Hormati hukuman sebat ke atas Kartika
KARTIKA Sari Dewi Shukarnor, 32, model sambilan yang dijatuhi hukumanenam sebatan dan denda RM5,000 oleh Mahkamah Tinggi Syariah Kuantanatas kesalahan minum arak di khalayak ramai telah menggemparkan banyakpihak termasuk media asing.

Jangan halang pelaksanaan hukum Allah
KES Kartika Sari Dewi Shukarnor, 32, menjadi isu hangat dibahaskan. Iamenarik kerana akan menjadi precedent (ikutan) kepada kes-kes lain yangmelibatkan kesalahan minum arak.

Mengenali 'pengundi hantu'
ISU pengundi hantu muncul kembali semasa kempen pilihan raya kecilDewan Undangan Negeri (DUN) Permatang Pasir, Pulau Pinang baru-baruini. Ia timbul ekoran dakwaan Pergerakan Pemuda UMNO wujudnya lebih3,000 pengundi hantu di DUN tersebut.

BISIK-BISIK AWANG SELAMAT
SYABAS kepada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi danKepenggunaan (KPDNKK) Negeri Perak yang mengambil inisiatif melancarkankempen jualan gula secara terus kepada orang ramai.

Mengisi hari kemerdekaan
SEKALIlagi sambutan hari kemerdekaan negara tenggelam di sebalik peristiwalain yang lebih mencuri perhatian orang ramai. Jika tahun lalusambutannya juga sepi kerana tumpuan terhadap pilihan raya kecil diPermatang Pauh, keadaan serupa turut berulang kali ini.

Arus pengundian kian menjauh daripada pembangkang
SEWAKTU Pilihan Raya Umum (PRU) 2008, Pas memenangi kawasan PermatangPasir dengan majoriti 5,433 undi. Barisan Nasional (BN) pula hanyamemperoleh 33.6 peratus daripada keseluruhan undi yang sah dikira.

Semarakkan erti kemerdekaan, kebebasan negara
KEMERDEKAAN sewajarnya menyedarkan rakyat mengenai erti kebebasan dankemakmuran negara. Rakyat Malaysia seharusnya bersyukur kerana melaluikemerdekaan, kita mencapai kegemilangan dalam semua aspek kehidupan.

Puasa, kerja secara efektif di bulan Ramadan
RAMADAN ialah bulan yang penuh keberkatan. Kedatangan bulan iniseharusnya meningkatkan semangat dan iltizam umat Islam untuk merebutsegala keberkatan tersebut.

Menjana usaha perbanyakkan lagu patriotik
ALBUM berjudul Abadi yang dirakamkan oleh Allahyarham Sudirman HajiArshad pada 1982 merupakan sebuah album berkonsepkan irama pop yangsarat dengan lagu berunsurkan patriotik.




Quo Vadis Melayu di era keterbukaan
SELAMATbertemu kembali selepas tercicir selama kira-kira dua tahun dan selamatberpuasa. Permulaan kembali di ruangan ini pada bulan puasa ini suaturahmat yang saya anggap sebagai petanda baik yang perlu digunakansebaiknya demi kepentingan bersama. Ruangan ini dibantutkan secaramendadak dan dengan itu saya tidak berkesempatan memberikan sebarangisyarat awal mengenai pemberhentiannya.

Minda Pengarang: Ramadan, Aidilfitri lebih meriah tanpa mercun, bunga api
PADAhari pertama Ramadan, Sabtu lalu, sudah ada yang menjadi mangsa akibatmercun. Muhammad Nur Sufyan, 6, dari Kampung Chabang Tiga, KualaTerengganu, hilang tiga jari tangan kiri akibat terkena bahan bahayaitu.

Laut China Selatan bukan lagi pemisah
LAPANGANterbang antarabangsa di Kuala Lumpur, Senai dan Pulau Pinang sentiasapenuh sesak dengan penumpang terutama menjelang hujung minggu.

Kemelut hukuman sebat Kartika jadikan pengajaran
INI(sebatan) hukum Allah. Saya tidak mahu mempersenda agama saya, oleh itusaya rela menjalani hukuman ini walaupun terpaksa menempuh pelbagaidugaan,� kata Kartika Sari Dewi Shukarno, 32, yang dijatuhi enamsebatan kerana meminum arak tahun lalu.

Tranformasi fikiran agung menentukan hala tuju negara negara
SEKARANGini, ramai yang bercakap mengenai transformasi, terutama dalammenghadapi masa depan. Dalam sistem pendidikan pun, usaha dibuat untukmentransformasikan pengajian tinggi negara, menjadikannya antaratersohor di dunia.






Membangun jiwa merdeka
SEBENARNYA banyak cara boleh dipilih bagi menunjukkan semangatpatriotik dan sayangkan negara. Memasang bendera pada kenderaan dan dirumah, bersorak riang ria di Dataran Merdeka atau KLCC sambil mendengarartis popular menyanyi, adalah antara cara paling mudah dan serasi bagigolongan muda hari ini menyambut hari kemerdekaan.


Wajah bangsa Malaysia
SETIAPtahun menjelang bulan kemerdekaan, banyak program berunsur patriotikditerbitkan khas bagi menyemarakkan semangat cinta negara. Melihatsemua program-program itu, banyak antaranya mengutarakan isu, intipatidan pengolahan sama yang mungkin sudah klise kepada penonton.
Hormati hukuman sebat ke atas Kartika

Oleh NORILA DAUD

KARTIKA Sari Dewi Shukarnor, 32, model sambilan yang dijatuhi hukuman enam sebatan dan denda RM5,000 oleh Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan atas kesalahan minum arak di khalayak ramai telah menggemparkan banyak pihak termasuk media asing.

Hukuman itu dilihat oleh media asing seolah-olah undang-undang syariah yang diamalkan di Malaysia menindas kaum wanita.

Kartika menjadi 'srikandi' dalam kes ini kerana menerima apa sahaja hukuman yang telah dijatuhkan terhadapnya tanpa banyak bicara. Mungkin telah insaf dengan kesilapan yang tidak sepatutnya dilakukan oleh seorang wanita Muslim.

Bagaimanapun, keputusannya untuk reda melalui hukuman sebatan itu pada bulan Ramadan telah mendapat simpati daripada Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil yang meminta hukuman itu dikaji semula.

Sejurus kemudian Ketua Hakim Syarie Pahang, Datuk Abdul Rahman Yunus telah memberi jaminan kepada Peguam Negara untuk menyemak semula keputusan mahkamah terhadap model sambilan itu.

Bagaimanapun, dalam perkara ini Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PPSM) membuat pandangan tersendiri daripada sudut perundangan terhadap senario kekecohan itu.

Menurut persatuan itu, membuat komen terhadap hukuman sebat yang dikenakan oleh Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan ke atas Kartika kerana minum arak di tempat awam boleh dianggap sebagai menghina mahkamah.

Timbalan Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PPSM), Musa Awang berkata, orang Islam sepatutnya mempertahankan martabat Mahkamah Syariah dan bukan memberi komen atau mempersoalkan hukuman yang diputuskan.

Menurutnya, memberi komen terhadap hukuman itu hanya akan menjejaskan reputasi dan kredibiliti hakim di mahkamah berkenaan.

"Jika mahkamah sivil membuat perintah atau penghakiman seumpama itu tidak pula ada orang yang hendak memberi komen," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia.

Beliau menjelaskan demikian berikutan penangguhan hukuman sebat ke atas Kartika di atas arahan Hakim Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan, Datuk Abdul Rahman Yunus, Isnin lalu.

Abdul Rahman mengarahkan Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP) menangguhkan hukuman bagi menghormati Ramadan.

Berhubung penangguhan hukuman itu Musa berpendapat, sepatutnya permohonan menangguhkan hukuman ke atas Kartika kerana menghormati Ramadan dilakukan menerusi mahkamah yang mendengar hujah pihak pendakwa dan Kartika sendiri.

PPSM hanya berharap agar perkara seumpama itu tidak berulang memandangkan keputusan mahkamah tidak boleh berubahubah kerana yang menjadi 'mangsa' dalam kes ini ialah Kartika.

Dalam pada itu Musa berkata, Mahkamah Syariah adalah di bawah kuasa Sultan serta kerajaan negeri dan 'orang luar' tidak boleh campur tangan dalam kes berkaitan perundangan tersebut.

Sementara itu, Ketua Wanita Jamaah Islah Malaysia (JIM) Prof. Madya Dr. Harlina Halizah Siraj berkata, Kartika rela disebat dan seterusnya bertaubat. Maka sangat wajar hukuman itu dilaksanakan selepas Ramadan.

Menurutnya, sebatan oleh Mahkamah Syariah ke atas pesalah tidak sama seperti yang dikenakan oleh mahkamah sivil.

"Keputusan Mahkamah Tinggi Syariah untuk menyebat Kartika telah disensasikan oleh beberapa pihak kerana ia dikenakan terhadap seorang wanita," katanya.

Menurutnya, hukuman itu dilaksanakan untuk memberi pengajaran ke atas Kartika supaya tidak melanggar undang-undang dan mengetahui bahawa minum arak itu adalah haram dalam Islam.

Harlina seterusnya mengajak semua pihak supaya memberi penjelasan dan pendedahan mengenai perkara ini secara jelas kepada masyarakat bagi mengelakkan hukuman sebat itu tidak dilihat sebagai penindasan terhadap wanita Islam.

Bagaimanapun, Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islam Malaysia (Yadim) Datuk Mohd. Nakhaie Ahmad pula berpendapat, hukuman itu tidak wajar ditangguh atas alasan menghormati Ramadan kerana ia boleh dilakukan di sebelah malam.

Katanya, jika Ramadan menjadi alasan hukuman ke atas Kartika ditangguh, maka semua corak hukuman ke atas pesalah juga perlu ditangguhkan sepanjang bulan ini.

Masalahnya ujar Nakhaie, masih ramai orang Islam yang meragui keadilan agama itu dan bimbang syariat hukum Islam itu dilaksanakan di negara ini.

Menurutnya, anggapan itu masih menebal di kalangan sesetengah orang Islam akibat warisan pemikiran penjajah.

Ujarnya, jika Mahkamah Sivil yang menjatuhkan hukuman yang sama ke atas pesalah di bulan Ramadan, golongan berkenaan hanya berdiam diri tanda menghormati keputusan itu.
Jangan halang pelaksanaan hukum Allah

KES Kartika Sari Dewi Shukarnor, 32, menjadi isu hangat dibahaskan. Ia menarik kerana akan menjadi precedent (ikutan) kepada kes-kes lain yang melibatkan kesalahan minum arak.

Ramai yang tumpang sekaki membicarakan mauduk ini. Walaupun ada di antaranya tidak mempunyai ilmu dalam hukum syariah.

