Memartabat BM, memantap BI
TEKS kenyataan akhbar Timbalan Perdana Menteri yang juga MenteriPelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengenai dasar memartabatkan bahasaMelayu, memantapkan bahasa Inggeris dan tawaran baru sistem pendidikanMalaysia di Putrajaya, semalam.

Keputusan wajar demi masa depan anak bangsa
KEPUTUSAN bahasa yang digunakan untuk mengajar mata pelajaran Sains dan Matematik telah dimuktamadkan.


Mengekal perdamaian Aceh
Bendera calon Presiden, Susilo Bambang Yudhoyono dan pasangannya, Prof.Dr. Boediono begitu banyak berkibaran di Aceh ketika penulismenjejakkan kaki kali kedua di bumi Serambi Mekah itu, baru-baru ini.

BISIK-BISIK
AWANGlega apabila isu Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik(PPSMI) ditangani dengan bijaksana, membolehkan usaha berkesan untukmemartabatkan bahasa Melayu tanpa mengetepikan kepentingan bahasaInggeris.

Merapatkan perbezaan di Manek Urai
WANMusa Wan Hussin yang mencecah usia hampir 60 tahun cukup seronok diajakberbual tentang musim pilihan raya yang muncul lagi di Manek Urai,khususnya di kampungnya - Chuchoh Puteri A.

Kegelisahan umat Islam etnik Uighur di China
KEGANASANpihak berkuasa China ke atas masyarakat Islam etnik Uighur di Urumchi,ibu negeri Xinjiang seolah-olah tidak menggambarkan hubungan Chinadengan sejarah dan negara-negara Islam.

Mengambil alih lebuh raya bukan penyelesaian
KEPUTUSAN Unit Perancangan Ekonomi (EPU) mengenai kajian kewangan semuasyarikat konsesi lebuh raya bertol di negara ini bagi kajianpenstrukturan semula sektor itu dijadualkan siap akhir Julai ini danseterusnya dibentangkan kepada Kabinet.

Rakyat sengsara bila pemerintah tidak adil
BENAR, bukannya senang menjadi pemimpin. Buktinya, banyak isu rakyatyang perlu mendapat perhatian pemimpin gagal diselesaikan oleh pihakyang digelar pemimpin untuk rakyat. Menuding jari kepada pihak lain danmengharapkan pihak lain untuk menyelesaikan isu-isu yang timbul adalahsatu perbuatan yang tidak dapat diterima oleh rakyat.

SEHARI SEBUAH BUKU
BUKU ini mengupas mengenai konsep, teori dan pendekatan dalampembentukan sesebuah organisasi yang berkualiti serta berintegriti.Perbincangannya menyentuh tentang amalan berintegriti dalam pengurusanorganisasi termasuk dari sudut etika dan nilai yang boleh diamalkan.





Pemansuhan PPSMI kembalikan kebudayaan Melayu
RAMAIanak Melayu, Cina dan India berjaya dalam hidup, walaupun sebelum inimereka mendapat pendidikan dengan pengantar bahasa Melayu, termasukbagi subjek Sains dan Matematik. Bagi mereka, asalkan ada minat dankesungguhan, tiada masalah untuk memahirkan diri menggunakan bahasaantarabangsa itu.

Minda Pengarang: Penggunaan bahasa mudah difahami bantu proses pembelajaran
PERANCIS,Jepun dan China antara negara yang begitu bangga dengan bahasakebangsaan masing-masing. Ia menjadi prasyarat penting dalam apa jugaurusan yang membabitkan kepentingan negara sama ada dalam bidangperdagangan, perindustrian, bisnes, pendidikan sosial dan sebagainya,malah ia adalah bahasa komunikasi terpenting di negara-negaraberkenaan. Pelajar asing juga wajib mempelajari bahasa mereka jika mahumencari ilmu dalam sistem pendidikan negara berkenaan. Namun, merekatidak memandang ringan kepentingan bahasa lain, khasnya Inggeris keranasedar ia adalah bahasa komunikasi penting dunia dan bahasa ilmu. DiMalaysia, apabila Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik DalamBahasa Inggeris (PPSMI) mula dikuatkuasakan di sekolah pada sesi 2003,ia menimbulkan banyak reaksi. Matlamat kerajaan ialah untukmeningkatkan penguasaan bahasa asing itu dalam kedua-dua subjek pentingterbabit. Secara keseluruhannya, kajian mendapati bahasa Malaysia lebihrelevan dijadikan bahasa penghantar untuk kedua-dua mata pelajaranberkenaan. Banyak kelemahan, termasuk kekurangan guru yang mahirberbahasa Inggeris untuk menjayakan PPSMI yang memaksa ia dikajisemula. Selepas enam tahun, PPSMI gagal menunjukkan kejayaan, khasnyapencapaian murid dan pelajar di luar bandar.

