Gambaran luas krisis Perak
Sehari dua ini, laman facebook menjadi sangat hangat dengan ‘perangstatus’. Ruang interaksi maya ini sudah pantas menjadi medan‘pernyataan politik’ walaupun mungkin tujuan asalnya adalah untukmemperkukuh persahabatan dan membina jalinan hubung dengan rakan baru.

Peluang graduan dapat kerja
PENGANGGURAN @ di kalangan gra duan kian meningkat kini. Setiap tahunri buan graduan memasuki pasaran kerja. Na mun jumlah kerja yang terhadmenyebabkan ramai yang berakhir sebagai ‘penganggur’.

Ada penyelesaian selain pilihan raya negeri Perak
KEMELUTMenteri Besar Perak umpama kapal dua nakhoda mahu hala ke kiri tidak,ke kanan pun tidak. Kesudahannya boleh karam di te ngah-tengahgelombang besar di lautan. Ketika itu, nakhoda hilang entah ke mana,anak-anak kapal terkapai-kapai mencari daratan.

BISIK-BISIK AWANG SELAMAT
SEMALAM,Utusan Malaysia antara lain menyiarkan gambar seorang ibu meratapianaknya yang diheret ke mahkamah di Ipoh kerana diper cayai terbabitdalam lumba haram.

Kayveas, Murugiah raih publisiti murahan?
MICketika era Tan Sri V. Manikavasagam menjadi Presiden lewat 1970-an,timbalan presiden parti itu, nama Datuk Seri S. Samy Vellu begitupopular. Namun populariti Samy tidaklah sehingga beliau menzahir kan‘belangnya’ di khalayak ramai.

Komitmen guru tingkatkan sistem pen didikan
KUALITI sistem pendidikan tidak boleh me ngatasi kualiti guru-guru.Dengan perkataan lain guru yang sebenarnya menjamin kualiti sistempendidikan di sesebuah negara.

Selesaikan kemelut ‘28 lawan 28+3’
MEMANGmemalukan. Mungkin juga me lucukan bila melihat senario politik hariini. Sekejap jadi, sekejap tidak jadi. Pagi masuk, tengah hari keluar.Kadang-kadang sawo ma tang, kadang-kadang hitam manis.






Modal insan pelengkap ekonomi baru berteras inovatif, kreativiti
PENSYARAH,penulis dan pakar perunding terkemuka dunia, Peter F Drucker pernahberkata: ‘Inovasi adalah elemen utama kepada usahawan. Denganmengeksploitasi sesuatu yang berlainan dalam dunia perniagaan danperkhidmatan mampu mengubah elemen itu.

Pengenalan petrol RON95 bukti kerajaan serius bantu rakyat
LANGKAHkerajaan memperkenalkan petrol baru RON95 untuk dijual pada hargaRM1.75 seliter dan petrol RON92 dimansuhkan mulai 1 September ini,manakala RON97 pula dijadikan produk premium dengan harga dinaikkan 20sen kepada RM2 seliter, perlu dilihat secara positif berdasarkankeperluan sebenar. Hakikatnya, niat kerajaan adalah baik bagimemastikan orang ramai mendapat bekalan bahan api yang lebih berkualitidan murah.

Liberalisasi langkah wajar perkukuh ekonomi
KEPUTUSANkerajaan meliberalisasikan sebanyak 27 sektor kecil perkhidmatanseperti diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak baru-baru inimendapat sambutan yang cukup positif, terutama di kalangan tokohperniagaan, ahli ekonomi serta pengulas asing.
Gambaran luas krisis Perak

Oleh REEZAL MERICAN NAINA MERICAN


Sehari dua ini, laman facebook menjadi sangat hangat dengan ‘perang status’. Ruang interaksi maya ini sudah pantas menjadi medan ‘pernyataan politik’ walaupun mungkin tujuan asalnya adalah untuk memperkukuh persahabatan dan membina jalinan hubung dengan rakan baru.

Sebagai menyahut keperluan ‘mendepani tuntutan masa,’ penulis juga sudah punya laman facebook untuk beberapa bulan. Cukup menarik, kerana ruang ini memberikan ke bebasan untuk sesiapa sahaja memberikan pandangan dan melontarkan saranan.

Ya, mungkin sebahagian saranan ini ber sifat amat ‘politikal’ dan berat kepada kum pulan tertentu – namun budaya ‘demokrasi ala-facebook’ ini tidak sesekali membataskan ruang untuk sesiapa sahaja mengemukakan pandangan.

Dengan apa yang berlaku di Perak, maka dapatlah dilihat pelbagai reaksi, reaksi balas – dan pernyataan pandangan mengenai apa yang sudah, sedang dan akan berlaku di Perak.

Bagaikan pelengkap kepada keterbukaan media melalui blog dan sebagainya – facebook mempunyai reaksi balas yang lebih bersifat masa sebenar dan spontan.

Inilah ruang dan medan interaksi baru buat anak muda. Sama ada kita mudah tercuit dan berkecil hati dengan pelbagai pandangan dan saranan; itu terpulang kepada ‘tahap imuniti’ sendiri. Kalau kita berani memberi panda ngan; kita juga mestilah bersifat terbuka dan ‘jujur’ menerima reaksi balas. Tidak perlu emosional. Tidak perlu cepat naik angin.

Keterbukaan medan baru seperti facebook ini memberikan kita seluas mungkin ruang untuk berbicara secara berhadapan dan spon tan. Memang ada yang ‘terlampau’ dalam memberi pandangan, namun jumlahnya sa ngat kecil dan sedikit.

Yang pasti, kalangan orang muda sudah semakin celik dengan hakikat politik. Mereka sudah mampu memahami isu dengan cukup teliti dan tidak lagi mampu disuapkan dengan faham fikir yang sama dan bersifat satu arah. Mereka menjadi kumpulan yang sangat mak lum dan mampu mengulas isu dengan baik dan menyeluruh.

Ya, memang masih ada mereka yang emo sional dan penuh ‘nilai kebencian’. Namun, secara keseluruhannya – kebanyakan anak muda sudah boleh menerima perbezaan pan dangan dan mahu berdiskusi secara rasional dan terbuka.

Inilah juga yang menyebabkan segala di namisme politik dan perundangan yang ber kait dengan masa depan politik Perak adalah antara isu terhangat di dalam medan media tradisonal dan baru.

Ramai kalangan rakan penulis, terutama nya yang masih muda mempunyai panda ngan yang rencam dan pelbagai dalam isu ini. Ada yang menyokong dan meraikan usaha pengambilalihan kuasa. Ada juga yang sangat kritis dan menafikan ‘amalan matematik de mokrasi mudah’ yang berlaku di Dewan Un dangan Negeri Perak.

Kesepakatan adalah sesuatu yang sangat tidak wujud dalam isu ini. Masing-masing punya ruang alasan yang tersendiri.

Apa pun jua asas pandangan yang diberi kan, ia perlu kembali kepada ‘asas demokrasi’ yang ada. Matematik demokrasi adalah mu dah – yang mempunyai lebih sokongan akan menjadi pemenang. Ini asas dan fundamental demokrasi. Apakah ia sempurna dan mak sum? Tidak. Tetapi ‘matematik demokrasi’ memberikan kelebihan dan keabsahan me lalui kaedah ini.

Cita-cita dan harapan pengambilalihan ke rajaan Persekutuan pernah dicanangkan ber laku dengan amalan ‘matematik demokrasi’ bentuk ini. Ia dicanang di akhbar. Ianya diangkat sebagai ‘jihad’ politik. Apakah ia ‘dihalalkan’ kerana menepati hasrat politik seorang individu yang tamak kuasa?

Sehinggakan tarikh 16 September 2008 diangkat sebagai ‘tarikh keramat’ bagi proses pengambilalihan kuasa berlaku. Di mana? Di dalam dewan yang mulia!

Apakah proses dan amalan sama tidak boleh berlaku di Perak? Kita kembalikan proses ini ke dewan yang mulia. Bersidang sebagai kalangan yang punya decorum dan sistem nilai seorang Wakil Rakyat. Bukannya seorang kaki pukul dan hooligan yang terjerit ke sana dan ke mari.

