Malaysia 52 tahun merdeka


TUNKU Abdul Rahman menerima watikah kemerdekaan daripada wakil Ratu Elizabeth II di Stadium Merdeka, Kuala Lumpur pada 31 Ogos 1957.



Tunku Abdul Rahman bersama delegasi ke London untuk membincangkan tentang kemerdekaan Tanah Melayu.



PERARAKAN menentang komunis yang di ketuai oleh Tuanku Abdul Rahman.


Dalam usaha mendapatkan kemerdekaan daripada penjajah, semua negara di dunia mempunyai pelbagai kisah dan pengalaman tersendiri dalam memperjuangkan kemerdekaan. Ada yang berjuang sehingga mengorbankan banyak nyawa, ada yang terpaksa bersekongkol dengan militan dan gerakan bawah tanah. Pada masa yang sama ada juga yang percaya pada perjuangan tanpa keganasan.

Dalam konteks kemerdekaan negara ini, ia dicapai melalui cara yang berhemah iaitu melalui rundingan tanpa perlu menumpahkan darah. Inilah perkara paling unik yang membezakan Malaysia dan negara-negara lain dalam perjuangan kemerdekaan. Tarikh keramat 31 Ogos 1957 terus terpahat dalam sejarah sebagai hari negara ini bebas dari cengkaman penjajah yang senantiasa menjadi petualang demi untuk kepentingan mereka.

Namun begitu ini tidak bermakna kita memperoleh kemerdekaan dengan mudah. Sejak negara ini dijajah pada 24 Ogos 1511 dengan runtuhnya Kesultanan Melayu Melaka kepada Portugis, telah berlaku banyak peperangan dan pertempuran terhadap penjajah bagi menyatakan kebencian penduduk negara ini terhadap penjajah.

Kemudian dengan bermulanya campur tangan British di Tanah Melayu pada 1874, ini mula menimbulkan kebencian terhadap penjajah, yang akhirnya mendorong orang Melayu untuk bangkit menentang British.

Nama-nama seperti Datuk Bahaman, Datuk Maharajalela, Haji Abdul Rahman Limbung dan Mat Salleh di Sabah, hanya menyebut beberapa nama merupakan antara tokoh pejuang awal yang sanggup mengorbankan diri demi memperjuangkan kebebasan dengan menghalau penjajah. Walaupun penentangan yang dilakukan ini tidak memperoleh apa-apa kemenangan tetapi semangat perjuangan inilah yang telah memercikkan api nasionalisme untuk memperoleh kemerdekaan.

Nasionalisme

Gerakan nasionalisme untuk memperoleh kemerdekaan mula timbul berikutan semangat penduduknya yang inginkan sebuah negara bangsa yang merdeka, bebas dari penjajah dan mentadbir negara sendiri dengan corak kepimpinan sendiri.

Langkah paling berkesan dalam menyemarakkan semangat nasionalisme di kalangan masyarakat ialah melalui akhbar yang mana ia telah berjaya meniupkan semangat anti penjajah. Terdapat beberapa golongan yang cerdik pandai yang berjuang dengan menggunakan mata pena untuk menanamkan semangat perjuangan. Antara mereka ialah golongan berpendidikan agama yang mendapat pendidikan di Al Azhar, Mesir. Golongan kedua adalah golongan berpendidikan sekular Inggeris dan golongan ketiga ialah golongan sekular berpendidikan Melayu.

Mereka menggunakan teknik penulisan untuk menentang penjajah dan dalam masa yang sama menanamkan semangat nasionalisme.

Namun penjajahan Jepun pada 1942-1945 adalah punca sebenar yang telah membuka mata masyarakat bahawa penjajahan boleh dihapuskan. Keupayaan Jepun menundukkan penjajah British sekali gus membuktikan bahawa penduduk negara ini boleh membebaskan diri dan berdikari.

Selepas pendudukan Jepun, orang Melayu telah sedar bahawa pihak British tidaklah sekuat yang di sangka, ditambah pula oleh semangat untuk merdeka yang bertiup kencang di Indonesia yang sedikit sebanyak mempengaruhi penduduk di sini.

Namun begitu Tanah Melayu sekali lagi dijajah oleh British, dan malangnya penjajah melihat kemerdekaan bukanlah perkara utama bagi mereka malah mengumumkan cadangan penubuhan Malayan Union .

Sir Harold MacMichael telah dihantar ke Tanah Melayu untuk mendapatkan tandatangan daripada Raja-raja Melayu. Beliau telah bertindak memaksa Sultan-sultan Melayu untuk menerima cadangan-cadangan pihak British. Malah Sultan yang enggan menandatangani perjanjian tersebut diugut akan digantikan dengan sultan yang lain atas tuduhan bekerjasama dengan Jepun

Malayan Union juga mencadangkan undang-undang baru yang memberikan kewarganegaraan kepada semua orang yang dilahirkan di Tanah Melayu dan Singapura, serta pendatang yang tinggal sekurang-kurang 10 tahun sebelum 15 Februari 1942. Semua warganegara Malayan Union yang baru itu akan mempunyai hak-hak yang sama, termasuk penerimaan masuk untuk perkhidmatan awam yang juga dikenali sebagai 'jus soli'.

Tergugat dengan keadaan ini orang Melayu yang selama ini dilihat lemah oleh penjajah telah bangkit membantah. Komuniti Cina dan India juga tidak ghairah dan telah mengkritik sesetengah peruntukan yang terdapat di dalam kertas putih Malayan Union. Pesara-pesara British dalam Perkhidmatan Awam seperti Frank Swettenham, George Maxwell, R. O. W. Winstedt, Cecil Clementi dan Laurence Guillemardt turut membantah rancangan Malayan Union.

Dari sudut pandangan orang Melayu, penentangan ini telah disampaikan dengan lebih berkesan selepas penubuhan UMNO atau Pekembar yang muncul untuk menyuarakan bantahan Melayu terhadap Malayan Union.

Pada 1 Mac 1946, sebuah Kongres Melayu Seluruh Tanah Melayu (Pan-Malayan Malay Congress) diadakan di di Kelab Sultan Suleiman, Kuala Lumpur yang disertai kira-kira 200 orang wakil Melayu daripada 41 buah persatuan.

Pada 1 Mei 1946, Kongres Melayu Seluruh Tanah Melayu Ke-2 diadakan di Johor Bahru. Dalam kongres itu, pembentukan UMNO diisytiharkan dan Dato Onn Jaafar, Menteri Besar Johor, dilantik sebagai presiden pertama. Kongres itu turut mendesak Malayan Union dimansuhkan. Pihak British sangat terkejut dengan perubahan sikap masyarakat Melayu.

Negeri-negeri Melayu yang selama ini terpisah dan tidak bersatu telah bangun bersama-sama,

Perubahan

Malah Sultan di negeri-negeri Melayu turut bersama berganding bahu menentang Malayan Union dan semua ini berjaya dicapai melalui usaha tersusun yang dilakukan UMNO.

Meskipun penentangan orang Melayu begitu hebat, kerajaan British enggan menarik balik pelaksanaan Malayan Union. Sebaliknya, Malayan Union telah diisytiharkan pada 1 April 1946 dengan Edward Gent dilantik Gabenor pertama. Bagaimanapun, penentangan terhadap Malayan Union begitu kuat sehingga rancangan itu tidak dapat dikuatkuasa sepenuhnya. Malah pada majlis pelantikan Edward Gent, majlis tersebut telah dipulau oleh Sultan-sultan Melayu. Akhirnya, Malayan Union dibatalkan pada 1 Februari 1948 dan ia telah digantikan dengan Persekutuan Tanah Melayu dan bermulalah episod untuk mendapatkan kemerdekaan.

Percubaan pertama untuk mendapatkan kemerdekaan berlaku pada 1954, di mana Tunku Abdul Rahman mengetuai sekumpulan perwakilan ke London untuk memperoleh kemerdekaan Malaya. Bagaimanapun, percubaan tersebut gagal.

Pada tahun yang berikut, Pilihan Raya Persekutuan yang pertama diadakan. Parti Perikatan yang ketika itu merupakan gabungan UMNO dengan MCA memenangi 51 daripada 52 kerusi yang ditandingi. Tunku dilantik sebagai Ketua Menteri Malaya yang pertama dan MIC yang mewakili kaum India menyertai parti tersebut pada tahun 1955.

Pada tahun 1955, Tunku sekali lagi pergi ke London untuk berunding tentang kemerdekaan Malaya. Pada kali ini, beliau berjaya dan tarikh 31 Ogos 1957 diputuskan sebagai tarikh kemerdekaan. Laungan "merdeka" yang bergema di Stadium Merdeka turut sama dilaung dan dikongsi bersama di seluruh negara.

Sejak itu, tanah air ini telah berjaya melakar pelbagai kejayaan dan kemakmuran yang membanggakan selama 52 tahun untuk dikongsi bersama setiap warganya tanpa mengira kaum, agama dan kedudukan.

Apa nasib kita 52 tahun lagi?


ESOK, Malaysia akan menyambut hari kemerdekaan ke-52. Ia bermakna sudah 52 tahun kita mentadbir dan memerintah tanah air ini dengan cara kita sendiri.

Kita menempuh segala cabaran dengan tabah bersandarkan kekukuhan perpaduan pelbagai kaum yang selama ini dikagumi oleh dunia. Tetapi persoalannya apakah yang akan berlaku 52 tahun lagi? Apakah yang akan menjadi faktor penentu bagi memastikan kemerdekaan negara ini yang dicapai melalui titisan keringat, air mata dan darah berkekalan? Berikut kami paparkan pandangan tiga penulis dari tiga generasi berbeza mengenai perkara itu.

Lahir generasi berilmu - Oleh NIEZAM ABDULLAH - Dalam melangkah ke era 50-tahun akan datang, kita seharusnya tidak lupa kepada sejarah silam bagaimana kemerdekaan dicapai hasil titisan darah dan air mata orang terdahulu.

Hari ini golongan belia semakin terhakis pengetahuan itu. Mereka lebih tertumpu kepada aspek hiburan. Pemikiran intelektual mereka didedahkan kepada faktor-faktor terhadap keseronokan semata-mata. Maka lahirlah belia yang ingin menjadi penyanyi dan pelakon, mahu mencari kekayaan di pentas Akademi Fantasia daripada mereka yang bercita-cita untuk bergelar saintis ataupun professional lain.

Seandainya perkara ini tidak diambil berat, 50 tahun akan datang lahirlah golongan belia yang ketandusan ilmu sehingga boleh menyumbang kepada kemusnahan bangsa dan negara.

Jika ia berlaku, kita akan mewarisi satu masyarakat baru yang hilang adab sopan, lebih malang akan lahirlah pemimpin atau golongan intelektual yang akan mencorakkan elemen itu di dalam sistem pendidikan sehingga boleh mengakibatkan pemikiran masyarakat Malaysia kembali dijajah. Dari sudut agama amat merisaukan apabila keruntuhan akhlak dan gejala sosial itu menjadi penyakit yang merebak dengan pantas ke dalam jiwa golongan muda-mudi. Apa akan jadi kepada masyarakat kita jika bilangan samseng jalanan, anak luar nikah dan bohsia itu bertambah?

Menyediakan pewaris - Oleh Zin Mahmud - Generasi yang lahir dari tahun 1957 hingga 1963 adalah anak merdeka ketika Tanah Melayu belum menjadi Malaysia. Tempoh dari 1957 hingga 1963, Tanah Melayu sedang mengukuhkan diri sebagai sebuah negara merdeka dan berdaulat.

Tentu bagi generasi ini, mereka dibesarkan dengan suasana negara yang masih kuat dipengaruhi dan dikuasai oleh penjajah. Tentera British masih banyak. Darurat hanya berakhir tahun 1960. Walaupun merdeka, tahun-tahun itu kuasa penjajah masih kental. Tentera dan ekonomi kuat dipegang British. Dasar luar masih dipengaruhi kuat dari London. Lebih tepat Malaya ketika itu adalah dalam bentuk neo-kolonial.

Britain mahu memerdekakan Tanah Melayu dengan syarat kepentingan ekonominya tidak terjejas.

Justeru generasi yang lahir pada akhir 50-an dan awal 60-an membesar dalam keadaan negara yang belum benar-benar merdeka. Keadaan negara masih susah. Ibu bapa generasi ini menanggung penderitaan Darurat. Masih kelihatan kesusahan di merata-rata tempat.

Dalam suasana terancam, London menggesa penubuhan Malaysia merangkumi semua tanah jajahannya di Asia Tenggara. Keadaan tidak stabil terus berlaku. Pemberontakan Brunei membawa negara itu enggan menyertai Malaysia. Konfrontasi dilancarkan Indonesia ekoran penubuhan Malaysia, diikuti terkeluarnya Singapura pada tahun 1965. Hanya selepas peristiwa 13 Mei dengan pengenalan Dasar Ekonomi Baru (DEB) dan Dasar Pelajaran Kebangsaan, keadaan menjadi stabil dan mengukuh.

