Hindraf perlu kembali ke pangkal jalan
PEMIMPIN Hindraf sudah keterlaluan. Pembebasan mereka dari tahanan AktaKeselamatan Dalam Negeri (ISA) seperti tidak memberi sebarang maknamalah mereka semakin berani membidas kerajaan.

Sri Lanka makmal kuasa Barat?
SAYAmasih di Sri Lanka. Rabu lalu - 20 Mei - diisytihar sebagai cuti umum.Ia sebagai hadiah daripada Presiden Mahinda Rajapakse kepada rakyatsebagai "hari penyatuan semula negara" selepas dipecahbelahkan olehpemberontak Harimau Pembebasan Tamil Eelam (LTTE).

Jangan lupa kekejaman komunis dan Chin Peng
JIKA ditanya kepada penduduk negara ini terutama yang tinggal dikampung-kampung berhampiran sempadan Thailand sekitar 60-an dan 70-an,mereka tentunya belum lupa pada kekejaman Parti Komunis Malaya (PKM).

BISIK-BISIK
SEMASAkeputusan Mahkamah Tinggi memihak kepada Datuk Seri Mohammad NizarJamaluddin pada 11 Mei lalu, ia diterima dengan tenang oleh semuapihak.

Aura Dr. Mahathir jual nama Malaysia
SISTEMdepositori pusat yang diperkenalkan menyelesaikan banyak masalahberkaitan dengan sijil. Sebelum diwujudkan, pelbagai masalah dihadapioleh bursa, syarikat pendaftar dan pelabur.


Nasib golongan bawahan di Indonesia
SEWAKTUtumpuan diberikan oleh pihak media kepada calon-calon presiden dan naibpresiden yang bakal menyertai gelanggang Pilihan Raya Presiden padaJulai ini, terdapat sebuah berita sedih mengenai seorang kanakkanakperempuan berusia empat.

ASEAN perlu tegas berhubung isu Myanmar
KEPUTUSANrejim Myanmar membicarakan tokoh demokrasi, Aung San Suu Kyi atastuduhan melanggar syarat tahanan di rumah, jelas menunjukkan juntatentera itu terus berusaha meningkatkan cengkaman kuasa.





Minda Pengarang: Projek jambatan baru perlu kerjasama kuat Malaysia, Singapura
JIKAtiada aral melintang dan diterima baik oleh Singapura, cadanganMalaysia supaya sebuah jambatan baru dibina bagi menghubungkan bahagiantimur Johor ke republik itu, akan menjadi kenyataan, sekali gusmenamatkan isu yang bagaikan ‘duri dalam daging’ hubungan dua halaantara dua negara berjiran ini.

Amalan beratur nilai adab individu di UK
MUDAH saja amalan yang satu ini bahkan kita berasakan kanak-kanak punboleh memahami arahan ‘beratur’. Namun, amalan beratur untuk menaikibas atau di kaunter perkhidmatan masih belum menjadi amalan jitu kitadi Malaysia. Mungkin juga tidak keterlaluan dikatakan masih asing dikebanyakan negara timur.

Ketegasan Obama ditagih leraikan konflik di Gaza
PERSOALANpaling ditunggu-tunggu menjelang sidang puncak antara Presiden AmerikaSyarikat, Barack Obama dan Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahuialah sama ada pemimpin Israel yang baru dipilih itu akan membuatkeputusan menyokong atau menentang formula kewujudan dua negara







Ekspresi tiga seniman
Rasa Unmasked menggabungkan kisah cinta, gerak tari dan muzik klasikalIndia dan Jawa yang dipersembahkan dengan sentuhan kontemporari.Pementasan itu mahu diangkat sehingga ke bumi Australia dan India.


Tiada lagi pondok panas
Pilihan raya kecil di Penanti bukan sahaja akan mencatatkan sejarahapabila Barisan Nasional dijangka tidak meletakkan calonnya, bahkanbuat pertama kalinya tiada lagi ‘pondok panas’ berdekatan pusatpengundian.
Hindraf perlu kembali ke pangkal jalan


aksi seperti yang dilakukan oleh anggota Hindraf sewaktu demonstrasi jalanan di Jalan Tun Razak di Kuala Lumpur pada November 2007 ini sepatutnya tidak lagi berulang dan penyokong pertubuhan haram tersebut seharusnya bertindak lebih matang demi kestabilan negara.


PEMIMPIN Hindraf sudah keterlaluan. Pembebasan mereka dari tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) seperti tidak memberi sebarang makna malah mereka semakin berani membidas kerajaan.

Niat baik kerajaan membebaskan mereka selepas rayuan oleh keluarga masing-masing tidak dihargai. Kita yakin kerajaan tidak mengharapkan ucapan "terima kasih" tetapi mahu Hindraf sedar. Tetapi, harapan itu ternyata meleset.

Ahli falsafah China, Confusious berkata, sebuah tamadun memerlukan 100 tahun untuk dibina. Usia negara kita baru separuh abad. Oleh itu semua pihak bertanggungjawab untuk membentuk dan memelihara tamadun negara ini. Ia memerlukan kesabaran dan kerjasama.

Perpaduan kaum dan suasana harmoni harus menjadi keutamaan rakyat Malaysia. Perpaduan perlu dibina dalam tempoh yang lama tetapi ia boleh dihancurkan dalam tempoh sehari.

Memang sukar untuk memberi kepuasan kepada semua pihak. Kekuatan negara bertunjangkan kepada perpaduan rakyat dan sebarang usaha menggugatnya mesti ditentang habis-habisan. Kita tidak mampu nikmati bahagia jika ketenteraman tergugat.

Sehubungan itu, sebagai rakyat keturunan India, saya sangat berharap agar para pemimpin Hindraf untuk bersikap lebih matang. Berdamailah demi anak bangsa kita. Hindraf tidak sepatutnya membenarkan sesiapapun memperalatkan mereka demi kepentingan pihak tertentu.

Hindraf perlu sedar mereka telah dipergunakan oleh pihak-pihak tertentu yang mengambil kesempatan ke atas situasi kecelaruan di kalangan masyarakat India untuk kepentingan mereka, ibarat "menangguk di air keruh".

Pihak berkenaan sudah ketandusan idea dan untuk menghangatkan suasana mereka meniupkan 'semangat' di kalangan keturunan India untuk memberontak. Golongan itu memanipulasi situasi semasa.

Pemimpin Hindraf yang menganggap diri mereka golongan intelek perlu sedar bahawa perjuangan mereka jauh menyimpang daripada tujuan asal sebagai kumpulan pendesak untuk membawa perubahan kepada masyarakat India.

Kerajaan telah memperuntukkan sejumlah besar bajet kepada sekolah-sekolah Tamil dan pelbagai peruntukan lain untuk pembangunan masyarakat India. Tetapi malangnya Hindraf tidak berterima kasih.

Hindraf sepatutnya memberi fokus kepada usaha membangunkan golongan belia dan bukannya menyesatkan mereka dengan mengheret ke jalanan untuk mengadakan demonstrasi.

Namun Hindraf perlu sedar bahawa mereka bukannya membawa suara majoriti kaum India. Masih ramai yang menaruh harapan kepada kerajaan untuk membela nasib mereka. Golongan belia yang menyokong Hindraf secara membabi buta dahulu ditinggalkan begitu sahaja tanpa pembelaan oleh pergerakan haram tersebut.

Sejarah penubuhan Hindraf adalah baik tetapi kini ia telah menyimpang. Hindraf atau Barisan Bertindak Hak-Hak Hindu ditubuhkan untuk membela dan mempertahankan hak masyarakat keturunan India di Malaysia. Ia menggabungkan 30 buah persatuan dan badan-badan bukan kerajaan (NGO).

Antara matlamat asal ialah mencadangkan kepada kerajaan mengenai pelan pemulihan nasib masyarakat India. Namun ia kini seperti hilang arah tuju. Segelintir pemimpinnya sudah menjadi ahli politik di bawah naungan parti pembangkang.

Siapakah mereka ini sebelum ditahan polis? Berapa ramai masyarakat India mengenali mereka? Mereka jadi terkenal secara tiba-tiba dan kini berlagak seolah-olah 'wira' masyarakat India.

Saya juga tidak kenal pertubuhan ini sehinggalah beberapa pemimpinnya ditahan oleh polis kerana menganjurkan demonstrasi jalanan pada 2007.

Bertitik tolak daripada itu, saya mula meneliti tuntutan serta perkembangan Hindraf. Semasa membaca 18 tuntutan mereka, saya mula resah dan takut. Bimbang pertubuhan itu menimbulkan konflik perkauman di negara ini. Memang benar, mereka akhirnya terlibat dalam demonstrasi jalanan yang bukan merupakan budaya rakyat Malaysia.

