Mesej KL Kota Kebudayaan Islam
Apabila Islam berada di zaman kegemilangannya terutama pada zamanpemerintahan Bani Abbasiyah terdapat beberapa kota tertentu yangmenjadi simbol kepada kemajuan Islam terutama dalam bidang keilmuan dankebudayaan.

Punca mat rempit 'mengganas'
Kesmuda mudi melibatkan diri dalam perlumbaan motosikal secara haram tanpamenghiraukan undang-undang lalu lintas serta mengganggu pengguna jalanraya perlu dilihat dalam perspektif psikologi remaja masa kini.

Peranan anak-anak memelihara darjat ibu sepanjang hayat
SESUNGGUHNYA, seorang wanita yang bernama ibu perlulah sentiasaditabalkan sebagai antara insan yang paling dihormati dan dikasihi.Masakan tidak peranan dan jasa ibu bukan calang-calang tahapnya. Ibulahinsan yang bertarung nyawa semasa mengandung dan melahirkananak-anaknya ke dunia.

BISIK-BISIK
AMAT memalukan! Pemangku Raja Perak, Raja Dr. Nazrin Shah terpaksa'menunggu' sehingga petang untuk merasmikan mesyuarat pertamapersidangan penggal kedua Dewan Undangan Negeri yang dijadualkan pagi.

Siapa menjaga anak-anak anda?
PENULISberhasrat untuk memulakan makalah ini dengan satu soalan yang khususditujukan kepada suami isteri bekerja serta memiliki anak kecil,"Siapakah yang menjaga anak-anak anda ketika anda keluar bekerja?"

Salah siapa anak muda 'rakus' di jalan raya?

MENYALAKAN lilin adalah lebih baik daripada menyumpah dalam bilik yanggelap, begitulah ungkapan yang lebih tepat untuk dilafazkan buat masaini bukannya tuding menuding jari mencari siapa yang salah.

DUN Perak, Mohamad Sabu dan politik Sabah
KEKECOHAN sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak semalam mendapatperhatian utama terutama di kalangan penulis blog propembangkang yangkebanyakannya membuat liputan masa nyata perjalanan sidang.

Merealisasi Bank Idea Rakyat
BERTEPATANdengan apa yang dijelaskan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib TunRazak sebelum ini iaitu zaman di mana segala-galanya kerajaan lebihtahu telah berlalu, keterbukaan kerajaan menuntut satu lagi konseppenyertaan rakyat dalam pemerintahan negara.



Optimis tidak jadi mangsa
KUALA LUMPUR 6 Mei - Sikap warga kota yang tidak peka dengan usahamencegah jenayah ragut menjadi salah satu punca kenapa trend jenayahitu sukar dibanteras di negara ini.

Ubah sikap, tutup peluang peragut bertindak
KUALALUMPUR 6 Mei - Polis Diraja Malaysia (PDRM) menyarankan masyarakatmengamalkan sikap lebih peka kepada diri sendiri dengan menutup semuapeluang kepada peragut untuk bertindak ke atas mereka.

Pengalaman tiga mangsa ragut
Diragut semasa tunggang motosikal

Jenayah ragut di KL membimbangkan
KUALALUMPUR 6 Mei - Polis Kuala Lumpur baru-baru ini mendedahkan bahawajenayah ragut di ibu kota meningkat 99 peratus dan ia merupakan satufenomena yang perlu dipandang serius oleh masyarakat di negara ini.







Minda Pengarang: Setiap individu perlu waspada hindari kes ragut
KESragut berlaku hampir setiap hari di Malaysia, cuma ia kini menjaditumpuan ramai berikutan beberapa kes membabitkan kematian mangsanya danmendapat perhatian media.

Misi Malaysia jadi pusat dagang, industri halal mampu direalisasi
MISIMalaysia menjadi pusat rujukan integriti halal dan mengembangkanindustri pengeluaran serta dagangan makanan halal peringkat dunia bukansesuatu yang mustahil memandangkan potensi besar dalam bidang itu padaperingkat global.

Outcome bukan output, budaya bukan sijil
ELBERTEinstein (1879-1955) pernah menyebut pendidikan ialah apa yang masih‘terbaki’ selepas seseorang lupa apa yang dipelajari di sekolah. Bagibeliau, nilai pendidikan bukanlah ‘output’ tetapi ‘outcome’ daripadasatu proses panjang membabitkan pelbagai dimensi dan institusi.
Mesej KL Kota Kebudayaan Islam

Oleh SAIFULIZAM MOHAMAD
pengarang@utusan.com.my

Tuanku Mizan Zainal Abidin mengambil buku selepas melancarkan
Kuala Lumpur Kota Kebudayaan Islam 2009 di Muzium Kesenian
Islam pada 5 Mei lalu. Turut hadir ialah Dr. Abdul Aziz Othman
Altwaijri (kanan) dan Dr. Rais Yatim (kiri).



Apabila Islam berada di zaman kegemilangannya terutama pada zaman pemerintahan Bani Abbasiyah terdapat beberapa kota tertentu yang menjadi simbol kepada kemajuan Islam terutama dalam bidang keilmuan dan kebudayaan.

Meskipun dunia Islam telah memiliki tiga kota suci iaitu Mekah, Madinah dan Baitulmuqaddis tetapi ia tidak menghalang kewujudan kota-kota lain yang antara lain banyak menyumbang ke arah memajukan ilmu pengetahuan serta seni budaya berteraskan Islam.

Jika disusuri sejarah kewujudan kota-kota Islam terkenal seperti Baghdad, Kufah, Basra, Damsyik, Seville dan Cardova berjaya menyemarakkan bidang keilmuan serta seni budaya dalam Islam.

Misalnya kota Baghdad, pada zaman kegemilangan Islam (zaman Abbasiyah), kota ini telah diiktiraf sebagai salah sebuah kota terpenting dalam konteks pengembangan ilmu serta pusat kemajuan seni budaya yang merangkumi pelbagai cabang antaranya seni bina bangunan, seni tembikar, seni khat, manuskrip berhias dan pertukangan kayu.

Perkembangan seni budaya Islam ketika itu tidak dapat dinafikan dan ia sejajar dengan tahap ketamadunan yang dicapai terutama pada zaman Khalifah Harun al-Rashid dan anaknya, Khalifah al-Makmun (zaman Abbasiyah).

Kedua-dua khalifah itu amat mementingkan pengembangan ilmu pengetahuan yang secara tidak langsung turut memberi kesan kepada kemajuan seni budaya Islam.

Hasilnya, kota Baghdad pada zaman tersebut telah dihiasi dengan seni bina Islam yang amat mengagumkan.

Begitu juga dengan kota-kota lain seperti Kufah, Basra, Damsyik, Seville dan Cardova, masing-masing telah menyumbang ke arah kemajuan seni budaya dalam Islam. Matlamat kesenian Islam adalah untuk mengagungkan kebesaran Allah selain sebagai tanda takwa dan tawaduk kepada yang maha Esa.

Kini, setelah beratus tahun berlalu, seni budaya Islam yang amat dibanggakan itu hanya menjadi kenangan kerana ia bukan lagi milik orang Islam dan lebih menyedihkan lagi ada di antaranya telah hancur akibat berlaku peperangan.

Baghdad merupakan satu contoh terbaik iaitu sebuah kota kebudayaan Islam yang sebelum ini dihiasi dengan seni bina Islam bermutu tinggi telah hancur akibat perang.

Perkara itu pernah dibangkitkan oleh Malaysia lima tahun lalu dalam satu persidangan Pertubuhan Antarabangsa Pendidikan, Kebudayaan Saintifik Islam (ISESCO) di Algiers, Algeria. Dalam persidangan itu Malaysia melahirkan kebimbangan mengenai kehancuran kota Baghdad sebaik sahaja ia diserang oleh pihak tentera Amerika Syarikat serta rakan sekutunya.

Apa yang pasti kehancuran kota itu turut sama memusnahkan artifak-artifak bernilai yang menjadi simbol kemajuan seni budaya Islam dan perkara itu tidak boleh dinafikan mana-mana pihak.

Selain Baghdad, perkara yang sama berlaku di kota lain antaranya Afghanistan.

Kebimbangan Malaysia itu sememangnya berasas kerana nilai artifak atau seni bina Islam yang hancur itu tidak boleh ditukar ganti kerana nilainya terlalu tinggi.

Atas keprihatinan Malaysia serta negara-negara anggota pertubuhan tersebut berhubung dengan isu berkenaan, satu ketetapan telah dibuat dalam dua persidangan ISESCO iaitu di Algiers pada tahun 2004 dan Tripoli, Libya pada tahun 2007.

Dalam dua persidangan berkenaan pihak ISESCO bersetuju untuk memilih empat buah kota untuk dinobatkan sebagai Kota Kebudayaan Islam.

Sekurang-kurang melalui langkah itu ia dapat memelihara artifak bernilai seni budaya Islam yang terdapat di negara-negara terbabit.

Setelah melalui syarat pemilihan yang ketat ISESCO akhirnya memilih empat buah kota kebudayaan Islam iaitu Baku (Republik Arzebaijan), Khairouan (Tunisia), N'djamena (Republik Chad) dan Kuala Lumpur (Malaysia).

Pemilihan Kuala Lumpur adalah hasil daripada komitmen berterusan Malaysia memartabatkan Islam di negara ini khususnya dalam konteks seni budaya.

Menurut Setiausaha Agung ISESCO, Dr. Abdul Aziz Othman Altwaijri, keputusan untuk memilih Kuala Lumpur sebagai salah sebuah Kota Kebudayaan Islam dibuat selepas ibu negara Malaysia itu berjaya melepasi kriteria-kriteria yang telah ditetapkan.

Antaranya beliau berkata, sesuatu bandar raya itu harus mempunyai status sejarah yang unik serta budaya yang kukuh; mempunyai keupayaan universal dan keislaman yang nyata; mempunyai kemudahan penyelidikan saintifik berkaitan arkeologi dan manuskrip selain mempunyai kegiatan budaya, kesenian dan warisan yang aktif.