Proses ini sudah dinafikan oleh kalangan wakil rakyat tempoh hari. Suatu proses dan usaha pelaksanaan dan penterjemahan de mokrasi sudah disabotaj secara membuta tuli.

Mengapa perlu ada double-standard dalam penerimaan dan pengamalan demokrasi? Ji ka ‘nilai matematik demokrasi’ ala 16 Sep tember 2008 boleh diguna pakai – seharusnya Sidang DUN Perak tempoh hari berlaku secara tenang dan tidak timbul sebarang ma salah sekalipun.

Penulis bersetuju bahawa sidang 7 Mei 2009 tempoh hari adalah suatu ‘insiden po litik’ yang mendukacitakan banyak pihak. Kita boleh melihatnya dari tingkap politik mana sekalipun, kewujudan sekumpulan ma nusia ‘terdidik’ yang bertindak ganas, me lakukan provokasi, menjerit dan menengking adalah gambaran yang tidak menggambarkan period ‘politik matang’ yang ramai di ka langan rakyat hajatkan.

Kepada majoriti rakyat, masalah dan beban mereka lebih layak diperbahaskan daripada ber lakunya insiden sedemikian rupa. Apakah ini bentuk demokrasi yang dihajatkan? Tidakkah kerajaan (bunian) 16 September mungkin akan mengundang suasana serupa? Bukankah rakyat jua yang akan menanggung rugi?

Dinamisme perundangan yang berkait de ngan isu pertikaian di Perak juga mendapat perhatian di kalangan rakyat. Yang penting, kebebasan ‘cabang undang-undang’ amat di hormati dan dihargai.

Keputusan Mahkamah Tinggi telah dite rima dengan hati yang terbuka oleh Kerajaan Barisan Nasional (BN), baik di Perak ma hupun di peringkat nasional.

Hemah dan budi bicara kepimpinan adalah cukup luar biasa. Walaupun mungkin kecewa kerana keputusan tidak memihak kepada kerajaan, ini tidak memberikan waima se kecil-kecil lesen untuk kita menidakkan ke putusan mahkamah.

Akur dengan keputusan mahkamah – ka langan kepimpinan dan penjawat jawatan menerima baik keputusan tersebut.

Ironinya, semua pimpinan pembangkang me nyambut baik juga keputusan tersebut. Mah kamah disifatkan sangat adil dan tidak memihak. Senyum, tawa, laungan dan pekikan mewarnai tangga mahkamah. Seharusnyalah pada waktu dan ketika yang sama, harus ada kesedaran bahawa proses dan dinamisme perundangan tersebut tidak akan berakhir di situ.

Sekiranya, keputusan tidak memihak ke pada mereka, nescaya usaha yang sama akan dilakukan oleh pihak mereka. Keterbukaan ini mestilah difahami sejak dari awal lagi.

Oleh yang demikian, keputusan Mahkamah Rayuan yang membenarkan proses penang guhan pelaksanaan keputusan Mahkamah Tinggi tidak wajar dilihat dalam ruang pan dang yang terlalu negatif. Sudah pun wujud usaha-usaha terancang untuk mengaitkan ke putusan ini sebagai keputusan yang ‘tidak bebas’ dan memihak kepada pihak lain.

Ketua Penerangan sebuah parti politik mi salnya mengemukakan ‘kecurigaan’ dengan keputusan tersebut. Apakah mahkamah akan hanya dilihat bebas jika keputusannya me mihak kepada kita? Mahkamah juga akan cepat diperkatakan sebagai ‘memihak’ apa bila membuat keputusan sebaliknya.

Usaha demonisation atau memburukkan ke putusan dan institusi kehakiman ini tidak sepatutnya berlaku. Penulis menganggap trend dan usaha merosakkan imej institusi kehakiman ini adalah tabiat dan amalan mereka yang sangat dangkal dan ‘paranoid’ dengan kemampuan mereka sendiri.

Janganlah kita merendahkan tahap dan nilai integriti kalangan Yang Arif dengan tuduhan dan kenyataan tidak bertanggungja wab seperti ini. Kita perlu menjauhkan sama sekali institusi kehakiman daripada penga malan politik yang kurang matang dan ber niat jahat seperti ini.

Mahkamah perlu dibenarkan membuat ke putusan dengan ‘nilai perundangan’ yang bebas dan tidak dipengaruhi oleh mana-ma na pihak. Ini termasuklah dengan usaha mengheret mahkamah kepada ‘sistem nila ian’ persepsi yang merosakkan imej institusi tersebut.

Kecenderungan ini mesti dihentikan atau ini sebahagian daripada usaha dan peren canaan politik bagi memberikan kelebihan politik. Jika itulah niat dan hasratnya, ins titusi kehakiman juga akhirnya ‘dipengaruhi’ dengan politik persepsi yang merosakkan.

Di luar lingkungan pemikiran biasa, pe nyelesaian isu politik Perak ini menuntut pengamalan politik matang dan berfikiran terbuka. Kita boleh terus bergelumang de ngan percaturan politik, namun ia akan me nyebabkan rakyat semakin berasa marah dan tidak puas hati.

Hakikat dan realiti ini jangan sesekali kita ketepikan. Baik kepada kerajaan mahupun pembangkang, rakyat akan lebih kecewa se kiranya nasib mereka diletakkan sebagai per juangan ‘kedua’ penting selepas percaturan politik.

Oleh yang demikian, sidang Dewan Un dangan Negeri mesti dibenarkan bersidang seperti biasa. Tanpa insiden dan usaha sabotaj yang sengaja. Rakyat mesti diberikan ke yakinan bahawa kedua-dua pihak mempu nyai ‘jiwa besar’ untuk bertindak demi ke pentingan mereka.

Ruang ini sudah pun dimulakan oleh ke sediaan Presiden UMNO sendiri untuk be kerjasama dengan pihak berkenaan. Soalnya, siapa yang mahu memulakan usaha pemu lihan politik ini? Rakyat mesti diberikan keyakinan bahawa nasib dan masa depan mereka bukanlah ‘perkara kedua’ kepada pe muka politik sedia ada.

Sidang DUN mesti menjadi rentak pemula kepada usaha mengembalikan ‘ketenangan’ di halaman politik Perak. Ia mesti dijayakan secara cukup terhormat dan tidak menjurus kepada usaha menidakkan mana-mana pihak sekalipun.

Setiap wakil rakyat mesti dihargai sebagai kalangan yang punya ‘nilai pembawaan diri’ yang baik dan terhormat. Sudah barang ten tu, mereka tidak sesekali wajar bertindak di luar decorum yang diharapkan oleh sekalian rakyat.

Sebagai kalangan yang ‘terpilih’, mereka mestilah punya harga diri dan maruah politik yang tinggi. Tidak semudahnya untuk ber tindak seperti remaja longgar akhlak dan tidak punya hala tuju. Mereka mestilah pu nya ‘kematangan politik’ untuk menerima realiti dan suasana sedia ada.

Kita tidak lagi wajar berbicara mengenai demokrasi lampau dalam bentuk definisi dan amalan. Hari ini, masyarakat mengharapkan demokrasi yang bernilai dan bermaruah ting gi. Masyarakat mengharapkan demokrasi yang bersifat ‘deliberatif’.

Demokrasi yang lebih inklusif dan me musat kepada kepentingan rakyat. Antara ciri penting demokrasi deliberatif (deliberative de mocracy) ini ialah kewujudan masyarakat yang terdidik dan bermaklumat, kehadiran ‘ruang partisipasi’ untuk rakyat mengemu kakan pandangan, kalangan penjawat awam yang bertanggungjawab dan responsif, peng hormatan kepada keterbukaan pandangan dan perbezaan pendapat.

Semua ini sudah menjadi teras kepada kepimpinan negara yang ada. Datuk Seri Najib Tun Razak dilihat sangat bersungguh dalam usaha mewujudkan segala ‘infrastruk tur’ kepada pengwujudan budaya demokrasi yang lebih sihat di negara ini.

Kita tidak seharusnya terbungkam dan te rus terheret kepada pengamalan politik yang menjurus kepada kesumat dendam. Amalan politik yang tidak matang dan kurang rasional akan menjadi anti-tesis kepada usaha kita mewujudkan sebuah sistem berkerajaan yang berprestasi tinggi.

Dalam menuju ke arah amalan politik yang sedemikian matang – kita memerlukan juga amalan berkerajaan dan kepembangkangan yang bernilai tinggi. Krisis di Perak – mampu menjadi kertas litmus kepada kesediaan kita untuk itu.


DATUK SERI REEZAL MERICAN NAINA MERICAN @ ialah Ketua Penerangan Pemuda UMNO Malaysia.
Peluang graduan dapat kerja

Oleh WAN NORAZAH WAN CHIK
rencana@utusan.com.my


PENGANGGURAN @ di kalangan gra duan kian meningkat kini. Setiap tahun ri buan graduan memasuki pasaran kerja. Na mun jumlah kerja yang terhad menyebabkan ramai yang berakhir sebagai ‘penganggur’.

Mengikut anggaran Kementerian Penga jian Tinggi, setakat ini sejumlah 60,000 gra duan dikategorikan sebagai penganggur. Se bahagian besar daripada mereka merupakan graduan Bumiputera.

Mereka ini biasanya bekerja sementara di sektor-sektor yang tidak menepati jurusan yang diambil di universiti. Bagaimanapun, jumlah itu tidak termasuk kum pulan graduan yang memilih un tuk menjadi usahawan.

Persaingan untuk mendapat kerja kini semakin sengit. Era globalisasi dan ledakan tekno logi maklumat menyebabkan peluang semakin kerja terbatas jika seseorang itu tidak meleng kapkan diri dengan ‘pengeta huan’ lain selain apa yang di pelajari di universiti.

Biasanya peluang pekerjaan menanti mereka yang menawar kan ‘pakej terbaik’ selain seke ping ijazah. Ini bermakna, pel bagai kriteria diambil kira untuk membolehkan mereka diterima bekerja.

Menurut Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin, isu graduan dan pengangguran sentiasa menjadi fokus utama kerajaan yang komited untuk me ngatasinya.

Kata beliau, dalam usaha memastikan se mua graduan mendapat kerja – sama ada makan gaji atau menjadi usahawan – pelbagai faktor diperlukan dan perlu disediakan oleh graduan terbabit.

“Kementerian melihat ini sebagai aspek yang perlu diberi perhatian dan kerana itu kita mengambil berat soal kebolehpasaran graduan dan kebolehdapatan kerja untuk graduan.

“Kita jadikan kedua-duanya sebagai antara agenda kritikal dalam melaksanakan pelan strategik pengajian tinggi negara,’’ katanya kepada Utusan Malaysia.

Menurut beliau, kebolehpasaran graduan menumpukan kepada faktor dalaman dan fak tor luaran yang menjadi penyum bang kepada sama ada seseorang graduan itu akan mempunyai pe luang pekerjaan ataupun tidak.

Dalam soal ini, pertumbuhan ekonomi negara memberi sum bangan utama kerana tanpa per kembangan positif sektor eko nomi, peluang pekerjaan akan menjadi semakin kritikal.

“Pasaran graduan pula selalu nya akan berasaskan kepada ilmu yang mereka peroleh di pusat pengajian tinggi (IPT), sama ada ia dapat menampung keperluan industri dan juga negara.

“Ilmu itu perlu selari dengan perkembangan semasa. Selain itu, nilai tam bahan seperti kepakaran lain termasuk ke mampuan berkomunikasi dan keterampilan diri turut menjadi aspek penyumbang dalam proses kebolehpasaran graduan,’’ tegasnya.

Mohd. Khaled berkata, tumpuan kepada kebolehdapatan kerja graduan pula ialah usa ha-usaha yang dilakukan oleh kementerian sebagai pemudah cara di antara majikan dan graduan.

Menurut beliau, komitmen kementerian dalam soal ini direalisasikan menerusi peng wujudan Bahagian Hubungan Industri se bagai satu cabang baru di kementeriannya.

“Bahagian ini diwujudkan sebagai usaha untuk memudahkan industri berhubungan dengan pihak universiti. Kementerian akan menjadi perantara,’’ jelasnya.

Sementara itu kata beliau, komitmen ke menterian juga disempurnakan menerusi pe nganjuran Karnival Kerjaya dan Keusaha wanan Graduan (K3G) 2009 selama tiga hari di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) bermula pada 15 Mei ini.

Karnival tersebut akan berperanan sebagai perantara yang menemukan graduan sebagai ‘pencari kerja’ dengan syarikat-syarikat yang bertindak sebagai ‘pihak yang menawarkan pekerjaan’.

Menurutnya, K3G merupakan karnival ker jaya terbesar yang pernah dianjurkan untuk memberi manfaat kepada para graduan.

“Kementerian amat berharap agar para graduan merebut peluang dengan mengun jungi karnival ini untuk meneroka peluang pekerjaan yang sesuai dengan minat atau kelulusan mereka,’’ tegasnya.

Karnival ini akan menghimpunkan lebih 600 syarikat dan agensi yang telah pun me nawarkan lebih 10,200 pekerjaan kepada para graduan.

Katanya, orang ramai boleh mengunjungi karnival tersebut seawal 10 pagi sehingga 7 malam sepanjang ia berlangsung. Dan ia dijangka mampu menarik lebih 500,000 pe ngunjung.

Beliau yang menaruh harapan besar ter hadap karnival itu berkata, para graduan boleh melayari laman web www.mohe.gov.my untuk mendapat maklumat lanjut sebelum mengunjungi karnival berkenaan.

“Malah mereka boleh mendaftar secara online untuk memohon kerja-kerja yang di tawarkan itu.

“Pendaftaran secara online itu akan lebih memudahkan mereka kerana hanya perlu membawa softcopy seperti CD atau pendrive sewaktu mengunjungi karnival.

“Paling menarik, para graduan berpeluang untuk menghadiri temu duga di karnival tersebut sekiranya permohonan mereka ber jaya menarik minat syarikat-syarikat yang menawarkan kerja tersebut,’’ ujarnya lagi.

Karnival berkenaan akan menyaksikan 14 kluster industri mengambil bahagian terma suk industri teknologi maklumat (ICT); sum ber manusia dan pentadbiran; minyak dan gas; pelancongan serta pembinaan.

Selain itu ia turut disertai oleh industri keusahawanan (telekomunikasi, penterna kan dan pertanian); agensi kerajaan dan juga agensi pembiayaan keusahawanan.

“Jangan lepaskan peluang. Ini kali pertama kementerian mengumpulkan sebegitu ba nyak syarikat yang menawarkan kerja kepada graduan.

“Langkah ini untuk memudahkan graduan dan syarikat-syarikat berkenaan kerana ia akan mengurangkan kerja-kerja pentadbiran ter masuk kos mengiklankan kerja,’’ tegasnya.

Katanya, kementerian berharap setiap gra duan yang hadir pada karnival itu akan mem buat persediaan rapi termasuk memastikan keterampilan diri berada pada tahap terbaik bagi membolehkan mereka berada dalam kelompok ‘kebolehpasaran graduan’.

“Kementerian telah menyediakan ruang dan selebihnya terpulang kepada graduan itu sendiri untuk memanfaatkannya dengan se baik mungkin,’’ jelas beliau.

Menurutnya, program K3G akan dijadikan acara tahunan dan jumlah penyertaan in dustri dijangka meningkat pada tahun depan dan tahun-tahun seterusnya.

“K3G akan diadakan di Kuala Lumpur sahaja dan sekiranya ada industri yang ber minat untuk menganjurkan program serupa di tempat-tempat lain, kami sangat menga lu-alukannya,’’ kata beliau.

Program K3G merupakan satu daripada pelbagai usaha kementerian untuk mem bantu graduan. Selain program bertaraf mega tersebut, kementerian telah mengadakan pel bagai program latihan dengan kerjasama pel bagai cabang industri.

Antaranya ialah program pentauliahan profesional; program My Career, My Future; Finishing School Infosys; Career Xcell; Pem bangunan Graduan Kewangan; Intel Interns hip dan Keusahawanan (INSKEN).

“Program-program tersebut merupakan antara usaha kementerian untuk mening katkan kebolehpasaran graduan dan lebih kurang 18,000 graduan telah mendapat man faat menerusinya.

“Sebahagian besar daripada mereka telah mendapat pekerjaan termasuk menjadi usa hawan selepas mengikuti latihan dengan ker jasama Institut Keusahawanan Negara.

“Sepanjang tahun ini dan tahun depan, sejumlah 23,260 tempat lagi akan ditawarkan kepada graduan bagi mengikuti program-prog ram latihan tersebut. Jumlah berkenaan di jangka bertambah berdasarkan sambutan da ripada pelbagai syarikat,’’ jelas beliau.

Mohamed Khaled berkata, setakat ini sam butan dan kerjasama di antara universiti dan industri adalah sangat baik.

Menurutnya, pihak industri biasanya me nawarkan kerjasama dalam pelbagai aspek termasuk tajaan pelajar.

Selain itu, pihak industri juga menjalin kerjasama rapat dengan universiti untuk men jayakan program Pembangunan dan Penye lidikan (R&D) sehingga ke peringkat meng komersialkan hasil penyelidikan berkenaan.
Ada penyelesaian selain pilihan raya negeri Perak

KEMELUT Menteri Besar Perak umpama kapal dua nakhoda mahu hala ke kiri tidak, ke kanan pun tidak. Kesudahannya boleh karam di te ngah-tengah gelombang besar di lautan. Ketika itu, nakhoda hilang entah ke mana, anak-anak kapal terkapai-kapai mencari daratan.

Kini kemelut siapa yang sah menjadi Men teri Besar Perak jadi isu besar. Seorang demi seorang memfailkan permohonan untuk me ngetepikan perintah mahkamah.

Semalam Mohammad Nizar Jamaluddin ke pejabat pendaftar Mahkamah Rayuan mem failkan permohonan untuk mengetepikan perintah penangguhan yang diperoleh Dr. Zambry Abd. Kadir berhubung keputusan Mahkamah Tinggi yang mengisytiharkan be liau Menteri Besar Perak yang sah.

Kita perlu ingat bahawa punca masalah ini adalah daripada pakatan DAP, PKR dan Pas sendiri. Oleh sebab terlalu buta perlemba gaan, mereka sendiri melakukan kesilapan dengan cuba memecat tiga ahli Dewan Un dangan Negeri (DUN) daripada pihak mereka sendiri hingga menyebabkan rentetan ke melut ini wujud hingga hari ini.

Setelah sedar mereka tidak menjadi ma joriti, mereka menghadap Sultan Perak untuk membubarkan DUN tetapi gagal. Lalu Ba risan Nasional (BN) mendapat kesempatan dan perkenan Sultan untuk tubuhkan ke rajaan baru negeri itu.

Isunya jelas. Tetapi jika keadaan begini berterusan, sampai bila kes ini akan ber kesudahan. Sejak Februari lalu rakyat Perak memerhatikan tingkah laku orang politik. Mereka memahami niat BN mahu meme rintah kembali supaya dapat meneruskan khidmat dan bakti kepada rakyat. Tetapi niat murni itu kini menghadapi banyak halangan kerana cara pengambilalihan kuasa itu di pertikaikan oleh pakatan pembangkang – DAP, PKR dan Pas.

Sejak lebih tiga bulan, nampaknya pakatan pembangkang yang bagaikan gila kuasa, tidak dapat menerima bahawa mereka sudah hi lang sokongan majoriti.

Kini mereka pun tahu jika kembali ber kuasa, tidak punya makna kerana tiada so kongan majoriti dan usul undi tidak percaya boleh dikenakan kepada Mohammad Nizar. Jadi jalan mudah, mereka mahu Dewan Un dangan Negeri Perak dibubarkan dan di adakan pilihan raya negeri.

Tetapi, dalam keadaan ekonomi yang sedang kita hadapi, wajarkah sejumlah wang untuk pembangunan dan pemulihan ekonomi di gunakan semata-mata untuk pilihan raya itu?

Kita percaya untuk mengadakan pilihan raya negeri Perak mungkin menjangkau ra tusan juta ringgit. Barangkali pemimpin pem bangkang Perak langsung tidak ambil peduli soal pembaziran wang rakyat.

Mungkin ada niat di pihak pakatan pem bangkang untuk terus mencetuskan suasana haru-biru dalam politik negeri itu.

Bagi mengelak pembaziran dan perebutan kuasa, kita perlu cari jalan penyelesaian segera. Sudah ada suara mahukan kerjasama diadakan antara BN dan pembangkang di Perak.

Jika kedua-dua pihak mahu bekerjasama bagi menangani kemelut politik di Perak, maka pakatan pembangkang dan BN perlu mem punyai sikap saling hormat-menghormati.

Meminjam kata-kata Pengerusi BN, Najib Tun Razak, kita perlu menghormati hak pembangkang dan pihak pembangkang juga perlu menghormati hak kerajaan.

Dalam konteks ini, fikir-fikirkanlah cada ngan pembentukan kerajaan perpaduan – de ngan Perak menjadi perintis dan modelnya.
BISIK-BISIK AWANG SELAMAT

SEMALAM, Utusan Malaysia antara lain menyiarkan gambar seorang ibu meratapi anaknya yang diheret ke mahkamah di Ipoh kerana diper cayai terbabit dalam lumba haram.

Itulah sebenarnya kebimbangan ibu bapa terhadap kegiatan mat rempit. Mereka bimbang jika anak mereka terbabit dalam gejala ter sebut yang nyata memberi impak negatif dalam segenap perkara.

Umum tahu bahawa mereka yang merempit sentiasa memperjudikan nyawa mereka. Telah ramai tumpas di jalan raya, meninggalkan kaum keluarga dalam kepiluan.

Bagi yang ketagih menyertai ke giatan terbabit, elemen-elemen lain mula bercampur baur. Kegiatan jena yah ragut dan pelanggaran moral se perti pergaulan bebas antara kes lan jutan daripada kegiatan mat rempit.

Justeru sebelum menjadi wabak yang sukar dikawal dalam masya rakat kita, pihak berkuasa mula ber tindak tegas membasmi kegiatan itu. Operasi bersepadu sesama jabatan- jabatan yang berkaitan diadakan dari semasa ke semasa.

Selain peranan pihak berkuasa, Awang percaya tugas ibu bapa sen diri tidak kurang pentingnya. Me reka golongan pertama yang mam pu membentuk generasi muda Ma laysia daripada terjerumus dalam kegiatan negatif seperti merempit.


Awang – Berdoa.
Kayveas, Murugiah raih publisiti murahan?

Oleh ZULKIFLI JALIL


MIC ketika era Tan Sri V. Manikavasagam menjadi Presiden lewat 1970-an, timbalan presiden parti itu, nama Datuk Seri S. Samy Vellu begitu popular. Namun populariti Samy tidaklah sehingga beliau menzahir kan ‘belangnya’ di khalayak ramai.

Keadaan itu seharusnya diambil iktibar oleh Senator Datuk T. Murugiah. Namun ia tidak dilakukannya. Tindak-tanduk Se nator itu dikatakan sedikit sebanyak me ngetepikan kepimpinan sehingga menge cewakan Parti Progresif Penduduk (PPP) yang membawa kepada pemecatan jawa tan ahli Majlis Tertingginya.

Selain isu ‘serbuan’ ke atas mayat seo rang individu di sebuah hospital bersekali disertai sekumpulan orang ramai, gelagat Murugiah dalam konteks “memperjuang kan hak rakyat” ada kalanya tersasar sekali gus dimomokkan cuba mencari publisiti pantas. Di sebuah sekolah di Ipoh ba ru-baru ini, Murugiah dikatakan tanpa usul periksa membawa media kepada satu isu sensitif bahawa kononnya seorang pelajar di situ dipukul guru.

Tetapi setelah diperiksa, rupa-rupanya pelajar itu terkena percikan minyak ma sak di rumah, sekali gus memaksa Tim balan Menteri di Jabatan Perdana Men teri itu memohon maaf kepada Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pe lajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Realitinya, kita tidak menolak hak seo rang menteri atau timbalannya mem perjuangkan hak rakyat, malah sebenar nya amat dialu-alukan. Tetapi sebagai ang gota pentadbiran awam, janganlah ia di lakukan semata-mata berniat untuk me raih perhatian politik sehinggakan sang gup menempelak pihak tertentu berhu bung kekangan birokrasi.

Setiap kali Kabinet dirombak, anggota kerajaan telah diingatkan supaya tidak menggunakan kedudukan jawatan untuk mengkritik sistem kerajaan. Ini meman dangkan saluran itu tersedia ada dalam mesyuarat Kabinet atau boleh dimaklum kan terus kepada Perdana Menteri.

Bagi Presiden PPP, Datuk M. Kayveas, selain dakwaan politik wang dan cuba menggugat kepimpinan parti yang di dakwa direncanakan Murugiah, beliau tidak menolak kelantangan melulunya sehingga dilihat mengetepikan kerajaan - menjadi penyebab Senator itu disingkir kan daripada PPP.

“Saya dimaklumkan kalau sanggup me nunggu sehingga ada kamera TV sebelum mahu paparkan isu tertentu. Anda tengok sendiri satu isu di sebuah sekolah yang dibawanya, ia agak berat sebelah,” katanya kepada Utusan Malaysia semalam.

Begitupun di sebalik politik dalaman PPP berhubung isu Murugiah, ugutan PPP di terajui Kayveas semalam untuk keluar da ripada Barisan Nasional sekiranya partinya tidak diberikan kerusi untuk bertanding pada pilihan raya umum akan datang se patutnya tidak wajar timbul saat ini.

“Lupakah Kayveas bahawa dia telah meraih banyak pengalaman dan faedah semasa berada dalam pentadbiran kerajaan dulu. Ini sekali lagi diulangi suara sum bangnya ugut untuk keluar BN. Dalam hal ini, UMNO selaku tonggak BN harus cekal dan jangan takut menghadapi pihak tidak setia ini,” kata Menteri Penerangan, Ko munikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim kepada akhbar ini.

Di sebalik isu ugutan Kayveas dan ke lantangan Murugiah, maka sewajarnya di renung akan cabaran bertali arus dari aspek ekonomi dan politik yang sedang ditangani kerajaan BN saat ini.

Usahlah beri beban tambahan kepada Perdana Menteri. Dan seharusnya, semua pihak terutama anggota-anggota kompo nen BN mengukuhkan barisan demi mem bantu Datuk Seri Najib Tun Razak me realisasikan impian menggunung rakyat.

PENULIS ialah Ketua Biro Utusan Malaysia Putrajaya.
Komitmen guru tingkatkan sistem pen didikan

Oleh MARZITA ABDULLAH


KUALITI sistem pendidikan tidak boleh me ngatasi kualiti guru-guru. Dengan perkataan lain guru yang sebenarnya menjamin kualiti sistem pendidikan di sesebuah negara.

Laporan Mckinsey ini diakui oleh semua sistem pendidikan di seluruh dunia. Oleh itu, falsafah ini selaras dengan tema Hari Guru Kebangsaan 2009 iaitu Guru Pembina Negara Bangsa. Guru berkualiti adalah suatu ke mestian dan bukan lagi keistimewaan dalam konteks pendidikan di negara ini.

Ini juga ditekankan oleh Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran (Sektor Pembangunan Profesionalisme Keguruan) Datin Asariah Mi or Shaharuddin bahawa berkualiti itu mesti ada dalam diri seseorang guru.

“Guru berkualiti itu ialah seorang guru yang sentiasa berkualiti pada masa ini dan masa depan dan untuk menjamin sistem pendidikan kita kekal berkualiti, guru kita perlu sentiasa relevan dengan cabaran semasa dan akan datang, ini suatu kemestian jika kita hendak berjaya dan mencapai hasrat Wa wasan 2020,” tegasnya.

Kementerian Pelajaran katanya bertang gungjawab menghasilkan guru berkualiti dan kerana guru berkualiti menjamin ‘kemen jadian’ pelajar dari segi prestasi dan sahsiah.

“Ini juga ditekankan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak iaitu kemenjadian adalah outcome yakni kita menekankan tentang pencapaian, hasilnya bukan output. Misalnya kita latih seratus orang kita keluarkan seratus orang tetapi outcome ataupun kesannya adalah kepada pelajar. Kalau guru itu berkualiti maka pelajar akan menjadi insan yang kamil dan cemerlang,” katanya.

Berdasarkan tema Guru Pembina Negara Bangsa ini juga beliau melihat peranan guru amat penting dalam membina negara bangsa justeru pelancaran buku Standard Guru Malaysia (SGM) pada 16 Mei ini amat penting dalam memenuhi tuntutan kualiti berkenaan.

SGM menekankan tiga stan dard yang harus menjadi pe gangan bagi guru iaitu amalan nilai profesionalisme keguru an, pengetahuan dan kefaha man dan kemahiran pengaja ran dan pembelajaran (P&P).

Guru akan membuat pena rafan kendiri dengan melihat instrumen, melihat dirinya ber banding dengan standard yang telah dimaktubkan dalam SGM. Keperluan penarafan kendiri adalah untuk guru me nambah baik kualiti diri dan tugas masing-masing.

“Mereka menggunakan ins trumen ini boleh mengetahui di mana diri dia, dia boleh berusaha mencapai standardnya yang kita tetapkan. Guru sendiri ataupun pihak-pihak tertentu boleh juga membuat penilaian terhadap guru,” katanya.

Namun tegas Asariah, SGM bukan suatu penilaian untuk menghukum guru dan bukan untuk dikuatkuasakan tetapi hanya untuk diuar-uarkan bahawa guru di negara ini mem punyai standard kualitinya sendiri seperti gu ru di negara lain terutama negara maju.

Guru yang baik adalah guru yang sentiasa mahu mempertingkatkan diri dan akan me lihat di mana diri mereka dalam sistem. Bagi guru yang sering tertanya tentang ‘berkualiti’, apa standard yang mereka perlu ada maka SGM adalah petunjuknya.

Walaupun pembikinan SGM berasaskan ne gara luar namun penanda arasnya dibangun kan dalam konteks dan budaya serta amalan nilai-nilai masyarakat negara ini.

Melahirkan guru berkualiti dan guru ce merlang pokok pangkalnya adalah bermula daripada pengambilan calon dan latihan yang diikuti oleh guru-guru berkenaan. Justeru kata Asariah, pengambilan guru yang ber kualiti bukan sahaja dengan kelayakan aka demik tetapi mengenal potensi seseorang itu yang boleh digilap untuk menjadi guru yang berkesan.

“Untuk itu calon perlu me lalui ujian Malaysian Teacher Selection Test (MTest). Perkara yang kita tekankan ialah dari segi kematangan fikiran dan dalam MTeST itu ada satu kom ponen iaitu Inventori Sahsiah Keguruan (INSAK), yang me nekankan aspek yang kita kenal pasti daripada guru-guru selain adanya Malaysia Educations Se lection Inventory (MEdSI) oleh institusi pengajian tinggi awam (IPTA)’’ katanya.

Kementerian Pelajaran sen tiasa berusaha mencari jalan untuk menambah baik cara pengambilan guru-guru baru dan mengenal pasti calon yang ada potensi untuk dibangunkan sebagai insan guru yang berkesan.

Selain daripada ujian ini, calon-calon juga dikehendaki menghadiri temu duga untuk mengenal pasti kebolehan berkomunikasi, kematangan berfikir, cara menyampaikan idea dan berhujah dan ini telah diperke nalkan sejak 10 tahun yang lalu.

Kini Kementerian Pelajaran sendiri amat berbangga bahawa trend permohonan guru tidak lagi menjadikan profesion keguruan sebagai pilihan akhir. Apatah lagi baru-baru ini bagi permohonan bagi Kursus Perguruan Lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (KPLSPM) banyak calon yang memohon adalah mereka yang mempunyai keputusan SPM cemerlang malah memperoleh keputusan 13 1A.

“Mereka meletakkan pilihan keguruan se bagai pilihan pertama berbanding lapan pi lihan yang lain. Bagi saya, itu telah mem perlihatkan kejujuran dan keikhlasan mereka untuk menjadi guru,” katanya.

Jika di Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM), guru menjalani latihan dan apabila mereka keluar menjadi guru baru, mereka terus dinilai melalui Program Jaminan Kua liti yakni apabila ditempatkan di sekolah. Di sana mereka wajib meminta dinilai oleh guru besar dalam tempoh enam bulan pertama mereka ditempatkan di sekolah.

Mereka dinilai daripada personaliti, P&P, kokurikulum dan aspek pengurusan dan dari semasa ke semasa Jemaah Nazir dan Jaminan Kualiti akan memantau prestasi guru.

“Selepas enam bulan guru besar akan me mulangkan semula borang penilaian kepua san pelanggan kepada IPGM dan kita me nganalisis, apakah pandangan Guru besar terhadap prestasi guru-guru ini selama enam bulan,” katanya.

Dan untuk itu IPGM telah menetapkan kualiti standard bahawa guru baru mesti melepasi sekurang-kurangnya 80 peratus da ripada standard kualiti guru permulaan yang ditetapkan.

Pada 2008, guru keluaran IPGM telah me lepasi standard kualiti guru permulaan yang ditetapkan dan ini memenuhi keperluan MS ISO 9001:2000 Kementerian Pelajaran.

Menyedari latihan praperkhidmatan itu ti dak boleh menjamin seorang guru untuk kekal berkualiti berkhidmat dalam tempoh 30 tahun akan datang maka program latihan dalam perkhidmatan guru amat penting agar mereka sentiasa mempertingkatkan kema hiran dan pengetahuan.

Sepanjang tempoh perkhidmatan, Kemen terian Pelajaran menyediakan peluang untuk guru menambah ilmu, mendapatkan kema hiran dan kursus motivasi agar mereka peka tentang tugas dan tanggungjawab dan ke cintaan mereka terhadap profesion ini.

Mulai tahun lalu, Ketua Pengarah Pela jaran, Datuk Alimuddin Mohd Dom sendiri telah mengarahkan peruntukan terus kepada sekolah untuk melaksanakan latihan dalam perkhidmatan berasaskan sekolah.

Tahun ini sahaja, kira-kira RM47 juta telah diperuntukkan kepada semua sekolah untuk sekolah menjalankan latihan di samping kur sus yang diadakan oleh IPGM dan pihak lain.

Dengan peruntukan itu guru besar melalui jawatankuasa latihan perkhidmatan peringkat sekolah akan membuat analisis keperluan la tihan dalam kalangan guru mengenai bidang yang diperlukan oleh guru dan pada pandangan Guru besar memang guru itu memerlukannya.

Mereka boleh mendapat khidmat dari IPGM atau pensyarah untuk datang ke se kolah melaksana kursus atau menghantar guru mengikuti kursus yang diperlukan.

Kata Asariah, cabaran untuk melahirkan guru yang berkualiti adalah tanggungjawab bersama dan masyarakat tidak boleh me letakkannya kepada satu-satu pihak sahaja sebaliknya semua pihak bertanggungjawab, misalannya pihak IPGM bertanggungjawab melahirkan guru permulaan yang berkualiti.

Apabila guru ini ditempatkan di sekolah, sekolah pula perlu menyambut dan menyo kong agar guru ini dapat melaksanakan tugas dengan sebaik-baiknya. Justeru IPGM me ngalu-alukan maklum balas daripada guru besar dan pengetua mengenai perkara yang perlu ditambah baik.

“Ini kesedaran kita. Setelah keluarkan pro duk kita, kita hantar kepada pelanggan. Pe langgan beri maklum balas apa yang perlu ditambah baik dan kita mengharapkan pihak sekolah terus membimbing guru.

“Maklumlah guru yang baru ini, walaupun sudah menjalani latihan selama empat tahun mereka perlu masa menyesuaikan diri. Untuk itu mereka memerlukan bimbingan yang berterusan daripada pihak sekolah,” katanya.

Menurut beliau, latihan permulaan tidak mencukupi sebaliknya guru perlu latihan berterusan untuk pengetahuan, kemahiran dan sikap tentang cara mereka perlu ber depan dan menangani cabaran semasa.

Justeru, kata Asariah, sokongan, komit men, kerjasama dan keterbukaan semua war ga pendidik menyahut cabaran itu merupa kan kunci kejayaan warga pendidik dan sis tem pendidikan itu sendiri.
Selesaikan kemelut ‘28 lawan 28+3’

MEMANG memalukan. Mungkin juga me lucukan bila melihat senario politik hari ini. Sekejap jadi, sekejap tidak jadi. Pagi masuk, tengah hari keluar. Kadang-kadang sawo ma tang, kadang-kadang hitam manis.

Tetapi itulah hakikat sebenar yang terpaksa ditelan oleh rakyat Perak. Segala-galanya ang kara politik rakus kuasa.

Namun kini sudah tiba masanya untuk para pemimpin melakukan sesuatu terhadap kemelut ini. Tidak ada masalah yang tidak boleh diselesaikan.

Pokok pertikaian kemelut di Perak ialah mengenai penghuraian undang-undang dan juga sistem demokrasi yang diterjemah me ngikut selera pihak berkepentingan.

Oleh itu, atas semangat “Rakyat Diuta makan”, kerajaan perlu mengambil langkah untuk menyelesaikan kemelut ‘28 lawan 28+3’ di Perak itu.

Kedudukan kerusi pakatan pembangkang sebanyak 28 dan Barisan Nasional (BN) yang juga 28 tetapi dicampur tiga (Bebas) adalah punca segala-galanya.

Disarankan agar tiga ADUN Bebas itu me nyertai mana-mana parti dalam BN. Ia akan menjadikan kedudukan 31 lawan 28 dan memberi mandat yang cukup kuat kepada BN untuk berkuasa.

Kemudian barulah panggil Sidang Dewan tergempar untuk mengusulkan undi tidak percaya kepada Menteri Besar yang tidak cukup sokongan. Cara ini akan membuat pakatan pembangkang checkmate.

Hakikatnya, tidak perlu dibubarkan DUN Perak kerana dasar prinsip demokrasinya ter bukti wujud majoriti yang sah. Tidak mus tahil kalau diadakan semula pilihan raya, kedudukan seperti sekarang akan berulang.

Keputusan mahkamah yang mengisytihar kan Datuk Seri Mohamed Nizar Jamaluddin sebagai Menteri Besar yang sah mengeruhkan lagi kemelut politik Perak.

Atas alasan DUN tidak membuat undi tidak percaya terhadap Nizar sebagai salah satu sebab – mungkin agak pelik untuk di terima. Masakan Speaker daripada pakatan pembangkang akan memanggil sidang ter gempar untuk usul tidak percaya terhadap Nizar ketika itu?

Kerenah sesetengah ahli politik kini seperti badut sarkas. Mereka cuba menegakkan benang yang basah.

Janganlah sampai rakyat memandang ahli politik sebagai puak yang bodoh sombong.

Sebagai sebuah kerajaan yang prihatin ter hadap rakyat, saya harap pucuk pimpinan lupakan sahaja hasrat untuk bertanding pada pilihan raya kecil di Penanti. Biarlah pem bangkang bertindak sesuka hati atas nama ‘demokrasi’. Insya-Allah lambat-laun, mereka akan ‘tenggelam dengan labu-labunya’.

Yang penting kerajaan beri tumpuan ke pada usaha membangunkan negara. Inilah masa untuk bertindak dan menterjemahkan hasrat kepada realiti. Rakyat dahagakan ‘hij rah politik’.

Tumpuan perlu diberikan kepada usaha menangani masalah ekonomi.

DR. MOHD. AZAM RAUZAN

Bandar Baru Uda, Johor Bahru
Modal insan pelengkap ekonomi baru berteras inovatif, kreativiti
Oleh Jami’ah Shukri
rencanabh@bharian.com.my

PENSYARAH, penulis dan pakar perunding terkemuka dunia, Peter F Drucker pernah berkata: ‘Inovasi adalah elemen utama kepada usahawan. Dengan mengeksploitasi sesuatu yang berlainan dalam dunia perniagaan dan perkhidmatan mampu mengubah elemen itu.

“Usahawan juga perlu melakukan kajian untuk mendapatkan sumber yang lebih inovasi dan mengaplikasikan ke arah mencipta serta meneroka kejayaan lebih cemerlang.”

Ternyata berfikiran kreatif dan inovasi adalah ramuan terbaik untuk melakukan sebarang penciptaan dalam apa juga sistem kehidupan. Minda kreatif dan inovasi mampu memacu kedudukan tertinggi sosioekonomi sesuatu bangsa. Dalam misi Malaysia mencapai negara maju menjelang 2020, semua sektor perlu menggarapkan nilai kreatif dan inovasi dalam budaya kehidupan mereka.

Dengan itu, langkah kerajaan memperkenalkan model baru berteraskan peningkatan inovasi dan produktiviti pekerja yang disarankan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, baru-baru ini, tepat pada masanya ke arah meletakkan kedudukan ekonomi daripada sebuah negara berpendapatan sederhana tinggi kepada pendapatan tinggi.

Model ekonomi baru yang memberi penekanan terhadap aspek inovasi dan produktiviti wajar dilaksanakan segera.

Presiden Persatuan Kreativiti dan Inovasi Malaysia (Macri), Datuk Ghazi Sheikh Ramli menganggap langkah kerajaan itu adalah sejajar dengan misi Macri sendiri yang kini begitu agresif mempromosi kreativiti dan inovasi sebagai jentera bagi menentukan kejayaan negara pada masa depan kepada semua lapisan masyarakat sejak penubuhannya pada April 2007 lalu.

Oleh itu, misi Najib untuk membentuk model baru ekonomi memberi ruang kepada transformasi berkesan dengan menambah nilai yang lebih tinggi menerusi kreativiti dan inovasi. Ekonomi baru ini mampu direalisasikan dengan menyatukan pengetahuan dengan modal insan.

Apa yang perlu dilakukan, Ghazi berkata, keseluruhan sektor ekonomi termasuk di kalangan kerajaan, swasta, akademik, pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan ahli perniagaan bertindak untuk mewujudkan transformasi dengan meningkatkan nilai dalam sistem kehidupan mereka.

“Sebagai contoh, syarikat multinasional yang besar dan berjaya, sebenarnya mempunyai budaya inovasi secara menyeluruh di dalam syarikatnya seperti dilakukan IBM, Google, Digi dan Philips.

“Apa yang diperlukan dalam pasaran di Malaysia, syarikat tempatan, termasuk syarikat berkaitan kerajaan (GLC) turut memberi penekanan terhadap inovasi dalam ekonomi baru dengan menjadikannya budaya dalam syarikat masing-masing. Apabila ini dapat diterapkan segala pelaksanaan program akan mencatat kecemerlangan,” katanya.

Kajian terhadap 25 syarikat inovatif dunia, mendapati Google sentiasa berada paling atas kerana menggarapkan kreativiti dan inovasi dalam setiap amalan syarikatnya.

Syarikat Tata, dari India, umpamanya, sebelum ini tidak pernah termasuk dalam senarai 25 syarikat inovatif terkemuka dunia, tetapi tahun lalu nama negara itu melonjakkan ke tangga ke-6 selepas melakukan inovasi dalam penciptaan kereta cip terkecil di dunia, iaitu Nano yang hanya bernilai AS$2,500.

“Sekiranya kita meluaskan minda dan berfikiran kreatif serta inovatif, apa juga yang dilakukan boleh ditambah nilai dan dikomersialkan.

“Saya fikir strategi terbaik yang perlu dilakukan kerajaan untuk membangunkan ekonomi baru yang berasaskan kepada kreativiti dan inovasi bagi menambah nilai ialah dengan menekankan kepada modal insan,” katanya.

Apa yang penting ialah memastikan seramai mungkin rakyat di negara ini memahami sepenuhnya apa yang dimaksudkan dengan kreativiti dan inovasi.

Penubuhan Macri, katanya, sejajar dengan matlamat negara dan dengan keahlian 1,800 dari pelbagai kaum, iaitu 55 peratus kalangan dewasa dan 45 peratus di bawah usia 21 tahun serta penekanan kepada ‘memperkasakan idea yang mudah’ sebagai pemangkin generasi yang hebat pada masa depan.

Rakyat, kata beliau, tidak seharusnya dangkal fikiran dengan hanya menganggap inovasi berasaskan kepada produk, sebaliknya perlu memperluaskan minda kepada aspek lain.

“Apabila bercakap mengenai kreatif dan inovasi, masih ramai yang salah anggap dan itu perlu dibetulkan. Ada yang menganggap kreativiti hanya dalam bidang muzik, teater, drama, filem dan penulisan, manakala inovasi hanya untuk pakar penyelidik serta saintis. Ini seolah-olah mereka saja yang kreatif.

“Ada juga yang menyatakan inovasi hanya kepada produk. Semua tanggapan itu salah. Oleh itu, kita perlu nyatakan bahawa kreativiti dan inovasi boleh dilakukan oleh semua golongan dalam apa juga bidang.

“Jika tidak didedahkan dengan perkara baru, selagi itu, kita tidak boleh menjadi seorang yang kreatif dan berinovasi. Kita mahu kedua-dua aspek ini tidak hanya sebagai retorik sebaliknya dilaksanakan kerana setiap manusia dilahirkan dengan akal fikiran dan ia perlu dipergunakan sebaik-baiknya,” katanya.

Dalam keadaan ekonomi merudum juga dianggap masa yang sesuai negara bergerak pantas ke arah pembinaan kreatif dan inovasi dalam budaya kehidupan.

Malaysia sudah bersedia ke arah itu kerana sudah didedahkan dengan aspek kreativiti dan inovasi jika dibandingkan dengan negara lain. Apa yang paling utama ialah bagaimana kita perlu melonjak lebih jauh ke arah itu dengan menggunakan model kreatif dan inovasi.

Sudah pasti Wawasan 2020 bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dan moto Cemerlang, Gemilang dan Terbilang oleh Tun Abdullah Ahmad Badawi dan kini 1Malaysia oleh Najib adalah cantuman kesinambungan yang amat relevan pada masa ini dalam usaha mencapai sebuah negara maju.
Pengenalan petrol RON95 bukti kerajaan serius bantu rakyat


LANGKAH kerajaan memperkenalkan petrol baru RON95 untuk dijual pada harga RM1.75 seliter dan petrol RON92 dimansuhkan mulai 1 September ini, manakala RON97 pula dijadikan produk premium dengan harga dinaikkan 20 sen kepada RM2 seliter, perlu dilihat secara positif berdasarkan keperluan sebenar. Hakikatnya, niat kerajaan adalah baik bagi memastikan orang ramai mendapat bekalan bahan api yang lebih berkualiti dan murah. Misalnya, melalui pengenalan petrol RON95 yang lebih mesra alam, malah sudah diguna pakai secara meluas oleh pengguna kenderaan di Amerika Syarikat, Eropah dan Jepun adalah langkah baik bagi pengguna dan kerajaan berikutan pemerolehan kualiti bahan api bersesuaian pada harga lebih murah yang mampu mengurangkan perbelanjaan subsidi kerajaan. Majoriti pengguna kini boleh berjimat 5 sen seliter dengan beralih daripada penggunaan RON97 yang berharga RM1.80 seliter. Ini berita gembira kerana 95 peratus pemandu di negara ini yang kini menggunakan RON97 dan cuma lima peratus saja menggunakan RON92 yang akan ditamatkan jualannya. Oleh itu, ia akan memberi manfaat kepada sebahagian besar pengguna, walaupun lima peratus lagi terpaksa meningkatkan perbelanjaan 5 sen seliter untuk bertukar daripada RON92 yang berharga RM1.70 seliter kepada RON95. Malah, pengguna juga tidak perlu bimbang dieksploitasi mana-mana pihak berikutan langkah kerajaan menjadikan RON95 sebagai produk harga tetap yang dikawal seperti diumum Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob kelmarin.

Pelaksanaan penggunaan RON95 adalah usaha berterusan bagi memastikan rakyat mendapat kualiti petrol lebih baik pada harga yang mendapat subsidi kerajaan. Semua jenis kereta boleh menggunakan RON95, termasuk yang berkuasa tinggi. Malah, penggunaan RON95 yang sesuai dengan enjin kenderaan membolehkan pembakaran sempurna dan lebih berkesan, sekali gus menyebabkan kurang pelepasan bahan pencemar ke udara. Namun, kenaikan harga 20 sen bagi RON97 dijangka hanya akan memberi kesan kepada pemilik kereta mewah yang berkapasiti 2000cc ke atas yang mewakili kurang daripada lima peratus jumlah kenderaan di negara ini. Orang ramai juga tidak perlu bimbang dengan kenaikan itu kerana mereka mempunyai pilihan menggunakan RON95 yang lebih baik kualitinya dan murah harganya. Bagaimanapun, kita tidak menolak kemungkinan cadangan kenaikan harga bagi RON97 itu dijadikan isu oleh pihak tertentu, malah sebuah akhbar online milik parti pembangkang semalam, memaparkan berita susulan mengenai pengumuman berkenaan dengan mendakwa kerajaan sengaja mahu naikkan harga minyak yang akan menyebabkan rakyat terpaksa menanggung beban. Laporan yang tidak memperincikan langkah kerajaan memperkenalkan RON95 itu seolah-olah memberi gambaran harga minyak akan naik secara keseluruhannya. Kita berharap orang ramai tidak terpengaruh dengan maklumat yang diputar belit seperti itu. Apa yang penting sekarang ialah kerajaan perlu memberi penjelasan secukupnya mengenai kelebihan RON95 dan kenapa petrol RON92 perlu dimansuhkan serta harga RON97 pula dinaikkan. Kita percaya jika rakyat diberikan maklumat dan penerangan yang jelas mengenai langkah kerajaan itu, mereka sudah tentu dapat menerimanya dengan positif.
Liberalisasi langkah wajar perkukuh ekonomi
Oleh Datuk Rahman Sulaiman

KEPUTUSAN kerajaan meliberalisasikan sebanyak 27 sektor kecil perkhidmatan seperti diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak baru-baru ini mendapat sambutan yang cukup positif, terutama di kalangan tokoh perniagaan, ahli ekonomi serta pengulas asing.

Mereka berpendapat langkah itu adalah tepat pada masanya ketika ekonomi Malaysia sedang menghadapi pelbagai cabaran dan saingan berikutan globalisasi dan krisis ekonomi serta kewangan yang dihadapi dunia sekarang.

Usaha itu juga dianggap selaras dengan matlamat kerajaan untuk melakukan pembaharuan dan perubahan struktur ekonomi negara yang antara lain bertujuan membangunkan sektor perkhidmatan sebagai satu peneraju utama pertumbuhan.

Begitupun, ada juga segelintir pihak yang melihat pengumuman berkenaan dengan penuh syak wasangka kononnya ia akan menjejaskan kepentingan Bumiputera dari segi pemegangan ekuiti dalam sektor kecil terbabit.

Ada pula pihak yang tidak bertanggungjawab sengaja memutarbelitkan fakta untuk memberi gambaran, terutama kepada orang Melayu di luar bandar kononnya langkah diumumkan itu sebagai titik permulaan kepada satu usaha terancang untuk merampas hak orang Melayu dan Bumiputera dalam ekonomi.

Akibat daripada perbuatan yang tidak bertanggungjawab ini, ramai juga orang Melayu berasa gelisah dan kurang senang, terutama apabila keputusan untuk meliberalisasi sektor kecil terbabit dikaitkan dengan pengenalan konsep 1Malaysia, liberalisasi sektor kewangan dan mungkin sektor lain yang akan turut dibuka nanti dari semasa ke semasa mengikut jadual ditetapkan untuk memenuhi komitmen Malaysia dalam pelbagai perjanjian antarabangsa.

Memang betul liberalisasi membawa implikasi pengecualian terhadap syarat pemilikan ekuiti 30 peratus untuk Bumiputera dalam sektor atau sektor kecil terbabit. Tetapi seperti yang sering dijelaskan Perdana Menteri, syarat pemilikan 30 peratus itu tidak akan membawa sebarang makna jika ia tidak dipenuhi atau kalau penyertaan Bumiputera hanya sekadar ‘sleeping partner’ tanpa sebarang penyertaan aktif dalam pengurusan atau hanya untuk setakat digunakan bagi ‘membuka pintu’ kepada kerajaan.

Dalam hubungan ini, penyertaan 10 peratus yang tulen adalah lebih baik untuk masa depan orang Melayu daripada penyertaan 30 peratus sebagai ‘sleeping partner’ yang tidak akan memberi sebarang kelebihan kepada orang Melayu dari segi memperoleh ilmu dan kemahiran.

Liberalisasi juga akan membolehkan peniaga Melayu yang berkemampuan, berdaya saing dan gigih memiliki lebih daripada 30 peratus penyertaan dalam sebarang usaha sama dengan pelabur asing.

Adalah jelas bahawa liberalisasi akan membuka peluang yang seluas-luasnya kepada peniaga Melayu yang tulen dan berdaya saing.

Golongan ini sebenarnya sudah ramai wujud di negara ini dan mereka mengalu-alukan langkah kerajaan itu. Apa pun, seperti yang Najib jelaskan, keputusan kerajaan memperkenalkan liberalisasi itu tidak bermakna kerajaan akan mengabaikan tanggungjawabnya membantu peniaga yang perlu bantuan.

Peniaga Melayu benar-benar serius dan perlukan bantuan akan tetap dibantu. Sebagai contoh, serentak dengan langkah meliberalisasikan 27 sektor kecil yang terbabit, kerajaan turut menubuhkan Dana Pembangunan Kapasiti untuk Sektor Perkhidmatan (SSCDF).

Dana berjumlah RM100 juta berkenaan yang bertujuan untuk mengurangkan impak liberalisasi kepada penyelia perkhidmatan tempatan akan digunakan untuk tujuan penerangan dan latihan, penambahbaikan dan modenisasi, akreditasi dan pembiayaan bagi tujuan penggabungan serta pengambilalihan.

Apa pun liberalisasi bukanlah sesuatu yang baru untuk Malaysia. Sebagai contoh, proses liberalisasi bagi sektor perkhidmatan saja, sudah bermula sejak 1995 lagi apabila Malaysia memberi komitmen untuk meliberalisasikan sektor berkenaan di Pusingan Uruguay di bawah Pertubuhan Perdagangan Sedunia (WTO) dan menerusi Perjanjian Rangka Kerja Asean bagi Perkhidmatan (Afas).

Di bawah perjanjian Asean itu, negara-negara anggota sudah membuat komitmen untuk meliberalisasikan sepenuhnya sektor perkhidmatan pada tahun 2015.

Berbalik kepada langkah meliberalisasikan 27 sektor kecil yang dipertikaikan sekarang, sebenarnya jika diteliti sektor terbabit satu persatu, sebahagian besar daripadanya tiada pun penyertaan Bumiputera atau bukan Bumiputera tempatan.

Sebahagian daripada senarai itu pula sudah pun diliberalisasikan sebelum ini. Ia termasuk sektor ICT, pusat pengagihan wilayah dan pusat pemerolehan antarabangsa. Untuk sektor kecil yang langsung tiada penyertaan tempatan, adalah lebih baik membukanya kepada penyertaan asing untuk dimajukan daripada hanya membiarkan potensinya diabaikan begitu saja.

Sebenarnya, liberalisasi membawa banyak keuntungan kepada negara. Antaranya ialah, ia membantu meningkatkan pelaburan asing, di samping menambah pengkhususan kemahiran dan teknologi. Ia juga menambah kapasiti baru dalam perkhidmatan, mengisi kekosongan dalam sektor kecil yang tidak wujud dalam negara serta membuka peluang untuk perniagaan usaha sama dalam dan luar negara.

Semua ini pada jangka panjangnya akan membantu usaha meningkatkan sumbangan sektor perkhidmatan terhadap pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) negara. Pada tahun lalu saja, sektor terbabit menyumbang 55 peratus kepada KDNK negara, 47.6 peratus daripadanya disumbangkan oleh perkhidmatan bukan kerajaan.

Sebagai perbandingan, bagi negara-negara maju, sumbangan sektor ini kepada KDNK adalah lebih 70 peratus. Di bawah Pelan Induk Perindustrian Ketiga (IMP3), Malaysia menyasarkan untuk sektor ini menyumbang sebanyak 60 peratus kepada KDNKnya menjelang 2020.

Adalah jelas bahawa negara tiada pilihan lain, melainkan memilih liberalisasi jika ia mahu beralih status daripada sebuah negara yang berpendapatan sederhana kepada negara berpendapatan tinggi.



Datuk Rahman Sulaiman ialah bekas Ketua Pengarang Bernama