Kestabilan politik penentu - Oleh Zulkiflee Bakar - DUA tahun lalu, kita menyambut Hari Kemerdekaan Ke-50. Ketika itu rakyat Malaysia begitu bangga kerana kononnya mereka merasai kebebasan sebenar-benarnya. Mereka bebas dalam semua perkara termasuklah dalam penyebaran maklumat tanpa sekatan. Internet digunakan sepenuhnya bagi melahirkan pandangan mereka.

Parti-parti politik pembangkang pula semakin lantang dan membangkitkan apa juga isu demi meraih sokongan politik. Akhirnya, pada tahun 2008, Malaysia menyambut kemerdekaan ke-51 dalam keadaan yang agak muram.

Kehilangan majoriti dua pertiga di Parlimen dan terlepas kekuasaan di beberapa buah negeri yang dialami oleh Barisan Nasional (BN) telah mengubah senario politik negara. Akibat kerapuhan itu, BN yang dilihat tonggak kestabilan politik negara tergugat. Kebebasan yang kononnya diberikan atas nama demokrasi akhirnya memakan diri.

Penulis membangkitkan soal kestabilan politik BN kerana parti itulah selama ini menjadi tonggak Malaysia terus mengecap kemerdekaan dan ketenteraman. Tiada siapapun yang dapat menafikan bahawa BN yang bertanggungjawab memerdekakan negara ini.

Kemiskinan bandar

DALAM Islam, kemiskinan perlu ditentang habis-habisan kerana ia dikatakan boleh membawa manusia menghampiri kekufuran. Seorang ahli falsafah British, George Bernard Shaw menulis bahawa kemiskinan adalah jenayah yang paling dahsyat. Segala kejahatan yang ada, katanya, berkumpul dalam kemiskinan.

Di Malaysia, Awang melihat, usaha membanteras kemiskinan telah menjadi sebahagian daripada dasar integral kerajaan sejak negara merdeka 52 tahun lalu.

Apabila Perdana Menteri, Najib Tun Razak mengumumkan Jumaat lalu mengenai peruntukan kerajaan sebanyak RM100 juta dalam bentuk saham amanah untuk keluarga miskin di bandar- bandar di negara ini, ia sebenarnya merupakan manifestasi iltizam kerajaan dalam menangani kemiskinan.

Rakyat Malaysia wajar bersyukur kerana mewarisi sebuah negara yang berupaya menikmati kedamaian dan kemakmuran hasil daripada usaha berterusan kerajaan membantu golongan miskin melalui sistem pendidikan, strategi perbandaran, dasar ekonomi dan peluang-peluang keusahawanan. Bayangkan apa akan berlaku kepada negara ini, yang mempunyai kompleksiti etnik dan wilayah, jika majoriti rakyatnya dibiarkan kekal dalam kemiskinan dengan segala kejahatan terkandung di dalamnya.

Peruntukan RM100 juta dalam bentuk saham amanah itu adalah sebahagian daripada program kerajaan untuk membasmi kemiskinan bandar. Pada tahun lalu kerajaan telah pun memperuntukkan RM100 juta melalui Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM) untuk program kredit mikro golongan miskin di bandar-bandar.

Takrif kemiskinan berbeza antara luar bandar dan bandar. Di luar bandar negara ini, sesebuah isi rumah dikategorikan miskin tegar jika mereka memperoleh pendapatan di bawah RM666 sebulan iaitu garis kemiskinan yang ditetapkan oleh kerajaan.

Di bandar, isi rumah yang memperoleh pendapatan RM2,000 sebulan dan memiliki aset kurang daripada RM50,000 sudah boleh dikategorikan sebagai miskin bandar dan mereka boleh terlibat dengan projek pinjaman kredit mikro AIM.

Maklumat awal mengenai projek kredit mikro AIM itu amat memberangsangkan. Setakat ini sebanyak 14,339 isi rumah miskin di bandar-bandar di seluruh negara yang berpendapatan di bawah RM2,000 sebulan telah terlibat dalam pinjaman untuk membaiki sosioekonomi masing-masing. Kira-kira 7,745 orang daripadanya ialah golongan miskin bandar di Kuala Lumpur dan Lembah Klang.

Setakat ini sebanyak RM33 juta daripada peruntukan RM100 juta telah dikeluarkan untuk membantu orang miskin bandar meningkatkan pendapatan mereka melalui projek-projek ekonomi kecil di bawah Program Kewangan Mikro Bandar. Kadar bayaran balik program itu, yang perlu dibuat secara mingguan, amat menakjubkan iaitu pada kadar 99.4 peratus. Mana-mana ahli perbankan akan terpesona dengan kadar bayaran balik itu.

Ertinya, daripada 14,339 isi rumah miskin bandar di negara ini yang memperoleh pinjaman kredit mikro AIM, sebanyak 99.4 peratus membayar semula pinjaman. Mereka membuat pinjaman awal RM3,000 - yang kemudian boleh ditingkatkan kepada RM20,000 - dan membayarnya semula dalam tempoh antara tiga bulan hingga setahun. Jumlah peminjam yang tertunggak bayaran balik cuma seramai 84 orang.

Orang miskin bandar yang menyedari potensi mereka sebenarnya boleh dipercayai, sebagaimana juga yang telah dibuktikan oleh golongan miskin di luar bandar. Berdasarkan pengalaman AIM yang terlibat dengan program pembasmian kemiskinan melalui kredit mikro, sesebuah isi rumah miskin dapat keluar daripada kemiskinan selepas tiga kali mereka memperoleh pembiayaan kredit mikro.

Jika pemantauan dalam program membasmi kemiskinan dilakukan dengan teliti, Awang yakin lebih 14,000 isi rumah miskin di bandar di negara ini akan dapat keluar daripada kemiskinan dalam tempoh kurang tiga tahun.

Strategi kerajaan dalam pembasmian kemiskinan bandar bersifat progresif. Pinjaman digunakan untuk menambah pendapatan keluarga miskin. Pendapatan yang lebih tinggi membolehkan mereka merancang kewangan, memperluaskan perniagaan kecil, menabung dan kemudian membeli aset termasuk rumah sendiri di kawasan bandar. Ia disuburkan lagi dengan strategi lain dalam bidang pendidikan dan peluang ekonomi.

Dengan tambahan peruntukan RM100 juta dalam bentuk saham amanah yang diumumkan oleh Najib kelmarin, jika ia dilaksanakan secara bersepadu dengan program kredit mikro seperti yang ditawarkan oleh AIM, tidak ada pihak boleh mempersoalkan komitmen kerajaan kepada golongan miskin tidak kira di mana sahaja mereka tinggal.

Pihak-pihak tertentu, termasuk pembangkang, mungkin mendakwa kerajaan belum cukup komited untuk membantu rakyat miskin. Dalam konteks ini, yang kita perlu sedar ialah kerajaan boleh membantu rakyat yang miskin harta, tetapi tidak banyak yang boleh ditolong jika mereka terpedaya oleh orang yang miskin jiwa.

Awang Selamat
Sampai bila Samy...

Secara rasminya, Samy Vellu dinobatkan sebagai Presiden MIC pada Perhimpunan Agung parti itu pada minggu lalu. Sebelum ini, Samy sudah pun menang tanpa bertanding kerana pencalonan pencabar bagi jawatan itu ditolak pada Mac lalu. Ia membolehkan beliau menyandang jawatan berkenaan sehingga 2012. Kalau sebelum ini beliau membayangkan hasrat untuk melepaskan jawatan selepas pemilihan parti pada September ini iaitu sebelum penggal kepimpinannya berakhir 2012, pendiriannya kemudian berubah. Beliau sebaliknya mahu menamatkan tempoh itu atas alasan untuk menangani isu dalaman berkaitan perebutan bagi jawatan Timbalan Presiden.

Nampaknya Samy menjadi Presiden parti politik paling lama dalam sejarah tanah air. Ketika Awang memulakan kerjaya sebagai wartawan lebih 25 tahun lalu, beliau sudah pun bergelar Presiden MIC dan menteri. Samy mula menerajui parti tersebut pada tahun 1979 (memangku) dan secara rasmi (1981), kesemuanya memakan tempoh 11 penggal.

Ketika UMNO dan MCA sudah dua kali melalui peralihan kepimpinan dalam tempoh enam tahun dan sekali peralihan melibatkan Gerakan, MIC masih di takuk lama. Walaupun MIC mempamerkan prestasi paling buruk pada pilihan raya umum lalu dengan beliau sendiri tewas di kubu kuatnya Sungai Siput, Samy tetap mahu menjadi Presiden lagi. Malah jika ada yang berpendapat beliau sebagai liabiliti kepada BN, MIC dan masyarakat India sekalipun, itu tidak menjadi hal. Beliau hanya menutup telinga kepada segala kritikan. Pedulikan soal responsif kepada rakyat, yang penting jawatan dipertahankan dengan mencari apa sahaja kewajaran. Maka harapan banyak pihak sama ada dalam MIC, kalangan masyarakat India dan rakyat agar beliau berundur dalam masa terdekat, tidak kesampaian.

Pada Awang, Samy memang politikus yang hebat. Bukan calang-calang pemimpin mampu bertahan sebegitu lama. Rasanya tiada orang lain boleh mencabar rekod beliau.

Tanpa mahu menafikan sumbangan beliau kepada negara terutama masyarakat India, Awang merasakan bekas Menteri Kerja Raya itu perlu segera berpijak kepada realiti politik hari ini. Lagi lama Samy memimpin MIC, selagi itulah BN berada dalam situasi yang sukar. Jangan lupa MIC tidak bergerak dalam entiti yang bersendirian, ia adalah komponen BN. Jika Samy menyatakan beliau mahu kekal bagi membantu memulihkan MIC dan BN, itu sebenarnya tidak membantu. Pengundurannya sahaja dapat membantu BN. Jika beliau enggan berundur, pembaharuan yang sedang digerakkan oleh BN di bawah kepimpinan Najib Tun Razak kelihatan tidak lengkap. Lagipun Awang tidak nampak masyarakat India ketandusan pemimpin. Mengapa tidak diberi peluang dan keyakinan kepada yang lain?

Maka Awang sekali lagi membawa suara rakyat mencadangkan Samy bersara sebaik sahaja selepas pemilihan parti, bulan depan. Serahkan kepada sesiapa sahaja yang dipilih sebagai Timbalan Presiden untuk memangku jawatan Presiden. Tiga calon yang bertanding ialah penyandang jawatan G. Palanivel, bekas Timbalan Presiden S. Subramaniam dan bekas Naib Presiden, S. Sothinathan. (Anehnya, bagi pemilihan jawatan Timbalan Presiden, beliau terang-terang mengambil pendirian memihak kepada calon tertentu sehingga hadir menunjukkan sokongannya pada hari penamaan calon. Tindakan beliau menerima kritikan dalam parti tetapi seperti biasa beliau naik angin khususnya kepada Subramaniam. Ternyata tindak-tanduknya tidak mencerminkan semangat demokrasi - begitulah Samy.) Awang harap Samy berjiwa besar untuk berundur lebih awal. Banyak pihak berpendapat sebarang gesaan apa lagi rayuan untuk Samy berundur kemungkinan besar tidak akan sedikitpun memberi kesan kerana beliau dilihat terlalu mencintai jawatan itu sehingga terlupa hakikat di sekeliling. Selain itu, Samy dikategorikan sebagai tidak boleh disentuh atau untouchable. Tanggapan itu mungkin benar tapi persoalannya sampai bila....

Awang Selamat
Apa formula MCA?

Awang menyertai banyak pihak mengharapkan kemelut MCA berikutan pemecatan Timbalan Presiden, Chua Soi Lek dapat ditangani segera.

Penyingkiran Soi Lek menjadi kontroversi. Dari satu segi Awang setuju tindakan pemecatannya demi menjaga imej parti. Tetapi persoalannya mengapa sekarang, selepas beliau naik pangkat daripada Naib Presiden kepada Timbalan Presiden atas kehendak perwakilan pada pemilihan MCA lalu.

Bukan sekali MCA diuji isu yang sebegini panas dan menggegar. Parti itu pernah melaluinya beberapa kali termasuk situasi lebih teruk dalam krisis antara Neo Yee Pan dan Tan Koon Swan hampir dua dekad lalu.

Dalam isu terbaru ini, kedudukan Presiden MCA, Ong Tee Keat agak goyah. Beliau dilihat tiada cengkaman dalam partinya. Imej Tee Keat juga terjejas kerana dikaitkan dengan isu kontroversi Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ). Seandainya Menteri Pengangkutan itu menampakkan keyakinan, mampu meningkatkan sokongan mendadak dalam masa terdekat dan menerima dokongan banyak pemimpin MCA, beliau akan melepasi cabaran tersebut.

Awang yakin MCA akan bangkit semula tetapi apa formulanya? Antaranya peranan orang tengah dan perhimpunan agung khas selain mengkaji semula keputusan pemecatan Soi Lek. Tetapi untuk menarik balik pemecatan Soi Lek rasanya tidak wajar dan akan membuka ruang pembangkang memanipulasi isu tersebut. Jika semua formula itu tidak berkesan, MCA boleh diselamatkan dengan pilihan terakhir jika kedua-dua pemimpin utama iaitu Tee Keat dan Soi Lek berundur. Bersediakah?

