Tanggungjawab dan ganjaran
MANUSIA sering beranggapan bahawa jawatan dan kedudukan merupakansimbol kejayaan. Persepsi begini sebenarnya bertentangan dengan prinsipdan konteks hidup manusia sebagai hamba dan khalifah Allah SWT di mukabumi.

Image
Suara ulama Pas makin lesu?
PEMILIHANpucuk pimpinan Pas bulan depan bukan sekadar menyaksikan pertembungancalon-calon daripada golongan ulama dan profesional, malah akanmemperlihatkan juga sejauh mana kecenderungan parti itu terusmempertahankan perjuangannya menegakkan pemerintahan Islam.

Islam menuntut pembelajaran sepanjang hayat
LAPORAN oleh Paul Lengrand dari Pertubuhan Pendidikan, Saintifik danKebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO) dianggap sebagaiperintis kepada konsep pembelajaran sepanjang hayat. Tetapi sebenarnyakonsep itu tidak asing dalam Islam.

BISIK-BISIK
WAJARKAH media sama ada cetak mahupun elektronik menghentikan ruangan gosip terutama yang melibatkan golongan artis?

Semarakkan tanggungjawab sosial demi kesejahteraan
MENYAYANGI dan memelihara anak yatim adalah kewajipan sosial setiapumat Islam. Namun ia juga merupakan tuntutan yang jarang dilaksanakan.

Punca mengapa konsep satu sekolah gagal
WARTAWANUtusan, Aznan Bakar menerusi artikel bertajuk " Satu sekolah untuksemua " membuka kembali hasrat dan cita-cita para pejuang bangsa kearah perpaduan sebenar. Kita mahu melihat anak-anak "bangsa Malaysia"ini hidup bersatu sejak kecil tanpa mengenal warna kulit, bahasa danagama.

BN boikot Penanti, Hindraf ugut polis
BEBERAPA peristiwa penting yang berlaku minggu ini diberikan perhatian oleh para penulis untuk dikupas dalam blog masing-masing.

Bantu perokok henti tabiat memudaratkan
KEMPENuntuk menyedarkan masyarakat akan bahaya merokok semakin banyakdiadakan. Tahniah kepada Kementerian Kesihatan yang terus menjalankankempen dan menguatkuasakan peraturan-peraturan berkaitan.

Solat dhuha untuk jiwa, murah rezeki
SEBAGAIumat Islam, kita wajib yakin bahawa segala sesuatu adalah milik mutlakAllah SWT. Seiring hakikat itu dan ketika ekonomi negara yang gawatini, eloklah untuk kita semua bermuhasabah dan kembali mendekati AllahSWT.





Mengantarabangsa industri air 2020
TUNLim Keng Yeik bukan saja dikenali sebagai tokoh politik yang memberisumbangan besar kepada kestabilan dan pembangunan negara, malahsepanjang 31 tahun menjadi menteri Kabinet, beliau juga menjadi ikonkepada pelbagai dasar dan inisiatif besar dalam pelbagai sektor.

Pentas pemimpin Asia Timur perjuang kepentingan sejagat
PULAUJeju yang terkenal dengan pusat pelancongan, selain menjadi lokasikebanyakan drama televisyen bersiri popular Korea Selatan yangdipertontonkan di beberapa negara Asean, termasuk All-In dan Jewel inThe Palace akan menjadi gelanggang sambutan ulang tahun ke-20 SidangKemuncak Asean-Korea Selatan, awal bulan depan.

Minda Pengarang: Kaedah bekerja dari rumah perlu kajian lebih teliti
LANGKAHmemperkenalkan modul latihan bagi pekerja tempatan berusia 45 tahun keatas bekerja dari rumah jelas memperlihatkan usaha serius kerajaanmenangani masalah pengangguran berikutan krisis ekonomi yang melandadunia sekarang. Kita yakin tindakan kerajaan berbincang dengan majikanbagi melaksanakan program itu memberi banyak pilihan kepada mereka yangsebelum ini kehilangan pekerjaan untuk memperoleh semula pendapatanbagi meneruskan kehidupan. Memang agak sukar bagi mereka yang berusialebih 45 tahun mendapat semula pekerjaan selepas diberhentikan,terutama mereka yang tidak mempunyai pengkhususan atau kepakarantertentu. Namun, bagi pekerja kilang dan yang berkemahiran rendah,mereka boleh menyertai modul yang bakal dianjurkan Kementerian SumberManusia dalam tempoh terdekat ini bagi membolehkan mereka mendapatkansemula pekerjaan. Mengikut Akta Kerja 1955 yang merangkumi kontrakperkhidmatan antara majikan dan pekerja, ia tidak menghalang konsepbekerja dari rumah atau menjadikan rumah sebagai pejabat. Jika majikaningin melaksanakan konsep bekerja seperti itu, maka kontrakperkhidmatan perlu menetapkan syaratnya. Antara terma berkenaan ialahsebarang perjanjian, sama ada lisan atau bertulis dan sama ada nyataatau tersirat, di mana seorang bersetuju mengambil seorang lain sebagaipekerja dan orang yang lain itu bersetuju untuk berkhidmat denganmajikannya sebagai pekerja dan termasuk kontrak perantisan.





Image
Kekejaman Prabhakaran
Selama tiga dekad, Pertubuhan Harimau Pembebasan Tamil Eelam (LTTE)bermaharajalela dengan mencetuskan pelbagai serangan dan konflik etnikpaling dahsyat di Sri Lanka. Namun, apakah kesudahan pertubuhan iniapabila pemimpinnya, Velupillai Prabhakaran dipercayai ditembak mati.

Image
Eksentrik pemindah kubur
Shun Feng mengakui tidak pernah gentar berdepan dengan benda ghaibmahupun roh kerana percaya hantu dan roh jahat tidak dapat menjejaskanindividu yang berniat baik.
Tanggungjawab dan ganjaran

Oleh DR. SAODAH ABD. RAHMAN


MANUSIA sering beranggapan bahawa jawatan dan kedudukan merupakan simbol kejayaan. Persepsi begini sebenarnya bertentangan dengan prinsip dan konteks hidup manusia sebagai hamba dan khalifah Allah SWT di muka bumi.

Islam lebih prihatin terhadap bagaimana seseorang itu melaksanakan tanggungjawabnya di dunia sama ada berkedudukan tinggi atau miskin.

Pemimpin atau pemerintah mempunyai tugas dan tanggungjawab yang paling tinggi di sisi Allah SWT. Begitu juga dengan orang kaya dan berilmu tinggi. Setiap anugerah atau keistimewaan yang diberikan oleh-Nya merupakan satu ujian.

Tahap ujian seseorang individu itu bergantung kepada taraf dan kedudukannya di dunia. Ujian kepada pemerintah, pemimpin dan pentadbir ialah paling besar mengikut pandangan Islam.

Pemimpin merupakan ibu atau bapa kepada rakyat tanpa mengira bangsa dan agama. Sebagai ibu atau bapa, beliau perlu memastikan 'anak-anak' mendapat makanan dan keperluan asas. Tugas ini memerlukan pengorbanan masa dan tenaga.

Corak hidup dan peranan Rasulullah SAW dan para sahabat al-Rashidun seharusnya menjadi model kepada sistem pentadbiran Islam.

Kesedaran terhadap tanggungjawab, ganjaran dan azab kerana cuai melaksanakan tugas menyebabkan Rasulullah SAW dan para sahabat amat takut dilaknat-Nya. Mereka melaksanakan tugas sehingga mengorbankan masa, tenaga dan harta untuk membentuk sistem pemerintahan yang mantap.

Rasulullah SAW mengingatkan umat menerusi sabda: "Semua orang yang diserahkan tanggungjawab oleh Allah SWT atas rakyat lalu ia mati dalam keadaan menipu rakyatnya itu, nescaya syurga itu akan haram baginya."

Ganjaran paling tinggi dan istimewa akan dianugerahkan oleh Allah SWT kepada pemimpin yang jujur dan adil.

Nabi SAW bersabda: "Sesungguhnya orang yang adil itu di sisi Allah akan mendapat tempat di atas mimbar-mimbar dan cahaya terletak di sebelah kanan Allah, iaitu orang-orang yang adil menjalankan hukum, adil kepada keluarganya dan adil melaksanakan tugas yang diserahkan kepadanya. Kedua-dua tangan Allah itu dinamakan yamin".

Sabda Rasulullah SAW itu perlu dijadikan panduan oleh umat Islam dalam melaksanakan tanggungjawab mereka. Apabila hati dan pemikiran didasarkan kepada prinsip dan konsep hidup sebagai hamba Allah, maka tidak akan berlaku permusuhan dan perpecahan sesama umat. Apatah lagi dalam soal perebutan kuasa dan dan kedudukan sehingga menghancurkan negara.

Islam menegaskan, setiap individu mempunyai tanggungjawab masing-masing tanpa mengira pangkat dan kedudukan. Rasulullah SAW menjelaskan: "Ketahuilah! Semua kamu pengawas atas bidang masing-masing. Pemerintah adalah pengawas yang bertanggungjawab atas kesejahteraan rakyatnya; suami ialah pengawas ke atas kesejahteraan keluarga; isteri pula pengawas ke atas kesejahteraan rumah tangga dan hamba ialah pengawas ke atas harta tuannya."

Hadis itu menunjukkan bahawa umat Islam perlu saling bekerjasama untuk menunaikan tanggungjawab berkaitan dengan urusan keduniaan, kemasyarakatan dan kenegaraan kerana setiap tugas yang dilaksanakan itu akan mendapat ganjaran atau pembalasan.

Konsep hidup begini jika dijadikan sebagai panduan hidup maka umat Islam akan menjadi satu umat yang bersatu padu, hormat menghormati dan kasih mengasihi. Malangnya prinsip ini semakin hari kian tipis akibat terlalu prihatin terhadap kedudukan dan kuasa.

Konsep toleransi, musyawarah, diplomasi dan persaudaraan sesama Islam tidak dijadikan sebagai asas untuk menyelesaikan perselisihan dan pergolakan dalam dunia Islam. Kuasa, kekuatan dan keegoan sering dipertonjolkan.

Ini merupakan salah satu faktor utama menyukarkan proses damai dan penyelesaian permasalahan.

Kekuatan akal dan kecekalan hati merupakan kuasa yang paling tinggi jika dibandingkan dengan kekuatan senjata. Sikap terlalu menggunakan kuasa dalam menangani masalah negara dan masyarakat adalah akibat daripada prinsip dan konsep perjuangan yang mirip kepada perebutan kuasa dan pangkat. Ia bukan dalam perspektif tanggungjawab dan amanah.

Jika tanggung jawabdan amanah dijadikan asas dan prinsip hidup umat Islam, maka mereka menggunakan kekuatan minda melebihi kuasa ketika berada dalam perselisihan dan pergolakan. Mereka lebih mengutamakan kepentingan agama dan masyarakat daripada kepentingan diri dan kumpulan.

Kepincangan yang wujud dalam dunia Islam sama ada berkaitan dengan perselisihan politik, ketidakstabilan ekonomi, gejala rasuah, penyalahgunaan kuasa, penipuan dan penindasan adalah hasil daripada kurang peka terhadap konsep amanah dan tanggung jawab mengikut prespektif Islam.

Oleh itu dalam sistem pendidikan negara perlu mempertingkatkan pelajaran berkaitan dengan pembinaan jati diri dan ketinggian kerohanian di setiap peringkat persekolahan dan institusi pengajian tinggi supaya generasi Islam masa depan memahami setiap tugas merupakan tanggungjawab dan amanah. Ia akan dipersoalkan oleh Allah SWT di akhirat kelak.