Jika demonstrasi 25 November 2007 berterusan, akan selamatkah Malaysia?

Peristiwa itu menyebabkan pelbagai isu timbul. Paling teruk, kerajaan dan polis dituduh tidak berperikemanusiaan kerana menahan mereka yang mengadakan demonstrasi. Pelbagai cerita ditiup dan akhirnya perjuangan Hindraf mendapat sokongan parti pembangkang.

Isunya selepas itu bukan lagi 18 tuntutan Hindraf tetapi gambaran baru mengenai "layanan buruk kerajaan terhadap golongan minoriti" di negara ini.

Bagi majoriti masyarakat keturunan India, tuntutan-tuntutan oleh Hindraf itu bukannya sesuatu yang baru. Sebelum ini, ia juga diperjuangkan oleh parti-parti politik India yang lain.

Dan tidak boleh dinafikan bahawa masyarakat India turut mendapat pembelaan kerajaan. Banyak perubahan telah dibuat dan bakal menyusul. Tetapi perubahan tidak akan berlaku dalam sekelip mata. Setiap kaum masih memerlukan bantuan kerajaan.

Di negara ini, tidak ada mana-mana kaum pun yang mendapat segala-galanya dan tidak ada juga kaum yang hak mereka dinafikan bulat-bulat.

Oleh itu, saya dan majoriti masyarakat India yang cintakan keamanan, ingin meminta para penyokong Hindraf untuk kembali ke pangkal jalan.

Ini tidak bererti kita akan secara membuta tuli menyokong tindakan kerajaan. Wujudkan mekanisme check and balance dalam kerajaan.

Seluruh rakyat Malaysia berketurunan India harus bersatu semula di bawah sebuah parti dan tampil dengan kekuatan untuk mengubah nasib bangsa Malaysia.

Alasan pemimpin-pemimpin MIC tidak betul adalah ibarat "marahkan nyamuk, kelambu dibakar". Marilah sama-sama menguatkan perpaduan di kalangan masyarakat India untuk terus berjuang demi membangunkan bangsa dan negara tercinta.

Ini kerana, ketika masyarakat Melayu memperkatakan perpecahan di kalangan mereka, penduduk keturunan India turut berpecah belah sebenarnya. Padahal sebagai golongan minoriti, kita wajar bersatu untuk membolehkan suara kita didengari.

Kegagalan parti-parti tertentu untuk membawa perubahan taraf hidup sosial dan ekonomi di kalangan masyarakat India dalam tempoh 50 tahun ini telah mencetuskan kemarahan.

Kita yakin keadaan ini pasti berubah jika kerajaan berusaha untuk memahami dan menyelesaikan masalah masyarakat India yang masih berkisar kepada kemudahankemudahan asas.

Sehubungan itu saya amat berharap kerajaan turut menubuhkan Unit Pengajian India di mana-mana universiti seperti Universiti Malaya untuk mengkaji pola pemikiran masyarakat India. Hasil kajian boleh digunakan sebagai panduan untuk menjalin hubungan lebih bermanfaat kepada semua pihak.

Sementara itu, masyarakat India juga perlu yakin semula bahawa hanya kerajaan Barisan Nasional mampu menjamin masa depan kita. Marilah kita hidup sebagai sebuah bangsa Malaysia. Secara aman dan harmoni. Ketepikan semua perbezaan yang boleh memudaratkan negara dan perpaduan.

PENULIS ialah aktivis masyarakat

Sri Lanka makmal kuasa Barat?

Oleh NORDIN KARDI

SAYA masih di Sri Lanka. Rabu lalu - 20 Mei - diisytihar sebagai cuti umum. Ia sebagai hadiah daripada Presiden Mahinda Rajapakse kepada rakyat sebagai "hari penyatuan semula negara" selepas dipecahbelahkan oleh pemberontak Harimau Pembebasan Tamil Eelam (LTTE).

Semua akhbar menyiarkan pengisytiharan kerajaan bahawa 'hero' LTTE, Vellupillai Prabhakaran telah dibunuh. Mayatnya temui di lagun Nanthikadal. Mayat itu dikenal pasti oleh Karuna Vinsyagamoorthy, rakan seperjuangannya dalam LTTE suatu ketika dahulu. Vinsyagamoorthy kini menjadi menteri dalam Kabinet Rajapakse.

Saya sampai ke Sri Lanka betul-betul pada kemuncak tentera kerajaan Rajapakse menyerang benteng terakhir Prabhakaran. Lebih 400 kader LTTE dibunuh di daerah Mallaitivu, termasuk anak sulungnya, Charles Anthony Seelan. Turut ditemui ialah mayat pemimpin cawangan risik LTTE, Pottu Aman dan pemimpin Harimau Laut, Soosai.

Sambil melepaskan lelah di sebuah restoran di depan sebuah masjid di sebelah pusat membeli belah ODEL - antara yang terbesar di Colombo, sebesar kompleks Campbell di Kuala Lumpur - saya berbual dengan seorang jemaah. Namanya Ziauddin Halaldin.

Dia menyatakan kegembiraannya kerana LTTE berjaya ditumpaskan. Dia yang mengaku hidup bersama-sama orang miskin melalui ihsan komuniti masjid meluahkan rasa optimisnya tentang masa depan Sri Lanka tanpa perang.

Ramai penduduk Tamil di utara Sri Lanka beragama Islam dan pada mulanya bersimpati kepada LTTE. Tetapi kemudiannya lebih cenderung memasuki politik cara halal dan menubuhkan cabang yang berpaling daripada matlamat perjuangan LTTE.

Kaum Tamil beragama Hindu juga sudah rasa bosan dengan perang yang terlalu lama. "Negara Tamil" yang dijanjikan tak kunjung datang.

Semasa sarapan di hotel saya berbual pula dengan seorang Naib Canselor dari sebuah universiti di negara itu. Beliau juga gembira kerana Sri Lanka kini bersih daripada LTTE.

Beliau bercerita mengenai republik sosialis Sri Lanka yang memberikan pendidikan percuma hingga ke peringkat universiti. Saya hairan kerana jika demikian kenapakah orang Tamil di Sri Lanka tidak berpuas hati?

Beliau mula bercerita dan pada mulanya saya tidak terkejut dengan hujah-hujahnya. Katanya, Sri Lanka menjadi negara kecil uji kaji kuasa besar yang sasarannya ialah India.

Kuasa besar telah lama melihat India dan China bakal bangkit menjadi saingan mereka dengan kekuatan hampir tiga bilion penduduk. Mereka ingin memecahbelahkan India dan China seperti yang dilakukan ke atas Kesatuan Soviet. Barat sentiasa menyokong kumpulan-kumpulan pemisah di kedua-dua negara itu.

"Bahagian kedua" jawapannya mengejutkan saya. Katanya jika Barat berjaya dalam ujian di Sri Lanka, sasaran selanjutnya ialah Tamil Nadu untuk dipisahkan daripada kerajaan Pusat India.

Oleh kerana itu katanya, Prabhakaran bukan sahaja menjadi "orang yang dikehendaki" di Sri Lanka tetapi juga di India. Prabhakaran juga dikaitkan dengan pembunuhan Perdana Menteri India, Rajiv Ghandi.

Patutlah pihak berkuasa New Delhi serta merta meminta pengesahan Colombo bahawa Prabhakaran benar-benar mati. Mereka mahu menutup fail siasatan pembunuhan Rajiv Ghandi.

Itupun belum cukup mengejutkan saya. Yang paling mengejutkan ialah apabila Naib Canselor itu menyatakan LTTE telah mempunyai peta "Kingdom of Tamil" merangkumi negara-negara di kawasan Lautan Hindi termasuk Malaysia dan Singapura. Katanya, sebab itulah gagasan LTTE itu menjadi menarik dan beremosi kepada mereka yang berkaitan. Beliau hairan apabila saya mengaku tidak tahu mengenai kewujudan peta itu.

Demikianlah apabila emosi dan sentimen perjuangan dimainkan oleh orang yang bercita-cita besar tanpa mempedulikan nasib rakyat yang terpaksa menanggung derita dan kepayahan.

Jika analisis Profesor itu benar, Sri Lanka yang merupakan sebuah negara kecil dengan hanya 20 juta penduduk telah menjadi makmal kuasa-kuasa besar.

Mungkin sebab itu, Presiden Rajapakse dalam kenyataan-kenyataannya kelihatan seperti amat percaya kepada teori konspirasi itu. Beliau berulang kali menegaskan tidak akan mendengar lagi desakan kuasa Barat sebaliknya lebih selesa mendengar nasihat India, Pakistan dan China.

Tawaran LTTE untuk menyerah diri kepada pihak ketiga dari Eropah sebelum kematian Prabhakaran juga tidak lagi dilayan dan dianggap sebagai telah terlambat.

