konsep keselamatan moden, wabak dan memerangi jangkitan sudah diletakkan sebagai ancaman utama kepada keselamatan. Tetapi pendekatan kita masih di takuk lama.

Antara cara termudah ialah media diminta jangan membesar-besar penularan wabak H1N1 di peringkat awal awal kononnya bimbang akan menimbulkan kegemparan dan menjejaskan sektor pelancongan. Media juga diminta elak guna istilah selesema babi sedangkan istilah itu lebih menggerunkan orang ramai. Stesen penyiaran utama dunia seperti CNN dan BBC turut menggunakan istilah dengan maksud sama (swine flu).

Lihatlah apa jadi sekarang? Bukanlah Awang mahu mencari salah sesiapa. Yang penting ambillah pengajaran daripada isu H1N1 ini. Banyak persoalan yang melingkari kita misalnya diketahui H1N1 sudah di tahap bahaya tetapi apa tindakan kita? Untuk menentukan sama ada sekolah tutup atau buka dan larangan perhimpunan ramai, juga masih tidak jelas.

Apakah kita mahu menunggu lebih ramai mati baru mengisytiharkan darurat wabak dan langkah yang lebih konkrit? Apabila kematian sudah tidak terkawal, adalah terlambat untuk bertindak dan apakah rakyat akan dipersalahkan nanti? Lakukanlah post mortem yang berani untuk mengenal pasti kelemahan kita. Jika perlu belajar daripada Singapura, belajarlah.

Kenyataan Mursyidul Am Pas, Nik Aziz Nik Mat bahawa DAP boleh menghina Islam, mengundang bantahan pelbagai pihak dari kalangan orang Islam.

Setelah dikritik hebat kerana menentang perbincangan idea kerajaan perpaduan dan menghina UMNO ("pergi jahanam dengan UMNO" dan "UMNO lebih buruk daripada komunis"), sekali lagi masyarakat Islam membidas Menteri Besar Kelantan itu.

Rumusan yang dibuat oleh kalangan orang Islam ialah Nik Aziz tidak lagi boleh menjadi sandaran dalam menjaga kesucian agama Islam serta perpaduan ummah.

Kenyataan beliau lebih menjurus menjaga kepentingan politik dan bukan kepentingan Islam. Sudah menjadi bahan sinikal termasuk di kalangan ahli Pas, Nik Aziz dikatakan rela mengutamakan kepentingan DAP daripada menjaga kepentingan Islam. DAP dulu, Islam kemudian.

Sebab itu, tiada pemimpin Pas tampil mempertahankan kenyataan beliau kerana sedar apa yang dinyatakan oleh Nik Aziz berhubung isu itu adalah salah. Awang turut menerima panggilan daripada seorang profesional yang menjadi aktivis Pas bahawa komen Nik Aziz dikhuatiri menjadi liabiliti kepada parti itu.

"Kami tidak mahu Tok Guru dilihat membawa malu kepada Islam sebagaimana yang dilakukan oleh Ayah Pin (pengamal ajaran sesat yang sedang diburu pihak berkuasa)," katanya lagi.

Lalu aktivis itu menyatakan kenyataan Nik Aziz tidak mencerminkan pemikiran seluruh pemimpin dan ahli parti itu. Katanya, Nik Aziz juga manusia biasa dan tidak terlepas daripada kesilapan. Dari satu segi Awang setuju. Tetapi persoalannya sudah terlalu banyak kesilapan yang beliau lakukan, yang dikhuatiri boleh membawa mudarat kepada umat Islam dan kesucian agama.

Adakalanya Awang pelik hujah Nik Aziz selalu berbelit-belit dan tidak konsisten, dulu haram sekarang tidak. Dulu kafir tetapi kini sahabat politik. Bukan Islam luar negara tidak boleh hina Islam, anehnya DAP boleh. Memang banyak kenyataannya yang meragukan termasuk boleh bekerjasama dengan syaitan dan memperlekehkan sesama orang Islam. Sesungguhnya umat Islam mengharapkan walaupun Tok Guru adalah orang politik tetapi dapat mempertahankan kepentingan Islam mengatasi pertimbangan politik. Itulah yang dibuktikan oleh Ahli Parlimen Kulim/Bandar Baru (PKR) Zulkifli Nordin, yang tidak gentar mendahulukan kepentingan Islam. Beberapa pemimpin Pas yang lain juga setidak-tidaknya berdiam dan tidak akan menyokong DAP jika menghina Islam.

Persoalannya sekarang Awang bimbang, lagi banyak Nik Aziz bersuara makin banyak kesilapan yang beliau lakukan, yang bukan sahaja merugikan umat Islam malah juga Pas. Mungkinkan beliau perlu berdiam untuk menyelamatkan imej Pas?

Awang Selamat
Musang berbulu ayam

Oleh Zin Mahmud & Ku Seman Ku Hussain

Pandangan 1 - Setiap bangsa dan negara mempunyai wira. Mereka ini patriotik, sayangkan negara dan sanggup berkorban untuk bangsa. Tetapi kalaulah semua negara mempunyai wira, maka pasti mereka sentiasa berjaya.

Apabila disebut bangsa dan negara, ia merujuk kepada dua entiti yang boleh ditukar ganti. Negara adalah wilayah dan institusi-institusi pemerintahan dan pentadbiran. Sementara rakyat dan penduduknya adalah bangsa di negara itu.

Wira menggambarkan seseorang yang bukan saja memiliki semangat sayangkan bangsa dan negara yang luar biasa tetapi juga mempunyai keupayaan luar biasa. Maka jika ada wira-wira ini di kalangan bangsa berkenaan, pastinya negara mereka ini bukan saja selamat tetapi juga cemerlang.

Bagaimanapun itu tidak berlaku. Ada masa sesebuah bangsa dan negara tidak mempunyai wira, maka mungkin juga ia gagal untuk berjaya kerana keadaannya tanpa kepimpinan dan tenaga kepahlawanan bagi membelanya.

Tetapi tidak kurang pula bangsa dan negara kecundang kerana ada tokoh yang berlawanan dengan sifat seseorang wira. Sosok yang digelarkan sebagai pengkhianat ini bertentangan dengan sifat wira. Kalau seseorang wira itu menaikkan bangsa dan negara, maka pengkhianat adalah bertentangan dengan wira.

Bangsa dan negara adalah suatu entiti. Wira membela dan membangunkannya. Sementara pengkhianat menjatuh dan menghancurkannya.

Pandangan 2 - Sejarah adalah cermin untuk menoleh masa silam dan petunjuk masa depan. Suatu peristiwa dan watak-

watak manusia yang tercatat dalam sejarah tidak pernah mati dan tidak terhenti apabila berakhirnya sesuatu zaman. Maka, untuk menentukan tuju masa depan, kita wajar mengambil iktibar dari sejarah. Tujuannya yang buruk tidak berulang dan yang baik dapat dilangsungkan.

Salah satu watak yang tercatat dalam semua sejarah tamadun manusia selain daripada pejuang adalah pengkhianat. Tamadun sehebat mana sekalipun akan hancur, perjuangan yang sebesar apa sekali pun akan gagal apabila gagal menghapuskan pengkhianat yang berada di gelanggang yang sama. Orang Melayu menggambarkan pengkhianat tidak kira dalam konteks negara, masyarakat atau organisasi sebagai musang berbulu ayam.

Nama-nama seperti Si Kitul, Raja Mendaliar semasa Empayar Melaka, Brutus semasa Empayar Rom tahun 42 Sebelum Masihi, Aldrich Ames semasa era Perang Dingin Amerika Syarikat (AS) dengan Kesatuan Soviet, Augusto Pinochet seorang jeneral yang akhirnya merampas kuasa daripada Presiden Chile, Salvador Allende atau Alexander Butterfield pada era Presiden AS, Richard Nixon sentiasa menjelma walaupun dalam wajah dan bentuk yang lain.

Dalam budaya dan masyarakat apa sekalipun, manusia yang menyalahgunakan kuasa dan kepercayaan adalah pengkhianat, apa lagi perbuatan itu memberi kesan buruk kepada rakyat.

Dalam semua sejarah manusia juga mencatatkan bahawa pengkhianat bukanlah dari luar. Tetapi watak pengkhianat adalah kalangan dalam masyarakat. Inilah yang menyukarkan untuk dikenalpasti yang mana musang dan musang yang berbulu ayam.
Perdana Menteri paling gembira

Kepada suami seorang bintang filem yang memohon ampun darinya, Tunku bertanya: "Hang dah puas aku tak main bini hang"

Bagi kebanyakan wartawan mengenangkan Tunku Abdul Rahman Perdana Menteri Malaysia Pertama adalah mengingati suatu zaman yang riang, ceria dan gembira seperti perwatakan Tunku sendiri.

Tunku pernah mengisytiharkan dirinya sebagai Perdana Menteri paling gembira di dunia sehinggalah berlaku peristiwa pergaduhan perkauman pada 13 Mei 1969.

Ketika api sedang membakar di Chow Kit Road dan Kampung Baharu Kuala Lumpur dalam peristiwa itu, Tunku memanggil kawan-kawannya untuk bermain poker di kediamannya. Beliau mengakuinya bila saya tanya sama ada benar atau tidak dakwaan Dr. Mahathir dalam perkara ini yang tersebar dalam surat terbangnya, Tunku tidak teragak agak terus menjawab "memang betul! Salahkah?, Saya bukan ambil duit bapa dia"

Apabila beliau lihat saya tidak mencatat, Tunku berkata," Tulis, tulis" dalam satu pertemuan dengannya tidak lama selepas peristiwa 13 Mei. Saya tulis tetapi tidak menulis untuk siaran akhbar kerana bila saya bertanya dengan Ketua Setiausaha Sulit Tunku Datuk Nik Hassan Nik Abdul Rahman, saya dinasihatkan tak usah tulis.

Tunku selalu berterus terang. Dalam kempen pilihan raya 1990 di mana beliau menyokong Parti 46 menentang Barisan Nasional, Tunku dalam suatu ucapannya di Kuala Lumpur berkata, "Kalau kita kalah mampus". Kenyataan itu saya gunakan di muka satu akhbar Utusan Malaysia.

Sidang akhbar yang diberikannya setiap Rabu selepas sidang kabinet semasa menjadi Perdana Menteri adalah amat ditunggu tunggu oleh para wartawan tempatan dan juga asing. Biasanya sidang akhbar itu yang saya liputi dalam tahun 60-an diadakan di tangga pintu masuk ke bangunan utama Parlimen di mana terletak pejabat perdana menteri. Tunku berdiri di tangga dan para wartawan mengelilinginya.