100 hari pertama Najib membanggakan
SABTUini, 11 Julai 2009, genap 100 hari Datuk Seri Najib Razak menerajuikemudi negara yang sudah berusia kurang sebulan daripada 52 tahun
Pemansuhan PPSMI kembalikan kebudayaan Melayu

Oleh Jami'ah Shukri
jamia@bharian.com,my

Peredaran masa, usia pupuk minat serta kesungguhan pelajar dalam kuasai apa jua bahasa

RAMAI anak Melayu, Cina dan India berjaya dalam hidup, walaupun sebelum ini mereka mendapat pendidikan dengan pengantar bahasa Melayu, termasuk bagi subjek Sains dan Matematik. Bagi mereka, asalkan ada minat dan kesungguhan, tiada masalah untuk memahirkan diri menggunakan bahasa antarabangsa itu.

Oleh itu, mereka berpendapat peredaran masa dan usia akan menyebabkan pelajar itu sendiri semakin matang dalam penguasaan apa juga bahasa termasuk bahasa asing seperti Inggeris atau Perancis.

Terbukti ramai kalangan teknokrat, ahli akademik, usahawan, peguam, doktor dan banyak lagi yang berjaya dalam pendidikan serta kerjaya masing-masing meskipun bermula daripada pengajaran dan pembelajaran sepenuhnya dalam bahasa Malaysia pada peringkat awal persekolahan.

Apabila kerajaan mula melaksanakan dasar Pengajaran dan Pembelajaran Matematik dan Sains Dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) pada sesi persekolahan 2003, pelbagai reaksi timbul. Malah kajian demi kajian dilakukan, yang akhirnya lebih banyak menjurus kepada keperluan penggunaan bahasa Malaysia untuk mengajar dua subjek berkenaan.

Ada yang berpendapat biar sistem pendidikan memantapkan lagi pengajian subjek bahasa Inggeris itu sendiri dan subjek Sains dan Matematik kembali diajar dalam bahasa Malaysia. Berdasarkan hasil kajian, menggunakan bahasa yang mudah difahami adalah penting dalam proses menguasai sesuatu ilmu kerana kemahiran berfikir setiap pelajar bergantung kepada kefasihan serta kefahaman mereka dalam bahasa.

Keputusan Kabinet semalam untuk mengembalikan penggunaan bahasa Malaysia dalam proses pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik dilihat sebagai keputusan bijak serta berpandangan jauh, di samping penekanan terus diberi untuk memantapkan bahasa Inggeris.

Dengan itu juga, polemik mengenai PPSMI bagi sekolah kebangsaan dan menengah yang diperdebatkan sejak pelaksanaannya pada 2003, berakhir dengan keputusan jemaah menteri itu. Sesungguhnya keputusan itu dapat mengembalikan semula identiti bangsa, semangat patriotik dan kebudayaan Melayu sebagai bahasa ilmu serta memperkasakan modal insan pelajar.

Malah ia melegakan banyak pihak khususnya, pejuang bahasa Malaysia, ahli akademik, guru, dan ibu bapa yang percaya bahasa Malaysia mampu membentuk jati diri anak bangsa dan pada masa sama, bahasa Inggeris sebagai bahasa antarabangsa masih mampu dikuasai apabila tiba masanya.

Ramai cendekiawan dan pakar dalam pelbagai bidang di negara ini yang mendapat pendidikan aliran Melayu sejak daripada awal dan berada dalam persekitaran Melayu mampu menjadi insan cemerlang dalam bidang masing-masing serta menguasai bahasa Inggeris.

Seorang daripadanya ialah Prof Madya Fakulti Pengajian Pendidikan Universiti Putra Malaysia (UPM), Dr Mohd Sahandri Ghani Hamzah, yang berpendapat peredaran masa dan usia akan menyebabkan pelajar semakin matang dalam penguasaan apa juga bahasa, termasuk bahasa Inggeris.

