Lampu sahkan not RM50 tulen

Wang kertas palsu bernilai RM50 dan RM100 dikesan kerap ‘berlegar’ di pasar malam. Bagaimanapun, kecanggihan teknologi dapat mengurangkan risiko itu.




KITA biasa melihat lampu-lampu putih atau lampu mentol oren digantung di premis-premis peniaga pasar, tetapi mengapa lampu itu perlu digantung di situ?

"Untuk mengesan ketulenan wang kertas." Inilah jawapan yang diberi peniaga kepada penulis ketika diajukan persoalan mengenai tujuan lampu atau mentol digantung dalam premis mereka.

Begitulah seriusnya usaha peniaga-peniaga bagi mengelak menerima wang palsu daripada pelanggan.

"Kita tidak pasang suka-suka lampu ini. Kami pasang sebab mudah untuk kami kesan duit palsu dalam kesibukan melayan pelanggan di sini.

"Paling-paling tidak, kami dapat nampak potret Yang di-Pertuan Agong pun cukup, terutama bagi wang kertas RM50 dan RM100," kata Mohd. Isa Chik, 32, seorang peniaga sayur di Pasar Chow Kit, Kuala Lumpur.

Sebagai seorang peniaga yang pernah mempunyai pengalaman ditipu pelanggan membayar menggunakan wang palsu tahun lalu, Isa akui berlaku kerugian pada jualannya.

"Bayangkanlah, dia bayar kita duit palsu yang kita tidak boleh guna untuk apa-apa. Sedangkan dia pula dapat wang baki dari wang yang tulen dan dapat barang pula," ujar Isa kesal dan kini mengamalkan sikap berhati-hati dengan setiap wang yang dihulur pelanggan.

Pengalaman sama turut dilalui oleh Ahmad Saliban, 59, atau lebih mesra disapa sebagai Wak seorang penjual daging lembu yang mempunyai 30 tahun pengalaman berniaga di pasar.

"Sekarang, kami lebih berhati-hati. Sepanjang saya berniaga, banyak kali tertipu dengan wang kertas palsu, terutama not RM50.

"Mereka ini sangat licik, datang dalam keadaan kelam-kabut, beli banyak-banyak dan pergi cepat-cepat hingga Wak sendiri susah nak cari semula kelibat dia," kata Wak sambil memberitahu kali terakhir menerima wang kertas palsu ialah kira-kira dua bulan lalu.

Lebih membingungkan Wak, rata-rata pelanggan yang dikesan membayar menggunakan wang palsu adalah kalangan remaja.

"Wak rasa macam ada sindiket, sebab itu mereka ini licik," kata Wak yang mengakui buntu untuk mencari penyelesaian masalah wang palsu itu.

Sukar dikesan

Bagi Pengerusi Persatuan Penjaja-Penjaja dan Peniaga-Peniaga Kecil Pudu, Kuala Lumpur, Jeff Tan, transaksi jual beli menggunakan wang palsu di pasar sukar untuk ditangani.

Kesukaran itu kerana jual beli berlaku pada waktu awal pagi sebelum hari cerah.

"Banyak aduan yang kami terima mengenai wang palsu RM50 khususnya. Boleh dianggarkan, dalam masa sehari dua atau tiga keping wang kertas palsu RM50 akan dikesan oleh peniaga sebelum membuat aduan kepada persatuan," ujarnya kesal.

Namun sebagai wakil kepada lebih 200 peniaga di Pasar Pudu, Tan tidak akan membiarkan dilema itu terus menghantui peniaga dan merosakkan perniagaan ahlinya, sebaliknya melaporkan kepada pihak berkuasa sebagai langkah berjaga-jaga.

Transformasi wang kertas

Mungkin wang kertas not RM50 biasa di mata, di tangan dan di dalam dompet kita. Namun berapa ramaikah dalam kalangan kita yang tahu bahawa wang kertas itu sebenarnya diperbuat daripada kapas?

Bunyi macam pelik, tapi itulah faktanya. Tetapi tahukah anda, ini juga merupakan faktor utama yang membezakan wang kertas tulen dengan yang palsu.




Justeru, jurucakap Bank Negara Malaysia (BNM) memberitahu, perubahan siri wang kertas negara ini berlaku sejak tahun 1967 hingga kini dengan purata masa perubahan di antara 12 ke 15 tahun.