Zainuddin Maidin ialah bekas Ketua Pengarang Kumpulan Utusan.

e-mel: zainudinmaidin@gmail.com
50 tahun Turki mengetuk pintu masuk Eropah

ADA ulang tahun peristiwa penting tidak dirayakan sedangkan ia abadi dalam ingatan. Demikian halnya dengan Turki yang memohon 50 tahun lalu untuk menyertai Kesatuan Eropah (EU), tetapi masih terus mengetuk pintu hingga kini.

Seperti dilaporkan oleh agensi berita asing Turkey Marks 50 Years of Knocking on Europe's Door pada 31 Julai lalu. Antara masalah ialah tentang dari negara Perancis dan Jerman walaupun Amerika Syarikat berkali-kali menyuarakan sokongan kepada Turki.

Segera timbul ialah pertanyaan sama ada tentangan kepada permohonan itu kerana hampir semua rakyat Turki sejumlah lebih 70 juta beragama Islam. Dan adakah juga tentangan tersebut berkaitan dengan pelbagai peristiwa yang berlaku semasa pemerintahan Empayar Osmaniah di masa lampau terhadap kaum Armenia dan Kurdish.

Walhal empayar tersebut telah dibubarkan dan Turki diisytiharkan sebagai republik pada tahun 1923. Seperti berlaku adanya Empayar Osmaniah yang Islam menguasai beberapa negara Eropah pada bahagian tenggara. Pun tidak diampuni?

Wal halnya juga sewaktu perang dingin antara kuasa-kuasa Barat dan komunis dahulu. Turki menjadi benteng pertahanan yang melindungi negara-negara Eropah Barat. Apakah sumbangan dan pengorbanan begitu penting tidak lagi dihargai dan dilupai?

Catatan silam diulangi: Pada 31 Julai 1959 Perdana Menteri Turki ketika itu, Adnan Menderes mengumumkan permohonan Turki untuk menyertai European Community (kemudian bertukar nama menjadi European Union).

Hal tersebut dijelaskan oleh seorang wartawan kanan Turki, bernama Mehmet Ali Birand baru-baru ini. "Permohonan itu diajukan oleh Perdana Menteri Turki yang dipilih secara demokratik bagi kali pertama, tetapi kemudian dihukum gantung dalam rampasan kuasa pihak tentera pada tahun 1960."

Pihak berkuasa European Community kemudian menolak permohonan Turki, tetapi pada tahun 1963, kedua pihak menyetujui satu perjanjian bersekutu yang membolehkan Turki memohon kemudiannya.

Hanya pada tahun 1999, Turki memperolehi status rasmi menjadi calon - ahli European Union. Rundingan demi rundingan berlaku hingga 2005.

Mehmet Birand menambah: "Menyertai dunia Eropah telah menjadi impian sejak zaman Empayar Osmaniah." Empayar tersebut lahir pada abad ke-13.

sempadan

Pada Abad ke-16, empayar tersebut merebak dari sempadan Poland hingga ke Teluk Parsi dan dari Algeria hingga ke Barat Caspian, termasuk kawasan Israel ketika ini, Iraq, Lebanon, Syria dan Yemen. Turut serta negeri-negeri wilayah Balkan. Empayar tersebut bubar selepas Perang Dunia Pertama.

Agensi berita Barat baru-baru ini mencatatkan kenyataan seorang pegawai kanan Presiden Turki, Abdullah Gul: "Kesatuan Eropah menjanjikan hak-hak asasi lebih merata dan kebebasan- kebebasan lebih meluas. Dan apa jua tuntutan dari Turki akan memberi faedah kepada rakyat." Namun, pegawai kanan tersebut tidak mahu namanya disebut.

Terbit beberapa waktu lalu ialah buku berjudul Civil Society in The Muslim World, termasuk keadaan di Turki. Lalu disebut betapa ia dipanggil Papa State (Baba Davlet) oleh pihak-pihak lain kerana bertindak seperti bapa.

Seterusnya disebut betapa politik Turki sejak tamat Perang Dunia Kedua begitu pantas proses demokrasinya. Kawasan-kawasan perkampungan dan luar bandar menjadi bandar-bandar yang maju.

Dalam pada itu, timbul isu-isu agama, termasuk tuntutan sebilangan pihak supaya wanita Turki dibenarkan memakai tudung. Ia menjadi isu hangat sejak 1980-an dalam kancah politik Turki, tetapi tidak ada penyelesaian.

Pemerintahan satu parti politik (Parti Republikan) yang lahir sebelum perisytiharan Republik Turki pada tahun 1923 berakhir pada ahun 1945. Beberapa parti politik baru muncul kemudiannya.

Di kalangan dunia Barat pula, nama penulis Turki paling terkenal ialah Orhan Pamuk yang, antara lain, menulis mengenai Istanbul (dulunya bernama Constantinople semasa pemerintahan puak Kristian sebelum empayar Osmaniah). Bukunya diberi nama Memories of a City.

Para pelancong dari negara-negara pada masa lampau menghiasi Istanbul dengan pelbagai fantasi dunia Timur, iaitu yang dianggap menakjubkan dan bukan kebaratan sifatnya.

Dalam pada itu, Kamal Attaturk yang mengisytiharkan Turki menjadi republik disifatkan sebagai seorang yang paling Westernised kerana tindakan-tindakannya supaya Turki menjadi negara sekular.

dikuasai

Turut menimbulkan masalah ialah pendaratan tentera Turki di pulau Cyprus pada tahun 1974. Sejak itu, bahagian utara dikuasai oleh Turki dan bahagian selatan oleh Greece. Kerana itu Greece juga menentang kemasukan Turki dalam Kesatuan Eropah.

Antara yang melabur di negeri Turki kini ialah Microsoft. Dalam satu iklannya dicatat mengenai Turki mempunyai penduduk sejumlah 70 juta dan 65 peratus dari mereka berumur kurang dari 34 tahun.

Di samping itu, kira-kira 400,000 pelajar universiti menerima ijazah setiap tahun.

Pertanyaan: Apakah dengan demikian Turki perlu mengetuk pintu tahun demi tahun lagi seperti dilaporkan oleh media Barat?

- Tan Sri Mazlan Nordin ialah Tokoh Wartawan Negara 2001.
Usaha penjajah rendahkan undang-undang Islam

Ada sebahagian pembaca memberikan respon tidak menyukai saya membuat analisis seperti mana dua minggu lalu. Mereka hanya mahukan kisah sebenar yang berlaku di sekitar Natrah. Sebaliknya sebahagian yang lain yang menghantar e-mel dan melayari blog saya menyukai analisis.

Bagi saya secara peribadi, oleh kerana terlalu lama berada dalam isu Natrah, dan seringkali melayani nostalgia Natrah, saya fikir kali ini biarlah saya tampil dengan membuat analisis. Analisis penting bagi saya kerana itu adalah hasil pemikiran dan tanggapan terhadap sejarah lalu untuk kebaikan sejarah akan datang, agar sejarah pahit tidak berulang dek kebodohan kita sendiri.

Bagaimanapun demi kebahagiaan pihak yang inginkan kisah sebenarnya, saya persembahkan mengikut kronologi. Kepada pembaca yang inginkan analisis, bersabarlah kerana saya akan bersama anda apabila selesai kisah sebenarnya di perihalkan.

Perbicaraan Pertama Natrah

Natrah bersama dengan Che Aminah terpaksa ke Singapura dari kemaman Terengganu atas tuntutan saman yang dikemukakan Jacob Van Der Gaag, yang menjadi pemangku konsulat Belanda di tanah jajahan. Van der Gaag memohon Mahkamah Tinggi Singapura mengeluarkan perintah di bawah Ordinan Kanak-Kanak mengarahkan supaya Che Aminah menyerahkan Natrah kepada ibu bapanya di Belanda.
Dituduh bersalah pada nenek moyang

SAYA terus dikecam hebat oleh akhbar Cina yang saban hari memanipulasikan tulisan-tulisan saya untuk menagih simpati. Seolah-olah sudah tidak ada berita lain yang ingin disiarkan. Lebih menyedihkan laman-laman web Cina dan bahasa Inggeris turut terikut dengan rentak gendang akhbar rasis ini. Saya dikecam dengan kata-kata yang amat kesat sehingga tidak tergambar masih adakah makhluk seperti ini dalam dunia serba moden.

Saya juga dituduh sebagai pengkhianat bangsa. Saya ingin bertanya, apa makna pengkhianat? Siapakah pengkhianat sebenarnya? Pengkhianat ialah mereka yang ingin menghalalkan cara untuk mencapai matlamat jahat dan memenuhi nafsu serakah mereka. Sanggup menghina ajaran agama dan bangsa sendiri dengan mempertahankan keburukan. Menjatuhkan maruah manusia dengan menghalalkan yang haram dan mengharamkan yang halal. Itulah pengkhianat bangsa sebenarnya. Mereka ini amat rendah moralnya di sisi Tuhan Yang Esa.

Saya ingin bertanya kepada pembaca Mingguan Malaysia, wajarkah saya menyaman akhbar-akhbar ini? Jika patut, tolong beri tunjuk ajar kepada saya dalam laman blog saya, ridhuantee.blogspot.com, selepas artikel ini disiarkan. Adakah golongan kaduk naik junjung atau pepat di luar rencung di dalam ini, mungkin perlu diberikan pengajaran. Mudah-mudahan selepas itu mereka akan menjadi lebih bertamadun dan bertata susila dalam menulis berita seperti yang terkandung dalam prinsip Rukun Negara.

Saya fikir, tujuan akhbar ini, terutama China Press memburuk-burukkan saya, tidak lain untuk menutup kelemahan mereka. Tidak ketinggalan untuk melindungi kepentingan peribadi orang tertentu dan parti-parti politik tertentu terutamanya DAP, yang baru mula dapat sedikit kuasa, sudah mahu tunjuk belang. Saya mohon Kementerian Dalam Negeri membaca dan menilai berita dan artikel kiasu ini, mereka menyerang peribadi, bukan menyerang hujah, seterusnya menanamkan kebencian orang Cina terhadap saya.

Dr. Mohd Ridhuan Tee Abdullah ialah Pensyarah Kanan, Universiti Pertahanan Nasional Malaysia.
Perang ideologi ganti fitnah, 'buku lima' pada pilihan raya
Oleh Zainul Arifin
zainul@nstp.com.my

Hilang adab, maki hamun bila emosi memuncak ketika berkempen

KADANG-KADANG kita susah hati bila ada pilihan raya, terutama pilihan raya kecil di mana seluruh perhatian negara akan tertumpu di sesuatu kawasan.

Kebimbangan ini bukan kerana calon atau parti yang disokong kalah, tetapi kerana kempen yang semakin hari semakin berani. Berani bukan dalam erti kata memperjuangkan ideologi politik, tetapi lebih berani melangkaui ukur adab dan tata susila.