Pemahaman terhadap tanggungjawab kepada Allah SWT mampu menghasilkan umat Islam yang mempunyai jati diri tinggi, cekal dan mantap akal fikiran. Ini merupakan salah satu asas pendidikan dalam Islam.

Zaman kegemilangan Islam berasaskan kepada jati diri individu Islam. Setiap ilmu yang dipelajari dan tugas yang diberi dianggap sebagai amanah dan tanggungjawab kepada Allah SWT.

Pemimpin mempunyai jiwa yang terlalu besar sehingga mampu memperkukuhkan kekuatan negara dan mendirikan tamadun yang tinggi. Para ilmuwan gigih mempelajari pelbagai ilmu sehingga dunia Islam dianggap sebagai gedung ilmu dan simbol kepada kemajuan.

Para buruh yang membina bangunan begitu tekun menyiapkan bangunan secara indah dan unik kerana pemikiran dan hati nurani mereka disemat dengan jiwa agama.

Tugas harian mereka diangap sebagai ibadah kepada Allah SWT. Mereka memahami ajaran Rasulullah SAW yang mengatakan bahawa keringat adalah penyuci dosa.

Hasil titik peluh mereka menjadi simbol keindahan Islam dalam bentuk pembangunan. Ini merupakan salah satu dakwah dalam bentuk syahadah 'ala al-nas (saksi kejayaan Islam kepada manusia).

Kefahaman begini menjadi pegangan hidup para buruh dan orang miskin masa silam. Jika kefahaman begini disemat dalam jiwa masyarakat maka negara tidak akan menghadapi masalah kebanjiran buruh asing dan pengangguran bukan menjadi masalah utama negara.

Oleh itu umat Islam di negara ini tanpa mengira pangkat dan kedudukan perlu memahami tugas dan tanggungjawab masingmasing. Sebarang tugas dan tangungjawab di dunia ini akan mendapat ganjaran dan balasan-Nya. Takutilah Allah SWT dalam soal urusan diri, agama, negara dan masyarakat.

PENULIS ialah Pensyarah Kanan Jabatan Usuluddin dan Perbandingan Agama, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM).
Suara ulama Pas makin lesu?


TUMPUAN kini diberikan kepada golongan manakah yang bakal menguasai Pemilihan Pas kali ini sama ada di kalangan ulama yang suara mereka dikatakan semakin lesu atau golongan profesional.


PEMILIHAN pucuk pimpinan Pas bulan depan bukan sekadar menyaksikan pertembungan calon-calon daripada golongan ulama dan profesional, malah akan memperlihatkan juga sejauh mana kecenderungan parti itu terus mempertahankan perjuangannya menegakkan pemerintahan Islam.

Kira-kira 20 tahun lalu parti ini berpegang kuat kepada pendekatan ideologi agama yang radikal sehingga ada penyokong dan pemimpin parti sanggup melabel penyokong UMNO sebagai kafir kerana didakwa bersengkokol dengan parti-parti politik bukan Islam.

Malah, berita seperti "satu masjid dua imam" khususnya di negeri-negeri seperti Kelantan, Kedah dan Terengganu bukan perkara pelik pada ketika itu, seperti juga cerita mengenai keluarga yang berpecah-belah dan jiran tetangga bermusuhan gara-gara perbezaan fahaman politik.

Hari ini Pas mempamerkan imej yang amat berbeza. Selain bekerjasama dengan DAP yang didominasi kaum Cina dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang sememangnya liberal, suara ulama radikal semakin lesu.

Isu kafir-mengkafir lenyap, keazaman parti untuk menubuhkan negara Islam, melaksanakan undang-undang hudud sudah tidak kedengaran lagi. Mungkin kematangan berpolitik menyebabkan isu-isu itu digugurkan atau mungkin juga ia ditenggelami pengaruh pemimpin golongan profesional dengan pendekatan yang liberal.

Barangkali selepas menyedari bahawa pengaruh golongan profesional semakin meluas dalam parti, segelintir pemimpin Pas telah menekankan pentingnya golongan ulama menyandang dua jawatan tertinggi parti iaitu presiden dan timbalan presiden. Namun ada juga yang membantah pandangan itu.

Mereka termasuklah Mursyidul Am Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, yang berpandangan bahawa golongan profesional dan ulama adalah sama kerana untuk memimpin, keduaduanya harus mempunyai pengetahuan dunia dan akhirat.

Pandangan Nik Abdul Aziz itu dilihat sebagai cubaan meredakan perselisihan antara golongan radikal dan sederhana memandangkan masih ada pihak yang tidak dapat menerima golongan profesional sebagai pemimpin mereka.

Hakikatnya, menurut beberapa pemerhati politik, Pas tidak mempunyai pilihan selain membiarkan ia diterajui golongan profesional jika ia mahu terus dipilih pada pilihan raya umum.

Parti itu, kata mereka, telah menyedari bahawa pendekatan radikal tidak mampu mengekalkan sokongan bukan Islam seperti yang sedang dinikmati parti itu sekarang.

"Pas sekarang berpolitik secara realiti iaitu berjuang untuk kuasa. Dulu mereka berjuang untuk menegakkan ideologi tetapi sekarang ideologi dah tipis," kata Prof. Dr. Mohamad Agus Yusoff dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).

Pensyarah Pusat Pusat Pengajian Sejarah, Politik dan Strategi itu berkata, Pas kini berbaik-baik dengan parti politik yang didominasi bukan Islam berlandaskan satu matlamat iaitu untuk menumbangkan BN.

"Sekarang rakyat pelbagai kaum dapat menerima pendekatan Pas, jadi mereka akan kekalkan pendekatan sederhana ini selagi mereka dapat sokongan," katanya.

Sekalipun kehadiran golongan profesional ini, yang turut dikenali sebagai kelompok Erdogan, memberi manfaat kepada Pas daripada segi sokongan masyarakat, hakikatnya kata Mohamad Agus, mereka juga membawa bibit-bibit kurang sihat dalam parti seperti perebutan kuasa. Pemilihan parti itu kali ini menyaksikan pencalonan paling ramai dalam sejarah parti itu.

Sungguhpun Datuk Seri Abdul Hadi Awang menang tanpa bertanding sebagai presiden, timbalannya Nasharuddin Mat Isa ditentang tiga calon termasuk dua Naib Presiden sekarang terdiri Datuk Husam Musa dan Mohamad Sabu.

Husam yang dikelompokkan sebagai Erdogan diuar-uarkan calon popular untuk menang walaupun ada pandangan menyatakan calon golongan ulama Datuk Dr. Haron Din adalah gandingan terbaik Abdul Hadi.

Sekalipun ada yang melihat ia petanda amalan demokrasi yang semakin subur dalam Pas, bagi Prof. Dr. Ahmad Atory Hussain daripada Universiti Sains Malaysia, perebutan jawatan itu juga satu petunjuk tentang pudarnya amalan syura dalam parti itu.

"Nampaknya Pas mengamalkan demokrasi ala-Barat, bukan lagi syura iaitu amalan mesyuawarah dan bertolak ansur," kata pensyarah Dasar Awam dan Politik Malaysia itu.

Ahmad Atory berpendapat golongan Erdogan lambat-laun akan menguasai pemilihan Pas kali ini memandangkan parti itu kini didominasi golongan muda yang berfahaman sederhana.

"Golongan ulama dah tak ramai, sudah tua-tua. Yang ramai sekarang adalah golongan muda, profesional dan mereka akan mencorakkan pucuk pimpinan baru. Mungkin pada pemilihan kali ini tidak ketara sangat, tapi saya yakin mereka akan menyerlah pada pemilihan akan datang," katanya.

Prof. Dr. Ahmad Atory berkata, suka atau tidak, penyokong Pas khususnya kelompok radikal yang masih ada di peringkat akar umbi terpaksa menerima gaya kepimpinan baru yang akan diselitkan oleh golongan profesional ini.

Prof. Madya Dr. Ghazali Mahyuddin dari UKM turut bersetuju dengan pandangan itu dan menyifatkan Pas telah mula berpijak di bumi nyata kerana menyedari golongan ulama sahaja tidak mampu menarik sokongan masyarakat pelbagai kaum.

Beliau juga tidak menolak kemungkinan suara ulama akan terus dipinggirkan dan seterusnya menjadi golongan minoriti dalam parti.

"Perubahan ini sebenarnya perkara biasa dalam politik dan Pas adalah parti politik, jadi tidak perlu dihairankan kalau pada pemilihan nanti yang ramai menang adalah kumpulan profesional.

"Memanglah masih ada penyokong akar umbi yang tegar dengan pendekatan radikal dan mungkin tidak dapat menerima kehadiran pemimpin yang sederhana ini, tetapi saya jangka mereka akan terus dalam parti selagi ada pemimpin bergelar ulama,'' kata Ghazali yang meragui parti itu akan kembali kepada pendekatan lama.

Kalau mereka kembali, mereka akan dipencilkan oleh rakan sekutu mereka, tegasnya.

"Tetapi dalampolitik ini susah nak dijangka. Kita tengok sahajalah apa perkembangannya selepas ini sebab saya yakin golongan profesional akan mendominasi pemilihan kali ini,'' katanya.

Jika mahu dirumuskan perubahan yang berlaku dalam parti kedua terbesar orang Melayu selepas UMNO itu, tidak keterlaluan jika dikatakan Pas kini menggunakan pendekatan yang pada suatu ketika memberi sokongan besar kepada UMNO dan BN.

Mengamalkan pendekatan sederhana dan menjanjikan keadilan dan kesejahteraan untuk semua rakyat tanpa mengira bangsa dan agama, UMNO dengan kerjasama rakan-rakan dalam BN, berjaya menambat hati rakyat selama berdekad.

Berpegang pada tiket serupa, Pas yang kini sekutu kepada PKR dan DAP mentarbiahkan rakyat bahawa parti itu mampu memenuhi kehendak rakyat dengan menegaskan ajaran Islam juga menekankan keadilan dan kesejahteraan untuk semua.

Sekalipun penganalisis politik yakin asas penubuhan Pas yang antara lain mahu mewujudkan negara Islam belum berubah, persoalannya ialah sejauh mana pemimpin golongan profesional ini mampu mempertahankannya.

Atau, mungkinkah keinginan untuk berkuasa akan mengatasi perjuangan asal pemimpin terdahulu dan apakah saki-baki golongan ulama yang masih ada akan membiarkannya. - Bernama

Habis tu , Tok Guru Nik Aziz tu bukan ulama' ker? Bukan suara ulama' PAS makin lesu, tetapi suara PAS yang tak banyak keluar dlm media. Kalau yang provokasi memang akan keluar, itulah yg media utama lebih suka
Islam menuntut pembelajaran sepanjang hayat

Oleh SITI SHAMSIAH MOHD. SUFI

LAPORAN oleh Paul Lengrand dari Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO) dianggap sebagai perintis kepada konsep pembelajaran sepanjang hayat. Tetapi sebenarnya konsep itu tidak asing dalam Islam.

Islam tidak bermula dengan arahan untuk menyembah Allah SWT sebagai pencipta makhluk tetapi dengan suruhan membaca. Islam merupakan agama yang teliti dan ketelitian itu bermula dari peringkat pengenalan lagi.

Manusia perlu mengenali Tuhannya dengan ilmu. Selanjutnya, manusia harus terus menyusuri hidup dengan pembelajaran secara berterusan. Ia bukan sahaja dapat memastikan kelangsungan hidup tetapi hidup secara bermaruah dan bermakna.

