'Makhluk perosak' dalam Pas
HAKIKATNYA, kewujudan golongan profesional dalam Pas bukanlah sesuatuyang aneh, malah sejarah sudah membuktikan bahawa golongan berkenaanturut sama-sama menyumbang ke arah perkembangan parti tersebut.

Polemik tukar agama anak
Polemikyang melanda antara agama Islam dan agama lain bukan satu perkara baru.Setiap kali isu tersebut timbul, semua pihak dilihat mengambil langkahdrastik dalam menyelesaikan pertikaian dan pergeseran yang berlaku demimenjamin kerukunan dan kelangsungan keharmonian bersama.

Kukuhkan ikatan setia anggota sektor awam demi rakyat
BERIperkhidmatan terbaik kepada rakyat. Itu amanat pertama Datuk Seri NajibTun Razak kepada penjawat awam selepas dilantik menjadi PerdanaMenteri.

BISIK-BISIK
SEMALAM,seorang lagi wanita mangsa ragut meninggal dunia setelah koma sejakAhad lepas. Akibat beg tangannya direntap, wanita yang sedangmengandung itu terjatuh, kepalanya tercedera lalu koma.

Image
Ahmad tuntut hak jawatan Anak Raja Bergelar
SETAKATyang terakam oleh sejarah, kesultanan Melayu Perak bermula pada abadke-15 iaitu apabila Sultan Muzaffar Shah I dimasyhurkan sebagai SultanPerak yang pertama pada 1528.

Pendekatan agama tangani mat rempit
MEMBACA tentang gejala mat rempit yang semakin berleluasa di negara kita bukanlah sesuatu untuk dibanggakan.

MBM patut bantu masalah anak muda
SEKALI lagi Dataran Merdeka terus mendapat perhatian. Perhatian padakali ini bukan kerana acara kebudayaan, majlis rasmi kerajaan tetapisebaliknya operasi mencegah kegiatan lumba haram dan kesalahan lalulintas di Dataran Merdeka. Lebih 500 mat rempit diperiksa. Ini adalahsatu fenomena yang biasa dilihat di hujung minggu.

Cari punca asas masalah mat rempit
PELBAGAI pihak telah menyuarakan kebimbangan dan kerisauan merekamengenai isu mat rempit, peragut, perompak dan pelbagai aktivitijenayah yang melibatkan remaja termasuk yang terjerumus ke dalam kancahperlumbaan haram.

Persengketaan kuasa di Perak, jangkitan H1N1
LAPORANnanyang.com pada 5 Mei 2009 yang bertajuk Persengketaan KuasaPemerintahan Negeri Perak menyiarkan berita Speaker Dewan UndanganNegeri (DUN) Perak, V. Sivakumar mempersembahkan surat kepada SultanPerak untuk merayu ditangguhkan Sidang DUN yang dijadual pada 7 Mei2009.





Usah sampai Bumiputera jadi mangsa liberalisasi
EKONOMInegara tidak boleh lagi bergantung sepenuhnya kepada sektor pembuatanberorientasikan eksport. Justeru, untuk cabaran jangka panjang,kerajaan mula melakukan transformasi ke arah pembangunan ekonomiberteraskan kreativiti dan inovasi. Di bawah model baru ekonomi ini,kerajaan akan membangunkan sektor perkhidmatan menjadi penerajupertumbuhan dan pembentukan kekayaan baru masa depan negara. Pada masasama, kerajaan akan terus menggalakkan sektor pembuatan bergerak kerantaian nilai lebih tinggi.

Minda Pengarang: Penangguhan kata putus PPSMI untuk kebaikan bersama
KABINETyang kurang berpuas hati dengan hasil laporan Persidangan Meja BulatDasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik Dalam BahasaInggeris (PPSMI), sekali gus menolak cadangan yang dikemukakanKementerian Pelajaran baru-baru ini seperti diumumkan MenteriPelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin semalam, tentu mengundang persoalanbaru berkaitan masa depan dasar berkenaan. Isu PPSMI mendapat perhatianbanyak pihak, bukan saja ibu bapa dan ahli akademik, malah pelbagaipertubuhan bukan kerajaan (NGO), sama ada mereka yang menyokong ataumembantah pelaksanaan dasar itu. Mereka menunggu dengan penuh minatkerana ingin mengetahui apakah langkah bakal diputuskan KementerianPelajaran selepas Muhyiddin, yang juga Timbalan Perdana Menteri,mengambil alih portfolio itu, yang sebelum ini diterajui Datuk SeriHishammuddin Hussein. Harapan mereka untuk melihat satu keputusanmuktamad mengenainya dibuat dalam waktu terdekat masih belum menjadikenyataan. Kita bersetuju dengan pandangan Muhyiddin yang tidak mahutergesa-gesa membuat keputusan berhubung pelaksanaan dasar itu keranaapa juga keputusan yang dibuat harus mengambil kira semua sudut keranaia bakal menentukan masa depan pelajar serta modal insan yang akandilahirkan. Bagaimanapun, keputusan Muhyiddin yang membawa kepadapenangguhan dasar PPSMI, kita harap tidak akan membuka ruang kepadapihak tertentu meneruskan polemik mengenainya sehingga mencetuskan satulagi episod hitam dalam pendidikan dengan mengheret isu itu kedemonstrasi jalanan. Ada yang melihat pengumuman Muhyiddin agakbertentangan dengan janji serta jaminan Hishammuddin sebelum ini,bahawa sebarang keputusan mengenainya bergantung kepada input yangdiperoleh daripada persidangan meja bulat membabitkan wakil pelbagaipihak, termasuk ahli akademik tempatan, yang pernah menjalankan kajianmengenai kesan pelaksanaan dasar PPSMI.

Analisis: Adun Perak perlu hormati sidang DUN, jangan emosi
AKHIRNYASidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak ditetapkan esok dan dijangkaberlangsung selama lima hari sehingga 13 Mei ini, selepas tercetuspelbagai kontroversi politik berikutan peralihan kuasa yang berlakuawal Februari lalu
'Makhluk perosak' dalam Pas

Oleh ZULKIFLEE BAKAR
pengarang@utusan.com.my


HAKIKATNYA, kewujudan golongan profesional dalam Pas bukanlah sesuatu yang aneh, malah sejarah sudah membuktikan bahawa golongan berkenaan turut sama-sama menyumbang ke arah perkembangan parti tersebut.

Dalam beberapa pilihan raya umum, biarpun tonggak kepimpinan Pas adalah ulama, namun golongan profesional tetap diberi tempat untuk bertanding.

Sebelum tahun 2004 kehadiran kumpulan itu dianggap bukan ancaman bagi Pas. Biarpun mereka bertanding dalam pemilihan parti namun kejayaan kumpulan itu tidak mampu menangani keupayaan golongan ulama.

Justeru Pas terus bergerak dengan kepimpinan ulama menjadi tunjang utama. Pelbagai susah dan senang ditempuh terutama dalam pilihan raya, tetapi kedamaian Pas berikutan kewujudan golongan profesional mula tergugat selepas Pilihan Raya Umum Ke-12 lalu.

Kejayaan yang dianggap cemerlang oleh Pas telah menjelmakan watak sebenar golongan profesional terutama sejak Pas berkawan rapat dengan Parti Keadilan Rakyat (PKR). Berikutan itu wujudlah istilah puak Erdogan yang ditujukan kepada sesetengah golongan profesional yang dianggap penyokong kuat kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Puak ini mula menunjukkan belang mereka di dalam Pas dan pemilihan parti pada Jun nanti dilihat gelanggang terbaik untuk mereka melakukan 'rampasan kuasa' secara tertib bagi menguasai Pas sepenuhnya.

Tugas Anwar menjadi semakin mudah apabila ada di kalangan pemimpin yang selama ini sudah berpuluh tahun di dalam Pas dan ada suatu ketika dahulu turut mengecam Anwar ketika beliau berada dalam kerajaan, kini bersedia bekerjasama melaksanakan agenda politik beliau.

Lebih malang lagi bagi Pas, apabila ada di kalangan pemimpin berkenaan adalah bekas ahli UMNO yang ketika berada dalam parti itu dulu sanggup melakukan apa sahaja bagi mencapai cita-cita politik mereka.

Selepas berjaya merosakkan UMNO dan akibat taksub kepada Anwar, mereka 'berhijrah' ke Pas, bukan dengan tujuan baik tetapi demi memastikan agenda politik mereka untuk berkuasa dapat diteruskan.

Mereka memahami, walaupun menjadi penyokong Anwar, mereka tidak boleh bergantung harap kepada PKR kerana parti itu bukannya salah sebuah parti yang menjadi pilihan utama orang Melayu. Bagi orang Melayu mereka hanya akan memilih UMNO atau Pas.

Perkara ini juga disedari oleh Anwar. Oleh itu gerakan tersusun dilakukan bagi memastikan kepimpinan Pas berada dalam genggaman puak Erdogan.