Seperkara yang perlu kita ingat, agama bukan soal perasaan, emosi atau apa yang kita rasa. Agama adalah perintah Allah. Ia tidak membezakan jantina, pangkat atau warna kulit.

Sebab itu, dalam bab wuduk misalnya, wuduk kita akan batal apabila kentut. Dan kita disuruh mengangkat hadas kecil semula.

Logiknya, kalau kentut itu membatalkan wuduk, sepatutnya bahagian di mana keluar angin itulah yang dibersihkan. Tetapi hukum Allah bukan hanya bersandar kepada logik semata-mata.

Apabila kita mengucap syahadat, maka kita sudah ditaklif dengan hukum-hakam. Ini bermakna kita perlu mematuhi apa yang disuruh dan dilarang di dalam Islam. Ia termasuk juga dengan larangan minum arak.

Dalam al-Quran, pengharaman arak dilakukan secara berperingkat-peringkat melalui penurunan empat ayat Allah iaitu dalam Surah an-Nahl, ayat 67; Surah al-Baqarah, ayat 219; Surah an-Nisa', ayat 43 dan Surah al-Maidah, ayat 90..

Ayat dalam Surah al-Maidah inilah yang mengharamkan arak secara sekali gus.

Jumhur fuqaha mengharamkan arak disebabkan ia adalah najis dan memabukkan.

Dalam ayat itu, Allah berfirman yang maksud-Nya: "Wahai orang yang beriman sesungguhnya arak, judi, berhala dan bertenung nasib adalah perbuatan keji dan termasuk perbuatan syaitan. Maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu agar kamu mendapat kejayaan".

Sepatutnya, umat Islam menghormati Kartika dan juga Mahkamah Syariah yang telah menjatuhi hukuman denda RM5,000 dan enam kali sebatan ke atasnya.

Yang tersirat, wujud tanda keinsafan pada Kartika. Lalu beliau mahu bertaubat sebab itu minta disegerakan pelaksanaan hukuman.

Mudah-mudahan dengan taubatnya, Allah mengampunkan dosa beliau dan Kartika terlepas daripada dihukum di Padang Mahsyar kelak.

Sebatan mengikut syarak tidak 'sekejam' rotan dalam mahkamah sivil. Penyebatnya tidak boleh mengangkat tangan lebih daripada ketiak.

Ia lebih kepada memberi pengajaran. Tidak memudaratkan kesihatan apatah lagi mengancam nyawa.

Malah, jika dibandingkan dengan hukum Islam atau hudud dalam bab minum arak ia jauh lebih ringan.

Diriwayatkan daripada Anas bin Malik r.a katanya: "Sesungguhnya seorang lelaki yang meminum arak telah dihadapkan kepada Nabi SAW. Kemudian Baginda telah memukulnya dengan dua pelepah kurma sebanyak empat puluh kali".

Justeru, jangan kita polemikkan perkara yang sudah jelas atau qatie dalam Islam. Mempertikaikan hukum Allah bermakna kita mempertikaikan sistem keadilan Allah yang Maha Mengetahui. Walhal arak adalah ibu segala maksiat.

Hukum Allah bukan diukur kepada kesannya kepada yang bersalah tetapi kegerunan yang timbul kepada manusia untuk melakukan kesalahan yang sama.

Demikianlah, janji Allah bagi mereka yang melaksanakan hukumnya.

Akhirnya, dengan terlaksana hukuman sebat akan terhindarlah masyarakat Islam daripada keruntuhan akhlak, perbuatan keji dan jenayah.
Mengenali 'pengundi hantu'

Oleh ZULKIFLI JALIL
pengarang@utusan.com.my

ISU pengundi hantu muncul kembali semasa kempen pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Permatang Pasir, Pulau Pinang baru-baru ini. Ia timbul ekoran dakwaan Pergerakan Pemuda UMNO wujudnya lebih 3,000 pengundi hantu di DUN tersebut.

Dakwaan itu berdasarkan pemantauan dari rumah ke rumah untuk meneliti senarai daftar pemilih. Berikutan fenomena itu, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin menyarankan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menggerakkan proses pemutihan daftar pemilih.

Hakikatnya isu pengundi hantu sebenarnya bukan baru. SPR tidak terkecuali menerima teguran ini daripada pihak tertentu yang mengatakan bahawa Daftar Pemilih suruhanjaya itu "tidak bersih".

Menurut penjelasan SPR sebelum ini, punca utama kewujudan pengundi hantu kerana Daftar Pemilih mengandungi nama-nama pemilih yang didapati tidak lagi bermastautin dalam kawasan di mana mereka didaftarkan.

Fakta ini dimanipulasikan sebagai 'pengundi hantu' suatu tafsiran yang amat mengelirukan. Istilah 'pengundi hantu' jika hendak digunakan hanya boleh ditafsirkan kepada pengundi yang tidak layak tetapi disenaraikan termasuk yang telah meninggal, belum cukup umur dan kad pengenalan palsu.

Daftar Pemilih merupakan dokumen sah yang terpenting digunakan dalam sesuatu pilihan raya.

Hanya warganegara Malaysia yang berumur 21 tahun ke atas yang telah mendaftar dan namanya tersenarai di dalam Daftar Pemilih boleh mengundi dalam sesuatu pilihan raya umum atau pilihan raya kecil untuk Parlimen atau DUN.

Justeru, SPR memberi penekanan khusus untuk menentukan bahawa butir-butir seseorang pemilih seperti nombor kad pengenalan, ejaan nama, jantina, bangsa, agama, alamat dan penentuan lokaliti di dalam Daftar Pemilih adalah tepat. Ini merupakan suatu usaha SPR untuk mewujudkan Daftar Pemilih yang kemas dan terkini.

Terdapat dua sistem pendaftaran pemilih yang telah digunakan oleh SPR khusus untuk meningkatkan lagi kefahaman masyarakat umum mengenainya.

Pertama ialah Sistem Pendaftaran Pemilih Bermusim (SPPB) yang dilaksanakan di antara 21 hingga 42 hari dalam satu-satu tahun. Sistem pendaftaran pemilih ini dilaksanakan sehingga 15 Julai 2002.

Kedua, ialah Sistem Pendaftaran Pemilih Sepanjang Tahun (SPPST) yang dilaksanakan mulai 16 Julai 2002 iaitu yang mengambil alih sistem lama di atas.

Di bawah SPPB, setiap permohonan untuk mendaftar sebagai pemilih baru ataupun membuat pertukaran alamat hendaklah dibuat dengan mengisi borang yang ditetapkan di dalam Peraturan-Peraturan Pilihan Raya (Pendaftaran Pemilih) 1971.

Dalam hal ini, seseorang pemilih dikehendaki mencatatkan alamat seperti yang tertera di dalam kad pengenalan pada borang pendaftaran berkenaan.

Bagaimanapun, jika pemilih bertukar alamat tempat tinggal dan belum lagi melaporkannya kepada Jabatan Pendaftaran Negara (JPN), mereka dikehendaki mencatatkan alamat baru di dalam borang permohonan.

Borang itu boleh dikemukakan sendiri ataupun oleh wakil pemohon kepada SPR. Kelonggaran yang diberikan oleh SPR dalam hal ini ada ketikanya telah disalahgunakan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab sehingga menimbulkan isu-isu seperti berikut:

@ Pemilih Didaftarkan di Alamat Tempat Permastautinannya Pada Masa Kelayakannya Sebagai Pemilih.

Seperti mana yang semua sedia maklum, rakyat Malaysia kurang peka mengenai betapa pentingnya melaporkan sebarang pertukaran alamat tempat tinggal kepada JPN.

@ Pendaftaran

Sebahagian besar daripada warganegara yang telah berpindah tempat tinggal masih tidak melaporkannya kepada JPN.

Menyedari hakikat ini, SPR dengan ikhlas hati mempercayai alamat baru yang diberikan oleh seseorang pemilih itu sebagai alamat tetap mastautin tulen walaupun alamat itu mungkin tidak sama dengan alamat seperti yang tertera di dalam kad pengenalan.

Justeru, keadaan ini menyebabkan berlakunya pendaftaran mereka yang tidak kekal menetap di dalam sesuatu kawasan pendaftaran tanpa pengetahuan SPR. Hanya pemilih itu sendiri sahaja yang tahu kenapa mereka berbuat demikian.

Selain itu, pada masa sama memang pada asalnya seseorang pemilih itu tinggal di dalam kawasan pendaftaran berkenaan. Bagaimanapun, dia berpindah tempat kerja dan menetap di suatu tempat baru, tetapi tidak mahu menukar alamat pendaftaran ke tempat pemastautin baru kerana sesuatu sebab ataupun nostalgianya dengan tempat lama.

Dan apabila sesuatu pilihan raya umum atau kecil diadakan di kawasan pendaftaran lamanya, maka dia akan balik mengundi.

Dalam hal ini, dia bukanlah 'pengundi hantu' seperti yang ditakrifkan oleh sesetengah pihak tetapi seorang pengundi yang sah daripada segi undang-undang. Dia hanya tidak bermastautin di tempat ia mengundi kerana belum membuat pertukaran alamat.

Mengikut rekod di JPN pada 2004, terdapat seramai 2.8 juta pemilih yang mendaftar dengan SPR tetapi tidak sama alamat dengan yang terdapat di dalam kad pengenalan.

@ Pemindahan Pemilih Daripada Satu Kawasan Pendaftaran ke Satu Kawasan Pendaftaran Lain Tanpa Pengetahuan Pemilih.

Di bawah SPPB, SPR ada melantik pegawai dan kakitangan kerajaan, kakitangan syarikat swasta, anggota-anggota pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan pekerja parti politik sebagai penolong pegawai pendaftaran (PPP) untuk menjalankan urusan pendaftaran pemilih baru dan permohonan pertukaran alamat dalam tempoh pendaftaran di antara 21 dan 42 hari dalam setahun.

Dalam konteks ini, SPR mempercayai sepenuhnya butiran peribadi bakal pemilih baru atau pemilih yang sedia ada yang membuat permohonan berdaftar untuk bertukar alamat yang dibekalkan oleh PPP dari seluruh negara kepada SPR. Namun begitu ada sebahagian PPP yang kurang jujur dan menyalahgunakan kepercayaan SPR itu.

Akibatnya berlaku keadaan di mana pemilih-pemilih berdaftar dipindahkan (dengan menurunkan tandatangan palsu dalam borang pendaftaran) dari satu kawasan pendaftaran ke kawasan lain tanpa pengetahuan pemilih itu sendiri.

Perkara itu dilakukan oleh PPP bagi mencapai sesuatu tujuan pihak yang berjaya mempengaruhi mereka.