Beliau yakin Malaysia mampu memikul tanggungjawab sebagai sebuah kota kebudayaan Islam dan antara tugas terpenting ialah memberitahu masyarakat dunia bahawa Islam merupakan satu agama suci dan bukan seperti mana yang digambarkan oleh sesetengah daripada mereka.

''Selama ini masyarakat Barat sering memandang serong terhadap Islam. Mereka mengaitkan Islam dengan keganasan sedangkan Islam yang dibawa oleh Rasulullah merupakan agama yang terlalu indah. Islam menggalakkan kasih sayang dan perpaduan.

''Saya yakin Malaysia mampu membuka mata mereka melalui nilai ketamadunan Islam yang tinggi yang terdapat di negara ini," katanya.

Sementara itu Malaysia menyatakan komitmennya untuk memperkenalkan keindahan Islam sebenar supaya masyarakat Barat tidak lagi memandang serong terhadap agama suci itu yang selama ini sering dikaitkan dengan keganasan.

''Menjadi tanggungjawab pihak kerajaan untuk memberi sumbangan ke arah itu kerana Islam tidak pernah menganjurkan keganasan sebaliknya menitikberatkan perpaduan, kasih sayang dan keharmonian.

''Sehubungan itu kita akan menggunakan sepenuhnya wadah Kuala Lumpur Kota Kebudayaan Islam untuk memberitahu masyarakat dunia bahawa Islam adalah agama yang amat indah," kata Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim.

Jika dilihat secara keseluruhan Malaysia komited memartabatkan Islam dan ia boleh dilihat daripada penubuhan beberapa institusi berkaitan Islam, mempopularkan seni bina Islam, aktif dalam menganjurkan hiburan berbentuk Islam, kewujudan media Islam serta menggalakkan percambahan ilmu mengenai Islam.

Dalam perkembangan lain ada pihak berpendapat bahawa pemilihan Kuala Lumpur sebagai Kota Kebudayaan Islam perlu dijadikan faktor penggalak kepada usaha untuk meningkatkan nilai akhlak di kalangan masyarakat terutama generasi muda yang kini dilihat semakin terhakis.

Dengan kata lain kerajaan wajar menggariskan program-program khas untuk mendekati serta memulihkan masyarakat bermasalah khususnya di kalangan mereka yang terbabit dalam gejala sosial sebagai contoh mat rempit.

Langkah itu perlu supaya pengiktirafan Kuala Lumpur sebagai sebuah Kota Kebudayaan Islam lebih bermakna kerana ia bukan sahaja berjaya menampilkan aspek luaran semata-mata tetapi juga berjaya menjadi akhlak masyarakatnya menepati tuntutan Islam.

Walau apa pun sekalung tahniah wajar diberikan kepada kerajaan atas pemilihan tersebut dan diharap pengiktirafan ISESCO itu mampu menyemarakkan lagi usaha untuk menjadikan Kuala Lumpur sebagai salah sebuah kota tamadun Islam yang tinggi.
Punca mat rempit 'mengganas'

Oleh SAODAH ABD. RAHMAN


Kes muda mudi melibatkan diri dalam perlumbaan motosikal secara haram tanpa menghiraukan undang-undang lalu lintas serta mengganggu pengguna jalan raya perlu dilihat dalam perspektif psikologi remaja masa kini.

Penulis telah melakukan kajian terhadap kumpulan ini dua tahun yang lalu. Penulis menemu bual 300 orang remaja terbabit serta menghadiri perhimpunan bulanan kumpulan tersebut di sebuah kawasan peranginan di utara tanah air. Perhimpunan tersebut dihadiri oleh 1,000 orang ahli yang mewakili beberapa kumpulan penunggang motosikal.

Penulis berpeluang menemu bual ketua kumpulan tersebut di mana beliau merupakan ketua kumpulan penunggang motosikal di zon utara.

Mengikut maklumat daripada ketua kumpulan tersebut tidak kesemua penunggang motosikal melibatkan diri dalam kegiatan ganas. Kumpulan penunggang motosikal yang ganas seperti disiarkan oleh media massa ialah terdiri daripada remaja yang tidak mempunyai persatuan dan kumpulan.

Mereka melakukan sesuatu mengikuti gerak hati tanpa menghiraukan keselamatan diri dan sebagainya. Tujuan beliau dan rakan-rakannya menubuhkan persatuan yang bernama SHELL adalah untuk menarik kumpulan remaja yang menunggang motosikal yang ganas masuk ke dalam kumpulan mereka. Apabila remaja-remaja tersebut menjadi ahli kumpulan SHELL mereka terpaksa akur kepada peraturan dan disiplin persatuan.

Deruman enjin motosikal yang menyakiti telinga merupakan satu cara untuk mereka melepaskan perasaan kekecewaan resah dan gelisah. Reaksi remaja dalam perhimpunan tersebut dapat dilihat apabila mendengar enjin deruman motosikal.

Deruman enjin itu bagaikan membangkitkan semangat mereka untuk menyahut bunyi enjin tersebut. Apabila ditanya kenapa suasana begini berlaku mereka menjawab bahwa ini adalah salah satu cara untuk melepaskan perasaan kekecewaan, keresahan dan kegelisahan.

Mengikut pemimpin pergerakan SHELL, mereka tidak mempunyai pendidikan yang tinggi dan tidak menjawat jawatan tinggi. Kebanyakan ahli terdiri daripada kumpulan penganggur dan tidak mempunyai pekerjaan. Melalui pergerakan tersebut mereka boleh bantu membantu ahli-ahli mendapat pekerjaan dan mengatasi kesulitan kewangan dan permasalahan jiwa.

Mereka mahu bekerjasama sesama bangsa Melayu tanpa mengira parti politik. Mereka terlalu kecewa dengan sikap ahli-ahli politik Melayu yang memecah belahkan masyarakat Melayu. Melalui persatuan ini mereka dapat mengembalikan semangat dan jiwa Melayu seperti yang dilakukan oleh orang Melayu pada masa dahulu.

Tolong menolong dan bantu membantu tanpa mengira bayaran dan upahan. Mereka mempunyai minat dan jiwa yang sama, oleh itu mereka dapat merasai apa yang dihadapi oleh rakan-rakan dan ahli mereka.

Penulis juga menemu bual kumpulan pelumba motosikal haram yang ganas dan tidak terikat dengan pergerakan. Kumpulan ini melibatkan diri dalam kegiatan jenayah seperti mencuri dan sebagainya. Mereka gemar dikejar oleh polis kerana merasai begitu seronok dan megah.

Mereka melakukan hubungan seks secara haram, minum pelbagai jenis arak dan mengambil pelbagai jenis dadah. Menunjukkan adegan menunggang motosikal secara berbahaya juga amat menyeronokkan dan merasai diri mereka berada di litar perlumbaan yang ditonton oleh beribu orang penonton. Mereka melakukan aksi bahaya di jalan raya untuk keseronokan.

Ada rakan-rakan mereka ditangkap oleh polis. Hukuman penjara tidak memberi sebarang kesan kepada jiwa mereka. Keseronokan dan melepaskan perasaan gelisah dan kecewa dengan melakukan kegiatan lumba haram dan maksiat adalah perkara biasa bagi mereka.

Apabila diteliti kertas kaji selidik yang disebarkan kepada remaja-remaja itu, sama ada terlibat dalam pergerakan SHELL atau kumpulan ganas lain, kajian ini jelas menunjukkan bahawa mereka terdiri daripada golongan miskin di mana ibu bapa mereka tidak mempunyai pendidikan yang sempurna.

Mereka mempunyai adik beradik yang ramai di mana ibu bapa tidak mampu untuk menumpukan perhatian kepada kesemua anak-anak kerana terpaksa menumpukan perhatian kepada pencarian nafkah hidup.

Sistem pendidikan rendah dan menengah yang dilaksanakan oleh kerajaan juga menjadi bahan kritikan kepada golongan ini kerana sistem persekolahan lebih menumpukan perhatian kepada peperiksaan yang mana memberi lebih keutamaan kepada pelajar yang cemerlang dalam akademik. Sedangkan pelajar-pelajar yang tidak mempunyai kebolehan dalam akademik diketepikan.

Suasana begini menyebabkan mereka menjadi bosan dan mahu mencari jalan untuk meluahkan kekecewaan dengan menyertai perlumbaan motosikal haram bersama rakan-rakan.

Ketika bersama dengan rakan-rakan yang mempunyai perasaan dan permasalahan yang sama, ia boleh menyebabkan mereka menjadi gembira dan seronok.

Pengalaman bersama kumpulan pelumba motosikal secara haram memberi banyak pengajaran kepada penulis bahawa perpecahan bangsa Melayu akibat perbezaan parti politik memberi kesan buruk kepada remaja yang dilahirkan dalam era perpecahan Melayu ini.

Perkara ini amat ketara di kawasan luar bandar apabila pemimpin parti-parti politik Melayu lebih menumpukan perhatian kepada kegiatan untuk mendapat ahli dalam parti politik dengan pelbagai cara tanpa melihat kesan positif dan negatif terhadap masyarakat dan remaja.

Suasana pergolakan parti-parti politik Melayu menyebabkan kurangnya kegiatan yang boleh membangkitkan semangat perpaduan dan pengisian jiwa yang boleh memantapkan akidah, syariah dan akhlak umat Islam. Syarahan dan ceramah-ceramah lebih menumpukan perhatian kepada pujian yang keterlaluan sehingga lupa bahawa pujian itu indah didengar tetapi pahit dilihat dan dirasai.

Ceramah-ceramah agama juga terlalu tertumpu kepada isu-isu parti politik sehingga terlupa bahawa dalam era globalisasi remaja terlalu dahagakan pengisian ilmu agama yang boleh membentuk jiwa dan pemikiran yang mantap bagi membentuk jati diri orang beriman.

Terlalu banyak kegiatan hiburan yang melalaikan secara terbuka di waktu malam sehingga ibu bapa sukar untuk mengawal pergerakan anak-anak mereka. Suasana begini tidak mungkin bagi ibu bapa dapat mengawal pergerakan anak-anak terutama bagi golongan yang miskin kerana keletihan mencari nafkah hidup dan kurang keselesaan tempat tinggal untuk menghalang anak-anak remaja daripada berkeliaran di waktu malam.