Colombo telah kerap kali hampir berjaya menewaskan Prabhakaran tetapi memberhentikan kemaraan kerana desakan Barat. Setiap gencatan senjata membolehkan Prabhakaran lari ke Tamil Nadu dan kemudiannya kembali lagi selepas mendapat kekuatan baru. Maka Rajapakse sudah tidak lagi percaya kepada rundingan yang ditaja oleh Eropah sebaliknya memilih untuk meneruskan apa yang telah dilakukannya.

Colombo beberapa hari lalu penuh dengan sampah sarap akibat poster-poster yang dibuang oleh orang ramai ketika berarak meraikan penyatuan Sri Lanka itu. Anak-anak muda berarak, berkonvoi dengan kereta, bas, lori dan kenderaan lain sambil mengibarkan bendera.

Mahasiswa berdemonstrasi di beberapa kedutaan Barat seperti Kedutaan Britain untuk menyatakan kemarahan mereka terhadap Barat yang dianggap mereka sebagai memihak kepada pemberontak dan pengganas.

Apakah tuduhan Rajapakse bahawa Prabhakaran ditaja Barat itu benar? Tentu susah dibuktikan terutama dalam konteks diplomasi.

Namun Colombo mendedahkan keluarga Prabhakaran semuanya tinggal di Eropah. Abangnya, Manoharan dan kakaknya Jegathieswary tinggal di Denmark. Seorang lagi kakaknya, Vinothini tinggal di Kanada.

Mengapa penduduk Sri Lanka seperti berhari raya? Semua pihak bergembira tidak kira etnik dan juga agama termasuk penganut Budha, Islam, Hindu, Kristian. Sedangkan tindakan kerajaan menggempur kubu LTTE itu mengakibatkan kematian?

Jawapannya ialah, mereka sudah tidak tahan dengan kerenah LTTE. Semuanya "halal" di dalam LTTE. Mencuri halal, merompak bank halal, pecah rumah pun halal. Semuanya halah jika dibuat atas nama perjuangan.

Jenayah ganas adalah sebahagian daripada latihan untuk ahli muda. Kader-kader dilatih untuk tidak berasa takut. Mereka diajar supaya tiada lagi belas kasihan kerana rasa takut dan kasihankan mangsa adalah musuh perjuangan LTTE.

Akibatnya Sri Lanka - Permata Timur - yang amat maju suatu ketika dulu menjadi beku. Rakan saya, Timbalan Naib Canselor, Universiti Putra Malaysia (UPM), Tai Shzee Yew mengulas bahawa keadaan di Colombo sama seperti Kuala Lumpur pada era 60-an.

Rakan dari Indonesia yang duduk semeja dengan kami pula bertanya: "Perang saudara di negara kami selesai dengan bantuan tsunami. Malaysia bagaimana?"

"Malaysia amanlah!" jawab saya.

TAN SRI DR NORDIN KARDI ialah Naib Canselor Universiti Utara Malaysia (UUM) dan Presiden Persatuan Universiti-Universiti Malaysia
Jangan lupa kekejaman komunis dan Chin Peng

Oleh AZNAN BAKAR


JIKA ditanya kepada penduduk negara ini terutama yang tinggal di kampung-kampung berhampiran sempadan Thailand sekitar 60-an dan 70-an, mereka tentunya belum lupa pada kekejaman Parti Komunis Malaya (PKM).

Di beberapa kawasan di Kedah seperti pekan kecil Padang Sanai, Pedu, Nami, Gubir, Belantik dan Baling, ketakutan terhadap gerila komunis dirasai hingga ke akhir tahun 80-an.

Ketika itu nama Chin Peng dan Rashid Maidin sentiasa meniti dari bibir ke bibir penduduk.

Bukan kerana mereka mengagung-agungkan kedua-duanya atau terlalu menghormati bekas Setiausaha Agung PKM itu, tetapi disebabkan gerun dengan imej kejamnya.

Nama Chin Peng dan komunis menimbulkan perasaan gerun di kalangan penduduk hingga ada yang sanggup meninggalkan ladang dan huma.

Disebabkan kegiatan komunis itu, penduduk tinggal dalam ketakutan. Ada yang terpaksa mengabaikan kebun getah dan dusun kerana sering diganggu oleh pengganas komunis pimpinan Chin Peng.

Itu belum dikira harta benda terutama tanaman yang dirosak dan dimusnahkan kerana penduduk enggan bekerjasama dengan kegiatan mereka.

Bagi penduduk Kedah terutama yang tinggal di daerah Sik, Padang Terap dan Baling, mereka tentu tidak dapat melupakan serang hendap oleh komunis terhadap pasukan keselamatan di Gubir yang mengorbankan banyak nyawa.

Cerita-cerita ngeri mengenai anggota pasukan keselamatan yang terkorban kerana bertempur dengan pengganas komunis ini sering dipertuturkan.

Ini semua merupakan imej ganas dan kejam PKM pimpinan Chin Peng yang kesannya masih dirasai hingga ke hari ini terutama oleh mereka yang terlibat secara langsung.

Jangan pula kita lupa bahawa ramai anggota tentera dan polis kita terbunuh ketika bertugas mengawal negara daripada ancaman komunis .

Itu belum kira mereka yang cacat seumur hidup seperti putus kaki dan tangan, buta, hilang ingatan dan sebagainya akibat terkena jerangkap samar pihak komunis.

Malah ada antara bekas anggota keselamatan yang berkorban jiwa dan raga mempertahankan negara dari ancaman komunis pimpinan Chin Peng ini, kini hidup terlantar dan terbiar.

Sesetengahnya pula yang cacat seumur hidup terus menderita kerana tidak mendapat pembelaan daripada sesiapa. Termasuk daripada parti-parti politik yang kini cuba tampil menjadi hero untuk membela nasib Chin Peng.

Ini adalah fakta sejarah. Sebab itu sebarang keputusan untuk membenarkan Chin Peng kembali ke negara ini perlu mengambil kira aspek sejarah ini.

Walaupun dia dilihat sebagai tidak lagi mengancam keselamatan negara, namun perbuatan lampaunya masih dirasai.

Memang ideologi komunis di seluruh dunia kini telah berubah. Namun ramai juga bekas pemimpin komunis di seluruh dunia yang dihukum kerana jenayah perang. Ada yang dijatuhkan hukuman mati macam Pol Pot di Kemboja.

Chin Peng juga banyak melakukan jenayah dan banyak berdosa kepada rakyat negara ini. Sehingga kini dia terlepas daripada berdepan dengan hukuman walaupun terlibat dengan segala tindakan kejam sewaktu menjadi pemimpin PKM.

Sebab itu apabila mahkamah pada 30 April lalu menolak permohonannya untuk kembali dan menetap di negara ini, ia tentunya dibuat setelah mengambil kira kesan jika bekas Setiausaha Agung PKM dibenarkan kembali.

Mungkin ada yang bersimpati dengan nasib Chin Peng yang kini sudah berusia 85 tahun dan ingin kembali ke Malaysia.

Tetapi bagaimana pula sensitiviti dan sentimen mereka yang pernah menjadi mangsanya dan kini masih hidup?

Kenapa tidak diambil kira perasaan hampir 2,000 bekas anggota tentera yang cacat dan masih hidup serta keluarga mereka masih menanggung trauma akibat pertempuran dengan komunis dahulu?

Adakah nyawa kira-kira 5,000 anggota keselamatan yang gugur ketika ketika mempertahankan negara daripada ancaman komunis pimpinan Chin Peng itu tidak ada nilai apabila hari ini tiba-tiba kita mahu memberi layanan istimewa kepadanya?

Persoalan-persoalan sensitif ini perlu dijawab sebelum sebarang cadangan memberi layanan istimewa kepada Chin Peng dikemukakan.

Lagi pula aktiviti komunisme di negara ini meninggalkan pelbagai kisah duka dan sedih selain dendam yang mendalam.

Sepatutnya Chin Peng diheret ke mahkamah dan dibicarakan atas segala keganasan dan pembunuhan yang dilakukannya. Layanan ke atasnya perlu sama seperti Pol Pot dan ramai lagi pemimpin Khmer Rouge yang kini dibicarakan oleh tribunal antarabangsa di Kemboja.

Meminjam soalan Presiden Persatuan Bekas Tentera Malaysia (PBTM), Datuk Muhammad Abdul Ghani: "Apa faedahnya kepulangan Chin Peng kepada negara?"
BISIK-BISIK

SEMASA keputusan Mahkamah Tinggi memihak kepada Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin pada 11 Mei lalu, ia diterima dengan tenang oleh semua pihak.

Pihak yang kalah, iaitu Barisan Nasional (BN) tidak berdemonstrasi jalanan kerana menganggap ia adalah keputusan yang demokratik berasaskan kedaulatan undang-undang.