Keadaan ini hanya disedari oleh pemilih terbabit sewaktu pilihan raya apabila mereka pergi ke pusat mengundi yang pernah mereka mengundi pada pilihan raya umum sebelumnya dan akan terkejut apabila mendapati nama mereka sudah tidak tersenarai di dalam Daftar Pemilih dalam kawasan pendaftaran berkenaan.

Justeru, keadaan ini telah mendorong pemilih-pemilih terlibat membuat tohmahan liar dan tidak berasas menyatakan bahawa SPR telah memindahkan mereka sewenangwenangnya dari kawasan pendaftaran yang sedia ada ke suatu kawasan baru.

Sedangkan undang-undang yang sedia ada jelas tidak memberi kuasa kepada SPR untuk berbuat sedemikian.

Pemindahan mengikut undang-undang hanya dilakukan atas permohonan pemilih sendiri, yang mungkin dilakukan dengan cara penipuan seperti yang diterangkan di atas.

Dalam hal ini juga, SPR akan hanya mengeluarkan nama seseorang pemilih yang telah meninggal dunia daripada Daftar Pemilih jika SPR mendapat maklumat kematian pemilih daripada salah satu pihak berkuasa.

Antaranya, pengesahan daripada sistem ALIS di Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) yang mengatakan bahawa seseorang pemilih berdaftar telah meninggal dunia.

Satu lagi menerusi permit mengubur yang telah dikeluarkan oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Dalam konteks ini, tidak dapat dinafikan bahawa ada waris-waris tertentu yang tidak melaporkan kematian waris mereka yang telah berdaftar sebagai pemilih dengan SPR kepada JPN ataupun PDRM.

Keadaan ini menyebabkan nama seseorang pemilih yang telah meninggal dunia itu masih tersenarai dalam Daftar Pemilih.

Tanpa memperoleh pengesahan daripada pihak berkuasa (JPN) bahawa seseorang pemilih itu telah pun meninggal dunia, SPR tidak berkuasa mengeluarkan nama pemilih berkenaan daripada pangkalan data Daftar Pemilih.

Keadaan ini menyebabkan istilah 'pengundi hantu' terus berlegar setiap kali pilihan raya kecil diadakan.

PENULIS ialah Ketua Biro Utusan Malaysia di Putrajaya.
BISIK-BISIK AWANG SELAMAT

SYABAS kepada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) Negeri Perak yang mengambil inisiatif melancarkan kempen jualan gula secara terus kepada orang ramai.

Kementerian itu membuka gerai menjual gula di bazar-bazar Ramadan di negeri itu.

Walaupun ia bukan tugas hakiki, namun itu adalah langkah kontigensi untuk menangani kekurangan bahan itu.

Awang mencadangkan KPDNKK membuka lebih banyak premis jualan terus seumpama itu bagi menyekat sabotaj yang kita percaya dilakukan dengan sengaja.

Trend terdahulu mendapati memang terdapat kegiatan untuk menaikkan harga di musim perayaan terutama di bulan Ramadan dan menjelang hari raya.

Peniaga memberi alasan faktor permintaan dan penawaran yang menyebabkan harga terpaksa dinaikkan atau bekalan berkurangan.

Namun, apakah itu alasannya kerana musim berkenaan bukannya datang tidak menentu.

Kita berharap KPDNKK bekerjasama dengan persatuan pengguna negeri serta nasional merancakkan jualan terus itu.

Jika ia dilakukan dengan bersungguh-sungguh Awang percaya perbuatan sabotaj sebegitu akan dapat dikawal.

Awang – Raja pengguna.
Mengisi hari kemerdekaan

Oleh MOHD. KHUZAIRI ISMAIL
rencana@utusan.com.my

SEKALI lagi sambutan hari kemerdekaan negara tenggelam di sebalik peristiwa lain yang lebih mencuri perhatian orang ramai. Jika tahun lalu sambutannya juga sepi kerana tumpuan terhadap pilihan raya kecil di Permatang Pauh, keadaan serupa turut berulang kali ini.

Hari kemerdekaan ke-52 negara yang hanya tinggal beberapa hari lagi seolah-olah tidak dipedulikan oleh kebanyakan daripada kita.

Sebaliknya tumpuan berlebihan diberikan kepada pelbagai isu lain terutamanya senario politik negara yang terus bergolak.

Pilihan raya kecil Permatang Pasir, kisah Ahli Dewangan Undangan Negeri (ADUN) Lunas, Kedah keluar parti dan beberapa isu lain menyebabkan kebanyakan kita merasakan semangat patriotik itu tidak lagi penting.

Barangkali inilah nasib sambutan hari kemerdekaan dalam melewati fasa kedua selepas 50 tahun negara bebas daripada cengkaman penjajah.

Barangkali juga inilah cara, trend dan budaya generasi selepas merdeka menyatakan rasa cinta dan bangga sebagai anak Malaysia.

Bagi mereka semangat itu tidak perlu dipertontonkan secara fizikal seperti mengibarkan Jalur Gemilang dengan penuh rasa bangga.

Memang benar mengibarkan bendera itu hanyalah simbolik semata-mata. Tetapi perkara yang tampak mudah itu juga sebenarnya bermula dengan kesedaran dan semangat patriotik yang tinggi.

Jika mengibarkan bendera pun tidak mampu dilakukan, layakkah kita bercakap tentang tuntutan pengisian kemerdekaan yang lebih besar? Tidak dinafikan sambutan hari kemerdekaan kali ini jatuh ketika umat Islam sedang menunaikan ibadah berpuasa.

Namun ia tidak seharusnya menjadi alasan bagi umat Islam mengenepikan langsung semangat meraikan hari kebangsaan negara.

Dalam kita melipatgandakan pahala pada bulan Ramadan, tidak salah jika cuti umum hari kebangsaan diisi dengan aktiviti yang boleh menyemarakkan semangat patriotik.

Sebaik-baik sambutan hari kemerdekaan adalah dengan mengenang kembali pengorbanan dan susah payah pejuang kemerdekaan membebaskan negara daripada penjajah.

Meskipun kebebasan negara tidak membabitkan pertumpahan darah, namun kemerdekaan itu "tidak datang bergolek". Terlalu tinggi pengorbanan, keringat dan usaha yang dicurahkan oleh pejuang kemerdekaan kita.

Cabaran kemerdekaan negara ketika itu juga bertambah besar dalam konteks kepelbagaian etnik dan kaum.

Tanpa kompromi dan tolak ansur pemimpin-pemimpin pelbagai kaum terdahulu, adalah mustahil untuk satu bangsa Malaysia hidup aman dan makmur di bawah satu bumbung sehingga ke hari ini.

Jasa-jasa mereka juga merintis kepada kemajuan fizikal, ekonomi dan sosiobudaya masyarakat seperti yang dikecapi ketika ini.

Justeru, sambutan hari kemerdekaan seharusnya mengajak kita untuk melihat diri sebagai sebuah keluarga yang besar dan melangkaui batasan agama, etnik mahupun gender.

Setiap rakyat mesti berpegang pada nilainilai sebenar iaitu toleransi dan sikap saling menghormati. Nilai-nilai ini bukan hanya perlu dipertahankan dalam kehidupan masa kini, malah paling utama perlu diwariskan kepada generasi akan datang.

Persoalannya, adakah kita ketika menjelang sambutan ke-52 ini, masih kuat berpegang kepada nilai-nilai yang dipasak oleh pejuang-pejuang kemerdekaan silam?

Jika senario semasa politik negara dijadikan ukuran, bukanlah sesuatu yang sukar untuk menyimpulkan bahawa kita sebenarnya semakin terkebelakang dalam mendukung semangat toleransi antara kaum.

Politik saling menuntut dan mencabar sehingga melanggar sempadan kaum bukan lagi sesuatu yang asing hari ini. Malah ada yang lebih berani mencabar dan melanggar batas tanpa mempedulikan kemungkinan tercetusnya ketegangan agama.

Inilah natijahnya apabila politik cuba dipegang oleh individu yang rendah semangat patriotiknya.

Atas nama demokrasi dan kesamarataan, pemimpin selepas merdeka ini sangat vokal dalam perjuangan tanpa mengambil kira sensiviti agama dan kaum lain.

Kerana itu, sempena ulang tahun kemerdekaan pada 31 Ogos ini, ada baiknya jika sejarah perjalanan kemerdekaan negara kembali disingkap dan diambil pengajarannya.

Menyelak sejarah bukan bermaksud kita mahu kembali ke masa lalu. Sebaliknya menjadikan ia sebagai panduan dan pedoman untuk melangkah ke depan.

Ia penting agar kita tidak lupa asal-usul dalam mengejar kemajuan.

Jika dulu sejarah hanya disemai di kalangan pelajar dan generasi muda yang kononnya semakin terhakis jati diri, nampaknya penerapan nilai-nilai sejarah itu lebih diperlukan oleh sebahagian besar ahli politik.

Bagi pensyarah di Fakulti Sains Pentadbiran dan Pengajian Polisi, Universiti Teknologi Mara (UiTM), Kampus Dungun, Terengganu, Che Hamdan Che Mohd Razali, fasa 50 tahun kedua selepas kemerdekaan sebenarnya memperlihatkan kejayaan pemimpin terdahulu.

Mereka menjunjung amanah sehingga memungkinkan pembangunan dan tahap pendidikan seperti yang dikecapi hari ini.

Menyelusuri sejarah kemerdekaan negara katanya, dapat kita teladani bagaimana perjuangan pemimpin terdahulu dalam menuntut kemerdekaan menggunakan platform politik.

Kewujudan parti politik pra kemerdekaan mempunyai matlamat yang jelas untuk membebaskan negara daripada penjajahan.

Berbeza dengan hari ini, parti politik lebih menjurus kepada perebutan kuasa sehingga meminggirkan tanggungjawab dalam sebuah negara berdemokrasi.

Che Hamdan melihat satu sebab mengapa kelunturan semangat cintakan negara dan juga jati diri di kalangan masyarakat ialah kerana dos politik kepartian yang berlebihan. Setiap perkara dilihat berdasarkan pemikiran sempit kepartian, bukan atas dasar kenegaraan.

"Sehinggakan terdapat golongan yang tidak dapat membezakan antara kerajaan dan parti politik," katanya.

Kerana itu tambah Che Hamdan, semangat kemerdekaan sewajarnya ditunjukkan dengan penyatuan semua pihak dalam membentuk demokrasi yang matang.

Rakyat pelbagai kaum tanpa mengira fahaman politik perlu menyumbang kepada perlaksanaan dasar pemerintah yang diberi mandat untuk berkuasa oleh majoriti rakyat.