Kebanyakan daripada remaja yang terlibat dalam kegiatan lumba haram mengatakan ibu bapa mereka tidak mengetahui kegiatan mereka kerana mereka menipu berjumpa rakan dan seumpamanya.

Berdasarkan kepada kenyataan daripada pelumba motosikal haram maka para pemimpin politik Melayu perlu merenung kesilapan mereka dalam arena politik. Perbezaan parti politik di kalangan bangsa Melayu tidak sepatutnya memberi implikasi yang buruk kepada struktur kemasyarakatan umat Islam.

Kementerian Belia dan Sukan perlu menumpukan perhatian kepada belia-belia di kawasan luar bandar dan di kawasan-kawasan golongan miskin di bandar dengan mempergiatkan pelbagai aktiviti belia melalui badan-badan bukan kerajaan (NGO) untuk mengelak sikap diskriminasi terhadap remaja.

Sering berlaku dalam masyarakat Melayu, jika program kerajaan dianjurkan melalui wakil-wakil rakyat dan jawatan kuasa kampung, remaja yang bukan daripada anak-anak ahli parti politik tersebut sering terpinggir.

Oleh itu ahli-ahli NGO patut menumpukan lebih perhatian kepada kebajikan secara menyeluruh kerana mereka tidak terikat kepada sebarang parti politik. Oleh itu program kerajaan dapat dinikmati oleh keseluruhan masyarakat tanpa mengira parti politik.

Litar lumba motosikal perlu ditubuhkan di kawasan luar bandar supaya deruman enjin motosikal yang menghantui pemikiran peminat motosikal tidak membangkitkan kegelisahan dalam jiwa mereka sehingga tidak sedar diri ketika menunjukkan aksi di jalan raya.

Bakat kebolehan dan keberanian mereka perlu diasah secara profesional di tempat yang lebih selamat dan tidak mengganggu lalu lintas awam. Psikologi remaja perlu dikaji supaya remaja merasai diri mereka dihargai dan dikasihi secara adil.

Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah perlu menumpukan perhatian dengan menggerakkan semua remaja menceburkan diri dalam kegiatan ekonomi berkelompok dan memajukan tanah terbiar dengan kegiatan pertanian yang boleh memberi sumber rezeki kepada mereka yang menganggur.

Aktiviti ekonomi secara berkelompok bukan sahaja boleh meringankan beban remaja dan masyarakat luar bandar malah ia juga boleh memupukkan semangat kerjasama dan persaudaraan sesama rakyat Malaysia tanpa mengira agama dan bangsa. Ini juga merupakan satu aktiviti yang boleh menyatupadukan masyarakat berbilang kaum di negara ini.

Masyarakat perlu bekerjasama dengan pihak berkuasa mengawal pergerakan liar dan ganas di kalangan remaja supaya remaja dalam negara ini menumpukan perhatian kepada perkara yang boleh memberi kebaikan kepada diri mereka dan negara.

Kegiatan amar makruf dan nahi munkar (menggalakkan kebaikan dan mencegah kemungkaran) perlu ditanam dalam jiwa umat Islam supaya mereka merasai setiap remaja yang menghuni bumi Malaysia ini adalah tanggungjawab mereka.

Oleh itu usah menghina dan mengherdik remaja yang gelisah dan resah. Bantulah mereka dan pandulah mereka ke jalan yang benar. Sikap menghina dan mengherdik mereka diibaratkan seperti 'meludah ke langit akhirnya jatuh ke hidung sendiri' kerana mereka adalah anak-anak remaja sebangsa dan seagama.

Dr. Saodah Abd. Rahman ialah Pensyarah Jabatan Usuluddin dan Perbandingan Agama, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.
Peranan anak-anak memelihara darjat ibu sepanjang hayat

Oleh KHAIRUNNEEZAM MOHD. NOOR


SESUNGGUHNYA, seorang wanita yang bernama ibu perlulah sentiasa ditabalkan sebagai antara insan yang paling dihormati dan dikasihi. Masakan tidak peranan dan jasa ibu bukan calang-calang tahapnya. Ibulah insan yang bertarung nyawa semasa mengandung dan melahirkan anak-anaknya ke dunia.

Saat anak-anak masih kecil, ibulah yang menyuapkan makanan, memberikan susu, mendodoikan tidur, mengajar bertatih dan sebagainya.

Apabila anak-anak sedang membesar dan meningkat dewasa, ibu tidak putus-putus melaksanakan peranannya menjadi pendidik, menjadi tempat anak-anak bermanja dan mengadu nasib, menjadi penghibur dan pengubat rasa sedih dan nestapa.

Untuk itu sebagai anak-anak, kita bertanggungjawab meraikan dan memuliakan ibu sepanjang hayat.

Daripada perspektif Islam dan budaya masyarakat kita, martabat seorang ibu sangat-sangat tinggi. Jangan sesekali seorang ibu itu disakiti hati dan perasaannya.

Allah SWT menegaskan dalam Surah al-Israa', ayat 23 maksudnya: "Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepada-Nya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan "Ha", dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun)".

Bayangkan, untuk anak-anak berkata "Ha" pun ditegah oleh Allah SWT untuk dilakukan kepada ibu, apatah lagi jika kita bersikap kasar, membentak atau ke tahap memukul mereka. Kita harus ingat keredaan Allah SWT itu terletak kepada keredaan ibu. Murkanya ibu bermaksud, murka jualah Allah SWT terhadap kita.

Nabi Muhammad SAW juga telah memberi banyak isyarat yang jelas akan tingginya martabat seorang ibu dalam kehidupan kita. Dikatakan pada suatu hari datang seorang lelaki bertemu Rasulullah SAW dan lelaki itu berkata: "Saya ingin melaksanakan Jihad dan ikut pergi berperang di jalan Allah, tetapi ibu tidak sepenuh hati melepaskan saya untuk berbuat demikian." Rasulullah SAW kemudian menjawab, "Pulanglah kamu dan beradalah di sisi ibumu. Aku bersumpah dengan nama Tuhan yang mengutusku untuk menyampaikan kebenaran, bahawa untuk berada di sisi ibu bagi satu malam (dan melayan serta berbuat baik kepadanya) adalah lebih baik daripada mengikut berperang dan berjihad di jalan Allah selama setahun".

Begitu juga cerita di mana seorang lelaki telah bertemu dengan Rasulullah SAW di mana lelaki itu menyoal, "Siapakah orangnya dalam dunia ini yang perlu saya hormati dan hargai?' Lalu Rasulullah SAW menjawab "Ibumu'. Lelaki itu bertanya lagi sebanyak dua kali "Siapakah selepas ibu?" dan jawapan Rasulullah SAW tetap "Ibumu". Akhirnya bila ditanya lagi 'Siapakah selepas ibu?' barulah Rasulullah SAW menjawab "Bapamu".

Jelas bahawa mesej Rasulullah SAW ini menganjurkan agar seorang ibu yang kaya dengan sifat lemah lembut dan kasih sayangnya itu perlu diberikan penghargaan yang lebih tinggi berbanding insan-insan lain di dunia ini.

Secara rasminya Hari Ibu akan disambut di Malaysia setiap tahun pada 11 Mei sebagai tanda penghargaan kepada golongan wanita yang bergelar ibu. Banyaklah aktiviti yang dilaksanakan oleh pelbagai pihak untuk meraikan golongan ibu pada tarikh tersebut.

Namun, untuk meraikan ibu bukan sekadar tertakluk pada tarikh tertentu semata-mata, bahkan kita perlu meraikan ibu sepanjang mana yang kita mampu.

Begitu juga meraikan ibu bukan sekadar dengan melaksanakan aktiviti-aktiviti seperti menghadiahkan jambangan bunga atau mengucapkan rasa sayang, tetapi perlu diserlahkan melalui amalan-amalan lain yang bersifat lebih realistik dan bermakna.

Sebagai anak, ibu perlu diberikan perhatian. Bantu dan sokonglah ibu sebaik-baiknya tidak kira dari segi material, fizikal mahupun emosional. Patuh dan ikut segala nasihat dan permintaan mereka selagi ia tidak bertentangan dengan syariat Islam.

Sebagai anak, kita juga memainkan peranan untuk menegur ibu kita jika mereka ada membuat sebarang kesilapan yang mungkin boleh mendorong mereka tersasar daripada batasan yang disyariatkan Islam dan norma-norma budaya dan masyarakat.

Bagi anak-anak yang menetap berjauhan dengan ibu, jenguk-jenguklah mereka selalu atau setidak-tidaknya keraplah bertanyakan khabar berita mereka. Jika dirasakan sesuai dan dipersetujui keluarga dan ibu sendiri, apa salahnya untuk ibu yang telah mencecah usia 'emas'nya itu menetap bersama-sama supaya boleh dijaga makan minum dan pakainya.

Kalau dulu ibu berupaya menyuap makan dan menguruskan kehidupan semua anaknya, takkanlah anak-anak yang sebegitu ramai tidak boleh menjaga seorang ibu yang telah tua dan kurang kudrat dan upayanya itu.

Penghormatan dan usaha meraikan ibu tidak terhenti pada saat terakhir nafas ibu dihembuskan di dunia ini. Walaupun ibu kita sudah meninggal dunia dan tidak lagi berada di hadapan mata, sebagai anak, kita perlu terus mendoakan kesejahteraan roh ibu agar sentiasa dirahmati Allah SWT dan diletakkan dalam golongan orang yang beriman dan beramal soleh.

Seseorang ibu lazimnya tidak meminta-minta untuk kita membalas segala jasa dan pengorbanannya. Apa yang ibu lakukan adalah ikhlas kerana kita adalah zuriat kesayangannya.

Namun, kerana wujudnya hubungan dan 'naluri' yang telah terjalin di antara kita dengan ibu sejak berada dalam rahimnya lagi menuntut kita untuk menghargai, menyanjungi dan menyayangi mereka.