Peluang merayu diberikan dan semalam ia memihak kepada BN pula. Mahkamah Rayuan mengisytiharkan Datuk Seri Dr. Zambry Abdul Kadir sebagai Menteri Besar yang sah.

Awang berharap demi keamanan negeri Perak dan negara ini, marilah kita menerima keputusan itu dengan hati terbuka.

Perak perlu digerakkan semula. Krisis politik yang berpanjangan akan merencatkan segala program pembangunan yang telah diatur.

Ingatlah kemajuan yang dinikmati oleh negeri itu sekarang dan Malaysia sejak 50 tahun lalu adalah berkat kekukuhan kerajaan dan keamanan yang terpelihara.

Krisis boleh dicipta. Tapi persoalannya siapakah yang akan mendapat manfaat daripadanya?

Oleh itu, janganlah kita terikut-ikut rentak mereka. Modal mereka hanyalah mencipta provokasi bagi mewujudkan kegelisahan awam.

Awang - Tidak ikut hati.
Aura Dr. Mahathir jual nama Malaysia

SISTEM depositori pusat yang diperkenalkan menyelesaikan banyak masalah berkaitan dengan sijil. Sebelum diwujudkan, pelbagai masalah dihadapi oleh bursa, syarikat pendaftar dan pelabur.

Terdapat masalah sijil palsu, sijil berlebihan daripada jumlah saham syarikat dan pertukaran hak milik tidak berlaku serta merta kerana sebarang pertukaran dilakukan oleh syarikat pendaftar berkenaan.

Kemasukan sijil-sijil saham syarikat dilakukan dengan berperingkat-peringkat. Seperti lain-lain perubahan yang baru diperkenalkan, ada saja yang membantah.

Ada yang mengatakan mereka ingin tidur dengan sijil saham mereka dan menyimpannya ke dalam sistem depositori itu akan membuatkan mereka risau! Satu perkara yang saya pelajari dalam melakukan perubahan ialah ada sahaja yang menentang.

Semasa kerani bilik dagangan hendak digantikan dengan komputer, mereka menentang bermati-matian. Saya terpaksa berjumpa mereka di luar seorang diri.

Bayangkan berdepan dengan orang yang sedang marah kerana periuk nasi mereka terancam. Selaku penyelesaian, mereka diberi pilihan. Ujian lisan tentang pasaran saham dilakukan dan sekiranya lulus, mereka diterima menjadi wakil peniaga atau remisier.

Wakil peniaga bergaji bulanan, remisier mendapat komisen. Mereka bersetuju dengan cadangan itu. Selamatlah saya daripada dibelasah oleh 45 kerani bilik dagangan itu!

Pendidikan kepada pelabur menjadi fokus utama bursa dahulu. Kami memberi ceramah di merata-rata tempat pada setiap hujung minggu.

Kami mempelawa pengamal industri seperti broker saham, penganalisis dan peserta industri untuk turut serta dalam seminar atau ceramah.

Saya terlalu sibuk waktu itu dan kini menyesal kerana tidak meluangkan banyak masa untuk anak-anak yang masih kecil.

Apabila mereka besar, saya dapati ada jurang komunikasi antara kami walaupun mereka tidak pernah biadab dan sangat menghormati saya.

Satu daripada langkah yang menaikkan nama bursa saham kita ialah dengan mempromosikannya di luar negara terutama di pusat-pusat kewangan utama seperti New York, Boston, London, Zurich, Chicago dan Tokyo.

Lazimnya kami aturkan promosi itu dan menyesuaikannya dengan lawatan Perdana Menteri atau Timbalan Perdana Menteri ke luar negara.

Semua kandungan persembahan multimedia saya sediakan dan menjawab semua soalan yang dikemukakan.

Saya dapati sasaran di London dan Edinburgh, Scotland tahu tentang pasaran kita seperti "mengenali tapak tangan mereka sendiri".

Soalan mereka menunjukkan mereka tahu betul dengan pasaran kita. Kadangkala mereka begitu sinis dan kuat memerli tentang gelagat sesetengah ahli korporat kita.

Bagaimanapun, New York pada masa itu belum begitu biasa dengan pasaran kita. Soalan mereka berlegar tentang persoalan asas seperti ada atau tidak suatu sistem akaun di tempat kita. Macamlah kita datang dari zaman purba!

Satu perkara yang saya perhatikan ialah ketika Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir menjawab soalan. Begitu bersahaja walaupun untuk soalan-soalan yang susah.

Selalunya mereka yang mendengar ceramah Dr. Mahathir ialah pengerusi-pengerusi bank pelaburan dan syarikat dana-dana terbesar seperti Merril Lynch, Morgan Stanley dan lain-lain.

Biasanya jawapan Dr. Mahathir memuaskan hati semua pihak dan beliau memang betul-betul faham mengenai apa yang diperkatakannya.

Aura Dr. Mahathir berterusan. Saya pernah hadir pada satu majlis di Jeddah di mana beliau memberi ucapan selepas bersara. Sesi soal jawab begitu panjang kerana terlalu ramai yang bertanya dan beliau menjawabnya dengan baik.

Dan selepas sesi itu, beliau dikerumuni oleh peserta lelaki dan perempuan yang sebelum itu dipisahkan tempat duduk di dalam dewan.

Melalui ceramah di luar negara, dapatlah kita memperkenalkan bursa saham kepada lebih ramai pelabur asing sehinggakan pada 1994, Bank Negara terpaksa mengehadkan kemasukan wang ke dalam negara kerana terlampau banyak.

Ia menimbulkan persoalan di kalangan pelabur kerana peluang mereka terhad.

Pada tahun itulah jumlah syarikat baru tersenarai berjumlah 92 buah, 42 untuk papan utama dan 50 untuk papan kedua, suatu jumlah yang mungkin tidak akan kita lihat pada masa ini.

Kita juga pernah mencatat jumlah dagangan tertinggi dalam sejarah iaitu 2 bilion unit dalam tahun itu, suatu angka melebihi jumlah dagangan di Bursa Saham New York pada masa itu.

Ceramah-ceramah tempatan yang kerap telah membantu masyarakat terutamanya Bumiputera mengenali bursa saham.

Perkataan bursa yang penah "asing" kepada kaum Bumiputera menjadi biasa selepas itu. Walaupun bilangan Bumiputera yang melabur mungkin kecil tetapi bolehlah dikatakan mereka mengetahui sedikit sebanyak tentang jualan singkat, dagangan dalaman, dividen, nisbah harga pendapatan dan sebagainya.

Pendidikan pelabur sepatutnya berterusan. Malangnya pihak bursa saham sekarang lebih gemar memulangkan wang rizab yang dikatakan terlalu banyak kepada pemegang saham daripada menggunakannya untuk tujuan pendidikan.

Sebenarnya wang terkumpul itu adalah bayaran yuran penjelasan yang dibayar oleh setiap pelabur dan tidak ada kena mengena dengan pemegang saham yang wujud semasa bursa saham disenaraikan di bursa saham.

Masyarakat pelaburlah yang berhak menerima faedah daripada rizab yang berlebihan tersebut dan bukannya bukan pemegang saham.

Kini sebuah rancangan untuk meningkatkan lagi kefahaman tentang pasaran saham di kalangan orang Melayu terpaksa diketepikan kerana "tidak ada wang."

Itulah sebabnya dulu saya tidak bersetuju Bursa Saham Kuala Lumpur disenaraikan di bursa saham.

Semasa meninggalkan bursa, ada RM1.2 bilion di dalam rizabnya.

Sebahagian besar daripada wang tersebut diagih-agihkan kepada pemegang saham. Mereka mendapat durian runtuh!

DATO' SALLEH MAJID ialah Felo Utama

Fakulti Ekonomi, Universiti Kebangsaan Malaysia. Beliau juga bekas Presiden Bursa Saham Kuala Lumpur (kini Bursa Malaysia)
Nasib golongan bawahan di Indonesia


PENDUDUK miskin di Indonesia menjadi penghuni kawasan setinggan yang sesak dan menjadi golongan yang sering dilupakan dan jarang mendapat perhatian media. - REUTERS


SEWAKTU tumpuan diberikan oleh pihak media kepada calon-calon presiden dan naib presiden yang bakal menyertai gelanggang Pilihan Raya Presiden pada Julai ini, terdapat sebuah berita sedih mengenai seorang kanakkanak perempuan berusia empat.

Kanak-kanak itu meninggal dunia dengan penuh tragis kerana tersimbah kuah bakso - sejenis makanan lazat di Indonesia - setelah kereta sorong milik ibunya diterbalikkan oleh pihak berkuasa tempatan di Surabaya.