Manifestasi cintakan negara walaupun kelihatan agak ideal perlu ditunjukkan melalui kesediaan rakyat untuk berkomunikasi dengan pemerintah dalam bentuk yang lebih matang.

Ideologi politik seharusnya diketepikan kerana peluang untuk menyertai proses demokrasi melalui pilihan raya sentiasa ada setiap lima tahun sekali. Dalam masa yang sama, semua pihak juga perlu lebih proaktif dalam menyemarakkan semangat kemerdekaan.

Di pihak kerajaan, mesej kemerdekaan yang perlu ditekankan ialah bagaimana rakyat di peringkat sekolah rendah lagi difahamkan dengan ejarah perjuangan pembebasan negara. Juga bagaimana nikmat kemerdekaan ini telah memberi kesan yang besar kepada seluruh rakyat.

"Sekiranya rakyat memainkan peranan untuk saling memberi kesedaran mengenai makna kemerdekaan, semangat cintakan negara ini pastinya akan sentiasa tersemat," ujar Che Hamdan.
Arus pengundian kian menjauh daripada pembangkang

SEWAKTU Pilihan Raya Umum (PRU) 2008, Pas memenangi kawasan Permatang Pasir dengan majoriti 5,433 undi. Barisan Nasional (BN) pula hanya memperoleh 33.6 peratus daripada keseluruhan undi yang sah dikira.

Memandangkan calon Pas pada pilihan raya kecil (PRK) kali ini bukan penyandang kerusi, mengikut perkiraan, undi majoriti kemenangan Pas sepatutnya merosot kepada 4,633 undi sahaja, sekiranya faktor-faktor lain tidak berubah.

Angka undi majoriti 4,633 ini boleh dijadikan tanda aras bagi menunjuk arus pengundian sama ada menuju ke arah BN atau sebaliknya kepada pakatan pembangkang pada PRK ini.

Bagi mengatasi tanda aras ini, BN perlu melebihi 33.6 peratus daripada keseluruhan undi yang sah dikira pada PRU 2008.

Dengan keputusan pengundian yang kini menunjukkan majoriti Pas hanya sejumlah 4,551 undi sahaja, BN telah memperolehi 34.5 peratus daripada keseluruhan undi yang sah dikira.

Ini menunjukkan satu peningkatan, sekali gus membuktikan arus pengundian di kawasan ini sedikit berubah ke arah BN. Keadaan itu berlaku walaupun BN mempertaruhkan seorang calon yang hebat dipertikaikan.

Dengan keputusan yang dicapai di Manek Urai, ini merupakan tanda cukup kukuh bahawa sikap pengundi di Semenanjung Malaysia mulai berubah dan mulai kembali kepada UMNO dan BN.

Perlu diingat, di Permatang Pasir, jumlah undi Melayu ialah 73.3 peratus, Cina 25.9 peratus dan undi India, 1.6 peratus.

Ketika ini mungkin masih terlalu awal untuk mengetahui arus pengundian secara terperinci bagi setiap kaum.

Tetapi daripada jumlah undi yang diperoleh dan daripada keputusan di Manek Urai, ada kemungkinan undi Melayu untuk BN telah meningkat sekurang-kurangnya 5 peratus.

Ini bererti ada kemungkinan undi Cina untuk BN di Permatang Pasir telah merosot melebihi 10 peratus.

Jika jangkaan di atas terbukti betul, ini bererti arus undi masyarakat Melayu sudah mulai beralih ke pangkuan UMNO. Ia merupakan satu tamparan kepada Anwar Ibrahim di kawasan Permatang Pauh – home ground beliau sendiri.

Ini sekali gus memberi implikasi yang kurang baik untuk PKR dan pakatan pembangkang di Semenanjung Malaysia pada masa depan.

Bagi undi Cina pula, penulis berpendapat, sungguhpun mereka menghargai dasar baru Datuk Seri Najib Tun Razak, dalam kes ini nampaknya mereka lebih mementingkan pengukuhan kerajaan yang kaum mereka kuasai di Pulau Pinang.

Jadi, keputusan di Permatang Pasir tidak semestinya mencerminkan pendirian masyarakat Cina di seluruh Malaysia.

Faktor peratusan yang turun mengundi juga perlu diambil perhatian, berkurangan 9 peratus daripada 2008.

Salah satu sebabnya kerana tarikh pengundian jatuh pada hari bekerja, tetapi pasti ada juga sebab lain. Adakah ini disebabkan ramai penyokong pakatan pembangkang tidak turun mengundi kerana mereka sudah yakin menang, atau ramai pengundi atas pagar tidak berminat mengundi kerana kecewa dengan tahap kemajuan kawasan itu di bawah Anwar?


Kuching, Sarawak">
Semarakkan erti kemerdekaan, kebebasan negara

KEMERDEKAAN sewajarnya menyedarkan rakyat mengenai erti kebebasan dan kemakmuran negara. Rakyat Malaysia seharusnya bersyukur kerana melalui kemerdekaan, kita mencapai kegemilangan dalam semua aspek kehidupan.

Sambutan ulang tahun ke-52 kemerdekaan mempunyai makna mendalam dan hanya mereka yang mengerti dan mempunyai rasa cinta kepada tanah air dapat mentafsirkan maksudnya dengan tepat.

Generasi muda hari ini perlu menghayati semangat kemerdekaan. Pengetahuan sejarah melalui pembelajaran di sekolah amat penting bagi mendalami semangat dan erti kemerdekaan.

Tarikh 31 Ogos perlu disambut dengan kesyukuran dan semangat patriotik. Ini kerana kemerdekaan itu adalah kemegahan dan kebanggaan semua rakyat yang perlu dikongsi dan dihayati bersama.

Kedatangan tarikh keramat itu diharap dapat memantap dan memperkukuhkan lagi semangat patriotisme dan perpaduan di kalangan rakyat.

Perpaduan negara sangat penting dan ia menjadi kunci kejayaan Malaysia. Sama ada Malaysia akan menjadi sebuah negara maju menjelang tahun 2020 bergantung kepada beberapa faktor yang penting, terutama sekali perpaduan negara.

Perpaduan hendaklah menjadi asas kepada semua aktiviti dan rancangan dari semua sektor dan masyarakat di negara ini.

Sikap perkauman dan apa juga bentuk polarisasi yang lain merupakan halangan terbesar kepada perpaduan negara. Maka semua pihak mesti berazam untuk memerangi polarisasi kaum sama seperti kita mengisytiharkan perang terhadap ancaman dadah dan jenayah.

Bagi membolehkan proses itu terhindar daripada rintangan, pembuat dasar dan mereka yang melaksanakannya hendaklah selalu tertakluk kepada tujuan-tujuan dan nilai-nilai Rukun Negara dan Perlembagaan Persekutuan.

Segala rancangan pembangunan, perindustrian dan sebagainya bagi mencapai imbangan sosial dan mewujudkan keadilan hanya akan memberi makna jika rakyat berbilang kaum memperkukuhkan perpaduan.

Usaha saling bekerjasama rakyat Malaysia hendaklah berterusan bagi tujuan memelihara dan menguatkan semangat cinta dan setia kepada negara. Semua rakyat perlu berbangga menjadi warga Malaysia.

Semangat patriotisme haruslah sentiasa dipupuk dan dipelihara. Keharmonian kaum dan toleransi beragama di setiap peringkat harus terus diperkukuhkan.

Tidak dinafikan bahawa hari ulang tahun kemerdekaan memang meninggalkan kesan mendalam pada kita semua, terutama di kalangan generasi yang pernah berjuang untuk mencapainya.

Nilai murni menjadi asas penting kepada masyarakat Malaysia terutama dalam usaha pencapaian taraf sebuah negara maju.

Ini penting kerana konsep Wawasan 2020 itu sendiri telah menyebut dengan jelas hasrat negara untuk mencari titik keseimbangan antara pembangunan kebendaan dan kerohanian.

Apa yang perlu ditekan sekarang ialah kita harus memperseimbangkan pencapaian ekonomi dengan pembangunan kerohanian dan akhlak, di samping berusaha mencapai integrasi kaum dan perpaduan negara dalam Satu Malaysia.
Puasa, kerja secara efektif di bulan Ramadan

Oleh MUKHIFFUN MUKAPIT

RAMADAN ialah bulan yang penuh keberkatan. Kedatangan bulan ini seharusnya meningkatkan semangat dan iltizam umat Islam untuk merebut segala keberkatan tersebut.

Justeru itu, kehadiran bulan mulia ini tidak boleh dijadikan alasan untuk menjadi malas bekerja.

Sesetengah individu melihat puasa sebagai kekangan untuk meningkatkan kualiti dan produktiviti atas alasan tiada tenaga kerana lapar dahaga. Persepsi ini sebenarnya bertentangan dengan ajaran Islam.

Seharusnya ibadah puasa perlu dilihat sebagai motivasi untuk lebih berusaha dan berjaya.

Puasa sebenarnya adalah 'madrasah' bagi kita membentuk peribadi mulia dan unggul.

Pada zaman Rasulullah SAW, peperangan juga berlaku pada bulan yang mulia ini. Para sahabat tetap berjuang menjadi tentera Allah.

Jika menyelusuri konsep kerja dalam Islam, ia sebenarnya merupakan satu bentuk jihad iaitu jihad sosioekonomi.

Rasulullah SAW bersabda: "Sesiapa yang bekerja untuk anak isterinya melalui jalan yang halal, maka bagi mereka pahala seperti orang yang berjihad di jalan Allah." - Hadis riwayat Bukhari.

Bagi mendepani bulan puasa yang penuh dengan cabaran dan dugaan ini, seharusnya kita perlu lebih peka memahami keadaannya dan bagaimana kita dapat mengekalkan prestasi dan stamina.

Konsep puasa ialah menahan diri daripada makan dan minum serta segala perbuatan yang boleh membatalkannya, mulai dari terbit fajar hinggalah terbenam matahari.

Seorang pekerja biasanya akan bekerja selama lapan jam sehari di waktu siang. Rehat yang diperuntukkan pula adalah 30 hingga 60 minit.

Akta Kerja 1955 menyebut: "Waktu kerja biasa ialah waktu kerja harian yang dipersetujui antara majikan dan pekerja dalam kontrak perkhidmatan. Waktu kerja biasa tersebut tidak boleh melebihi 8 jam sehari tidak termasuk waktu rehat, 5 jam bekerja berterusan tanpa rehat sekurang-kurangnya 30 minit dan 48 jam seminggu".

Pihak majikan dan pekerja perlulah memahami keadaan kerja seharian di bulan Ramadan. Pendekatan yang boleh digunakan oleh pihak majikan ialah menambahkan jam rehat, menambah penggantian kerja atau shift dan pengurangan waktu kerja.