Itulah sebabnya Rasulullah SAW menjelaskan dalam hadis yang diriwayatkan oleh Ibn Abd al-Barr bahawa mencari ilmu pengetahuan adalah kewajipan setiap Muslim. Kewajipan mencari ilmu itu seharusnya difahami sebagai proses sepanjang hayat.

Dalam hadis lain yang diriwayatkan oleh al-Tabrani, Abu Na'im dan Ibn Abd al-Barr, Baginda menyatakan bahawa tidak ada makna bagi hari yang dilalui sekiranya tidak berlaku penambahan ilmu yang sifatnya boleh menambah nilai ketaqwaan.

Sebenarnya, banyak ayat al-Quran dan sunnah Nabi SAW yang menggesa umat Islam untuk mencari ilmu pengetahuan yang bermanfaat. Malah, bagi mereka yang memasuki dunia pencarian ilmu, Allah SWT menjanjikan banyak pahala dan kedudukan yang baik.

Antara kemuliaan yang diberikan oleh Allah SWT kepada golongan ilmuwan ialah seperti yang dalam ayat 18 Surah Ali Imran yang menjelaskan bahawa kesaksian tentang kewujudan Allah 'Azza wa Jalla adalah (melainkan) Diri-Nya sendiri, para malaikat dan orang-orang yang berilmu pengetahuan.

Imam al-Ghazali menyatakan, ayat ini sudah cukup membuktikan betapa mulia dan utama kedudukan yang diberikan Allah SWT kepada orang-orang yang berilmu.

Seharusnya kita menginsafi bahawa di akhirat nanti menanti anugerah dan ganjaran. Ilmu yang ditimba banyak memberi manfaat kepada diri sendiri. Apabila ia memberi manfaat kepada diri, ia juga merantaikan manfaat kepada masyarakat dan negara. Oleh itu, tenaga dapat dimaksimumkan. Keadaan ini akan membentuk sebuah negara yang cekap dalam membuat pilihan dan keputusan.

Dalam proses pembelajaran sepanjang hayat terdapat empat tunjang iaitu pembelajaran untuk mengetahui, pembelajaran untuk melakukan, pembelajaran untuk menjadi apa atau siapa dan pembelajaran untuk tinggal bersama.

Empat tunjang ini membentuk proses pembelajaran yang sempurna.

Selanjutnya banyak proses pembelajaran untuk golongan dewasa berlaku secara tidak formal dan ini memang suatu realiti kehidupan manusia.

Apa yang berlaku di sekeliling kita adalah suasana serta keadaan yang sangat radikal daripada sudut transformasi sosial. Keadaan ini menyebabkan perubahan-perubahan ketara terhadap tabii kerja dan gaya hidup.

Perubahan ini menjadi cabaran kepada semua orang dan hanya melalui pembelajaran yang berterusan, cabaran dapat diatasi. Bukan itu sahaja, apabila ia boleh betah dengan keadaan yang telah berubah, ilmu yang dimiliki akan menjadikan cabaran itu dapat diolah semula sebagai sesuatu yang memberi manfaat dan kesenangan.

Antara contoh mudah ialah, apabila terdapat hasil teknologi baru yang diperkenalkan kepada golongan pekebun yang telah berumur dan teknologi tersebut boleh memberi kesenangan kepada pekerjaan mereka.

Golongan pekebun ini mempunyai pilihan untuk membiarkan sahaja kehadiran peralatan tersebut dan meneruskan amalan secara tradisi. Akan tetapi sekiranya mereka memanfaatkan teknologi tersebut, sudah pasti produktiviti akan bertambah. Masa dapat dijimatkan dan memberi tambahan masa berkualiti untuk keluarga serta bermasyarakat, dan seterusnya kehidupan mereka akan bertambah senang.

Bagi membentuk rakyat negara ini sebagai masyarakat yang menjadikan pembelajaran sepanjang hayat sebagai budaya, kerajaan telah meletakkan tumpuan dan keprihatinan yang tinggi menerusi Rancangan Malaysia 2006-2010. Dalam satu laporan oleh UNESCO, terdapat cadangan untuk membangunkan masyarakat yang prihatin dalam pencarian ilmu, iaitu semua agensi yang terdapat dalam masyarakat yang terlibat menjadi penyumbang kepada pendidikan dan perubahan pendidikan.

Sementara itu, semua ahli masyarakat diberi galakan untuk melibatkan diri dalam proses pembelajaran tanpa had masa. Namun, sebagai warga yang mendakwa telah memiliki pemikiran dan jiwa yang merdeka, kita sepatutnya tidak perlu menunggu saranan, dasar atau sebarang polisi untuk bertindak. Kesedaran itu sepatutnya telah menjadi darah daging dan ia diturunkan kepada generasi muda seawal mungkin.

PENULIS ialah Pegawai Penyelidik Pusat Syariah, Undang-undang dan Sains Politik Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM).
BISIK-BISIK

WAJARKAH media sama ada cetak mahupun elektronik menghentikan ruangan gosip terutama yang melibatkan golongan artis?

Awang lontarkan pertanyaan tersebut berikutan gesaan Seniman Negara, Senator Tan Sri Jins Shamsuddin yang ternyata tidak senang dengan penyiaran dan penerbitan ruangan gosip.

Menurut beliau, ruangan gosip bertentangan dengan agama dan hanya membawa kemudaratan kepada individu terbabit.

Memandangkan Awang juga pengamal media adalah tidak adil untuk memberi komen yang memihak. Maka Awang tidak berhajat untuk membantah atau menyokong kenyataan Jins.

Sebenarnya isu ruangan gosip bukan baru. Ia pernah disentuh dalam satu forum media tidak lama dulu tetapi cadangan untuk meniadakan gosip tidak disahut banyak pihak kerana ruangan itu diminati ramai terutama golongan muda.

Awang masih ingat salah seorang peserta forum menyatakan bahawa pembaca boleh membuat pilihan sama ada mahu membaca atau tidak ruangan itu.

Maknanya jadilah pembaca yang selektif.

Awang tidak pasti sama ada jawapan itu yang terbaik. Terserahlah kepada pembaca untuk menilainya termasuk apa yang disuarakan oleh Jins.

Awang - Nak buat bancian

Sokong Awang. Kalau tahu pasal hiburan cukuplah, kenapa sampai nak cerita perihal artis bercerai, kisah hidup peribadi mereka yg melampau. Artis pon manusia biasa juga. Tak perlu gossip ni, hanya menambahkan keaiban orang lain
Semarakkan tanggungjawab sosial demi kesejahteraan

Oleh MOHD. SHAUKI ABD. MAJID


MENYAYANGI dan memelihara anak yatim adalah kewajipan sosial setiap umat Islam. Namun ia juga merupakan tuntutan yang jarang dilaksanakan.

Justeru masalah sosial timbul kerana empat sebab iaitu tidak memuliakan anak yatim, tidak memberi makan orang miskin, memakan warisan (kekayaan) alam dengan rakus dan mencintai harta benda secara berlebihan (Surah Al-Fajr ayat 15 hingga 20).

Syeikh Muhammad Abduh berkata, "Allah berkali-kali menegaskan wasiat tentang anak yatim dalam al-Quran dan sunah. Cukuplah bagimu untuk diketahui bahawa al-Quran melarang mengherdik anak yatim dan mengancam dengan ancaman yang berat kepada orang yang memakan harta anak yatim.

Anak yatim itu memerlukan kasih sayang fitrah untuk membantu, mendidik dam memelihara hak-haknya."

Ketika ini, kita sering terpukau oleh kemewahan dunia tatkala orang miskin menangis menunggu pembela yang sepatutnya daripada kalangan pemimpin yang prihatin kepada rakyat bawahan. Bukan pemimpin elit yang hidup di persekitaran di kalangan mereka sahaja.

Pemimpin untuk umat Islam ialah mereka yang memilih hidup sederhana, kerana tahu bahawa sebahagian umat Islam yang lain masih hidup dalam kepapaan. Demikian juga dengan gerakan kebangkitan Islam seharusnya tidak hanya menyemarakkan masjid, melainkan juga menggembirakan mereka yang miskin, teraniaya, dianiayai atau yang tertindas oleh beban hutang.

Rasulullah SAW bersabda: "Bila masyarakat sudah membenci orang miskin dan menonjol-nonjolkan kehidupan dunia serta rakus dalam mengumpulkan harta, maka mereka akan ditimpa empat bencana iaitu zaman yang berat, pemimpin yang zalim, penegak hukum yang khianat dam musuh yang mengancam."

Daripada hadis itu, kita dapat belajar bahawa munculnya masalah atau kesulitan ekonomi, kemunculan ramai pemimpin zalim, berlakunya pengkhianatan oleh penegak hukum disebabkan oleh terabainya nasib orang miskin dan kegilaan mengumpul kekayaan.

Pendapat Ibnu Hazm mungkin agak ekstrem. Tetapi ia berpijak pada andaian bahawa kemiskinan hanya dapat diatasi dengan kesediaan orang kaya memberikan hak orang miskin yang diamanatkan Allah SWT kepadanya.

"Dan nafkahkanlah sebahagian daripada hartamu yang Allah telah menjadikan kamu menguasainya" (Lihat al-Quran Surah Al-Hadid ayat 7).

Bahawa kemiskinan yang berlaku dalam masyarakat kita adalah tanggungjawab kita bersama. Menolong dan membela yang lemah, mustadh'afin, adalah tanda-tanda orang yang bertakwa (lihat Surah Al-Baqarah ayat 197).

Inilah yang dikatakan golongan pendusta agama, mengabaikan nasib mustadh'afin, acuh tidak acuh terhadap mereka, enggan memberi pertolongan dan solat mereka pula membawa kecelakaan yang menjerumuskan ke neraka saqar.

Manusia yang tidak sensitif dan peka dengan masalah anak yatim dan fakir atau melalaikan solat serta riak, disebut oleh Allah SWT sebagai pendusta agama.

Hal ini dijelaskan di dalam al-Quran iaitu pada Surah Al-Maa'uun. Surah ini merupakan surah ke 110 di dalam al-Quran dan termasuk golongan surah Makkiyyah.

Nama Al-Maa'uun diambil daripada kata al-maa'uun yang terdapat pada ayat terakhir surah ini yang bererti "barang-barang yang berguna." Surah ini juga disebut Surah At-Takzib yang bererti pendustaan kerana di dalamnya dipaparkan sikap orang yang mendustakan agama.

Bagi manusia yang mempunyai sifat-sifat seperti dalam Surah Al-Maa'uun, Allah SWT menjanjikan pembalasan dan seksaan neraka. Mereka digambarkan dalam surah itu sebagai kehilangan kepekaan sosial dalam masyarakat. Mereka tidak mahu mengeluarkan walau sedikit harta untuk sesama manusia.

Dalam hati mereka tidak ada rasa belas kasihan untuk membantu memenuhi keperluan sosial. Itulah yang dimaksudkan dengan orang-orang yang "menolak memberi bantuan" pada akhir surah ini.

Surah Al-Maa'uun memaparkan sikap manusia dalam kehidupan sosial yang dikategorikan sebagai pendusta agama. Mereka memiliki kebiasaan mengherdik anak yatim dan tidak memberi makanan kepada fakir miskin.

Sikap itu merupakan cerminan sikap takbur dalam diri sendiri. Mereka menganggap anak yatim serta fakir miskin sebagai anggota masyarakat yang rendah dan hina.

Surah itu memperlihatkan sikap manusia dalam beribadah sebagai pendusta agama. Mereka melalaikan solat, melaksanakannya tanpa ikhlas dan tidak khusyuk.