"Perubahan wang kertas bergantung sepenuhnya kepada teknologi percetakan. Apabila ada teknologi terbaru yang boleh meningkatkan lagi ciri-ciri keselamatan pada wang kertas kita akan mula membuat perbincangan menukarnya.

"Perubahan itu juga meliputi reka bentuk, corak dan ciri keselamatan yang lebih baik berbanding edaran wang kertas sebelumnya," kata jurucakap BNM memulakan bicara ketika ditemui di Bank Negara Malaysia, Jalan Dato Onn baru-baru ini.

Sambil menunjukkan koleksi wang kertas RM50 siri pertama hingga keempat, jurucakap BNM menjelaskan, beberapa perubahan telah berlaku pada wang kertas RM50 negara kita.

Secara kasarnya, perubahan itu nampak jelas apabila ditunjukkan keempat-empat siri wang kertas not RM50 di depan mata.

Perubahan itu termasuklah dari segi tema, reka bentuk dan pertambahan ciri keselamatan pada setiap keping wang kertas itu sendiri.

"Perubahan bukan sahaja pada rekaannya tetapi setiap inci rekaan itu ada ciri keselamatannya.

"Benang keselamatan yang putus-putus itu namanya teknik stardus. Secara kasar kita nampak garisan benang itu putus tapi hanya dengan imbasan sinaran ultra sahaja ia dapat dibaca," ujarnya sambil menunjukkan koleksi wang kertas not RM50 siri pertama kepada wartawan Kosmo! baru-baru ini.

Di mata penulis sendiri, terlalu banyak perbezaan jika dilihat wang kertas dari edaran pertama BNM hingga edaran keempat ini.

Bagaimanapun, ada beberapa elemen pada wang kertas lama dikekalkan hingga pada wang kertas terbaru ini.

Nombor siri pada wang kertas lama mempunyai kedudukan melintang sebelum diubah kepada kedudukan melintang dan memanjang bermula dengan siri kedua hingga siri yang terbaru ini.


KAKITANGAN Bank Negara Malaysia (BNM) menunjukkan transformasi wang kertas RM50 di Bank Negara Malaysia.


Bermula tahun 1982, wang kertas mengalami transformasi. Dalam edaran siri kedua, BNM telah menggunakan tema bangunan yang menjadi mercu tanda negara sebagai corak pada wang kertas.

Ketika BNM mula mengedarkan wang kertas siri kedua, wang kertas not RM20 dan RM500 turut diperkenalkan.

Bermula dari itu juga wang kertas mula dicetak lebih tebal.

Wang kertas dalam siri keempat atau yang terbaru ini lebih tebal berbanding wang kertas siri pertama hingga siri ketiga.

"Tebal itu bermaksud, dakwat cetakan itu sendiri. Nampak macam biasa tapi bila kita rasa permukaan wang kertas akan ada rasa kesat. Berat sekeping wang kertas not RM50 yang terbaru ini lebih sedikit berbanding wang kertas yang lain," katanya.

Wang kertas juga mempunyai tema bagi corak yang terdapat pada wang kertas. Ia juga mengalami perubahan setiap kali ada pertukaran siri.

Dalam siri pertama, belum ada tema yang khusus pada wang kertas not RM50 tetapi bermula siri kedua, wang kertas itu menggunakan tema bangunan yang menjadi mercu tanda pembangunan negara.

Bagi siri ketiga pula, tema khas wawasan 2020 diaplikasikan pada wang kertas not RM50 dengan gambar-gambar motif pelancongan, telekomunikasi, pembinaan, pengangkutan, perlombongan dan perkilangan yang menjadi sumber pendapatan negara.

Siri keempat pula, menggunakan tema misi nasional negara.


ISA kini lebih berhati-hati menerima wang daripada pelanggan kerana pernah mempunyai pengalaman ditipu sebelum ini.


Malah, dalam siri keempat yang terbaru dikeluarkan ini juga terdapat banyak tanda untuk mengesan wang itu tulen atau palsu.

"Bandingkan wang kertas lama dengan yang baru di bawah cahaya ultra ini. Jelas menunjukkan betapa banyak ciri keselamatan yang ada tidak mampu dilakukan oleh pihak tidak bertanggungjawab untuk memalsukannya.

"Ada tiga peringkat untuk mengesan wang palsu. Peringkat pertama adalah di pihak pengguna melalui deria rasa, kedua ialah di peringkat industri yang boleh menggunakan cahaya ultra ungu dan peringkat ketiga ialah di pihak bank sendiri," ujarnya.

Jadi, andai kata, anda fikir boleh memperdaya orang lain dengan sewenang-wenangnya, anda adalah silap.

"Banyak teknologi yang digunakan untuk sekeping wang kertas. Antara teknologi percetakan dari negara maju yang diguna pakai dalam wang kertas kita ialah teknologi dari negara Jerman," katanya.

Masjid balai rong seri

Jika dinilai dari sudut kejuruteraan moden, binaan tanpa tiang tengah dibimbangi tidak tahan lama, tetapi kepakaran generasi lampau dalam pertukangan membuktikan sebaliknya.


PEMANDANGAN Masjid Lama Mulong, Kota Bharu pada sebelah malam.


SEKITAR tahun 1950-an, timbul cadangan untuk merobohkan balai rong seri di Istana Raja Dewa Tuan Zainal Abidin. Kediaman Raja Dewa itu terletak berhampiran Istana Balai Besar di Kota Bharu, Kelantan.

Balai rong seri yang diperbuat daripada kayu yang dibina sekitar tahun 1900 itu mahu dirobohkan untuk memperbesar istana. Berita itu kemudian didengari beberapa pekerja istana yang tinggal di Kampung Kedai Mulong, yang percaya balai rong seri itu masih ada kegunaannya.

Meskipun binaan balai rong seri itu kelihatan usang kerana sudah ditinggalkan kosong sejak Perang Dunia Kedua, penduduk Kampung Kedai Mulong tetap sepakat mengadakan mesyuarat demi mencari jalan untuk menggunakannya.

Hasil perbincangan penduduk kampung itu, mereka menyedari mengenai kesukaran penduduk bersolat kerana ketiadaan masjid di kampung itu.

"Dari situlah tercetusnya idea untuk membeli balai rong itu untuk dijadikan sebuah masjid," kata Ketua Penolong Pengarah Bahagian Konservasi dan Arkeologi Jabatan Warisan Negara (JWN), Mat Nasir Baba ketika menceritakan sejarah awal kewujudan Masjid Lama Mulong, yang terletak kira-kira 11 kilometer dari bandar Kota Bharu.

Balai rong seri jadi masjid

Mat Nasir memberitahu, pihak istana menawarkan balai rong seri itu pada harga RM1,000. Tidak menunggu lama, penduduk kampung berpakat mengumpul duit untuk membeli bangunan lama tersebut dan mempercepat proses pemindahannya.

Pemindahan pada waktu itu dilakukan dengan lori. Struktur lantai dan bumbungnya telah dipotong dua untuk memudahkan kerja pemindahan ke Kampung Kedai Mulong yang jaraknya kira-kira 11 kilometer.

Binaan lama itu kemudiannya dirombak dan dibina semula sebagai masjid yang berlokasi di bahu jalan atas tanah wakaf Abdul Rahman Ismail dan dinamakan sebagai Masjid Ar-Rahman atau dikenali sebagai Masjid Lama Mulong.

"Balai rong seri itu dipasang semula secara gotong-royong seperti bentuk asalnya dengan penambahan ruang mihrab dan anjung masuk," tambahnya.

Penduduk kampung bersepakat menghulurkan derma untuk menyiapkan masjid yang boleh memuatkan lebih 100 jemaah itu dan mula digunakan sejak tahun 1958.

Keunikan masjid

Sebagai sebuah masjid yang berasal daripada sebuah balai rong seri, bangunan kayu itu memiliki pelbagai keunikan tersendiri. Antaranya, ia didirikan tanpa menggunakan paku selain sambungan tanggam dan pasak pada era 50-an yang sekali gus mengetengahkan keunikan warisan silam seni bina Melayu Kelantan yang kini amat jarang dapat dilihat.

Walaupun reka bentuk binaannya ringkas, ia tetap menonjolkan ciri-ciri sebuah istana dan kediaman golongan bangsawan di negeri ini pada masa silam.

"Ini boleh dilihat pada struktur keseluruhan bangunan, bahagian dinding, pintu, tiang dan ruang atapnya, walaupun bahagian yang berukir sudah hampir tiada," katanya.