Pengurangan jam bekerja adalah bertujuan memberikan peluang kepada pekerja merehatkan fizikal dan minda agar dapat mengekalkan prestasi bagi sesi seterusnya.

Ia juga membantu pekerja memulih dan menyegarkan kembali tenaga mereka. Walaupun secara kebiasaan waktu rehat adalah sesi menjamu selera, namun di bulan mulia ini sewajarnya waktu rehat tersebut diisi ganti dengan zikir dan tahlil kepada Allah SWT.

Pada 2007, Kongres Kesatuan Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) pernah menyarankan kerajaan memendekkan waktu bekerja untuk kakitangan wanita kepada setengah hari sepanjang Ramadan. Tetapi kebanyakan profesional dan ulama tidak setuju.

Memendekkan waktu kerja kepada setengah hari memang agak janggal dan amat merugikan organisasi.

Secara idealnya pengurangan waktu kerja adalah 30 hingga 60 minit daripada kerja biasa, seperti yang dipraktikkan di Kelantan dan Terengganu. Penjawat awam di sana dibenarkan pulang kerja lebih awal 30 minit berbanding hari biasa. Jadual harian kerja juga perlu disusun dengan cara bestari seperti menyelesaikan kerja-kerja yang memerlukan tenaga yang banyak di awal pagi.

Kekurangan tenaga dan rehat semasa kerja kadangkala memaksa pekerja "curi tulang" dan mengundang bahaya pada diri.

Antara lain pemakanan juga merupakan faktor penting. Ia penyumbang bagi meningkatkan tenaga dan prestasi kerja seseorang. Bila seorang pekerja berpuasa maka pengambilan makanan adalah terhad iaitu semasa sahur dan berbuka.

Bagi mengekalkan tenaga, ia bergantung kepada cara pemakanan dan zat yang diserap. Diet perlulah seimbang dan bergantung kepada bentuk dan ciri pekerjaan seseorang. Nilai kalori dan tenaga bagi setiap jenis pekerjaan juga berbeza-beza.

Perancangan pemakanan penting bukan sahaja untuk bekerja tetapi juga beribadat.

Kebiasaannya rakyat Malaysia akan berpuasa lebih daripada 13 jam. Bagi memastikan tenaga mencukupi, kita memerlukan zat yang baik.

Jika tubuh badan manusia memerlukan 40 peratus kalori bagi tugasan di tempat kerja, maka secara idealnya 20 peratus kalori itu diambil sewaktu sahur.

Pengambilan serat, protein dan lemak daripada buah-buahan dan sayuran penting pada waktu sahur. Kurangkan karbohidrat kerana ia hanya dapat membekalkan tenaga sekitar tiga hingga empat jam sahaja berbanding serat, protein dan lemak yang tahan lebih lama.

Makanan yang mengandung serat tinggi akan dicerna secara perlahan dan dapat menyediakan tenaga lebih lama berbanding makanan berserat rendah seperti nasi.

Ketika berbuka, ikutlah sunah Rasullullah. Baginda bersabda: "Jika seseorang kamu berbuka, hendaklah ia berbuka dengan buah kurma. Sekiranya buah kurma tiada, bolehlah ia berbuka dengan air kosong. Sesungguhnya air itu bersih lagi suci".

Kemudian barulah kepada menu utama dan elakkan berlebih-lebihan.

Puasa sebenarnya bukan sahaja amalan yang membentuk rohaniah tetapi juga jasmaniah. Banyak faedah kesihatan diperoleh apabila berpuasa.

Maka menjadikan puasa sebagai alasan untuk tidak bekerja adalah tidak berasas.

Pekerja cemerlang mampu menghadapi cabaran dengan baik dan berkesan.

Sebenarnya kita hendaklah sedar bahawa setiap suruhan Allah SWT ada hikmahnya dan perlu dilakukan mengikut kemampuan.

Firman-Nya: "Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan apa yang terdaya olehnya". Al-Baqarah Ayat 286.

PENULIS ialah Pensyarah Fakulti Pengurusan & Muamalah, Kolej Universiti Islam Antarabangsa.
Menjana usaha perbanyakkan lagu patriotik

Oleh ABD. AZIZ ITAR
aziz.itar@utusan.com.my

ALBUM berjudul Abadi yang dirakamkan oleh Allahyarham Sudirman Haji Arshad pada 1982 merupakan sebuah album berkonsepkan irama pop yang sarat dengan lagu berunsurkan patriotik.

Antara lagu yang dimuatkan menerusi album terbitan syarikat rakaman EMI itu berjudul 31 Ogos, Warisan dan Tegakkan Bendera Kita, yang merupakan lagu-lagu patriotik yang terus diminati sehinggalah kini.

Album dan lagu-lagu itu bukan sekadar berkonsepkan patriotik, malah ia juga diterima ramai pendengar sebagai lagu-lagu yang popular di kalangan pelbagai lapisan masyarakat dalam persada muzik arus perdana di negara ini.

Sayangnya, selepas 27 tahun penghasilan album itu, sehingga kini boleh dikatakan tidak ramai penyanyi popular atau komposer tanah air yang berani tampil mengetengahkan album yang berkonsepkan lagu-lagu sedemikian.

Penyanyi berasal dari Temerloh, Pahang, itu secara tidak langsung telah membuktikan bahawa lagu-lagu patriotik jika digubah melodinya mengikut arus muzik semasa, ia juga akan menjadi popular seperti genre muzik lain.

Patriotik misalnya daripada segi lirik lagu yang mampu membina jati diri agama dan bangsa boleh dipersembahkan menerusi gubahan pelbagai genre muzik yang segar dan diterima pendengar.

Bagaimanapun ia perlu selari dengan cita rasa para pendengar serta seiring perkembangan muzik semasa.

Dalam senario tersebut, penyanyi generasi baru sepatutnya mencontohi aspirasi Sudirman dalam menghasilkan album atau sekurang-kurangnya sebuah lagu patriotik dalam album-album yang mereka hasilkan.

Allahyarham Sudirman berjaya mempopularkan dirinya sebagai penyanyi lagu-lagu patriotik tempatan yang ulung.

Malah membawa semangan patriotik menerusi imejnya yang berpakaian corak Jalur Gemilang pada banyak persembahan pentas yang dijayakannya.

Selain itu, lagu-lagu patriotik baru yang akan dihasilkan juga setidak-tidaknya boleh dijadikan sebagai lagu-lagu pelapis untuk dihayati serta disesuaikan dengan cita rasa golongan generasi muda pada masa kini dan masa depan.

Sebab itu, tidak hairanlah pertandingan mencipta Lagu 1Malaysia Kita anjuran stesen radio Hot FM sedikit sebanyak bertujuan menyahut cabaran itu dalam usaha melahirkan lebih banyak lagu patriotik yang untuk generasi baru.

Pertandingan mencipta lagu patriotik generasi baru yang menawarkan hadiah wang tunai RM25,000 buat juaranya itu terbuka kepada komposer amatur dan profesional tanpa mengira genre muzik asalkan ia sesuai dan diterima oleh rakyat negara ini.

Bagi memperbanyakkan lagi lagu-lagu patriotik baru, para komposer, penyanyi dan syarikat-syarikat rakaman juga seharusnya lebih berani mengetengahkan lagu-lagu patriotik.

Bagaimanapun ia mesti berunsur popular serta boleh dihayati oleh segenap lapisan masyarakat kita.

Malah mereka juga haruslah kreatif dalam menghasilkan lagu-lagu yang bertemakan patriotik dan mempunyai irama yang menarik serta boleh dikomersialkan dalam industri muzik tempatan.

Allahyarham Sudirman berjaya membuktikan lagu nyanyiannya berjudul Warisan terkenal sebagai lagu patriotik malar segar.

Malah ia juga menjadi lagu pop yang tidak pernah jemu-jemu untuk dihayati sehingga kini.
Pengundi muda, Cina beralih arah

Oleh Kamal Ahmad
mohdkamal@bharian.com.my

Kempen 'bunuh' karakter Rohaizat punca Pas menang

SOKONGAN terhadap Pas menunjukkan tanda-tanda merosot manakala di pihak Barisan Nasional (BN) mula menampakkan peningkatan keyakinan akar umbi, demikian rumusan ringkas tetapi nyata daripada keputusan pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Permatang Pasir di Permatang Pauh, Pulau Pinang, semalam. Calon BN, Rohaizat Othman, 38, yang didakwa mempunyai 'beberapa kes peribadi' masih mampu meraih 5,067 undi dan tewas kepada calon veteran Pas, Salleh Man, yang memperoleh 9,618 undi.

Buktinya, kemerosotan penduduk yang keluar mengundi daripada 82.57 peratus membabitkan 20,350 pengundi dalam Pilihan Raya Umum (PRU) 2008 kepada 73.1 peratus semalam (daripada 20,290 pengundi) berjaya menurunkan angka sokongan terhadap Pas sebanyak 1,386 undi berbanding 11,004 undi yang diperoleh calonnya ketika itu - Mohd Hamdan Abd Rahman.

Calon BN pada PRU yang sama, Ahmad Shahar Shuib pula meraih 5,571 undi sekali gus BN cuma kehilangan 504 undi kali ini.

Kalangan pemimpin Umno mengakui peningkatan sokongan pengundi Cina (lebih 25 peratus daripada keseluruhan pengundi) dan pengundi baru di Permatang Pasir, terhadap calon BN semakin meningkat sekali gus mengurang di pihak pembangkang.

"Pengundi muda kian meyakini BN dan perkembangan ini akan dimaklumkan kepada Kabinet dan Ibu Pejabat Umno esok (hari ini)," kata Pengerusi Badan Perhubungan Umno Pulau Pinang, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

"Pengundi Cina di Permatang Pasir turut memperlihatkan angin perubahan termasuk menerima Konsep 1Malaysia," kata Ketua Umno Bahagian Permatang Pauh, Datuk Abdul Jalil Abdul Majid, ketika diminta mengulas mengenai apa yang boleh dipelajari oleh BN daripada pilihan raya kecil DUN Permatang Pasir itu. Beliau turut mengakui rakyat mula faham dan menerima penjelasan hala tuju Umno serta kerajaan di bawah kepemimpinan Datuk Seri Najib Razak. Namun, keyakinan dan sokongan itu katanya, tidak boleh digapai sepenuhnya dalam masa sehari atau sebulan tetapi dijangka mencapai tahap maksimum dalam tempoh setahun dua ini.

Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kedah, Datuk Ahmad Bashah Md Hanipah, pula berkata: "Saya melihat kesedaran pengundi baru di Permatang Pasir turut mencerminkan aspirasi serupa di negeri lain."