Solat mereka tidak lebih daripada ucapan lisan serta gerakan badan yang telah terbentuk sedemikian rupa tanpa penghayatan makna serta hikmah setiap ucapan dan gerakan yang mereka lakukan.

Dalam Surah Al-Maa'uun juga disebutkan bahawa orang yang berbuat riak akan dibalas oleh Allah SWT. Riak ialah melakukan suatu amal perbuatan untuk mencari pujian yang ia anggap ibadah itu.

Allah SWT sendiri mengancam mereka yang berbuat riak dengan seksaan yang berat di neraka.

Manusia yang digambarkan dalam Surah Al-Maa'uun tidak menempatkan solat sebagai saranan untuk berkomunikasi dengan Tuhan, melainkan hanya untuk sebagai ibadah ritual dalam kehidupan mereka.

Ingatlah antara misi terpenting Islam saperti yang dinyatakan dalam al-Quran ialah membela, menyelamatkan, membebaskan, melindungi dan memuliakan kelompok dhu'afa atau mustadh'afin (yang lemah atau yang dilemahkan, yang menderita atau yang dibuat menderita).

Dalam sebuah hadis Qudsi diriwayatkan, Allah SWT hanya menerima solat daripada orang yang "menyayangi orang miskin, ibnu sabil, wanita yang ditinggalkan suami dan yang menyayangi orang yang mendapat musibah."

Ketika Nabi Musa a.s bertanya kepada Allah SWT: "Tuhanku, di mana aku harus mencarimu?" Allah SWT menjawab: "Carilah Aku di tengah-tengah mereka yang hancur hatinya."

PENULIS ialah Pengurus Penyelidikan

Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (YADIM)
Punca mengapa konsep satu sekolah gagal

WARTAWAN Utusan, Aznan Bakar menerusi artikel bertajuk "Satu sekolah untuk semua" membuka kembali hasrat dan cita-cita para pejuang bangsa ke arah perpaduan sebenar. Kita mahu melihat anak-anak "bangsa Malaysia" ini hidup bersatu sejak kecil tanpa mengenal warna kulit, bahasa dan agama.

Hampir semua negara di dunia termasuk negara maju memulakan pembinaan negara bangsa melalui sistem persekolahan. Mereka tidak membenarkan sekolah berdasarkan kaum berkembang selari dengan sekolah kebangsaan. Konsep ini diguna pakai di Amerika Syarikat, Australia, malah negara Asia Tenggara sendiri seperti Thailand, Indonesia dan Singapura.

Namun ini tidak berlaku di Malaysia sehingga menyebabkan hubungan antara kaum walaupun tidak berlaku pertumpahan darah, tetapi konflik berlaku atas landas kaum setiap masa.

Apabila tidak semua pelajar cemerlang kaum Cina berjaya mendapat biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam, kerajaan dituduh tidak telus. Apabila tidak semua kaum Cina dan India yang cemerlang tidak berjaya masuk ke institusi pengajian tinggi awam walaupun dikatakan cemerlang akademiknya, kerajaan atau Kementerian Pengajian Tinggi dikatakan tidak mengamalkan sistem yang adil.

Kontrak kerajaan yang diberikan kepada bumiputera dilihat sebagai mengamalkan sistem pemerintahan secara perkauman walaupun perkara ini termaktub dalam Perlembagaan, seolah-olah Perkara 153 tidak pernah wujud.

Kerajaan juga semakin hari semakin melonggarkan Perkara 153 sehingga tidak lagi menjadi hak eksklusif Bumiputera kerana berkorban memberikan kerakyatan kepada kaum yang dahulunya pendatang.

Orang yang bercakap mengenai Perkara 153 dimomokkan sebagai mereka yang berbaur perkauman, sebaliknya mereka yang mempersoalnya dianggap pejuang keadilan.

Tidak pernah dipersoalkan keadilan secara lebih adil dan saintifik seperti pendapatan perkapita kaum Cina sekitar RM4,500, kaum India RM3,000 manakala pendapatan Bumiputera hanya sekitar RM1,500 seperti tercatat dalam dokumen Rancangan Malaysia Kesembilan. Ia sebenarnya memerlukan campur tangan kerajaan bagi membolehkan kek ekonomi negara dinikmati secara adil kepada semua rakyat.

Dengan pendapatan perkapita yang besar akan membolehkan kaum Cina membayar tuisyen dan membeli buku dengan kualiti yang tinggi berbanding dengan Bumiputera yang bergelut untuk mencari wang untuk membeli buku dan membiayai tuisyen anak-anak, dan ini memerlukan bantuan kerajaan ke arah itu.

Jika secara mikro kaum Cina yang mengalami nasib seperti itu juga, mereka juga dibantu. Inilah yang menyebabkan ada pelajar Cina cemerlang yang tidak mendapat biasiswa, berbanding dengan Bumiputera atau kaum Cina lain yang berada jauh di pendalaman.

Asas kepada pelbagai masalah yang dilihat secara perkauman ini kerana sistem pendidikan yang tidak diasaskan sejak kecil, sedangkan anak-anak kecil tidak kira kaum Melayu, Cina atau India tidak membataskan pergaulan berdasarkan kulit.

Akan tetapi idealisme ini tidak pernah berjaya direalisasikan kerana penentangan yang kuat sehingga tercermin ke dalam bentuk undi pilihan raya dan ugut-ugutan.

Penyata Rahman Talib dan Penyata Razak sehingga tercurah dalam Akta Pendidikan tidak lagi meletakkan asas penyatuan kaum ini berdasarkan "satu sekolah untuk semua".

Idea kompromi seperti Sekolah Wawasan dengan menggabungkan tiga sekolah dalam satu kawasan untuk membolehkan anak-anak bangsa bergaul juga ditolak oleh badan bukan kerajaan (NGO), Dong Jioa Zhong (Persatuan Lembaga Sekolah-Sekolah Cina dan GuruGuru Sekolah Cina), menyebabkan Sekolah Wawasan rata-ratanya wujud hanya antara Sekolah Kebangsaan dan Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Tamil.

Kuasa Dong Jio Zhong sangat hebat kerana kaum Cina yang diwakili MCA juga mengikuti kehendak mereka; Gerakan juga jarang sekali membantah dan DAP juga selalu bersama-sama dengan otak Dong Jia Zhing. Kini, PKR juga turut bersama-sama dengan gerakan Dong Jia Zhong.

Pelantikan Tan Sri Dr. Koh Tsun Kun sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri bagi Hal Ehwal Perpaduan dan Pengurusan Prestasi yang juga pernah menjadi aktivis Dong Jia Zhong mungkin berjaya mengubah landskap sekolah di negara ini dengan mencairkan sekolah vernakular kepada satu jenis sekolah - satu sekolah untuk semua.

Sedangkan di sekolah vernakular sekarang ini pun, guru-gurunya dibayar gaji oleh Kementerian Pelajaran dan kelengkapan prasarana serta buku-buku daripada kerajaan, tetapi mereka menggunakan bahasa pengantar Cina dan Tamil? Ini menyebabkan Sekolah Kebangsaan yang sepatutnya menjadi sekolah penyatuan semua kaum, menjadi sekolah untuk Bumiputera semata-mata.

Seperti kata Aznan, sebelum perkauman menjadi bertambah buruk, sesuatu perlu dilakukan di peringkat sekolah. Idea satu sekolah untuk semua mesti diperjuangkan oleh sesiapa sahaja yang sayangkan negara ini.

BAKHARI ARIFF

Universiti Utara Malaysia (UUM), Sintok
BN boikot Penanti, Hindraf ugut polis

BEBERAPA peristiwa penting yang berlaku minggu ini diberikan perhatian oleh para penulis untuk dikupas dalam blog masing-masing.

Antaranya ialah langkah Barisan Nasional (BN) yang tidak meletakkan calon pada pilihan raya kecil di Penanti serta ugutan oleh pertubuhan Hindraf terhadap pihak berkuasa dan kerajaan.

Shamsul Yunos (marahku.blogspot.com) pada 19 Mei menyuarakan rasa hairan terhadap pakatan pembangkang kerana tidak berpuas hati apabila BN mengumumkan untuk tidak bertanding di Penanti.

Katanya, jutaan rakyat Malaysia juga sudah pasti tertanya-tanya kenapa pendukung PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak meraikan keputusan BN tersebut.

"Sudah pasti (dengan keputusan BN untuk tidak bertanding) ia telah memberi kemenangan percuma kepada calon mereka.

"Sebaliknya mereka mencaci dan mencemuh, bahkan amat kesal kerana kehilangan pesaing politik,'' tulis beliau.

Katanya, ini menunjukkan bahawa BN telah membuat keputusan tepat untuk tidak bertanding di Penanti.

Dr. Novandri Hasan Basri dalam blog Minda Intelek Melayu (novandri.blogspot.com) pada 19 Mei pula berkata, keputusan BN itu tidak disangka-sangka dan sukar diterima.

"Ketidakhadiran BN pada pilihan raya merupakan satu perkara yang janggal dan dianggap sebagai satu sejarah walaupun ia bukanlah yang pertama,'' tulisnya.

Kata beliau, ketiadaan BN akan menyebabkan PKR menjadikannya sebagai bahan untuk memperlekehkan BN sebagai pengecut melalui ceramah dan alam siber.

Mengenai isu Hidraf pula, Ruhanie Ahmad dalam Kuda Kepang (kuda-kepang.blogspot.com) pada 19 Mei menggesa pihak berkuasa tidak mengambil ringan tindak-tanduk Hindraf kerana isu keselamatan masyarakat boleh mencetuskan perbalahan, keganasan dan peperangan.

"Nilai-nilai teras yang diperjuangkan oleh pertubuhan ini mungkin sah tetapi pendekatan, gelagat dan kenyataan segelintir pemimpinnya terbukti menghiris jiwa dan mencetuskan sentimen Melayu dan Islam.

"Ini kerana nilai-nilai teras yang mesti dipertahankan dan dilindungi oleh pemerintah Malaysia dan majoriti rakyat adalah keharmonian agama, perpaduan nasional dan kepentingan negara,'' tulisnya.

Kata beliau, isu Hindraf menjadi semakin rumit pada hari ini kerana sikap pemerintah yang berdolak-dalik.

"Kepimpinan semasa mestilah segera memperbetulkan keadaan supaya rakyat selamat, negara aman, dan seluruh nilai-nilai teras nasional mengenai keselamatan negara sentiasa terpelihara dan terjamin,'' tulisnya.

Azrinizam Ibrahim dalam Angin Perubahan (anginperubahan.blogspot.com) juga pada Selasa lalu mempersoalkan sikap pertubuhan haram itu yang masih lagi mahu mencetuskan kekecohan di dalam negara.

"Mengapa mereka ini begitu fanatik dan berterusan mahu mencetuskan konflik kepada masyarakat?

"Bila ada pemimpin Melayu sendiri yang sanggup bersekongkol dengan Hindraf, maka tidak hairanlah mengapa mereka menjadi begitu kurang ajar dan biadab,'' tulis beliau.

Menurutnya, pertubuhan itu kini secara terbuka telah mengisytiharkan "perang" terhadap kerajaan dan melalui kenyataan-kenyataan yang sensitif dan provokatif.

"Orang sebegini tidak layak lagi dilayan sebagai warganegara Malaysia. Mintalah bantuan dari London dan Mumbai, Malaysia bukan tempat untuk orang yang suka membuat kacau,'' tegasnya.

Arif Omar dalam Penghuni Gua (arifomar.blogspot.com) pada 20 Mei pula mahukan kerajaan mengambil tindakan lebih tegas terhadap pertubuhan itu seperti mana yang dilakukan terhadap pertubuhan-pertubuhan haram lain sebelum ini.