PENULIS ialah pensyarah di Universiti Sains Islam Malaysia dan sedang melanjutkan pengajian Ph.D di La Trobe University, Melbourne, Australia.
BISIK-BISIK

AMAT memalukan! Pemangku Raja Perak, Raja Dr. Nazrin Shah terpaksa 'menunggu' sehingga petang untuk merasmikan mesyuarat pertama persidangan penggal kedua Dewan Undangan Negeri yang dijadualkan pagi.

Ia berpunca daripada kecoh di dalam Dewan. Awang melihatnya kerana sikap enggan menerima realiti. Akibatnya ada anggota Dewan bertindak tidak realistik. Jadilah ia sesuatu yang tidak pernah terjadi di mana-mana DUN di negara kita.

Bagi Awang, masalah timbul apabila sekurang-kurangnya dua perkara asas tidak diambil perhatian sewajarnya.

Pertama, soal penghormatan kepada institusi Raja. Dan dalam kes ini ia melibatkan Raja Dr. Nazrin Shah.

Kedua, ada pihak tidak menghiraukan perintah mahkamah apabila penghakiman tidak memihak kepada mereka.

Kedua-dua perkara itu sebenarnya menyentuh penghayatan Rukun Negara yang sepatutnya menjadi pegangan semua warganegara lebih-lebih lagi di kalangan mereka yang bergelar YB. Mereka sepatutnya menjadi teladan kepada rakyat.

Maka, perjalanan awal DUN itu umpama adegan dalam filem.

Awang - Malu.
Siapa menjaga anak-anak anda?

Oleh SITI FATIMAH ABDUL RAHMAN


PENULIS berhasrat untuk memulakan makalah ini dengan satu soalan yang khusus ditujukan kepada suami isteri bekerja serta memiliki anak kecil, "Siapakah yang menjaga anak-anak anda ketika anda keluar bekerja?"

Lazimnya, suami isteri yang bekerja akan memilih salah satu daripada bentuk penjagaan anak yang berikut: (i) pusat jagaan yang berhampiran dengan rumah atau pejabat; (ii) pengasuh yang terdiri daripada mereka yang tiada pertalian darah yang mungkin jiran berdekatan dengan rumah atau yang tinggal dalam perjalanan ke pejabat; (iii) pengasuh yang terdiri daripada saudara-mara seperti adik-beradik, makcik atau ibu pasangan suami isteri itu; dan, (iv) pembantu rumah.

Setiap bentuk penjagaan ini dipilih setelah pasangan suami isteri menimbangkan buruk baik bentuk-bentuk penjagaan tersebut daripada semua segi.

Biasanya, bentuk jagaan yang paling banyak manfaatnya kepada keluarga itu dan yang paling sikit kesan buruknya akan dipilih.

Mereka yang anak-anaknya dijaga oleh saudara-mara yang tinggal berdekatan adalah yang paling beruntung sekali. Ini kerana anak-anak mereka dijaga oleh darah daging sendiri yang tentunya akan memberi jagaan terbaik untuk anak-anak.

Namun, dengan berkembangnya keluarga asas yang tinggal berjauhan antara satu sama lain, tidak ramai pasangan suami isteri yang bertuah seperti ini. Tambah pula bila semakin ramai wanita yang bekerja, jika ada adik-beradik yang tinggal berhampiran pun, mungkin tidak dapat saling membantu dalam hal ini.

Penulis sendiri, yang berasal dari Ipoh dan tinggal di Jalan Ipoh, memiliki tiga orang saudara rapat di Lembah Klang ini. Seorang kakak di Bandar Sunway, seorang sepupu di Petaling Jaya dan seorang ibu saudara di Gombak.

Tidak mungkin penulis menghantar anak untuk dijaga oleh kakak penulis itu sebab beliau bekerja. Sepupu penulis pula, walaupun beliau tidak bekerja, tidak mungkin penulis mahu berulang-alik ke Petaling Jaya pada setiap pagi dan petang, sementelah pula anak penulis bersekolah di Jalan Ipoh.

Rumah ibu saudara penulis, mungkin agak dekat, tetapi, adalah tidak wajar untuk penulis menyusahkan ibu saudara yang berusia 67 tahun itu. Jadi, ini adalah antara keadaan-keadaan yang dihadapi oleh ramai pasangan suami isteri bekerja di mana saudara-mara tidak lagi boleh menjadi penyelesai kepada masalah penjagaan anak mereka.

Bagi pasangan seperti ini, pusat jagaan kanak-kanak mungkin satu penyelesaian yang baik. Begitu juga, ada yang mengambil khidmat pembantu rumah kerana selain penjaga anak, pembantu rumah juga boleh mengemas rumah dan membantu di dapur.

Walaupun bentuk-bentuk jagaan ini bukanlah sempurna, namun itulah yang telah membantu banyak keluarga dwi-kerja di negara kita ini.

Bentuk-bentuk jagaan ini pada asasnya bertujuan untuk memastikan anak-anak kita berada dalam jagaan dan peliharaan orang dewasa ketika kita keluar bekerja.

Ini bermakna ketika dalam jagaan mereka, anak-anak kita akan terjaga makan, minum dan pakainya serta selamat dari sebarang bentuk bahaya.

Dalam perkataan lain, penekanan yang diberikan bukan sangat soal didikannya tetapi soal penjagaan.

Oleh itu, walau apa pun bentuk jagaan yang dipilih, ibu bapa masih perlu memberi perhatian kepada soal didikan anak-anak, baik dari segi kerohaniannya, mahupun akhlaknya. Tambah pula bila agama Islam meletakkan tanggungjawab ini di bahu kedua ibu bapa sebagaimana dalam maksud hadis berikut, "Setiap anak dilahirkan atas fitrah, maka kedua ibu bapanyalah yang meyahudikannya atau menasranikannya atau memajusikannya".

"Baik buruk bentuk-bentuk penjagaan anak" ini merupakan salah satu daripada perkara-perkara yang akan dibincangkan dalam Seminar "Institusi Keluarga Mendepani Cabaran Semasa" yang akan dianjurkan oleh IKIM pada 26 - 27 Mei ini.

Selain cabaran dari segi menyediakan penjagaan anak yang baik, institusi keluarga juga berhadapan dengan cabaran yang dibawa oleh perkembangan teknologi terkini serta kesannya kepada anak-anak kita yang terdedah padanya.

Begitu juga, seminar ini juga akan menyentuh tentang bagaimana untuk memperkasakan anak-anak kita untuk berhadapan dengan cabaran di luar rumah, baik berkaitan dengan rakan sebaya, mahupun aktiviti luar rumah yang tidak sihat.

Akhirnya, seminar ini akan memperkatakan tentang "Piagam Keluarga" sebagai asas pembinaan keluarga sejahtera.

Semoga seminar ini dapat memberikan garis panduan kepada ibu bapa masa kini untuk berhadapan dengan cabaran-cabaran tadi yang jika tidak ditangani dengan baik, boleh menjejaskan kesejahteraan keluarga yang sedang mereka bina.

PENULIS ialah Felo Kanan Institut Kefahaman Islam Malaysia.
Salah siapa anak muda 'rakus' di jalan raya?

MENYALAKAN lilin adalah lebih baik daripada menyumpah dalam bilik yang gelap, begitulah ungkapan yang lebih tepat untuk dilafazkan buat masa ini bukannya tuding menuding jari mencari siapa yang salah.

Jika kita menyingkap kembali pada tahun 1970-an dan 1980-an pastinya kita tidak pernah mendengar perkataan 'mat rempit', kumpulan budak-budak motor pada masa itu digelar dengan panggilan 'mat motor'.

Namun apa yang berlaku sekarang golongan mat rempit telah diangkat sebagai satu kumpulan yang 'agak' glamor, ini menyebabkan kumpulan ini merasakan mereka sebagai satu kumpulan yang menjadi perhatian sehingga nama mereka diangkat menjadi tajuk filem dan drama.

Persoalannya siapa yang menggelarkan mereka dengan gelaran mat dan minah rempit? Siapa yang seolah-olah mengangkat kumpulan mereka ini berada pada satu tahap yang menjadi impian setiap remaja untuk menganggotainya? Jawapannya ada pada diri kita sendiri.

Siapa yang bersalah apabila kumpulan ini yang sifatnya suka mencuba sesuatu yang baru, kreatif, suka menjadi perhatian, suka menunjuk-nunjuk tetapi ruang dan tempat untuk mereka menunjukkan bakat mereka agak terhad.

Di samping itu juga mampukah dan berpeluangkah mereka untuk beraksi di litar-litar yang lebih selamat dan mengikut peraturan jalan raya. Mampukah mereka untuk memiliki pakaian-pakaian yang lebih mempunyai ciri-ciri keselamatan.

Siapa yang boleh memberi jawapan yang tepat apabila kumpulan ini tidak didekati, diselami jiwa mereka sebaliknya kita lebih mengambil sikap menghukum? Jawapannya ada pada diri kita sendiri.

Siapa yang harus disalahkan apabila golongan ini 'dibekalkan' dengan motosikal yang tidak memenuhi ciri-ciri keselamatan sebaliknya lebih cepat untuk 'meragut' nyawa mereka. Siapa yang harus disalahkan apabila anak-anak 'rempit' ini berkeliaran di tepi-tepi jalan, berlumba sesuka hati dengan aksi-aksi yang berbahaya?

Siapa yang harus disalahkan apabila anak-anak remaja ini lewat pulang ke rumah pada waktu malam, ada yang sampai ke pagi menjadi kupu-kupu malam dan 'raja' di jalan raya?

Siapa yang harus disalahkan apabila anak-anak ini mengubah suai motosikal kesayangan mereka dengan bunyi yang boleh didengari oleh seluruh masyarakat kampung tanpa ditegur dan dilarang?

Jawapannya ada pada diri kita sendiri terutamanya mereka yang berada dekat dengan mereka. Siapa yang bersalah apabila remaja ini membiarkan diri mereka terdedah kepada maut dengan aksi superman, aksi willy, aksi wikang. Golongan ini sudah mencapai tahap boleh berfikir yang mana baik dan yang mana buruk, namun mengapa 'jalan maut' yang dipilih?