Beliau berkata, mereka melihat sendiri kegagalan kerajaan Pakatan Rakyat membawa pembangunan di DUN itu sehingga begitu ketara ketinggalan dan diabaikan.

"Ada perubahan di kalangan pengundi terhadap kemampuan Pas. Mereka sudah nampak apa yang dilakukan oleh pembangkang terhadap keperluan pembangunan dan pembelaan terutama keluarga miskin di Pulau Pinang. Ini juga berlaku kepada kerajaan Pakatan Rakyat di Kedah yang tidak mampu membawa pembangunan dan perkembangan ekonomi," katanya.

Bagaimanapun Zahid yang mengharapkan angin perubahan seperti dipaparkan dalam pilihan raya kecil DUN Manek Urai, Kelantan baru-baru ini, terpaksa menggigit jari gara-gara keputusan di Permatang Pasir itu. Bermain dalam kubu kuat Pas di Pulau Pinang sejak tiga penggal lalu itu menyaksikan BN tidak dapat merapatkan jurang majoriti sokongan yang diperoleh Pas kerana calon BN berdepan dengan 'faktor tempatan' yang mana pengundi di situ diklasifikasikan oleh Zahid sebagai 'belum mahu memberi kemenangan' kepada Rohaizat. Namun kekalahan beliau itu terima dengan hati terbuka dan lapang dada walaupun sukar menerima hakikat pengundi Permatang Pasir 'mahu keadaan kekal seperti mana pilihan raya terdahulu' di bawah naungan wakil Pas.

"Calon bukan faktor utama kekalahan BN. Kita pun tahu calon Pas ada 'kes peribadi'. Dan soal calon selalu diperkatakan dalam mana-mana pilihan raya tetapi itu tidak menjadi perkara utama menentukan kemenangan," katanya lagi sambil mengakui satu laporan terperinci akan beliau kemukakan kepada mesyuarat Kabinet serta Ibu Pejabat Umno, hari ini. Antara yang akan beliau laporkan ialah 'sikap akar umbi' dan kebergantungan jentera pilihan raya BN kepada tenaga dari luar berbanding yang digerakkan oleh tenaga akar umbi tempatan.

Salleh sebenarnya boleh disifatkan hanya 'calon biasa' berbanding karisma calon Pas lain. Ini kerana beliau dikatakan pernah bertanding dalam enam kali pilihan raya dan tewas semuanya. Cuma untuk kali ke-7 melalui pilihan raya kecil DUN Permatang Pasir, beliau akhirnya lega dengan kemenangan semalam. Antara faktor yang dikatakan memihak kepada Salleh ialah serangan bertalu-talu terhadap peribadi Rohaizat selama tempoh berkempen lapan hari berturut-turut. Berkempen antaranya tiga hari dalam bulan Ramadan tidak menghalang serangan peribadi terhadap Setiausaha Umno Bahagian Permatang Pauh itu.

Sudah menjadi budaya orang Melayu yang berminat dengan cerita peribadi dan mengambil pendirian terhadap isu itu. Dengan lebih 72 peratus pengundi di Permatang Pasir adalah Melayu, strategi 'menembak' Rohaizat dengan isu peribadi pasti berkesan untuk 'membunuhnya'. Jadi, yang perlu dipelajari BN apabila mahu menamakan calon dalam PRU atau mana-mana pilihan raya kecil akan datang ialah masing-masing mesti betul-betul bersih keperibadiannya. Individu yang 'ada kes' tidak wajar dijadikan calon kerana 'kes' itu akan memakan tuan apabila dimanipulasi walaupun hakikatnya ia sudah selesai. Pengundi khususnya Melayu tidak boleh menerima atau menyokong calon yang bermasalah atau 'pernah ada kes atau masalah peribadi'. Kajilah, berapa banyak kerusi BN ditawan pembangkang dalam PRU 2008 gara-gara 'tersilap memilih calon'. Kesilapan memilih calon turut menyaksikan BN tewas dalam beberapa siri pilihan raya kecil dalam tempoh terdekat ini.

Justeru, isu salah guna dana dan perkahwinan selain perilaku anak, adik beradik serta keluarga perlu diambil kira dalam menilai seseorang sebelum menjadi calon BN pada masa akan datang. Kehadiran calon bermasalah secara automatik menjadi modal dan bonus kepada pembangkang dalam meraih sokongan selepas mereka ketandusan modal kempen secara intelektual dan profesional. Insaflah, faktor peribadi dan keperibadian menyumbang kepada sebahagian besar sokongan dan undi selain gred atau prestasi perkhidmatan parti kepada mereka.

Kempen membunuh karektor Rohaizat bagaimanapun tidak berkesan di kalangan pengundi Cina yang berjumlah lebih 25 peratus. Mereka ternyata lebih cenderung dan yakin menerima jaminan kerajaan bahawa ekonomi semakin pulih sekali gus membuka ruang peningkatan dalam perniagaan dan kemakmuran hidup. Pengundi Cina juga cenderung dalam isu pendidikan, bahasa dan kesamarataan.
Minda Pengarang: Usaha memerangi arak, maksiat perlu usaha bersepadu

KENYATAAN Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Islam, Adat-Adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam Negeri Selangor, Datuk Dr Hasan Mohamed Ali, semalam bahawa pegawai masjid di Selangor diberi kuasa menahan tanpa waran terhadap umat Islam yang melakukan kesalahan membabitkan arak berkuat kuasa serta-merta, sewajarnya mendapat perhatian. Walaupun arahan itu mendapat sokongan, ia juga perlu dihalusi bagi mengelakkan 'ada undang-undang tetapi tanpa sebarang tindakan'. Yang menjadi mangsa ialah nazir, imam, bilal dan siak yang diberi kuasa menguatkuasakan Seksyen 18, Enakmen Jenayah Syariah (Selangor) 1985 itu. Mereka mungkin terperangkap dengan pelbagai kekurangan akibat ketiadaan persediaan rapi. Mereka perlu dilengkapi dengan maklumat perundangan sebelum membolehkan mereka bertindak. Bagi umat Islam, sesiapa saja yang membuat kenyataan seperti itu akan mendapat sokongan politik. Cuma kaedah menguatkuasakannya perlu dilakukan dengan terancang, berkesan, berwibawa malah adil. Mengambil tindakan terhadap orang Islam yang meminum arak mungkin mudah. Namun, dalam senario pasaran pekerjaan hari ini ada juga pelayan beragama Islam yang bertugas di tempat-tempat hiburan. Mereka terpaksa meletakkan jawatan sekiranya tidak mahu terbabit dalam kegiatan arak. Jika tidak ada kerja lain yang boleh menampung kehidupannya, ia boleh menimbulkan masalah sosial kepadanya dan keluarga. Jika kerjaya itu menyebabkan mereka dikenakan tindakan, maka Jabatan Agama Islam atau mana-mana pihak berkuasa agama Islam perlu mengeluarkan larangan supaya orang Islam tidak dibenarkan bekerja di kelab, restoran, kedai atau apa-apa premis yang turut menjual arak. Larangan itu perlu diiringi dengan hukuman setimpal jika mereka terus bekerja di premis berkenaan. Sudut ini juga perlu diambil perhatian supaya penguatkuasaan dan hukuman adalah bertepatan. Atau, mereka juga perlu menjawab persoalan bagaimana lesen perniagaan dibenarkan di negeri itu?. Beberapa tahun lalu, ada sebuah badan dikenali sebagai 'Badar' yang diberi kuasa untuk membanteras maksiat di Selangor. Namun disebabkan ada kes anggotanya menyalahgunakan kad kuasa untuk melakukan perkara yang tidak berakhlak dan menyalahi undang-undang, maka tanggungjawab itu dipindahkan kepada institusi masjid. Cuma, diharap perkara yang menimpa Badar tidak berulang di kalangan pegawai masjid terbabit. Tidak kira di Selangor atau negeri lain, tindakan memerangi gejala minum arak dan maksiat lain mesti dilakukan secara bersepadu dengan agensi berkaitan lain. Polis akan melindungi pegawai masjid yang melaksanakan penguatkuasaan berbanding jika mereka bertindak sendirian walaupun memiliki kad kuasa menahan tanpa waran. Bertindak bersama polis juga dilihat lebih bijak dan menyelamatkan mereka daripada sebarang tohmahan berkait kewibawaan dan ketelusan mereka.
Cakap-cakap

BANYAK pendapat yang didengar mengenai isu hukuman sebat terhadap Kartika Sari Dewi Shukarno kerana kesalahannya minum arak. Ada yang setuju dan ada pula tidak setuju dengan tindakan Jabatan Agama Islam Pahang (Jaip) menangguhkan hukuman sebat ke atasnya. Mamat boleh faham alasan tindakan penangguhan dibuat ke atas Kartika. Tapi, rasanya media yang datang dari seluruh dunia akan membuat liputan meluas sama ada Kartika dikenakan hukuman sebat atau sebaliknya.

Mamat - Faham sangat apa yang media asing nantikan
1Malaysia harapan baru masyarakat India

Oleh Magendran Rajagopal
bhnews@bharian.com.my

MIC perlu perubahan segera bagi pastikan terus berpengaruh, relevan sebagai komponen BN

GAJAH sama gajah berperang, pelanduk mati tersepit. Itulah perasaan sebahagian masyarakat India ketika ini yang menganggap diri mereka pelanduk, sering menjadi mangsa keadaan, sama ada yang menyokong MIC dalam Barisan Nasional (BN) atau Pakatan Rakyat, nasib mereka tidak banyak berubah.

Pada mereka, sejak kebelakangan ini MIC tidak banyak membawa perubahan bermakna kepada masyarakat India. Lebih mengecewakan harapan yang dipertaruhkan kepada Pakatan Rakyat juga gagal dilaksanakan seperti terbukti dalam isu pemilikan tanah di Kampung Buah Pala, Pulau Pinang.

Sementara itu, kebangkitan besar-besaran masyarakat India menerusi Barisan Bertindak Hak-Hak Hindu (Hindraf), yang diharapkan memberi kuasa politik juga tidak kesampaian.

Antara pemimpinnya yang begitu lantang bersuara pada bibit awal bertindak 'bagai enau dalam belukar melepaskan pucuk masing-masing' untuk kepentingan politik peribadi dan menjadikan Hindraf sebagai batu loncatan menubuhkan parti politik sendiri.

Namun, tatkala terkapai-kapai hampir lemas, ada yang menghulur tangan, sekali gus memberi harapan baru kepada mereka. Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dengan konsep 1Malaysia menjanjikan kesaksamaan dan kesamarataan.

Kajian Merdeka Center baru-baru ini mendapati kira-kira 74 peratus masyarakat India yang ditemubual dalam satu kaji selidik menyatakan berpuas hati dengan prestasi Perdana Menteri keenam itu setakat ini.