Masjid itu turut menggabungkan pelbagai unsur seni bina Melayu Kelantan dan Cina. Memandangkan struktur asalnya ialah balai rong seri, maka bangunan itu dibina tanpa tiang tengah. Strukturnya dikukuhkan dengan 16 batang tiang di sekelilingnya.

Jika dinilai dari sudut kejuruteraan moden, binaan tanpa tiang tengah dibimbangi tidak tahan lama, tetapi kepakaran generasi lampau dalam pertukangan membuktikan sebaliknya.

Mat Nasir juga menyatakan masjid tersebut berlainan dengan binaan tradisional Kelantan yang lain kerana lantainya tidak disokong oleh 'rasuk panjang'.

"Apa yang ada hanyalah rasuk melintang dan lantainya disokong oleh 32 kayu penyokong berbentuk kaki cermin. Biasanya sebuah rumah tidak memerlukan kayu penyokong atau 'tongkat' yang sebegitu banyak. Tetapi ketiadaan 'rasuk panjang' menyebabkan perlunya kepada bilangan tongkat sedemikian," katanya lagi.


RAIS (kiri) semasa meletak plak konservasi bangunan warisan negara di luar Masjid Lama Mulong, Kota Bharu, Kelantan, baru-baru ini.


Sebenarnya Masjid Lama Mulong ini terlalu istimewa, bukan hanya kerana seni rekanya yang cantik dan unik, malah sejarah di sebalik kewujudannya itu yang menjadi faktor utama ia dipilih sebagai Bangunan Warisan Negara.

Penyenaraian itu menjadikannya antara 11 buah bangunan bersejarah di seluruh negara yang diberi tumpuan untuk proses baik pulih sepanjang tahun ini.

Keunikan Masjid Lama Mulong tidak harus disia-siakan. JWN mahu menjadikan bangunan ini sebagai satu monumen yang akan terus dipulihara untuk kegunaan dan tatapan generasi akan datang.

Mat Nasir mengakui bahawa tanpa usaha dan kesungguhan penduduk kampung untuk konservasi bangunan itu yang pada mulanya dipelopori oleh Allahyarham Cikgu Hamzah Mahmud, JWN mungkin langsung tidak mengetahui kewujudan masjid bersejarah ini.

Projek konservasi

Sebaik sahaja Masjid Lama Mulong disenaraikan sebagai Bangunan Warisan Negara, projek pemuliharaan binaan berusia lebih 100 tahun itu terus dilaksanakan.

Ia melibatkan proses awal mencerap kayu, mengikis lapisan cat pada tiang, dinding dalam dan luar, panel janda berhias, jejala, motif serta menukar bata asbestos bumbung kepada batu jenis senggora Thailand.

Pemuliharaan masjid itu juga mencatat sejarah apabila ia melibatkan peralihan masjid dari tapaknya yang asal berikutan masalah berkaitan keluasan tanah wakaf.

Masjid itu dianjakkan ke depan sejauh enam meter dan ke kanan sebanyak tiga meter dengan menggunakan kaedah chain-lock. Kaki-kaki tiang masjid diangkat dan dilapik dengan batang besi paip untuk menggerakkannya penuh hati-hati.

Semasa pekerja mengikis cat lama di bahagian atas panel 'janda berhias' atau dinding asal balai rong seri, mereka terjumpa ukiran awal berbentuk bunga.

"Ukiran bunga ini akan dikekalkan agar sejarah asal balai rong tidak hilang," kata Mat Nasir.

Ciri uniknya diperkukuh dengan sisip angin berukir geometri bagi memudahkan pengaliran udara yang menyejukkan ruang dalaman dan buah guntong pada siling menggantikan tiang.

Kini, selepas lapan bulan menjalani proses baik pulih, Masjid Ar-Rahman atau Masjid Lama Mulong muncul dengan wajah silamnya yang indah dan dibuka untuk diimarahkan semula oleh pengunjungnya.

Seorang ahli jawatankuasa kariah masjid, Ahmad Farid Mahmood memberitahu, selepas projek konservasi itu siap, ia sering lokasi kunjungan masyarakat dari serata pelosok negeri.

"Apatah lagi sejak ia dirasmikan Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr. Rais Yatim pada 17 Julai lalu, ramai yang mula sedar kewujudan masjid ini," katanya. - Bernama