"Bagaimana kita mengambil tindakan kepada Al-Maunah, Al-Arqam, Jemaah Islamiah dan kumpulan ajaran sesat yang menyerang balai polis di Muar? Itulah yang sepatutnya dilakukan oleh kerajaan terhadap Hindraf.

"Jangan lagi asyik memberikan amaran kepada pertubuhan haram ini. Ambil contoh bagaimana Sri Lanka mengambil tindakan kepada LTTE, Indonesia mengambil tindakan kepada JI,'' tegas beliau.

Katanya, kerajaan perlu sesekali menari mengikut rentak tarian mereka kerana jika tidak, tarian pihak berkuasa akan menjadi sumbang.

Syed Ali Alhabshee dalam blog umnobahagiancheras.blogspot.com memberi amaran kepada Hindraf agar tidak mencabar kewibawaan kerajaan.

''Jangan uji kerajaan dan salahkan polis jika pemimpin mereka dikenakan tindakan tegas termasuk sekali lagi ditahan di bawah akta ISA," tegasnya.

Beliau menjelaskan, pertubuhan haram itu tidak wajar memperalatkan rakyat khususnya kaum India untuk kepentingan politik.

''Menganjurkan perhimpunan atas apa nama sekali pun ianya tetap bertentangan dengan undang-undang kerana Hindraf adalah sebuah pertubuhan haram,'' tegasnya.

Serentak dengan itu, beliau mahukan Kementerian Dalam Negeri (KDN) segera bertindak ke atas pemimpin Hindraf, yang merancang untuk menganjurkan perhimpunan haram Jun ini.

Sementara itu penulis yang menamakan dirinya RMF7 (rmf7.worpress.com) menulis, rakyat Malaysia kini seolah-olah diserang virus apabila tindakan demi tindakan dan satu-persatu isu sensitif diluahkan kerajaan malah ada yang bersikap lebih agresif termasuk mengeluarkan kenyataan berbau ugutan.

''Kaum bukan Melayu seakan-akan melupakan sejarah silam mereka di sini. Mereka kini mengorak langkah untuk menjadikan setiap impian mereka kenyataan dengan bertindak di luar batasan undang-undang,'' tulisnya.

Justeru, tegas beliau, kerajaan diharap tidak melayan kerenah-kerenah yang boleh menggugat perpaduan di dalam negara ini.

Kelolaan LUKMAN ISMAIL

lukman@utusan.com.my
Bantu perokok henti tabiat memudaratkan

Oleh DR. SHAIFUL ANNUAR KHALID


KEMPEN untuk menyedarkan masyarakat akan bahaya merokok semakin banyak diadakan. Tahniah kepada Kementerian Kesihatan yang terus menjalankan kempen dan menguatkuasakan peraturan-peraturan berkaitan.

Tindakan terbaru Kementerian ialah meluaskan zon larangan merokok serta meningkatkan tindakan mengkompaun perokok yang merokok di zon larangan.

Pihak penguatkuasa juga akan lebih tegas mengambil tindakan terhadap mereka yang menghasil, mengimport, mengedar dan menjual rokok dalam pek atau bungkusan yang tidak memaparkan amaran kesihatan bergambar penyakit yang disebabkan oleh tembakau.

Menurut Menteri Kesihatan, lebih banyak kawasan awam dan tempat kerja yang akan dikenal pasti tidak lama lagi untuk diwartakan sebagai zon larangan merokok.

Semoga tindakan ini akan lebih menyedarkan orang ramai yang masih merokok di tempat awam, termasuk dalam bas atau premis yang diisytiharkan sebagai kawasan larangan merokok.

Perbuatan mereka itu secara tak langsung mengganggu ketenteraman awam dan juga mendedahkan bahaya asap rokok kepada mereka yang tidak merokok.

Tindakan-tindakan yang telah dan sedang diambil oleh kementerian itu sebenarnya merangkumi tiga pendekatan utama untuk memerangi gejala merokok.

Pertama, mengurangkan risiko kepada orang ramai yang tidak merokok terhadap bahaya asap rokok; kedua, meningkatkan kesedaran masyarakat terhadap bahaya produk tembakau dan mengurangkan kesan promosi produk yang berkaitannya dan ketiga, menggunakan pendekatan penguatkuasaan undang-undang.

Satu lagi strategi yang agak kurang diberikan penekanan ialah menyediakan program untuk membantu perokok untuk berhenti merokok.

Seseorang perokok memang mengetahui kesan-kesan buruk merokok. Namun begitu, disebabkan merokok sudah menjadi ketagihan, maka tabiat tersebut sukar untuk dibuang.

Untuk itu, kaedah terbaik bagi mengurangkan bilangan perokok ialah dengan membantu perokok berhenti merokok.

Kajian di United Kingdom mendapati 70 peratus daripada orang dewasa yang merokok mempunyai keinginan untuk berhenti merokok atas faktor kesihatan.

Dipercayai ramai perokok di Malaysia yang mempunyai niat untuk menghentikan tabiat buruk tersebut namun mereka tidak mempunyai rangsangan yang cukup kuat untuk berbuat demikian serta kurang arif daripada segi kaedah untuk berhenti merokok.

Tambahan pula merokok dianggap isu atau urusan peribadi dan perokok kurang cenderung untuk membincangkannya secara terbuka.

Oleh itu, Kementerian Kesihatan disarankan untuk memperbanyakkan program seperti "klinik berhenti merokok" di setiap bandar atau di setiap organisasi untuk membantu perokok lama dan baru membuang tabiat ketagihan itu.

Semoga dengan mengadakan lebih banyak kaedah bersemuka melalui klinik-klinik bergerak itu akan menghasilkan rangsangan yang lebih tinggi untuk berhenti merokok serta mengetahui dengan lebih jelas kaedah yang perlu diikuti.

Begitu juga dengan talian bebas tol yang diharapkan dapat membantu orang ramai mendapatkan khidmat nasihat, galakan dan kaunseling untuk menghentikan tabiat merokok.

Talian bebas tol yang berkaitan perlu dipamerkan di tempat-tempat yang strategik atau dipaparkan di kaca televisyen untuk kemudahan orang ramai.

Lebih 4 juta rakyat Malaysia yang dikenal pasti sebagai perokok telah membelanjakan hampir RM11 juta sehari untuk membeli rokok.

Pada masa ini, seramai 4 juta perokok di seluruh dunia mati setiap tahun atau 11,000 orang sehari berpunca daripada penyakit berkaitan tabiat merokok seperti penyakit jantung, angin ahmar, kanser dan kanser paru-paru.

Semoga usaha-usaha berterusan yang dijalankan oleh semua pihak akan mampu mengurang bilangan perokok. Kejayaan itu juga diharap mampu mengurangkan kerugian yang disebabkan oleh tabiat merokok tersebut.

Penulis ialah Pensyarah Kanan Fakulti Pengurusan Perniagaan UiTM Perlis.
Solat dhuha untuk jiwa, murah rezeki

Oleh MOHD. ALI MUHAMAD DON


SEBAGAI umat Islam, kita wajib yakin bahawa segala sesuatu adalah milik mutlak Allah SWT. Seiring hakikat itu dan ketika ekonomi negara yang gawat ini, eloklah untuk kita semua bermuhasabah dan kembali mendekati Allah SWT.

Mengapa tidak segala keluhan seperti bajet lari, hutang bertimbun dan pelbagai kesusahan lain diadukan kepada Allah SWT? Dia bersifat Ar-Razzak iaitu Yang Maha Memberi Rezeki.

Satu kaedah mudah untuk mendekati Allah SWT ialah dengan mengerjakan solat sunat dhuha. Hanya dengan dua rakaat setelah matahari naik kadar tinggi "segalah" - kira-kira 30 minit setelah terbit matahari - kita boleh mengadu untung nasib kepada-Nya.

Bermula dengan niat solat sunat itu, iringi bacaan al-Fatihah dengan surah al-Kafirun, al-Ikhlas atau al-Syams pada rakaat pertama serta Surah al-Dhuha pada rakaat kedua. Lakukan solat ini dengan keyakinan ia mampu memberi ketenangan dan kemurahan rezeki.

Setelah selesai solat disunatkan pula berdoa dengan doa memohon kurniaan rezeki: "Ya Allah, sesungguhnya waktu dhuha ini adalah waktu dhuha-Mu, keindahan dan kecantikan ini adalah keindahan dan kecantikan-Mu, kekuatan dan kekuasaan ini adalah kekuatan dan kekuasaan-Mu, pemeliharaan ini adalah pemeliharaan-Mu.

"Ya Allah, jika rezekiku di langit turunkanlah ia, jika rezekiku di bumi keluarkan ia, jika di laut maka timbulkan ia, jika sukar maka permudahkanlah, jika sedikit perbanyakkanlah, jika banyak maka berkatilah, jika haram maka sucikanlah, dengan berkat waktu dhuha-Mu, keindahan, kecantikan, kekuatan, kekuasaan dan pemeliharaan-Mu. Kurniakanlah daku apa yang Engkau anugerahkan kepada hamba-Mu yang salih dan beriman."

Ingatlah bagaimana kuatpun seseorang bekerja mencari wang, rezeki tetap di tangan-Nya. Justeru umat Islam disaran berjinak-jinak dengan amalan mudah ini kerana selain rezeki bertambah, banyak kelebihan disediakan oleh Allah SWT.

Antaranya keampunan dosa seperti sabda Nabi Muhammad SAW: "Barang siapa yang sentiasa melaksanakan dua rakaat dhuha, diampunkan dosa-dosanya walaupun sebanyak buih di lautan".

Dalam hadis lain, Baginda bersabda: "Atas tiap segala sendi daripada seseorang kamu berkehendak sedekah. Maka tiap-tiap tasbih adalah sedekah. Setiap tahmid adalah sedekah. Setiap takbir adalah sedekah. Begitu juga menyeru kepada yang makruf adalah sedekah. Mencegah mungkar adalah sedekah. Dan memadai daripada yang demikian itu dua rakaat solat sunat dhuha".

Begitulah hebatnya solat ini. Bagaimanapun bukan semua orang mahu berkorban masa untuk melaksanakannya. Ramai yang rela memperuntukkan waktu bersembang sambil menghirup kopi di warung daripada mengerjakan solat sunat yang tidak lebih 10 minit ini.

Memang solat sahaja tidak mendatangkan rezeki. Tetapi sekurang-kurangnya dengan usaha dan diiringi doa, kita akan lebih berjaya. Selain itu, amalan yang dilaksanakan menerusi solat merupakan bukti betapa setiap individu Muslim diperintah untuk selalu bersyukur.

"Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmat-Ku dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azab-Ku amatlah keras." (Surah Ibrahim Ayat 7)

PENULIS ialah PensyarahPusat Pemikiran dan Kefahaman Islam UiTM Kampus Bandaraya Johor Bahru.
Mengantarabangsa industri air 2020
Dr Zaini Ujang

TUN Lim Keng Yeik bukan saja dikenali sebagai tokoh politik yang memberi sumbangan besar kepada kestabilan dan pembangunan negara, malah sepanjang 31 tahun menjadi menteri Kabinet, beliau juga menjadi ikon kepada pelbagai dasar dan inisiatif besar dalam pelbagai sektor.

Sekadar nota kaki, sebelum mengundurkan diri sebagai menteri Kabinet dan pemimpin tertinggi Gerakan, beliau ialah Menteri Tenaga, Air dan Komunikasi (KTAK) yang baru ditubuhkan ketika rombakan Kabinet 2004.