Siti Khoiyaroh ketika itu sedang digendong oleh ibunya yang cuba menyelamatkan kereta sorong berkenaan daripada dirampas oleh pihak berkuasa terbabit.

Seorang anggota penguatkuasa dikatakan menolak kereta sorong tersebut secara tiba-tiba dan menyebabkan kuah bakso yang sedang menggelegak di atas api, tertumpah ke atas tubuh mangsa.

Seluruh tubuh Siti Khoiyaroh melecur teruk. Visual yang disiarkan oleh stesen televisyen menunjukkan seluruh tubuhnya berbalut kecuali bahagian matanya sahaja ketika dirawat di sebuah hospital di Surabaya itu.

Bagaimanapun, sepasang mata bening itu akhir terus pejam buat selama-lamanya apabila Siti Khoiyaroh meninggal dunia sehari selepas dia dimasukkan ke hospital.

Anggota penguatkuasa terbabit tampil di kaca televisyen dengan memakai topeng ski dan yang kelihatan hanyalah sepasang matanya yang penuh dengan rasa bersalah.

Apa lagi yang dapat dilakukan olehnya selain memohon maaf dan menyatakan rasa kesal dengan tindakannya itu dan pihak berkuasa tempatan Surabaya juga senada.

Perbelanjaan perubatan, pengebumian dan pampasan yang keseluruhannya bernilai kirakira RM10,000 diberikan oleh pihak berkuasa tempatan berkenaan kepada keluarga mangsa namun ia tidak dapat mengembalikan Siti Khoiyaroh.

Walaupun berita itu tidak menjadi laporan utama mana-mana akhbar atau televisyen di republik yang mempunyai hampir 300 juta penduduk ini, namun bagi penulis ia amat menyedihkan dan menyentuh perasaan.

Renungan sepasang mata bening Siti Khoiyaroh memang sukar dipadam daripada memori. Berita sebeginilah yang seharusnya menjadi berita utama, tetapi dianggap sebagai satu lagi kejadian yang kurang bermakna dan dibiarkan berlalu sebegitu sahaja.

Sebaliknya berita seorang rakyat Indonesia yang bernikah dengan keluarga diraja di Malaysia terus diusung oleh media-media tempatan sebagai berita utama kerana kononnya didera secara mental dan fizikal walaupun tiada kesahihannya.

Segala bukti yang diberikan tidak langsung diendahkan bahkan media Indonesia terus melakukan serangan membabi buta, sehingga mencetus demonstrasi di depan Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta.

Lantas isu itu dikaitkan dengan pelbagai isu lain yang tidak relevan. Ia bukan sahaja boleh menjejaskan hubungan dua hala kerajaan bahkan hubungan baik antara rakyat keduadua negara berjiran ini.

Mudah-mudahan kerajaan kedua-dua negara tidak terpengaruh dengan emosi yang cuba dibakar oleh media dan terjerumus melakukan tindakan yang boleh mengeruhkan suasana.

Dua senario itu adalah hakikat yang menunjukkan bagaimana layanan berbeza diberikan kepada dua individu dari kelas berbeza iaitu bawahan dan atasan. Ia berlaku walaupun isu hak asasi manusia dan kebebasan media menjadi perkara pokok di negara ini.

Namun media tempatan mungkin 'mabuk' dengan isu hak asasi manusia dan kebebasan bersuara sehingga lupa soal kemanusiaan.

ASEAN perlu tegas berhubung isu Myanmar

Oleh ISMAIL HASHIM YAHAYA


KEPUTUSAN rejim Myanmar membicarakan tokoh demokrasi, Aung San Suu Kyi atas tuduhan melanggar syarat tahanan di rumah, jelas menunjukkan junta tentera itu terus berusaha meningkatkan cengkaman kuasa.

Suu Kyi dihadapkan ke mahkamah berpunca daripada insiden seorang lelaki Amerika Syarikat, John Yettaw, berenang menyeberangi tasik untuk ke rumahnya awal bulan ini.

Bagaimanapun, kes terbaru ini mengapungkan kembali nama pemimpin prodemokrasi Myanmar itu di persada antarabangsa. Para aktivis hak asasi ke

mbali bersuara membantah layanan junta tentera tersebut.

Khin Ohmar, Setiausaha Luar Negara bagi Forum untuk Demokrasi di Burma iaitu sebuah organisasi yang memayungi kumpulan-kumpulan politik dalam buangan berkata, seluruh pergerakan demokrasi berang dengan tindakan junta itu.

"Tetapi ia bukanlah sesuatu yang tidak dijangka, kami tahu mereka akan mencari jalan supaya beliau tidak dapat bergerak secara politik. Namun langkah junta itu menaikkan kemarahan kami.

"Sentimen sekarang amat kuat dan kami cuba menyuarakan bantahan supaya pemimpin seluruh dunia bangkit bertindak dan bukannya sekadar mengulas semata-mata,'' katanya.

Perbicaraan berkaitan kes pencerobohan Yettaw itu bakal menyaksikan Suu Kyi dikenakan hukuman penjara lima tahun sekiranya didapati bersalah.

Junta kelmarin memutuskan perbicaraan itu diadakan secara tertutup walaupun sebelum ini membenarkan para diplomat dan wartawan menghadirinya.

"Media tidak akan dibenarkan membuat liputan. Bagaimanapun junta tetap membenarkan mereka mengikutinya hanya sehari sahaja," jelas seorang pegawai junta.

Rejim Myanmar itu telah meletakkan Suu Kyi dalam tahanan di rumah sejak lebih 13 tahun lalu.

Pihak prodemokrasi mahukan tindakan keras diambil oleh komuniti antarabangsa ke atas Myanmar. Mereka mahukan sekatan dikenakan ke atas Myanmar supaya junta dapat di bawa ke meja rundingan.

Namun sejauh manakah AS dan Kesatuan Eropah (EU) bakal mengadakan sekatan ke atas Myanmar? AS pernah mengharamkan import batu permata Myanmar tahun lalu. Sekatan itu memang berhasil mengempiskan keuntungan pihak junta dan kroni-kroninya.

Mungkin sekatan boleh dijadikan alat memaksa junta tentera duduk di meja rundingan membincangkan isu tersebut. Tetapi sejauh manakah junta itu akan tunduk? Kita tidak mahu sekatan itu berterusan dan membawa kemudaratan kepada ekonomi rakyat Myanmar seperti yang berlaku ke atas Iraq. Pemimpin junta tentera Myanmar tidak akan merasai penderitaan akibat sekatan itu sebaliknya ia akan dirasai oleh rakyatnya.

Sehingga rencana ini ditulis, tiada negara yang mengumumkan sekatan baru ke atas Myanmar. Sekutu rapatnya iaitu China, Rusia dan India masih bersikap "duduk, tunggu dan lihat" sepanjang kes Suu Kyi ini. AS dan EU juga hanya mengkritik tetapi tiada tindakan lanjut diambil.

Nampaknya ASEAN tidak lagi boleh berlembut dan menutup mata. Ia harus mengambil pendirian terhadap Myanmar.

Kehadiran Myanmar dengan tindak-tanduknya itu bertentangan dengan aspirasi ASEAN dan menjejaskan imej blok serantau ini.

Lagipun blok ini telah meluluskan Piagam ASEAN yang mendokong demokrasi dan hak asasi manusia sebagai slogan utama. Jadi Myanmar tidak boleh dibiarkan bertindak sesuka hati dan melanggar piagam berkenaan.

Sekiranya ASEAN gagal melakukan sesuatu yang konkrit terhadap Myanmar, ia akan dilihat sebagai pertubuhan serantau yang gagal dan kredibilitinya akan terjejas.

Mungkin kedudukan Myanmar dalam ASEAN perlu dipertimbangkan semula bagi memberi pengajaran kepada junta tentera dan sekali gus menyelamatkan imej ASEAN.

Bekas Wakil Tetap Malaysia ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu yang juga bekas Wakil Khas PBB ke Myanmar, Tan Sri Razali Ismail pula menegaskan bahawa beliau terkejut Malaysia dan negara ASEAN lain masih belum membuat pendirian berhubung isu terbaru Suu Kyi tersebut.

"Saya faham mengapa kita tidak menyatakan sesuatu, kerana kita menganuti prinsip tidak campur tangan dalam urusan jiran. Tetapi apa yang berlaku terhadapnya mendatangkan kesan, khususnya tentang isu apakah kewajipan jiran terhadap situasi sedemikian.

"Rakyat kita juga ingin bertanya pendirian kita untuk apa? Jika tidak ada yang diperkatakan ia boleh ditakrif oleh tentera itu bahawa tidak ada kekangan serius, maka mereka boleh lakukan apa yang mereka suka terhadapnya, ini amat malang," kata Razali.