Awang Selamat
Ubah pendekatan lapuk


MUSA Hitam ketika diwawancara (dua dari kiri) Zin Mahmud, Zulkiflee Bakar dan Hafizahril Hamid di Kompleks Antarabangsa, Kuala Lumpur.


MINGGUAN: Mungkin Tun boleh nyatakan kenapa Tun dilihat agak menyepikan diri sekian lama?

MUSA : Saya sebenarnya sudah lama tidak mahu diwawancara oleh mana-mana akhbar sama ada media cetak atau media elektronik. Lebih-lebih lagi selepas pilihan raya 2004 dan 2008 kerana saya bosan dengan politik yang berlaku dalam negara. Saya ingin bercakap terus terang, saya bosan dengan apa yang terjadi di kalangan UMNO sendiri yang mana saya sendiri pernah memegang pelbagai jawatan dan menjadi ahli berpuluh-puluh tahun dan masih menjadi ahlinya hingga kini.

Kebosanan saya ini adalah bagaimana kerajaan yang telah dipertanggungjawabkan kepada UMNO dan Barisan Nasional (BN) berkecamuk begitu teruk hinggakan kita kalah banyak sama ada di Parlimen dan di Dewan Undangan Negeri (DUN). Saya berpendapat tidak guna saya mengadakan sebarang wawancara kerana dibimbangi akan menyuarakan kritikan yang keras. Ini kemudiannya pasti akan mendapat bantahan dari ahli-ahli UMNO sebagai seorang ahli yang tidak setia. Ini kerana kesetiaan kepada UMNO adalah sangat penting.

Waktu saya bercanggah pemikiran dengan Tunku Abdul Rahman bersama dengan Dr. Mahathir apabila saya membuat pengumuman untuk berhenti sebagai Timbalan Menteri selepas tahun 1969, saya telah diminta untuk mengangkat sumpah menyatakan kesetiaan kepada Tunku. Tun Razak telah meminta saya pergi berjumpa Tunku meminta maaf dan menyatakan kesetiaan. Tun Razak begitu rapat dan menjaga saya maka saya bersetuju untuk pergi. Tun Razak mahu ikut tetapi saya tidak mahu beliau turut serta. Namun saya akan tetap menyampaikan pendapat saya. Ini prinsip hidup saya.

Apabila saya meletak jawatan, kenyataan saya ialah akan terus setia kepada parti, bangsa dan negara. Tidak saya sebutkan tentang pemimpin. Tidak ada yang peribadi tetapi itu soal prinsip hidup saya. Bagi saya apabila seseorang pemimpin melakukan sesuatu tindakan yang salah dan tidak boleh diterima rakyat, saya tidak akan menyokongnya. Tidak ada istilah absolute loyalty kepada pemimpin bagi saya. Itu prinsip saya dalam politik.

Maka apabila saya melihat keadaan UMNO yang berkecamuk itu saya melihat adalah lebih baik saya mendiamkan diri. Tidak payahlah saya membuat sesuatu yang menarik perhatian kepada saya sendiri. Namun begitu saya juga memainkan peranan saya dalam diam. Lebih baik begitu dari mengeluarkan kenyataan terbuka kepada umum yang boleh memesongkan rakyat tentang isu sebenar yang berlaku pada waktu itu. Cara saya berbeza, contohnya bila saya berjumpa dengan penganjur penting saya akan luahkan pandangan saya.



Lahirkan Melayu berkualiti

Tetapi kebebasan yang diberikan dikatakan menimbulkan banyak masalah lain termasuklah dari segi perkauman?

MUSA: Masalah yang timbul ialah kejutan budaya kerana semua itu tidak pernah berlaku dalam kepimpinan sebelum ini, banyak sangat yang tidak boleh. Dengan semua kebebasan atau kerajaan terbuka oleh Tun Abdullah dan ditambah pula dengan kemudahan teknologi seperti internet dan blog, kita lebih bebas. Namun masalah ini yang tidak disedari oleh kebanyakan pemimpin UMNO. Mereka masih bergantung kepada idea media arus perdana.

Pemikiran untuk terlalu mempertahan hak dan kedudukan Melayu sudah semakin hilang dan tidak lagi begitu relevan. Golongan muda Melayu atau saya panggil Melayu baru sudah berfikiran berbeza dan tidak lagi bergantung kepada semangat kemelayuan yang tingg

Mereka sudah yakin untuk bersaing. Kita terlalu didedahkan dengan cerita bahawa orang Melayu masih lagi ketinggalan, lemah dan tidak boleh. Walhal dalam tempoh masa 20 ke 30 tahun kebelakangan orang Melayu sudah membuktikan mereka berjaya.

Apa yang perlu dilakukan ialah terus menyedarkan orang Melayu bahawa mereka boleh melakukan semua perkara dan saya tidak bersetuju bahawa orang Melayu masih lagi tidak cukup itu dan ini.

Ramai orang Melayu telah membuktikan mereka boleh berjaya dalam pelbagai bidang melalui pendidikan yang diberikan oleh UMNO dahulu dan kita kena terus membuktikan Melayu boleh melakukan apa saja di dunia ini.

Mungkin Tun ada pesanan khusus terhadap orang Melayu mengenai perkara ini

MUSA: Saya berpesan janganlah diperbesarkan tentang isu kuantiti tetapi kualiti dalam hal orang Melayu. Kenapa orang Cina di negara ini yang jumlahnya lebih kecil atau orang Yahudi yang juga kuantitinya kecil di dunia boleh menguasai pelbagai bidang dari ekonomi, teknologi dan sebagainya. Ini semua adalah soal kualiti dan orang Melayu pun boleh berjaya jika kita tekankan soal kualiti. Jika kita naikkan kuota atau penguasaan orang Melayu sehingga 60 atau 80 peratus pun tetapi kualiti menurun sehingga 20 atau 10 peratus, apa gunanya.

Itulah kita terlalu memainkan sentimen nasib dan masa orang Melayu akan gelap namun sebenarnya kita perlu memberi keyakinan dan menunjukkan orang Melayu sememangnya boleh berjaya. Sentimen orang Melayu sentiasa ketinggalan ini tidak boleh diterima oleh pengundi-pengundi baru yang satu ketika dahulu UMNO yang beri pelajaran kepada mereka. Oleh itu kita harus menerima hakikat bahawa orang Melayu sekarang sudah bertukar pemikiran mereka. Maka dengan itu UMNO perlu sedar bahawa golongan Melayu baru ini sudah terpisah daripada mereka dan mereka perlu menarik mereka kembali.

Caranya ialah dengan pergi menghampiri mereka dan kita perlu menyesuaikan diri serta faham apa hasrat dan aspirasi mereka. Jika kita mahu jadi parti politik yang benar-benar mewakili sesuatu kaum atau masyarakat secara keseluruhan maka kita perlu fahami mereka dan bertindak memenuhi apa yang mereka mahukan.

Apakah Tun yakin gabungan pembangkang ini mampu menjadi alternatif kepada rakyat dalam pilihan raya akan datang?

MUSA: Mereka mampu menjadi alternatif kepada rakyat. Namun begitu sama ada Pas, DAP dan PKR mampu bekerjasama antara satu sama lain, itu satu soal lain. Pada hemat saya melalui apa yang saya lihat sekarang ia tidak boleh menjadi. Cuma di luaran sahaja namun dalam isu yang lebih mendalam ia sangat sukar kerana tidak ada persamaan dari segi dasar, ideologi dan sebagainya.

Namun begitu kita jangan lupa sebelum kemerdekaan bagaimana keadaan UMNO, MCA dan MIC. Parti-parti ini mampu bekerjasama walaupun dilihat agak mustahil untuk terjadi, namun ia berjaya. Ia dipanggil sebagai muafakat kerana kepentingan. Tidak mustahil untuk berlaku di kalangan pembangkang. Kita jangan ambil mudah tentang kerjasama antara pembangkang ini.

Kita perlu melihat kepada kelemahan diri kita dahulu untuk kembali berjaya. saya lihat Datuk Seri Najib telah mula tahu dan sedar tentang kelemahan ini bukan sahaja dengan deklarasi dan sebagainya namun beliau memang buat apa yang perlu dilakukan.
Apa mereka perjuangkan?

Pilihan raya Permatang Pasir telah pun selesai. Saya pulang ke Malaysia betul-betul pada hari penamaan calon. Pusat penamaan calon iaitu Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN), Mengkuang Bukit Mertajam pula betul-betul berhampiran rumah saya, sekalipun kawasan saya tidak termasuk dalam DUN berkenaan.

Ramai yang tidak tahu bahawa saya mempunyai dewan pengajian untuk orang awam iaitu Dewan Pengajian al-Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah yang bersebelahan rumah saya.

Dewan ini sering menganjurkan berbagai aktiviti ilmiah yang bersifat 'terbuka' dari sudut pemikiran fekah dan 'kepartian'. Para jemaahnya cuba diserasikan dengan prinsip-prinsip ilmu yang merentasi sebarang sempadan kepartian dan mazhab fikah.

Oleh kerana kawasan bangunan dewan ini luas, ramai yang datang dari luar Pulau Pinang yang tidak tahu tentang dewan itu melintasi di hadapannya atau cuba menggunakan kemudahannya. Sebahagian yang tahu saya sudah pun berada di Malaysia datang dan mengunjungi saya di rumah.

Maka, sepanjang tempoh berkempen ramailah juga tetamu saya yang terdiri daripada kalangan tokoh kedua-dua parti yang bertanding. Seperti biasa, saya memberikan pandangan saya yang tersendiri mengenai cara politik kedua-dua parti tersebut.

Ada juga di kalangan tokoh-tokoh yang datang itu menegaskan tentang keperluan untuk saya menjadi aktivis parti mereka. Mereka mengemukakan alasan dan hujah, saya berdiam sahaja. Saya belum berfikir sehingga ke situ. Namun beberapa kesimpulan pemikiran politik dapat saya rumuskan.

Tanda aras

Dalam Islam kita diajar agar mencontohi yang baik, bahkan yang terbaik. Jika kita ingin mencapai sesuatu kualiti yang baik, maka kita mestilah mengambil bench mark atau penanda aras yang terpilih. Justeru itu kita disuruh mencontohi para nabi dan pengikut mereka yang terbukti benar-benar berjaya mempertahankan prinsip kebenaran. Ini seperti firman Allah: (maksudnya) "Sesungguhnya adalah bagi kamu pada (Nabi) Ibrahim (aS) dan pengikut-pengikutnya - contoh ikutan yang baik..." (Surah Mumtahanah, ayat 4).

Firman Allah juga: (maksudnya) Demi sesungguhnya adalah bagi kamu pada Rasulullah itu contoh ikutan yang baik bagi sesiapa yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) Hari Akhirat, serta dia pula mengingati Allah banyak-banyak. (Surah al-Ahzab, ayat 21).

Nabi Muhammad itu sendiri pun diperintah oleh Allah SWT agar menuruti langkah dan teladan para nabi sebelum baginda. Firman Allah: "Mereka (nabi-nabi) tersebut adalah orang-orang yang telah diberi petunjuk oleh Allah, maka turutlah olehmu (Wahai Muhammad) akan petunjuk mereka." (Surah al-An'am, ayat 90).

Demikianlah banyak ayat-ayat al-Quran yang Allah arahkan agar kita mencontohi teladan yang baik sebagai penanda aras dalam perjalanan hidup kita.

Malang sekali, 'orang parti' apabila kita mengkritik tindakan parti mereka, mereka akan menjawab ''parti lawan lebih teruk'', atau ''parti lawan buat tak apa, kenapa kami tak boleh? ''Kenapa bantah kami, parti lawan pun buat perkara yang sama? atau apa sahaja jawapan yang menunjukkan penanda aras tindakan mereka adalah diukur dengan parti lawan mereka.

Pada masa yang sama mereka kata parti lawan buruk dan mendakwa mereka lebih baik dari parti musuh mereka, tapi pengukur tindakan mereka tidak lebih dari parti yang mereka tentang. Mereka sebenarnya bukan mencari yang terbaik, tetapi mereka ingin menjustifikasikan tindakan politik mereka.

Jika itulah tahap pemikiran orang politik kita, sehingga bila pun kita tidak akan dapat membuat perubahan yang terbaik dalam masyarakat kita. Barangkali jika kita mengkritik mereka mengambil rasuah, mereka akan jawab: ''pemimpin parti lawan kami ambil lagi banyak, pasal apa kritik kami?" Mereka menghalalkan tindakan mereka kerana parti lain pun buat.

Jika begitu, kita tidak perlu buat pilihan raya untuk sebarang pemilihan kerana tahap ukuran atau penanda aras mereka itu sama! Mungkin ada yang berkata; kita guna kaedah 'memilih mudarat yang paling ringan' seperti yang diajar dalam qawa 'id fiqhiyyah (kaedah-kaedah fekah).