Ketika di KTAK, Lim mengukir nama menjadi pelopor transformasi perkhidmatan air negara menerusi tiga inisiatif besar iaitu pindaan Perlembagaan mengenai kuasa mengurus perkhidmatan air daripada kerajaan negeri kepada Kerajaan Pusat, penggubalan dan penguatkuasaan Akta Industri Perkhidmatan Air (AIPA) 2006 dan Akta Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (ASPAN) 2006.

Ketiga-tiga inisiatif ini mengubah landskap industri perkhidmatan air negara menjadi lebih lestari, dinamik dan berdaya saing. Selain memberi lebih ruang kepada penggiat industri air mengemukakan pelbagai pembaharuan dan peningkatan dari segi mutu perkhidmatan, AIPA dan ASPAN juga menyediakan sistem lebih telus dan mesra pengguna.

Pandangan pengguna diberi penilaian wajar dan penetapan tarif air dibincangkan secara lebih terbuka dan demokratik. Setakat ini, Johor, Melaka dan Negeri Sembilan sudah berhijrah ke regim baru seperti terkandung dalam AIPA dan ASPAN dengan menyerahkan aset air seperti empangan, loji rawatan, sistem pengagihan bekalan air dan sebagainya kepada Perbadanan Aset Air Negara (PAAB).

Mekanisme ini membolehkan hutang kerajaan negeri kepada Kerajaan Pusat dari segi aset air dapat diselesaikan. Sementara syarikat atau perbadanan air hanya bertanggungjawab kepada aspek perkhidmatan dan operasi dengan menyewa aset dimiliki PAAB. Dengan cara ini, harga perkhidmatan air dapat diseragamkan selaras dengan usaha peningkatan mutu perkhidmatan.

Beberapa negeri masih belum memutuskan kaedah dan tarikh penghijrahan kepada rejim dan mekanisme baru, termasuk Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya. Rundingan sedang giat dijalankan, termasuk dari segi nilai aset air yang perlu diambil alih PAAB.

Hal ini menjadi isu hangat yang dibincangkan di kalangan peserta Persidangan dan Pameran Air Malaysia 2009 pada 19 hingga 21 Mei lalu, di Kuala Lumpur. Acara dwi-tahunan anjuran Persatuan Air Malaysia (MWA) itu dihadiri lebih 3,000 peserta mewakili pelbagai sektor dalam perkhidmatan air. Sebagai pengerusi jawatankuasa teknikal persidangan, saya dapat berasakan denyutan dan keghairahan peserta mengenai dinamisme baru dalam industri perkhidmatan air negara, berbanding sebelum penggubalan AIPA dan SPAN.

Selain memperkenalkan teknologi dan inovasi baru menerusi pelbagai kegiatan penyelidikan dan projek rintis, acara itu juga menjadi pentas untuk membincangkan masa depan industri air di negara kita dan peranan Malaysia dalam konteks serantau. Menerusi AIPA dan ASPAN ruang lebih luas diberikan kepada perunding, kontraktor, penyelidik, pembekal produk, pengurus dan penyedia dana untuk mempertingkatkan mutu selaras dengan penanda aras serta amalan profesional tahap antarabangsa.

Secara tidak langsung perkembangan ini membolehkan industri air Malaysia meningkatkan daya saing memasuki pasaran antarabangsa. Pada persidangan itu, saya memberi syarahan utama dengan mengemukakan cadangan arah tuju industri air negara sehingga 2020. Objektifnya ialah pelestarian sumber air, perkhidmatan air secara sepadu dan bersaing memasuki pasaran antarabangsa.

Pelestarian sumber air perlu dilihat dalam konteks holistik membabitkan pelbagai komponen alam sekitar seperti yang digunakan dalam Indeks Prestasi Alam Sekitar (EPI), termasuk sektor guna air yang banyak memberi kesan kepada alam sekitar, seperti pertanian dan penjanaan tenaga yang membebaskan karbon ke ruang atmosfera.

Kayu ukur prestasi juga tidak wajar dihadkan menggunakan pendekatan sektoral, tetapi perlu lebih meluas seperti tapak ekologi atau penilaian pelestarian kuantitatif. Untuk itu, industri air negara memerlukan empat syarat untuk memacu pertumbuhan dan memasuki pasaran global dengan lebih bergaya dan berjenama, iaitu regim dan dinamisme pasaran dalam negeri supaya lebih kompetitif, pembangunan modal insan, pembangunan teknologi dan inovasi, dan promosi antarabangsa.

AIPA dan ASPAN sebenarnya menyediakan landasan terbaik menerusi regim baru dan dinamisme untuk tujuan berkenaan. Pada hemat saya, isu paling kritikal ialah kemampuan industri perkhidmatan air di Malaysia mengemukakan kaedah lestari mengadunkan antara pengurusan sumber air dengan penyediaan bekalan air berkualiti dan perkhidmatan pembetungan bersepadu meliputi air sisa domestik serta industri.

Sumber air di Malaysia memang lumayan. Bekalan air minum hanya memerlukan kurang 10 peratus daripada limpahan air hujan tahunan. Kadangkala limpahan itu tidak diurus sebaiknya sehingga menyebabkan masalah banjir pula. Penyediaan bekalan air dan pembetungan memerlukan inovasi berterusan dari segi pembangunan sistem pengurusan, model perniagaan dan teknologi lestari.

Secara spesifik, Lim sering menegaskan bahawa perkhidmatan bekalan air perlu dimajukan menerusi kreativiti dan daya fikir membabitkan modal insan lebih cemerlang untuk membolehkan Malaysia diiktiraf sebagai pusat perkembangan industri air serantau, khususnya di kalangan negara sedang membangun.

Oleh itu, program perkhidmatan air seharusnya tidak bertumpu kepada sektor pembinaan saja seperti pembinaan empangan, loji rawatan dan paip semata-mata. Sektor lain perlu juga dimajukan khususnya sektor pembuatan produk dan sektor perkhidmatan merangkumi pakej kewangan, kerangka perundangan, promosi dan penjenamaan, perkhidmatan pakar runding dan sistem pengurusan.

Itulah asas kepada industri perkhidmatan air lestari untuk mencapai tahap membolehkan kita bersaing pada peringkat antarabangsa. Demikian antara sumbangan utama Lim sehingga Persatuan Air Malaysia memberi pengiktirafan tertinggi kepada beliau sebagai penerima tunggal setakat ini Anugerah Tokoh Transformasi Industri Perkhidmatan Air Negara. Tahniah Tun Lim.



Prof Datuk Dr Zaini Ujang ialah

Naib Canselor Universiti Teknologi Malaysia

(UTM) dan ahli Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN)
Pentas pemimpin Asia Timur perjuang kepentingan sejagat

Oleh Muhd Yusuf Abu Bakar
rencanabh@bharian.com.my

PULAU Jeju yang terkenal dengan pusat pelancongan, selain menjadi lokasi kebanyakan drama televisyen bersiri popular Korea Selatan yang dipertontonkan di beberapa negara Asean, termasuk All-In dan Jewel in The Palace akan menjadi gelanggang sambutan ulang tahun ke-20 Sidang Kemuncak Asean-Korea Selatan, awal bulan depan.

Selepas dua dekad, Korea Selatan yang menjadi rakan dialog perdagangan melalui Asean + 3 selain Jepun dan China, mula mengorak langkah untuk memberi nafas baru dalam hubungan berkenaan. Korea Selatan mendapati Asean semakin penting bukan saja sebagai rakan perdagangan ketiga penting di Asia Timur, malah mahu memantapkan hubungan kebudayaan, pelancongan dan politik yang sedia wujud.

Presiden Lee Myung-bak mempunyai hubungan rapat dengan kebanyakan negara Asean kerana pernah bekerja dengan syarikat dalam industri pembinaan Hyundai di Singapura dan Thailand. Beliau pernah bekerja selama dua tahun di Thailand pada 1965 dan menyiapkan pembinaan Lapangan Terbang Changi, Singapura pada 1981, menyedari pentingnya hubungan berkenaan berbanding pemimpin Korea Selatan sebelum ini yang kurang mengetahui latar belakang negara Asean.

Kepemimpinan generasi baru Korea Selatan yang pernah bekerja di negara Asean, terutama Lee melihat pentingnya hubungan dagang dengan negara serantau dikembangkan kepada hubungan kebudayaan dan pelancong yang menguntungkan kedua-dua pihak.

Selain itu, ‘gelombang Korea’ yang sejak lima tahun lalu ‘menyerang’ negara Asean menerusi drama dan filem televisyen, menjadikan Korea Selatan semakin popular di kalangan penduduk Asean yang berjumlah lebih 572 juta orang. Ia sekali gus menjadikan penduduk Asean mengenali Korea Selatan melalui drama berbanding dua rakan besar Asean lain, China dan Jepun.

Korea Selatan melihat pentingnya hubungan budaya dan pelancongan selari dengan perdagangan. Bagi mengukuhkan hubungan itu, Korea Selatan menubuhkan Pusat Asean-Korea Selatan di Seoul, Mac lalu. Ia bagi menggalakkan hubungan kebudayaan di antara Korea Selatan dan negara Asean, selain meningkatkan jumlah perdagangan, memudahkan aliran pelaburan, penggalakkan pelancongan dan pertukaran kebudayaan.

Tidak hairanlah Lee melihat Asean dalam perspektif yang berbeza berbanding China dan Jepun yang sejak sekian lama menjadi rakan perdagangan terpenting Asean. Bagi Korea, sudah sampai masanya negara Asia Timur bersatu dalam kerangka ekonomi global baru bagi menghadapi pasca kemelesetan ekonomi dunia.

Ia penting kerana rantau Asia kecuali Jepun dan Singapura berjaya melepasi rintangan pertama kesan kemelesetan ekonomi global dengan laporan ekonomi terbaru memperlihatkan pertumbuhan ekonomi yang meyakinkan, terutama China dan Korea. Bagi kebanyakan negara Asean lain sudah belajar melalui kesengsaraan krisis kewangan serantau 1997/98, untuk memperbaiki sistem ekonomi dan berjaya mengurangkan kesan krisis ekonomi dunia kini yang mula tercetus di Amerika Syarikat dan Eropah.

Lee ketika bertemu dengan sekumpulan wartawan dari negara Asean yang berkunjung ke Pejabat Presiden di Blue House, Seoul, turut melahirkan keyakinan satu dasar baru Asia, iaitu ‘Pelan Diplomasi Baru Asia’ akan dibincangkan dalam Sidang Kemuncak Korea Selatan-Asean yang bakal berlangsung di Pulau Jeju, pada 1 dan 2 Jun ini.

Katanya, dasar baru itu penting untuk dibincangkan kerana rantau Asean dan Asia Timur secara keseluruhan mempunyai pengaruh yang semakin besar, termasuk dalam pertumbuhan ekonomi dunia.

“Pemimpin Asean dan Korea Selatan akan membincangkan pelbagai isu, termasuk mengenai Pelan Diplomasi Baru Asia dan Pertumbuhan Hijau (Green Growth) bagi mengekang perubahan cuaca dan langkah mengurangkan kemelut ekonomi yang melanda dunia.

“Cadangan penubuhan Pasaran Tabung Asia dan langkah menolak sistem perlindungan pasaran, terutama membabit Pasaran Bebas Asean-Korea Selatan bagi barangan dijangka menjadi tumpuan persidangan,” katanya.