Sejak 12 tahun lalu, ASEAN mengamalkan pendekatan berlembut terhadap Myanmar bagi mendesak junta tentera membawa perubahan terutama berhubung amalan demokrasi namun tiada perubahan berlaku.

PENULIS ialah Pensyarah di Pusat Pengajian Komunikasi, Universiti Sains Malaysia (USM)
Minda Pengarang: Projek jambatan baru perlu kerjasama kuat Malaysia, Singapura

JIKA tiada aral melintang dan diterima baik oleh Singapura, cadangan Malaysia supaya sebuah jambatan baru dibina bagi menghubungkan bahagian timur Johor ke republik itu, akan menjadi kenyataan, sekali gus menamatkan isu yang bagaikan 'duri dalam daging' hubungan dua hala antara dua negara berjiran ini. Seperti kata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, jambatan baru itu akan dapat membantu melancarkan lagi pergerakan orang ramai, barangan dan perkhidmatan antara kedua-dua negara. Kita yakin cadangan itu akan menjadi kenyataan berdasarkan hakikat Najib mengumumkan perkara itu pada sidang media bersama dengan rakan sejawatnya dari Singapura Lee Hsien Loong selepas mengadakan pertemuan empat mata di republik itu semalam. Secara dasarnya Singapura bersetuju dengan cadangan Malaysia itu dan kedua-dua negara mahu menjalankan kajian lanjut untuk pembinaan jambatan baru sebagai langkah jangka panjang dan sederhana. Kedua-dua negara juga sependapat bahawa kemudahan laluan kenderaan dan orang ramai di Tambak Johor perlu diperbaiki dan dipertingkatkan.

Malaysia, ketika Tun Dr Mahathir Mohamad menjadi Perdana Menteri, meluluskan pembinaan jambatan baru bagi menggantikan separuh daripada Tambak Johor di kawasan Malaysia. Projek dilaksanakan Gerbang Perdana Selatan Bersepadu Sdn Bhd (GPSB) berharga RM620 juta itu dimulakan pada awal 2006 dan dijangka mengambil masa 36 bulan. Bagaimanapun, pada 12 April 2006, selepas kira-kira lima peratus kerja asas pembinaannya siap, kerajaan menghentikan projek itu serta semua rundingan membabitkannya dengan Kerajaan Singapura. Perdana Menteri ketika itu, Tun Abdullah Ahmad Badawi memberi alasan bahawa keputusan berkenaan dibuat selepas kerajaan mengambil kira suara dan sentimen rakyat secara keseluruhan, terutama berhubung bekalan pasir dan ruang udara. Dalam rundingan antara kedua-dua negara ketika itu, Singapura dikatakan meminta antara lain supaya Kuala Lumpur membenarkan pesawat pejuangnya menggunakan ruang udara negara ini dan membekalkan pasir sebagai balasan. Permintaan Singapura itu dikritik rakyat Malaysia, terutama penduduk Johor yang menganggapnya sebagai keterlaluan.

Yang pasti, semua pihak bersetuju bahawa sebuah lagi jambatan baru menghubungi kedua-dua negara mampu merangsang pertumbuhan ekonomi dan menyediakan pelbagai peluang ekonomi kepada masyarakat tempatan, selain membantu mengatasi kesesakan di Tambak Johor. Kali ini, apa yang kita harapkan kedua-dua negara perlu berusaha keras untuk menjayakannya, tanpa sebarang syarat yang bukan-bukan. Kita tidak mahu apa yang berlaku sebelum ini berulang, iaitu bina tetapi kemudian dibatal, yang akhirnya menimbulkan masalah serta kekecewaan. Tidak mengapa jika kajian projek jambatan baru itu mengambil masa asalkan akhirnya ia menjadi kenyataan. Kita juga berharap Singapura ikhlas apabila menyatakan persetujuannya terhadap cadangan Malaysia itu, bukan berbuat demikian hanya apabila berasakan projek berkenaan lebih banyak menguntungkan mereka. Singapura harus sedar jambatan baru itu akan memudahkan pergerakan orang ramai daripada kedua-dua arah, termasuk dari Malaysia ke republik itu, sekali gus turut menguntungkan mereka.
Amalan beratur nilai adab individu di UK
Oleh Siti Suriani Othman dari Nottingham, England
suria3979@hotmail.com

MUDAH saja amalan yang satu ini bahkan kita berasakan kanak-kanak pun boleh memahami arahan 'beratur'. Namun, amalan beratur untuk menaiki bas atau di kaunter perkhidmatan masih belum menjadi amalan jitu kita di Malaysia. Mungkin juga tidak keterlaluan dikatakan masih asing di kebanyakan negara timur.

Minggu ini saya tertarik untuk berkongsi pengalaman beratur di beberapa negara asing. Seperti yang pernah saya tulis dalam artikel lalu, pengalaman beratur belum ada yang manis di negara sendiri. Berbanding di United Kingdom (UK), mereka yang tidak beratur dipandang 'hina' oleh masyarakatnya.

Selain disifatkan sebagai individu yang mementingkan diri sendiri dan tidak menghormati hak orang lain, mereka yang gagal beratur juga adalah mereka yang tidak bertamadun. Menaiki bas dengan penumpang yang ramai tidak sesukar di negara sendiri. Dalam keadaan beratur panjang, tambah seri pengalaman itu apabila melihat sesetengah warga British memberi peluang kepada mereka yang membawa kereta sorong bayi.

Sudahlah mereka beratur mengikut giliran, mereka yang dalam kesukaran diberikan peluang lagi. Mungkin jarang kita melihat keadaan sebegini di negara sendiri. Saya sendiri yang kurang bijak berebut untuk menaiki bas pernah dinasihatkan seorang kawan ketika di sekolah menengah dulu, 'kena rebut nak naik bas, kalau tak rebut nanti kita tinggal' katanya yang melihat saya 'terlalu' memberi peluang kepada orang lain.

Benar juga katanya kerana jika terlalu memberi peluang, akhirnya kita sendiri yang tertinggal kerana orang lain asyik memotong, di samping memarahi kita yang tidak naik-naik. Kita yang mengharapkan keadaan yang lebih tertib menjadi mangsa kemarahan orang lain akhirnya.

Menariknya, ketika mula-mula mendapat peluang melanjutkan pengajian di UK, kami dibekalkan dengan prospektus universiti yang turut menyelitkan beberapa panduan pengajian dan kehidupan di UK. Antara yang paling menarik dalam brosur universiti ialah mengingatkan bakal pelajar supaya sentiasa beratur sama ada untuk menaiki kenderaan awam mahupun di kaunter.

Menurut brosur itu, mereka yang tidak beratur di UK adalah golongan yang tidak disukai. Lihat saja bagaimana budaya beratur ini dipentingkan dan diterap masyarakat sehinggakan 'orang baru' sentiasa diingatkan agar mencontohi amalan masyarakat setempat jika ingin diterima baik. Pastinya, sikap ini memudahkan ramai pihak.

Berebut-rebut bukanlah jawapannya dan ini sebenarnya melambatkan lagi pergerakan individu. Seseorang yang sampai dulu perlu mendapat haknya untuk dilayan terlebih awal, sesuai dengan masa yang diperuntukannya untuk sampai awal di sesuatu tempat. Mereka yang sampai lewat, tetapi tidak beratur dan siap awal perlu berasa malu dengan perbuatan itu.

Merampas hak orang lain demi kepentingan diri memperlihatkan sikap individu yang tidak matang dan tidak menghormati orang lain. Ironinya, amalan beratur di tempat awam sudah diajar di sekolah sejak kecil lagi, namun ia tidak menjadi budaya. Kanak-kanak di Malaysia diajar beratur setiap pagi dengan nyanyian lagu patriotik.

Nampaknya, beratur di sekolah sekadar mengikut arahan guru yang tidak membawa makna signifikan dalam kehidupan seharian. Sepatutnya, budaya beratur di sekolah diaplikasi dalam amalan yang memungkinkan kehidupan lebih tersusun dan sistematik. Lebih menyedihkan, pelajar universiti pun masih ada yang tidak tahu beratur.

Lihat saja kaunter makanan di sesetengah universiti yang boleh menggambarkan keadaan memalukan ini. Jika alasan lapar, bukankah semua orang yang ingin membeli makanan itu lapar? Jika benar-benar perlukan awal, mengapa tidak datang lebih awal daripada orang lain? Mengapa perlu dirampas hak orang lain yang juga mempunyai keperluan sama dengan kita?

Pada pihak peniaga pula, ada sesetengah peniaga yang tidak mendahulukan pelanggan yang datang awal. Di UK, peniaga akan cam muka mereka yang awal, walaupun barisan beratur tidak sempurna, kita tetap akan mendapat layanan lebih awal berbanding yang lewat. Sepatutnya hal ini juga menjadi keutamaan dan amalan oleh peniaga dan pelayan kaunter.