Mereka begitu percaya kepada teori politik Anwar bahawa pembangkang akan merampas tampuk pemerintahan negara biarpun impian 16 September sudah berkubur.

Apa yang menarik, ada di kalangan pemimpin 'Pas Erdogan' ini dijanjikan pelbagai jawatan dalam Kabinet termasuklah sebagai menteri kanan seperti Menteri Kewangan, Menteri Pelajaran dan Menteri Pertahanan.

Apabila Timbalan Ketua Pemuda Pas Kelantan, Nik Abduh Nik Abdul Aziz mendedahkan bahawa bapanya Nik Abdul Aziz Nik Mat bersetuju dengan penubuhan kerajaan perpaduan asalkan dua jawatan itu diserahkan kepada Pas, Nik Abdul Aziz bukannya bercakap kosong, sebaliknya Mursyidul Am Pas itu mungkin sudah dimaklumkan oleh 'pembantu-pembantu' beliau dari kumpulan Erdogan itulah jawatan yang dijanjikan oleh Anwar.

Keadaan itu dengan jelas menunjukkan sebenarnya yang ghairah untuk mendapat kedudukan bukannya Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang tetapi adalah kumpulan Erdogan dalam parti itu yang cuba menjadikan Pas sebagai kuda tunggangan mereka bagi memperolehi kuasa politik.

Justeru, ahli-ahli Pas seharusnya berhati-hati dengan gerakan kumpulan Erdogan ini yang boleh dianggap sebagai 'makhluk perosak'. Mereka perlu memegang teguh semangat kepimpinan ulama yang mempertegaskan bahawa Presiden, Timbalan Presiden dan salah seorang daripada Naib Presiden adalah di kalangan ulama.

Mereka tidak harus termakan hasutan puak-puak Erdogan yang membentangkan pelbagai hujah bagi memastikan matlamat politik mereka tercapai.

Kita mengakui bahawa kepimpinan ulama dalam Pas ada kelemahannya tetapi bertindak menyingkirkan golongan berkenaan bukanlah satu tindakan yang bijak.

Selama ini sebelum tahun 1998, segala kelemahan kepimpinan Pas ditegur secara terbuka atau tertutup oleh ahli-ahli Pas, malah Dewan Pemuda Pas Pusat yang diketuai oleh Salahuddin Ayub sudah beberapa kali dalam muktamarnya menegur kepimpinan Pas secara terbuka.

Tujuan mereka bukannya untuk menjatuhkan kepimpinan ulama tetapi hendak memastikan segala kelemahan diperbaiki bagi membolehkan Pas menjadi bertambah kukuh dan kuat. Melalui pendekatan inilah yang memungkinkan dari semasa ke semasa Pas semakin mendapat sokongan rakyat termasuk di kalangan bukan Melayu.

Oleh itu, sebarang agenda puak Erdogan yang ternyata menjadi alat kepada pemimpin politik tertentu di luar Pas bukan sahaja perlu dihentikan malah dihapuskan sama sekali. Mereka ini harus ditolak secara total dalam pemilihan parti yang akan diadakan.

Tidak salah untuk ahli-ahli Pas memilih golongan profesional tetapi biarlah individu itu adalah mereka yang menyokong kepimpinan ulama bukannya hendak 'meruntuhkannya' dari dalam.

Mungkin bagi sesetengah penyokong Pas, mereka akan melihat kewujudan istilah Erdogan dalam Pas adalah usaha pihak-pihak tertentu untuk memecah belahkan Pas.

Tetapi dalam soal ini mereka perlu bersikap terbuka, percayalah selagi seseorang itu bernama orang Melayu dan Islam tanpa mengira apa juga pegangan politiknya, dia tidak akan tergamak melihat kepimpinan ulama dalam Pas runtuh akibat permainan politik kotor puak Erdogan.

Mereka yang mempunyai tafsiran salah berhubung peringatan ancaman kumpulan Erdogan ini harus mengkaji dengan mendalam bagaimana fenomena Anwarisme sedang melanda Pas.

Dalam pertemuan penulis dengan beberapa pemimpin dan penyokong kuat Pas, mereka mengakui pengaruh Anwar sudah 'mendarah daging' dalam Pas sejak 10 tahun lalu.

Golongan muda dalam Pas terutama di peringkat akar umbi yang baru berjinak-jinak dengan politik lebih menyanjungi Anwar berbanding Abdul Hadi atau Nik Abdul Aziz.

Justeru pertahankanlah kepimpinan ulama dan jangan biarkan puak Erdogan memporak-perandakkan Pas. Apa pun Pas tetap menjadi parti kedua selepas UMNO yang menjadi harapan orang Melayu.

Tindakan mereka yang terpengaruh dengan golongan Erdogan boleh mengakibatkan kata-kata seorang pemimpin kanan parti itu menjadi kenyataan.

Antaranya beliau memberi ingatan, "Saya bimbang ulama hanya dijadikan seperti penolak kereta buruk. Sewaktu kereta itu rosak dan tidak mampu dihidupkan enjinnya, maka ulama dipanggil untuk menolak kereta tersebut agar dapat membantu menghidupkan enjinnya.

"Malangnya, sebaik sahaja enjin kereta itu hidup dan dapat meneruskan perjalanan, kereta dan pemandunya terus meluncur laju ke hadapan tanpa menoleh kepada orang yang bantu menolak kereta tersebut, sebaliknya hanya ditinggalkan asap sahaja buat mereka - jauh sekali mahu mendengar ucapan terima kasih." - Jangan biarkan ini berlaku dalam Pas.
Polemik tukar agama anak

Oleh NORAZLITA MOHD. SIES
pengarang@utusan.com.my


Polemik yang melanda antara agama Islam dan agama lain bukan satu perkara baru. Setiap kali isu tersebut timbul, semua pihak dilihat mengambil langkah drastik dalam menyelesaikan pertikaian dan pergeseran yang berlaku demi menjamin kerukunan dan kelangsungan keharmonian bersama.

Menilai dan mempertimbangkan semua aspek semasak-masaknya sebelum menjurus kepada suatu keputusan akhir demi menangani isu yang timbul memang sangat dialu-alukan. Lebih-lebih lagi jika keputusan yang dibuat bakal merubah struktur asal yang menjadi nadi atau teras undang-undang serta kesucian Perlembagaan.

Sebagai contoh, Kabinet pada 23 April lalu telah menetapkan bahawa kanak-kanak bawah umur akan kekal menganut agama asal ketika ibu bapa berkahwin, sungguhpun selepas salah seorang pasangan itu bertindak menukar agama.

Itu antara intipati keputusan Kabinet yang diumumkan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz pada tarikh tersebut.

Sebenarnya dalam membuat sesuatu ketetapan lebih-lebih lagi jika melibatkan undang-undang, implikasi daripada keputusan tersebut perlu dikaji dari segenap sudut, sejak awal lagi.

Selama ini, kita menjunjung tinggi Perlembagaan Persekutuan yang merupakan teras undang-undang tertinggi Malaysia.

Jika begitu interpretasinya maka ia juga mestilah dijunjung dan dijadikan rujukan atau kayu ukur oleh menteri-menteri Kabinet agar keputusan yang dibuat mereka tidak tersasar daripada landasan yang telah ditetapkan.

Membicarakan lebih lanjut topik tersebut, nasihat dan pendapat pakar undang-undang terutamanya para peguam tidak harus dipandang sepi. Ini kerana, berdasarkan pandangan dan pendapat mereka, barangkali segala kelemahan mampu diperbaiki.

Malah, mungkin boleh mengetengahkan syor baru yang lebih bernas demi kepentingan semua pihak.

Melihatkan pergeseran tersebut, Timbalan Presiden, Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM), Musa Awang berusaha mengupas keputusan tersebut dari aspek undang-undang.

''Saya tidak nampak keputusan yang dibuat Jemaah Menteri sebagai langkah penyelesaian jangka panjang berhubung isu pertikaian status agama kanak-kanak berkenaan apabila ibu atau bapa mereka menukar agama.

"Malah, ia akan mencetuskan kontroversi yang lebih hebat dan pertikaian semasa dan agama masyarakat di negara ini.

''Keputusan tersebut perlu ditangguhkan dan dikaji semula dengan mengambil kira pandangan pelbagai pihak termasuk pertubuhan bukan kerajaan (NGO), orang awam dan ahli akademik,'' kata Musa.

Beliau menambah kata, banyak implikasi ketidakadilan yang akan berlaku jika keputusan tersebut diteruskan. Sama ada berkaitan pembubaran perkahwinan, agama anak mahupun hak penjagaan anak.

Andainya kes berkaitan pertikaian ini didengar di Mahkamah Sivil maka undang-undang yang akan diterima pakai adalah Akta Membaharui Undang-Undang (Perkahwinan dan Perceraian) 1976.