Segala sumber parti-parti politik pun akan tertumpu ke tempat yang selalunya kebanyakan kita tidak pernah dengar pun. Bukit Selambau, Bukit Gantang, Manik Urai, Batang Air dan kini Permatang Pasir akan dipenuhi kenderaan dari luar dan untuk lebih seminggu orang di situ akan ditatang dengan janji dan dihidangkan kata-kata manis.

Adakalanya dalam keghairahan berkempen terlalu banyak cerita yang dikeluarkan, yang mana sahih yang mana tidak sedikit yang tahu.

Hidup kita bukan saja dikawal oleh undang-undang, tetapi lebih penting ialah tata susila dan kebudayaan kita. Undang-undang boleh membuat kita menjadi rakyat yang patuh, tetapi tatasusila dan budi bahasa akan menjadikan kita rakyat yang baik.

Namun bila pilihan raya datang, segalanya dilupakan. Mungkinkah saingan politik yang menyebabkan kita lupa akan budi bahasa kita?

Maknanya, jika dulu kita berdebat menonjolkan dan menjual ideologi kita, kini kita cari jalan mudah dengan memburukkan lawan. Selalu juga diselangi dengan maki hamun dan fitnah.

Jika dulu kita hanya bawa sepanduk kini kita tambah dengan membawa kayu dan batu. Ada yang datang berkempen bukan untuk menaikkan semangat dan menjulang partinya, tetapi sebaliknya mengapi-apikan kemarahan terhadap lawan.

Ini mungkin boleh masuk kategori politik kehancuran, di mana untuk menang apa saja sanggup dilakukan.

Sejak bila pilihan raya kita menjadi ganas dan tegang? Sejak bila orang macam hendak bergaduh saja bila berkempen pilihan raya?

Yang jelas kebanyakan yang terlalu emosional di dalam pilihan raya adalah orang Melayu, yang tahan bas, yang koyak bendera, yang bertumbuk dan yang memaki hamun dan mengejek orang lain. Boleh kata semuanya tabiat orang Melayu yang dikatakan baik, tewas dengan virus demam pilihan raya.

Mungkin sebab orang Melayu lebih ramai, maka kita mungkin nampak hanya orang Melayu yang menunjuk perasaan di jalan raya. Antara beribu-ribu mengiringi calon di hari penamaan, yang menjerit-jerit dan menunjuk buku lima antara satu sama lain adalah orang Melayu.

Pada masa berkempen, yang berarak ke sana-sini bawa bendera dengan motosikal adalah orang Melayu.

Mungkin juga orang Melayu memang suka perkara-perkara macam ini kerana tidak payah banyak berfikir. Dengar saja cakap orang politik, lagi petah pidatonya, mestilah lebih betul isi kandungannya.

Kenapakah, jika bangsa kita dikatakan berbudi bahasa, apabila pilihan raya, segalanya bertukar? Bahasa dan kelakuan yang dianggap tidak sesuai menjadi satu kebiasaan.

Kita perlu berhati-hati supaya yang jarang-jarang tidak menjadi kebiasaan dan yang biasa menjadi lumrah.

Satu fenomena di pilihan raya kini ialah kecenderungan untuk menyalahkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR). Selepas pilihan raya ada saja yang tidak kena dan syak wasangka ditimbulkan terhadap keupayaan dan integriti suruhanjaya.

Tidak kira menang atau kalah, tujuannya seolah-olah ingin mempengaruhi pandangan orang ramai terhadap institusi itu.

Jika menang dikatakan undi mungkin lebih banyak kalau SPR tidak pincang. Jika kalah, sudah tentulah kerja tidak baik SPR.

Bahayanya kenyataan seperti ini ialah ia akan menghancurkan institusi itu di kaca mata rakyat, sedikit demi sedikit. Jadi bila kita ada pilihan raya umum nanti, mungkin kepercayaan rakyat sudah terhakis dan keputusan akan lebih mudah ditolak, sama ada betul atau tidak.

Jika SPR diragui tiada pihak yang untung nanti, baik kerajaan atau pembangkang. Menang kalah mereka akan diragui dan rakyat akan keliru yang mana wakil yang sah dan yang mana yang dianiaya.

Kita ada antara dua hingga tiga tahun untuk menentukan SPR menjadi satu badan yang boleh dianggap sebagai pengadil bebas di dalam perjalanan proses demokrasi kita. Apa yang perlu dilakukan ialah memantapkan SPR dan memperbaiki kelemahan yang ada, serta menaik taraf proses-proses yang ada.

SPR perlu mengadakan satu kempen penerangan di mana ia menjemput semua lapisan melihat bagaimana ia berfungsi. Selak semua langsir yang menutup segala operasinya, buka semua tingkap dan pintu supaya rakyat boleh menjengok bagaimana ia bekerja.

Jemput pengkritiknya yang paling lantang untuk berdialog dan mengkaji operasinya. Besar kemungkinan pengkritik akan enggan datang kerana jika segalanya telus dan teratur, habislah satu modal kempen.

Di dalam dua tiga tahun ini jadikan hubungan awam satu misi utama SPR.

Rasanya, walaupun tidak sedap di hati, kita patut menjemput pemerhati luar untuk mengkaji sistem pilihan raya kita daripada pendaftaran pengundi, kempen dan kepada proses pengundian kita. Segala isu yang berbangkit ketika pilihan raya seperti pengundi hantu, undi pos, media massa, jentera kerajaan harus dibuka untuk tontonan dan kajian semua.

Tugas utama kerajaan ialah meyakinkan rakyat bahawa sistem pemilihan wakil mereka ke Parlimen dan Dewan Undangan Negeri adalah tulus dan adil. Ini penting kerana sudah tentu ada cubaan ingin menimbulkan syak wasangka terhadap institusi pengendalian pilihan raya.

Mula-mula bawa pemerhati ke pilihan raya kecil dan kemudian di pilihan raya umum. Ini penting kerana ia mempunyai dua serampang � membuat sistem pemilihan kita lebih mantap dan mengurangkan sangsi dan syak terhadap proses demokrasi kita.

Ini penting kerana bila rakyat yakin tentang proses pilihan raya kita, tidak mudah ia akan dijadikan modal politik. Kita lihat di beberapa negara apabila rakyat tidak yakin, maka kerajaan yang dipilih akan sentiasa diganggu-gugat.

Apabila rakyat yakin juga dengan sistem pilihan raya kita, masa itulah peperangan ideologi akan menggantikan maki hamun dan buku lima di pilihan raya kita.
Promosi sastera harus bergerak lebih pantas

Oleh Anwar Ridhwan

Penerbitan semula karya, kemasan serta reka bentuk buku aspek utama masuki pasaran global

MUTAKHIR ini begitu banyak produk dikeluarkan setiap hari, sama ada produk domestik, mahu pun produk internasional. Jenis produk itu berbagai-bagai pula, daripada produk pertanian, hinggalah kepada produk industri berat. Setiap produk dikeluarkan dengan matlamat untuk dijual. Tidak ada produk yang dikeluarkan hanya untuk tujuan disimpan, atau sekadar untuk memuaskan ego pengeluarnya, tanpa memikirkan keuntungan, atau sekurang-kurangnya titik pulang modal.

Oleh sebab itu setiap pengeluar biasanya menyediakan peruntukan khas, dalam bentuk kewangan, untuk tujuan promosi. Dalam lambakan produk yang banyak, promosi yang berkesan bukan saja akan memperkenalkan khalayak pengguna kepada sesuatu produk, malah boleh mempengaruhi pengguna untuk membeli produk tersebut.

Daripada 50 jenama produk yang paling terkemuka di dunia dewasa ini, hanya empat jenama produk China tersenarai di dalamnya; pada hal China sedang bangkit dengan hebatnya sebagai kuasa ekonomi baru dunia. Masalah yang dikenal pasti adalah kerana China belum menyediakan peruntukan serta pelan strategik yang berkesan bagi mempromosikan lebih banyak jenama produknya. Pengeluar semua produk menyedari, sesuai dengan kemajuan industri teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) dan dasar globalisasi, setiap produk yang dikeluarkan mempunyai potensi pasaran antarabangsa yang meluas, yang boleh memberi pulangan kewangan yang besar.

Satu daripada produk yang tidak boleh diabaikan ialah produk seni seperti karya sastera. Sejak beberapa dekad yang lalu, banyak negara di dunia ini, melalui penerbit, sudah mempromosikan karya sastera dengan hebat, sama ada di dalam negeri, mahu pun di luar negara. Promosi yang berkesan bukan saja berhasil menjual karya sastera, malah mendatangkan pulangan kewangan yang bertambah melalui pembelian hak cipta, dan produk sampingan industri kreatif. Perluasan medium penyiaran sudah memberi manfaat langsung kepada pengarang dan penerbit, sesuai dengan akta yang memberikan perlindungan harta intelek kepada mereka.

Disedari atau pun tidak, promosi sastera nasional dalam negara ini belum mencapai tahap yang boleh dibanggakan. Dalam suasana dan ketika tertentu, sastera nasional itu seolah-olah digerhanai oleh sastera dalam bahasa asing, terutama sastera Inggeris. Hal ini demikian kerana dalam suasana dan ketika yang tertentu itu, promosi sastera Inggeris dibuat dengan lebih hebat dan rapi berbanding promosi terhadap sastera nasional. Gejala ini pastilah mencalarkan imej sastera nasional di negaranya sendiri.

Bagaimanapun, situasi promosi sastera nasional ke peringkat antarabangsa mulai menunjukkan tanda positif, melalui usaha yang dilakukan oleh kepemimpinan baru Institut Terjemahan Negara Malaysia (ITNM). Akan tetapi tugas ini tidak sewajarnya dibebankan kepada ITNM saja. Institusi lain yang diberi tanggungjawab wajar berperanan lebih aktif, termasuk gerakan penulis bertaraf nasional yang sepatutnya turut mengetengahkan penulis nasional ke pentas antarabangsa. Hal ini perlu dilakukan kerana negara lain sedang rancak mempromosikan sastera (dan sasterawan) nasional masing-masing.

Pada peringkat rantau pun, promosi sastera nasional sangat terbatas. Promosi berkala dapat dilihat tatkala pengarang kita menerima anugerah atau hadiah peringkat rantau, seperti SEA Write Award, Anugerah Sastera MASTERA, atau Hadiah Sastera MASTERA; serta sambutan penghargaan pasca acara.

Kini ada lebih 80 bahasa yang penting dan agak penting di dunia, masing-masing mempunyai akhbar, penerbitan, serta media elektroniknya. Banyak negara luar sedang berlumba-lumba mempromosi sastera nasional masing-masing ke sebanyak mungkin bahasa-bahasa dunia itu. Langkah pihak kita berlegar seputar empat atau lima bahasa seperti Inggeris, Perancis, China, Russia dan Jerman, hendaklah dianggap sebagai langkah awal untuk menuju pentas yang lebih luas dan besar.