Walaupun MIC selaku komponen BN mewakili masyarakat India, mereka yang ditemubual itu menyatakan sokongan terhadap Najib, bukan MIC atau Presidennya, Datuk Seri S Samy Vellu.

Jika diimbas beberapa insiden terbaru membabitkan Najib dan masyarakat India, memang jelas Najib yakin dapat meraih sokongan mereka kepada BN tanpa peranan MIC, selaku parti mewakili kaum India dalam BN.

Kurang 24 jam mengangkat sumpah selaku Perdana Menteri, Najib sudah turun padang bagi menyaksikan sendiri keadaan di Jalan Petaling atau China Town, kawasan majoriti penduduk Melayu di sekitar Vista Angkasa dekat Kampung Kerinchi dan penempatan masyarakat India di Brickfields. Nyata sambutan yang diberikan masyarakat pelbagai kaum di kawasan itu sangat memberangsangkan dan Najib yang turun dengan ramah tamah turut berjaya menarik hati masyarakat India.

Sekiranya ketiadaan Samy Vellu mengiringi lawatan Najib ke Batu Caves pada 9 Ogos lalu boleh dijadikan penanda aras, tidak keterlaluan jika dikatakan BN tidak lagi bimbang mengenai undi kaum India pada pilihan raya umum akan datang, walaupun tanpa MIC.

Pada mesyuarat Dewan Tertinggi BN 10 Ogos lalu, ramai yang tersentak dengan jawapan Najib apabila ditanya kenapa kerajaan meluluskan banyak parti bagi kaum India sejak kebelakangan ini kerana beliau tidak langsung merujuk kepada MIC walaupun Samy Vellu duduk tidak jauh.

Mengapa agaknya Najib tidak mengesyorkan parti baru itu bergabung saja dengan MIC memandangkan semua mereka berikrar akan menyokong BN. Hanya Perdana Menteri tahu apa yang tersirat di hatinya.

Selain MIC, parti majoriti masyarakat India termasuk Parti Progresif Penduduk Malaysia (PPP), Barisan Progresif India Malaysia (IPF), Parti Bersatu India Malaysia (MUIP), Barisan Tindakan Demokratik India Malaysia (Mindraf) dan Parti Makkal Sakthi Malaysia (MMSP) dan yang terbaru, Parti Hak Asasi Manusia (Paham).

Ini membawa kita kepada persoalan apakah MIC selaku komponen BN masih lagi relevan dalam peranannya selaku wakil masyarakat India dalam gagasan terbabit kerana ternyata ia bukan lagi pilihan majoriti 2.5 juta penduduk India negara ini.

Jika diteliti struktur MIC, hanya 1,464 perwakilan yang mengundi pada pemilihan parti 12 September ini. Sebahagian daripada mereka sudah pun meneka calon yang akan terpilih. Pastinya yang berpihak kepada Presiden parti itu.

Secara keseluruhan, semua parti komponen BN terpanggil atau terpaksa melakukan perubahan selepas prestasi buruk pada Pilihan Raya Umum 2008, kecuali MIC yang dikatakan masih terkapai-kapai mencari hala tuju baru.

Pada mereka walaupun Samy Vellu mengumumkan penjenamaan semula parti dan suntikan darah muda dalam pergerakan itu, bak kata pepatah, 'kokok berdegar-degar tetapi ekor masih bergelumang tahi', tiada satu pun yang dikatakan itu dikotakan setakat ini.

Mungkinkah pemimpin tertinggi BN berasa serba salah untuk menegur Samy Vellu kerana tokoh veteran itu sudah lama berkecimpung dalam arena politik sejak Tun Abdul Razak Hussein menjadi Perdana Menteri antara 1970 hingga 1976.

Namun, beberapa pemimpin veteran MIC belum lagi melupakan kisah pada 1973 apabila Allahyarham Tun Abdul Razak (Perdana Menteri kedua) terpaksa campur tangan bagi memujuk Presiden MIC ketika itu, Tun VT Sambanthan, supaya bersara selepas 18 tahun berkuasa bagi mencegah kemelut dalaman parti itu melarat sehingga menjejaskan kedudukan BN.

Penggantinya, Tan Sri V Manic-kavasagam, yang menerajui parti sehingga 1978 berjaya membawa banyak pembaharuan dalam parti, termasuk menyatukan puak yang bertelagah selain menyuntik darah muda dari kalangan profesional.

Keinginan sama kini semakin membuak selepas senarai pilihan Presiden MIC bagi pemilihan kali ini diumumkan Samy Vellu sejurus selepas penamaan calon selesai Sabtu lalu kerana masih menyenaraikan beberapa pemimpin yang disifatkan sudah melampaui tarikh 'bersara'.

Antara lain, penyenaraian nama pemimpin seangkatan dengan Samy Vellu seperti Ketua MIC Perak, Datuk G Rajoo dan Ketua MIC Kedah, Datuk V Saravanan, yang sejak kebelakangan ini dirundung pelbagai masalah kesihatan, ternyata kurang disenangi perwakilan muda.

Samy Vellu sendiri memegang jawatan Pengerusi Pemuda MIC pada 1971 dan menyertai Jawatankuasa Kerja Pusat (CWC) 1973 dan pada tahun sama, dilantik sebagai Ketua Pemuda MIC sebelum dipilih sebagai naib Presiden MIC pada 1975.

Namun, selepas 30 tahun Samy Vellu kekal sebagai Presiden MIC apabila menang tanpa bertanding pada pemilihan April lalu.

Sepanjang tempoh itu juga kita lihat pucuk pimpinan tertinggi MIC tidak banyak berubah, termasuk pemilihan parti 12 September ini yang dijangka menampilkan senarai pilihan Presiden yang tidak banyak menampilkan muka baru, seperti berlaku pada pemilihan sebelum ini. Mungkin Samy Vellu perlu memikirkan apa perubahan yang perlu dilakukan segera bagi memastikan parti itu terus berpengaruh dan relevan di kalangan masyarakat India di negara ini.
53 tahun UiTM gilap intan permata lahirkan profesional Bumiputera

Oleh Jami'ah Shukri
bhnews@bharian.com.my

Universiti Teknologi Mara berjaya harungi pelbagai transformasi mencabar untuk muncul IPT kelas pertama disegani RENTETAN sejarah Universiti Teknologi Mara (UiTM) amat unik selepas melalui transformasi yang amat drastik dan agresif sepanjang tempoh 53 tahun penubuhannya dalam bidang akademik, nilai, sikap dan budaya.

Siapa sangka, liku perjalanan UiTM yang pada awalnya hanya sebuah kawasan hutan belantara, kini kepada lokasi yang begitu pesat membangun. Malah, pelajarnya diumpamakan seperti pasir dan batu tidak berharga digilap menjadi intan yang penuh kilauan.

Persepsi masyarakat terhadap UiTM sebagai institusi kelas kedua sejak awal penubuhannya juga sudah tidak relevan, sebaliknya kini sudah diiktiraf sebagai universiti kelas pertama sejak beberapa tahun lalu, terutama selepas bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mengumumkan perubahan nama dari Institut Teknologi Mara (ITM) kepada UiTM genap 10 tahun lalu iaitu pada 26 Ogos 1999.

Pada awal penubuhannya, UiTM hanya mengambil pelajar kampung dan miskin serta tidak cemerlang dalam akademik, tetapi kini majoriti produk universiti itu dianggap begitu cemerlang dalam bidang masing-masing.

Justeru, tidak mustahil dalam tempoh 53 tahun penubuhannya, UiTM mencatat keajaiban hebat apabila ribuan pelajarnya menduduki ranking tertinggi penempatan dunia pekerjaan, malah melahirkan ramai profesional dan tokoh korporat terkemuka di negara ini.

Tidak terhenti di situ, nama UiTM menjulang setinggi puncak Gunung Everest, apabila dua pelajarnya, Muhamad Muqharabbin Mokhtarrudin dan Ahmad Reduan Rozali berjaya menakluki puncak tertinggi dunia (8,848 meter), pada 2004 lalu, sekali gus sebagai simbolik memecahkan tembok halangan psikologi bahawa bangsa Melayu tidak yakin pada diri, malas, tidak berupaya dan rendah diri.

Naib Canselornya, Prof Tan Sri Dr Ibrahim Abu Shah, ternyata mampu menghela nafas lega apabila transformasi universiti itu dalam pelbagai bidang sudah terlaksana dan paling membanggakan pencapaian itu lebih terserlah dalam tempoh 10 tahun terkini.

Katanya, sejarah UiTM yang bermula pada 1956 dan sehingga ini, sudah menempuh pelbagai transformasi dalam pelbagai bidang dengan mencatat banyak kejayaan cemerlang sama ada di dalam atau luar negara.

Pada awalnya, UiTM dikenali sebagai sebagai Dewan Latihan Rida (Rural and Industrial Development Authority) yang ditubuhkan bertujuan sebagai pusat percubaan menawarkan kursus persediaan untuk remaja luar bandar aliran Inggeris serta membantu menaik taraf ekonomi penduduk Bumiputera.

"Rida memberi penekanan kepada program pelajar luar bandar dan miskin. Kita transformasi mereka daripada masyarakat tradisional kepada kepentingan industri, komersial dan keusahawanan. Pada 1965, namanya ditukar kepada Maktab Mara sejajar dengan falsafah untuk membangunkan masyarakat Bumiputera supaya lebih maju. Kemudian pada 1967, mendapat nama baru iaitu ITM," katanya.

Sejak itu, transformasi lebih drastik dan agresif dilakukan dalam pelbagai bidang termasuk kursus ditawarkan dan seterusnya pada 1996, ITM dinaikkan taraf sebagai universiti. Namun, namanya tidak ditukar hinggalah pada 26 Ogos 1999, Institut Teknologi Mara dengan rasminya dinamakan Universiti Teknologi Mara.

Apa yang menarik, kata beliau, pada awal penubuhannya program yang ditawarkan dianggap tidak popular atau dikenali dan berbau akademik, sebaliknya kini menjadi program profesional.

Peneraju ITM ketika itu, Tan Sri Arshad Ayob memulakan kursus yang berbeza dengan universiti dan kolej lain. Program disediakan itu juga tidak difikirkan oleh pihak lain, dan akhirnya menjadi program yang cukup popular pada masa ini.

"Contohnya, kursus Seni dan Reka Bentuk, Tekstil, Fesyen dan Pengurusan Hotel dan Pelancongan (malah program ini dianggap tidak diminati dan dihormati). Dengan itu, kita sudah berjaya mengubah bidang terbabit sebagai program yang mempunyai status cukup tinggi pada masa kini.