Pada persidangan itu, Lee yang menjadi presiden tahun lalu berpeluang memperkenalkan idea barunya membabitkan dasar baru diplomasi bagi Asia untuk mempromosi kerjasama dan pertukaran ekonomi. Di bawah tema, ‘Perubahan, Cabaran dan Kerjasama Bagi Kemakmuran Asia,’ ahli ekonomi dan perniagaan dari 11 negara anggota, termasuk Korea Selatan akan membincangkan pelbagai isu ekonomi merangkumi langkah menangani krisis kewangan global.

Dalam pada itu, tumpuan kepada Pertumbuhan Hijau bagi membantu mengurangkan keluaran gas rumah hijau dan pencemaran alam sekitar. Langkah memperkenalkan enjin pertumbuhan ekonomi dan pekerjaan baru dengan menggunakan teknologi hijau dan tenaga lebih bersih.

Pulau Jeju yang terletak di selatan Semenanjung Korea, kira-kira 50 minit penerbangan dari bandar raya Seoul, kini sudah bersiap sedia untuk menerima delegasi dari negara Asean yang akan bersidang di Pusat Persidangan Antarabangsa yang terletak di pantai Laut Timur.

Jeju, pulau gunung berapi adalah antara pusat peranginan terkenal di Korea kerana pantainya yang cantik dengan kemudahan lengkap, selain menyimpan banyak produk pelancongan menarik untuk dinikmati.

Pemimpin Asean dijangka akan menjadikan persidangan awal bulan depan itu, perhatian khusus selepas kegagalan Sidang Kemuncak Asean di Pattaya, Bangkok yang berakhir dengan penunjuk perasaan antikerajaan menyerbu masuk dewan persidangan menyebabkan sidang berkenaan ditangguhkan sehingga Julai depan.

Kegagalan sidang kemuncak di Pattaya itu cukup memalukan kerana ia bukan saja menyebabkan pemimpin Asean terpaksa diselamatkan dari dewan persidangan, malah sudah mencalar imej Asean secara keseluruhan selepas hampir 40 tahun ditubuhkan.

Dalam pada itu, persidangan kali ini juga akan membolehkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak bertemu rakan sejawatnya dari Asean dan pemimpin Korea Selatan untuk pertemuan dua mata selepas mengambil alih jawatan bulan lalu yang gagal dilakukan di Pattaya, Thailand.

Kita yakin sidang serantau kali ini dapat memberi makna baru kepada hubungan pelbagai hala antara Asean dan Korea Selatan bagi memakmurkan rantau Asia Timur yang kini menjadi penggerak kepada pertumbuhan dan kemakmuran ekonomi dunia.

Sudah sampai masanya pemimpin rantau ini melihat kepentingan sejagat, terutama mengenai perdagangan dan isu alam sekitar secara lebih serius bukan saja untuk faedah lebih setengah bilion penduduk rantau ini, malah dunia secara keseluruhannya.
Minda Pengarang: Kaedah bekerja dari rumah perlu kajian lebih teliti


LANGKAH memperkenalkan modul latihan bagi pekerja tempatan berusia 45 tahun ke atas bekerja dari rumah jelas memperlihatkan usaha serius kerajaan menangani masalah pengangguran berikutan krisis ekonomi yang melanda dunia sekarang. Kita yakin tindakan kerajaan berbincang dengan majikan bagi melaksanakan program itu memberi banyak pilihan kepada mereka yang sebelum ini kehilangan pekerjaan untuk memperoleh semula pendapatan bagi meneruskan kehidupan. Memang agak sukar bagi mereka yang berusia lebih 45 tahun mendapat semula pekerjaan selepas diberhentikan, terutama mereka yang tidak mempunyai pengkhususan atau kepakaran tertentu. Namun, bagi pekerja kilang dan yang berkemahiran rendah, mereka boleh menyertai modul yang bakal dianjurkan Kementerian Sumber Manusia dalam tempoh terdekat ini bagi membolehkan mereka mendapatkan semula pekerjaan. Mengikut Akta Kerja 1955 yang merangkumi kontrak perkhidmatan antara majikan dan pekerja, ia tidak menghalang konsep bekerja dari rumah atau menjadikan rumah sebagai pejabat. Jika majikan ingin melaksanakan konsep bekerja seperti itu, maka kontrak perkhidmatan perlu menetapkan syaratnya. Antara terma berkenaan ialah sebarang perjanjian, sama ada lisan atau bertulis dan sama ada nyata atau tersirat, di mana seorang bersetuju mengambil seorang lain sebagai pekerja dan orang yang lain itu bersetuju untuk berkhidmat dengan majikannya sebagai pekerja dan termasuk kontrak perantisan.

Mungkin kita melihat golongan wanita lebih mudah diserapkan dalam konsep ini kerana boleh berfungsi dengan dua tugas, iaitu menjaga anak dan pada masa sama berkerja, khususnya bagi mereka yang sudah berkahwin. Dengan kemudahan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) yang semakin canggih, semua urusan boleh dilakukan di rumah. Konsep pejabat dalam rumah bukan konsep baru kerana kebanyakan wanita di negara maju sudah lama mengamalkannya. Mereka yang bekerja dari rumah ini semakin mencapai tahap membanggakan di negara seperti Amerika Syarikat dengan 25 juta orang terbabit dengan aktiviti berkenaan, Kanada (2.5 juta), United Kingdom (2.2 juta), Australia (778,000) dan New Zealand (200,000). Dalam pada itu, kita mahu kerajaan membuat kajian terperinci terlebih dulu sebelum melaksanakannya supaya ia benar-benar memberi manfaat kepada kedua-dua pihak iaitu majikan dan pekerja. Ia penting bagi membolehkan kaedah berkerja dari rumah mencapai matlamat dan berkembang menjadi satu budaya kerja baru pada masa depan. Mungkin ramai yang ragu terhadap langkah terbaru kerajaan itu, terutama kaedah pelaksanaannya yang belum jelas. Menerusi pendedahan media terhadap kejayaan mereka yang selama ini bekerja di rumah dan menyumbang kepada kejayaan syarikat dan majikan, ia dapat memberi keyakinan kepada mereka yang mencari pekerjaan selepas diberhentikan untuk menyertai program dianjurkan kerajaan itu.
Kekejaman Prabhakaran

Selama tiga dekad, Pertubuhan Harimau Pembebasan Tamil Eelam (LTTE) bermaharajalela dengan mencetuskan pelbagai serangan dan konflik etnik paling dahsyat di Sri Lanka. Namun, apakah kesudahan pertubuhan ini apabila pemimpinnya, Velupillai Prabhakaran dipercayai ditembak mati.




"DIA adalah satu-satunya manusia di Sri Lanka yang boleh menentukan waktu aman atau perang," kata seorang bekas kumpulan gerila Harimau Pembebasan Tamil Eelam (LTTE), Dharmalingam Sithadthan merujuk kepada pemimpin LTTE, Velupillai Prabhakaran. Itu yang diucapkan Sithadthan kepada sebuah agensi berita antarabangsa, baru-baru ini.

Barangkali penduduk-penduduk di Sri Lanka mengakui kenyataan Sithadthan itu. Tanpa mengira etnik, mereka sedar bahawa tanpa keizinan Prabhakaran, keamanan mutlak tidak mungkin dikecapi negara itu.

Namun, tanggapan yang berlarutan selama lebih tiga dekad itu mungkin berakhir empat hari lalu apabila Prabhakaran akhirnya dilaporkan terbunuh dalam serangan tentera kerajaan Sri Lanka ke atas LTTE. Ia sekali gus menandakan tumpasnya kumpulan LTTE dan terkuburnya misi menuntut kemerdekaan wilayah Tamil di negara berkenaan. Lalu, berkibarlah panji kemenangan kerajaan Sri Lanka.

Tumbangnya LTTE menjadi detik dalam sejarah apabila ia dipercayai menjadi noktah kepada konflik etnik antara terdahsyat di dunia. Konflik antara komuniti majoriti Sinhala dan minoriti Tamil yang berpanjangan selama 37 tahun itu menyebabkan sekurang-kurangnya 70,000 nyawa terkorban. LTTE juga dilabel sebagai pengganas antarabangsa oleh 32 buah negara termasuk Amerika Syarikat (AS) dan negara Kesatuan Eropah selain berstatus dikehendaki di India.


RAMAI yang tidak percaya Velupillai Prabhakaran semasa kecilnya tidak memiliki watak seorang pemberontak.


Selama ini, populariti LTTE mungkin melebihi Prabhakaran sendiri sementelah figura itu jarang tampil di khalayak. Tapi, apabila mayat yang dipercayai dirinya tersiar di seluruh dunia, wajah lelaki berusia 54 tahun itu yang bermisai lebat dengan mata terbeliak itu seakan-akan berbekas di ingatan ramai. Siapakah Prabhakaran?

Prabhakaran dianggap sebagai pejuang kebebasan oleh para penyokongnya dan AFP melaporkan, ada di antara mereka menggelarnya Tuhan Matahari. Prabhakaran juga dilihat handal apabila dapat mengubah sebuah pasukan pemberontak bersenjata kecil kepada salah satu insurgensi paling sofiskated dan berhati kering di dunia.

Kumpulan itu juga dilaporkan AP memperoleh pendapatan sebanyak AS$300 juta (RM1,064 juta) setahun hasil daripada kegiatan penyeludupan senjata dan dadah serta rangkaian amal palsu.

Selama lebih suku abad perang saudara, Prabhkaran melahirkan satu kumpulan militan yang menguasai seni pengeboman berani mati. Merekalah pelopor teknik pengeboman berani mati kerana ketika itu al-Qaeda belum pun wujud lagi.

LTTE dipercayai membunuh ahli-ahli politik terkemuka termasuk bekas Perdana Menteri India, Rajiv Gandhi dan bekas Perdana Menteri Sri Lanka, Ranasinghe Premadasa dan Menteri Luar Sri Lanka, Lakshman Kadirgamar.

Salah satu serangan paling nekad mereka adalah dengan meletupkan 12 jet pejuang kerajaan di sebuah pangkalan tentera ke utara Colombo di samping memusnahkan enam pesawat penumpang yang ditempatkan di satu-satunya lapangan terbang antarabangsa negara itu.

Mereka juga meletupkan bank pusat negara itu lalu meragut 90 nyawa.


VELUPILLAI Prabhakaran (kanan) kental memusuhi kerajaan Sri Lanka.


Mereka juga bertindak mengebom Temple of the Tooth, sebuah kuil paling suci Buddha di Sri Lanka pada tahun 1998 sekali gus meraih kecaman banyak negara di dunia.

Konflik yang tercetus itu juga menyebabkan beratus ribu rakyat Sri Lanka menjadi pelarian dan pernah menimbulkan masalah yang lain seperti kebuluran. Kebanyakan kawasan turut ditanam dengan periuk api untuk menggagalkan proses penempatan manakala kadar kemiskinan juga meningkat.

Di bawah pimpinan Prabhakaran, LTTE telah menjadi satu pasukan gerila yang amat berdisiplin dan bermotivasi. Selama ini, kumpulannya itu tidak pernah menampakkan tanda-tanda boleh dikalahkan oleh tentera Sri Lanka walaupun jumlah tentera jauh lebih ramai.

Seorang murid yang pemalu

Gerila LTTE, sebahagiannya dipaksa menyertai kumpulan itu sejak kecil mendapati Prabhakaran sebagai pemimpin yang tidak boleh dipersoalkan tindak tanduknya. Dia mengarahkan mereka untuk memutuskan hubungan peribadi dan menyekat daripada melakukan seks.


ISTERI kepada Prabhakaran, Mathivathani (duduk empat dari kiri) bergambar bersama pasukan gerila LTTE.