Katanya, secara automatik mereka dapat menguasai bahasa Inggeris apabila mereka melanjutkan pelajaran ke peringkat lebih tinggi sama ada pada peringkat kolej atau universiti.

Beliau berkata, kekuatan dan kecemerlangan seseorang pelajar, khususnya pada peringkat sekolah rendah dan menengah dapat dicapai jika mereka belajar dalam bahasa ibunda.

Katanya, pembelajaran Matematik dan Sains dalam bahasa Malaysia sudah wujud kandungan yang kuat dan perjalanan pembelajaran boleh merentasi kurikulum itu sendiri yang akhirnya menjadikan murid mampu menguasai bahasa lain, termasuk Inggeris.

PPSMI dianggap gagal kerana ramai tidak memahami bahasa Inggeris dengan baik khususnya di luar bandar seperti kampung tradisional, Felda, Pulau dan Orang Asli serta murid di bandar yang tidak terdedah kepada bahasa Inggeris.

"Peringkat awal adalah masa untuk penerimaan, penguasaan dan kemahiran sesuatu bahasa. Jika pelajar tidak faham, ia akan menyebabkan mereka hilang minat untuk belajar.

"Kemahiran menguasai bahasa Inggeris sama ada menulis, membaca atau berkomunikasi masih dapat dicapai apabila pelajar meningkat usia dan tahap persekolahannya," katanya yang terdedah kepada aliran sekolah Melayu sejak awal persekolahan, tetapi masih dapat menguasai dengan baik bahasa Inggeris selepas memasuki universiti.

Sementara itu, Pegawai Penyelidikan dan Inovasi Kementerian Pengajian Tinggi, Saifuddin Kumar Abdullah mengakui pendedahan awal pendidikan di sekolah rendah dan menengah dalam aliran Melayu tidak akan menghalang seseorang untuk menguasai bahasa Inggeris dengan baik.

Katanya, minat, pendedahan dan persekitaran adalah faktor penting yang membolehkan seseorang itu menguasai sesuatu bahasa dengan baik, termasuk bahasa Inggeris.

"Saya yang menggunakan bahasa Tamil sebagai bahasa percakapan setiap hari serta belajar di aliran sekolah Melayu di Jitra, Kedah, sejak di sekolah rendah dan menengah, masih mampu bercakap bahasa Inggeris kerana ada minat untuk mendalami bahasa itu.

"Malah saya adalah pelajar pertama bukan Bumiputera yang mengambil Diploma Pengajian Melayu di Maktab Perguruan Kinta dan Pengajian Bimbingan dan Kaunseling di UPM dan hasilnya, saya menjadi pelajar cemerlang dalam kedua-dua kursus berkenaan.

"Walaupun keseluruhan pendidikan saya dalam aliran Melayu, saya juga mampu menjadi pelajar cemerlang dengan mendapat Kepujian Kelas Dua Atas ketika mengambil ijazah Pendidikan Bahasa Inggeris di Universiti Malaya (UM)," katanya.

Justeru, katanya, tiada alasan atau pertikaian perlu diperdebatkan kononnya pelaksanaan PPSMI dalam bahasa Inggeris akan meningkatkan kefahaman pelajar dalam bahasa itu.

Dalam konteks ini, Saifuddin berkata, kajian berkaitan PPSMI juga menunjukkan ramai pelajar yang gagal serta prestasi menurun dengan drastik apabila mereka terpaksa mengikuti PPSMI dalam bahasa Inggeris dan menunjukkan ia tidak sesuai dilaksanakan.

Sebenarnya, di situ adalah petunjuk Malaysia belum bersedia dan ramai masih tidak dapat menerima pelaksanaan itu.

"Masih banyak kelemahan perlu diperbaiki kerana ramai guru dan murid sendiri tidak mahir bahasa Inggeris.

"Jika ia terus dilaksanakan, pasti akan merugikan mereka. Sudah tiba masanya kita berhenti menuding jari menyalahi pihak lain berkaitan isu ini, sebaliknya perlu perbetulkan sebarang kelemahan supaya tidak semakin parah dalam melahirkan pelajar cemerlang," katanya.