Seksyen 51 akta tersebut, menurut Musa, jika salah seorang pasangan terbabit memeluk agama Islam, hanya pasangan yang kekal dengan agama asal yang boleh memfailkan petisyen pembubaran perkahwinan. Iaitu selepas tiga bulan pasangannya memeluk Islam.

Ini bermakna selagi dia tidak memfailkan petisyen perceraian tersebut di Mahkamah Sivil bererti perkahwinan sivilnya bersama pasangan yang telah memeluk Islam tetap dianggap sah di bawah akta tersebut.

Sehubungan itu, pada pandangan Musa, adalah jelas berlaku ketidakadilan kepada pasangan yang telah memeluk Islam kerana langsung tidak mempunyai hak untuk memfailkan petisyen perceraian seperti yang dihuraikan di bawah seksyen itu.

Kepada suami atau isteri yang telah memeluk Islam pula, hak mereka hanya diperuntukkan di bawah Akta Undang-Undang Keluarga Islam.

Musa berkata, Seksyen 46(2) Akta Undang-Undang Keluarga Islam memperuntukkan jika salah satu pihak kepada sesuatu perkahwinan asal bukan Islam memeluk Islam, maka perbuatan yang demikian tidak boleh dengan sendirinya berkuat kuasa untuk membubarkan perkahwinan itu melainkan sehingga disahkan oleh Mahkamah (Syariah).

Namun timbul satu persoalan, adakah pasangan yang tidak memeluk Islam itu boleh disaman untuk hadir ke Mahkamah Syariah?

Walhal Seksyen 4 akta tersebut telah memperuntukkan bahawa ia terpakai untuk orang Islam semata-mata. Katakanlah Mahkamah Syariah memutuskan permohonan untuk membubarkan perkahwinan menurut Seksyen 46(2) akta tersebut dilakukan.

Namun, adakah ia diiktiraf sebagai perintah membubarkan perkahwinan asal dalam agama mereka yang dahulunya telah di daftarkan di bawah Akta Membaharui Undang-Undang (Perkahwinan dan Perceraian) 1976?

Di sinilah timbul tanda tanya adakah benar keputusan Kabinet itu boleh menyelesaikan krisis tersebut?

''Pada pandangan saya, ia bukan menyelesaikan masalah, sebaliknya mengundang pelbagai persoalan dan merumitkan lagi keadaan. Saya berpendapat, bentuk penyelesaian terbaik adalah dengan meminda Seksyen 51 Akta Membaharui Undang-Undang (Perkahwinan dan Perceraian) 1976 tersebut dengan memasukkan peruntukan mana-mana pihak (sama ada yang memeluk Islam atau yang masih kekal dalam agama asal) boleh memfailkan petisyen pembubaran perkahwinan, sebaik-baik sahaja salah seorang pasangan memeluk Islam. Barulah ia adil kepada kedua-dua pihak,'' kata Musa.

Dalam perkara yang melibatkan agama anak pula, menurut Musa, keputusan Kabinet tersebut nyata sekali bertentangan dengan Perkara 12(3) dan 12(4) Perlembagaan Persekutuan serta kes Subashini melawan Saravanan yang telah diputuskan oleh Mahkamah Persekutuan.

Mahkamah tertinggi negara itu telah memutuskan bahawa salah seorang ibu atau bapa boleh menentukan keislaman anak tersebut.

Pada hemat Musa, keputusan Mahkamah Persekutuan tersebut juga telah menjawab percanggahan keputusan beberapa mahkamah bawahan seperti kes Chang Ah Mee dan Gengga Devi Chelliah yang memutuskan bahawa persetujuan kedua-dua ibu bapa diperlukan untuk menukar agama anak di bawah 18 tahun. Serta kes Nenduchelian di Mahkamah Tinggi Johor Bahru yang memutuskan hanya kebenaran salah seorang ibu atau bapa diperlukan.

''Secara tidak langsung keputusan kes ini seolah-olah telah mengambil roh tersirat dalam Perkara 12(4) Perlembagaan Persekutuan yang memperuntukkan bahawa agama bagi seseorang yang di bawah umur 18 tahun hendaklah ditetapkan oleh ibu atau bapanya atau penjaganya (parent or guardian),'' ujar beliau.

Bagi Musa sejajar dengan kehormatan Perlembagaan Persekutuan yang merupakan undang-undang tertinggi negara, ia seharusnya dijunjung oleh semua menteri Kabinet.

Sekiranya kita menjunjung Perlembagaan tersebut sudah tentu kita mengakui hakikat keputusan Mahkamah Persekutuan itu adalah selari dengan kehendak Perlembagaan, katanya lagi.

''Saya tidak mahu berhujah mengenai hukum syarak dalam perkara ini kerana kalangan bukan Islam tidak mahu mengambil tahu atau memahami hukum syarak dan Islam.

''Sedar atau tidak, ia menyebabkan orang yang berniat masuk Islam akan berfikir banyak kali. Orang yang berniat memeluk Islam akan berada dalam keadaan serba salah kerana mereka seolah-olah diberi dua pilihan. Iaitu, masuk Islam tinggalkan anak-anak dalam agama asal.

"Atau kekal dalam agama asal bersama anak-anak. Tetapi saya melihat keputusan Kabinet tersebut memberi gambaran seolah-olah 'masuk Islam, tinggal anak'," tegas beliau.

Beliau menyatakan sebelum ini sentimen persaudaraan dilihat boleh menjejaskan niat seseorang untuk memeluk agama Islam (sebagai contoh hubungan dengan keluarga agama asal akan terjejas jika memeluk Islam).

Tetapi dengan keputusan terbaru ini jemaah menteri seakan-akan menimbulkan sentimen yang baru, iaitu membabitkan hubungan ayah atau ibu dengan anak.

Justeru, Musa amat berharap agar jemaah menteri mengkaji semula keputusan tersebut supaya tidak mencacat asas yang telah dibina sebelum ini.
Kukuhkan ikatan setia anggota sektor awam demi rakyat

BERI perkhidmatan terbaik kepada rakyat. Itu amanat pertama Datuk Seri Najib Tun Razak kepada penjawat awam selepas dilantik menjadi Perdana Menteri.

Dan semalam mereka diingatkan lagi perihal tanggungjawab itu. Menurut Perdana Menteri, rakyat yang akan menjadi jurunilai prestasi penjawat awam.

Jika rakyat berpuas hati dengan kerajaan maka rakyat akan bersama-sama kerajaan. Jika sebaliknya, maka tidak mustahil penentangan secara terbuka termasuk melemahkan kerajaan sedia ada akan berlaku.

Riak-riak seperti itu telah pun wujud sebelum ini. Jika tidak ditangani segera dengan menggunakan pendekatan yang berkesan maka tidak mustahil keputusan akhirnya kelak ialah rakyat akan menjauhi kerajaan.

Sentimen rakyat membenci kerajaan itulah yang sedang dibendung supaya tidak menular. Riak-riak kecil mesti dikawal supaya tidak bertukar menjadi gelombang ganas.

Semestinya tugas tersebut terletak di bahu penjawat awam yang tugas seharian mereka adalah berurusan dengan rakyat.

Untuk membolehkan urusan 'luar' berjalan lancar maka perkara-perkara dalaman mesti diselesaikan terlebih dahulu.

Dalam hal ini, seperti yang diingatkan Perdana Menteri perlu ada persefahaman erat antara anggota pentadbiran kerajaan dan penjawat awam. Perlu ada ikatan setia antara kedua-dua pihak supaya segala urusan di peringkat dalam dapat diselesaikan.

Dengan cara itu segala dasar yang disampaikan oleh barisan pemimpin kepada anggota pentadbiran seperti ketua-ketua jabatan dapat dipanjangkan kepada penjawat awam.

Dalam erti kata lain, gerak kerja yang dirancang untuk keberkesanan sektor awam dapat berjalan lancar dengan adanya aliran kerja yang diikat menerusi janji setia.

Paling penting adalah komitmen anggota pentadbiran menjaga kepentingan serta kebajikan penjawat awam.

Untuk itu sindrom mementingkan diri sendiri dan 'akulah bos' mesti dijauhi supaya kalangan penjawat awam ada rasa ingin setia kepada ketua jabatan masing-masing.

Jika anggota pentadbiran lepas laku dan tinggi lagaknya, maka timbul perasaan benci penjawat awam apatah lagi jika kebajikan mereka tidak dijaga.

Senario itu pasti memberi kesan kepada sistem penyampaian awam sekali gus menjejaskan kepentingan rakyat. Penjawat awam yang tidak dijaga kebajikannya akan memberontak dan melepaskan rasa marah kepada orang ramai.

Mereka juga akan mengabaikan tugas dengan membuat kerja-kerja sampingan untuk menambah pendapatan sehingga akhirnya piagam perkhidmatan terbiar begitu sahaja.