Seperti dirinya, dia mengarahkan mereka membawa botol kecil berisi kapsul racun sianida di leher mereka untuk mereka membunuh diri dengan menelannya jika ditangkap.

"Dia adalah otak mereka. Dia adalah hati mereka. Dia adalah tuhan mereka. Dia adalah jiwa mereka. Dan seluruh organisasi kumpulan itu melingkari dirinya," kata seorang wartawan India, M.R. Narayan Swamy yang menulis biografi pemimpin pemberontak itu.

Dikatakan juga, tidak ada pejuangnya yang menjadi banduan kerana mereka membunuh diri sebelum ditangkap.

Kerajaan Sri Lanka menyatakan ramai ahli pasukan LTTE juga terdiri daripada wanita dan kanak-kanak apabila pejuang lelakinya semakin berkurangan akibat terkorban. Lantaran itu, ada pihak yang menyifatkan Prabhakaran sebagai pemimpin kejam yang mengarahkan manusia mengorbankan dirinya demi melebarkan kuasanya. Pengebom berani mati dalam kes pembunuhan Gandhi juga adalah seorang wanita.


TENTERA Sri Lanka mengibarkan bendera tanda kemenangan kerana tumbangnya Pertubuhan Harimau Pembebasan Tamil Eelam (LTTE).


Prabhakaran juga menganugerahkan pangkat militari kepada kader-kadernya hanya selepas mereka mati. Setiap selekoh jalan di wilayah kuasaannya menjadi monumen buat wira 'harimaunya' yang terkorban.

Interpol menyifatkan Prabhakaran sebagai pengganas yang dikehendaki yang amat peka, tahu menggunakan teknik penyamaran dan berkemampuan mengendalikan bahan letupan dan senjata yang sofiskated.

Namun begitu, Prabhakaran yang dilahirkan pada 6 November 1954 di Jaffna, wilayah Tamil Utara Sri Lanka, boleh dikatakan tidak memiliki watak pemberontak semasa kecil. BBC pernah melaporkan pada tahun 2000, Prabhakaran adalah seorang murid biasa yang pemalu dan kaki buku semasa kanak-kanak. Tetapi, anak kepada pasangan Thiruvenkadam Velupillai dan Vallipuram Parvathy itu amat mengagumi Napoleon dan Alexander the Great.


GAMBAR menunjukkan Prabhakaran yang ditembak mati.


Marah terhadap apa yang didakwa sebagai diskriminasi terhadap etnik Tamil oleh kerajaan Sri Lanka, anak bongsu daripada empat-beradik itu telah menyertai satu kumpulan pelajar Tamil dinamakan TIP. Kemudian, pada tahun 1972, Prabhakaran mengasaskan Tamil New Tigers (TNT) dan menarik ramai perempuan dan lelaki muda menyertai pasukannya.

Melarikan diri dengan van

Pada tahun 1975, dia telah merancang pembunuhan ahli politik pertamanya iaitu Datuk Bandar Jaffna, Alfred Duraiappah dengan menembaknya. Kemudian, pada tahun 1976, TNT ditukarkan namanya kepada LTTE. Pertubuhan itu mengimpikan untuk mewujudkan negara berasingan atau 'Eelam' di wilayah utara dan timur Sri Lanka.

Prabhakaran berkahwin dengan Mathivathani Erambu pada tahun 1984 dan dikurniakan dua orang anak lelaki Charles Anthony dan Balachandran serta seorang anak perempuan Duwaraka.

Kental memusuhi kerajaan Sri Lanka, badai ombak gergasi tsunami yang melanda negara itu pada tahun 2004 juga tidak dapat melambung mereka ke jalan perdamaian seperti yang berlaku pada kerajaan Indonesia dan kumpulan pemisah Gerakan Aceh Merdeka (GAM).

Seringkali berjaya melumpuhkan kemaraan tentera kerajaan dan sentiasa menang ke atas mereka terutamanya pada peperangan tahun 2000 dan 2001, akhirnya tentera Sri Lanka hilang sabar. Bermula Februari tahun ini, risikan dan serangan dilancarkan ke atas LTTE. Serangan besar-besaran dilancarkan ke atas Prabhakaran dan 200 pejuang yang mengiringinya.


SEORANG pengayuh beca membaca berita kematian Velupillai Prabhakaran.


Akhirnya, empat hari lalu, kemenangan berpihak kepada tentera Sri Lanka apabila Prabhakaran dilaporkan terbunuh dengan ditembak ketika cuba melarikan diri dengan van yang sedang mengekori sebuah ambulans. Andai benar dakwaan itu, ia mungkin pengakhiran yang bukan diharapkan pengikut-pengikutnya.

Ini kerana, ketika para pejuangnya didesak untuk berani mati dengan menelan racun sianida yang tergantung di leher apabila tentera cuba menangkap mereka, mengapa Prabhakaran memilih untuk melarikan diri? Akhirnya peluru tentera Sri Lanka yang menamatkan hayatnya.

"Seorang Prabhakaran yang berjuang kemudian jatuh akan dikenang sebagai legenda, bagi pengikut-pengikutnya. Prabhakaran yang cuba melarikan diri akan dilihat sebaliknya walaupun di kalangan mereka yang menyokongnya," kata Swamy.

Eksentrik pemindah kubur

Shun Feng mengakui tidak pernah gentar berdepan dengan benda ghaib mahupun roh kerana percaya hantu dan roh jahat tidak dapat menjejaskan individu yang berniat baik.


DENGAN menggunakan peralatan biasa seperti cangkul dan bakul rotan, mereka menggali tanah, pasir dan simen yang dibina untuk si mati yang dipercayai seorang individu kaya.


WONG Shun Feng menyatakan pengalaman melihat hantu, mengalami fenomena luar biasa dan dinasihati dewa-dewa merupakan sebahagian asam garam dalam pekerjaannya.

Dikenali dengan panggilan Tua Ya Pek iaitu nama dewa kematian dalam kalangan rakan-rakannya, Shun Feng adalah seorang penggali kubur yang bertugas memindahkan mayat ke kawasan perkuburan baru di Singapura bagi memberi ruang pada pembangunan di negara itu.

Menurut kepercayaan Taoisme, Shun Feng adalah antara orang yang perlu memberi penghormatan kepada si mati sebelum mereka meneruskan perjalanan ke liang lahat yang baru.

Tugas yang dijalankannya adalah menghantar mereka (roh-roh) ke satu tempat rehat baru untuk memberi ruang bagi pembangunan jalan raya, perumahan dan perkhidmatan awam.

Bagaimanapun, menurut Shun Feng, kerja menggali kubur menjadi sukar kerana roh si mati enggan berpindah dan tidak mahu jasad mereka diganggu.

"Saya pernah melihat roh-roh melayang di sebelah saya apabila menggali kubur mereka dan ada juga yang berbisik dengan berkata, Ah Tee (pemuda), jangan pindahkan saya," kata Shun Feng sambil mengimbas peristiwa itu secara tepat.

Menurutnya, bukan semua roh berkelakuan baik.

Lelaki yang berusia 53 tahun dan mempunyai pengalaman menggali kubur selama lebih daripada 30 tahun itu berkata, pernah sekali, sebatang pokok berhampiran sebuah kubur yang digalinya bergoncang walaupun tiada angin bertiup.

Dia juga pernah 'dihukum' oleh roh-roh kerana tidak menghormati mereka apabila bersumpah di tanah perkuburan.

"Pada sebelah petang setelah selesai menggali, tangan kiri saya terasa lumpuh kerana mencarut di kawasan kubur. Saya kembali pulih pada keesokan harinya," ujar Shun Feng.


ADA KALANYA kerja-kerja menggali kubur menjadi sukar kerana roh si mati enggan berpindah dan tidak mahu jasad mereka diganggu.


Shun Feng mengakui tidak pernah gentar berdepan dengan benda ghaib mahupun roh kerana percaya bahawa hantu dan roh jahat tidak dapat menjejaskan individu yang berniat baik.

Bagaimanapun, dia risau kemungkinan besar masyarakat tempatan memandang rendah terhadapnya kerana menganggap pekerjaan itu ketinggalan zaman.

"Orang ramai menganggap pekerjaan ini bercanggah dengan pantang larang keagamaan, namun saya selesa dengan pekerjaan ini," katanya.

Dalam pada itu, seorang lelaki pendek tekun melukis pelbagai jenis tatu di atas badan Shun Feng. Tatu yang dilukis itu memaparkan imej-imej Tua Ya Pek dan Li Ya Pek dan ia merentasi dada dan belakang badan Shun Feng.

Katanya, imej dua dewa Taoisme itu bertanggungjawab menjaga roh-roh dan bukan dilukis sebagai bahan hiasan diri.

"Saya memuja dan menghormati tuhan, jika tidak mengapa saya hendak mencacah mereka pada badan saya," kata Shun Feng yang turut mendakwa beliau pernah melihat penjelmaan tuhan dan mendapat pengajaran tentang kehidupan menerusi pekerjaannya.

Kerja-kerja menggali yang diselia oleh pihak berkuasa tanah di Singapura untuk memindah dan membersihkan tanah perkuburan yang terletak di utara negara itu, memerlukan khidmat Shun Feng dan tiga orang rakannya yang menggali hampir tiga jam sebuah lubang sempit sedalam empat meter (12 kaki).

Dengan menggunakan peralatan biasa seperti cangkul dan bakul rotan, mereka menggali tanah, pasir dan simen yang dibina untuk si mati yang dipercayai seorang individu kaya.




Mengumpil penutup keranda, Shun Feng dan seorang lagi penggali kubur mengumpul tulang-tulang dan mencucinya dengan air beras sebelum menyerah ketulan tulang itu kepada kaum keluarga yang memberi sampul merah mengandungi wang sebagai tanda penghargaan.

Sampul-sampul tersebut menjadi sumber pendapatan penggali-penggali kubur berkenaan kerana bayaran sebanyak AS$65 (RM227) untuk setiap penggalian hanya boleh dimiliki seorang individu sahaja maka penggali tersebut memperoleh sampul itu secara bergilir-gilir.

"Pendapatan yang diterima tidak tetap. Ia bergantung pada sikap murah hati kaum keluarga yang menyediakan sampul merah itu," ujar Shen Fung.

Memandangkan pekerjaan itu tidak stabil, dia terpaksa mencari pendapatan sampingan dengan melakukan kerja-kerja seperti mengecat rumah dan membaik pulih.

Bagaimanapun, buat masa ini, tangannya 'penuh dengan wang' kerana tanah perkuburan Guang Xiao Shan seluas 7,000 meter persegi yang terletak berhampiran sempadan Malaysia memerlukan khidmatnya untuk menukar wajah kawasan itu sebagai gudang kereta api.

Fasa pembangunan di Singapura memberi pengertian bahawa di antara tahun 1970 dan 1998, lebih daripada 240,000 buah kubur yang terletak di 100 tanah perkuburan telah digali.

Menurut Shun Feng, kesemua si mati termasuk mereka yang menjadi 'ahli' baru mesti ditenteramkan.

"Hantu sama seperti manusia. Mereka juga memiliki perasaan. Bagaimana emosi anda jika terpaksa berpindah selepas tinggal di sesuatu tempat selama 50 tahun?"soalnya.

Apabila ditanya mengenai hari terakhirnya sebagai penggali dan pemindah kubur, Shun Feng mengangkat bahu dan menuding pada tatu yang menunjukkan imej dewa Li Ya Pek tersenyum dengan tenang.

"Saya belum berfikir mengenai perkara tersebut. Lihatlah apa yang dikatakan oleh 'abang besar' saya," ujarnya sambil ketawa. - AFP