Pakar Bedah Hospital Pakar Johor, Dr Mohamad Ismail Ali, yang dilahirkan sebagai anak Felda dan persekitaran Melayu dan bersekolah rendah dan menengah di aliran Cina iaitu di SJKC Chung Ching, Raub, Pahang pula, mendapati memang agak sukar dan janggal berbahasa Inggeris apabila dapat diterima masuk di Methodist Boys School, Kuala Lumpur.

Namun, katanya, persekitaran Methodist yang mengutamakan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar, akhirnya beliau dapat menguasai bahasa itu dengan baik dalam tempoh tiga bulan selepas membiasakan diri bercakap, membaca dan mengikut tuisyen dalam bahasa Inggeris.

"Saya fikir jika pada peringkat sekolah rendah dan menengah tidak mahir bahasa Inggeris, ia tidak bererti akan menyebabkan kita kecundang dan gagal dalam hidup. Ia akan dapat diperbaiki apabila mereka mengikuti pengajian lebih tinggi," katanya yang berasal dari Felda Mempaga 1, Bentong, Pahang yang kemudian melanjutkan pengajian dalam jurusan Perubatan di UM; Kepakaran Pembedahan di UM (Sarjana); Kepakaran Usus (Kolej School of Medical, London).
Minda Pengarang: Penggunaan bahasa mudah difahami bantu proses pembelajaran

PERANCIS, Jepun dan China antara negara yang begitu bangga dengan bahasa kebangsaan masing-masing. Ia menjadi prasyarat penting dalam apa juga urusan yang membabitkan kepentingan negara sama ada dalam bidang perdagangan, perindustrian, bisnes, pendidikan sosial dan sebagainya, malah ia adalah bahasa komunikasi terpenting di negara-negara berkenaan. Pelajar asing juga wajib mempelajari bahasa mereka jika mahu mencari ilmu dalam sistem pendidikan negara berkenaan. Namun, mereka tidak memandang ringan kepentingan bahasa lain, khasnya Inggeris kerana sedar ia adalah bahasa komunikasi penting dunia dan bahasa ilmu. Di Malaysia, apabila Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) mula dikuatkuasakan di sekolah pada sesi 2003, ia menimbulkan banyak reaksi. Matlamat kerajaan ialah untuk meningkatkan penguasaan bahasa asing itu dalam kedua-dua subjek penting terbabit. Secara keseluruhannya, kajian mendapati bahasa Malaysia lebih relevan dijadikan bahasa penghantar untuk kedua-dua mata pelajaran berkenaan. Banyak kelemahan, termasuk kekurangan guru yang mahir berbahasa Inggeris untuk menjayakan PPSMI yang memaksa ia dikaji semula. Selepas enam tahun, PPSMI gagal menunjukkan kejayaan, khasnya pencapaian murid dan pelajar di luar bandar.

Paling nyata, pelaksanaan PPSMI menjejaskan prestasi pelajar, terutama apabila mereka berada di Tingkatan Dua yang menjadi sampel kajian Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS 2007) oleh Sekolah Pendidikan Lynch, Boston College, Chestnut Hill, Massachusetts, Amerika Syarikat. Berdasarkan kajian 59 negara itu, menunjukkan skor purata pencapaian pelajar Malaysia dalam Matematik dan Sains merosot. Hakikatnya ialah menggunakan bahasa yang mudah difahami adalah penting dalam proses menguasai sesuatu ilmu kerana kemahiran kognitif (berfikir) setiap individu bergantung kepada kefasihan serta kefahaman mereka dalam bahasa. Oleh itu, kita mengalu-alukan keputusan Kabinet semalam untuk mengembalikan penggunaan bahasa Malaysia dalam proses pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik yang dilihat sebagai keputusan adil kepada semua, bukan saja murid luar bandar dan pedalaman, malah murid yang bahasa pertuturan mereka bukan bahasa Inggeris. Kita yakin kerajaan membuat keputusan drastik itu bukan semata-mata atas desakan pejuang bahasa, sebaliknya selepas meneliti secara terperinci hasil kajian dan pemantauan berhubung PPSMI, sama ada yang dilaksanakan Kementerian Pelajaran atau badan bebas sejak dasar itu diperkenalkan. Kita juga menyambut baik langkah kerajaan yang turut memutuskan pengajaran dan pembelajaran bahasa Inggeris pada semua peringkat persekolahan dimantapkan lagi. Ini bermakna instrumen serampang dua mata itu menepati matlamat memperkasakan sistem pendidikan negara, sekali gus memastikan kepentingan pelajar sentiasa diberi keutamaan melebihi desakan politik dan pihak tertentu.
100 hari pertama Najib membanggakan

Oleh Abdul Rahman sulaiman

SABTU ini, 11 Julai 2009, genap 100 hari Datuk Seri Najib Razak menerajui kemudi negara yang sudah berusia kurang sebulan daripada 52 tahun.

Najib, 55, anak sulung Perdana Menteri Kedua, Tun Abdul Razak Hussein, mengangkat sumpah jawatan sebagai Perdana Menteri keenam pada 3 April lalu, menggantikan Tun Abdullah Ahmad Badawi yang berundur selepas memimpin negara selama lima tahun.

Bagi Najib yang mengambil alih jawatan nombor satu negara dalam suasana yang cukup mencabar dengan krisis ekonomi global yang belum jelas penghujungnya dan ketika iklim politik negara masih belum reda ekoran Pilihan Raya Umum Ke-12 pada Mac tahun lalu, beliau dijangka memperingati detik bersejarah itu bersama rakyat dalam perhimpunan khas di ibu negara.

Kira-kira 1,500 orang daripada pelbagai lapisan masyarakat, keturunan dan peringkat umur dijangka akan bersama beliau dan anggota Kabinet serta pegawai tinggi kerajaan, pada acara itu yang bermula pada jam 10 pagi di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC).

Perdana Menteri dijadualkan berucap kepada khalayak tepat jam 11 pagi pada 11 Julai itu. Acara berkenaan akan disiarkan secara langsung oleh RTM. Beliau dijangka membuat beberapa pengumuman penting, di samping memperkukuhkan lagi azam dan iltizam yang sering beliau ulangi selama ini, iaitu untuk memenuhi sedaya mungkin setiap aspirasi dan kehendak rakyat.

Mesej dan isyarat yang rakyat tunjukkan melalui keputusan pilihan raya umum lalu yang memperlihatkan prestasi terburuk pernah dicapai parti pemerintah sejak merdeka diberi perhatian cukup serius bukan saja oleh Perdana Menteri secara peribadi, malah oleh seluruh anggota Kabinetnya yang beliau sendiri labelkan sebagai 'Kabinet Rakyat.'

Satu lagi petanda jelas mengenai kesungguhan beliau untuk menggerak dan memfokuskan seluruh tenaga rakyat dan kerajaan untuk memacu negara ke arah sebuah negara maju yang rakyatnya berpendapatan tinggi menjelang 2020 ialah pengenalan konsep '1Malaysia: Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan.'

Secara umumnya, konsep berkenaan akan dijadikan teras pentadbiran beliau dalam tempoh satu dekad menjelang matlamat yang dituju.

Oleh kerana tempoh yang masih tinggal menjelang tahun keramat itu terlalu suntuk dan cuma boleh diliputi oleh dua rancangan pembangunan lima tahun atau dari segi politiknya dua pilihan raya umum, beliau percaya matlamat yang hendak dicapai itu sukar dipenuhi jika budaya kerja yang diamalkan di negara ini kekal seperti cara sedia ada.

Oleh itu, Perdana Menteri mengusulkan agar setiap pihak cuba merombak minda masing-masing untuk tidak lagi berurusan seperti biasa. Di bawah pentadbiran beliau, tidak ada lagi amalan 'business as usual'.

Sebaliknya, apa yang ditekankan ialah setiap tindakan, keputusan, program, rancangan, projek atau dasar yang mahu dilaksanakan bukan saja oleh kerajaan atau agensinya, malah juga oleh rakyat biasa, perlu melalui penilaian kritikal dan inovatif.

Semua ini memerlukan gerakan besar-besaran yang fokus dan berterusan. Beliau menamakan gerakan itu sebagai 'Transformasi Nasional'. Ada pihak memandang sinis inisiatif ini dengan menganggap bahawa apa yang Perdana Menteri cuba buat akan hanya tinggal sebagai retorik kosong yang tidak akan membawa sebarang perubahan seperti yang pernah berlaku sebelum ini.

Mereka yang mendendangkan nada sinis ini sebenarnya tidak berlaku adil kepada beliau. Setiap pihak tidak harus mudah lupa bahawa tatkala mula-mula mengambil alih tugas dulu, Perdana Menteri cuma meminta rakyat memberikannya peluang membuktikan kemampuan dan kejujuran beliau.

Kini peluang untuk menilai sama ada kesempatan yang diberikan itu � walaupun dalam tempoh yang secara relatifnya singkat � sudah digunakan dengan baik atau sebaliknya sudah tiba.

Penilaian ini perlu dibuat secara objektif tanpa dipengaruhi fahaman politik, pengaruh etnik atau sebarang unsur luaran yang tidak ada kena mengena dengan beliau sama ada secara langsung atau tidak langsung.

Dalam hubung ini, Najib dan pasukannya perlu dilihat sebagai sebahagian daripada rakyat yang ditakdirkan Allah SWT sebagai pemimpin. Apa pun, pegawai bertugas dengan beliau mengakui bahawa pengalaman bertugas dengan Perdana Menteri sejak 100 lalu adalah satu pengalaman yang agak luar biasa.

Mereka tahu bahawa kuatnya beliau bekerja tanpa mengira masa dan kesihatan diri. Bak kata seorang pegawai kanan kerajaan yang terbabit dengan perancangan ekonomi, sejak pentadbiran baru sekarang mengambil alih, beliau tidak pernah 'senang duduk'. Satu demi satu tugasan terpaksa beliau selesaikan secara bertali arus.

Secara ketaranya, sejak 100 hari lalu, Perdana Menteri sudah memperkenalkan pendekatan 'walk about' atau tinjauan mesra untuk mengetahui denyut nadi rakyat, mengarahkan kajian menyeluruh untuk menangani isu kenaikan tol bagi mengurangkan beban rakyat, mengarahkan pengambilan langkah segera bagi mengatasi kesesakan lalu-lintas di Kuala Lumpur dan memperkenalkan Biasiswa Nasional khusus kepada pelajar paling cemerlang tanpa mengira kaum.

Dari segi ekonomi, beliau memperkenalkan model ekonomi baru yang kerangkanya sedang diperkemaskan untuk meningkatkan lagi pertumbuhan dan menjamin pengagihan kekayaan lebih adil tanpa meminggirkan mana-mana kaum.

Beliau juga sudah meliberalisasikan 27 sektor kecil perkhidmatan, melonggarkan sektor kewangan dan melonggarkan Garis Panduan Jawatankuasa Pelaburan Asing dalam usaha menarik lebih banyak pelaburan ke dalam negara ini.

Untuk menjaga kepentingan golongan Bumiputera dalam ekonomi, beliau menubuhkan syarikat modal teroka, Ekuiti Nasional Berhad (Ekuinas) sebagai entiti yang akan memberi bantuan kewangan dan modal untuk usahawan Bumiputera tulen yang benar-benar gigih untuk berniaga.

Dalam menangani krisis ekonomi yang sedang melanda negara sekarang, Perdana Menteri mengumumkan pakej rangsangan bernilai RM67 bilion, mempermudahkan pengeluaran lesen untuk peniaga kecil dan penjaja oleh pihak berkuasa tempatan (PBT), menubuhkan Majlis Perundingan Ekonomi Negara bagi merangka pelan jangka panjang ekonomi negara dan memperkenalkan Petunjuk Prestasi Utama (KPI) sebagai pengukur prestasi anggota pentadbiran dan penjawat awam.

Sebenarnya, senarai pencapaian Najib dalam tempoh 100 hari lalu terlalu panjang untuk dimuatkan dalam ruangan yang terhad ini. Ada di antaranya memerlukan masa lebih panjang untuk menimbulkan kesan sementara yang lain sudah mendatangkan hasil.

Namun apa yang lebih penting bukan senarai, tetapi kesungguhan dan kegigihan beliau untuk membela rakyat.

Satu hakikat yang beliau secara peribadi harus berbangga ialah hasil kajian terbaru Merdeka Centre yang menunjukkan bahawa penerimaan rakyat terhadap kepemimpinan beliau kini melonjak kepada 65 peratus daripada 42 peratus sebelum beliau mengangkat sumpah pada 3 April lalu.

Ini adalah peratus penerimaan yang paling memberangsangkan jika diambil kira hakikat bahawa beliau memulakan tugas dengan asas yang negatif akibat pelbagai isu legasi yang dihadapi ketika itu.

Setengah daripada isu-isu terbabit masih menghantui beliau dan perlu diselesaikan untuk bergerak ke hadapan.

Datuk Rahman Sulaiman ialah bekas Ketua Pengarang Bernama