Usaha menjadikan sastera nasional sebagai warga sastera dunia yang berkesan, hanya boleh menjadi realiti dalam tempoh lima hingga sepuluh tahun yang akan datang, jika lonjakan besar-besaran terhadap penterjemahan dan promosi dapat dilakukan.

Usaha promosi sastera nasional ke peringkat antarabangsa barangkali wajar turut mengenal pasti sejumlah kira-kira 500 tokoh antarabangsa yang terdiri daripada sarjana sastera yang terkenal, editor majalah sastera , editor jurnal sastera, editor akhbar yang mempunyai 'literary supplement', pimpinan institusi yang berkaitan sastera (termasuk sarjana-sarjana bahasa dan sastera Melayu/Indonesia di institusi-institusi pengajian tinggi luar negara), pengkritik sastera, penulis dan seumpamanya � untuk dijadikan perantara dan pembicara sastera nasional kita.

Barangkali perlu juga diterbitkan serta disebarkan buletin mengenai sastera nasional dalam terjemahan, setiap empat atau enam bulan sekali, kepada kira-kira 500 tokoh yang sudah dikenal pasti seperti di atas. Buletin ini antara lain boleh mengandungi biografi ringkas sasterawan nasional, memperkenalkan penulis muda yang berbakat, menyiarkan cerpen dan beberapa buah puisi terjemahan, resensi beberapa karya sastera, senarai karya sastera yang telah diterjemahkan ke dalam bahasa asing, serta makluman kegiatan sastera yang akan dilangsungkan. Kandungan yang sama boleh diterbitkan dalam bentuk buletin elektronik yang boleh dicapai melalui internet, untuk khalayak yang lebih luas.

ITNM turut menerbitkan semula beberapa karya sastera nasional yang diterjemahkan sebelum ini, di samping judul baru. Ini adalah langkah yang baik. Khabarnya ITNM juga sedang mencari penerbit luar negara yang boleh bekerjasama menerbit, mempromosi dan memasarkan karya sastera kita. Biasanya penerbit asing lebih peka berhubung aspek kemasan dan reka bentuk buku yang sesuai, untuk dipasarkan di peringkat global. Pemasarannya hendaklah turut mengambil kira kemudahan pembelian melalui internet.

Sejak beberapa tahun kebelakangan, hampir tiada berita mengenai sasterawan kebangsaan kita yang diperkenalkan ke pentas antarabangsa, lebih-lebih lagi secara yang amat sistematik. Kita sesungguhnya tidak kekurangan tokoh puisi, cereka dan drama yang boleh ditampilkan ke peringkat global.

Khalayak sastera khususnya pastilah mengharapkan, dalam tempoh terdekat ini pelbagai judul sastera tradisional yang dianggap genius bangsa Melayu, dan karya sastera moden kita diterjemahkan ke dalam pelbagai bahasa dunia. Dalam konteks sastera moden, sastera kita mampu menawarkan kepada dunia buah tangan daripada penulis-penulis terkenal tanah air, termasuk karya penulis generasi baru dan muda.

Penulis ialah Sasterawan Negara dan Dekan Fakulti Penulisan Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan
Wakil rakyat tak berilmu gagal jaga sensitiviti kaum

Oleh Ahmad Naim Tahir
bminggu@bharian.com.my




Kepentingan politik boleh mengaburi mata hingga kesan sesuatu kenyatan tidak diambil kira

DULU rakyat hidup aman damai - Melayu, Cina, India, Sikh, Orang Asli mahupun Serani - semua bersatu hati, menjalin hubungan penuh harmoni walaupun dari segi politiknya berbeza ideologi.

Jika ada pun isu, tidaklah seteruk situasi kini yang menyaksikan mufti juga dimaki, ayat suci al-Quran dimanipulasi sesuka hati demi menarik khalayak Melayu yang mendengar ceramah pemimpin DAP, manakala `fatwa' agama yang dikeluarkan dilihat lebih kepada syok sendiri.

Politik perkauman yang sudah menipis kini tebal semula, hujah pendakwah Islam pun ditegur pemimpin Cina, malah ada yang tidak mahu memakai songkok pada majlis dihadiri raja, alasannya kerana bukan Melayu tidak diberi status Bumiputera.

Ada pula berterusan mencabar agama rasmi negara, seperti mengaitkan Islam sebagai ekstremis dan mendakwa sebuah pertubuhan agama yang berdaftar sebagai pengganas kerana memperjuangkan syariah Islam.

Mengapa kenyataan dan kelakuan yang sensitif tetap tercetus - apakah kerana individu itu gila glamor, terlalu ghairah pertama kali menjadi wakil rakyat, kekurangan pengalaman kerana usia masih muda atau berasa diri dan parti mereka kian hebat.



Jika diimbas, isu seperti itu semakin menjadi-jadi selepas pilihan raya umum 2008 yang disifatkan tahun tercetusnya `krisis politik tanah air' apabila sokongan kepada kerajaan Barisan Nasional (BN) merudum teruk.

Keputusan itu juga satu kejutan kepada calon parti pembangkang, lalu mereka yang tidak berpengalaman dan tidak membuat persediaan menjadi ahli politik atau lebih mudah ditakrif sebagai `bidan terjun' menjadi terlalu `berpolitiking'.

Bagi Ahli Parlimen Balik Pulau, Mohd Yusmadi Mohd Yusuff, 34, tanggapan bahawa faktor usia dan kekurangan pengalaman mencacatkan tanggungjawab wakil rakyat muda atau yang kali pertama diundi menang pilihan raya adalah kurang tepat.

Ketua Angkatan Muda Parti Keadilan Rakyat (PKR) Pulau Pinang yang kali pertama bertanding pilihan raya umum tahun lalu dan menang, berkata isu yang disifatkan sebagai sensitif itu sebenarnya bukan sensitif.


"Ia isu fundamental... isu agama dan bangsa kalau dilihat dari segi sejarahnya ialah isu fundamental atau isu pokok yang berjaya membentuk pemimpin muda. Isu yang dikatakan sensitif itu sama juga dengan isu lain... seperti hak asasi dan pembangunan," katanya.

Katanya, alaf ini membentangkan cabaran politik lebih kritikal, bukan lagi sekadar membincangkan isu remeh temeh dan menganggap apa juga kenyataan berkaitan agama dan kaum oleh penganut agama dan bangsa lain sebagai sensitif.

"Semua pihak perlu saling memahami, bukan pemahaman palsu atau yang dikatakan atas dasar toleransi... bertolak ansur tetapi tidak faham. Mana mungkin satu penyatuan dapat dicapai jika kita berada dalam kejahilan," katanya.

Katanya, isu sensitif yang dicetuskan perlu dibincang dan diperjelaskan melalui wacana atau dialog tanpa dibelenggu sentimen politik sempit sehingga apa saja yang diperkatakan pemimpin pembangkang dianggap bermotifkan politik.

Pandangan pemimpin muda PKR itu bagaimanapun disanggah Ahli Parlimen Sri Gading, Datuk Mohamad Aziz menganggap pemimpin politik yang sengaja mencetuskan isu sensitif sebagai `mengada-ngada'.

"Wakil rakyat ini macam-macam jenis, yang penting kita tahu kita mewakili rakyat. Antara tugas penting, selain mengetengahkan masalah rakyat ialah mesti peka dengan Perlembagaan negara, adat, budaya dan agama.

"Ia bukan benda baru, sudah dipegang sejak berpuluh tahun dulu, mengapa sekarang mengada-ngada... nak yang itu, tak nak yang ini. Bagi saya, wakil rakyat jenis ini sepatutnya tidak dipilih oleh rakyat," katanya.

Mohamad yang berpengalaman enam penggal atau hampir 30 tahun sebagai wakil rakyat pada peringkat Dewan Undangan Negeri (DUN) dan Parlimen di Johor, berkata pemimpin dan rakyat perlu tahu menghormati sensitiviti kaum lain.

"Bukan setakat menghormati, perlu menghayatinya. Ia tiba-tiba tak mahu pakai songkok pada majlis dihadiri sultan, sedangkan budaya di Malaysia berteraskan bangsa Melayu yang salah satunya ialah bersongkok.

"Mahu atau tidak, kita tidak boleh tolak hakikat Malaysia adalah Tanah Melayu, ada raja dan sultan, adat resam dan budaya, agama rasmi. Semua ini diterima, pemimpin bukan Melayu dulu terima... mengapa kini ada yang mahu menolaknya," katanya.

Timbalan Pengerusi Tetap Umno itu berkata, isu seperti pemimpin pembangkang enggan memakai songkok itu sebenarnya mengandungi unsur perkauman dan bermotifkan politik yang boleh menimbulkan suasana tegang.

"Kalau orang India pakai songkok, dia tetap orang India... kalau orang Buddha pakai songkok, agamanya tetap Buddha," katanya sambil menambah bukan faktor tiada pengalaman atau usia muda menyebabkan pemimpin mencetuskan isu perkauman, tetapi kerana ada agenda tersembunyi.

Seperti juga isu agama, katanya, orang Melayu yang berpakat dengan parti lain untuk melawan arus, tanpa rasa bersalah menyokong rakan kesepakatan mereka dengan mempertahankan kenyataan yang menyentuh isu agama.

"Baru-baru ini, Nik Aziz (Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat) mempertahankan pemimpin DAP yang menghina Islam. Bagi saya, Pas sekarang bukan lagi memperjuangkan Islam yang melarang umatnya hina agama lain. Wajarkah bukan Islam menghina agama kita," katanya.

Penganalisis politik, Dr Tunku Mohar Tunku Mohd Mokhtar merumuskan punca isu sensitif tercetus kerana pemimpin, wakil rakyat atau `opinion leader' kurang berilmu dan pengalaman, tidak kurang juga atas kepentingan politik atau peribadi.

"Pada saya, tidak wajar kita memperjudikan keamanan dan ketenteraman negara semata-mata untuk kepentingan politik atau peribadi," katanya yang juga Pensyarah Sains Politik Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM).

Kurang ilmu pengetahuan, jelasnya, menyebabkan sesetengah pemimpin berasa tidak bersalah mengeluarkan kenyataan sensitif yang kemudian merebak dan kemungkinan boleh mencetuskan keadaan huru hara dalam negara.

"Macam laporan mengenai pemimpin DAP menuduh Jamaah Islah Malaysia (JIM) itu ekstrim... saya percaya pemimpin itu tidak tahu pun apa itu JIM yang sebenarnya sebuah pertubuhan berdaftar dan dikenali di kalangan umat Islam.