"ITM mempelopori bidang itu sehingga ia menjadi program yang begitu popular, diminati dan diikuti universiti lain. Malah, peranan pelajar keluaran UiTM dalam bidang ini cukup terserlah dengan melahirkan profesional dan tokoh korporat dalam pelbagai bidang seperti industri dan perbankan. Banyak jawatan tinggi dipegang pelajar dari universiti ini.

"Bagi saya, tanpa ITM, kita tertinggal jauh ke belakang berbanding kaum lain. Malah, kalangan Melayu Bumiputera kita mengeluarkan 52 peratus daripada keseluruhan akauntan berdaftar dan ia adalah jumlah yang besar," katanya.

Beliau menegaskan, UiTM berjaya menjadikan pelajarnya daripada pasir dan batu yang tidak berharga digilap menjadi intan selain menjanjikan pekerjaan berbentuk profesional serta bertaraf antarabangsa.

Dr Ibrahim menegaskan, wujud transformasi yang amat ketara dari segi mentaliti masyarakat Melayu.

"Bagi saya, dengan kemasukan alaf baru (2001), peranan UiTM semakin mencabar. Kebetulan ketika itu, saya dilantik sebagai Naib Canselor dan sebagai bekas pelajar ITM sejak berusia 18 tahun, saya dapat melihat dengan jelas bagaimana proses transformasi itu bergerak sehingga hari ini.

"Saya juga adalah pelajar dalam kumpulan pertama berpindah dari Jalan Othman, Petaling Jaya ke Shah Alam. Ini pengalaman cukup menarik dan Shah Alam ketika itu penuh dengan hutan pokok getah. Kini ia menjadi katalis bukan saja kepada pelajar malah katalis pembangunan bagi kerajaan Selangor," katanya.

Mengenai pentadbiran dan pengurusan UiTM, wujud perbezaan, iaitu jika pada sekitar 1979 (ketika berpindah ke kampus Shah Alam) hanya mempunyai 2,000 pelajar, tetapi sekarang sudah mencecah kepada 140,000 pelajar dan sasaran 200,000 pelajar, pada masa depan.

Malah, dulu kursus yang ditawarkan amat terhad tetapi sekarang kira-kira 320 kursus ditawarkan dengan mempunyai 32 kampus di seluruh negara, manakala jumlah pensyarah daripada 300 kepada 20,000 kakitangan termasuk pensyarah.

"Sejajar dengan alaf baru, cabaran saya untuk memastikan universiti ini yang terbaik di negara ini. Masa saya mengambil alih sebagai Naib Canselor, UiTM berada pada ranking paling rendah berbanding universiti lain," katanya.

Dari segi penyelidikan pula, Dr Ibrahim berkata, pada 2001 UiTM juga berada pada ranking paling bawah kerana tidak ada budaya bidang penyelidikan. Transformasi demi transformasi berlaku dengan membawa perubahan lebih menyerlah dalam semua bidang termasuk berjaya mendapat anugerah pada peringkat kebangsaan dan antarabangsa.

Mengulas mengenai universiti Apex, beliau berkata, UiTM masih belum mampu mencapai tahap itu kerana perlu memenuhi kriteria tertentu, khususnya perlu mempunyai pelajar asing.

Katanya, banyak universiti berlumba-lumba mengambil pelajar asing, tetapi UiTM tidak mengamalkan begitu, sebaliknya akan mengehadkan pengambilan pelajar itu atas sebab tertentu seperti menjaga kualiti dan budaya. Setakat ini, UiTM hanya mempunyai 200 pelajar asing, kebanyakannya dari Asia Barat.

"Saya amat berterima kasih kepada semua pemimpin universiti yang terdahulu atas jasa mereka terhadap universiti ini," katanya.
Tiga cabaran utama menanti belia Islam zaman globalisasi

Oleh Muhamad Razak Idris
muhdrazak@abim.org.my

BELIA Islam hari ini berada pada era yang amat mencabar. Cabaran ini didorong oleh banyak faktor. Faktor yang paling utama sekali ialah peredaran zaman itu sendiri. Dunia hari ini amat berbeza sekali berbanding beberapa dekad lalu. Pada hari ini, dunia yang kita diami dikenali dengan 'perkampungan sejagat' atau 'global village'.

Mengibaratkan sebuah dunia yang besar ini sebagai sebuah perkampungan adalah gambaran realiti peredaran zaman yang sedang didepani belia Islam hari ini. Perkampungan dunia hari ini digerakkan oleh pelbagai arus. Satu daripadanya ialah oleh pencapaian manusia sendiri di dalam bidang perhubungan sama ada menerusi darat atau lautan.

Namun, pencapaian yang paling mengesankan ialah pencapaian manusia di dalam bidang teknologi maklumat. Menerusi teknologi maklumat inilah seperti penciptaan komputer, telefon dan internet, manusia dari segenap pelosok dunia dapat berkongsi khabar dan berita hanya dalam sekelip mana.

Di samping berkongsi khabar dan berita, satu daripada perkara yang dikongsi bersama oleh masyarakat dunia ialah nilai dan kepercayaan mereka mengenai sesuatu perkara berkaitan urusan kehidupan di dunia ini. Urusan itu termasuk yang membabitkan ilmu pengetahuan, kebudayaan, sistem kenegaraan dan juga ideologi.

Dengan bantuan teknologi maklumat dan perhubungan lebih baik, semua perkara yang dinyatakan di atas yang sebelum ini hanya dikongsi dan diketahui sekelompok perkumpulan manusia tertentu, kini sudah merentas sempadan daerah dan negara.

Kedapatan sesetengah perkara atau amalan yang pada asalnya hanya berbentuk minat dan kesukaan sebuah kelompok masyarakat, kini sudah menjadi minat dan kesukaan yang dikongsi oleh seluruh masyarakat manusia.

Fenomena ini dikenali juga sebagai proses pensejagatan atau 'globalisasi'. Ia adalah suatu keadaan di mana nilai dan amalan yang pada asalnya suatu yang bersifat setempat bertukar menjadi satu pola atau fenomena sejagat.

Oleh itu, beberapa istilah digunakan bagi menggambarkan fenomena kesejagatan dunia hari ini. Antaranya ialah seperti istilah 'generasi Pepsi-Cola' atau 'generasi Google'. Istilah ini memberi maksud akan kesejagatan produk minuman Pepsi dan Coca-Cola, serta produk carian internet iaitu Google yang dengan kehadirannya, dikenali dan dikongsi oleh hampir seluruh masyarakat dunia.

Fenomena kesejagatan dunia ini ialah realiti yang jelas akan peralihan zaman yang sedang didiami oleh belia Islam di negara kita hari ini. Apakah bentuk cabaran yang perlu didepani oleh belia Islam di dalam berdepan dengan realiti peralihan zaman ini?

Bentuk cabaran itu, pada hemat saya, boleh dibahagikan kepada beberapa unsur.

Pertama, cabaran untuk mengekalkan jati diri setempat di dalam arus kesejagatan dunia.

Kedua, cabaran mengenal pasti unsur yang positif untuk pembangunan belia Islam di dalam himpunan sumber maklumat yang pelbagai.

Ketiga, cabaran untuk belia Islam menjadi unsur pendorong yang berpengaruh di dalam mencorakkan arus kesejagatan dunia hari ini. Inilah tiga cabaran terpenting yang harus didepani belia Islam hari ini di dalam menangani era peralihan zaman.

Bagi cabaran pertama, belia Islam harus mengorak langkah di dalam meningkatkan tahap keyakinan diri yang tinggi terhadap keutuhan dan keunikan jati diri yang mereka miliki kini. Keyakinan terhadap jati diri ini adalah asas untuk belia Islam berdepan dengan pelbagai daya tarikan dari luar persekitaran mereka.

Hal ini menuntut belia Islam kembali memugar secara berkesan asas yang membentuk identiti dirinya. Ini meliputi teras kepercayaan agama, nilai hidup mulia dan rukun kebudayaan dan kenegaraan. Dalam erti kata lain, ia menuntut belia Islam untuk kembali mengukuhkan tradisi keilmuan di dalam kehidupan mereka memandangkan hanya menerusi proses pendidikan yang berkesan dan berterusan, segala aspek yang dinyatakan itu dapat diperkukuhkan sebagai asas dan teras identiti dirinya.

Bagi cabaran kedua, belia Islam harus terdedah dengan banyak kajian yang bersifat perbandingan. Di dalam menentukan sesuatu perkara itu baik atau buruk untuk keperluan dan kegunaan belia Islam, kefahaman yang menyeluruh terhadap sesuatu persoalan yang terjadi diperlukan.

Sebagai contoh, di dalam berdepan dengan kepelbagaian arus kefahaman dan tafsiran terhadap ajaran Islam, belia Islam harus diperkukuhkan dengan kerangka pandangan yang difahami oleh aliran ahli Sunnah Wal Jamaah, iaitu kerangka ajaran Islam yang diperakui oleh majoriti golongan ilmuwan Islam.

Menerusi kerangka fahaman ini, belia Islam dibekalkan dengan petunjuk dan batasan bersifat tetap dan dinamik di dalam menilai sesuatu perkara atau persoalan. Ini secara langsung membimbing belia Islam di dalam melakukan proses penilaian yang objektif terhadap sesuatu sumber baru yang diperoleh.

Perkara ini akan memberi ruang luas kepada belia Islam memanfaatkan sesuatu yang baik atau positif mengenai sesuatu perkara bagi kegunaan mereka dan pada masa sama, dapat mengelakkan diri daripada terjebak dengan perkara atau persoalan yang tidak baik atau negatif yang boleh melenturkan jati diri dan identiti dirinya.

Bagi cabaran ketiga, belia Islam perlu dipersiapkan diri dalam pelbagai aspek kehidupan agar mencapai tahap pencapaian hidup yang terbaik dan tertinggi. Ini bagi memastikan supaya belia Islam boleh menjadi kelompok masyarakat yang kreatif dan inovatif menciptakan produk baru bukan saja untuk kelompok masyarakat setempat, malah masyarakat dunia seluruhnya.

Era dunia hari ini yang digerakkan oleh peralihan zaman banyak dipengaruhi generasi yang berpandangan jauh dan berani melakukan perubahan. Sesuatu perubahan yang berpengaruh harus bermula dengan kekuatan ilmu pengetahuan dan kemahiran hidup yang tinggi.

Belia Islam di negara ini harus didorong untuk meningkatkan kualiti dan keupayaan mereka di bidang yang mereka ceburi agar mencapai tahap tertinggi sehingga mampu mencipta produk terbaik dan terkini untuk keperluan seluruh manusia sejagat.

Penulis ialah Presiden Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim)