Transformasi 100 hari Najib
SUDAH menjadi kelaziman, setiap kali berlakunya peralihan tampukpemerintahan di mana-mana negara sekali pun, 100 hari pertama pemimpinbaru disorot dengan penuh perhatian. Perdana Menteri, Datuk Seri NajibTun Razak juga tidak terkecuali.

Tuntutan kurang ajar minta status bumiputera
MENGGUNAKAN gagasan 1Malaysia untuk menuntut taraf bumiputera untukbukan Melayu sememangnya tidak masuk akal atau boleh saja dikatakanhilang akal.

Damainya suasana pilihan raya di Indonesia
RAMAIyang pertama kali datang ke Jakarta semasa Pilihan Raya Presiden atauPilihan Raya Legislatif terkejut akan kedamaian suasana pilihan raya diRepublik Indonesia kali ini.

BISIK-BISIK
AWANGsama sekali tidak terperanjat walau pun Pengerusi DAP Selangor, EanYong Hian Wah menyatakan beliau terkejut dan kesal dengan kenyataanADUN Bukit Antarabangsa daripada PKR, Azmin Ali yang mendesak KerajaanNegeri Selangor merombak barisan Exconya. Kata Azmin, barisan Excogagal melaksanakan tugas.

Martabat bahasa Melayu, bahasa Inggeris
PENGAJARANdan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI)telah pun dibuat keputusan tentangnya. Ramai yang bersetuju, dan tidakkurang juga yang terkilan.

Dasar Beijing 'menekan' Uighur
Strategi Beijing mentadbir Xinjiang yang hanya memberi keistimewaankepada satu kaum etnik adalah contoh klasik yang sudah pasti mengundangpadah. Rusuhan kaum yang berlaku di antara etnik minoriti Islam Uighurdan etnik Han tidak memeranjatkan. Ini kerana, semenjak Xinjiangmenjadi sebahagian daripada China pada tahun 1949, dasar Beijinglangsung tidak mengambil kira sensitiviti penduduk asal Uighur.

Mencari pemimpin ulung Melayu selatan Thai
APAKAHkesudahannya konflik di selatan Thailand? Itulah persoalan yang bermaindi fikiran kita, apabila dalam kejadian terbaru tiga lagi penduduk diwilayah berkenaan mati ditembak oleh sekumpulan lelaki yang tidakdikenali.







Minda Pengarang: Pertikaian dalaman bukti ketidakupayaan PR mentadbir
KEBELAKANGAN ini, parti pembangkang dalam Pakatan Rakyat diuji dengan pelbagaipertikaian politik sesama sendiri. Satu demi satu ujian terpaksa merekahadapi berpunca daripada perbezaan ideologi dan kurangnya persefahaman.Mereka juga mempertikaikan kewibawaan antara satu dengan lain akibatpelbagai keputusan dan tindakan pentadbiran yang tidak memuaskan hatisesama sendiri. Rakyat memerhatikan sandiwara mereka dan membentukpersepsi bahawa parti pembangkang belum sedia untuk mentadbir sebuahkerajaan negeri.

Cengkaman krisis ekonomi, politik tak jejas tumpuan bangunkan negara
SERATUS hari sebenarnya terlalu singkat untuk menilai keupayaan sesiapa. Samaada kenalan baru, pelajar, pekerja, apatah lagi pemimpin tertingginegara, tempoh lebih lama diperlukan untuk menganalisis kemampuansebenar mereka. Begitupun, dalam dunia moden yang sering dihambat waktuini, sesiapapun tidak mahu menunggu lama. Tidak kira sama ada untukmenuai hasil usaha sendiri, lebih-lebih lagi dalam menilai keupayaanorang lain, ramai berpendapat tiga bulan 10 hari sudah lebih daripadacukup.





Perjalanan seni Mansor Ghazali
Pemergian beliau sehari sebelum hari perasmian pameran solonya mengundang rasa pilu peminat seni dan pengunjung pameran.


Aksi kucing sarkas
Selepas tiga tahun memperkenalkan persembahan sarkas kucing, SamanthaMartin belajar banyak perkara mengenai haiwan ini. Ia bijak tetapitidak profesional.
Transformasi 100 hari Najib

Oleh MOHD. KHUZAIRI ISMAIL
rencana@utusan.com.my

SUDAH menjadi kelaziman, setiap kali berlakunya peralihan tampuk pemerintahan di mana-mana negara sekali pun, 100 hari pertama pemimpin baru disorot dengan penuh perhatian. Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak juga tidak terkecuali.

Mengambil alih pemerintahan negara secara rasmi daripada Tun Abdullah Ahmad Badawi sebaik mengangkat sumpah pada 3 April lalu, Najib melengkapkan perjalanan 100 hari beliau hari ini.

Logiknya, tidak banyak yang boleh diperkatakan dalam tempoh sesingkat itu. Apatah lagi untuk menyorot sumbangan dan perubahan dalam urusan pentadbiran sesebuah negara.

Namun 100 hari Najib adalah sesuatu yang menarik untuk diperhatikan memandangkan beliau mengambil tampuk pemerintahan ketika negara bergelut dengan asakan dalaman dan luaran.

Najib berdepan dengan senario politik domestik yang tidak menentu dan paling ketara krisis keyakinan serta kepercayaan yang parah terhadap BN.

Iklim ekonomi negara juga berada dalam keadaan tidak menentu kesan krisis kewangan global yang melanda sejak awal tahun lalu. Semua itu menjadi cabaran yang besar kepada Najib sepanjang 100 hari pentadbirannya.

Bagaimanapun, pengalaman selama kira-kira 32 tahun dalam pentadbiran negara ternyata mematangkan Najib.

Dengan meletakkan kepentingan rakyat dan negara paling hadapan, Najib membuktikan beliau seorang pemimpin yang berani menongkah arus.

Dalam memperlahankan suara-suara lantang segelintir pihak yang cuba membuat tuntutan di luar batasan, Najib melontarkan sebuah gagasan yang menepati definisi setiap rakyat Malaysia tanpa membezakan warna kulit, keturunan, agama dan latar belakang.

Gagasan Satu Malaysia adalah sebuah manifestasi yang unik kerana ia tidak memberi ruang kepada kecacatan matlamat dan objektif sesebuah kerajaan.

Gagasan Satu Malaysia juga menyediakan penyelesaian kepada isu dan masalah domestik terutama yang berkaitan dengan rakyat.

Meletakkan perkataan Rakyat Diutamakan sebelum Pencapaian Diutamakan, melambangkan fokus pentadbiran negara di bawah Najib.

Beliau sangat maklum bahawa perpaduan rakyat adalah kunci utama dalam mencapai kemajuan politik, ekonomi dan sosial lebih-lebih di negara dengan masyarakat berbilang bangsa seperti Malaysia.

Melihat gerak kerja jentera kerajaan Najib seperti bentuk sebuah piramid, pensyarah di Fakulti Sains Pentadbiran & Pengajian Polisi, Universiti Teknologi Mara (UiTM), Kampus Dungun, Terengganu, Asri Salleh menilai Perdana Menteri cuba merealisasikannya dengan agresif tetapi tersusun.

Menurut beliau, dari sudut pentadbiran, Najib bermula dengan tahap paling atas dalam pentadbiran iaitu di peringkat Menteri dan Kementerian masing-masing.

Penekanan terhadap keperluan dan kepentingan jemaah Kabinet untuk memenuhi tuntutan Indeks Petunjuk Prestasi (KPI) dan Bidang Keputusan Utama (KRA) secara jelas menunjukkan Najib mahu jenteranya benar-benar bekerja.

Soal perpaduan turut menjadi perhatian apabila Najib memperkenalkan beberapa langkah drastik tetapi populis.

Antaranya dengan menghapuskan dasar (PPSMI). Keputusan itu dilihat sebagai langkah mendengar keluhan rakyat apabila dasar yang diamalkan sejak 2003 itu mendapat reaksi negatif daripada banyak pihak.

Selain itu, dalam memenuhi keperluan tajaan pendidikan untuk pelajar cemerlang daripada semua kaum, Najib melancarkan Biasiswa Nasional.

''Dalam isu ini, Najib mengguna pakai dasar pembesaran saiz biasiswa negara yang mana tambahan biasiswa diwujudkan tanpa menghapuskan kategori biasiswa sedia ada," ujar Asri.

Blog peribadi dan Bank Idea Rakyat yang dilancarkan Najib juga dilihat sebagai salah satu pembaharuan pentadbiran Najib dalam mendekati generasi muda.

Najib juga mengambil pendekatan turun padang dalam mendalami masalah serta keperluan rakyat secara lebih dekat.

Walaupun langkah ini bukanlah sesuatu yang baru, namun ia meninggalkan kesan psikologi yang mendalam di kalangan rakyat terhadap corak kepimpinan sebenar Najib.

100 hari pentadbiran Najib turut menyaksikan pembaharuan dan transformasi parti Barisan Nasional khususnya UMNO dan iklim politik negara.

Melalui transformasi parti, Najib memperkenalkan beberapa langkah holistik untuk menjamin ketelusan dan membasmi gejala rasuah.

Antaranya dengan memperkenalkan draf cadangan konsep pemilihan dan pindaan perlembagaan UMNO.

Turut dicadangkan ialah penggantian sistem kuota dengan kriteria calon dan usul membenarkan 2.3 juta ahli UMNO memilih Ahli Majlis Tertinggi secara langsung.

Dalam transformasi politik negara pula, Asri menyorot pendekatan mesra yang diamalkan Najib terhadap parti pembangkang.

Menurut beliau, matlamat Najib menerusi pendekatan itu dapat dilihat bertujuan melahirkan satu iklim politik bipartisan yang matang.

Walaupun ia tidak mungkin dapat bertahan lama, Najib sekurang-kurangnya memperlihatkan imej yang tidak jumud.

Ia juga mungkin boleh membawa kepada permulaan sama ada positif atau negatif kepada BN khususnya UMNO pada pilihan raya umum ke-13 nanti.

''Saya kira ia juga dapat membantu menenangkan hati dan perasaan rakyat bahawa politik di negara ini adalah sesuatu yang sangat stabil dan selamat," ujar beliau.

Dari sudut ekonomi pula, dasar-dasar liberalisasi ekonomi yang diperkenalkan sepanjang 100 hari pentadbiran Najib dapat dilihat menjurus ke arah usaha membina sebuah model ekonomi baru.

Ia antara lain bertujuan memenuhi dua keperluan asas masyarakat ekonomi iaitu ahli perniagaan, pelabur, pekerja dan semestinya rakyat kebanyakan.

Dua dasar itu ialah keperluan dari sudut psikologi serta material ekonomi. Menjelaskan lebih lanjut, Asri berkata, keperluan psikologi ekonomi itu dicapai melalui faktor kestabilan dasar.

Ia merupakan faktor penyumbang yang menjadi perhatian utama komuniti perniagaan tempatan dan antarabangsa.

Pentadbiran Najib tampak rensponsif dengan keperluan psikologi ekonomi negara apabila tidak memperkenalkan perubahan drastik terutama dalam jentera pentadbiran kewangan negara.

''Sebagai contoh pengekalan Tan Sri Mohamad Nor Yaakop sebagai Menteri Kewangan Kedua sebenarnya amat penting dalam memenuhi keperluan psikologi kestabilan dasar ini," ujar beliau.

Dari sudut keperluan material ekonomi pula, Najib sepanjang 100 hari pentadbirannya telah memperkenalkan beberapa instrumen fiskal dan melancarkan polisi ekonomi negara yang menarik.

Antaranya menerusi penubuhan Ekuiti Nasional Berhad (Ekuinas), transformasi berterusan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dan pengurangan bidang kuasa Pelaburan Asing (FIC).

Pengenalan model ekonomi baru ini antara lain bertujuan menarik dan menjana pelaburan luar terutama dari China dan negara-negara Timur Tengah.

Ia juga memberi peluang kepada ahli perniagaan tempatan merebut peluang ekonomi yang bebas dan terbuka luas.

Asri menambah, suntikan kepada ekonomi itu juga dapat meningkatkan daya saing komuniti perniagaan bumiputera untuk menjadi lebih kompetitif dan lebih berdaya saing.

Ia juga merupakan persediaan kepada komuniti ekonomi tempatan sementelah ASEAN juga akan mula mengamalkan liberalisasi ekonomi ASEAN-6 sepenuhnya pada tahun depan.

Namun sesuatu yang pasti tambah Asri, transformasi ekonomi yang diperkenalkan Najib itu bertujuan mempersiapkan negara untuk berdepan dengan cabaran globalisasi dan keterbukaan ekonomi pada masa depan.

''Paling utama, Najib sebenarnya mengamalkan pendekatan ekonomi yang memperbesarkan lagi saiz kek ekonomi negara untuk dikongsi secara saksama oleh semua kaum," ujar beliau.

Rangkuman serba ringkas dasar-dasar dan pendekatan yang diperkenalkan Najib sepanjang 100 hari pentadbiran beliau itu secara tidak langsung memberi gambaran hala tuju pentadbiran beliau pada masa depan.

Selepas meletakkan kepentingan kepada isu-isu domestik seperti ekonomi, pentadbiran dan pendidikan, dasar-dasar baru dalam hari-hari mendatang adalah sesuatu yang menarik untuk dijangkakan.

Bagi Asri, antara yang perlu diberi perhatian oleh Najib ialah aspek perhubungan antarabangsa. Tidak dinafikan Najib mengambil langkah pantas apabila membuat lawatan rasmi ke negara jiran Indonesia serta negara yang pesat membangun, China.

Namun, lawatan itu dilihat tidak memadai dalam konteks memperkenalkan Malaysia sebagai sebuah negara berpengaruh dalam peta dunia.

Kerana itu juga Asri melihat, Najib perlu menyatakan pendirian yang lebih jelas dalam beberapa isu rutin antarabangsa.

Antaranya dalam konflik di Palestin, senjata nuklear Korea Utara dan isu Myanmar yang harus diterjemahkan atau diberi nafas baru oleh Najib.

Lawatan ke negara-negara kuasa besar seperti Amerika Syarikat dan Eropah Barat juga perlu diberi perhatian utama.

''Najib harus mula melangkah ke 'luar' dengan kekerapan yang lebih daripada sekarang. Ini penting untuk memastikan Malaysia kekal dalam radar global dan dihormati masyarakat antarabangsa," ujar Asri.
Tuntutan kurang ajar minta status bumiputera

Oleh NORAINI ABD. RAZAK
noraini.razak@utusan.com.my

MENGGUNAKAN gagasan 1Malaysia untuk menuntut taraf bumiputera untuk bukan Melayu sememangnya tidak masuk akal atau boleh saja dikatakan hilang akal.

Juga ketara benar orang yang membuat tuntutan sedemikian rupa menggunakan segenap ruang yang ada untuk memanipulasi gagasan yang ditonjolkan kerajaan.

Matlamat 1Malaysia bukan untuk menyamaratakan segala-galanya yang ada di negara ini. Gagasan itu juga tidak bertujuan mengubah segala persetujuan yang telah dimeterai oleh kaum-kaum di negara ini seperti yang termaktub dalam Perlembagaan.

Sebaliknya gagasan itu merupakan satu lagi platform untuk menggembleng sokongan padu rakyat pelbagai kaum untuk bersama-sama kerajaan menjayakan dasar pembangunan negara.

Gagasan yang diperkenalkan oleh Datuk Seri Najib Tun Razak sebaik memikul tanggungjawab sebagai Perdana Menteri bertujuan memastikan keserasian antara kaum yang wujud sekarang ini berjaya dikekalkan.

Justeru apabila suara M. Manoharan berkumandang di sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor menuntut status Bumiputera dikurniakan kepada bukan Melayu bersandarkan alasan 1Malaysia, ia semestinya di luar logik akal.

Tuntutan seumpama itu juga mencerminkan kedangkalan fikiran si penuntut. Dia hanya tahu mengaitkan gagasan pemimpin nombor satu negara dengan tuntutan bukan-bukan sehingga boleh menimbulkan suasana tidak tenteram dalam negara.

Tindakan sedemikian juga boleh saja mengelirukan gagasan 1Malaysia yang kini dilihat oleh segelintir pihak kononnya untuk melenyapkan agenda bumiputera dan menjadikannya agenda nasional tanpa ada batasan kaum.

Seolah-olah 1Malaysia akan menghapuskan keistimewaan bumiputera dan segala-galanya akan diberi sama rata.

Sedangkan hakikatnya status bumiputera hanya dimiliki kumpulan tertentu - Melayu dan golongan pribumi dengan sedikit keistimewaan diperuntukkan kepada mereka.

Keistimewaan itu kekal begitu selamanya - jika pun tiada pengurangan, tiada juga tokok tambah sehingga mampu menggusarkan bukan bumiputera di tanah air yang bernama Malaysia ini.

Tidak juga keistimewaan yang kini diimbangi oleh pengenalan dasar-dasar baru yang mampu melukai hati bukan Melayu sehingga mewajarkan mereka untuk menuntut diberi status yang sama.

Hakikatnya bumiputera tetap bumiputera. Selepas berkorban mengetepikan kepentingan diri dengan menerima kaum-kaum lain sebagai saudara senegara, kini status Bumiputera ingin dikongsi?

Semestinya tuntutan yang boleh saja dirumuskan sebagai kurang ajar dan tidak sedar diri itu tidak boleh dibiarkan begitu sahaja. Apatah lagi episod tuntutan itu dikaitkan dengan arahan pemakaian songkok pada sidang DUN.

Paling dikesali apabila terlontar dari mulut bekas tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) itu orang bukan Melayu merasakan hak mereka dalam perkara tertentu diketepikan berikutan taraf bukan bumiputera itu.

Hak apa yang diketepikan? Dalam aspek mana bukan bumiputera dipinggirkan? Jika benar taraf bukan bumiputera menghalang mereka mendapatkan hak tertentu, atas dasar apakah bukan bumiputera tidak boleh meneruskan kelangsungan hidup di negara ini?

Atas alasan apa jugakah penguasaan ekonomi di negara ini menyaksikan pegangan bukan bumiputera mengatasi bumiputera?

Adakah kerana status bukan bumiputera? Atau kemuliaan hati kerajaan yang diterajui bumiputera menyebabkan mereka kini 'memijak' bumiputera yang kononnya sarat dengan pelbagai keistimewaan sehingga tertinggal jauh di belakang?

Pengenalan biasiswa nasional misalnya membuka ruang yang sama rata kepada pelajar cemerlang tanpa mengira kaum.

Begitu juga agenda pembangunan ekonomi yang tidak membataskan kaum selain bidang pendidikan yang memberi layanan sama rata kepada semua kaum.

Manoharan mesti menyelak teks sejarah atau meneliti Perkara 153 Perlembagaan dan lain-lain peruntukan yang terkandung di dalamnya.

Cukuplah menyentuh hati orang Melayu yang dengan rela hati berkongsi hak dan kepentingan yang sepatutnya dinikmati bersendirian secara bersenang-lenang.

Sedarlah kaum bukan Melayu tidak pernah dilayan berasingan jauh sekali dipinggirkan.

Buka mata dan pandang sekeliling. Jika kaum India masih ada yang merempat di ladang-ladang, orang Melayu tidak kurang dihimpit lara di pedalaman.

Jika bukan Melayu muncul sebagai orang terkaya, kaya raya dan kaya, di mana pula kedudukan Melayu yang begitu 'istimewa' hanya kerana status bumiputeranya!
Damainya suasana pilihan raya di Indonesia

RAMAI yang pertama kali datang ke Jakarta semasa Pilihan Raya Presiden atau Pilihan Raya Legislatif terkejut akan kedamaian suasana pilihan raya di Republik Indonesia kali ini.

Negara umat Islam terbesar di dunia itu juga terkenal dengan penganut Islam ekstrem dan kaum pelajar yang cukup berani dan ahli politik yang lantang.

Bagaimana dalam hanya kira-kira 10 tahun selepas melalui zaman reformasi negara republik itu dapat membentuk sistem politik yang stabil dan sistem pilihan raya yang begitu aman?

Ini menimbulkan rasa kekaguman dan tanda tanya bagaimana dalam tempoh itu juga Indonesia berjaya mendidik rakyat dan ahli politiknya menjadi begitu matang.

Tiada caci maki atau carut-marut sepanjang tempoh kempen berlangsung, yang ada hanyalah para calon menyatakan misi dan visi masing-masing dan kritikan juga dalam lingkungan yang ditetapkan.

Isu politik wang langsung tidak timbul kerana calon yang bertanding takut dengan tindakan tegas pihak berkuasa. Penulis sendiri menyaksikan bagaimana peguam sebuah parti menjadi kelam kabut kerana salah seorang calon partinya ditangkap cuba membeli undi dan terus dijatuhkan hukuman penjara selama dua bulan oleh mahkamah.

Walaupun calon berkenaan masih layak bertanding, tetapi oleh kerana dia didapati bersalah, dia terpaksa meringkuk di dalam penjara dan nama yang buruk telah menjejaskan peluang untuk menang pada pilihan raya.

Undang-undang ketat dan penguatkuasaan yang tegas menyebabkan calon-calon tidak berani bermain taktik kotor. Ini kerana mereka bukan sahaja dihukum oleh mahkamah dan yang lebih berat oleh media massa yang memaparkan kecurangan yang dilakukan dan paling ditakuti hukuman oleh rakyat.

Satu hal yang agak pelik dalam pilihan raya di Indonesia ialah tentera dan polis tidak dibenarkan mengundi kerana dikehendaki berkecuali dan hanya bertanggungjawab menjaga keamanan semasa pilihan raya.

Alasannya adalah kerana bagi mengelakkan daripada timbulnya gerakan oleh tentera khususnya untuk merampas kuasa atau mengguling kerajaan pilihan rakyat sebagaimana berlaku pada zaman orde baru.

Bagaimanapun peraturan itu sebenarnya telah menafikan hak asasi seorang rakyat untuk memilih pemimpin, sedangkan Indonesia sebuah negara yang cukup mengutamakan hak asasi manusia.

Di Indonesia juga pusat pembuangan undi hanya menggunakan khemah, bukan di dalam bangunan tetap dan ia banyak terdapat di kawasan penempatan penduduk dan pengundi hanya perlu berjalan tidak sampai 500 meter untuk mengundi. Jumlah pusat pembuangan undi yang banyak juga dapat mengelakkan daripada berlaku kesesakan.

Satu perkara yang menarik berlaku pada pilihan raya presiden kali ini adalah apabila Suruhanjaya Pilihan Raya Indonesia membenarkan semua rakyat yang mempunyai kad pengenalan untuk mengundi tanpa perlu dijemput oleh badan berkenaan.

Badan berkenaan sebelum ini hanya menghantar surat jemputan kepada para pengundi berdasarkan daftar pemilih dan mereka yang menerima surat jemputan sahaja boleh mengundi.

Bagaimanapun setelah pelbagai pihak membantah dan mendakwa kira-kira 40 juta penduduk Indonesia tidak dapat mengundi, akhirnya Mahkamah Konstitusi mengarahkan peraturan baru itu diperkenalkan.

Di Indonesia penduduk berusia 17 tahun adalah layak untuk mengundi dan bagi wanita yang telah berkahwin lebih awal, mereka juga dikira layak mengundi.

Satu perkara yang perlu dipelajari oleh Malaysia ialah tentang tempoh tenang sebelum pilihan raya, di mana semua sepanduk kempen perlu diturunkan dan tiada lagi kempen dibenarkan termasuk pada hari mengundi.

Arahan tersebut pula memang dipatuhi oleh semua parti dan calon yang bertanding. Pada hari mengundi orang ramai tidak boleh memakai baju yang mempunyai lambang parti atau berkempen atau istilah merayu undi sebagaimana terdapat di Malaysia.

Tiada pondok panas yang sering memanaskan pilihan raya di Malaysia, tiada kawalan ketat polis kerana masing-masing hanya santai keluar mengundi bersama keluarga.

Undi memang rahsia, tetapi pengundi biasanya akan berjenaka dengan rakan di sebelahnya ketika berada di dalam petak undi dan menunjukkan tiada langsung ketegangan berlaku.

Selain itu, kerajaan yang dipilih akan meneruskan pemerintahan sehingga tamat penggal walaupun pilihan raya sedang berlangsung. Contohnya walaupun Jusuf Kalla menentang Susilo Bambang Yudhoyono untuk jawatan Presiden dan kalah, tetapi beliau masih menjalankan tugas sebagai Naib Presiden sehingga tamat penggal pemerintahannya pada Oktober ini.

Pengiraan undinya pula dilihat telus, ia dimulakan di tempat pembuangan undi sebaik sahaja pengundian ditutup pada pukul 12 tengah hari.

Selepas itu pengiraan undi dilakukan berperingkat-peringkat dari daerah hinggalah ke pusat di Jakarta dan akhirnya pengumuman rasmi akan dibuat pada 25 Julai oleh Suruhanjaya Pilihan Raya Indonesia.

Rakyat Indonesia di luar negara juga diberi peluang mengundi. Mereka memilih pemimpin untuk kerusi wakil rakyat Indonesia di luar negara. Wakil rakyat inilah yang akan menjaga kebajikan mereka.

Memang banyak yang dapat dipelajari oleh Malaysia dan mungkin satu kajian perlu dilakukan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya mengenainya.
BISIK-BISIK

AWANG sama sekali tidak terperanjat walau pun Pengerusi DAP Selangor, Ean Yong Hian Wah menyatakan beliau terkejut dan kesal dengan kenyataan ADUN Bukit Antarabangsa daripada PKR, Azmin Ali yang mendesak Kerajaan Negeri Selangor merombak barisan Exconya. Kata Azmin, barisan Exco gagal melaksanakan tugas.

Banyak tafsiran boleh dibuat terhadap kenyataan Azmin itu, apatah lagi ia dibuat secara terbuka.

Setelah lebih setahun pakatan pembangkang membentuk kerajaan-kerajaan negeri tertentu, penyakit mula melanda gabungan yang rapuh itu.

Semua tahu masalah DAP-Pas di Kedah gagal disembunyikan manakala di Pulau Pinang, hubungan DAP-PKR menjadi keruh termasuklah dalam isu pentadbiran PBT.

Dalam kes di Selangor, walaupun Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menyifatkan desakan Azmin itu hanya pandangan peribadi, semua orang nampak bahananya.

Bagi Awang, realiti pemuafakatan DAP-Pas-PKR yang tidak serasi menyebabkan wujud pertembungan sesama mereka dalam banyak perkara. Ia semakin nyata.

Akibatnya, mereka tidak mampu memberi tumpuan penuh kepada usaha pembangunan untuk rakyat yang diwakili.

Awang - Sudah jangka.
Martabat bahasa Melayu, bahasa Inggeris

PENGAJARAN dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI) telah pun dibuat keputusan tentangnya. Ramai yang bersetuju, dan tidak kurang juga yang terkilan.

Mereka yang bersetuju mengatakan ramai yang tidak mengikuti pembelajaran tersebut dalam bahasa Inggeris kerana guru-guru mereka tidak fasih berbahasa Inggeris. Oleh itu ramai yang akan ketinggalan kerana tidak dapat menguasai ilmu tersebut dalam bahasa Inggeris.

Ramai juga yang mengatakan langkah menggunakan bahasa Inggeris untuk Matematik dan Sains suatu tamparan kepada usaha memartabatkan bahasa Melayu. Malangnya keputusan beralih balik kepada bahasa Melayu hanyalah untuk sekolah kebangsaan. Untuk sekolah Cina dan Tamil mereka menggunakan bahasa masing-masing. Kenapa begitu ya?

Kalau kita lihat akhir-akhir ini, ramai kalangan siswazah universiti tempatan yang menganggur. Mengikut kajian daripada Unit Perancang Ekonomi selain daripada tidak mempunyai keyakinan diri, kebanyakan mereka yang menganggur tidak mampu berkomunikasi sama ada dalam bahasa Inggeris atau bahasa Melayu dengan baik.

Pengetahuan am mereka juga rendah. Setiap tahun kita akan berdepan dengan siswazah yang keluar daripada 20 universiti tempatan dan mereka yang lemah dalam bahasa Inggeris tidak akan terpilih oleh sektor swasta.

Malahan mereka yang lulus pun mempunyai masalah. Seorang peguam yang memiliki syarikat guaman sendiri begitu kecewa dengan beberapa orang siswazah undang-undang yang diambilnya. Mereka tidak mampu pun mengarang satu surat yang mudah untuk berhubung dengan pelanggan. Akhirnya mereka terpaksa diberikan tugas mengutip hutang. Itu siswazah undang-undang!

Saya bukanlah hendak memperlekehkan bahasa ibunda saya sendiri tetapi ramai yang bersetuju dengan saya jika saya katakan sistem pembelajaran dulu-dulu jauh lebih baik daripada sekarang.

Rasa saya, bahasa Melayu tidak terkorban bila saya menggunakan bahasa Inggeris. Mungkin tidaklah sama dengan standard pakar bahasa tetapi kalau dah sampai orang tak faham nak buat apa.

Kalau tok nenek kita dulu tak payah pergi universiti sudah boleh menjadi pentadbir awam yang baik. Hari ini pelajar universiti kita, bagi dia kerja dalam bahasa Inggeris tapi dia jawab dalam bahasa Melayu. Kerana apa? Kerana penguasaan bahasa Inggeris mereka lemah.

Adakah penguasaan bahasa Melayu mereka baik? Tidak juga. Ada juga yang menggunakan bahasa SMS.

Kelemahan penggunaan bahasa Inggeris ini dapat dilihat dalam surat-surat rasmi kementerian, di kepala surat mereka sendiri penuh dengan ejaan perkataan Inggeris yang salah!

Bagaimana pula agaknya dengan pegawai-pegawai kita yang menghadiri persidangan antarabangsa di luar negara? Atau para diplomat kita yang sentiasa berkomunikasi dalam bahasa Inggeris? Ada tak kualiti semacam Allahyarham Tan Sri Zain Azraai dulu?

Seorang diplomat terkenal kita pernah memberikan pandangan betapa teruknya keadaan sekarang sehinggakan mendapat respons daripada Perdana Menteri.

Semoga dengan adanya usaha untuk menambah guru bahasa Inggeris, menambah masa pengajaran bahasa Inggeris dapatlah ditingkatkan penguasaan bahasa Inggeris anak-anak kita.

Menggunakan bahasa Inggeris bukan maknanya kita berkiblatkan negara Britain dan bukan menjatuhkan martabatkan bahasa Melayu.

Yang menjatuhkan martabat bahasa Melayu ialah mereka seperti ejen pengiklanan yang menggunakan bahasa Melayu sesuka hati mereka dengan tidak langsung menghormati bahasa tersebut.

Yang menjatuhkan martabat bahasa Melayu ialah mereka yang bercakap bahasa Melayu dicampuradukkan dengan bahasa lain.

Yang menjatuhkan martabat bahasa Melayu ialah surat yang ditulis oleh badan-badan kerajaan atau pihak berkuasa dalam bahasa Melayu kepada pelanggan yang terpaksa diterjemahkan kepada bahasa Inggeris kerana mereka tidak peduli untuk memahami bahasa Melayu.

Ramai orang yang boleh fasih bahasa Inggeris dan lancar menulis dan bercakap dalam bahasa Melayu. Datuk Seri Dr. Rais Yatim salah seorang daripadanya, Datuk Seri Ong Tee Keat, Tan Sri Dr. Koh Tsu Koon semuanya fasih dalam kedua-dua bahasa. Di mana mereka belajar dulu.

Macam mana guru dulu dengan guru sekarang. Guru dulu boleh pukul anak murid. Balik rumah emak bapak pukul lagi kalau dapat tahu. Sekarang guru jentik sikit, emak bapak saman guru.

Guru dulu penuh integriti, tujuan untuk kejayaan murid. Guru sekarang ada yang mencabul kehormatan murid, hisap dadah. Itu tak masuk apa yang mereka pelajari.

Kalau yang mengajar bahasa Inggeris dibetulkan bahasanya oleh anak murid, apa nak jadi!

Kita cuma ada 11 tahun lagi untuk menjadi negara perindustrian sepenuhnya. Bukan satu jangka masa yang lama.

Perkara penting yang bakal meletakkan kita dalam kedudukan tersebut ialah modal insan kita. Kalau ada pelajar universiti takat boleh muntahkan apa yang pensyarah beri saja dan tidak mampu berfikir, modal insan begini tidak akan dapat membantu membangunkan negara kita.

DATO' SALLEH MAJID ialah bekas Presiden Bursa Saham Kuala Lumpur (kini Bursa Malaysia)
Dasar Beijing 'menekan' Uighur

Oleh AZMI HASSAN

Strategi Beijing mentadbir Xinjiang yang hanya memberi keistimewaan kepada satu kaum etnik adalah contoh klasik yang sudah pasti mengundang padah. Rusuhan kaum yang berlaku di antara etnik minoriti Islam Uighur dan etnik Han tidak memeranjatkan. Ini kerana, semenjak Xinjiang menjadi sebahagian daripada China pada tahun 1949, dasar Beijing langsung tidak mengambil kira sensitiviti penduduk asal Uighur.

Perlu diingatkan kaum Uighur pernah satu ketika pada awal 1940-an mempunyai negara yang merdeka iaitu Turkestan Timur. Walaupun China memberi status pemerintahan autonomi kepada Xinjiang, kuasa sebenar masih berpusat di Beijing.

Memang benar Gabenor Xinjiang adalah terdiri dari etnik Uighur tetapi kuasa membuat keputusan terletak di tangan Parti Komunis China yang lebih bersimpati terhadap kaum Han.

Tidak dapat dinafikan semenjak mengambil alih Xinjiang, Beijing telah sedaya upaya membawa pembangunan terutama sekali semenjak dua dekad yang lepas. Xinjiang sememangnya kaya dengan hasil sumber asli, tetapi penerokaannya memerlukan kepakaran dan perbelanjaan yang besar dan di sinilah kehadiran Beijing dirasakan memberi manfaat kepada wilayah tersebut.

Tetapi timbul ketidakadilan dasar Beijing dalam membahagikan kekayaan ekonomi hasil pembangunan Xinjiang kerana sebahagian besarnya dibolot oleh kaum Han.

Walaupun Uighur adalah penduduk asal Xinjiang mereka tidak mampu menyaingi kaum Han bukan kerana kelemahan mereka, tetapi dasar Beijing yang memberi kelebihan kepada kaum Han.

Segala-galanya bermula apabila Beijing mengamalkan dasar menggalakkan penghijrahan kaum Han ke Xinjiang pada awal tahun 1970-an. Pada tahun 1949 kaum Han hanya merangkumi enam peratus daripada keseluruhan penduduk Xinjiang.

Akibat daripada dasar penghijrahan Beijing, hari ini kaum China Han merupakan kumpulan majoriti penduduk wilayah tersebut dan paling mengaibkan ialah menjadikan Uighur sebagai penduduk minoriti di negara sendiri.

Sepatutnya kehadiran kaum Han tidak memberi masalah tetapi membawa kebaikan kerana kaum ini lebih berpelajaran yang boleh digunakan sebagai pemangkin pembangunan Xinjiang.

Tetapi oleh kerana dasar Beijing yang berat sebelah memberi keutamaan kepada kaum etnik sendiri, maka sebahagian besar ekonomi dan jawatan pentadbiran kerajaan dibolot oleh satu kaum sahaja, iaitu Han.

Bukan sahaja dasar Beijing menjadikan Uighur sebagai anak tiri, tetapi terdapat juga dasar yang diamalkan seolah-olah mahu menghapuskan langsung kepercayaan agama dan tradisi Uighur.

Agak menjadi sukar Uighur mengamalkan pegangan agama mereka kerana terlalu banyak kekangan dikenakan terhadap penganut Islam. Jumlah masjid yang terdapat hari ini jauh lebih kurang daripada yang pernah ada pada tahun 1949.

Ini adalah kerana dasar Beijing yang menyukarkan pembinaan masjid terutama sekali untuk mendapatkan peruntukkan atau kelulusan majlis tempatan.

Paling menyedihkan ialah penduduk Uighur yang berumur di bawah 18 tahun tidak dibenarkan bersembahyang di masjid. Beijing cuba memberi persepsi institusi masjid itu dianggap sebagai pariah dan jijik dengan memberi arahan penjawat awam yang beragama Islam tidak dibenarkan sama sekali beribadat di masjid.

Kekangan juga dikenakan untuk mengerjakan ibadat Haji di Mekah, hingga menyukarkan individu Uighur menunaikan tanggungjawab mereka.

Bukan itu sahaja, dasar Beijing juga seakan-akan mahu menghapuskan budaya kaum Uighur terutama sekali bahasa pertuturan seharian. Bahasa Mandarin menjadi bahasa pengantaraan utama dan menjadi amat sukar Uighur mempelajari bahasa ibunda di sekolah kerana semenjak tahun 2005, Mandarin telah dijadikan bahasa pengantar dan utama di sekolah dan pejabat kerajaan.

Sebenarnya tiada siapa yang perlu dipersalahkan dengan peristiwa rusuhan di antara Uighur dan Han kecuali dasar yang diamalkan oleh Beijing. Dasar yang pincang selama berdekad sudah pasti akan meletup dan langkah penting yang perlu dilaksanakan oleh Beijing ialah mengkaji semula dasar berat sebelah yang diamalkan.

Sepatutnya tidak timbul masalah di antara Uighur dan Han kerana masing-masing mempunyai kelebihan yang boleh hidup secara saling faham memahami.

Dalam hal ini menarik jika diutarakan bahawa Beijing boleh banyak belajar daripada Kuala Lumpur bagaimana untuk mengamalkan dasar yang adil dan saksama apabila terdapat komposisi rakyat yang berbilang kaum.

Memang benar Malaysia tidak terpisah daripada ketegangan antara kaum tetapi secara dasarnya apabila timbul masalah sedemikian, ia mampu ditangani dengan pengamalan dasar yang pragmatik.

Walaupun Malaysia mempunyai penduduk majoriti yang bertutur bahasa Melayu, tetapi dasar kerajaan tidak menafikan bahasa ibunda kaum lain. Perhatikan sahaja dalam sistem pendidikan negara yang langsung tidak menafikan kehadiran bahasa ibunda dan budaya kaum lain.

Jika ada satu kaum yang mempunyai kekuatan dalam bidang ekonomi umpamanya, dasar Kuala Lumpur ialah kekayaan tersebut tidak boleh dinafikan kepada kaum lain yang agak tertinggal.

Apa yang perlu difahami oleh Beijing adalah dasar yang diamalkan mestilah sama rata dan tidak berat sebelah seperti hanya memberi keutamaan kepada kaum tertentu sahaja.

Penyelesaian tidak akan dapat dicari jika Beijing masih berdegil mahu menyalahkan pihak luar dengan apa yang berlaku di Xinjiang. Adalah lebih baik Beijing mempelajari dasar yang telah diamalkan oleh Kuala Lumpur selama ini.

PENULIS ialah Geo-Strategis Universiti Teknologi Malaysia (UTM)
Mencari pemimpin ulung Melayu selatan Thai

Oleh ZULKIFLEE BAKAR
(Yang berkunjung ke Hatyai baru-baru ini)

APAKAH kesudahannya konflik di selatan Thailand? Itulah persoalan yang bermain di fikiran kita, apabila dalam kejadian terbaru tiga lagi penduduk di wilayah berkenaan mati ditembak oleh sekumpulan lelaki yang tidak dikenali.

Walaupun pembunuhan dan serangan bom semakin berkurangan, namun usaha yang padu harus diteruskan secara menyeluruh bagi memastikan cahaya keamanan kembali bersinar di wilayah tersebut.

Peristiwa pembunuhan ke atas umat Islam di Masjid Kampung Air Tempayan baru-baru ini ternyata masih menjadi bualan memandangkan sehingga ke hari ini, belum ada sebarang tangkapan dilakukan terhadap mereka yang bertanggungjawab.

Ada penduduk menyalahkan tentera manakala tentera pula menuding jari kepada puak pemisah, tetapi siapa sebenarnya tergamak melakukan perbuatan kejam itu masih menjadi tanda tanya.

Namun begitu, ketika penulis berada di Hatyai baru-baru ini bagi mendapat sedikit gambaran mengenai konflik di selatan Thai, didapati isu pembunuhan berkenaan tidak sepatutnya menjadi penghalang kepada usaha mewujudkan keamanan di wilayah tersebut.

Sementara kerajaan Thailand di bawah kepimpinan Perdana Menteri, Abhisit Vejjajiva bertanggungjawab mencari pembunuhnya dan mendedahkan hasil siasatan secara terbuka, penduduk Islam pula harus terus memainkan peranan mereka.

Ia kerana mahu tidak mahu, mereka perlu sedar hanya melalui keamanan sahaja, mereka akan mengecapi kemakmuran. Dalam soal ini, kerajaan Thailand boleh dikatakan telah menunjukkan komitmen yang jitu bagi memulihkan keadaan.

Pelbagai program telah dirancang dan jutaan ringgit telah disediakan untuk membangunkan wilayah selatan. Malah Abhisit telah menunjukkan keterbukaan dengan menyatakan kesediaan membantu apa sahaja yang terdaya oleh kerajaan. Tetapi bagaimana dengan pendirian penduduk Islam?

Sebenarnya, sudah tiba masanya, penduduk-penduduk Islam menunjukkan kesepakatan mereka dan membantu kerajaan memulihkan keadaan. Mereka tidak harus lagi terus dibelenggu dengan perasaan dendam, permusuhan dan kebencian yang berterusan.

Kerana, sikap sedemikian hanya akan menambah penderitaan mereka dan tidak akan menyelesaikan sebarang masalah.

Bagaimanapun apa yang menjadi masalah ialah penduduk Islam di selatan Thai tidak mempunyai seorang pemimpin ulung yang boleh dijadikan sandaran oleh kerajaan untuk berunding.

Pada masa ini, kerajaan terpaksa mendekati banyak pihak termasuklah sesetengah kelompok yang mengaku kononnya mereka pemimpin pejuang.

Tetapi hakikatnya, itu hanyalah dakwaan semata-mata. Yang jelasnya kerajaan berhadapan dengan masalah untuk mencari jalan membawa keamanan.

''Orang Islam tidak ada pemimpin ulung yang boleh dijadikan sebagai 'platform' kepada kerajaan untuk berbincang. Apa yang penting ialah konflik di selatan perlu ditamatkan.

"Oleh itu mahu tidak mahu penduduk Islam mesti bersepakat untuk menonjolkan seorang pemimpin utama yang boleh dijadikan sandaran memperjuangkan nasib mereka. Pihak kerajaan sendiri patut membantu usaha pencarian tersebut '' kata sumber itu lagi.

Persoalannya mampukah penduduk-penduduk Islam tersebut berbuat demikian? Penulis menimbulkan soalan ini kerana adalah jelas pada masa ini mereka berpecah-belah.

Tidak ada kesepakatan, malah yang mengaku pemimpin puak pemisah pula sebenarnya tidak ada pengaruh apa-apa di kalangan rakyat. Lebih malang lagi, mereka ini bak kata orang 'enak-enak' duduk di luar negara dan hanya pandai membuat kenyataan yang akhirnya akan memburukkan lagi keadaan.

Oleh itu, penduduk Islam sendiri yang harus menentukan siapakah yang mereka mahu. Cara terbaik yang boleh dilakukan dan mungkin boleh dipertimbangkan oleh kerajaan Thailand ialah mengadakan satu pemilihan ala pilihan raya.

Ia bermaksud, di selatan Thailand diadakan satu 'pilihan raya mini' bagi mencari seorang pemimpin. Pendekatan seumpama ini pernah dilakukan ketika berakhirnya Gerakan Aceh Merdeka (GAM) di Indonesia.

Walaupun situasi di Aceh dan selatan Thailand adalah berbeza tetapi ia berkaitan dengan usaha mencari seorang pemimpin bagi memimpin masyarakat dan mengetengahkan pandangan mereka kepada kerajaan.

Perkara ini perlu difikirkan secara serius oleh penduduk Islam termasuklah puak-puak yang kononnya berjuang bagi menuntut hak mereka. Perjuangan secara ganas yang sedang mereka lakukan tidak akan mampu menyelesaikan masalah.

Mungkin mereka boleh berbangga kerana sudah berjuang sejak 200 tahun lalu tetapi apa hasil yang mereka dapat? Tidak ada apa-apa selain kita menyaksikan pergolakan dan konflik berterusan di wilayah yang terlibat.

Selain itu, mereka harus memahami sejarah dunia sudah membuktikan bahawa perjuangan puak-puak pemisah tidak pernah mencapai kejayaan, lihat sahaja apa yang berlaku kepada LTTE. Kesemuanya berakhir dengan kemusnahan.

Berdasarkan kepada hakikat itu, adalah lebih baik jika tumpuan diberikan kepada menyelesaikan konflik melalui meja perundingan yang sudah pasti akan mampu mewujudkan keamanan.

Jika puak pemisah atau mereka yang terlibat dalam konflik itu benar-benar ingin berjuang, maka berjuanglah untuk kesejahteraan rakyat dan bukannya menambah kesengsaraan kepada mereka.

Peranan penduduk Islam selatan Thai juga penting bagi menolak sebarang unsur subversif yang cuba dilakukan oleh mana-mana pihak yang berkepentingan. Janganlah menerima secara bulat-bulat bahawa kerajaan Thailand sentiasa tidak ikhlas.

Kalau dilihat kerajaan Abhisit agak berbeza dengan pemimpin-pemimpin Thailand sebelum ini.

''Beliau sudah menunjukkan komitmen bagi membantu penduduk Islam, oleh itu kita tidak boleh terlalu banyak prasangka,'' kata seorang penganalisis politik yang berasal dari selatan Thailand.

Kini segala-galanya terserah kepada penduduk Islam menentukan, mereka mempunyai pilihan sama ada bersatu untuk bersama membantu melaksanakan misi kerajaan mengamankan wilayah yang mereka diami atau terus membiarkan konflik berpanjangan yang sudah pasti tidak akan menguntungkan mana-mana pihak.
Minda Pengarang: Pertikaian dalaman bukti ketidakupayaan PR mentadbir

KEBELAKANGAN ini, parti pembangkang dalam Pakatan Rakyat diuji dengan pelbagai pertikaian politik sesama sendiri. Satu demi satu ujian terpaksa mereka hadapi berpunca daripada perbezaan ideologi dan kurangnya persefahaman. Mereka juga mempertikaikan kewibawaan antara satu dengan lain akibat pelbagai keputusan dan tindakan pentadbiran yang tidak memuaskan hati sesama sendiri. Rakyat memerhatikan sandiwara mereka dan membentuk persepsi bahawa parti pembangkang belum sedia untuk mentadbir sebuah kerajaan negeri. Belum pun kekecohan yang membabitkan penduduk Kampung Buah Pala, Pulau Pinang diselesaikan kerajaan negeri pimpinan DAP, muncul pula pertelagahan antara Pas dan DAP di Kedah berikutan tindakan pihak berkuasa tempatan (PBT) meroboh rumah sembelihan babi di Alor Setar. Terbaru, ketika sidang Dewan Negeri Selangor (DNS) berlangsung kelmarin, pentadbiran kerajaan negeri pimpinan Parti Keadilan Rakyat (PKR) pula dikejutkan dengan desakan supaya Menteri Besarnya, Tan Sri Khalid Ibrahim melakukan rombakan Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (Exco) kerana didakwa gagal berfungsi seperti diharapkan rakyat. Kelantangan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bukit Antarabangsa, Mohamad Azmin Ali mendesak kerajaan negeri membuat rombakan barisan Exco kerana gagal melaksanakan tugas, mengejutkan kerana desakan itu bukan datangnya daripada suara wakil Barisan Nasional (BN) yang menjadi pembangkang di DNS. Apabila suara desakan itu datangnya daripada barisan kepemimpinan tertinggi PKR sendiri, tidak dapat dielakkan ia mengundang pelbagai andaian. Khalid juga perlu mendengar desakan Azmin yang mahu beliau melakukan perubahan segera dalam pentadbiran negeri.

Desakan Azmin itu dibuat berikutan kekecewaannya dengan pelantikan ahli majlis PBT yang tidak mengikut prinsip ditetapkan, selain kegagalan barisan Exco memajukan Selangor. Bagi Naib Presiden PKR itu, rombakan Kabinet negeri perlu segera dilakukan untuk memilih mereka yang benar-benar layak. Pandangan Azmin, turut disokong rakyat yang melihat kerajaan Selangor lebih berminat menyalahkan kerajaan lalu dan sidang DNS dipenuhi dengan kata nista yang menyakitkan telinga. Rakyat bosan mendengar pertelingkahan dan sikap saling mencari kesalahan, sebaliknya mahu kepemimpinan kerajaan Selangor memberi tumpuan kepada pembangunan negeri. Sama ada ia gimik politik atau realiti wujudnya rasa kecewa di dalam parti, rakyat semakin sangsi dengan keupayaan Pakatan Rakyat untuk mentadbir.

Mungkin ramai menyalahkan pihak tertentu termasuk media sengaja membesarkan isu berkenaan, namun hakikatnya memang wujud masalah di dalam gabungan pakatan yang longgar itu, sehinggakan ahli yang tidak berpuas hati menyuarakan isi hati masing-masing secara terbuka. Selepas 15 bulan berbulan madu merayakan kemenangan dan mentadbir negeri di Kedah, Pulau Pinang dan Selangor, kini kerajaan negeri pimpinan DAP, Pas dan PKR bukan saja berdepan bantahan rakyat dan penentangan dalam parti malah percakaran antara parti terus berlaku. Walau apapun alasan diberikan, rakyat semakin menyedari permainan politik mereka dalam usaha untuk menutup kelemahan sendiri. Kita akan menyaksikan lebih banyak pekung yang akan terdedah yang akhirnya membuatkan pemimpin Pakatan Rakyat sedar, bahawa untuk memerintah negeri atau negara bukanlah semudah mengucapkan janji ketika kempen pilihan raya.
Cengkaman krisis ekonomi, politik tak jejas tumpuan bangunkan negara
Oleh Azizi Othman
aziziothman@bharian.com.my

Transformasi nasional hasil tinjauan sendiri buktikan usaha Najib laksana pembaharuan dalam negara bukan sekadar retorik

SERATUS hari sebenarnya terlalu singkat untuk menilai keupayaan sesiapa. Sama ada kenalan baru, pelajar, pekerja, apatah lagi pemimpin tertinggi negara, tempoh lebih lama diperlukan untuk menganalisis kemampuan sebenar mereka. Begitupun, dalam dunia moden yang sering dihambat waktu ini, sesiapapun tidak mahu menunggu lama. Tidak kira sama ada untuk menuai hasil usaha sendiri, lebih-lebih lagi dalam menilai keupayaan orang lain, ramai berpendapat tiga bulan 10 hari sudah lebih daripada cukup.

Tidak hairanlah menjelang genap 100 hari pentadbiran Datuk Seri Najib Razak hari ini, pelbagai andaian, tanggapan dan analisis terhadap keupayaan beliau dibuat. Rata-ratanya cuba memberi hujah dan kesimpulan sendiri sekali gus menimbulkan polemik, tidak kurang juga perdebatan. Namun hakikat yang tidak dapat dinafikan, sejak Perdana Menteri mengangkat sumpah jawatan pada 3 April lalu, beliau sudah melaksanakan pelbagai perubahan, yang berteraskan agenda membela nasib rakyat tanpa diskriminasi jantina, kaum atau etnik di bandar mahupun desa.

Sejajar ikrar sumpah taat setianya ketika mengambil alih jawatan sebagai Perdana Menteri keenam daripada Tun Abdullah Ahmad Badawi, Najib menegaskan tonggak agenda pentadbirannya ialah 'memenuhi sedaya mungkin setiap aspirasi dan kehendak rakyat'. Bertitik tolak daripada komitmen itu, beliau mengilhamkan gagasan '1Malaysia: Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan' dan membentuk barisan jemaah menteri yang bertemakan 'Kabinet Rakyat'.

Berbekalkan matlamat memacu Malaysia ke arah sebuah negara maju dengan rakyat berpendapatan tinggi menjelang 2020, Najib menjadikan usaha mengajak rakyat merombak minda masing-masing dan menggantikan amalan serta budaya kerja lapuk sebagai perkara teratas dalam senarai pembaharuan yang dilaksanakannya. Beliau menekankan bahawa setiap tindakan, keputusan, program, rancangan, projek, atau dasar yang diperkenalkan mesti melalui proses penilaian kritikal serta inovatif.

Menamakan proses ke arah itu sebagai 'Transformasi Nasional', Perdana Menteri sendiri menjadi ejen pencetus kepadanya dengan mempelopori pelbagai dasar yang dianggap tidak konvensional dalam usaha memecah kebuntuan minda masyarakat terhadap pendekatan pentadbiran radikal berorientasi prestasi yang cuba diterapkannya. Tidak cukup dengan itu, pembaharuan terbabit turut dijayakan secara menyeluruh mencakupi aspek kesejahteraan rakyat, hak asasi manusia, kebebasan, ekonomi, kewangan, politik, sosial, pembangunan baru, malah dasar luar negara.

Sebagai manifestasi komitmen serta kesanggupan beliau menyingsing lengan untuk memperjuangkan kesejahteraan rakyat, Perdana Menteri memperkenalkan pendekatan 'tinjauan mesra' (walk about) bagi mengetahui lebih dekat denyut nadi rakyat. Program itu yang akan diadakan dari semasa ke semasa, sehingga ini sudah membabitkan kawasan seperti Kampung Kerinchi, Jalan Petaling, Puduraya, Brickfields, Jalan Tuanku Abdul Rahman dan Jalan Masjid India di ibu negara; Pasar Kraf dan Pasar Besar, (Kota Kinabalu); Kampung Bintawa (Kuching); Pasar Malam (Sibu), dan Universiti Teknologi Mara (Shah Alam).

Hasil tinjauan, interaksi dan maklum balas yang diterima daripada program seumpama itu, Najib mengarahkan satu kajian menyeluruh dilakukan untuk menangani isu kenaikan tol yang membebankan rakyat. Prihatin dengan masalah pengangkutan di ibu kota, beliau juga mengarahkan langkah segera diambil untuk mengatasi kesesakan lalu lintas, membina kawasan letak kereta baru di Jalan Tuanku Abdul Rahman, manakala projek Plaza Rakyat yang terbengkalai disiapkan segera. Perdana Menteri juga meminta pihak berkaitan memperbaiki kemudahan di Hentian Puduraya.

Membuktikan usaha itu bukan retorik politik semata-mata, dalam tempoh tidak sampai 100 hari pentadbiran beliau, ada di antara projek kesejahteraan rakyat berkenaan sudah dimulakan dan hasilnya jelas kepada semua. Antaranya, Hentian Puduraya kini berubah wajah, kerja pembinaan di Plaza Rakyat kembali disambung, manakala kajian mengenai tol hanya menunggu masa untuk dibentangkan. Merentasi sempadan geografi, Najib juga mengumumkan kerajaan mengambil alih Sabah Medical Centre untuk menampung keperluan rakyat Sabah. Beliau juga memperkenalkan penubuhan Biasiswa Nasional yang dikhususkan kepada pelajar paling cemerlang di negara ini tanpa mengira kaum.

Umum menyedari, peralihan kuasa daripada Abdullah kepada Najib berlaku dalam persekitaran ekonomi yang amat mencabar. Krisis global yang masih mencengkam dan senario politik tidak menentu di Barat serta Timur menuntut beliau tuntas mengatur strategi melindungi Malaysia daripada terhumban ke kancah kemelesetan. Itulah sebabnya, beliau pantas melakukan liberalisasi terhadap 27 sektor kecil perkhidmatan, melonggarkan sektor kewangan dan mengumumkan pakej rangsangan ekonomi komprehensif bernilai RM60 bilion yang dijangka mampu bertahan sehingga 2010.

Bagi memastikan segala yang diatur mendapat pemantauan sebaliknya, kepemimpinan beliau melancarkan laman web khas untuk membolehkan rakyat mengetahui status terkini pelaksanaan projek serta mengarahkan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) mempermudah proses pengeluaran lesen peniaga kecil dan penjaja bagi membantu mereka meraih manfaat segera daripada pakej rangsangan ekonomi yang diumumkan. Memastikan sokongan terhadap inisiatif itu mapan, beliau menubuhkan Majlis Ekonomi Negara yang akan mencari jalan membentuk model ekonomi baru berteraskan inovasi dan nilai tinggi.

Dalam konteks pengurusan ekonomi mikro, beliau meminta bank supaya terus mengeluarkan pinjaman kepada peniaga agar tidak terjejas. Sebagai timbal balas dan mengukuhkan institusi perkhidmatan kewangan, kerajaan menubuhkan Danajamin yang menyokong kerjasama dalam pasaran modal. Ia disusuli inisiatif terbaru melonggarkan garis panduan Jawatankuasa Pelaburan Asing (FIC). Walaupun hangat didebatkan, khususnya berkaitan pemansuhan syarat pemilikan kuota Bumiputera dalam beberapa bidang, Najib mempertahankan bahawa langkah itu sebenarnya strategi serampang dua mata yang perlu diambil bagi menyuntik keyakinan pelabur asing, sekali gus menjamin pengagihan kekayaan secara lebih adil. Bagi menjamin dinamisme pelaburan domestik, kelonggaran garis panduan FIC dipadankan dengan penubuhan institusi baru, Ekuiti Nasional Bhd (Ekuinas) dengan modal awal RM500 juta.

Menyedari sebarang dasar atau gagasan yang diilhamkan akan tinggal impian tanpa jentera pelaksanaan mantap, Najib memperkenalkan inisiatif pemodenan dan peningkatan mutu perkhidmatan awam dengan melancarkan Petunjuk Prestasi Utama (KPI) untuk semua menteri, timbalan menteri dan kementerian. Terasnya ialah pemodenan perkhidmatan awam menerusi dasar pintu terbuka dan laluan masuk yang pelbagai. Bagi membolehkan tenaga kerja terbaik swasta diserap dalam perkhidmatan awam, kerajaan melaksanakan inisiatif 'pemupukan bersilang' manakala pegawai awam dibenar menimba dan meningkatkan pengetahuan serta kebolehan mereka dengan mendapat latihan di syarikat berkaitan kerajaan (GLC).

Dalam fasa kedua pemantapan usaha itu, kerajaan menjadikan Bidang Keputusan Utama (KRA) Nasional sebagai kaedah baru memacu negara ke tahap lebih berjaya dengan gabungan KPI. Kedua-dua KPI dan KRA akan dijadikan asas untuk lonjakan kecekapan perkhidmatan awam. Turut diumumkan ialah sambutan Hari Inovasi bagi menggantikan sistem Hari Q (Kualiti) yang sudah wujud sejak 1987. Ia sejajar usaha memupuk budaya inovasi dalam sektor awam.

Mengimbangi tugas lebih mencabar yang menuntut komitmen tinggi kakitangan awam, beliau juga mengumumkan 176,066 anggota awam kumpulan sokongan yang berkhidmat lebih 15 tahun dalam gred lantikan akan dinaikkan pangkat. Sebagai usaha menyediakan jaringan keselamatan sosial selaras ketidaktentuan ekonomi, dua skim baru turut digubal untuk kakitangan kerajaan, manakala lapan skim perkhidmatan dinaik taraf bermula 1 Julai lalu.

Dalam pada itu, pentadbiran Najib juga meneruskan dasar keterbukaan berpaksikan hak asasi serta kebebasan. Sebagai bukti komitmen ke arah itu, Perdana Menteri dalam ucapan sulungnya selepas mengambil alih tugas, mengumumkan pembebasan 13 tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) termasuk pemimpin pertubuhan haram Barisan Bertindak Hak-Hak Hindu (Hindraf), sekali gus menarik balik penggantungan penerbitan akhbar parti pembangkang, Harakah dan Suara Keadilan. Beliau juga menyatakan komitmen penuh kerajaan untuk mengkaji semula ISA dan susulan itu, 13 lagi tahanan ISA, termasuk beberapa pemimpin pertubuhan haram Hindraf dibebaskan.

Penarikan balik penggantungan lidah pembangkang itu dibuat Perdana Menteri atas nama mempertahankan kebebasan media di negara ini. Beliau pada masa sama turut memperakukan iltizam kerajaan untuk memberi institusi media di negara ini dalam membuat liputan tetapi ia hendaklah secara adil dan bertanggungjawab. Langkah itu sekali gus menandakan berakhirnya era 'kerajaan lebih mengetahui'. Ia secara tidak langsung juga membuktikan bahawa pentadbiran Najib serius untuk mendengar permasalahan rakyat yang disuarakan menerusi media.

Pelbagai pembaharuan diperkenalkan Perdana Menteri dalam tempoh 100 hari pentadbirannya sehingga hari ini. Dari segi politik misalnya, beliau mengarahkan kajian dibuat terhadap Perlembagaan dan sistem pemilihan Umno supaya lebih ramai ahli terbabit, sekali gus membendung politik wang. Dari perspektif Felda pula, beliau memperkenalkan gagasan menjadikan tanah rancangan seluruh negara sebagai Gedung Makanan Negara selain memberi insentif pembiayaan perumahan bagi generasi kedua peneroka. Beliau juga melancarkan Felda Global Ventures Holdings (Felda Global) bagi menjadikan korporat itu multinasional tulen.

Melihat pelbagai pembaharuan yang diperkenalkan Najib sepanjang 100 hari pentadbirannya hari ini, jelas bahawa beliau membawa bersamanya angin perubahan yang bertunjangkan usaha memenuhi aspirasi serta tuntutan rakyat. Apa yang pasti, ada di antara pembaharuan yang dilaksanakan sudah membuahkan hasil tetapi bagi sesetengah yang lain, iaitu yang bersifat jangka panjang, tempoh 100 hari mungkin tidak cukup untuk menilai kejayaannya.

Debat mengenai isu ini juga pasti membuka pelbagai perspektif dan mengundang 1,001 hujah, sama ada yang memilih untuk melihatnya sebagai berjaya, mahupun sebaliknya. Ditambah dengan pihak yang mempunyai kepentingan politik atau peribadi, analisis terperinci sejauh mana pencapaian Perdana Menteri dalam memimpin pembaharuan mungkin menjadi lebih rencam. Sama ada mahu melihatnya sebagai sudah berjaya sebahagiannya atau sudah gagal sebahagiannya, terpulang kepada individu yang menilai.

Sekadar renungan dan kembali kepada realiti, jika ditolak waktu rehat, makan, minum, beribadat, tidur, perjalanan dan sebagainya, 'tempoh sebenar bekerja' yang mampu diperuntukkan seseorang, hatta Perdana Menteri sekali pun, mungkin hanya maksimum 12 jam sehari. Justeru, realitinya segala pembaharuan dan perubahan dilakukan Najib selama ini, hanya dibuat dalam tempoh 1,200 jam beliau melaksanakan amanah itu. Atas perkiraan inilah, penilaian sama ada beliau cemerlang, baik, sederhana atau gagal patut diberi. Anda sendirilah yang layak menentukannya. Benarlah kata isteri beliau, Datin Seri Rosmah Mansor: "Rakyat adalah golongan paling layak menilai pencapaian Perdana Menteri mentadbir negara sepanjang 100 hari beliau menyandang jawatan".

Info

100 hari pentadbiran Datuk Seri Najib Razak Antara pembaharuan dan pencapaian Kesejahteraan Rakyat
# Memperkenalkan 1Malaysia: Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan.
# Melakukan tinjauan mesra (walk about) untuk mengetahui denyut nadi rakyat.
# Mengarahkan kajian menyeluruh menangani isu kenaikan tol yang membebankan rakyat.
# Mengarahkan langkah segera diambil mengatasi kesesakan lalu lintas di ibu negara.
# Mengarahkan projek Plaza Rakyat yang terbengkalai disiapkan segera.
# Meminta kemudahan di Hentian Puduraya dibaiki.
# Memperkenalkan Biasiswa Nasional kepada pelajar paling cemerlang tanpa mengira kaum. Hak Asasi dan Kebebasan Media
# Membebaskan 13 tahanan ISA pada hari menyampaikan ucapan sulung sebagai Perdana Menteri.
# Menarik balik penggantungan penerbitan akhbar Harakah dan Suara Keadilan.
# Mengumumkan akan mengkaji ISA.
# Membebaskan 13 lagi tahanan ISA termasuk pemimpin pertubuhan haram Hindraf.
# Memberi kebebasan media membuat liputan. Ekonomi dan Kewangan
# Melakukan liberalisasi terhadap 27 sektor kecil perkhidmatan.
# Meliberalisasi sektor kewangan.
# Mengumumkan pakej rangsangan ekonomi RM60 bilion.
# Melancarkan laman web untuk membolehkan rakyat memantau pelaksanaan projek.
# Menubuhkan Majlis Ekonomi Negara.
# Menubuhkan Danajamin.
# Melonggarkan garis panduan FIC.
# Menubuhkan Ekuinas. Pemodenan dan Peningkatan Mutu Kualiti Perkhidmatan Awam
# Memperkenalkan KPI untuk semua menteri, timbalan menteri dan kementerian.
# Menjadikan KRA kaedah baru dalam pentadbiran kerajaan.
# Menjadikan KPI dan KRA asas melonjakkan kecekapan.
# Menaikkan pangkat 176,066 anggota awam kumpulan sokongan.
# Menggubal dua skim baru dan naik taraf lapan skim perkhidmatan.
# Mengkaji penubuhan skim pencen pekerja swasta dan tabung pemberhentian pekerja.
# Mencadangkan penubuhan Baitulmal Kebangsaan dan memperkasa Baitulmal negeri. Politik dan pembangunan baru
# Mengarahkan kajian terhadap Perlembagaan dan sistem pemilihan Umno
# Mencadangkan kajian dilakukan terhadap pembangunan tenaga nuklear dan sumber baru. Dasar Luar
# Melakukan lawatan rasmi ke China.
# Melakukan kunjungan hormat terhadap pemimpin negara jiran terdekat.
Perjalanan seni Mansor Ghazali

Pemergian beliau sehari sebelum hari perasmian pameran solonya mengundang rasa pilu peminat seni dan pengunjung pameran.




TATKALA meninjau ruang legar Galeri RA Fine Arts, Ampang, yang menganjurkan pameran lukisan Mansor Ghazali, perasaannya bercampur-baur. Sedang asyik melihat kesemua hasil karya mentor kesayangannya, tiba-tiba riak wajah lelaki itu berubah.

Perasaan sedih mula singgah kerana kegemilangan pameran tersebut tidak sempat dinikmati oleh Mansor Ghazali sendiri apabila Allahyarham pergi menghadap Ilahi sehari sebelum hari perasmian pameran solo itu.

"Sedih apabila mengenangkan pak cik (panggilan terhadap arwah) yang tidak sempat melihat pameran karya seni beliau sejak tahun 1953 lagi.

"Namun, perasaan sedih itu sedikit terubat apabila rata-rata pengunjung galeri yang hadir memuji hasil lukisan pak cik yang menarik dan dekat dengan masyarakat," luah pelukis Faizal Zainal, 33, mengenai mentor seninya, Allahyarham Mansor Ghazali yang meninggal dunia pada 10 Jun lalu ketika usia menginjak 79 tahun.


LUKISAN yang bertajuk Kedai Runcit (Village in Bangi).


Jika diperhatikan, kewujudan Mansor sebagai seniman tempatan agak sepi berbanding penggiat seni seperti Raja Azhar Idris, Ibrahim Hussein, Bayu Utomo Radjikin atau Datuk Syed Ahmad Jamal.

"Tidak dinafikan nama pak cik agak tenggelam berbanding pelukis lain. Lebih menyedihkan kehebatan beliau melukis dengan menggunakan medium cat air seperti dipinggirkan dan dianggap kurang moden.

"Sedangkan pada hakikatnya karya-karya cat air beliau sebaris dengan pelukis Sir Russel Flint, Andrew Wyeth, Singer Sargent mahupun Winslow Homer," kata Faizal yang menimba ilmu dan memperoleh pengalaman melukis daripada Mansor sekitar tahun 1999 sehingga allahyarham menghembuskan nafas terakhir pada 10 Jun lalu.

Tiada sokongan

Siapakah Mansor Ghazali sehingga karya beliau mendapat perhatian Galeri RA Fine Art untuk menganjurkan pameran solo khas beliau?

Diputerakan pada 6 Januari 1930, Mansor Ghazali merupakan anak kelahiran Bukit Chandan, Kuala Kangsar, Perak dan merupakan anak sulung daripada sembilan orang adik-beradik.


Pemandangan Kampung Hulu Langat.


Kecenderungannya melukis mula dikesan sejak menuntut di Sekolah Melayu Bukit Chandan. Malangnya, minat beliau dalam bidang lukisan langsung tidak mendapat sokongan daripada guru-guru kolonial.

Namun bapa kepada dua orang cahaya mata iaitu Dr. Dzaharudin dan Maizan itu tidak pernah patah semangat. Sebaliknya, Mansor terus melukis dan melukis sehingga melanjutkan pengajian di Sekolah Clifford Kuala Kangsar sebelum menyertai Institut Latihan Perguruan di Johor pada 1952.

Kemudian, Allahyarham menyertai Institut Perguruan Ilmu Khas di Kuala Lumpur. Lebih membanggakan, beliau merupakan pelajar Melayu terawal dihantar menuntut dalam jurusan seni reka di Brighton, England pada 1962.


MANSOR Ghazali sentiasa melukis pemandangan dan persekitaran kampung.


Beberapa nama besar seperti pelukis John Lee Joo, Khalil Ibrahim, Tan Choon Ghee, Jolly Koh, Ismail Zain dan Grace Selvanayagam merupakan rakan seangkatan Allahyarham di kolej yang sama.

Dalam pada itu, ahli Persatuan Pelukis Cat Air Malaysia itu pernah merangkul pelbagai anugerah seperti Anugerah Kejora, Johor (1984) dan Anugerah Pelukis Terbaik Perak daripada Yayasan Kesenian Perak pada tahun 2000.

Faizal yang setia menemani Mansor melukis di dalam dan di luar negara menyifatkan Allahyarham sebagai pelopor cat air aliran impresionis yang begitu mengagumi kumpulan pelukis cat air dari Rusia.

Ini kerana Mansor menyukai teknik lukisan pelukis Rusia yang lebih bebas.


MANSOR GHAZALI merupakan pelajar Melayu terawal menuntut jurusan seni di Brighton, England pada tahun 1962.


Sebagai pelukis cat air generasi kedua, selepas generasi pertama Abdullah Ariff, A.B Ibrahim, Yong Mung Sen, Kaw Sia dan Choo Soo Peng, Allahyarham membawa pendekatan baru dalam tradisi cat air di Malaysia. Tekniknya berbeza sama sekali daripada pengaruh Nanyang dan warna cat air Inggeris.