"Mungkin juga pemimpin itu mahukan publisiti, tetapi jika kenyataan tidak bersandarkan ilmu pengetahuan, akan jadi macam inilah... tidak tahu pun apa yang dicakapkan sehingga kenyataan bertukar menjadi isu sensitif," katanya.

Katanya, kekurangan pengalaman sebagai pemimpin juga boleh menyumbang kepada keadaan itu seperti isu enggan memakai songkok pada majlis dihadiri sultan, sedangkan peraturan berkenaan sudah wujud berpuluh tahun dulu.

"Wakil rakyat itu tidak faham yang songkok bukanlah simbol agama sangat, sebaliknya lebih kepada budaya Malaysia yang memang banyak berasaskan simbol daripada bangsa Melayu," katanya.

Katanya, kepentingan politik kadangkala boleh mengaburi mata hingga kesan daripada sesuatu kenyataan atau perlakuan itu, tidak lagi diambil kira.

"Dalam apa juga tindakan, rujuklah Perlembagaan, Rukun Negara dan kontrak sosial. Jika hanya satu kumpulan rasional dan faham aspek itu, satu kumpulan lain tidak memahaminya, selagi itulah negara berada dalam risiko," katanya.

Akhbar Cina, India ada tugas sebagai suara nasional

Oleh Rohaniza Idris
roha@bharian.com.my

Agenda negara perlu diutama berbanding perjuangan bangsa dan kehendak, tuntutan kaum

SEORANG penulis berbangsa Cina yang kini memeluk Islam dengan berani membangkitkan nasib orang Melayu di bumi Malaysia dalam sebuah akhbar berbahasa Melayu bulan lalu, dan hasilnya selama tiga minggu beliau dihentam teruk dan menjadi tajuk utama kebanyakan akhbar Cina di negara ini.

'Perang' antara penulis berkenaan dengan akhbar Cina pun bermula walaupun niat asal penulis berkenaan menyedarkan orang Melayu Islam mengenai nasib mereka di bumi Melayu bukannya mengecam kedudukan orang Cina dan parti politik Cina, jauh sekali menghentam peranan akhbar berbahasa Cina.

Penulis berkenaan dalam artikelnya, menjawab semua tuduhan dan reaksi akhbar berbahasa Cina berkenaan dan bertegas menyatakan kenyataannya adalah hakikat yang perlu diterima semua walaupun ia pahit untuk ditelan.

Di negara ini, akhbar bagi masyarakat Cina memainkan peranan penting dalam masyarakat Tionghua bukan hanya sebagai medan penyebaran maklumat mengenai bangsa dan negara tetapi berperanan mengekalkan kebudayaan Cina supaya dapat diwarisi dari satu generasi ke generasi yang lain.

Mengikut catatan sejarah, akhbar pertama yang diterbitkan di negara ini ialah Cha Shi Sue Mei Yue Tong Ji Zhuan iaitu akhbar berkaitan keagamaan kaum Cina, pada 1815. Antara 1880 hingga 1919, muncul akhbar berbahasa Cina yang mengandungi unsur politik dikenali Guang Hua Daily, diikuti beberapa lagi akhbar lain. Pada 1920 hingga 1941, akhbar Cina berubah kandungan daripada unsur politik kepada bentuk perniagaan.

Ketika pejuang kemerdekaan sibuk membebaskan negara ini daripada penjajahan British, akhbar Cina turut berperanan menyebarkan perjuangan kemerdekaan. Selepas merdeka muncul akhbar seperti Nanyang Press dan Sin Chew Daily serta Shin Min Daily yang beroperasi dari Singapura yang menjadi suara masyarakat Cina ketika itu menyampaikan cadangan dan pandangan masyarakat berkenaan kepada kerajaan.

Perkembangan dan kemajuan negara menjadikan akhbar Cina terus berkembang dan diterima baik masyarakat berkenaan sehingga timbul peristiwa monopoli akhbar berkenaan oleh seorang usahawan yang mendapat tentangan ramai masyarakat itu.

Pengambilalihan akhbar Nanyang Siang Pau oleh parti terbesar masyarakat Cina, MCA pada 28 Mei 2001 menjadi titik penting dalam sejarah revolusi akhbar berbahasa Cina di negara ini, begitu juga pembelian saham Nanyang Press oleh Tan Sri Tiong Hiew Kiong pada 2006.

Hari ini, ada kira-kira tujuh akhbar Cina diterbitkan di negara ini tidak termasuk majalah mingguan dan majalah politik dalam bahasa Cina yang semakin banyak diterbitkan sama ada dengan kebenaran atau tidak daripada Kementerian Dalam Negeri.

Melihat kepada jumlah, akhbar Cina adalah yang paling banyak berbanding akhbar berbahasa Melayu iaitu seperti Berita Harian dan Harian Metro, selain Utusan Malaysia dan Kosmo, Sinar Harian dan beberapa akhbar mewakili parti politik seperti Harakah dan Suara Keadilan.

Pensyarah Pusat Pengajian Bahasa, Kesusasteraan dan Kebudayaan Melayu, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Dr Teo Kok Seong, berkata akhbar berbahasa Cina sama seperti akhbar vernakular lain yang lebih memberatkan isu mengenai kaum yang menjadi pembaca dan pelanggan akhbar berkenaan.

Keadaan berkenaan menurutnya menjadi akhbar Cina lebih bersikap perkauman tambahan pula hanya orang yang memahami tulisan Cina yang membacanya.

Bukan semua orang boleh membaca tulisan Cina, malah ada orang Cina yang tidak mendapat pendidikan di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina yang tidak membaca akhbar berkenaan.

Justeru, mereka (akhbar Cina) seakan-akan bebas menulis apa saja yang mahu mereka tuntut sehingga mengetepikan jati diri bangsa, nasional dan negara.

Namun, menyedihkan sering kali akhbar arus perdana yang berbahasa Melayu atau Inggeris yang difahami majoriti rakyat Malaysia dilihat lebih bersikap perkauman apabila menerbitkan pandangan dan pendapat atau berita yang mengutamakan orang Melayu.

"Sikap sedemikian tidak seharusnya timbul dan akhbar vernakular seperti akhbar Cina atau Tamil sekali pun tidak sepatutnya menjadi medan untuk bangsa Cina atau India menyatakan pandangan dan membuat tuntutan yang hanya bersikap kepada bangsa saja.

"Jika mereka (akhbar) lebih bertanggungjawab sepatutnya mereka berperanan menjadi medan mengukuhkan lagi jati diri bangsa Cina sebagai warga negara Malaysia, bukan semangat kecinaan semata-mata," katanya yang nyata bimbang dengan perkembangan warga Cina yang lebih cenderung mengagungkan semangat kecinaan berkiblatkan Hong Kong, China dan Taiwan.

Masyarakat Cina perlu berpijak di bumi yang nyata dan menjadi bangsa yang 'di mana bumi di pijak di situ langit dijunjung', perlu realistik dengan menuntut perkara yang tidak munasabah serta terpesong daripada semangat Malaysia.

"Saya tidak kisah jika dikatakan Cina murtad kerana apa yang saya kata adalah benar walaupun pahit. Saya bukannya berani atau celupar sebaliknya saya menyatakan yang benar dan hakikat perlu diterima," katanya.

Perlu diingat bahawa masyarakat Cina atau India di negara ini perlu menjadi Cina atau India Malaysia yang mana menerima masuk kemelayuan ke dalam bangsa mereka seperti bertutur dalam bahasa Melayu.

"Seperti berlaku di Negara Thai, Melayu di sana tidak sama dengan Melayu di Malaysia. Mereka masih bertutur bahasa Siam walaupun masih menggunakan bahasa Melayu dalam kehidupan seharian," katanya.

Sentimen etnik dan tuntutan untuk kepentingan jati diri kecinaan saja sering dimainkan di akhbar Cina yang menyebabkan masyarakat tidak ada jati diri kenegaraan dan usaha mewujudkan konsep 1Malaysia yang dilaungkan mungkin sukar untuk menjadi kenyataan.

Pengarang akhbar Cina sudah sampai masa menukarkan pendekatan akhbar mereka kerana masyarakat Cina di negara ini bukannya tertindas sehingga wujud permintaan dan pandangan yang mustahil dapat dilaksanakan di negara yang mempunyai pelbagai kaum.

"Pada pandangan saya, masyarakat Cina tidak berasakan Melayu hebat maka sukar menerima aspek kemelayuan untuk dipraktikkan termasuk bahasa kebangsaan, bahasa Melayu," katanya.

Sementara itu, Pensyarah Kanan, Jabatan Pengajian Media Universiti Malaya, Dr Abu Hassan Hasbullah, berkata kebanyakan akhbar tidak mengira bahasa di negara ini memang mengamalkan sikap perkauman sama ada sedar atau tidak.

Katanya, memang ada penafian di pihak akhbar mengenai sikap perkauman mereka dan yang lebih menyedihkan semua akhbar lupa mengenai agenda nasional yang perlu diutamakan berbanding perjuangan bangsa dan kehendak serta tuntutan kaum.

"Persepsi yang menyatakan akhbar Cina mengamalkan perkauman timbul kerana banyak cerita mengenai kumpulan pembaca akhbar itu diketengahkan, begitu juga dengan akhbar Melayu dan Tamil.

"Persepsi yang menyatakan akhbar berbahasa Melayu mengamalkan sikap perkauman mungkin timbul kerana akhbar berkenaan tidak lagi berperanan sebagai akhbar nasional atau akhbar untuk semua rakyat," katanya.

Beliau berpandangan, setiap akhbar vernakular memang mempunyai sikap perkauman kerana menampilkan cerita mengenai bangsa dan komuniti mereka termasuk akhbar berbahasa Melayu.

"Ketika sebelum merdeka dan tahun-tahun awal selepas kemerdekaan akhbar berbahasa Melayu (dalam tulisan Jawi) diterima sebagai akhbar untuk semua kerana ia berbahasa Melayu iaitu bahasa kebangsaan dan difahami semua, namun dengan adanya proses peralihan politik dan berkembangnya sistem kapitalisme atau pemilikan, maka akhbar berkenaan berubah menjadi akhbar komuniti yang mewakili orang Melayu.

"Akhbar arus perdana perlu sedar bahawa jika mereka tidak mahu dikatakan perkauman atau

mahu menjadi suara nasional ia perlu lebih adil dan terbuka dalam laporannya bukannya menjadi akhbar yang terikat dengan pemilikannya. Akhbar vernakular seperti akhbar Cina dan Tamil pula perlu bersedia untuk mengecilkan peranannya menjadi akhbar komuniti kaum dan bersedia berubah menjadi akhbar nasional yang menggunakan bahasa kebangsaan," katanya.

Dalam masyarakat yang pelbagai di negara ini, adalah tidak adil bagi akhbar menjadi suara yang membeza-bezakan isu mengikut kaum dan mewakili pihak daripada kepelbagaian yang ada.

Pengaruh politik dan ruang kapitalis yang terbuka luas di negara ini terutama selepas Pilihan Raya Umum Ke-12 memperlihatkan banyak isu ekstrim dibincangkan di dalam akhbar.

Semua akhbar tidak kira sama ada akhbar berbahasa Melayu, Cina dan Tamil kini berbeza-beza kerana mewakili kaum masing-masing.

Perkembangan berkenaan tidak boleh dibenarkan kerana ia sama seperti sistem pendidikan mengikut aliran yang kini menjadi punca wujud masalah perkauman selepas negara merdeka 52 tahun.

Justeru, tuduhan yang menyatakan akhbar mengamalkan perkauman sebenarnya memang wujud tidak kira ia berbahasa Melayu, Cina, Tamil atau Inggeris.

INTIPATI

# Sentimen etnik dan tuntutan untuk kepentingan jati diri kecinaan saja sering dimainkan di akhbar Cina yang menyebabkan masyarakat tidak ada jati diri kenegaraan.

# Akhbar Cina sudah sampai masa menukarkan pendekatan akhbar mereka kerana masyarakat Cina di negara ini bukannya tertindas sehingga wujud permintaan dan pandangan yang mustahil dapat dilaksanakan di negara yang mempunyai pelbagai kaum.

# Sistem pendidikan mengikut aliran menjadi punca wujud masalah perkauman selepas negara merdeka 52 tahun.
Dr. Alice kembalikan dara

Sekali pandang, rupanya seperti baru berumur awal 30-an. Hakikatnya, pakar kosmetik dan estetik, Dr. Alice Prethima, 50, sudah melalui pelbagai rawatan kecantikan dan mahu melakukan banyak lagi perubahan pada fizikalnya.




PAKAR estetik, rawatan kosmetik dan kesihatan holistik, Dr. Alice Prethima Michael, 50, tidak malu untuk mengakui banyak yang ingin beliau lakukan pada fizikal dirinya.

“Kalau boleh saya hendak hilangkan pipi yang tembam ini, dan sebenarnya macam-macam lagi saya hendak lakukan. Tetapi jadual kerja saya amat padat.”

“Tambahan pula, saya belum bertemu dengan sesiapa yang dapat melakukannya untuk saya.

“Buat masa sekarang, cukuplah saya menjaga kesihatan kulit saya,” katanya yang merupakan pengasas Dr. Alice Total Wellness Specialist di Klang, Selangor dan Alice Anti-Aging Clinic di Bangsar, Kuala Lumpur.

Kalau diperhatikan, jelas kelihatan kemulusan pada kulit wajahnya. Bersih, lembut dan cukup tegang untuk menafikan umur Alice yang sebenar.

Namun, percaya atau tidak, Alice yang mempunyai ketinggian 160 sentimeter dengan berat badan 52 kilogram dan pernah mengimpikan jawatan sebagai seorang pramugari itu sebenarnya pernah berasa dirinya ‘hodoh’.

“Selepas melahirkan anak kedua, berat badan saya meningkat sehingga 68 kg iaitu lebih 18 kg berbanding berat asal saya,” ujarnya.

Apa yang mengecewakan Alice ialah program menurunkan berat badan di pusat-pusat kecantikan terkemuka negara tidak menunjukkan hasil.




“Nama pusat itu cukup besar, tetapi teknologinya begitu teruk. Saya menghabiskan sebanyak RM15,000 untuk pakej rawatan tetapi berat badan saya kekal pada 68 kg,” dedahnya.

Sebelum ini, ibu kepada dua orang anak itu juga pernah cuba untuk berlapar semata-mata hendak menurunkan berat badannya.

“Pada waktu itu, saya percaya itulah jalan paling mudah untuk menurunkan berat badan,” katanya yang memenuhkan jadual hariannya dengan bekerja sehingga 48 jam berturut-turut di bahagian ginekologi di sebuah hospital di ibu kota demi mengelakkan masa makan.

Akhirnya, Alice akur pemakanan yang sihat dan seimbang, senaman yang sesuai dan gaya hidup yang betul merupakan penyelesaian terbaik.

Rentetan daripada siri kekecewaan itu jugalah Alice membuka klinik rawatan kecantikan dengan produknya sendiri.

Dr. Alice Anti-Aging Clinic bagaimanapun hanya menawarkan rawatan kecantikan berbentuk tidak invasif (tidak melibatkan pembedahan) seperti vaginoplasti laser dan vaser liposelection (termasuk mencairkan, menyedut lemak dan menegangkan kulit pada masa yang sama.

“Semua orang ada kecantikan mereka yang tersendiri. Jadi tidak perlulah melakukan ‘perubahan’ yang keterlaluan.

“Rawatan-rawatan kecil (tidak invasif) sudah memadai melainkan apabila rawatan invasif diperlukan, seperti untuk kes kecacatan dan gangguan kesihatan,” katanya yang memiliki Master Certification of Botox, yang hanya dianugerahkan kepada pakar estetik yang berkhidmat melebihi lima tahun.

Apa yang ditawarkan di kliniknya, itulah rawatan yang dilaluinya.

“Saya sama seperti tikus makmal. Sayalah orang pertama yang akan menggunakan apa yang ditawarkan di klinik kami.

“Selain menjaga pemakanan dan bersenam, rawatan seperti Thermage Lifting (untuk mata, muka dan tubuh) sehinggalah kepada pembakaran lemak di bawah kulit, banyak membantu menjadikan usaha saya lebih berkesan,” ujarnya.







IBU kepada dua anak teruna yang berumur 17 dan 19 tahun ini masih mampu mengekalkan bentuk tubuhnya.

Rawatan vagina

Salah satu rawatan kecantikan yang dilihat menimbulkan pelbagai reaksi daripada orang ramai ialah vaginoplasti laser.

“Masih ramai yang belum mengetahui tentangnya atau ada pihak yang merasakan ia terlalu sensitif untuk dibincangkan,” beritahu beliau.

Menurut Alice, rawatan itu dapat membantu wanita mengatasi situasi seperti kesan jahitan selepas bersalin yang meninggalkan parut yang hodoh, vagina yang longgar atau masalah teknikal seperti bibir luar vagina menggelebeh yang menyebabkan hubungan seksual seorang wanita sesuatu yang menyakitkan.

“Ada juga wanita yang belum berkahwin tetapi mahu ‘mengembalikan’ dara mereka melalui rawatan ini kerana hendak berkahwin.

“Jadi rawatan kecantikan ini sangat peribadi sebenarnya,” dedahnya yang menjadi pelopor untuk terapi keremajaan dan antipenuaan kulit yang menggunakan faktor pengembangan autologous (AGF) yang didatangkan daripada sel darah atau lemak pesakit sendiri melalui rawatan sedut lemak.

Vaginoplasti laser bagaimanapun, hanya dapat mengembalikan ‘efek’ dara dan bukan selaput dara.

Kata orang, pakar kecantikan tentunya orang pertama yang akan menonjolkan sensitiviti terhadap penampilan fizikal.

“Saya sudah lupa bila kali terakhir saya tidak menghiraukan tentang penampilan diri. Bagi saya, sesibuk mana pun, anda sepatutnya mempunyai masa untuk diri sendiri,” ungkap Alice.


SALAH satu klinik kecantikan Alice di Klang, Selangor.


Murah dengan senyuman dan mudah berinteraksi ketika sesi fotografi, Alice tidak pula teragak-agak untuk mendedahkan parut yang terpeta pada dagu, bahu dan sikunya.

“Ramai yang tanya kenapa saya tidak hilangkan parut-parut ini memandangkan saya boleh melakukannya pada bila-bila masa. Apa yang saya boleh katakan, ia mempunyai nilai sentimental yang sangat tinggi bagi saya.

“Saya mahu ia kekal di situ agar saya akan terus mengingati orang tersayang yang terkorban dalam satu kemalangan jalan raya kira-kira 19 tahun yang lalu di mana saya dan anak lelaki saya selamat,” ujarnya yang bagaimanapun enggan mendedahkan siapakah orang tersayang yang dimaksudkannya itu.

Malang yang berbau

Tiada siapa menyangka kejadian kebocoran gas di sebuah kilang memproses baja ikan di Tanjong Karang menjadi begitu dahsyat.




HADIRNYA tidak dapat dilihat dengan mata kasar. Tidak berwarna dan mampu meruap. Identiti utamanya ialah bau yang cukup sengit, busuk dan memeningkan.

Lebih berbahaya, gas yang digunakan dalam mekanisme penyejukan ini boleh mengakibatkan insiden letupan jika berlaku kebocoran pada saluran sistem.

Dalam kejadian 11 Ogos lalu, enam orang telah mati akibat terhidu gas ammonia yang disyaki bocor daripada sistem pendingin kilang memproses baja ikan di Bagan Pasir, Tanjong Karang, Selangor.

Tragedi awal pagi itu mengorbankan dua pekerja Bangladesh, seorang pekerja tempatan, serta tiga penduduk kampung.

Niat tiga penduduk kampung itu untuk menyahut panggilan kod kecemasan akhirnya telah meragut nyawa sendiri.

Malah, lima lagi yang datang ke lokasi kejadian telah pengsan dan kemudian dibawa ke Hospital Sungai Buloh untuk menjalani rawatan.

Hakikatnya, mangsa-mangsa yang mahu menghulurkan bantuan atas dasar kemanusiaan ini tidak tahu bahawa ancaman boleh berlaku sedahsyat itu.

Mungkin ada yang membandingkan kekecohan kemalangan itu dengan tragedi pelepasan gas sarin dalam sistem kereta api bawah tanah oleh pengikut ajaran sesat, Aum Shinrikyo, di Jepun suatu masa dahulu.

Dalam kejadian di Bagan Pasir itu, pihak bomba yang tiba ke tempat kejadian menyembur air untuk melarutkan gas ammonia manakala Pasukan Khas Tindakan Bahan Berbahaya (Hazmat) dengan 13 anggota turut dipanggil.

“Perkara pertama yang dilakukan pihak kami adalah dengan menentukan bahan pencemaran. Kalau ia berkaitan ammonia, perlu diketahui juga sama ada pencemaran tersebut meruap ke udara atau tercemar dalam air,” ujar Penguasa Kanan 2 Hazmat, Zakaria Muhd.

Menurut beliau, ammonia yang meruap boleh dikesan kerana warnanya yang keputihan. Debu soda lazimnya digunakan untuk meneutralkan gas tersebut.

Air yang disemburkan juga perlu dilaras menjadi partikel air yang halus agar gas ammonia dalam udara dapat diperangkap dan dibersihkan.

“Antara faktor yang diambil kira dalam tindakan ini ialah anggaran kuantiti bahan pencemaran serta arah angin,” tambah beliau.

Gas berbahaya seperti ammonia mempunyai separuh ketumpatan udara. Sebab itulah ia hanya dapat dilarutkan dalam jumlah air yang banyak.

Menyerang sistem saraf

“Kita dapat mengesan simptom mereka yang keracunan. Antaranya adalah kegatalan dan kesakitan pada mata, mulut, telinga dan hidung. Kalau terkena kulit pun, seseorang boleh merasakan kesan kesakitannya,” terang Zakaria.

Antara simptom keracunan ammonia ialah batuk, sakit dada yang teruk dan kesesakan nafas. Ia juga menyebabkan gangguan pada sistem usus gastro hingga menyebabkan sakit perut dan muntah-muntah. Lebih teruk, ia menyerang sistem saraf lantas membuatkan seseorang lemah, pengsan dan berdepan dengan maut.


ADA yang menyamakan kebocoran gas ammonia di Tanjong Karang dengan pelepas gas sarin di stesen kereta api bawah tanah di Jepun.


Pakar kesihatan mengingatkan bahawa jika bahan kimia ini terkena pada kulit atau mata, hendaklah bahagian itu dibersihkan dengan air yang banyak sekurang-kurangnya selama 15 minit.

“Sekiranya berlaku di dalam kediaman, tindakan awal yang boleh dilakukan oleh ahli keluarga sebelum kedatangan pasukan keselamatan dan bantuan adalah dengan memindahkan mangsa ke kawasan lapang yang terhindar dari pencemaran gas ammonia. Keluarkan mereka dari ruang tersebut.

“Namun, bagi yang mahu membantu, pastikan bahawa mereka tidak menghidu gas tersebut terlalu banyak. Kain yang lembap boleh digunakan untuk menutup hidung dan mulut bagi menapis pernafasan,” ujar Zakaria.

Dugaan pulau keramat

Wartawan yang ditugaskan untuk menyiasat amalan khurafat di Pulau Besar, Melaka, diganggu peristiwa aneh.


SELAIN mengunjungi pulau ini untuk tujuan percutian, masih ada sekelompok manusia yang datang dengan pelbagai niat lain termasuk mengikuti ritual yang menyalahi hukum syarak.


BANYAK perkara bermain di fikiran saat hendak melaksanakan tinjauan ke destinasi kali ini. Mengikut kepercayaan sesetengah orang lama di Pulau Besar, hanya mereka yang terpilih mampu menjejakkan kaki ke tempat persemadian ahli-ahli sufi itu. Benarkah begitu?

Penulis sempat bertanyakan seorang warga emas di sebuah kampung di Umbai tentang kisah mistik pulau tersebut. Sambil menghisap rokok daun di beranda rumahnya, wanita itu menggeleng-gelengkan kepalanya.

Dia sekadar mengingatkan penulis dan jurugambar, Mohd. Naim, bahawa pulau itu bersifat ‘keras’ dan kami perlu berhati-hati.

“Lagi satu, kau ni perempuan, kalau ke sana biarlah bukan dalam keadaan kotor (haid), bahaya. Macam-macam boleh kau jumpa.

“Sudah ramai orang pergi tapi tak dapat balik. Dekat pulau nanti, jangan cakap lepas. Kalau tak, ‘balasannya’ sekejap saja,” katanya seperti memberi amaran. Namun, dia juga berpesan agar penulis sentiasa membaca ayat-ayat suci al-Quran.

Perjalanan dengan bot dari Jeti Umbai ke Pulau Besar menyaksikan langit petang perlahan-lahan berganjak ke senja. Dugaan pertama kami adalah terpaksa berjalan sejauh tiga kilometer ke kawasan perkhemahan gara-gara van penumpang yang sudah penuh.

Walaupun bebanan beg yang dipikul memperlahankan langkah dan meletihkan tubuh, namun akhirnya kami tiba di tapak perkhemahan yang terletak berdekatan dengan sebuah kawasan yang dikenali sebagai Makam Tujuh Beradik.

Difahamkan, makam itu paling menjadi tumpuan. Di situlah kelihatan pengunjung pelbagai kaum dan dari latar belakang agama menjalankan upacara pemujaan mereka.

Malam itu, penulis agak terkejut bila tiba-tiba didatangi haid. Walaupun tidak sedap hati, misi untuk menyiasat aktiviti penyembahan yang dikatakan kerap berlaku di situ tetap diteruskan. Tepat pukul 11 malam, destinasi pertama ialah Makam Sultan Arifin.

Sementara Mohd. Naim merakam gambar pengunjung makam yang khusyuk meratib dan membaca mantera, penulis pula menaip maklumat di telefon bimbit.

Pada satu ketika tanpa diduga, penulis bagaikan diseru untuk mendongakkan kepala dan melihat ke arah makam yang jaraknya 60 meter dari tempat penulis.

Kering darah penulis apabila ternampak lembaga putih yang pakaiannya persis seorang pedagang Arab sedang berdiri bertentang mata. Menjadi lebih menakutkan adalah kelibat itu sangat tinggi, hingga hampir mencecah ketinggian pokok kelapa di sebelahnya!


KETIKA di tapak perkhemahan, Firdaus (kanan) diperkenalkan sebagai jurupandu kepada wartawan Jurnal yang buntu memulakan tinjauan di Pulau Besar.


Jantung laju berdegup dan kaki pun menggeletar. Macam-macam surah dibaca dengan harapan kelibat itu tidak mengganggu.

Walaupun tidak berlaku apa-apa, tinjauan tersebut berlanjutan hingga pukul 3 pagi. Penulis tidak berani bercakap tentang pengalaman tersebut kepada jurugambar selepas pulang ke khemah.

Penulis cuba melelapkan mata namun sering saja gagal. Suara bayi menangis, wanita ketawa mengilai, bunyi tapak kaki orang berjalan, serta sahutan burung hantu, bertubi-tubi menembusi gegendang telinga. “Tidak, aku tidak bermimpi,” getus hati penulis.

Budak bernama Firdaus

Tidak mudah hendak bergerak di pulau itu jika tiada penunjuk arah. Jurupandu yang berjanji membawa kami meronda di pulau seluas 168 hektar itu secara tiba-tiba membatalkan niatnya.

Mujurlah kami dipertemukan dengan seorang budak lelaki berkulit hitam manis bernama Firdaus. Dia peramah dan nampak comel dengan tubuh gempalnya. Umurnya baru sembilan tahun. Firdaus berulang-alik ke sekolah di Umbai dari Pulau Besar setiap hari.

Menurut cerita, dia mahir dengan semua makam yang ada di sekitar pulau itu.

“Firdaus bukan calang-calang budak. Dia disukai oleh bunian. Dia dulu pernah kena culik dengan makhluk Allah tu. Jangankan waktu siang, waktu malam pun dia berani berjalan,” kata tuan punya tapak perkhemahan.

Ternyata Firdaus tahu semua laluan di pulau itu. Dia juga begitu dikenali hinggakan mereka yang sedang bermeditasi di beberapa makam akan memberi salam dan menegurnya.

Semasa berjalan bersamanya, penulis dapati Firdaus kerap bercakap sendirian dan kadang-kadang seperti berbual dengan seseorang.

“Firdaus temankan kakak dan abang jalan-jalan ke Batu Belah, mereka baik,” begitulah antara butir bicara yang penulis dapat dengar.

Selepas penat berjalan, kami berhenti seketika. Mohd. Naim yang keletihan cuba melabuhkan punggungnya di satu sudut tembok batu sebelum Firdaus berteriak, Abang! Dia seperti mahu menghalang Mohd. Naim daripada duduk di situ.


BERDEKATAN dengan Makam Tok Janggut inilah kelibat lembaga putih yang berpakaian seperti seorang pedagang Arab dilihat hingga membuatkan penulis menggeletar lutut.


Selepas itu, Firdaus tidak berkata apa-apa. Seketika kemudian, Mohd. Naim membisikkan kepada penulis: “Ingat tak Firdaus panggil aku tadi? Bila aku terus duduk, seperti ada orang cubit aku. Entah-entah aku dah terduduk di atas tempat bunian!”

Pada malam ketiga, penulis asyik membebel seolah-olah menyalahkan cuaca panas yang menyebabkan penulis sukar melelapkan mata. Namun, tidak sampai tiga jam kemudian, angin datang menderu dan bertiup kencang. Khemah penulis nyaris diterbangkan.

Penulis menjerit memanggil Mohd. Naim di khemah sebelah, namun dia tenggelam dalam dengkurannya. Ketakutan terasa menjalar ke seluruh tubuh. Penulis hanya mampu menekup muka dan malam itu terasa sangat panjang.

Keesokannya, Mohd. Naim berjalan keadaan terdengkot-dengkot. Entah apa yang dilihat atau ‘ditegurnya’ di sebuah hotel terbengkalai di Pulau Besar. Dia mengadu ada sesuatu yang menolaknya secara tiba-tiba lalu menyebabkan kecederaan di kakinya.

“Ini satu petanda akhir untuk kita beredar dari tempat ini,” kata Mohd Naim.

Nyaris kena lelong

Bekas personaliti RTM, Azilah Akashah baru dapat memiliki kereta idaman selepas 19 tahun bekerja.


WANITA berbintang Pisces ini membuka Qasha Butik kerana minatnya terhadap fesyen.


LIMA tahun adalah tempoh yang disasarkan personaliti televisyen yang kini menjadi usahawan, Azilah Akashah, untuk meletakkan dirinya sebagai broker hartanah wanita berjaya di negara ini.

Azilah, 47, kini merupakan pemilik Azilah Properties Sdn. Bhd. dan Qasha Butik. Beliau juga pernah menjadi pengacara Selamat Pagi Malaysia dan pembaca berita sambilan di RTM selama 13 tahun.

Namun, gadis kampung dari Siputeh, Batu Gajah, Perak ini memberitahu, permulaan hidupnya biasa-biasa sahaja.

“Saya bukan berasal daripada keluarga orang kaya. Saya masih ingat lagi, pertama kali menjejakkan kaki di kampus Universiti Teknologi Mara Shah Alam, hanya bantal dan selimut yang saya bawa,” imbau beliau.

Selepas tamat pengajian, Azilah bekerja di sebuah bank selain mencuba nasib menjadi pembaca berita televisyen secara sambilan.

“Pada masa itu, saya langsung tak terfikir untuk terlibat dalam bidang glamor ini,” katanya.

Ibu kepada lima orang anak ini berpendapat pengalaman di RTM sangat berharga kerana di situlah beliau mempelajari banyak asam garam kehidupan.

“Kalau nak diikutkan mungkin saya dah pun bercerai-berai macam sesetengah personaliti televisyen lain. Dunia glamor banyak dugaannya.

“Mereka tak peduli kita dah berkahwin atau belum. Ada sahaja yang nak mengambil kesempatan. Syukur saya dapat bertahan hingga sekarang.

Sebagai pengacara Selamat Pagi Malaysia, banyak kenangan yang dikumpul Azilah.

Selain mengetahui banyak perkara baru, beliau juga berpeluang menemuramah ramai manusia ternama termasuk penyanyi, Datuk Siti Nurhaliza, anak bekas Presiden Afrika, Nelson Mandela dan bekas Ketua Wanita UMNO, Datuk Seri Dr. Siti Zaharah Sulaiman.

Hampir muflis

Bosan dengan corak kerja di bank yang tidak fleksibel, Azilah mencuba nasib di sebuah syarikat hartanah walaupun sebenarnya beliau tiada pengalaman langsung dalam bidang itu.

“Hasilnya, imbuhan yang saya terima setiap bulan lebih daripada apa yang saya peroleh semasa bekerja di bank,” ujarnya.

Dalam masa yang sama, Azilah mengambil kursus Diploma Hartanah di UiTM selama tiga tahun. Sebelum itu, Azilah sudah pun memiliki diploma dalam bidang perhotelan dan katering.

“Projek pertama saya ialah menjual hartanah bernilai RM78,000 di Jalan Ampang, Kuala Lumpur pada tahun 1990.

“Pada masa itu, komisen yang dapat pun sedikit sahaja berbanding sekarang iaitu kira-kira 25 peratus daripada harga yang dijual berbanding 40 peratus kini.

“Sejak itu, saya terus serius dalam bidang ini. Alhamdulillah, rezeki saya ada. Walaupun sukar dan ada naik turunnya dalam perniagaan, tapi saya tabah,” ujarnya.




Menubuhkan Azilah Properties pada tahun 2001, tiada istilah berpatah ke belakang dalam hidupnya.

Menurut Azilah, untuk memasuki pasaran hartanah, seseorang itu harus tahu dengan siapa mereka berurusan dan juga berusaha membina jaringan kerja yang baik.

“Syarikat tak boleh iklankan hartanah yang hendak dijual beli sembarangan kerana terikat dengan undang-undang. Jadi kita perlu pandai cari rangkaian kerja,” terang Azilah.

Bagaimanapun, Azilah akur dengan dugaan dalam perniagaan. Tiga tahun selepas beroperasi, Azilah Properties mula menghadapi masalah hutang.

“Pihak bank hampir nak lelong syarikat saya kerana tak bayar hutang. Tiada bank lain yang nak tolong. Dalam akaun syarikat memang tak ada sesen pun lagi.

“Kawan-kawan pula banyak yang menjauhkan diri. Masa itu barulah saya tahu siapa kawan dan siapa lawan.

“Tapi saya bukan jenis yang senang mengalah. Saya terus berusaha untuk menyelamatkan hasil titik peluh saya. Dan saya bersyukur kerana Tuhan masih membuka ruang di hadapan saya.

“Masa itu ada seorang rakan yang bekerja di sebuah bank membantu meluluskan pembiayaan semula hutang saya walaupun nama saya telah disenaraihitamkan,” kata wanita berbintang Pisces ini.

Qasha Butik

Selama tiga tahun pertama itulah dirinya kerap dirundung masalah yang besar. Setelah meneliti kelemahan dan kekurangan teknik perniagaan, beliau bangkit dengan wawasan baru.

“Walaupun banyak rintangan yang dilalui, saya masih bertahan. Malah, bukan mahu cakap besar, saya baru sahaja membeli kereta idaman saya. Itu pun setelah 19 tahun bekerja,” bicaranya sambil melirik pada sebuah kereta Mercedes Benz di perkarangan pejabatnya di Bandar Baru Bangi, Selangor.

Memandangkan kebanyakan agensi hartanah didominasi kaum lelaki, ia secara tidak langsung menyemarakkan lagi azam Azilah untuk merealisasikan misi hidupnya itu.

“Jarang-jarang sekali kita mendengar wanita Melayu menjadi ejen hartanah berdaftar di negara ini. Itulah yang membuat saya mahu terus bersaing.

“Apa yang penting kita jangan separuh hati melakukan kerja. Kalau nak, kena buat betul-betul. Kena ingat, nak berjaya bukan senang,” katanya.


AZILAH Properties dibina atas titik peluk Azilah dan hampir diisytiharkan muflis suatu ketika dahulu.


Qasha Butik adalah perniagaan kedua Azilah. “Nama Qasha Butik diilhamkan daripada nama ayah saya sendiri,” katanya tanpa dipinta.

“Hubungan kami anak-beranak memang sangat baik. Kalau ada apa-apa, ayah akan cari saya dulu. Masa dia sakit pun dia masih datang melawat saya di sini. Ayah suka memerhati, walaupun dia tak tunjuk tapi saya tahu dia sayangkan saya,” kenangnya.

Terletak di Bandar Baru Bangi, Qasha Butik menawarkan pelbagai pilihan pakaian wanita dan lelaki termasuk tudung, baju kurung dan baju Melayu yang eksklusif.

“Saya sukakan fesyen dan gemar menjahit walaupun kekurangan masa. Saya juga suka memanjakan diri di spa.

“Jadi, apa salahnya saya buka perniagaan sendiri berdasarkan minat saya itu,” ujar Azilah.

'Susah nak berhenti'




SUDAH lama pertemuan diatur dengan tuan empunya diri. Malah, hampir putus asa untuk memujuknya agar berkongsi cerita.

Akhirnya, lelaki ini mahu membuka mulut. Namun penuh syarat yang diletakkannya agar identiti serta keselamatan dirinya terpelihara. Tiada gambar dan perjumpaan. Hanya melalui telefon.

Mahu dikenali sebagai Ryan, gambaran bahawa dirinya seorang yang garang nyata meleset apabila suaranya cukup menyenangkan sepanjang dua jam berbual.

“Saya sendiri dah lupa bila mula ke kelab malam. Kalau tak salah, semasa di tingkatan tiga. Itu pun curi-curi masuk kerana belum cukup umur,” bicaranya.

Dua kali ditangkap oleh penjaga kelab malam tetapi itu tidak memberi kesan padanya. Dengan bantuan rakannya yang lebih dewasa, dia lepas tanpa sekatan.

Menurut Ryan, suasana bingit dengan lagu, lantai tarian yang sesak serta bauan arak dan rokok telah lama sebati dengan urat sarafnya.

“Biarpun apa kata orang mengenai tempat itu, saya tak kisah. Saya sendiri mula mengumpul rakan dan mengenali dunia ini melalui kelab malam,” ujarnya.

Menyentuh mengenai pengambilan dan penjualan dadah di kelab malam, Ryan memberitahu, kebanyakan pengunjung mengambil pil seperti ekstasi, eramin 5 dan syabu atau ice. Setahu Ryan, kebanyakan mereka mendapat bekalan dari luar.

“Saya sendiri ambil ekstasi. Tapi untuk mendapatkannya, saya mengunakan orang tengah dan mengambilnya sebelum ke kelab.

“Kebanyakan mereka pun sama seperti saya. Lagi selamat. Telefon pembekal dan dia berikan kepada saya melalui kawan. Tiba pada saya, saya terus ambil. Itu cara saya. Tak payah nak simpan-simpan,” akuinya.

Sambungnya, kebanyakan yang mengambil pil adalah mereka yang gila menari terutama yang menggemari lagu-lagu dan tarian pantas seperti shuffle.

Lelaki yang berasal dari Sabah ini menjelaskan, keperluan tenaga yang luar biasa amat penting bagi golongan ini untuk terus menari sehingga berjam-jam lamanya.

“Untuk mendapatkannya, saya tak berani cakap. Ada 1,001 cara mereka untuk mendapatkannya. Harganya pula, tak menentu,” ujarnya yang turut mendedahkan, kebanyakan pengguna pil dadah ini tergolong daripada golongan belasan tahun.

Kod khas untuk beli dadah

Ryan menjelaskan, golongan yang mengambil pil dan ke kelab malam adalah golongan yang suka ambil risiko. Malah kata Ryan lagi, mereka adalah individu yang terlalu berani ambil risiko.

Menurutnya lagi, jangan terkejut sekiranya golongan yang ‘hanyut’ di kelab malam adalah mereka yang ada status dan profesional pelajar institusi tinggi.

“Kawan-kawan malah saya sendiri adalah daripada golongan profesional. Namun, saya ada cara dan prinsip saya sendiri ketika berhibur di kelab malam,” katanya.


RYAN mendakwa kebanyakan remaja yang mengambil pil adalah golongan yang gila menari, terutama tarian pantas seperti shuffle. - Gambar hiasan


Menyelami dengan lebih mendalam, pengakuan Ryan mengenai orang tengah bagi mendapatkan pil sebagai pelonjak keseronokannya berhibur agak memeranjatkan.

“Kami semuanya kerja dalam sektor masing-masing. Jadi masa untuk keluar mencari pil agak terhad dan kemungkinan akan membuatkan kami disyaki.

“Maka, kami berhubung melalui laman sembang dengan menggunakan kod khas, pada masa-masa yang tertentu sahaja. Jadi, semuanya berjalan lancar,” ujarnya sambil diiringi tawa halus.

Walaupun begitu, sejak kebelakangan ini, seperti ada satu perubahan di kalangan pengunjung kelab malam.

Menurutnya, label kelab malam sebagai ‘sarang’ aktiviti berkaitan dadah tidak lagi tepat.

“Saya tak nafikan ramai yang datang ke kelab malam ini megambil dadah. Macam saya sendiri. Tapi bukan untuk kepuasan semata-mata tapi lebih kepada escapetism,” ungkapnya jujur.


SELAIN menjadi lantai tarian, kelab malam dan disko menjadi tempat anak muda yang mahu bebas melakukan apa sahaja demi keseronokan.


Apabila ditanya mengenai dadah yang diambilnya serta tentang pil apakah yang menjadi kegemaran pengunjung kelab malam yang lain, Ryan terdiam sejenak sebelum menyambung bicara.

“Ekstasi. Itu yang paling mudah dan okey. Lainnya, mungkin 5 (eramin 5) yang sejak kebelakangan ini menjadi kegilaan budak muda. Harga pula, paling murah, RM50 sebiji,” jawabnya.

Kini, tatkala umurnya yang bakal mencecah 25 tahun, Ryan masih lagi ligat mengunjungi kelab malam sekiranya ada kelapangan bersama rakan-rakannya.

“Susah nak berhenti. Namun, satu yang boleh saya katakan, sehingga kini, aktiviti ini belum lagi menjejaskan tugasan rasmi saya di tempat saya. Jadi, tak ada masalahkan?” katanya bersahaja.