Maka apabila keadaan itu berlaku akan tercetuslah rasa tidak puas hati rakyat terhadap mutu perkhidmatan awam. Akan terdengar keluh kesah tentang layanan kurang memuaskan termasuk di kaunter-kaunter orang ramai.

Apabila rakyat yang menjadi penilai mutu kerja perkhidmatan awam tidak dilayan sedemikian rupa, sudah tentu markah yang diberi di bawah paras lulus.

Apabila keadaan itu berlaku mutu perkhidmatan awam akan kekal di takuk lama. Justeru peringatan Perdana Menteri supaya antara anggota pentadbiran dan penjawat awam perlu ada ikatan janji setia mesti dilaksanakan secara serius untuk mengangkat sektor awam ke tahap yang terbaik.
BISIK-BISIK

SEMALAM, seorang lagi wanita mangsa ragut meninggal dunia setelah koma sejak Ahad lepas. Akibat beg tangannya direntap, wanita yang sedang mengandung itu terjatuh, kepalanya tercedera lalu koma.


Kes Ahad lepas yang berlaku tidak sampai 100 meter dari rumahnya di Ayer Hitam, Batu Pahat, sebenarnya kes ragut kedua dialami ibu muda itu.

Dia diragut pertama kali pertengahan tahun lepas.

Kisah yang menyayat hati itu mengingatkan Awang kepada beberapa kes lagi seumpamanya. Sudah ramai yang menjadi mangsa ragut.

Selain barangan yang diragut, nyawa mereka gagal diselamatkan setelah beberapa lama menderita dan terlantar di katil hospital.


Bagi mangsa ragut yang terselamat, mereka biasanya sukar melupakan pengalaman ngeri itu.


Yang pasti, jenayah ragut sudah menjadi satu fenomena di negara kita sama ada di kampung atau di bandar. Walaupun kita berada di hadapan rumah sendiri, risiko ragut sentiasa ada!


Sudah tentu, mengharapkan polis semata-mata bagi membendung fenomena ini adalah sesuatu yang tidak wajar. Setiap daripada kita perlu mencari jalan mencegahnya.


Awang – Amat simpati.
Ahmad tuntut hak jawatan Anak Raja Bergelar


RAJA Ahmad Nasir Raja Abdullah Azizi menunjukkan keris pusaka yang didakwa warisan kesultanan Perak.


SETAKAT yang terakam oleh sejarah, kesultanan Melayu Perak bermula pada abad ke-15 iaitu apabila Sultan Muzaffar Shah I dimasyhurkan sebagai Sultan Perak yang pertama pada 1528.

Sultan Muzaffar Shah I merupakan putera kepada Sultan Mahmud Shah yang memerintah Melaka ketika itu dan diperkenan atas permintaan dua pembesar Perak iaitu Tun Saban dan Nakhoda Kassim.

Baginda ditabalkan sebagai Raja Perak yang pertama di Beting Beras Basah selepas terkandas dalam pelayaran menuju ke Perak.

Sepanjang lebih lima abad warisan kesultanan Perak itu berkembang, pelbagai peristiwa perselisihan dan perebutan takhta diperturunkan dari satu generasi ke generasi sama ada secara lisan atau bertulis.

Antaranya perselisihan antara Raja Bendahara Ismail dan Raja Muda Abdullah selepas kemangkatan Sultan Perak ke-24, Sultan Ali Al-Mukamal Inayat Shah pada 1871.

Perselisihan juga berlaku dalam pelantikan Sultan Perak Ke-28 selepas kemangkatan Sultan Yusuf Sharifuddin Muzzaffar Shah. Jika mengikut adat warisan, Raja Kulop Muhammad adalah abang yang seharusnya menaiki takhta.

Namun, kerana campur tangan daripada pihak British, Sultan Idris Murshidul 'adzam Syah sebaliknya dilantik sebagai Sultan Perak Ke-28.

Maka, di sinilah berpuncanya sumpahan tujuh keturunan dan tujuh giliran Sultan tidak boleh menjejakkan kaki ke istana.

Bagaimanapun, sumpahan itu telah berakhir kepada Raja Abdullah Azizi yang merupakan putera bongsu kepada Raja Uda Samsuddin hasil perkongsian hidup dengan Siti Aminah.

Ini bermakna, keturunan selepas Raja Abdullah Azizi iaitu generasi kelapan daripada Sultan Ahmadin Shah tidak lagi terikat dengan sumpah tujuh keturunan itu.

Kerana itu juga, anak sulung Raja Abdullah Azizi iaitu Raja Ahmad Nasir tampil menuntut untuk menyambung warisan kedudukan Raja Bergelar yang merupakan hak keturunannya.

Menurut Raja Ahmad Nasir, sejak 2004, beliau telah beberapa kali memperkenalkan diri kepada Sultan menerusi perutusan surat.

Malangnya tidak mendapat sebarang maklum balas.

Beliau juga telah menjelaskan kedudukan dengan memperkenalkan diri, warisan dan salasilah keturunan di pejabat Istana bagi dibolehkan memperguna semula nama raja di dalam kad pengenalannya.

Permohonan itu akhirnya diluluskan pada 19 Disember 2007 selepas ditolak oleh Jabatan Pendaftaran Negara pada Ogos 2006.

Sejak mendapat kebenaran itu juga, Raja Ahmad Nasir kemudiannya memohon jawatan Anak Raja Bergelar di dalam negeri Perak.

Permohonan ketiga beliau dijawab oleh Toh Amar Seri DiRaja, Datuk Ayob Hashim yang menyatakan hanya warisan kanan Sultan memerintah ketika ini sahaja yang layak.

Dalam surat rayuan balas, Raja Ahmad Nasir telah meminta untuk ditunjukkan fakta Undang-Undang Tubuh Negeri Perak yang terbaru dan berkuat kuasa ketika ini.

Beliau juga telah mengusulkan fakta Undang-Undang Tubuh Negeri Perak 1948 berhubung larangan Sultan XXII (I).

Ia antara lain menyebut adalah diharamkan bagi raja yang memerintah mengubah kedudukan negeri Perak.

''Bagaimanapun, selepas saya membalas surat tersebut termasuk kepada Datuk Pengelola Bijaya Diraja Negeri Perak, Datuk Shamsul Baharin pada 12 Disember 2008, tiada jawapan diberikan oleh pihak ibu pejabat Istana Iskandariah Kuala Kangsar," katanya.

Menurut Raja Ahmad Nasir, beliau tidak bermaksud untuk mencabar kedudukan Sultan Perak kerana tidak mahu menimbulkan rasa kurang senang di kalangan pihak istana mahupun rakyat kebanyakan.

Sebaliknya, beliau hanya menuntut hak dan keistimewaan termasuk jawatan Anak Raja Bergelar memandangkan telah dipilih dan diamanatkan oleh datuknya untuk menyandang kembali jawatan tersebut.

Raja Ahmad Nasir menambah, apa yang menjadikan beliau berhak terhadap jawatan itu ialah kerana sumpahan tujuh keturunan atau tujuh giliran Sultan itu sudah pun tamat.

Sementelah, datuk dan nenek beliau juga adalah waris Sultan Ahmadin manakala jawatan Raja Kecil Bongsu dan Raja Kecil besar masih kosong.

''Saya juga mempunyai fakta-fakta berdasarkan perundangan negeri Perak yang menunjukkan bahawa saya layak mengisi mana-mana jawatan tersebut," katanya.

Dalam mengukuhkan tuntutan beliau, Raja Ahmad Nasir turut menarik perhatian mengenai kedudukan Istana Iskandariah yang tiada berpenghuni tetap.

Difahamkan, waris sultan yang memerintah lagi berdaulat sahaja yang boleh bersemayam di Istana Iskandariah.

Sekiranya bukan warisan atau zuriat daripada keturunan Sultan Ahmadin ke-18, maka mereka tidak boleh bersemayam di istana tersebut.

Seandainya beradu, pada keesokan harinya dikatakan akan dialihkan daripada tempat peraduan.

Sultan yang bukan daripada keturunan Sultan Ahmadin juga tidak boleh melalui pintu hadapan kerana dikatakan akan ditimpa musibah.

Sesiapa sahaja daripada Sultan yang memerintah yang tidak mengikut adat dan bersekongkol dengan ahli Dewan Negara juga akan menerima musibah.

Ini kerana tanggungjawab Dewan Negara ialah memegang amanah, melaksanakan tugas dengan adil dan sebagai penasihat kepada Sultan.

Raja Ahmad Nasir menambah, Raja-Raja berperlembagaan seharusnya menjelaskan perkara yang boleh menimbulkan kekeliruan, salah sangka dan perasaan sangsi di kalangan rakyat.

Kesungguhan berbuat demikian dengan sendirinya akan menimbulkan rasa hormat di kalangan masyarakat terhadap institusi raja-raja.

''Perlembagaan Kesultanan Melayu Negeri Perak adalah unik mengikut giliran tidak seperti negeri-negeri lain. Maka haram bagi Sultan mengubah akan kedudukan negeri," katanya.

Perkara tuntutan Anak Raja Bergelar ini tambah Raja Ahmad sudah dibawa ke pengetahuan Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin.

Ia juga sudah diajukan kepada pejabat Menteri Besar yang memberi jaminan untuk membawanya ke minit mesyuarat.

Pendekatan agama tangani mat rempit

Oleh MOHD. RADZI MOHD. ZIN
pengarang@utusan.com.my


MEMBACA tentang gejala mat rempit yang semakin berleluasa di negara kita bukanlah sesuatu untuk dibanggakan.

Adalah 'rahsia terbuka' bahawa majoriti remaja yang terlibat dalam kegiatan ini adalah Melayu dan beragama Islam. Inilah yang mencemaskan kita.

Rasulullah SAW bersabda yang antara lain bermaksud, Apabila melihat kemungkaran, hendaklah kamu tegah dengan tangan (kuasa), jika tidak mampu tegah dengan lidahnya dan jika tidak mampu hendaklah membenci dengan hati dan itulah selemah-lemah iman. (riwayat Muslim)

Oleh itu, adalah tanggungjawab umat Islam untuk sama-sama mencari penyelesaian isu ini yang jika dibiarkan ibarat barah yang semakin serius.

Golongan mat rempit dilaporkan turut terbabit dalam jenayah seperti pergaduhan, rompak, ragut dan rogol. Malah, bagi yang lebih ekstrem sanggup membunuh.

Persoalannya, sampai bila masalah ini akan berlarutan. Undang-undang sudah ada, cuma barangkali ia belum cukup menggerunkan mat-mat rempit. Justeru pendekatan keagamaan boleh diguna pakai sebagai jalan keluar masalah ini.

Tugas utama tentunya terletak kepada ibu bapa. Ini bertepatan dengan hadis Rasulullah SAW yang bermaksud: Setiap anak yang lahir adalah dalam fitrah. Dua ibu bapanya yang menjadikannya Yahudi atau Nasrani atau Majusi. (muttafaqun alaih).

Para pendakwah perlu turun padang untuk sama-sama menyinsing lengan membantu menangani gejala ini.

Ketika ini, nasihat atau kuliah agama di masjid dan surau tidak lagi berkesan. Sebabnya, majoriti mat rempit ini bukan 'melepak' di kawasan tersebut.

Sebaliknya, lokasi atau port mereka adalah di kawasan seperti Dataran Merdeka di Kuala Lumpur atau Dataran Espanade di Kuantan, Pahang. Memanglah kematian itu pasti akan berlaku kepada manusia. Tetapi melibatkan diri dalam kegiatan merempit, ibarat menjemput kematian dalam keadaan yang mengerikan.

Kalau terus mati akibat kemalangan tidak mengapa. Ini tidak. Ada mangsa yang terus merana akibat kecacatan kekal seperti kudung kaki atau tangan akibat kemalangan jalan raya.

Justeru, para pendakwah termasuk pertubuhan bukan kerajaan harus berganding bahu menyusun strategi agar mampu menembusi kelompok terbabit.

Golongan ahli politik tanpa mengira ideologi yang sayangkan bangsa dan agama juga perlu turut serta dalam usaha ini. Bukan hanya pandai 'berkokok' di atas pentas retorik.

Pada masa yang sama, usaha seperti menyediakan litar lumba bagi 'menghalalkan' kegiatan remaja ini perlu diusahakan. Mana tahu, ada di kalangan mereka yang mampu mengharumkan nama negara di persada antarabangsa persis pelumba profesional Itali, Valentino Rossi.

Masjid-masjid juga perlu 'meraikan' golongan remaja begini. Para imam dan pegawai masjid mesti mempunyai kaedah hikmah dan psikologi.

Gunakan 'jarum suntikan' secara halus untuk menarik mereka kembali ke pangkal jalan.

Jika perlu adakan siri bimbingan fardu ain khas kepada golongan ini terutama tentang kepentingan solat. Ingatlah sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Rebutlah lima perkara sebelum datang lima perkara: hidupmu sebelum matimu, sihatmu sebelum sakitmu, waktu lapangmu sebelum waktu sibukmu, mudamu sebelum tuamu dan kekayaanmu sebelum kemiskinanmu". (Riwayat Imam Ahmad dan Baihaqi).

PENULIS ialah Pengarang Agama Utusan Malaysia.
MBM patut bantu masalah anak muda

Oleh EZARUDDIN ABD. RAHMAN


SEKALI lagi Dataran Merdeka terus mendapat perhatian. Perhatian pada kali ini bukan kerana acara kebudayaan, majlis rasmi kerajaan tetapi sebaliknya operasi mencegah kegiatan lumba haram dan kesalahan lalu lintas di Dataran Merdeka. Lebih 500 mat rempit diperiksa. Ini adalah satu fenomena yang biasa dilihat di hujung minggu.

Pelbagai kempen telah dijalankan oleh pihak kerajaan untuk mengatasi kegiatan lumba haram tetapi ia terus membiak dalam masyarakat muda mudi. Kemelut isu lumba haram terus berpanjangan dan seolah-olah isu ini tiada jalan penyelesaiannya. Kegiatan lumba haram adalah bukti pergerakan belia di negara ini masih lemah dan lesu.

Peranan Majlis Belia Malaysia (MBM) seperti hilang pedoman dan tiada apa yang ingin dibanggakan kepada mencetuskan minda yang positif di kalangan belia. Program belia dirancang untuk ahli-ahlinya semata-mata dan golongan belia yang lain tidak dijemput kerana program mereka langsung tidak menarik minat para belia.

Banyak program belia yang dianjurkan seperti 'syok sendiri' yang hanya mendidik golongan yang telah sedar tetapi golongan yang kurang sedar tidak dijemput.

Kegiatan rempit telah mencetuskan kegelisahan di negara ini kerana ia dikaitkan dengan jenayah dan pergaulan bebas. Dalam kegiatan belia di negara ini, MBM dilihat tidak lagi mewakili belia dan hanya mencari aktiviti berbaur politik demi menjaga periuk nasi masing-masing.

Pemimpin belia tidak pandai berjiwa belia sebaliknya apabila mereka telah mempunyai jawatan sudah mula mewujudkan perbezaan kerana menjaga imej.

Operasi memberkas mat rempit di Dataran Merdeka bukan hanya membuktikan belia hilang pedoman tetapi membuka pekung di dada program anjuran MBM tidak lagi relevan. MBM bukan lagi simbol kemegahan kepada suara belia sebaliknya telah menjadi medan untuk menonjolkan pemimpin belia semata-mata.

Pemimpin belia tidak boleh hanya sembang di kedai Starbuck sebaliknya bercampur gaul di mana-mana sahaja tempat golongan belia berkumpul. Pendorong utama yang menjadi nafas kepada memperkasakan golongan belia adalah dengan cara sentiasa berjumpa dengan golongan belia.

Ia bukan dengan cara menganjurkan program-program seperti konvensyen di hotel mewah dan menjemput cendekiawan tersohor.

Kadangkala cendekiawan bukan memahami masalah belia sebaliknya berdasarkan kajian dan pengumpulan data dan tidak mencerminkan masalah sebenar.

Pihak MBM perlu bekerjasama dengan pihak PDRM untuk turun padang bersama mendidik golongan muda. Sikap malas turun padang dan melepaskan usaha membanteras masalah sosial kepada pihak berkuasa tidak akan membantu golongan belia.

MBM sepatutnya membuka kaunter dan mengambil biodata golongan rempit untuk menjalankan aktiviti pada masa akan datang.

Masalah belia bukan soal sambil lewa dan remeh sebaliknya merupakan masalah rakyat kerana mereka adalah generasi untuk masa depan. Siapakah akan merubah nasib golongan belia sekiranya MBM tidak mampu menjadi pertubuhan yang prihatin terhadap belia?
Cari punca asas masalah mat rempit

PELBAGAI pihak telah menyuarakan kebimbangan dan kerisauan mereka mengenai isu mat rempit, peragut, perompak dan pelbagai aktiviti jenayah yang melibatkan remaja termasuk yang terjerumus ke dalam kancah perlumbaan haram.

Boleh dikatakan saban hari terdapat berita yang melaporkan orang awam menjadi mangsa kepada golongan penjenayah termasuk mat rempit.

Terdapat beberapa individu yang telah menulis kepada media menyatakan kemarahan mereka mengenai perkara tersebut, terutamanya mereka yang pernah menjadi mangsa kepada golongan remaja yang ganas tersebut.

Sungguhpun pihak polis telah meningkatkan operasi 'berbahaya' terhadap mat rempit - dengan beberapa anggotanya mendapat cedera - tetapi badan penguat kuasa ini dilihat belum lagi dapat menghentikan atau menghapuskan kegiatan tersebut.

Kebanyakan mat rempit adalah daripada kalangan remaja yang berumur di antara 15 ke 19 tahun. Soalan yang timbul ialah apakah yang terjadi terhadap bimbingan ibu bapa kepada remaja tersebut?

Kerajaan, terutamanya pihak Kabinet perlu mengambil langkah-langkah berpatutan dan berkesan untuk menangani dan menghentikan kegiatan negatif ini.

Pada pandangan saya, kita perlu mencari punca asas kepada masalah mat rempit ini. Adakah kerana mereka berasal daripada keluarga yang bermasalah dan tidak mendapat bimbingan daripada ibu bapa?

Atau mereka tidak ada tempat yang sesuai untuk beriadah daripada tekanan atau untuk melampiaskan tenaga mereka? Sekiranya benar, pihak kerajaan perlu menyediakan lebih banyak kemudahan sukan atau rekreasi untuk kegunaan remaja dan anak-anak muda kita.

Kita memerlukan lebih banyak padang bola, gelanggang badminton dan bola keranjang, kemudahan sukan yang termampu oleh golongan remaja. Di bandar dan pekan kita perlu ada lebih banyak kemudahan bersukan dan beriadah.

Dalam hal ini Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan, dan juga semua kerajaan negeri perlu memastikan pihak berkuasa tempatan menyediakan kemudahan bersukan dan rekreasi yang mencukupi di bandar, pekan dan daerah.

Tujuannya untuk membantu membangunkan golongan remaja yang sihat tubuh badan dan mentalnya dan supaya mereka tidak menjadi mat rempit atau melakukan aktiviti yang negatif.

Kerajaan juga perlu menyemak semula semua peruntukan undang-undang yang relevan untuk memperkuatkan penguatkuasaan undang-undang dan membendung gejala mat rempit dan perlumbaan haram.

Di antara cadangan lain yang patut dipertimbangkan termasuklah mengklasifikasikan mat rempit yang melakukan kesalahan berulang sebagai 'remaja bermasalah' yang kemudiannya dihantar ke sekolah pemulihan akhlak seperti Sekolah Henry Gurney, di mana mereka akan diberikan kaunseling dan latihan kemahiran.

Kepada ibu bapa yang gagal melaksanakan tanggungjawab untuk mendidik anak-anak yang masih di bawah jagaan mereka, mungkin terdapat alasan yang munasabah untuk mengenakan bon jaminan kepada ibu bapa tersebut terhadap perilaku anak-anak mereka.

TAN SRI LEE LAM THYE

Naib Pengerusi Yayasan Pencegahan

Jenayah Malaysia (MCPF)
Persengketaan kuasa di Perak, jangkitan H1N1

LAPORAN nanyang.com pada 5 Mei 2009 yang bertajuk Persengketaan Kuasa Pemerintahan Negeri Perak menyiarkan berita Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak, V. Sivakumar mempersembahkan surat kepada Sultan Perak untuk merayu ditangguhkan Sidang DUN yang dijadual pada 7 Mei 2009.

Pengerusi DAP Negeri Perak, Ngeh Koo Han pula mencadangkan sidang itu jangan menukar Speaker DUN dahulu tetapi tangguhkan sidang DUN ke bulan Jun dengan alasan demi meredakan ketegangan politik Perak sekarang.

Nanyang.com juga menyiarkan perjumpaan pemimpin pakatan pembangkang dengan pihak polis, dan menafikan gabungan parti itu akan mengadakan perhimpunan besar.

Berkaitan dengan perkara tersebut ChinaPress dotCom. pada 4 Mei 2009 petang menyiarkan berita bertajuk Pakatan rakyat bertemu Ketua Polis Perak nafikan rancangan perhimpunan besar.

Satu perjumpaan antara pihak polis dengan wakil-wakil dan Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) daripada parti Pas, Parti Keadilan Rakyat dan Barisan Nasional telah diadakan di Ibu Pejabat Kontinjen Perak.

Lima orang pemimpin pakatan pembangkang tidak termasuk DAP hadir dalam pertemuan khas dengan Ketua Polis Perak, Datuk Zulkefli Abdullah.

Ketua Penerangan Pas, Mahfuz Omar yang ditemu ramah akhbar China Press menjelaskan mereka telah menerima surat daripada polis bertarikh 30 April 2009 yang meminta mereka menghadiri pertemuan khas Ketua Polis Perak dengan ADUN dan wakil parti politik.

Beliau berkata, Ketua Polis Perak dalam pertemuan itu meminta mereka memberi kerjasama dan menasihati mereka jangan mengadakan perhimpunan besar kerana Sultan Perak akan berangkat ke Bangunan Kerajaan Negeri bagi merasmikan sidang DUN.

Selain itu, pihak polis turut menawarkan perlindungan andainya ADUN daripada pakatan pembangkang berasa keselamatan mereka terancam.

Bagaimanapun, mereka semua menafikan ada rancangan mengadakan perhimpunan raksasa.

Malaysia masih tiada kes jangkitan H1N1

Pada 4 Januari 2009 di halaman muka hadapan Guang Ming Daily dengan tajuk beritanya, Malaysia masih tiada kes jangkitan H1N1 melaporkan Menteri Kesihatan, Datuk Liow Tiong Lai menyeru rakyat jangan bimbang dan menegaskan Malaysia selamat daripada kes jangkitan H1N1 atau penyakit yang dikenali influenza jenis A.

Jika berlaku kes jangkitan yang disyaki sah, pihak kerajaan tidak akan berlengah-lengah melaporkan terus kepada Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).

Tiong Lai menerangkan, pada masa ini 16 negara diisytihar berlaku kes jangkitan itu dan kerajaan Malaysia telah mengambil langkah pencegahan menjauhi jangkitan penyakit itu.

Dalam berita nanyang.com tajuknya, Menteri Pertanian: hanya 19 pusat khinzir melaporkan kerajaan mula melakukan pemeriksaan pencegahan jangkitan H1N1 terhadap 775 buah pusat ternakan khinzir di seluruh negara.

Jabatan Haiwan yang diberi tanggungjawab menjalankan pemeriksaan itu telah memeriksa sebanyak 205 pusat setakat ini.

Sebanyak 19 buah pusat ternakan khinzir di kawasan sekitar negeri Selangor dan Melaka hanya dijangkiti penyakit selesema biasa.

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Noh Omar berkata, khinzir juga sekali-sekala boleh terkena selesema, tetapi pihak kerajaan tetap mengambil tindakan mengatasinya.

Bagaimanapun khinzir yang merupakan sasaran pemeriksaan, hidungnya akan diperiksa dan darahnya juga diambil untuk diuji. Beliau menambah lagi, dalam menangani kes jangkitan H1N1 ini, pihak kerajaan menganggar kos tidak kurang RM1 juta untuk membiayai gaji petugas perubatan secara kontrak dan sewa pusat-pusat pemeriksaan swasta.

Kelolaan HAFIZAH MOHD. YUSOF
Usah sampai Bumiputera jadi mangsa liberalisasi
Oleh Mohd Ayop Abd Razid
ayob_60@yahoo.com


MASIH ramai peniaga Bumiputera yang memerlukan bimbingan dan
pemantauan daripada kerajaan supaya mereka dapat membina perniagaan
yang teguh dan berdaya saing.


Sistem ekonomi terbuka jika tidak diurus dengan baik mewujudkan jurang ekonomi, pendapatan lebih lebar

EKONOMI negara tidak boleh lagi bergantung sepenuhnya kepada sektor pembuatan berorientasikan eksport. Justeru, untuk cabaran jangka panjang, kerajaan mula melakukan transformasi ke arah pembangunan ekonomi berteraskan kreativiti dan inovasi. Di bawah model baru ekonomi ini, kerajaan akan membangunkan sektor perkhidmatan menjadi peneraju pertumbuhan dan pembentukan kekayaan baru masa depan negara. Pada masa sama, kerajaan akan terus menggalakkan sektor pembuatan bergerak ke rantaian nilai lebih tinggi.

Mengenai pemikiran kreatif dan inovatif, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak ketika melancarkan kenderaan pelbagai guna (MPV) Proton Exora baru-baru ini menyebut: "Kita mesti berani keluar daripada kotak pemikiran konvensional. Bagi menangani krisis, kita tidak sesekali mampu bersifat dogmatik dan menolak secara awal sebarang opsyen. Semua opsyen mesti dipertimbangkan demi kepentingan negara". Justeru, syarikat swasta, syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dan pengusaha perusahaan kecil sederhana (PKS) perlu menjadi pengeluar yang kompetitif bagi memastikan kelangsungan produk mereka kekal dalam pasaran.

Mereka harus menjadi peserta dan pemain aktif yang kreatif dan inovatif dalam pasaran tempatan dan global. Kejayaan Proton dalam mengeluarkan Exora dengan menggunakan hampir 90 peratus komponen dan alat ganti tempatan serta dihasilkan sepenuhnya rakyat tempatan baik daripada konsep, reka bentuk hingga kepada sistem kejuruteraan dan pengeluarannya harus dijadikan contoh kepada syarikat pengeluar barangan tempatan.

Satu lagi transformasi utama dilakukan kerajaan ialah melaksanakan proses liberalisasi kepada 27 subsektor perkhidmatan dan kewangan untuk tujuan meningkatkan kemasukan pelaburan asing. Tindakan kerajaan meliberalisasikan sektor terbabit memang kena pada masanya. Dalam keadaan ekonomi global yang tidak menentu, negara turut berdepan persaingan dari negara serantau yang kebanyakannya sudah melaksanakan dasar liberalisasi ekonomi.

Justeru, adakah kita mahu terus berada di takuk lama atau turut serta dalam persaingan itu? Jika kita mahu terus menarik pelaburan asing langsung (FDI) dan menjadi pemain utama dalam sektor tertentu, maka kita tiada pilihan lain kecuali turut serta dalam persaingan. Negara perlu mempertingkatkan promosi perdagangan dan menarik masuk FDI.

Tindakan kerajaan meliberalisasikan sektor perkhidmatan dan sektor kewangan mampu membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana pelbagai peluang pekerjaan. Liberalisasi sektor kewangan negara dilihat mampu menjadikan sektor itu lebih berdaya saing sama ada dalam sektor kewangan konvensional mahu pun sektor perbankan Islam. Pastinya pemberian dua lesen perbankan Islam kepada pelabur asing mampu menjadikan sistem muamalah berasaskan syariah berkembang dan membudaya di negara kita.

Pembangunan sistem kewangan Islam dan sistem takaful juga akan menjadi faktor penarik kepada pelabur asing dari Asia Barat kerana mereka lebih mesra dengan sistem perbankan dan takaful Islam. Kemampuan dan prestasi Bank Negara Malaysia (BNM) mengawal selia sistem kewangan negara memang tidak dapat diragukan. Penguasaan 70 peratus bank-bank tempatan ke atas sistem kewangan domestik membuktikan keupayaan bank pusat itu mengawasi dan mengurus sistem kewangan negara dengan cekap. Perbankan domestik memiliki modal kukuh dengan nisbah modal wajaran risiko (RWCR) pada 12.5 peratus dan purata saiz aset RM91.6 bilion.

Ini sekali gus meyakinkan kita bahawa bank tempatan mampu bersaingan dengan pelabur asing dalam sektor kewangan. Sejauh mana liberalisasi akan membawa kemakmuran kepada ekonomi negara adalah sesuatu yang perlu dipantau dari masa ke semasa. Unit Perancangan Ekonomi, BNM dan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri harus membina mekanisme bersama dalam memantau kesan liberalisasi terhadap sektor perkhidmatan dan kewangan terbabit. Perlu diingat, dalam skala global, liberalisasi ekonomi lebih banyak memberi keuntungan kepada kapitalis Barat melalui pelbagai perjanjian perdagangan bebas.

Bagaimanapun, pada satu pihak lagi sering dibelenggu ketidakadilan yang akhirnya menyebabkan pengagihan ekonomi di kalangan rakyatnya menjadi isu. Liberalisasi ekonomi yang tidak diurus dengan baik boleh melebarkan lagi jurang pendapatan antara kaya dan miskin. Ia juga boleh menyebabkan wujud segelintir ahli korporat yang kaya semakin bertambah kaya. Selain itu, isu berkaitan dengan gaji dan kebajikan pekerja tempatan juga perlu diberi perhatian supaya mereka menerima upah yang sewajarnya hasil dari keuntungan yang dinikmati majikan.

Dalam konteks negara kita, perbezaan jurang pendapatan yang ketara antara kaum boleh menjadi kekangan terhadap usaha menyatupadukan rakyat di bawah konsep '1Malaysia'. Justeru, kita berharap liberalisasi ekonomi yang kini dijadikan polisi negara jangan sampai menyebabkan 'kera di hutan disusukan, anak di rumah mati kelaparan'. Masih ramai usahawan Bumiputera yang tidak mampu bersaing berasaskan meteriokrasi. Walaupun hari ini semangat kita meluap-luap dengan konsep '1Malaysia', jangan kita lupa hak Bumiputera berasaskan Perlembagaan dan akar umbi sejarah bangsa Melayu itu sendiri.

Apa pun kita yakin kerajaan mempunyai kebijaksanaan dalam hal ini. Kerajaan mempunyai cara tersendiri dalam melaksanakan dasar liberalisasi. Walaupun kerajaan mensasarkan peningkatan sumbangan sektor perkhidmatan sehingga 70 peratus kepada pelabur asing, namun segmen yang mempunyai kepentingan negara seperti lapangan terbang dan pelabuhan akan terus dilindungi.

Kerajaan juga memberi jaminan bahawa liberalisasi terbabit tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan serta menjejaskan usahawan Bumiputera. Dasar 30 peratus pemilikan Bumiputera akan terus dipertahankan. Untuk itu, kerajaan menetapkan dua pendekatan ke arah meningkatkan penyertaan Bumiputera.

Pertama, bagi menjana pertumbuhan, kerajaan menggalakkan golongan terbabit menyalurkan dana pelaburan mereka melalui saham-saham amanah yang diurus secara profesional. Kedua, kerajaan akan menggunakan pendekatan memberi galakan khususnya melalui kewujudan komuniti industri komersial Bumiputera dengan menumpukan sekurang-kurangnya pada 13 kluster utama. Kerajaan akan memberi tumpuan kepada Bumiputera untuk menjayakan perniagaan, bukan saja dari segi pemilikan tetapi pelaksanaan pengurusannya dan sokongan pengembangan perniagaan seperti dalam sektor automotif dan dalam sektor minyak dan gas.

Akhirnya, kita berharap lapan agensi di bawah Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (MeCD) yang dibubarkan dan diserapkan ke beberapa kementerian akan benar-benar dapat membantu menjayakan pembentukan masyarakat industri Bumiputera yang teguh dan berdaya saing. Peranan mereka harus terus dipantau oleh kerajaan.

Penulis adalah Ketua Unit Komunikasi Media di Jabatan Hal Ehwal Khas, Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan.
Minda Pengarang: Penangguhan kata putus PPSMI untuk kebaikan bersama


KABINET yang kurang berpuas hati dengan hasil laporan Persidangan Meja Bulat Dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris (PPSMI), sekali gus menolak cadangan yang dikemukakan Kementerian Pelajaran baru-baru ini seperti diumumkan Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin semalam, tentu mengundang persoalan baru berkaitan masa depan dasar berkenaan. Isu PPSMI mendapat perhatian banyak pihak, bukan saja ibu bapa dan ahli akademik, malah pelbagai pertubuhan bukan kerajaan (NGO), sama ada mereka yang menyokong atau membantah pelaksanaan dasar itu. Mereka menunggu dengan penuh minat kerana ingin mengetahui apakah langkah bakal diputuskan Kementerian Pelajaran selepas Muhyiddin, yang juga Timbalan Perdana Menteri, mengambil alih portfolio itu, yang sebelum ini diterajui Datuk Seri Hishammuddin Hussein. Harapan mereka untuk melihat satu keputusan muktamad mengenainya dibuat dalam waktu terdekat masih belum menjadi kenyataan. Kita bersetuju dengan pandangan Muhyiddin yang tidak mahu tergesa-gesa membuat keputusan berhubung pelaksanaan dasar itu kerana apa juga keputusan yang dibuat harus mengambil kira semua sudut kerana ia bakal menentukan masa depan pelajar serta modal insan yang akan dilahirkan. Bagaimanapun, keputusan Muhyiddin yang membawa kepada penangguhan dasar PPSMI, kita harap tidak akan membuka ruang kepada pihak tertentu meneruskan polemik mengenainya sehingga mencetuskan satu lagi episod hitam dalam pendidikan dengan mengheret isu itu ke demonstrasi jalanan. Ada yang melihat pengumuman Muhyiddin agak bertentangan dengan janji serta jaminan Hishammuddin sebelum ini, bahawa sebarang keputusan mengenainya bergantung kepada input yang diperoleh daripada persidangan meja bulat membabitkan wakil pelbagai pihak, termasuk ahli akademik tempatan, yang pernah menjalankan kajian mengenai kesan pelaksanaan dasar PPSMI.