Memastikan yang awal didahulukan sebenarnya memberi hak mereka yang mutlak. Mengapa perlu kita serabutkan minda hanya kerana tekanan akibat perbuatan yang sebenarnya jika ditinggalkan, kesannya adalah jauh lebih baik?

Beratur bukan soal remeh dan perlu diberi penekanan. Oleh itu, Kerajaan China pernah melancarkan 'Hari Beratur' pada 2008 semata-mata untuk menyuburkan amalan ini di kalangan rakyatnya. Slogan 'Beratur itu amalan masyarakat bertamadun, mulia jika berbaik-baik' dikempenkan pada setiap 11 hari bulan setiap bulan di Beijing sempena Sukan Olimpik yang lalu.

Beratur menggambarkan sikap dan mentaliti sesebuah masyarakat, justeru, marilah mendidik diri dan anak ke arah sikap bermentaliti kelas pertama.

Penulis ialah pensyarah Universiti Sains Islam Malaysia (Usim), kini melanjutkan pelajaran peringkat Doktor Falsafah dalam bidang kewartawanan di Nottingham Trent University, UK.
Ketegasan Obama ditagih leraikan konflik di Gaza
Oleh Daoud Kuttab

PERSOALAN paling ditunggu-tunggu menjelang sidang puncak antara Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama dan Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu ialah sama ada pemimpin Israel yang baru dipilih itu akan membuat keputusan menyokong atau menentang formula kewujudan dua negara.

Bagaimanapun, pendekatan ini adalah salah kerana Israel tidak sewajarnya membuat keputusan bersendirian dalam menentukan status Palestin sebagai satu entiti, malah rakyat Palestin juga tidak berhak bersuara dalam menentukan nama negara bagi rakyat Israel.

Satu-satunya soalan yang patut Obama tanyakan kepada Netanyahu ialah 'bilakah Israel akan keluar dari wilayah Palestin yang dicerobohi mereka?'

Usaha untuk mengelirukan – sama ada dengan bercakap mengenai 'perdamaian ekonomi' atau mendesak negara Arab mengiktiraf sebuah negara Yahudi untuk Israel – tidak patut dibenar tersasar daripada matlamat untuk menamatkan pencerobohan di wilayah Palestin.

Pada mesyuarat pertama Obama bersama pemimpin Arab, satu pelan damai yang mudah dan berani sudah digariskan. Dengan kuasa diberi pemimpin Arab lain, Raja Abdullah II dari Jordan mengemukakan pelan damai dirangka Liga Arab dan Pertubuhan Negara-Negara Islam.

Walaupun Israel sudah melancar perang ke atas Lebanon dan Gaza, pemimpin Arab menawarkan hubungan biasa dengan Israel sekiranya ia meninggalkan tanah yang dicerobohi sejak 1967. Pelan damai itu turut mendesak penyelesaian 'adil' dan 'dipersetujui bersama' dalam isu membabitkan pelarian Palestin.

Fakta yang perlu dipersetujui Palestin dan Israel ialah penyelesaian untuk menangani isu pelarian Palestin serta kebimbangan Israel mengenai ancaman yang mungkin dihadapi sebaik saja hak rakyat Palestin dipulangkan.

Pada musim panas lalu, Obama ditunjuk satu poster mengandungi 57 bendera mewakili negara Arab dan Islam yang akan menjalinkan semula hubungan dengan Israel. Beliau yang ketika itu hanya calon presiden memberitahu Presiden Palestin, Mahmoud Abbas, bahawa adalah 'gila' sekiranya Israel menolak cadangan itu.

Isyarat tegas Obama sejak mengambilalih jawatan Presiden - menelefon pemimpin Arab sebelum menghubungi sekutunya, Eropah, serta melantik duta khas, George Mitchell dan memberi temu bual pertamanya kepada stesen televisyen Al-Arabiyeh - mencerminkan pendekatan yang jauh berbeza daripada pentadbiran bongkak Amerika sebelum ini.

Amerika Syarikat sudah berulang kali menentang pencerobohan wilayah Palestin sejak 1967 dan sudah mendesak supaya ia ditamatkan. Ia juga secara konsisten menyuarakan perasaan tidak puas hati terhadap 'aktiviti' di kawasan penempatan.

Pemimpin bagi kedua-dua parti utama Amerika menggaris satu polisi dan mendesak supaya Palestin diberi sebuah negara di dalam wilayah yang dicerobohi Israel.

Amerika Syarikat juga menentang rampasan wilayah secara paksa ke atas Baitulmaqdis, suara sama dengan semua negara dunia lain. Ia juga enggan mengiktiraf pelaksanaan undang-undang ke atas penduduk di wilayah yang diceroboh itu.

Bagaimanapun, tindakan Israel di wilayah terbabit sudah menentang suara Amerika serta pendirian masyarakat dunia lain. Malah, Kerajaan Israel yang baru dibentuk, enggan menerima cadangan damai yang dipersetujui dunia.

Sebaliknya, kepemimpinan baru Palestin pula menerima ancaman akan dipulau masyarakat antarabangsa kecuali ia menerima penyelesaian yang ditolak kerajaan Netanyahu.

Antara permintaan masyarakat antarabangsa ke atas Israel ialah membekukan aktiviti di semua penempatan, termasuk meluaskan kawasan berkenaan. Tindakan membekukan penempatan sudah pasti akan menjadi tumpuan utama Mitchell dan pasukannya.

Mitchell yang terbabit secara langsung dalam membuat laporan mengenai isu penempatan itu (Laporan Mitchell 2001), sebenarnya amat memahami kemampuan semua penempatan terbabit untuk memusnahkan prospek penyelesaian bagi mewujudkan dua negara.

Di samping itu, isu perebutan Baitulmaqdis adalah satu lagi masalah yang akan menguji keikhlasan pentadbiran Obama. Tindakan meroboh rumah penduduk Palestin dan provokasi Israel di wilayah suci itu, menyerlahkan bahawa konflik Palestin-Israel ini perlu ditangani tanpa sebarang penangguhan lagi.

Tumpuan khusus yang diberi Pope Benedict XVI melawat Baitulmaqdis baru-baru ini, memberi mesej penting kepada penduduk Kristian, Islam dan Yahudi, iaitu sebarang usaha untuk mencemarkan Bandar Suci ini perlu dihenti serta-merta.

Perkara ketiga terpenting bagi rakyat Palestin ialah menyatukan semula Semenanjung Gaza dan Tebing Barat. Tidak ada alasan untuk mengharamkan rakyat Palestin yang tinggal di kedua-dua wilayah daripada melawat antara satu sama lain, atau pergi ke wilayah lain yang diduduki Israel.

Dakwaan pegawai Israel, tindakan menghalang pergerakan rakyat serta barang adalah perlu atas alasan keselamatan, sebenarnya tidak berasas.

Di bawah kepemimpinan Jeneral Keith Dayton (Timbalan Keselamatan Mitchell), penduduk serta barang yang sudah menjalani pemeriksaan keselamatan menyeluruh wajar dibenarkan untuk sampai ke destinasinya.

Dengan beberapa rundingan damai diadakan semula, keputusan lebih kukuh patut dicapai. Janji untuk mewujudkan sebuah negara Palestin yang merdeka sebelum pemerintahannya berakhir, adalah janji terakhir yang dimungkiri Presiden George W Bush.

Lebih empat dekad selepas resolusi 242 diluluskan Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) membabitkan tindakan menduduki tanah secara paksa, pembinaan haram dalam kawasan penempatan eksklusif Yahudi dan tindakan mengehadkan pergerakan terus menjadi pertikaian.

Masa tidak lagi memihak kepada mereka yang menyokong penyelesaian untuk mewujudkan dua negara.

Pentadbiran Obama mesti menggunakan peluang yang ada untuk mendesak Netanyahu memberi sokongan tanpa berbelah bahagi supaya Israel keluar dari wilayah dicerobohi mereka - syarat paling penting ke arah usaha mewujudkan dua negara.

Sekiranya ini tidak dilakukan - suasana tegang akan menyelubungi hubungan dua hala Amerika-Israel.

Kegagalan meleraikan isu penempatan haram Israel akan memusnahkan harapan untuk melahirkan dua negara di wilayah berkonflik terbabit, sebaliknya akan lahir desakan mewujudkan sebuah negara dengan hak sama rata kepada semua penduduk.

Penulis ialah bekas profesor kewartawanan di Universiti Princeton dan kini menguruskan Rangkaian Komuniti Media, sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO)
Tiada lagi pondok panas

Pilihan raya kecil di Penanti bukan sahaja akan mencatatkan sejarah apabila Barisan Nasional dijangka tidak meletakkan calonnya, bahkan buat pertama kalinya tiada lagi ‘pondok panas’ berdekatan pusat pengundian.