ALLAHYARHAM Mansor juga gemar melukis ketika berada di luar negara.


"Saya tabik hormat kerana beliau begitu peka dan teliti ketika melukis. Pak cik kerap menegur sekiranya saya silap melukis.

"Beliau sentiasa memastikan raut wajah, postur dan cara berjalan antara orang bandar dan masyarakat kampung berlainan. Penduduk kampung memiliki postur badan yang sedikit bongkok berbanding orang bandar berbadan tegap dan berjalan pantas," jelas Faizal yang terharu atas kesungguhan Galeri RA Fine Art mengadakan pameran untuk Allahyarham.


NAIB Canselor Universiti Pendidikan Sultan Idris, Prof. Datuk Dr. Aminah Ayob (kiri) melihat lukisan Mansor Ghazali sambil diberi penerangan oleh Raja Ahmad Aminullah (kanan) dan Kurator Jemputan,Prof Dr. Zakaria Ali (tengah) pada majlis perasmian pameran seni Mansor Ghazali di Galeri RA Fine Arts baru-baru ini.


Faizal menyifatkan pameran ini secara tidak langsung membantu memberi keseimbangan seni lukis tradisional yang sering dipinggirkan.

Rahsia

Sementara itu, Pengarah Galeri RA Fine Arts, Raja Ahmad Aminullah Raja Abdullah turut kecewa apabila mendapati karya Allahyarham Mansor Ghazali seolah-olah seperti sebuah rahsia yang tersimpan rapi dalam kalangan para seniman, sekumpulan peminat dan pengumpul seni.

"Mansor merupakan seniman yang begitu merendah diri dan tawaduk. Beliau tidak suka menyusahkan orang lain. Barangkali sikap ini terbentuk kerana pengaruh keperibadian keluarga beliau.

"Ayahnya, Haji Ghazali merupakan guru agama Malay College Kuala Kangsar (MCCK) dan pengarang buku Suluh Ugama. Datuknya pula suatu ketika dulu pernah menjadi mufti negeri Perak manakala ibunya, pembuat tekat untuk orang kenamaan di Kuala Kangsar, Perak," tutur Raja Ahmad yang mendapati Mansor memang rapat dengan anak-anak muda dan golongan berpendapatan rendah.

Keprihatinan beliau kepada masyarakat lebih jelas dengan lukisan imej perkampungan nelayan, kanak-kanak bermain atau masyarakat berbanding perumahan elit di Bukit Damansara atau bangunan-bangunan pencakar langit.


KATALOG Seni Mansor Ghazali yang menghimpunkan koleksi lukisan dan perjalanan beliau sepanjang bergelar seniman.


Ia terbukti menerusi lukisan beliau yang bertajuk Kampung Setinggan yang memaparkan rumah pelarian Kemboja di Pekan, Pahang dan Rumah Kaum Jakun dan Kampung Nelayan.

Bukan itu sahaja, Mansor juga gemar melukis destinasi sejarah perjalanan tamadun manusia seperti lukisan Dried Up River at Petra, Jordan dan Roman Ruins at Jeras Jordan.


FAIZAL ZAINAL merupakan anak didik Mansor Ghazali sejak mereka saling mengenali sedekad yang lalu.


"Saya melukis cat air untuk menghayati keindahan alam. Kepuasan diperoleh setelah berjaya mencatat ciri-ciri setempat.

"Ia dirakam dari segi suasana kesunyian atau ketenangan pada suhu sejuk yang ditokok keadaannya dengan warna-warna sejuk."

Demikian kata-kata seniman itu yang dipetik daripada Katalog The Art of Mansor Ghazali keluaran Galeri RA Fine Arts.

Aksi kucing sarkas

Selepas tiga tahun memperkenalkan persembahan sarkas kucing, Samantha Martin belajar banyak perkara mengenai haiwan ini. Ia bijak tetapi tidak profesional.


SALAH satu aksi Acro-Cats.


MELOMPAT ke atas dengan menggunakan kedua-dua belah tapak tangan, seekor kucing putih menggenggam tiang hijau sambil bergerak ke atas dan ke bawah. Aksinya diteruskan lagi dengan berpusing ke arah belakang pentas.

Kemudian kucing betina bernama Isis itu cuba berdiri sambil menggunakan kaki kirinya ke belakang untuk menolak sebuah kereta mainan selepas seorang kakitangan berkejar-kejar untuk duduk di atas kereta mainan itu.

Latihan tersebut merupakan aksi terbaik untuk pertunjukan sarkas Acro-Cats. Bagaimanapun, sebaik sahaja orang ramai memasuki dewan kecil Chicago, Isis tidak dapat menerima arahan dengan baik.

"Cepat Isis. Cepat. Cuba sekali lagi. Ayuh kita saksikan persembahan," jerit jurulatihnya yang kemudian memberi isyarat untuk senyap seketika.

Lantas, audiens ketawa, menepuk tangan sambil tidak sabar-sabar untuk menyaksikan helah seterusnya yang dilakukan oleh kucing jinak itu. Tetapi ia cukup mengecewakan penonton.

Seekor kucing hitam memusingkan sebiji bola jaring merentasi palang selari dengan tangan depannya, manakala kucing belang pula menaiki papan luncur untuk menjatuhkan penipu.

Tidak profesional

Selain itu, ia diikuti dengan aksi lincah kucing berwarna kelabu yang melompat melalui gelung. Ia diteruskan lagi dengan telatah kucing putih dan seekor ayam yang berlawan menghasilkan bunyi loceng. Akhirnya, ayam tersebut memenangi pertandingan tersebut.

Selepas tiga tahun memperkenalkan sarkas kucing, Samantha Martin mempelajari banyak perkara mengenai penghinaan awam dan jenaka yang merendahkan diri sendiri.

"Sepanjang terlibat dalam pekerjaan ini, kucing merupakan haiwan yang paling tidak profesional," katanya selepas melalui pengalaman buruk apabila kucingnya tidak mempamerkan kehebatan ketika melakukan persembahan.


KUCING juga boleh membuat persembahan sarkas dengan syarat mereka mendapat latihan secukupnya.


Sebaliknya, penonton sangat teruja dengan sifat cerewet kucing-kucing itu dengan panggilan diva.

Seperti biasa, dewan Chicago akan dipenuhi dengan orang ramai dan Gorilla Tango Theatre sentiasa menambah persembahan menarik.

Persembahan jalanan diteruskan sambil memandu koleksi haiwan aneh untuk dipamerkan ke Kansas, Missouri, Iowa dan Indiana.

"Ramai berpendapat apa yang dilakukan itu merupakan perkara yang paling menarik di dunia. Malah ramai yang ingin berbicara mengenai kucing masing-masing," beritahu Penyelaras Pemasaran Gorilla Tango Theatre, Kelly Williams.

Bagi Jeffrey Husserl sekeluarga yang membela dua ekor kucing, mereka begitu kagum menyaksikan Acro-Cats yang mampu melakukan pelbagai aksi.

Aksi bersahaja

Persembahan yang paling mengagumkan apabila Rock Cats dipanggil meluncur keluar dari kotak lalu menarik keluar gitar mainan.

Kemudian ia diteruskan lagi dengan mengetuk set dram dan bunyi piano.

"Saya memang menyukai persembahan kucing itu. Aksi mereka sungguh menyeronokkan," cerita Husserl sementara menunggu isterinya membeli seekor kucing yang jinak itu.

"Saya gemar melihat aksi kucing yang cukup bersahaja. Ia bertambah menarik apabila kucing tersebut mampu melakukan aksi yang mungkin mereka tidak boleh lakukan sebelum ini," beritahu Martin.

Katanya, haiwan seperti ikan emas juga boleh melakukan aksi aneh sekiranya mereka dilatih.

Kesemuanya berjaya dilakukan apabila haiwan diberi arahan yang jelas dan jurulatih banyak sabar.

Kucing misalnya, mereka merupakan haiwan yang bijak. Mereka memerlukan tunjuk ajar dan teknik yang bagus untuk menghiburkan orang ramai.

Jelas Martin, kucingnya mula mengganggu dirinya untuk memulakan latihan dengan aksi tersendiri menggunakan peralatan sambil berjalan.

Berlakon filem

Walaupun mempunyai pengalaman melebihi dua dekad, sebagai jurulatih haiwan Martin berpendapat, sesiapapun boleh melatih kucing untuk melakukan apa sahaja.

"Ayam merupakan haiwan yang profesional untuk bekerja, manakala kucing tidak begitu memuaskan kerana haiwan itu perlu dilatih dengan sebaik mungkin. Kini saya memulakan tugas untuk melatih tikus," kata Martin.


WALAUPUN comel, aksi kucing-kucing ini belum tentu dapat menarik perhatian khalayak.


Kisahnya mula diketahui umum pada tahun 1989 apabila sebuah syarikat televisyen tempatan menyiarkan berita mengenai Rat Lady. Martin dijemput dalam satu rancangan temu bual Geraldo, Jay Leno.

"Tetapi, ia terpaksa diberhentikan kerana ramai yang tidak menyukai tikus. Jadi, saya lebih selesa untuk beralih kepada binatang eksotik seperti ular, lipas, beruang kecil dan babi," terangnya.

Sehinggalah dia mula menyedari bahawa bidang yang diterokanya itu melencong jauh daripada cita-cita asalnya iaitu melatih haiwan untuk berlakon filem.

Dia bercadang untuk mendalami kehebatan kucing kerana haiwan tersebut mempunyai daya penarik.

Namun, tidak lama kemudian dia mengetahui kucing-kucing itu gementar semasa mengadakan persembahan kerana tidak bekerja dengan konsisten.

Lalu, Martin meneruskan persembahan bersama kucing-kucing peliharaannya yang tidak henti-henti memberi aksi melucukan. Pada awalnya, Martin agak keberatan untuk menyatakan jumlah keseluruhan kucing yang dibelanya. Dianggarkan, dia memiliki 20 ekor kucing sehingga menyebabkan dia tidak berkahwin.

Sebenarnya, dia enggan mendirikan rumah tangga. Sambil melawak, Martin memberitahu, kos untuk menyara lelaki lebih mahal. - AFP