Jawapan kepada persoalan ini ada dalam diri setiap kumpulan budak motor yang kita nobatkan mereka dengan gelaran 'mat rempit'.

Namun begitu apa yang berlaku sejak-sejak akhir-akhir ini sudah mencapai tahap yang keterlaluan. Golongan ini sudah semakin berani bukan setakat menggadai nyawa sendiri malahan juga mengakibatkan insan yang banyak berkorban untuk menjaga keamanan iaitu pihak polis dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) menjadi mangsa kerakusan mereka. Akibatnya mereka yang tidak berdosa iaitu anak-anak dan isteri meratapi kesedihan yang menimpa suami dan ayah mereka.

Pelbagai pihak telah melontarkan pelbagai pendapat dan pandangan baik di blog-blog, akhbar-akhbar utama dan sebagainya. Apa yang lebih penting sekarang ialah tindakan segera untuk jangka masa pendek dan juga perancangan jangka masa panjang perlu digerakkan dengan segera secara bersepadu.

Mat rempit tegar perlu dikenakan tindakan yang tegas seperti yang dicadangkan sebelum ini iaitu dihantar ke sekolah Henry Gurney dan juga mengenakan Bon Famili. Bagi mat rempit yang baru berjinak-jinak dan tidak melakukan kesalahan seperti 'merempuh' pihak berkuasa perlu diberi peluang untuk menunjukkan bakat mereka di litar lumba yang sah serta mereka perlu dibawa menyertai program 'ala tentera' seperti Program Latihan Khidmat Negara.

Kita juga mungkin boleh menimbangkan untuk mewujudkan akademi lumba khas untuk mereka yang berminat, mempunyai kebolehan luar biasa terutamanya golongan yang kita panggil mat rempit ini.

Akademi ini bolehlah diwujudkan di setiap negeri kerana kumpulan remaja ini mempunyai kumpulan yang agak ramai di seluruh negara. Selepas akademi ini diwujudkan, jika masih terdapat lagi mereka yang merempit maka kita perlu mengenakan tindakan yang tegas.

Dalam menghadapi isu ini, kita perlu mencari jalan penyelesaian jangka panjang, ibarat menarik rambut dalam tepung, rambut tidak putus, tepung tidak berselerak.

Menghukum bukanlah jalan penyelesaian mutlak, yang melakukan jenayah perlu dihukum manakala yang masih berpeluang perlu ditunjukkan jalan keluar. Oleh itu semua pihak termasuk ibu bapa perlu memainkan peranan penting agar selepas ini kita tidak lagi mahu mendengar berita kematian termasuk insan-insan yang tidak berdosa akibat 'kerakusan' mereka di jalan raya.

MOHAMMAD ISMAIL

Fakulti Pengurusan Perniagaan

Universiti Teknologi Mara, Perlis
DUN Perak, Mohamad Sabu dan politik Sabah

KEKECOHAN sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak semalam mendapat perhatian utama terutama di kalangan penulis blog propembangkang yang kebanyakannya membuat liputan masa nyata perjalanan sidang.

Syed Imran dalam blog Kuda Ranggi (kudaranggi.blogspot.com) menulis bahawa apa yang berlaku di Perak itu melambangkan tahap kematangan pemikiran dan kelakuan para wakil rakyat terbabit.

''Itulah yang dapat dikatakan. Ia adalah sesuatu yang memalu dan mengaibkan. Ia mendapat liputan meluas oleh media antarabangsa dan sekali lagi imej negara terjejas. Jika Husam Musa dan kemudian Tun Dr. Mahathir Mohamad mengambil pendirian untuk "puasa bercakap" maka eloklah saya "puasa menulis" mengenai apa yang sedang berlaku di Perak,'' tulisnya.

Wong Chun Wai dalam blognya New Malaysia (chunwai08.blogspot.com) pula menulis, apa yang berlaku pada sidang DUN Perak tidak ubah seperti dewan undangan di Taiwan di mana pergaduhan sudah menjadi kebiasaan di sana. Katanya, memang dijangkakan akan berlaku bantah-membantah, jerit-menjerit, panggil-memanggil nama tetapi pembuat dasar di Perak nyata lebih hebat sehingga melibatkan semburan cecair pemedih mata dan pergaduhan semata-mata untuk merebut mikrofon.

''Apa yang berlaku ini adalah tahap politik rakyat Malaysia yang rendah. Saya tidak ingat sama ada polis pernah dipanggil ke dalam DUN sebelum ini tetapi inilah yang terjadi,'' tulisnya.

Justeru, katanya, adalah lebih baik sekiranya kedudukan kerajaan Perak diserahkan kepada rakyat dengan mengadakan pilihan raya semula di negeri itu.

''Tetapi sebelum itu, undang-undang lompat parti perlu digubal terlebih dahulu. Tidak guna diadakan pilihan raya baru jika mereka yang dipilih boleh keluar masuk parti sesuka hati. Tetapi nampaknya tiada mana-mana parti politik yang bersetuju dengan penggubalan undang-undang ini, yang semuanya mendakwa ia melanggar konstitusi Persekutuan yang menjamin kebebasan berpersatuan,'' tulisnya.

Mohd. Sayuti Omar dalam blog Merah Tinta (msomelayu.blogspot.com) menulis bahawa sidang DUN Perak sudah gila kerana kali pertama dalam sejarah berlaku dua persidangan dalam satu dewan.

Katanya, satu persidangan dipimpin oleh Speaker V. Sivakumar dan satu oleh Datuk R. Ganesan yang baharu dilantik dan dipersetujui oleh ADUN Barisan Nasional (BN) dan tiga ADUN Bebas.

''Raja Muda Perak, Raja Dr. Nazrin Shah yang sepatutnya merasmikan sidang dewan jam 10 pagi terpaksa menunggu di bilik menanti diraja sebelum mendapatkan isyarat untuk merasmikan sidang dewan."

Katanya, inilah pertama kali dalam sejarah negeri Perak di mana sultan terpaksa menunggu untuk merasmikan sidang dewan kerana ada gangguan dan kekacauan.

''Namun dengan kekecohan yang berlaku hari ini bolehkah dikatakan kesemua mereka (wakil rakyat) mulai gila sejak jam 6 pagi dan semakin menjadi-jadi gilanya menjelang tengah hari ini!,'' tulisnya.

Sementara itu penulis Nizam Mat Saari dalam blognya Secangkir Madu Semanis Puan (nizammatsaari.com) pada 6 Mei mengulas penahanan Naib Presiden Pas, Mohamad Sabu. Katanya, penahanan Mohamad menjelang sehari sebelum sidang DUN Perak dianggap satu kesilapan kerana ia umpama provokasi pihak berkuasa terhadap penyokong pembangkang.

''Mereka akan memikirkan kerajaan menggunakan segala jentera dan kemudahan yang ada termasuk polis untuk membenarkan tindakan mereka. Polis akan dituduh bersekongkol walaupun isu keselamatan dan ketenteraman awam adalah yang sebenarnya,'' tulisnya.

Katanya, beliau percaya perhimpunan haram tetap juga akan diadakan kerana itulah tugas mereka selama ini iaitu menunjukkan bangkangan dan bantahan semata-mata.

''Dalam isu Mohamad Sabu, sepatutnya tidak usah tangkaplah. Itu hanya menambah kecoh saja. Itu akan memberi kredit kepada pakatan pembangkang untuk terus menghentam dan membedil kerajaan,'' tulisnya.

Di sebalik kontroversi sidang DUN Perak, isu politik di Sabah turut mendapat perhatian penulis blog Hamidzun Khairuddin.

Penulis dalam blognya Warisan 2057 (warisan2057,blogspot.com) pada 5 Mei mengulas mengenai penyertaan Timbalan Ketua Menteri Sabah, Datuk Raymond Tan ke dalam Gerakan. Tulisnya, beliau pernah dipujuk rayu banyak kali oleh pihak-pihak yang rapat dengan Parti Keadilan Rakyat (PKR) untuk menyertai parti itu sebelum ini.

''Dengan kemasukan Raymond ke dalam Gerakan, ini akan melenyapkan pelbagai spekulasi politik Sabah,'' tulisnya.

Penulis ini berkata, PKR kini beralih ke pilihan raya kecil untuk cuba menjadikannya relevan sebagai parti yang konon memperjuangkan rakyat. Selepas Bukit Selambau kini di Penanti dan seterusnya di Kota Alam Shah. Rakyat akan terus diayak ke kiri dan ke kanan dalam permainan politik kuasa oleh PKR, DAP dan Pas,.

Kelolaan LUKMAN ISMAIL

lukman@utusan.com.my
Merealisasi Bank Idea Rakyat

Oleh ROSLEE MARDAN


BERTEPATAN dengan apa yang dijelaskan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak sebelum ini iaitu zaman di mana segala-galanya kerajaan lebih tahu telah berlalu, keterbukaan kerajaan menuntut satu lagi konsep penyertaan rakyat dalam pemerintahan negara.

Oleh itu, konsep 'Bank Idea Rakyat' seperti mana yang disebut oleh Tan Sri Muhyidin Yasin boleh dipacu atas landasan keperluan rakyat turut serta dalam membentuk dasar-dasar pengurusan negara. Idea beliau ini amat sesuai dalam menyalurkan pemikiran rakyat yang kini semakin peka dengan dasar-dasar yang dilaksanakan oleh kerajaan.

Pengembangan pemikiran rakyat yang semakin meningkat pada masa kini dicambah ke saluran-saluran alternatif yang kurang atau tidak ada pengawalan daripada kerajaan seperti internet melalui blog-blog peribadi.

Ini menyebabkan pemikiran rakyat diselaputi oleh budaya provokasi yang sinis terhadap sesuatu perkara terutama apabila menyentuh dasar-dasar yang diimplementasi oleh kerajaan. Sifat saling tidak percaya dan saling benci membenci di kalangan rakyat jelas menampakkan kesan yang begitu ketara.