Pengumuman Muhyiddin itu juga sekali gus menolak hasil persidangan meja bulat lima sesi yang menggariskan tujuh cadangan untuk dipertimbangkan Kementerian Pelajaran serta kelulusan Kabinet sebelum ini. Mungkin ada pihak yang kecewa dengan keputusan Kabinet itu kerana banyak masa dihabiskan dengan mengadakan perbincangan demi perbincangan, termasuk kajian yang dijalankan ahli akademik. Bagaimanapun, kita berharap mereka yang terbabit, sama ada dalam menjalankan kajian, perbincangan mahu pun persidangan meja bulat supaya menerimanya dengan hati terbuka. Kita yakin keputusan Kabinet tidak bermakna cadangan yang dicapai sebelum ini tidak bernas atau relevan, tetapi seperti yang dikatakan Muhyiddin ia tidak memberi gambaran menyeluruh prestasi sebenar pelajar untuk dijadikan penanda aras tepat menentukan dasar PPSMI, sama ada boleh diteruskan, dihentikan atau diubah suai. Sebab itulah Kabinet mengarahkan Kementerian Pelajaran menjalankan satu kajian semula yang lebih menyeluruh bagi menyokong segala saranan yang dicapai dalam persidangan meja bulat sebelum ini. Kita harus memberi sedikit waktu kepada Muhyiddin kerana beliau baru mengambil alih kementerian berkenaan agar satu keputusan tepat dapat dibuat. Biarlah dasar yang bakal dilaksanakan itu tidak menjejaskan masa depan mana-mana golongan pelajar, lebih-lebih lagi di pedalaman dan luar bandar, sebaliknya ia benar-benar mampu melahirkan modal insan berkualiti yang bertaraf dunia seperti dihasratkan kerajaan.
Analisis: Adun Perak perlu hormati sidang DUN, jangan emosi
Oleh Ridzuan Yop
ridzyob@bharian.com.my

AKHIRNYA Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak ditetapkan esok dan dijangka berlangsung selama lima hari sehingga 13 Mei ini, selepas tercetus pelbagai kontroversi politik berikutan peralihan kuasa yang berlaku awal Februari lalu.

Jika sebelum ini pihak Barisan Nasional (BN) dan pakatan pembangkang hanya bertemu di gelanggang media dan mahkamah, sidang DUN ini buat kali pertama mereka bersemuka. Pakatan pembangkang membentuk kerajaan negeri selepas memperoleh majoriti mudah 31 kerusi pada Pilihan Raya Umum Mac tahun lalu, tetapi hanya sempat memerintah 11 bulan sebelum BN kembali menguasai kerajaan negeri dengan majoriti sama berikutan tiga bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) pakatan pembangkang mengisytiharkan diri sebagai Adun bebas dan menyokong BN.

BN dan pakatan pembangkang tentunya amat sedar sebenarnya mereka sama-sama merasai betapa pahit dan sengsaranya apabila kehilangan kuasa – gagal menguasai kerajaan negeri bermakna mereka juga kehilangan segala keistimewaan.

Persoalannya sekarang adakah sidang DUN Perak kali ini mampu merungkai sepenuhnya segala permasalahan dan kemelut politik Perak yang dihadapi ketika ini serta meredakan ketegangan politik yang berlaku?

Timbul juga kebimbangan di kalangan banyak pihak, sidang DUN Perak kali ini bakal menjadi 'medan perang' kedua-dua pihak, terutama pakatan pembangkang bagi meluahkan segala perasaan tidak puas hati mereka berhubung isu peralihan kuasa.

Jika itu berlaku, sudah pasti sidang DUN Perak akan menjadi gelanggang 'maki hamun' yang akan menjejaskan kewibawaan dewan itu sendiri yang sepatutnya menjadi tempat untuk berkhidmat kepada rakyat dan bukan tempat bagi memenuhi kepentingan kumpulan atau individu tertentu.

Yang jelas kedua-dua pihak sudah menyusun strategi masing-masing bagaimana untuk berhadapan dengan situasi sebenar pada persidangan DUN kali ini yang pastinya sama sekali berbeza daripada sidang DUN yang pernah mereka lalui sebelum ini.

Bagi BN, tentunya sukar apabila mereka yang mempunyai majoriti dalam dewan, tetapi ketika yang sama mempunyai Speaker mewakili pembangkang yang tidak langsung memihak kepada mereka.

Apapun, keadaan ini berlaku kerana pakatan pembangkang sehingga ini masih tidak dapat menerima hakikat yang mereka kehilangan majoriti di dewan dan Sultan Perak, Sultan Azlan Shah, sudah memperkenankan BN yang diketuai Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir sebagai Menteri Besar untuk menerajui negeri.

Sehingga ini, pakatan pembangkang masih mempertikaikan kesahihan sidang DUN Perak dan tidak mahu ia diadakan walaupun ia sudah mendapat perkenan Sultan Azlan Shah.

Bagi pakatan pembangkang, jika mereka berjaya melengahkan persidangan yang sepatutnya diadakan dalam tempoh enam bulan sejak November tahun lalu, bermakna mereka boleh membubarkan DUN kerana kegagalan bersidang dalam tempoh itu untuk membolehkan pilihan raya negeri diadakan.

Oleh itu, pelbagai usaha dilakukan oleh pakatan pembangkang, terkini Speaker, V Sivakumar memohon kepada Sultan Perak supaya sidang DUN Perak ditangguhkan dengan alasan kedudukan Dr Zambry sebagai Menteri Besar masih dalam proses perbicaraan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Selain itu, Sivakumar turut melahirkan kebimbangan akan berlaku perselisihan dan pertelingkahan yang sukar dikawal pada hari itu kerana kedua-dua pihak akan bertikam lidah kerana mempertahankan pendirian masing-masing.

Apapun, pakatan pembangkang tidak sewajarnya mempertikaikan kuasa Sultan Perak yang sudah memperkenankan bahawa sidang DUN Perak akan berlangsung pada tarikh ditetapkan.

Bekas Menteri Besar, Datuk Seri Tajol Rosli Ghazali, berkata pakatan pembangkang mungkin tidak sedar bahawa agenda pertama setiap kali DUN bersidang setiap tahun adalah untuk membahaskan titah ucapan Sultan Perak.

Beliau berkata, perasmian sidang DUN oleh Sultan Perak adalah penting kerana selain mendapat perkenan Tuanku, ia juga bagi membolehkan setiap Adun mengambil bahagian membahaskan titah ucapan baginda pada hari berikutnya.

"Oleh itu, sidang DUN yang diadakan di bawah pokok pada 3 Mac lalu adalah tidak sah kerana tidak mendapat perkenan Sultan Perak, manakala sidang pada 7 Mei ini sudah disahkan akan dirasmikan oleh Sultan Perak.

"Jika Tuanku Sultan Perak tidak dimaklumkan bahawa sidang DUN akan diadakan seperti yang berlaku di bawah pokok itu, bermakna ia adalah tidak sah," katanya.

Tajol Rosli berkata, sidang DUN yang diadakan selepas mendapat perkenan Sultan Perak adalah prosedur betul dan wajar dipatuhi oleh semua Adun bagi memastikan persidangan yang diadakan berjalan dengan baik tanpa sebarang kekecohan.

Katanya, desakan pakatan pembangkang di Perak yang mahu DUN Perak dibubarkan bagi membolehkan pilihan raya semula diadakan juga tidak berasas kerana mereka tidak lagi mewakili majoriti dalam dewan.

Beliau berkata, ketika ini BN mempunyai majoriti 31 Adun dengan masing-masing 28 Adun BN dan tiga Adun Bebas yang menyokong BN.

Katanya, adalah tidak kena bagi pakatan pembangkang yang tidak mempunyai majoriti tetapi mahu mendapat perkenan Sultan Perak bagi membubarkan DUN untuk diadakan pilihan raya semula.

"Mereka (pakatan pembangkang) kena faham bahawa pilihan raya semula hanya boleh dipohon oleh Menteri Besar yang mempunyai kerusi majoriti dalam dewan kepada Tuanku Sultan Perak.

"Bukan sewenang-wenangnya Tuanku boleh mengarahkan diadakan pilihan raya, kerana ia hanya atas permohonan Menteri Besar yang mewakili majoriti dan terpulang kepada Sultan Perak untuk perkenan atau sebaliknya," katanya.

Sehubungan itu, Tajol Rosli mempersoalkan kenapa ketika pakatan pembangkang yang mempunyai majoriti 31 kerusi selepas pilihan raya umum lalu tidak memohon untuk membubarkan DUN bagi diadakan pilihan raya semula, sebaliknya hanya mahu berbuat demikian selepas kehilangan majoriti.

"Saya sendiri ada memohon agar diadakan pilihan raya semula selepas pilihan raya umum lalu, tetapi BN akur bahawa kita tidak lagi mempunyai majoriti dalam dewan ketika itu," katanya.

Apapun, sidang DUN Perak, Khamis ini perlu berjalan lancar dan semua pihak perlu memastikan ia berlangsung tanpa sebarang kekecohan dengan mengikut peraturan yang ada, jika mereka melakukan sesuatu yang tidak menyenangkan tindak tanduk mereka akan dinilai oleh rakyat.

Penulis ialah Ketua Biro Berita Harian Perak.