Kaedah ini mengajar bahawa apabila bertentangan antara dua mudarat atau bahaya, seseorang muslim diperintahkan agar memilih yang paling kurang bahaya atau mudarat antara keduanya. Kaedah ini digunakan apabila tiada lagi di hadapan seseorang pilihan yang lain. Namun jika di sana ada jalan keluar dari bahaya atau mudarat tersebut, maka kita hendaklah mendapatkannya.

Pihak yang layak untuk melaksanakan kaedah ini ialah para pengundi apabila mereka mendapati kesemua parti-parti ini adalah bahaya dan mudarat, mereka terpaksa memilih yang paling ringan mudaratnya.

Soalnya, apakah parti-parti ini hanya mampu menjadi 'yang paling ringan mudarat', bukan yang mampu membawa sesuatu yang baik atau terbaik? Juga, apakah parti-parti politik ini kesemuanya merupakan bahaya dan mudarat yang kita tiada pilihan, atau mampu mencari jalan keluar? Atau, apakah sekadar itu sahaja tahap kualiti dan pemikiran kita.

Kualiti perjuangan

Saya suka apabila ada pihak yang membezakan kualiti pengikut atau penyokong. Saya bukan tokoh politik, tetapi sering berjumpa berbagai pihak dan individu sama ada di tempat awam, tertutup atau melalui surat dan e-mel yang menyebut: ''Saudara, saya penyokong anda", atau ''saya peminat anda", atau ''saya berikan sokongan penuh perjuangan anda."

Jika saya sempat bersembang dengan mereka saya pasti akan bertanya: ''Apa yang anda sokong?'', ''Apa yang anda minat?'' Alhamdulillah, ramai yang menjawab: ''Saya pembaca setia tulisan anda'', atau ''Saya selalu mengikuti ucapan anda dalam berbagai media," atau ''Saya sering menghadiri kuliah anda." Namun jika ada yang menjawab ''Saja, seronok-seronok'' atau ''kawan saya sokong anda, saya pun join kelab mereka," atau ''Sekadar trend terkini,'' tentulah sesuatu yang mendukacitakan dan tidak memberi apa-apa makna kepada segala usaha dan penat lelah.

Saya dapati ramai orang politik cuai hakikat ini. Sesetengah parti politik, para pengikut mereka benar-benar tiada kualiti. Mereka tidak mendokong cita-cita perjuangan, atau tiada faham apa yang diperjuangkan, tetapi sekadar berseronok suka dengan 'keramaian' dan 'faedah sampingan' yang diperolehi.

Mereka tidak tahu idealisme perjuangan, atau jika tahu pun mereka tidak menghayatinya atau terasa sebahagian dari perjuangan mereka. Inilah yang kita lihat pada ramai anak-anak muda, bahkan yang tua juga yang bersorak-sorai dalam musim pilihan raya.

Ada parti yang benar-benar lesu cita-cita perjuangannya. Hilang arah dan matlamat perjuangan. Hidup atas isu atau sekadar hendak mempertahankan kerusi atau kuasa yang ada. Para pengikut bawahan mereka, hanya sekadar untuk mendapatkan upah menggantung poster, atau wang poket, atau 'makan percuma'.

Politik sekadar untuk bersosial, bukan kerena ada perjuangan yang hendak digalas, maka hancurlah politik kita dan masa depan negara. Hal ini berlaku disebabkan banyak perkara, antaranya; perjuangan parti itu sendiri hilang arah, atau cita-cita perjuangannya tidak berpijak di alam nyata, atau perjuangannya tidak dapat diterima pengikut atau contoh teladan buruk kepimpinan parti yang menyebabkan segala idealisme ditelan isu-isu peribadi.

Menetapkan hala tuju perjuangan yang jelas dalam diri individu atau organisasi merupakan rukun utama dalam meneruskan perjalanan hidup.

Sebab itulah, sebahagian sarjana ada yang menyatakan Islam itu adalah jawapan yang tepat kepada tiga soalan utama yang sentiasa muncul dalam akal pemikiran manusia sepanjang zaman; iaitu dari mana manusia wujud? Kenapa manusia diwujudkan? Ke mana akhirnya kesudahan kewujudan manusia?

Islam menjawab persoalan-persoalan ini secara tepat. Jika sesiapa dapat memahami atau memberikan jawapan yang tepat kepada persoalan-persoalan ini, bererti dia memahami hakikat Islam. Dengan memahami hakikat ini, maka umat Islam dahulu yang gemilang berjuang. Kejelasan matlamat dan hala tuju hidup terbentang di hadapan mata mereka.

Maka jika hal ini dikiaskan kepada perjuangan apa sahaja, jika perjuangan itu dapat memberikan jawapan serta memahamkan pengikut mereka, 'bagaimanakah perjuangan mereka itu boleh muncul? Untuk apa mereka berjuang? Dan ke manakah kesudahannya perjuangan tersebut? maka kita akan dapati kelangsungan perjuangan berkenaan. Jika tidak, ia adalah slogan khayalan yang tiada hakikat baginya.

Sekalipun, jika ia kelihatan gah dan besar, ia hanyalah singa atau raksasa kertas yang boleh dimusnahkan oleh sebatang mancis api. Jika jawapan itu benar-benar wujud sekalipun kecil ia mampu bergerak dan membawa dirinya sendiri.
Merdekakan pendidikan perkauman

Pendidikan adalah merupakan salah satu elemen penting dalam pembentukan sebuah negara bangsa. Bentuk pendidikan yang lahir akan menentukan sama ada agenda nasional dapat dicapai atau tidak. Jika sistem pendidikan berbentuk perkauman, maka perkaumanlah penyudahnya.

Setakat ini, hanya Malaysia adalah satu-satunya negara di dunia ini yang mempunyai pendidikan pelbagai mengikut kaum atau vernakular. Inilah yang selalu dicanangkan oleh golongan tertentu sebagai salah satu kekuatan Malaysia. Ya, dari satu sudut ia memang satu kekuatan. Tetapi dari sudut yang lain, kita lihat bila ada ura-ura kerajaan untuk menyeragamkan sistem pendidikan berasaskan konsep 1Malaysia, tanpa menafikan hak-hak kaum lain mendapat pendidikan ibunda mereka, serta-merta golongan ini akan membuat laporan polis dan menuduh kerajaan yang bukan-bukan.

Saya amat menyanjungi sikap bumiputera Sabah dan Sarawak selaku pribumi, kerana mereka tidak menuntut sekolah berasaskan kaum. Jika tidak, saya tidak tahu ke manakah hala tuju pendidikan negara?

Ini tolak ansur yang mesti dihargai. Orang Melayu dan bumiputera tidak ada sekolah mereka sendiri. Yang ada ialah sekolah kebangsaan untuk semua. Sistem inilah yang dipraktikkan di seantero dunia. Jika adapun sistem pendidikan perkauman, ia telah lama dihapuskan. Semua bentuk pendidikan diseragamkan demi mencapai matlamat nasional. Contohnya, Thailand, Indonesia dan negara-negara maju yang lain.

Kita perlu berfikir jauh ke hadapan walaupun pahit untuk diterima. Setelah 52 tahun merdeka, sistem pendidikan kita masih belum merdeka dan terbelenggu. Setiap kaum masih leka dalam kepompong sistem pendidikan masing-masing. Orang Melayu masih percaya kepada sistem pendidikan kebangsaan untuk semua, tetapi tetap dengan sistem perkauman, India dengan cara India dan Cina dengan cara Cina. Kehidupan kita sebenarnya semakin jauh dan terasing.

Sebagai permulaan, biarlah saya mulakan dengan kajian yang telah saya lakukan terhadap sistem pendidikan Cina khususnya, selaku majoriti kedua terbesar. Secara umumnya, orang Cina terbahagi kepada dua kumpulan. Satu kumpulan dikenali sebagai Hua Ch'iao (orang Cina seberang laut) yang masih berwarga negara China. Satu lagi ialah Ma Hua, menganggap diri mereka sebagai Malayan Chinese, kebanyakan lahir di Tanah Melayu menganggap Tanah Melayu adalah negara mereka.

Wang Gungwu (1970), membahagikan orang Cina Malaysia kepada tiga kumpulan iaitu A, B dan C. Kumpulan A boleh dikategorikan dalam kumpulan minoriti berbanding dengan kumpulan lain. Mereka masih mengekalkan hubungan dengan politik di China, sama ada secara langsung atau tidak, serta masih mengambil berat akan masa depan negara China. Kumpulan ini tidak sedominan kumpulan B dan C.

Kumpulan B pula terdiri dari kalangan yang keras kepala. Majoriti bersikap realistik dan yang secara tidak langsung mengambil berat soal politik perniagaan dan pertubuhan komuniti. Kebanyakan mereka amat aktif dalam pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan (NGO).

Pengaruh mereka amat mendalam dalam komuniti masyarakat Cina, malahan kerap memberikan tekanan kepada kerajaan. Inilah kumpulan ultra kiasu yang selalu saya sebut. Kumpulan ini berada dalam pertubuhan pendidikan (NGO), politik dan persuratkhabaran.

Kumpulan C pula, mereka menunjukkan minat yang mendalam serta aktif dalam politik negara. Wang Gungwu yang meletakkan mereka dalam kategori orang yang tidak pasti tentang identiti mereka sendiri tetapi secara umumnya mempunyai ketaatan kepada negara.

Pendapat Gungwu turut dikongsi oleh Rita Sim dan F.K. Soong, daripada Institute of Strategic Analysis and Policy Research (INSAP). Menurut mereka, terdapat dua jenis kumpulan Cina daripada keseluruhan berjumlah 6.5 juta.

Kumpulan pertama, mewakili 85-90 peratus orang Cina, berlatar belakangkan perkauman Cina, berpegang kepada tiga rukun, menyertai pertubuhan-pertubuhan Cina, bersekolah Cina dan membaca/mendengar/menonton media Cina. Manakala, selebihnya mewakili kumpulan kedua 10-15 peratus, adalah English- speaking group atau kumpulan yang mendapat pendidikan Inggeris, yang tidak mendapat pendidikan Cina. Kebanyakan mereka ada yang beragama Kristian, Cina Peranakan dan menyertai kelab Lions dan Rotary.

Pengkategorian ini sudah cukup untuk membuktikan kajian Yew Yeok Kim (1973, 1982) dan Leo Suryadinata (1989) mengenai sikap mereka yang mendapat pendidikan Cina dan bukan aliran Cina. Pelajar Cina yang mendapat pendidikan Inggeris (termasuk pendidikan kebangsaan) kurang identiti kecinaannya, lebih mudah bergaul dengan kaum lain dan memudahkan proses integrasi nasional. Manakala, mereka yang mendapat pendidikan sekolah Cina adalah bersikap sebaliknya.

Semua bukti ini jelas menunjukkan kedudukan dan polarisasi masyarakat di negara kita akibat sistem pendidikan yang wujud sekian lama. Sistem ini yang telah mewarnai kehidupan kita hari ini. Akibatnya, lahirlah golongan yang meletakkan kepentingan kaum di hadapan berbanding kepentingan nasional. Bahasa kaum sendiri lebih didaulatkan berbanding bahasa kebangsaan.

Kita ambil contoh kedudukan bahasa Melayu di sekolah jenis kebangsaan. Bahasa Melayu hanya diajar tiga kali seminggu berbanding dengan bahasa Cina yang diajar setiap hari. Ini tidak termasuk matapelajaran lain seperti Matematik, Sains, Kemahiran Hidup, Pendidikan Moral, Sivik dan Kajian Tempatan yang turut diajar dalam bahasa yang sama. Saya ingin mencadangkan Kementerian Pelajaran menambahkan waktu pembelajaran matapelajaran bahasa Melayu, sekurang-kurang sama waktunya dengan mata pelajaran bahasa Cina. Jika tidak, kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan tidak ada ertinya.

Saya berkongsi pandangan ini kerana saya mempunyai pengalaman yang agak luas berinteraksi dengan sekolah Cina. Boleh dikatakan kesemua anak saya mendapat pendidikan rendah di sekolah Cina. Secara kebetulan, saya juga adalah Yang Dipertua, Persatuan Ibubapa dan guru (PIBG), di salah sebuah sekolah menengah yang majoriti pelajar-pelajar Cina yang datang dari sekolah rendah Cina (SJKC). Keadaan ini menjadikan saya lebih faham mengenai masalah bangsa saya sendiri, terutama dalam soal penguasaan bahasa Melayu dan pendidikan ibunda.

Melalui pengalaman dan pemerhatian, secara umumnya, tahap penguasaan bahasa Melayu di kalangan pelajar-pelajar Cina adalah rendah. Dengan sebab itu, kelas peralihan terpaksa diwujudkan apabila mereka melanjutkan pelajaran ke peringkat menengah. Bagi mereka yang berada di kelas bukan peralihan pun, itu bukan bermakna penguasaan bahasa Melayunya baik. Bahasa Melayu lebih sekadar hafalan untuk menghadapi peperiksaan berbanding bagi tujuan interaksi dan pemahaman sebagai bahasa kebangsaan. Inilah dilema sistem pendidikan kebangsaan hari ini.

Kadangkala saya amat hairan kenapa setiap kali kerajaan cuba untuk menyeragamkan sistem pendidikan tanpa menafikan hak setiap kaum terhadap pendidikan mereka, mendapat tentangan yang begitu hebat. Mereka mempunyai prasangka bahawa ia adalah agenda kerajaan untuk menghapuskan sekolah Cina secara terancang. Inilah bentuk pemikiran yang telah bertapak setelah 52 tahun kita merdeka.

Kini, kedudukan pendidikan Cina tidak pernah tergugat, malah semakin kuat, termasuk kedudukan kewangannya. Di SJKC tempat anak saya belajar, penyata kewangan berakhir setiap tahun melebihi RM1 juta. Ini menunjukkan bahawa sokongan yang ditunjukkan oleh orang Cina terhadap pendidikan mereka semakin padu dan jitu. Manakala pendidikan kebangsaan semakin tergugat dan terhakis. Walaupun pelbagai usaha cuba dilakukan oleh kerajaan untuk mengadakan sistem satu sekolah dengan tidak mengenepikan hak kaum lain untuk mempelajari bahasa ibunda, namun ia tetap ditolak.

Pada hemat saya, jika inilah bentuk pendidikan yang lahir, kita masih belum merdeka dalam erti kata yang sebenar. Pemikiran kita masih dibelenggu dengan pemikiran perkauman. Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan ke-52.

Dr. Mohd Ridhuan Tee Abdullah ialah Pensyarah Kanan, Universiti

Pertahanan Nasional Malaysia
Hormat tidak boleh dipaksa

Oleh Zin Mahmud

KETIKA Rasulullah SAW memasuki Mekah, tidak berlaku sebarang pertempuran. Penduduk Mekah sudah bersedia menerima tentera Islam, bukan kerana takut atau gerun, tetapi dihormati. Mereka tahu Islam akan menjadi rahmat kepada kota Mekah.

Begitu juga ketika Omar Ibn Khattab memasuki Baitulmakdis. Tidak berlaku penentangan. Bukanlah kerana mereka takut atau gerun pada tentera Islam itu tetapi mereka tahu orang Islam datang dengan keadilan dan keamanan mengatasi pemerintah Rom sebelum itu.

Dengan mudah, Islam tersebar ke seluruh Asia Barat dan Afrika Utara, bukan kerana penaklukan atau kekuatan tentera Islam itu sangat tetapi adalah kerana agama yang dibawa oleh orang Islam itu jauh lebih baik daripada amalan terdahulu. Kedatangan Islam merupakan suatu rahmat bagi rantau itu.

Tetapi mengapakah sekarang orang bukan Islam bukan saja memandang serong kepada Islam tetapi amat takut dan gerun terhadap agama ini? Sedangkan tentera mana-mana negara Islam tidaklah sekuat pihak bukan Islam. Tetapi di seluruh kalangan dunia bukan Islam, mereka takut terhadap Islam, termasuklah hal-hal mengenai Islam seperti Syariah, dan apatah lagi jihad dan hudud.

Syariah

Malah di negara-negara Islam juga, penduduk bukan Islam yang sudah tinggal beratus tahun dengan orang Islam turut takut dengan Islam.

Bukan itu saja, di kalangan orang Islam sendiri pun takut atau gerun terhadap Islam dan institusi-institusinya termasuk seperti jabatan agama, badan penguatkuasa, mahkamah Syariah dan lain-lain. Mengapakah keadaan sudah menjadi sebegitu rupa? Islam, sebagai suatu agama memberi rahmat kepada masyarakat yang menerimanya kini ditakuti dan digeruni, dan sudah tentu cuba dihalang.

Agama Islam ditakuti dan bukannya dihormati. Agama ini dilihat sebagai menekan perempuan, mengongkong dan tidak memberikan kebebasan. Agama Islam dan institusi-institusinya juga dilihat tidak memberikan kasih sayang melalui nasihat dan bimbingan. Tetapi sebaliknya institusi agama Islam dilihat bertindak tegas, cepat menghukum dan tidak memberi ruang kepada perbincangan waras serta tolak ansur.

Adakah agama Islam seharusnya menjadi begitu? Dunia sememangnya takut kepada Islam kerana ada segelintir orang Islam yang melakukan keganasan, memaksa orang mengikut cara hidup Islam.

Maka tentu timbul persoalan mengapakah orang Islam, agama Islam, institusi-institusinya tidak dihormati walaupun mereka ditakuti dan digeruni,

Kalau melihat pada zaman Abasiah di Baghdad dan Umayah di Andalusia, asas kepada Islam dihormati dan disambut baik ialah kebebasan warganya untuk berfikir, bersuara, berhujah, berbincang, menulis dan akhirnya mencambahkan pemikiran baru.

Pada zaman Abasiah umpamanya, terdapat pelbagai mazhab berkembang. Bukan itu saja, banyak lagi mazhab lain dan pelbagai aliran yang muncul.

Tetapi adakah di negara-negara Islam hari ini, dari Iran ke Malaysia, dari Arab Saudi ke Indonesia, kebebasan berfikir dan bersuara ini digalakkan?

Bagaimanakah masyarakat Islam hendak dihormati jika dilihat sebagai menyekat kebebasan berfikir dan bersuara. Tetapi bukan itu saja, Islam juga dilihat sebagai menyekat kebebasan bergaul dan berkasih sayang. Akibatnya, umat Islam tidak dihormati tetapi ditakuti. Ini kerana orang Islam dilihat terlalu sensitif, mudah melenting, protes di sana sini, dan akhirnya mengangkat senjata dan meletupkan diri.
Wanita berkuasa di dunia




PADA 20 Ogos lepas majalah kewangan terkemuka, Forbes mengeluarkan senarai 100 wanita paling berkuasa di dunia. Menariknya walaupun wanita yang terpilih ini dikatakan sangat berkuasa dan berpengaruh dari 100 mereka yang tersenarai hanya 18 dari mereka terlibat dalam politik. Dari senarai tersebut juga dua wanita yang terpilih merupakan dari golongan bangsawan iaitu Ratu Elizabeth II yang menduduki tempat ke-42 dan Ratu Rania dari Jordan yang berada di kedudukan ke-76. Wanita Pertama Amerika Syarikat (AS), Michelle Obama turut tersenarai buat pertama kali pada tahun ini.

Walaupun Michelle merupakan orang yang paling dekat dengan Presiden AS, Barack Obama, namun beliau hanya mampu berada di tangga ke-40.

Selebihnya wanita-wanita berkuasa ini menduduki hierarki tertinggi dalam dunia korporat. Keupayaan para wanita ini sememangnya membanggakan walaupun dari segi kedudukan dan pengaruh politik mereka mungkin dilihat agak ketinggalan jika dibandingkan dengan kaum Adam. Namun kejayaan mereka mentadbir dan mengurus syarikat-syarikat terkemuka dunia telah membuktikan bahawa tangan yang mengayun buaian turut mampu menggoncang dunia.

Kesemua wanita ini bertanggung jawab mengawal wang tunai berjumlah AS$26 trilion (RM93 trilion ) di seluruh dunia. Namun begitu kegawatan ekonomi yang melanda dunia turut sama menjejaskan kedudukan wanita yang tersenarai tahun lepas sehingga ada di antara mereka yang disingkirkan dari jawatan yang dipegang. Antara mereka ialah bekas presiden syarikat bermasalah Alcatel Lucent, Patricia Russo dan bekas Presiden Morgan Stanley, Zoe Cruz.

Menduduki tangga pertama, Canselor Jerman, Angela Merkel kekal wanita paling berkuasa di dunia bagi tahun keempat berturut-turut selepas majalah tersebut menonjolkan peranannya sebagai pemimpin negara ekonomi keempat termaju di dunia. Beliau yang akan berhadapan dengan pilihan raya pada September ini dijangka akan terus mempertahan jawatan itu berikutan keupayaannya memimpin Jerman mengharungi kemelut ekonomi dunia.

Setiausaha Negara AS Hillary Clinton hanya menduduki tempat yang ke-36, satu kedudukan yang dilihat agak terkebelakang berbanding jawatan dan pengalaman beliau. Clinton jatuh dari tangga 28 pada tahun lepas semasa beliau hampir memenangi pencalonan Presiden AS bagi Parti Demokratik ke tangga 36 pada tahun ini, meskipun mengetuai Jabatan Negara AS yang paling berpengaruh. Malah ada yang mempertikaikan pemilihan senarai 100 wanita berkuasa ini kerana Hillary sewajarnya menduduki tempat yang lebih baik.

Antara wanita yang terlibat dalam politik dan menempatkan diri dalam senarai ini ialah Presiden Argentina, Cristina Fernandez yang menduduki tempat ke-11, Presiden Parti Kongres Kebangsaan India, Sonia Gandhi tempat ke-13, Menteri Ekonomi, Kewangan dan Pekerjaan Perancis, Christine Legarde tempat ke-17 dan Presiden Chile yang menduduki tempat ke-22, Michelle Bachelet.

pemimpin wanita

Nama-nama lain ialah seperti Presiden Filipina Gloria Macapagal Arroyo yang menduduki tempat ke-44, Yulia Tymoshenko yang juga Perdana Menteri Ukraine, tempat ke-47, Presiden Liberia, Ellen Johnson-Sirleaf tempat k- 67, Mary McAleese yang juga Presiden Ireland, Perdana Menteri Iceland, Johanna Sigurdardottir tempat ke-75 dan Perdana Menteri Bangladesh Hasina Wajed yang menduduki tempat ke-79. Satu-satunya pemimpin wanita dari dunia Arab yang tersenarai dan menduduki tempat ke-95 ialah Menteri Ekonomi UAE, Sheikha Lubna Al Qasimi.

Bagi wanita yang menduduki tempat tertinggi dalam senarai wanita berkuasa dari dunia korporat, tempat kedua dalam senarai ini diungguli oleh Sheila Bair yang juga pengerusi Federal Deposit Insurance Corp. Syarikat ini yang bertanggungjawab menginsurankan bank-bank di AS yang kini masih belum selamat dari kemelut kegawatan ekonomi.

Wanita seterusnya adalah seorang yang menarik untuk diperkatakan. Beliau merupakan wanita berusia 53 tahun dan dilahirkan di daerah Chennai dalam Tamil Nadu, India. Beliau turut mendapat pendidikan Madras Christian College di Calcutta sebelum melanjutkan pelajaran di

Yale School of Management. Beliau yang dimaksudkan ialah Indra Krishnamurthy Nooyi atau lebih dikenali sebagai Indra Nooyi yang kini memegang jawatan sebagai

Ketua Pegawai Eksekutif di PepsiCo, sebuah syarikat terkemuka dunia dalam bidang makanan dan minuman.

Beliau yang memegang jawatan itu sejak dari 2006 dibayar gaji sebanyak AS$6,230,366 (RM 22.3 juta) setahun. Nooyi sememangnya telah tersenarai antara wanita berkuasa dunia sejak memegang jawatan tertinggi di PepsiCo sejak 2006.

Cynthia Carroll, Ketua Eksekutif syarikat Anglo American yang juga antara syarikat perlombongan terbesar di dunia menduduki tempat keempat dalam senarai tersebut tahun ini.

Syarikat tersebut yang mempunyai pegangan besar dalam pelbagai syarikat perlombongan sama ada emas, berlian mahu pun besi dan kuprum seperti DeBeers, MMX Minas-Rio dan AngloGold Ashanti.

Pengalaman selama 17 tahun dalam bidang perlombongan dan industri minyak dan gas telah menjadikan beliau antara pemimpin yang dihormati dalam industri tersebut.

Tempat kelima senarai tersebut pula diduduki oleh Ho Ching yang juga ketua eksekutif di syarikat pelaburan Temasek Holdings yang dimiliki oleh kerajaan Singapura. Beliau yang juga isteri kepada Perdana Menteri Singapura Lee Hsien Loong.

Beliau pernah mengumumkan untuk berundur dari syarikat yang memiliki aset melebihi AS$100 bilion pada 6 Februari 2009 dan digantikan dengan Charles "Chip" W. Goodyear. Namun pada 21 Julai beliau kekal dengan jawatan tersebut setelah Goodyear berhadapan masalah dengan ahli lembaga pengarah syarikat tersebut.

Dalam memperkatakan tentang kedudukan wanita, sesungguhnya dunia harus mengakui bahawa kedudukan wanita kini semakin baik berbanding zaman sebelumnya. Di Malaysia. bersesuaian dengan peredaran zaman kedudukan wanita juga semakin baik dalam pelbagai bidang sama ada politik mahupun ekonomi dengan menjawat pelbagai jawatan yang satu ketika dimonopoli oleh lelaki.

Namun begitu kita tidak seharusnya terlalu terikut-ikut dan terpengaruh dengan kehendak Barat yang seboleh-bolehnya mahu kita mengikut rentak mereka dalam semua perkara dari politik mahupun cara kita berpakaian. Kita telah dididik supaya berbangga dengan cara dan acuan kita yang tersendiri. Inilah perkara yang membezakan kita dengan nilai-nilai Asia dan ketimuran yang jauh berbeza dengan mereka di Barat. Janganlah hanya kerana perkara remeh seperti ugutan media Barat dalam isu rotan baru-bari ini kita perlu berasa takut dan terikut-ikut dengan kehendak mereka. Walau apa pun, kedudukan dan peranan wanita di negara ini masih banyak yang perlu dipertingkatkan dan adalah diharapkan supaya satu hari nanti nama wanita Malaysia mampu menjadi pegawai tertinggi syarikat ternama dunia seperti yang dilalui oleh CEO PepsiCo, Indra Noir. Pastinya dengan kedudukan sebegini hebat ia mampu membuka mata seluruh dunia terhadap keupayaan wanita negara ini sekali gus melayakkan mereka menduduki senarai antara wanita berkuasa dunia.

Mempertikaikan kewartawanan portal berita

oleh Aznan Bakar

BOLEH dikatakan dalam tempoh lima tahun kebelakangan ini penyebaran maklumat terutama berita yang berkaitan hal ehwal semasa telah melalui fasa baru. Dengan perkembangan dunia internet atau online yang begitu pantas, orang ramai tidak lagi perlu bergantung kepada media tradisional sebagai maklumat mereka.

Jika dahulu surat khabar, radio dan televisyen merupakan sumber berita utama kini segala-galanya berada di hujung jari pengguna. Dengan internet boleh diakses melalui telefon bimbit maklumat bergerak dan beredar dengan begitu pantas. Malah itu turut menggalakkan pertumbuhan portal-portal berita sama ada yang dikendalikan secara profesional, separa atau langsung tidak bersandarkan kepada etika dan profesionalisme.

Ditambah pula dengan sikap terbuka kerajaan yang langsung tidak menghalang atau menapis media Internet ini, maka kemunculan mereka boleh diibaratkan seperti cendawan selepas hujan.

Di sebalik pelbagai dakwaan kerajaan mengawal aliran maklumat, kemunculan media baru ini membuktikan pengendali media secara online mempunyai kebebasan tersendiri berbanding media konvensional.

Itu belum diambil kira kemunculan blog-blog berita yang sebahagian besarnya tidak diketahui siapa pengendalinya. Mereka ini bebas menulis dan menyiarkan apa sahaja tanpa perlu mengambil kira sensiviti atau sentimen masyarakat berbilang kaum dan agama di negara ini.

Malah portal-portal berita atau juga dikenali sebagai media online ini ada yang tidak kisah soal sensitiviti ini asalkan matlamat mereka tercapai.

Sesetengah portal berita ini diwujudkan semata-mata untuk memenuhi keperluan peribadi atau dengan tujuan untuk mendedah dan merosakkan peribadi individu, organisasi, parti politik mahupun kerajaan.

memperjuangkan

Walaupun mereka mendakwa memperjuangkan kebebasan bersuara dan kebebasan media tetapi sebenarnya ia sekadar indah khabar dari rupa.

Bagi golongan ini definisi bebas itu ditafsir mengikut acuan mereka sendiri. Hanya apa yang mereka suarakan dan siarkan disifatkan sebagai bebas dan apa yang diketengahkan oleh penerbitan lain terutama media arus perdana dianggap tidak bebas.

Persoalan yang timbul di sini ialah adakah sesuatu media itu dianggap bebas apabila ia memihak kepada pembangkang atau menyiarkan berita-berita buruk mengenai kerajaan?

Adakah bebas yang dimaksudkan media kena mengikut telunjuk tertentu termasuk menyokong demonstrasi jalanan hingga mencetuskan huru hara dan porak peranda? Sudah tentu setiap media yang diterbitkan sama ada cetak, elektronik atau online mempunyai pendirian masing-masing.

Pendirian ini pula tidak semestinya sama. Masing-masing bebas untuk menyokong ideologi atau kelompok tertentu. Sebab itu jika dilihat mana-mana media antarabangsa mereka kelihatan bebas kerana tidak terikat dengan peraturan dan undang-undang.

Tetapi hakikatnya mereka memihak. Media-media ini memihak kepada kumpulan yang ada kepentingan dengan mereka sama ada sebagai pemegang saham atau atas kepentingan politik.

Berita-berita yang disiarkan juga hanya berat kepada pihak yang disokong sahaja. Tetapi atas dasar kebebasan media dan kebebasan bersuara ini setiap organisasi media tentunya bebas untuk menyatakan pendirian masing-masing.

Jika terdapat media yang memilih untuk menyokong parti pemerintah maka ia adalah hak pemilik organisasi terbabit untuk berbuat demikian.

Sebagai pemilik dan atas dasar kebebasan bersuara maka dia tentu bebas untuk memilih siapa yang mahu disokong.

Begitu juga dengan media lain terutama media online yang ikatan undang-undangnya agak longgar berbanding media cetak.

Oleh itu perbuatan beberapa portal berita yang tanpa segan silu mengambil artikel daripada media arus perdana termasuk Utusan Malaysia dan disiarkan semua di laman web mereka dengan tujuan memperlekehkan pandangan yang dikemukakan atas dasar kebebasan bersuara tentu tidak wajar.

Lebih-lebih lagi apabila pengendali portal itu bersikap tidak profesional (atau lebih sesuai dipanggil pengecut) apabila menyiarkan komen-komen yang menghentam sahaja.

Jika ada pembaca yang memberikan komen secara adil dan tidak memihak maka ia tidak disiarkan.

kebebasan

Kalaulah benar mereka ini mendokong kebebasan media dan kebebasan bersuara kenapa tidak disiarkan semua komen yang diberikan? Kenapa bersifat memilih? Adakah dalam memperjuangkan kebebasan boleh pilih memilih?

Pengendali portal berita seperti ini juga sebenarnya sudah kehabisan modal untuk menarik pengunjung ke laman berita mereka.

Sebab itu salah satu caranya ialah mencetuskan kontroversi dengan menceduk artikel media lain dan disiarkan semula dalam portal mereka. Malah portal ini juga satu ketika dahulu cukup berkuasa hingga bebas membocorkan segala keputusan sulit diputuskan oleh Kabinet. Atas dasar kebebasan mereka sanggup mengenepikan segala etika dan nilai tanpa menghiraukan kesan yang timbul akibat perbuatan itu.

Slogan kebebasan media dan kebebasan bersuara digunakan sekadar untuk mencapai cita-cita peribadi pemiliknya - menghina, memburuk dan menjatuhkan orang lain.

Mereka ini sebenarnya hidup dalam dunia yang penuh kepura-puraan dan hanya berani pukul curi.

Dalam organisasi media yang diuruskan atas dasar profesional ia selalu menghormati apa juga pendirian media lain.

Adalah menjadi hak dan pilihan masing-masing untuk memihak kepada mana-mana individu, kumpulan atau parti politik.

Tentunya tidak kena atau tidak elok jika dengan sengaja memetik artikel yang ditulis oleh rakan wartawan lain semata-mata supaya ia dihentam dan dihina secara berat sebelah.

Pada hal pengarang yang bertanggungjawab menceduk artikel tersebut tentunya kenal akan penulisnya. Kalaulah dengan menyiarkan komen pembaca merupakan satu cara untuk menarik pengunjung, laman web tersebut kenalah bersikap profesional.

Siarkan semua komen sama ada yang menghentam, menyokong mahu pun komen yang tidak memihak. Baru adil dan barulah betul-betul memperjuangkan kebebasan bersuara.

Realitinya inilah nilai kewartawanan baru yang diperkenalkan oleh segelintir portal-portal berita di negara ini.

Budaya kewartawanan yang ketandusan idea hingga terpaksa menceduk artikel dari media untuk disiarkan dalam portal berita mereka.

Selalunya apabila kita mengambil barang orang, kita akan mengucapkan terima kasih. Bukannya mengutuk, menghina dan mencerca sesuka hati.
Mampukah kemaafan melenyapkan kekejaman?

PADA 16 Mac, Leftenan William Calley mengetuai satu pasukan tentera Amerika masuk ke sebuah kampung di Vietnam bernama My Lai lalu membunuh kira-kira 500 orang awam, termasuk wanita dan kanak-kanak.

Pada 19 Ogos, 2009 setelah lebih 41 tahun lamanya - Calley menyampaikan mohon maafnya dalam satu majlis Kiwanis Club: "Setiap hari berikutnya saya menyesali apa yang berlaku di May Lai. Saya berasa sedih bagi orang-orang Vietnam yang telah dibunuh itu, bagi keluarga mereka, bagi askar-askar Amerika yang terlibat dan keluarga mereka, I am very sorry".

Calley, kini 66 tahun berpangkat Leftenan ketika dibicarakan oleh mahkamah tentera pada tahun 1971 di markas Fort Benning kerana peristiwa itu. Seperti dilaporkan: "Askar-askar Amerika itu dalam keadaan kecewa ketika sampai di My Lai setelah diperintah mencari dan membunuh gerila-gerila Vietnam''. Tiada tembakan-tembakan daripada pihak musuh. Namun, askar-askar Amerika itu terus menembak orang-orang kampung dan membakar rumah-rumah mereka.

Peristiwa itu mengejutkan rakyat Amerika dan menjejaskan sokongan mereka kepada perang yang berlaku. Calley dihukum penjara seumur hidup, tetapi hanya menjalani tahanan di rumah selama tiga tahun, iaitu setelah Presiden Nixon meringankan hukuman.

Setelah dibebaskan Calley menetap di bandar Columbus dan bekerja di sebuah kedai emas kepunyaan bapa mertuanya sebelum berpindah ke bandar Atlanta.

menjawab

Calley berucap dengan suara perlahan dan menjawab beberapa pertanyaan dari kira-kira 50 ahli Kiwanis Club. Sebelum itu Calley enggan sama sekali diinterviu oleh akhbar.

Akhirnya seorang sahabat memujuknya supaya berucap memenuhi permintaan begitu lama dari ahli-ahli kelab." Demikian laporan agensi berita AP Amerika.

Sebelum ini, pada bulan April 2004, majalah Weekend Australian Magazine menyiarkan laporan mengenai peristiwa May Lai yang pada mulanya dirahsiakan. Ia kemudian dibongkar dan didedahkan oleh wartawan Amerika. Saymour Hersh dan laporan lanjut oleh majalah-majalah Life, Time, Newsweek iaitu setahun selepas kejadian. Berikutan itu barulah Calley dibicarakan atas desakan orang ramai.

Dalam pada itu Weekend Australian mendedahkan peristiwa yang diberi tajuk Silence Of The Tigers. Ceritanya mengenai pasukan Tiger Force bertindak di kawasan-kawasan pedalaman Vietnam pada tahun 1971: "Mereka membunuh, menyiksa dan mencacatkan anggota orang-orang awam. Bom-bom tangan dilemparkan ke dalam tempat-tempat persembunyian bawah tanah ketika ramai keluarga berlindung di situ. Sebagai kenangan, ahli-ahli Tiger Force memotong telinga-telinga mangsa-mangsa mereka."

Laporan dipetik dari sebuah akhbar Amerika, bernama Toledo Blade. Editornya menyatakan rasa kesal kerana tiada sorotan lanjut oleh akhbar-akhbar ternama. Lalu disebut mengenai 18 ahli pasukan Tiger Force disiasat dan terbukti telah melakukan beberapa jenayah, tetapi tiada tindakan diambil.

Juga dicatat ialah pengakuan seorang bekas Sarjan, bernama William Doyle "membunuh sebilangan ramai orang awam, saya tak terkira pun berapa ramai, kami sepasukan hidup dari sehari ke sehari. Kami tak menduga masing-masing panjang umur semasa berperang."

Melanjutkan perbicaraan ialah kisah yang ditulis oleh Maureen Dowd dalam New York Times yang mengenang kembali peristiwa My Lai, iaitu sesuatu yang berlaku dalam masa Perang Iraq. Beliau menyebut mengenai askar-askar Marin Amerika membunuh lebih 20 orang awam, termasuk wanita dan kanak-kanak dari dua keluarga.

membunuh

Seorang kanak-kanak bernama Eman Waleed berumur 9 tahun memberitahu betapa ia melihat askar-askar Marin membunuh ayahnya yang sedang membaca al-Quran dan kemudian menembak neneknya. Juga menjadi korban ialah ibunya. "Tersingkap semula kisah sedih My Lai," Dowd menulis.

Satu peristiwa baru ialah pengampunan bagi orang warga Libya, Abdul Baset al-Megrahi yang dihukum penjara seumur hidup kerana meletupkan sebuah pesawat Amerika dan 270 orang menjadi korban. Peristiwa berlaku di Scotland pada tahun 1998.

Al-Megrahi hanya menjalani hukuman penjara 8 tahun. Beliau diampuni kerana menghidap sakit kanser dan diduga hidup beberapa bulan lagi. Setelah diampuni beliau dibawa balik dengan pesawat Libya.

Ketika tiba di Libya beliau disambut oleh ratusan warga Libya dan sebilangan tokoh. Lalu kemudiannya Amerika membantah pengampunan bagi al-Megrahi.

Tetapi seperti dinyatakan oleh Setiausaha Kehakiman Scotland, Kenny MacAskill: "Ada luka-luka yang sama sekali tidak boleh sembuh. Ada luka-luka yang tidak boleh hilang. Mereka yang berdukacita kerana apa yang berlaku tidak akan lupa, apatah lagi mengampuni. Namun, al-Megrahi ini menghadapi hukuman dari kuasa atasan yang lebih besar.

Pelbagai pertanyaan timbul: Kenapa peristiwa My Lai dirahsiakan selama setahun? Kenapa Presiden Nixon mengampuni Calley? Apakah al- Megrahi lambat laun akan memohon maaf nanti?

Antara nasihat cerdik pandai pula: Kita tidak boleh lari dari apa yang kita lakukan.

- Tan Sri Mazlan Nordin ialah Tokoh Wartawan Negara 2001.
Sepaktakraw catat sejarah


Sudirman membincangkan mengenai pertunjukkannya dengan penulis. Gambar ini dirakam pada September 1986 sehari sebelum kejohanan berlangsung.


"Sumbangan Sudirman mempopularkan Kejohanan Sepaktakraw MAS - Utusan Malaysia - RTM yang terhebat dalam sejarah negara tidak boleh dinafikan."

Sesuatu yang tidak dapat saya lupakan di sebalik kejayaan gemilang dan bersejarah Kejohanan Sepak Takraw MAS - Utusan Malaysia - RTM yang bermula pada tahun 1985 di peringkat nasional hingga mencapai peringkat antarabangsa pada tahun 1988 ialah surat dari penghibur terkemuka negara, Sudirman yang dihantarnya kepada saya dalam penerbangannya dengan MAS ke London setelah memberikan sumbangan hiburan yang hebat di kejohanan itu pada tahun kedua (1986).

Surat itu mencurahkan perasaan tersinggungnya kerana menurut persepsinya ucapan saya ketika pembukaan Kejohanan Sepaktakraw 1986 tidak memberikan pengiktirafan kepada sumbangannya. Bahagian ucapan saya yang telah menyinggung perasaannya ialah" sambutan yang hebat bukanlah semata-mata kerana adanya pertunjukan Sudirman."

Sudirman sangat gembira apabila dijemput untuk mengadakan persembahan bagi menambahkan kemeriahan kejohanan itu dan beliau telah memberikan sepenuh komitmen dari peringkat persiapan awal hingga ke akhir. Beliau telah datang berbincang dengan Jawatankuasa Dasar tentang format rancangan persembahannya dan memberikan beberapa ideanya yang kreatif untuk menyesuaikan persembahan dengan semangat kejohanan itu.

Zainuddin Maidin ialah bekas Ketua Pengarang Kumpulan Utusan.

e-mel: zainudinmaidin@gmail.com

Perginya pejuang sejati Amerika Syarikat


TED Kennedy bergambar bersama abangnya John (kiri) dan Robert (tengah) di Hyannis Port, Massachusetts.


Setelah lebih setahun bertarung dengan kanser otak, akhirnya Senator Ted Kennedy meninggal dunia pada 25 Ogos lepas. Pemergiannya itu sesungguhnya mendapat perhatian ramai memandangkan keluarga Kennedy telah dianggap sebagai keluarga bangsawan di Amerika Syarikat (AS). Malah selepas kematian abangnya John F. Kennedy yang juga Presiden AS yang ke-35, beliau telah dilihat sebagai penerus legasi keluarga Kennedy.

Ted merupakan adik bongsu kepada John dan Senator Robert F. Kennedy yang kedua-dua mereka mati akibat dibunuh. Seorang anaknya Patrick J. Kennedy merupakan ahli Kongres AS. Ted dilahirkan 7 November 1962 di St. Margaret's Hospital di daerah Dorchester, Boston Massachusetts. Beliau merupakan anak bongsu dari sembilan beradik.

Beliau bersekolah di Milton Academy sebelum melanjutkan pelajaran di Harvard. Ted turut melanjutkan pelajaran ke Universiti Virginia dalam bidang undang-undang pada 1956 dan Hague Academy of International Law pada 1958.

Ted pernah menyertai perkhidmatan tentera pada 1951 dan berkhidmat dalam polis tentera sebelum dihantar berkhidmat ke Eropah. Namun berikutan dari pengaruh politiknya bapanya, beliau tidak dihantar berkhidmat dalam Perang Korea. Beliau menamatkan perkhidmatan pada 1953.

Penglibatan beliau dalam politik pada mulanya sebagai membantu abangnya John yang bertanding dalam pilihan raya Presiden pada 1960. Beliau menguruskan kempen pilihan raya abangnya di bahagian barat AS namun setelah kemenangan John, beliau terpaksa mengosongkan kerusi Senat Massachusetts yang dipegangnya. Ted mengambil alih kerusi Senat tersebut dua tahun kemudian dari sahabat baik keluarganya, Ben Smith kerana had umur yang dibenarkan untuk jawatan tersebut adalah 30 tahun.

Maka bermulalah perjuangan beliau dalam politik yang mana beliau dilihat sebagai seorang ahli politik Amerika yang paling penting dan berpengaruh.

Beliau telah dilantik memegang jawatan Senator sebanyak sembilan kali dan memegang jawatan tersebut sehinggalah beliau menghembuskan nafasnya yang terakhir Selasa lepas. Beliau merupakan Senator kedua paling senior memegang jawatan tersebut dan menduduki tempat ketiga sebagai Senator paling lama berkhidmat dalam sejarah AS.

Beliau sememangnya dikenali sebagai Senator yang paling efektif dan lantang bersuara.

Malah Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menyifatkan Ted Kennedy sebagai pemimpin yang mempunyai kesabaran untuk mendengar pelbagai pandangan, membina kesepakatan merentasi banyak kepentingan politik yang berbeza-beza dan menggubal undang-undang yang masuk akal kepada rakyat Amerika.

Kehebatan beliau berhujah dan meyakinkan kawan dan lawan sememangnya mengkagumkan malah beliau telah digelar sebagai The Lion of the Senate atas kehebatannya ini. Sepanjang perkhidmatannya, lebih 300 rang undang-undang telah ditulis dan dilulus sebagai undang-undang. Beliau memainkan peranan penting dalam undang-undang berkaitan dengan imigresen, kajian kanser, insurans kesihatan, insurans kesihatan kanak-kanak, hak-hak sivil, penjagaan Aids dan pelbagai lagi.

Beliau sememangnya dilihat sebagai antara calon presiden AS namun akibat dari insiden di Pulau Chappaquiddick pada 18 Julai 1969, ia telah memusnahkan peluang tersebut. Insiden kemalangan yang berlaku selepas satu parti, di mana beliau sedang memandu bersama seorang wanita, Mary Jo Kopechne sebelum terbabas ke dalam sungai. Ted bagaimanapun berjaya menyelamatkan diri namun kesilapannya ialah meninggalkan wanita tersebut di tempat kejadian dan tidak melaporkan kejadian tersebut kepada pihak berkuasa. Namun pihak berkuasa menemui mayat Kopechne keesokkan harinya.

Beliau mengaku salah kerana meninggalkan tempat kejadian namun menafikan memandu dalam keadaan mabuk. Ted dijatuhkan hukuman penjara dua bulan tetapi kemudian ditangguhkan. Berikutan dari insiden ini, ia telah menjejaskan peluang beliau untuk bertanding jawatan presiden seumur hidupnya.

Namun begitu kelantangan beliau yang pastinya akan dikenang ialah keberanian Ted mengkritik kesilapan melancarkan perang di Iraq.

Beliau kerap kali mengkritik perang di Iraq sebagai sesuatu yang salah dan menyifatkan dasar pentadbiran Bush di Iraq sebagai sudah 'hanyut' tanpa haluan.

Kerana keberanian beliau inilah, Ted layak digelar sebagai seorang pejuang sejati dalam arena politik AS.

Rahsia dapur Kraton Yokyakarta


RESTORAN Bale Raos yang terletak di dalam Kraton Yokyakarta menyajikan hidangan istana yang menjadi kegemaran beberapa Sultan Hamengkubuwono.


SEBELUM ini penulis memaparkan keunikan makanan golongan bawahan seperti Pecelele dan Nasi Kucing, hinggalah kepada meminum darah ular tedung untuk tujuan perubatan.

Penulis rasa tidak lengkap jika tidak menulis tentang makanan istana sultan di Indonesia atau dikenali sebagai Kraton.

Ketika membuat liputan di Yogyakarta baru-baru ini iaitu kali kedua ke Kota Nasi Gudeg dan batik, penulis telah menggunakan sepenuhnya untuk mengungkap rahsia dapur Kraton Yokyakarta.

Penulis berasa cukup teruja apabila diberitahu akan menikmati makan malam di Restoran Bale Raos yang terletak di dalam Kraton Yogyakarta yang kini menjadi istana kepada Sri Sultan Hamengkubuwono X yang juga Gabenor Yogyakarta.

Peluang tersebut seolah-olah terhidang bagaikan makanan yang memang telah lama ditunggu-tunggu.

Difahamkan restoran berkenaan merupakan antara beberapa restoran yang dibuka di dalam kawasan Kraton serta dibuka kepada orang ramai bagi memberi peluang menjamah makanan diraja.

Pegawai Pelancongan Yogyakarta, Putu Kertiyasa ketika ditemui berkata, tujuan restoran itu dibuka adalah bagi membolehkan orang ramai lebih memahami institusi Kraton yang sebelum ini penuh dengan misteri dan rahsia.

Jadi apakah agaknya rahsia dapur raja ini? Ya, sebenarnya lidah raja-raja Jawa juga lidah manusia Jawa biasa yang suka nasi, lombok dan berbagai minuman berasaskan herba.

Hanya yang berbeza adalah resepi yang digunakan untuk menyediakan hidangan itu adalah turun-temurun dan terus menjadi sebahagian daripada rahsia istana.

Tidak hairanlah pelbagai kenamaan dari Malaysia dan artis antarabangsa seperti Lord Carrington, Steven Seagal dan David Bowie tertarik untuk merasai makanan Raja-raja Jawa itu.

Makanan-makanan itu bukan sahaja mempunyai rasa yang luar biasa, tetapi mempunyai sejarah dan cerita yang panjang seperti contohnya Nasi Blawong, misalnya merupakan menu khas raja Yogya dan hanya disajikan pada ulang tahun naik takhta dan hari keputeraan sultan.

Makanan diraja dihidang di dalam pinggan khas yang diberi nama Kanje Kiai Blau dan ia dahului dengan salah Jawa, timun dipotong tipis yang dihidang bersama daging yang dimasak resepi khas.

Bahan yang digunakan untuk menyediakan Nasi Blawong antaranya adalah bawang merah, rempah dan di tambah gula.

Seperkara yang dapat dilihat daripada makanan berkenaan, raja Jawa gemar makan makanan yang manis.

Minuman yang paling popular adalah Bir Jawa. Ia bukan minuman beralkohol, tetapi minuman yang panas yang terhasil daripada campuran herba antara lain bunga cengkih, kulit kayu manis, halia dan serai.

Minuman ini menjadi minuman khusus sultan ketika menyambut para tetamu dan cukup digemari oleh Sri Sultan Hamengkubuwono I dan X yang merupakan sultan pada masa ini.

Menu lain yang turut dihidangkan di Bale Raos ialah Gudeg Jogja yang terkenal di seluruh dunia.

Hidangan khas Kraton Yogyakarta kini menjadi sajian alternatif bagi pengunjung di kota berkenaaan selain daripada menikmati pelbagai jenis makanan Jawa yang lain.

Bale Raos terletak di kawasan kompleks Kraton Yogyakarta (tepatnya di Jl. Magangan Kulon No.1 Kraton Yogyakarta). Kedudukannya di bahagian belakang Kraton iaitu berdekatan dengan Sarinah iaitu pusat batik dan kraftangan.

Hidangan Utama antaranya adalah Sayur Klenyer (Menu kegemaran HB IX), Daging Lombok Kethok (Menu kegemaran HB VII-IX), dan Rendang Ragi yang menjadi kegemaran HB IX.

Sejauh mana kita merdeka

Oleh Mior Kamarul Shahid
mkamarul@bharian.com.my


KEMAKMURAN yang kita kecapi selepas 52 tahun merdeka wajar dikekalkan untuk generasi akan datang.

Hari ini wujud perpecahan politik di hampir semua negara yang pernah dijajah

DALAM buku-buku politik antarabangsa mengenai negara membangun yang ditulis kira-kira 30 tahun lalu, biasanya mentafsirkan politik Malaysia sebagai: "Pada mulanya adalah negara sistem satu parti dominan berdasarkan kepada nilai demokrasi Barat; masih kekal di bawah penguasaan parti Perikanan (sekarang Barisan Nasional (BN) dengan peningkatan batasan-batasan terhadap parti pembangkang."

Hari ini, tafsiran seperti itu tidak sesuai lagi. Malaysia bukanlah negara satu parti dominan, berdasarkan persaingan parti-parti politik yang wujud sekarang. Suasana politik Malaysia sudah mengalami perubahan mendadak berikutan pelbagai proses yang sudah dilalui sejak merdeka. Sistem pendidikan banyak mengubah bentuk pemikiran rakyat, seterusnya pemikiran politik bangsa. Walaupun BN terus berkuasa, kebebasan sudah diberikan seluas-luasnya kepada parti pembangkang. Dengan kemajuan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT), sekatan maklumat terhadap mana-mana pihak termasuk parti pembangkang adalah sesuatu yang mustahil.

Atas nama demokrasi, kebebasan tanpa batas boleh memakan diri. Dilema ini dirasai di kebanyakan negara membangun yang menghadapi ancaman politik hingga menyebabkan satu demi satu kerajaan mereka tumbang. Kerajaan baru yang memerintah pula sering tergugat akibat sokongan yang berbelah bagi. Dalam sistem demokrasi, kerajaan yang gagal mendapat sokongan padu rakyat, sekurang-kurangnya 2/3 perwakilan di Parlimen, terdedah kepada cubaan untuk diganggu-gugat.

Penentangan pembangkang di kebanyakan negara merdeka hari ini sudah melangkaui bentuk perjuangan parti kebangsaan ketika parti-parti politik negara itu menentang penjajah suatu ketika dulu. Di negara ini, pemimpin Umno, MCA dan MIC yang berjuang membebaskan negara ini pada 1957, melakukannya dengan bijaksana, berunding dan memberi alasan kukuh mengapa Malaya ketika itu wajar dimerdekakan. Ketika gerakan menghalau penjajah British memuncak, rasa tidak ada kata-kata yang begitu kesat dilemparkan kepada Inggeris. Tetapi, hari ini kata-kata dan tuduhan pengikut parti-parti pembangkang ke atas parti pemerintah sangat jauh berbeza, terutama ketika berlaku perdebatan terbuka atau pilihan raya.

Perjuangan menuntut kemerdekaan adalah berlandaskan kepada tuntutan hak untuk memerintah negara oleh rakyat negara ini. Akhirnya, British akur dengan jaminan pejuang kebangsaan dan nasionalis ketika itu berdasarkan tuntutan kemerdekaan menerusi satu bangsa yang bersatu padu. Dengan slogan 'Bersatu Teguh, Bercerai Roboh', pemimpin Melayu, Cina dan India berarak menunjukkan kepaduan dan kekuatan yang meyakinkan penjajah untuk membebaskan negara ini daripada cengkaman mereka.

Daripada banyak kejadian yang berlaku kebelakangan ini khasnya demonstrasi jalanan dan perhimpunan haram membabitkan ribuan manusia, jelas menunjukkan perjuangan parti politik hari ini adalah manifestasi daripada keghairahan untuk menggulingkan kerajaan yang diterajui parti-parti yang berjuang membebaskan negara daripada penjajah 52 tahun lalu. Mereka melakukannya sebagai satu proses untuk meyakinkan pengikut mereka bahawa mereka sedang membina kekuatan untuk menggugat kerajaan yang mereka uar-uarkan sebagai lemah. Jika kerajaan hari ini benar-benar lemah, ia sudah pun jatuh. Tetapi, disebabkan kerajaan BN masih mendapat sokongan sebahagian besar rakyat, walaupun kurang daripada 2/3 perwakilan di Parlimen, ia masih bertahan dan kini mengumpul kekuatan untuk memulihkan semula keadaan. Penentuan pada Pilihan Raya Umum Ke-13 adalah penanda aras kerajaan BN untuk terus memerintah negara.

Seandainyalah, penjajah melihat semula apa yang berlaku di Malaysia hari ini, ia boleh mengatakan: Orang Melayu masih bercakaran sesama sendiri dan tidak layak memerintah. Orang Cina yang menguasai ekonomi Malaysia dan kaum India yang masih kaum minoriti, juga berpecah belah. Jika diibaratkan dalam suasana hari ini rakyat negara ini mahu menuntut kemerdekaan, ia akan ditolak mentah-mentah. Walaupun pada permukaannya rakyat dilihat bersatu, tetapi dari segi lahiriahnya, mereka bercakaran dalam soal tuntutan hak. Satu demi satu peristiwa dibangkitkan mencabar kesabaran rakyat. Melayu berpecah kepada beberapa buah parti, selain golongan atas pagar. Keadaan sama juga berlaku ke atas kaum Cina dan India. Di Sabah dan Sarawak, rakyatnya meletakkan harapan tinggi kepada BN.

Mungkinkah disebabkan negara ini tidak dapat lari daripada kesan kolonial dan tekanan imperialis, menyebabkan keadaan yang berlaku hari ini tidak dapat dielakkan. Ternyata, perubahan yang cuba diketengahkan oleh golongan tertentu adalah perjuangan imperialis yang kononnya mahukan pembaharuan, hakikatnya mereka menyemarak ideologi imperialisme. Di sesetengah negara, sudah menjadi lumrah berlaku keinginan golongan imperialis kapitalis untuk terus menguasai rakyat bekas koloni sebagai hamba ekonomi dan politik mereka. Tugas mereka bertambah mudah di bawah pemerintahan kerajaan yang lemah.

Apa pun, Malaysia terpaksa akur seperti permasalahan pokok yang dialami oleh negara-negara membangun � untuk mengekalkan kerajaan yang mantap dan mewujudkan sebuah negara yang bersatu padu. Kajian pengalaman ke atas lebih 100 buah negara menunjukkan hampir dua pertiga daripadanya adalah menjadi mangsa, sama ada kepada rampasan kuasa yang berjaya atau pun kepada percubaan yang bersungguh-sungguh untuk menjatuhkan kerajaan yang ditubuhkan. Malaysia terselamat daripada ancaman seperti itu.

Umumnya, hari ini wujud perpecahan politik yang berlaku hampir di setiap negara merdeka. Apa pun, pimpinan negara masih tidak jemu meningkatkan usaha yang berterusan terhadap pemupukan perpaduan, kesetiaan kebangsaan dan kebanggaan terhadap simbol kemerdekaan dan negara.

Pada masa sama, rakyat melabelkan anasir yang boleh memecahkan rakyat sebagai bahaya yang boleh menghancurkan negara. Ini termasuk parti politik yang menjadi pembangkang, parokialisme tempatan dan serantau, kebebasan akhbar dan perpecahan ikatan politik.

Setiap parti seharusnya kembali kepada asas penubuhannya yang mana parti politik adalah untuk membangunkan bangsa dan negara. Tapi, jika parti politik menjadi ancaman terhadap penyatuan negara, ia tergelincir daripada landasan. Malaysia, sebagai negara bertanggungjawab terhadap rakyatnya, bimbang kepada perpecahan. Itulah sebabnya pemimpin negara sering menegaskan bahaya fahaman berpuak-puak. Bagi pemimpin pembangkang, janganlah mengandaikan sudah mendapat mandat daripada rakyat kerana kuasa sebenar terletak pada rakyat menerusi sistem pemilihan yang sah mengikut demokrasi.

'Abang belajar apa, tolong ajar aku'

Oleh Bennie Zie Fauzi dan Suzan Ahmad
bminggu@bharian.com.my


GAMBAR kenangan Dr Ismail bersama keluarga.

Zakaria terkenang azam Prof Dr Ismail kejar ilmu ketika kecil

JANJI Zakaria Md Salleh, 64, kepada ibunya dia akan menjaga adiknya sampai mati bukan cakap kosong.

Khamis lalu adalah penamat khidmat beliau sebagai pembantu peribadi yang juga abang kepada Ketua Pegawai Eksekutif Twintech Holdings dan Naib Canselor Universiti Kolej Antarabangsa Teknologi Twintech, Allahyarham Prof Datuk Dr Ismail Md Salleh.

Ismail meninggal dunia dalam penerbangan dari China ke Singapura pagi Khamis lalu pada usia 61 tahun.

Pemergian mengejut Allahyarham adiknya itu akibat komplikasi serangan jantung banyak meninggalkan kenangan kepada beliau, apatah selaku 'mata dan telinga' untuk adiknya itu, khususnya apabila mengingati ada perjuangan Allahyarham yang belum selesai.

Masih kuat dalam ingatan, setiap kali pulang dari sekolah ketika kecil, Ismail akan setia menunggu dengan pelita tanah. Zakaria disapa dengan ayat: "Apa abang belajar hari ini, tolong ajar aku." Demikianlah minat mendalam terhadap ilmu pengetahuan ditunjukkan Allahyarham seawal usia lima tahun.



"Kesungguhan Allahyarham dan desakan hidup akibat kemiskinan ditambah persepsi masyarakat yang menghina serta memandang serong keluarga kami yang ada anak cacat penglihatan menguatkan lagi hati saya untuk berkorban apa saja demi masa depannya," katanya yang terpaksa memperlahankan aktiviti bersama Allahyarham tiga tahun lalu, selepas menjalani pembedahan pintasan jantung.

Walaupun hidup susah dalam rumah yang berdinding dan lantai buluh serta beratap rumbia, mereka sembilan beradik begitu bersyukur dengan ayah mereka, Md Salleh Yusof yang hanya petani, tetapi berpandangan jauh.

"Kami sekeluarga terpaksa menerima tohmahan dan umpat cerca orang kampung apabila ayah menempatkan Ismail di Sekolah Orang Buta Princess Elizabeth di Johor Bahru. Kata mereka kami sekeluarga nak cuci tangan daripada tanggungjawab membela anak kurang upaya, tidak kurang pula menyindir sanggup menjaga Ismail jika ayah tidak sanggup," katanya yang dibesarkan di Kampung Gua Salor, Pasir Mas, Kelantan.

Biarpun permulaan usaha untuk memastikan mutu pembelajaran diterima setimpal dengan kebijaksanaan Allahyarham, hakikatnya kemudahan untuk orang seperti Ismail pada awal 60-an hampir tiada cukup untuk perkara asas saja.

Sebagai abang yang memang cukup akrab dengan Allahyarham, kasih sayangnya terhadap adik beradik lain tidak dibeza-bezakan. Lumrah dalam hubungan adik beradik memang tidak dapat lari daripada berselisih faham, namun tidak bagi Zakaria dan Ismail.

"Susah untuk saya jelaskan, keakraban kami sebagai adik beradik sukar untuk diterjemahkan. Biarpun saya diibaratkan mata dan telinganya, saya tidak ambil hati langsung jika ditegur Allahyarham. Bagi saya, apa yang keluar dari mulutnya datang daripada Allah, bukan sembarangan. Gerak rasa, pemikirannya melangkaui insan normal, sangat luhur buat saya.

"Adik beradik lain sangat memahami tumpuan yang perlu diberikan kepada Allahyarham. Mereka tidak pernah merungut, malah bersama-sama cuba membantu selagi terdaya," katanya yang sanggup meninggalkan perniagaan miliknya semata-mata untuk menjadi mata dan telinga kepada Allahyarham.

"Memang saya tinggalkan semuanya kerana dia. Saya tinggalkan perniagaan di kampung padahal orang kampung ketika itu banyak bergantung pada kedai itu. Sebelum saya kahwin, sayalah yang membacakan buku untuknya, tukang masak, tukang dobi, menguruskan makan minum, pemandu, pembantu dan macam-macam lagi. Apa saja, semuanya saya buat tanpa mengabaikan adik yang lain," katanya ketika ditemui di Kampung Sungai Kantan, Kajang sekembali dari menziarahi pusara adiknya.

"Sebaik dia kembali dengan tiga ijazah dalam masa tujuh tahun, perubahan kehidupan mula dirasai. Inilah hasil yang diraih selepas pelbagai pengorbanan hingga Allahyarham dan kami adik beradik mampu menghantar dua lagi adik kami melanjutkan pelajaran ke Australia dan Amerika Syarikat," katanya.

Beliau mengakui Allahyarham amat tersentuh ketika membicarakan soal masa depan Melayu.

"Sebagai pakar ekonomi, dia sangat bimbang orang Melayu ketinggalan kerana padanya Tragedi 13 Mei 1969 berpunca daripada kemiskinan yang dihadapi Melayu.

"Allahyarham berjuang untuk bangsa Melayu dan berjuang untuk membasmi kemiskinan. Usahanya selama ini tidak akan berkubur, malah pemergiannya bukan penghalang untuk memperjuangkan peningkatan akses terhadap infrastruktur orang kurang upaya (OKU) yang pada pendapatnya jauh ketinggalan berbanding di negara lain," katanya.

Syafiq Hanis , 19, anak keempat dan paling rapat dengan Allahyarham berkata, bapanya tidak pernah meninggikan suara, melenting apatah lagi memukul ketika mendidik anak.

"Biarpun ayah tegas, terutama dalam menentukan pendidikan anak, tetapi sekalipun ayah tidak pernah menguatkan suara setiap kali kami melakukan kesalahan. Malah, ayah ketawa apabila melihat emak menegur dan marahkan kami adik-beradik," katanya.