Implikasi daripada situasi ini, begitu mendalam sehingga ikatan perpaduan antara kaum, agama, hak dan kedaulatan kepimpinan kesultanan diheret dalam kancah kebencian. Ini sekali gus menidakkan penerimaan terhadap kedaulatan undang-undang negara. Paling jelas lagi impak segala kecelaruan pemikiran rakyat menyebabkan ketidakstabilan politik yang mengganggu proses penjanaan dan penyelesaian ekonomi negara.

Bank Idea Rakyat ini perlu diterjemah dalam bentuk yang konkrit. Selaras dengan mewujudkan strategi inovasi dalam perkhidmatan awam negara, Bank Idea Rakyat boleh diaplikasi dengan menambah baik program-program sedia ada seperti hari bertemu pelanggan, pusat khidmat pelanggan, perwujudan peti aduan, kaunter-kaunter perkhidmatan dan sebagainya.

Konsep ini juga boleh mempercepatkan perwujudan dasar atau arahan-arahan langsung daripada kerajaan untuk dikuatkuasakan oleh agensi pelaksana sekiranya ada pandangan rakyat yang boleh diterima pakai.

Sesetengah pandangan mengatakan bahawa konsep ini tidak berapa sesuai kerana telah banyak pandangan daripada rakyat yang tidak diambil perhatian oleh kerajaan. Bagaimanapun, pandangan rakyat perlu mempunyai saluran yang betul dan menyeluruh.

Sekiranya pandangan rakyat itu bercambah merata amatlah sukar bagi kita mengutip satu persatu yang sudah tentu mengambil masa sedangkan keputusan mesti dibuat dalam jangka waktu yang segera. Maka Bank Idea Rakyat diyakini mampu menyeragamkan proses pengumpulan maklumat daripada akar umbi untuk dibawa ke perbincangan Parlimen.

Ini juga mampu dijadikan satu model baru terhadap pemahaman demokrasi versi Malaysia kepada negara lain. Sehubungan itu, dalam menjayakan konsep ini, rakyat mesti diberi kepercayaan serta keyakinan kepada kemampuan kerajaan.
Optimis tidak jadi mangsa

KAMAL AFFANDI HASHIM



KUALA LUMPUR 6 Mei - Sikap warga kota yang tidak peka dengan usaha mencegah jenayah ragut menjadi salah satu punca kenapa trend jenayah itu sukar dibanteras di negara ini.

Penganalisis jenayah negara, Kamal Affandi Hashim berkata, ramai warga kota yang optimis dan percaya mereka tidak akan menjadi mangsa ragut namun apa yang berlaku adalah sebaliknya.

Buktinya, kata beliau, tidak ramai yang memiliki pengetahuan untuk mengelakkan diri daripada menjadi mangsa ragut.

Katanya, tidak keterlaluan jika dikatakan ramai masyarakat masih menganggap kempen cegah jenayah yang dianjurkan oleh kerajaan sebagai membuang masa.

"Masyarakat yang tinggal di Kuala Lumpur dan ibu kota lain anggap mereka golongan 'elit'. Mereka anggap diri masing-masing sudah pandai," katanya ketika ditemui Utusan Malaysia baru-baru ini.

Beliau menolak tanggapan bahawa peningkatan jenayah itu disebabkan kelemahan penguatkuasaan pihak berkuasa khususnya polis.
Ubah sikap, tutup peluang peragut bertindak

KUALA LUMPUR 6 Mei - Polis Diraja Malaysia (PDRM) menyarankan masyarakat mengamalkan sikap lebih peka kepada diri sendiri dengan menutup semua peluang kepada peragut untuk bertindak ke atas mereka.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Seri Mohd. Bakri Zinin berkata, untuk itu mereka perlulah bersedia menukar beberapa sikap untuk mengelak diri menjadi mangsa.

Katanya, antaranya ialah suka memakai barang kemas yang keterlaluan, memakai beg yang mudah diragut dan tidak peka terhadap sekeliling.

"Masyarakat perlu sedar untuk menangani jenayah ragut dan jenayah lain juga, mereka perlulah terlebih dahulu mengelak diri daripada menjadi mangsa.

"Contohnya, ubah sikap suka menggunakan jalan atau laluan pintas yang sunyi jika hendak ke sesuatu tempat," katanya ketika ditemui di sini baru-baru ini.

Beliau berkata, masyarakat tidak perlu bimbang dengan jenayah ragut jika mereka mengambil beberapa langkah tertentu untuk tujuan keselamatan.

Katanya, bagi pihak polis, pihaknya akan terus meningkatkan penguatkuasaan dan merancang langkah- langkah terbaik bagi mengatasi masalah itu.

"Polis amat memandang serius jenayah ragut dan usaha sedang giat dilakukan mencari jalan atasi jenayah ini," ujar beliau.

Dalam pada itu, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Datuk Ku Chin Wah pula melahirkan rasa bimbang apabila jenayah tersebut kini semakin melibatkan ramai golongan remaja.

Katanya, ini terbukti apabila dalam tangkapan yang dijalankan, kebanyakan mereka terdiri daripada remaja belasan tahun dan ada antaranya masih bersekolah.

Namun di sebalik kebimbangan itu, pihaknya mengakui mengalami kesukaran untuk mengambil tindakan kerana pihak mahkamah pasti membebaskan mereka kerana di bawah umur.

"Inilah kekangan yang dihadapi oleh polis kerana setiap kali peragut remaja dibawa ke mahkamah, mereka akan dibebaskan dengan jaminan.

"Namun kebanyakan mereka tidak serik dan akan mengulangi perkara serupa (meragut) dan tertangkap lagi," jelasnya.

Katanya, selain itu, sesuatu kes ragut juga sukar dihadapkan ke mahkamah berikutan kesukaran mendapatkan barang kes daripada suspek terlibat.

"Peragut akan meninggalkan barang kes di tempat lain dan hanya membawa barang berharga seperti telefon bimbit selain wang.

"Telefon bimbit itu pula akan dijual di kedai telefon bimbit berhampiran untuk mendapatkan wang," ujar beliau.
Pengalaman tiga mangsa ragut

Diragut semasa tunggang motosikal

IDA Fatmawati Ghazali, 27, bekas pelajar Universiti Teknologi Mara (UiTM), rugi kira-kira RM3,000 selepas diragut ketika perjalanan pulang ke rumah sewanya di Pandan Indah dari sebuah syarikat pengiklanan di Jalan Tun Razak, Kuala Lumpur pada 28 April dua tahun lalu.

Dalam kejadian pukul 12 tengah hari itu, mangsa menunggang motosikal sendirian untuk menuju ke rumah sewanya sebelum dihampiri dua lelaki menaiki motosikal lalu meragut beg tangan yang diletakkan di dalam bakul motosikalnya.

Dia yang terkejut dan panik dengan kejadian tersebut menceritakan insiden itu berlaku sekelip mata. Ida yang kehilangan beberapa dokumen dan barang peribadi termasuk telefon bimbit, wang tunai, kunci rumah dan kad pengenalan kemudian membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah Ampang Jaya pada hari kejadian.

Dia menasihati penunggang motosikal khususnya golongan wanita agar tidak meletakkan beg tangan di dalam bakul sebaliknya menggalasnya di bahu ketika menaiki kenderaan tersebut.

Diragut semasa guna telefon bimbit

SEORANG pensyarah wanita di sebuah universiti tempatan, Dorothy Misir, 31, tidak menyangka tarikh 3 Mac 2005 menjadi pengalaman hitam dalam hidupnya apabila menjadi mangsa ragut sebaik sahaja keluar dari sebuah pasar raya di Shah Alam, Selangor.

Dalam kejadian pukul 5 petang itu, mangsa ditemani dua rakan wanitanya baru sahaja keluar dari kompleks membeli-belah terbabit dan sedang leka berbual dengan rakannya melalui telefon bimbit. Tiba-tiba beg tangannya diragut oleh seorang pembonceng motosikal.

Dorothy mengakui sejak kejadian itu, dia tidak lagi menggunakan telefon bimbit sambil berjalan dan sentiasa memerhati keadaan sekitar ketika keluar bersiar-siar.

Diragut ketika tunggu teksi

SITI Salwana Mohd. Ragam, 21, seorang suri rumah sehingga kini masih trauma selepas beg tangannya diragut dua lelaki bermotosikal ketika menunggu teksi di sebuah perhentian di hadapan Hospital Kuala Lumpur, penghujung April lalu.

Ketika kejadian pada pukul 3 petang itu, mangsa sedang mendukung anak lelakinya berusia setahun lima bulan.

Mangsa turut meluahkan rasa kecewanya dengan sikap orang ramai di tempat kejadian yang hanya 'membatu' dan melihat sahaja kejadian tersebut tanpa menghulurkan bantuan.

Dia menjerit meminta tolong ketika kejadian, malangnya usahanya itu hanya sia-sia apabila mereka yang berada di situ tidak mempedulikan dirinya.
Jenayah ragut di KL membimbangkan


BEG tangan yang dibawa wanita seringkali menjadi tumpuan
peragut. - GAMBAR HIASAN



KUALA LUMPUR 6 Mei - Polis Kuala Lumpur baru-baru ini mendedahkan bahawa jenayah ragut di ibu kota meningkat 99 peratus dan ia merupakan satu fenomena yang perlu dipandang serius oleh masyarakat di negara ini.

Berdasarkan statistik yang diperoleh Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kuala Lumpur, sebanyak 1,915 kes ragut dilaporkan bagi tempoh Januari hingga Mac tahun ini berbanding 1,058 kes sepanjang tempoh yang sama tahun lalu.

Terdapat beberapa daerah yang meningkat kadar jenayahnya. Antaranya Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Dang Wangi, mencatatkan peningkatan sebanyak 170 kes kepada 269 pada tahun ini berbanding 99 kes pada tahun lalu.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah IPK Kuala Lumpur, Datuk Ku Chin Wah memberitahu, IPD Brickfields turut menunjukkan peningkatan yang banyak iaitu 110 kes pada tahun lalu kepada 322 kes bagi tahun 2009.

Menurutnya peningkatan juga berlaku bagi IPD Cheras yang mencatatkan kenaikan 244 kes daripada 80 kes tahun lalu kepada 324 kes tahun ini.

Bagaimanapun, bagi IPD Sentul ia menunjukkan penurunan sebanyak 63 kes daripada 239 tahun lalu kepada 176 kes tahun 2009.

Walaupun berlaku penurunan di kawasan Sentul, secara keseluruhannya jenayah ragut di sekitar ibu kota dilihat kritikal dan perlu diberi perhatian serius oleh semua pihak.

"Orang awam terutamanya wanita dilihat mudah menjadi mangsa ragut berikutan sikap mereka yang gemar memberi peluang.

"Peningkatan kes ragut ini dipercayai disebabkan sikap ingin memperoleh wang dengan cepat dan mudah," katanya.

Pihak polis kini giat menjalankan operasi bersepadu khas bagi mencegah jenayah di ibu kota termasuk jenayah ragut.
Minda Pengarang: Setiap individu perlu waspada hindari kes ragut


KES ragut berlaku hampir setiap hari di Malaysia, cuma ia kini menjadi tumpuan ramai berikutan beberapa kes membabitkan kematian mangsanya dan mendapat perhatian media. Contohnya, seluruh negara gempar Disember lalu apabila seorang mangsa ragut, Lim See Nya, 58, dari Lunas, Kedah meninggal dunia akibat digilis lori selepas jatuh ketika diragut. Enam bulan sebelum itu, seorang wanita yang koma tujuh hari selepas bergelut dengan seorang lelaki yang meragut beg tangannya berhampiran pusat beli-belah Melaka Mall, Melaka, akhirnya meninggal dunia. Banyak lagi kes berlaku yang membabitkan mangsa ragut cedera parah atau koma. Kini, musim mangsa ragut meninggal dunia kembali menyentuh perasaan orang ramai apabila seorang wanita mengandung tiga bulan terkorban di jalan raya, manakala nenek berusia 86 tahun maut di rumahnya, masing-masing angkara peragut bermotosikal, dalam dua kejadian di Kota Bharu dan Tasek Gelugor, Pulau Pinang baru-baru ini. Ini adalah kes ketiga membabitkan kematian selepas seorang ibu, Jamilah Selamat, 31, yang juga mengandung dua bulan, meninggal dunia selepas koma tiga hari akibat terjatuh dari motosikal dalam kejadian ragut di Air Hitam, Johor, Ahad lalu. Seperti biasa, apabila kes seumpamanya mendapat tumpuan ramai dan menjadi berita utama media cetak dan elektronik, pelbagai saranan dilontarkan. Ada yang menyarankan supaya hukuman lebih berat dikenakan terhadap peragut, tetapi jika diteliti semula, tatkala insiden sama berlaku beberapa tahun lalu, saranan sama pernah dikemukakan tetapi semuanya hanya tinggal saranan tanpa sebarang tindakan diambil. Pihak polis sebelum ini juga pernah mencadangkan untuk melarang penggunaan motosikal dalam kawasan bandar raya bagi mengurangkan jenayah ragut dan dikatakan masih dalam peringkat kajian Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), Kementerian Pengangkutan dan pihak berkuasa tempatan (PBT). Namun, cadangan itu dibantah oleh pengguna motosikal yang menyifatkannya sebagai tidak praktikal dan tidak berasas kerana akan menyusahkan ramai pengguna jalan raya. Larangan penggunaan motosikal dalam kawasan bandar raya bukan perkara baru kerana Myanmar sudah melaksanakannya di bandar Yangon, manakala di China pula ia diperkenalkan di Guangzhou bagi mengurangkan pencemaran dan jenayah ragut. Sebenarnya, langkah paling berkesan ialah pada diri kita sendiri dan kita tidak boleh terlalu mengharapkan agensi penguat kuasa seperti polis yang tidak akan mampu mengawasi setiap lokasi pada setiap masa kerana jenayah berlaku pada bila-bila masa dan tanpa mengira tempat. Oleh itu, kita harus sentiasa berwaspada bukan saja terhadap peragut, malah apa saja jenis jenayah di sekitar tempat kediaman atau kerja mahupun ketika bersiar-siar. Orang ramai sudah tentu sedar akan tip untuk mengelak diragut seperti jangan letak beg tangan dalam bakul terbuka di depan motosikal; ketika berjalan, rapatkan beg tangan ke badan dan pegang erat dengan kedua-dua tangan dan banyak lagi. Jika diri kita lebih berwaspada, bermakna lebih separuh kes ragut rasanya boleh dielak. Kerjasama orang ramai juga penting untuk membanteras jenayah ini.
Misi Malaysia jadi pusat dagang, industri halal mampu direalisasi
Oleh Jami’ah Shukri
jamia@bharian.com.my

MISI Malaysia menjadi pusat rujukan integriti halal dan mengembangkan industri pengeluaran serta dagangan makanan halal peringkat dunia bukan sesuatu yang mustahil memandangkan potensi besar dalam bidang itu pada peringkat global.

Dengan jumlah penduduk Islam dunia yang melebihi 1.8 bilion, pastinya pasaran berorientasikan produk penjagaan kesihatan, makanan halal serta perkhidmatan perdagangan serta perdagangan Islam mampu merealisasikan misi berkenaan.

Negara kita mempunyai kelebihan daya saing serta pelan induk bersepadu yang dirangka dengan penuh sistematik untuk menjadi hab bagi mempromosi, pengedaran dan pengeluaran pelbagai jenis makanan halal dan perkhidmatan.

Malah, Pelan Induk Perindustrian Ketiga (IMP3) dan Perbadanan Pembangunan Industri Halal (HDC) memberi kemudahan kepada syarikat tempatan untuk meneroka pasaran baru di luar negara. Secara keseluruhan negara mempunyai perancangan bersepadu terhadap usaha membangunkan industri halal ke peringkat global.

Penganjuran setiap tahun Pameran Halal Antarabangsa Malaysia (Mihas), sejak 2004 lalu adalah landasan terbaik menghimpun dan membuka peluang perniagaan antara negara Islam bagi mendapatkan sumber bekalan dan memperoleh produk halal berkualiti dunia.

Pada masa sama, penganjuran Mihas membina jaringan kerjasama strategik perdagangan antara pengusaha industri halal tempatan dengan antarabangsa .

Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (Matrade), yang diberi tanggungjawab menganjurkan misi Mihas serta mempromosi industri halal ke peringkat global melihat berlaku lonjakan mendadak setiap tahun menerusi penganjuran pameran itu.

Justeru, tradisi Mihas diteruskan lagi tahun ini dengan tema ‘Gabungan Halal Sedunia’ yang disertai lebih 1,000 peserta pengusaha tempatan dan luar negara diadakan di Pusat Pameran dan Konvensyen Matrade, Jalan Duta, mulai kelmarin hingga 10 Mei ini.

Cuma apa yang diharapkan suasana kegawatan ekonomi global ini tidak menjejaskan minat syarikat antarabangsa untuk menyertai pameran itu.

Pengarah Bahagian Produk dan Pembangunan Perkhidmatan Matrade, Wan Norma Wan Daud, berkata Mihas sudah dikenali dan popular sebagai pameran industri halal terbesar dunia yang menghimpunkan syarikat tempatan dan luar negara dalam satu bumbung.

Katanya, selepas enam tahun penganjurannya, ternyata Mihas memberikan peluang yang sangat baik kepada syarikat tempatan mempromosi produk dan perkhidmatan dalam pameran serta memperluaskan ke pasaran eksport kerana ia turut dikunjungi syarikat antarabangsa.

“Dari segi penyertaan, pada awal Mihas diadakan hanya kira-kira 300 syarikat menyertai pameran ini, tetapi ia meningkat lebih 600 syarikat tahun lalu. Dari segi jualan keseluruhan, sebanyak RM683.2 juta manakala RM2.02 bilion jualan diperoleh daripada rundingan antara syarikat tempatan dan luar negara.

“Dari segi pemadanan perniagaan, Matrade berjaya membawa masuk syarikat antarabangsa ke negara ini. Hanya 196 pembeli dicatatkan 2005 dan bertambah kepada 600 pembeli tahun lalu,” katanya. Tahun lalu, ia menarik penyertaan 545 pembeli yang mewakili 442 syarikat dari 57 negara.

Daripada jumlah itu, syarikat tempatan yang terbabit tahun lalu ialah 378 syarikat dengan memadankan bersama 545 pembeli dari luar negara dengan jualan keseluruhan RM2.02 bilion yang diperoleh menerusi Mihas.

Mihas mampu menjadi platfom kepada syarikat tempatan untuk mempromosi produk dan perkhidmatan tanpa perlu ke luar negara, sekali gus dapat menjimatkan perbelanjaan serta lebih ramai penyertaan dalam pameran itu.

Dalam hal ini, Mihas hanya perlu membawa syarikat yang terbabit dalam industri halal ke pameran Mihas bagi membolehkan mereka meneroka pasaran baru terhadap produk dan perkhidmatan syarikat tempatan menerusi pemadanan dan kerjasama bidang perniagaan.

“Dengan kaedah itu, ia dapat memberi peluang lebih besar kepada syarikat tempatan mendedahkan diri tanpa memerlukan perbelanjaan banyak.

“Kalau kita ingin bawa syarikat tempat dalam pameran di luar negara, pastinya memerlukan perbelanjaan tinggi dan tidak ramai yang dapat menyertainya. Oleh itu, dengan ada pameran ini, lebih banyak syarikat tempatan mempamerkan produk dan perkhidmatannya di negara ini. Ini dapat memberi pendedahan kepada syarikat tempatan,” katanya.

Apabila membincangkan mengenai halal ia merangkumi banyak perkara termasuk kosmetik, barangan perubatan dan perbankan Islam yang boleh diperoleh di dalam satu. Industri halal tidak terhad kepada industri pengeluaran dan pemprosesan makanan, malah merangkumi sektor perkhidmatan, seperti perbankan dan logistik.

Untuk mempromosi produk perlu memastikan ia mematuhi standard antarabangsa, tidak saja halal standard (menepati syariah) malah perlu dari segi kebersihan penyediaan serta pembungkusan selain berupaya menembusi pasaran global.

Kemampuan Malaysia sebagai hab halal tidak dinafikan dan mempunyai kekuatan dan landasan yang baik kerana sudah tersedia infrastruktur serta asas pengeluaran halal. Berdasarkan maklumat, sebanyak 361 syarikat mempunyai sijil halal untuk mengeksport pengeluaran makanan, farmaseutikal dan penjagaan kesihatan (103).

Selain itu, pembangunan industri halal itu turut meliputi perkhidmatan perdagangan, pengurusan Islam serta perbankan Islam. Jika dilihat daripada eksport produk halal ke negara anggota Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) ia juga amat memberangsangkan iaitu mencatat RM2.09 bilion pada 2007 dan meningkat RM3.94 bilion tahun lalu - peningkatan 72 peratus.

Produk yang dieksport itu antara lain termasuk penyediaan bijiran, tepung, koko dan daging segar. Pada masa sama, semua pihak perlu mengambil kesempatan sempena Mihas ini untuk menyertai persidangan Penyelidikan Halal Dunia 2009 selama dua hari mulai semalam, bertujuan menyediakan landasan kepada saintis, penyelidik dan ahli akademik membincang serta bertukar idea mengenai penemuan penyelidikan baru, teknologi baru, isu dan cabaran industri halal global.
Outcome bukan output, budaya bukan sijil
Dr Zaini Ujang

ELBERT Einstein (1879-1955) pernah menyebut pendidikan ialah apa yang masih ‘terbaki’ selepas seseorang lupa apa yang dipelajari di sekolah. Bagi beliau, nilai pendidikan bukanlah ‘output’ tetapi ‘outcome’ daripada satu proses panjang membabitkan pelbagai dimensi dan institusi. Beliau tidak keseorangan mendefinisikan makna pendidikan sedemikian, iaitu tanpa terikat kepada proses formal, hasil secara jangka pendek atau proses persijilan semata-mata.

Malah, ramai sarjana Barat setanding Einstein mentakrifkan pendidikan dari segi natijah atau dampak proses dan budaya ilmu. Dalam banyak situasi, makna output setara dengan petunjuk pencapaian utama (KPI) bersifat jangka pendek dan sederhana.

Dari segi pengajian tinggi misalnya, KPI dinilai dari segi tahap pengijazahan seperti bilangan pelajar peringkat lepas ijazah; kemantapan akademik seperti bilangan staf berkelayakan PhD; hasil aktiviti akademik seperti jumlah harta intelek, jumlah dana penyelidikan dan pembangunan (R&D), senarai kertas akademik dalam jurnal antarabangsa; dan hasil proses pengajian seperti jumlah graduan bekerja.

Semua ini diukur dalam tempoh satu semester atau satu tahun akademik. Memang petunjuk jangka pendek dan sederhana penting sebagai barometer pelaksanaan pelbagai dasar dan penambahbaikan segera dan strategik. Namun demikian, kita jangan pula melupakan hakikat bahawa outcome lebih penting daripada output dalam bidang pendidikan.

Sekadar menggunakan output sebagai petunjuk untuk menilai sesuatu proses dan mengukur pencapaian sesebuah institusi bermakna kita mengehadkan ruang sekali gus tidak menggunakan perspektif menyeluruh, holistik dan dampak budaya.

Pada hemat saya inilah antara inti pati penting ucapan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dalam Majlis Perdana Perkhidmatan Awam ke-10 28 April lalu. Secara khusus Najib menyebut bahawa penjawat awam perlu melakukan anjakan modenisasi paradigma dan struktural, antara lain, beralih daripada budaya ‘output’ atau kesan nyata semata-mata kepada mementingkan aspek ‘outcome’ atau dampak keberhasilan secara holisitik.

Dengan kata lain, pencapaian KPI yang bersifat jangka pendek dan sederhana seperti keupayaan membelanjakan dana, pembinaan infrastruktur fizikal dan jumlah graduan dalam tempoh tertentu - jika dilihat dalam konteks pengajian tinggi, masih belum cukup untuk memastikan bidang pendidikan mencapai dampak menyeluruh dan cemerlang.

Hal ini lebih ketara kerana ‘outcome’ dalam konteks pengajian tinggi perlu dinilai dari segi pencapaian pendidikan secara keseluruhan, iaitu selepas seseorang pelajar mengikuti pengajian dari peringkat rendah, menengah dan tinggi. Pengajian tinggi adalah peringkat terakhir pendidikan formal seseorang pelajar.

Maka ‘outcome’ perlu dilihat secara jangka panjang, tidak terhad kepada ukuran dan statistik jangka pendek tanggungjawab sesebuah kementerian saja. ‘Outcome’ itu perlu dijalinkan dalam konteks Falsafah Pendidikan Kebangsaan sebagai satu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepada kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan.

Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara.

Makna ‘insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani’ sukar diukur dengan sesuatu petunjuk ‘outcome’, apatah lagi ‘output’ atau prestasi tahunan atau jangka pendek. Bagaimanapun, ramai sarjana menggariskan ‘outcome’ pendidikan dinilai dari segi keinsanan yang tidak semestinya sama dengan ‘outcome’ organisasi seperti sekolah, universiti atau kementerian.

Oleh itu pencapaian pendidikan secara holisitik dan bersepadu juga sebagaimana terungkap dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan perlu dinilai secara sepadu membabitkan pelbagai agensi, kementerian dan organisasi lain, sekiranya mahu dilihat dari perspektif ‘outcome’. Jika tidak, pencapaian itu dikhuatiri terhad kepada ‘output’ organisasi saja, sekali gus tidak menyerlahkan aspek keinsanan, sebaliknya lebih kepada penilaian instrumen seperti kecekapan dan kemantapan organisasi.

Dari segi intelek, menurut Malcom S. Forbes (1919-1990), tujuan pendidikan ialah menggantikan minda yang kosong dengan minda terbuka. Tun Abdullah Ahmad Badawi pula meletakkan minda kelas pertama sebagai matlamat dalam konteks Malaysia. Hal ini perlu dijadikan satu ‘outcome’ utama proses pendidikan kita. Selain itu, kita juga masih belum berjaya menyemarakkan budaya ilmu.

‘Outcome’ dari segi kualiti insan ialah kemantapan fikiran, keupayaan berhujah, kesantaian berkomunikasi mengikut pelbagai dimensi dan perspektif, pencinta ilmu dan pemburu kebenaran, warga budiman, minda lestari, berbudaya tinggi, berperwatakan mulia dan mahir dalam pencarian ilmu. Dengan kualiti ini maka graduan mampu mengharungi pelbagai situasi dan memasuki pasaran kerja dengan lebih selesa dan berdaya saing.

Perlu difahami dari aspek organisasi bahawa ketika ini peranan universiti, termasuk di kebanyakan negara maju, sama ada disengajakan, disedari atau terpaksa pasrah kepada realiti semasa - telah mengecil kepada proses pengijazahan dan penyelidikan saja. Universiti juga nampaknya semakin tersudut dalam konteks pembinaan minda kelas pertama dan pembudayaan ilmu yang tulus.

Hal ini berlaku kerana banyak universiti terlalu terikat kepada aspek ‘output’ jangka pendek semata-mata, seperti perkembangan program akademik relevan situasi semasa, terutama berkaitan permintaan pasaran kerja.

Kadangkala, dapat dirasakan betapa menjadi pensyarah atau ahli akademik tidak lagi memerlukan kemantapan intelektual dan kesegaran idealisme akademia. Yang diperlukan ialah kecekapan mengurus, kebijaksanaan mengelola, sikap positif terhadap kerjaya di samping pengetahuan khusus pada peringkat ijazah PhD.

Aspek menjurus kepada pembinaan minda kelas pertama dan pembudayaan ilmu seperti wacana, diskusi, ‘kegilaan membaca dan menulis’ dan persekitaran mesra intelektualisme tidak lagi menjadi keasyikan, trend dan aset penting. Bahkan personaliti sedemikian tidak lagi menyerlah di kampus, malah nampaknya semakin pupus melawan arus masa.

Tidak ada lagi debat atau diskusi ilmiah mengenai isu pokok membabitkan perkembangan semasa dalam arena politik, ekonomi, sosial, sains atau teknologi. Kalaupun ada, jarang sekali dianjurkan dengan segala macam syarat dan perkiraan supaya tidak bersifat sensasi dan sensitif. Akhirnya aktiviti kampus yang sepatutnya meriah ilmu menjadi hambar dan lesu sehingga menyebabkan apa saja yang dianjurkan atas nama semarak ilmu dan budaya ilmu dilihat daripada perspektif ‘output’ jangka pendek, umpamanya keperluan kredit dan memenuhi waktu CPD.

Persoalan ini penting untuk kita wacana segera kerana ‘outcome’ dan kemajuan ilmu dan kualiti pengajian tinggi bersifat budaya dan citra karisma, dan tidak mampu diukur dengan perbandingan angka semata-mata. Kemajuan ilmu yang sebenar dalam konteks sesebuah komuniti intelektual tersurat menerusi kualiti jiwa, minda, aspirasi, cara hidup dan kemahiran yang dibangunkan dalam diri setiap warga kampus.

Barangkali gurindam Raja Ali Haji, tokoh pemikir Johor-Riau abad ke-19 masihi mungkin relevan untuk dijadikan petunjuk prestasi ‘outcome’ pendidikan:

Jika hendak mengenal orang berbangsa, lihat kepada budi dan bahasa,

Jika hendak mengenal orang yang berbahagia, sangat memeliharakan yang sia-sia.

Jika hendak mengenal orang mulia, lihatlah kepada kelakuan dia.

Jika hendak mengenal orang yang berilmu, bertanya dan belajar tiadalah jemu.

Jika hendak mengenal orang yang berakal, di dalam dunia mengambil bekal.

Jika hendak mengenal orang yang baik perangai, lihat pada ketika bercampur dengan orang ramai.




Prof Datuk Zaini Ujang ialah Naib Canselor Universiti Teknologi Malaysia (UTM) dan penulis buku Memperkasa Budaya Ilmu (UTM Press, 2009)