SPR bersetuju mengadakan meja penyemak senarai ahli untuk parti-parti yang bertanding selepas sesi perbincangan kedua diadakan. - Gambar hiasan


SURUHANJAYA Pilihan Raya (SPR) menjadikan pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri Penanti 31 Mei ini sebagai tempat memulakan budaya baru pilihan raya yang mengutamakan ketenteraman awam dan disiplin dalam kalangan parti politik dan rakyat di negara ini.

Pilihan raya kecil Penanti di Pulau Pinang bakal menyaksikan larangan berkempen dikuatkuasakan semasa hari pengundian dengan tidak membenarkan pondok panas daftar pengundi yang dikelola parti-parti politik, beroperasi untuk meraih undi.

Pelbagai pihak memberikan pandangan dan kritikan terhadap langkah ini dan Bernama menemu ramah Pengerusi SPR Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof, bagi mendapatkan penjelasan beliau mengenai perkara ini dan isu lain yang sering timbul menjelang pilihan raya.

Kenapa larangan itu dikuatkuasakan sekarang, sedangkan pindaan telah dibuat terhadap Seksyen 26 (1) Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954, pada 2003 untuk menghalang kempen pada saat akhir semasa hari pengundian. Adakah isu ketenteraman pengundi semasa pilihan raya kini di tahap kritikal?

Memang saya dimaklumkan bahawa pindaan ini dibuat pada tahun 2003 untuk Pilihan Raya Umum 2004 tetapi pada masa itu, kita dapati trend penyokong parti tidak 'sepanas' sekarang. Sejak Pilihan Raya Umum 2008, seperti yang anda maklum, bukan sahaja tempat mengundi yang panas, malah di dalam DUN (Dewan Undangan Negeri) juga 'panas'.


ORANG RAMAI kena faham apa yang boleh buat semasa tempoh berkempen dan tidak boleh buat semasa hari mengundi. - Gambar hiasan


Trend penyokong parti dan calon sudah berbeza. Pertama, bilangan penyokong parti yang hadir terlalu besar. Kedua, cara mereka juga jauh berbeza, seperti orang tidak sedar diri dan mengeluarkan perkataan-perkataan yang sangat menyakitkan hati pihak lain. Cakap kita tidak didengar langsung, bahkan dibalas semula. Awak hendak lawan orang macam ini di tengah-tengah orang ramai? Jangan main-main.

Jadi, dalam keadaan ini, kita jangan tunggu sampai berlaku pertumpahan darah atau kematian baru tindakan diambil. Dalam analogi lain, janganlah sampai berlaku banyak kematian di sesuatu simpang, baru kita hendak pasang lampu isyarat.

Bukankah bagi parti-parti yang bertanding, 'pondok panas' perlu untuk mereka menyemak senarai nama ahli?

Seksyen 26(1) sudah menjelaskan larangan-larangan semasa hari mengundi. Daripada pembacaan saya, jarak 50 meter dari tempat mengundi adalah kawasan larangan. Jadi, kena faham apa yang boleh buat semasa tempoh berkempen dan tidak boleh buat semasa hari mengundi.

Kalau kata hendak semak senarai, jangan tunggu sampai hari mengundi. Kita sudah buat pengumuman bagi pilihan raya kecil DUN Penanti, pemilih boleh membuat semakan menerusi pelbagai kaedah sejak 8 Mei lagi.

Sejauh mana SPR mempunyai kuasa dalam pelaksanaan larangan berkempen ini dan hukumannya jika ada pihak atau individu yang ingkar?

Seksyen 26(1) Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954 jelas memberi kuasa kepada SPR. Bagaimanapun, pada masa lalu perkara-perkara ini telah diberi sedikit kelonggaran oleh SPR.

Pada pilihan raya kecil di Penanti ini, SPR akan menguatkuasakan larangan ini sebagaimana yang diperuntukkan.

Bagaimana dengan peranan polis semasa pilihan raya?

Tugas polis pada asasnya adalah menjaga ketenteraman awam di luar Pusat Penamaan Calon, Pusat Mengundi dan Pusat Penjumlahan Rasmi Undi. Polis sebelum ini banyak kerja lain kerana keutamaan mereka adalah mengurangkan jenayah tetapi trend sekarang, di Ijok misalnya, baru penamaan calon sudah bergaduh.


PANGGILLAH banyak manapun ahli-ahli parti dan sebagainya untuk semak tetapi bukan pada hari mengundi. - Gambar hiasan


Kita buat sesuatu berdasarkan pengalaman. Kalau dulu, duduk dekat-dekat tidak mengapa, semua orang merasai keseronokannya tetapi pengalaman mengajar kita apabila berlaku di Ijok, polis dituduh tidak buat kerja. Sebab itu, dulu belanja tidak tinggi. Sekarang ini, macam-macam berlaku. Pengalaman saya di Kuala Terengganu, FRU terpaksa turun lengkap beruniform. Mujurlah kita jarakkan 100 meter sesama penyokong parti.

Dalam satu laporan akhbar, menyatakan terdapat parti pembangkang yang menaikkan isu larangan mendirikan pondok panas bercanggah dengan Seksyen 24 (2)(b) Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954, iaitu 'pondok panas' dibenarkan dibina 50 meter dari tempat pengundian. Apakah pendirian SPR terhadap kenyataan ini?

Pertamanya, ingin saya perbetulkan kenyatan tersebut. Seksyen 24(2)(b) Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954 itu pun dah salah. Tidak ada Seksyen berkenaan di dalam akta tersebut.

Tetapi yang ada adalah Seksyen 24B(2) iaitu 'pondok panas' dibenarkan dalam tempoh berkempen. Parti boleh membina pondok ataupun pejabat. Panggillah banyak manapun ahli-ahli parti dan sebagainya untuk semak tetapi bukan pada hari mengundi. Tidak boleh.

SPR telah membuka pintunya kepada semua parti politik untuk mengadakan perbincangan dua hala bersama SPR. Adakah perbincangan itu berjaya mencapai objektifnya?

Perbincangan tersebut baru dua kali diadakan. Di peringkat pertama, mereka berat hendak terima cadangan kita tentang larangan berkempen. Mereka masih memerlukan pondok panas dan minta kebenaran untuk berkempen.

Sebenarnya, tujuan pertemuan tersebut adalah untuk menerangkan kenapa kita kuatkuasakan larangan ini. Kita mahu menguatkuasakan undang-undang. Pada pertemuan pertama itu, saya hanya mendengar dan tidak menolak mahupun memberi pandangan saya.

Pertemuan kedua, kita beri penerangan dari sudut undang-undang. Saya harap mereka faham maksud saya. Saya tidak ada tujuan apa-apa, bukan untuk menyusahkan mereka, bukan juga menidakkan kebolehan mereka dan sebagainya. Tetapi adalah semata-mata untuk mengikut keperluan undang-undang.

Bagaimanapun, selepas pertemuan kedua, kita bersetuju mengadakan meja penyemak senarai ahli untuk parti-parti yang bertanding. Jadi, kita akan benarkan hanya meja dan payung besar sahaja.

Menurut mereka, penguatkuasaan ini terlalu drastik. Sekurang-kurangnya, mereka perlukan tempat menyemak senarai ahli. Disebabkan mereka masih mahukan perkara ini, mereka juga bersetuju tidak akan ada peraih dan perayu undi atau kempen. Hanya dua atau tiga orang sahaja wakil mereka di situ memandangkan SPR sendiri akan membina barungnya di luar pagar tempat mengundi dalam jarak 50 meter. Tujuannya adalah untuk memberi perkhidmatan kepada para pengundi. - Bernama

Ekspresi tiga seniman

Rasa Unmasked menggabungkan kisah cinta, gerak tari dan muzik klasikal India dan Jawa yang dipersembahkan dengan sentuhan kontemporari. Pementasan itu mahu diangkat sehingga ke bumi Australia dan India.




DENGAN penuh ekspresi, tubuh para penari ini meliuk lintuk mengikut alunan ritma muzik tradisional yang berkumandang.

Tubuh mereka disimbah dengan cahaya lampu sorot berwarna kuning. Dengan persalinan kostum rekaan kontemporari yang terhasil daripada gabungan elemen Jawa, Mak Yong dan India, keasyikan para penari ini yang tenggelam dalam kemerduan muzik dapat diserap oleh setiap audiensnya.

Jangan salah sangka, ini bukannya tarian klasik India secara total. Tetapi, ia adalah satu persembahan tarian yang turut terkandung di dalamnya unsur silat dan pergerakan tarian Jawa. Sementara itu, irama muziknya pula menerima pengaruh karnatik India dan unsur gamelan.

Dipentaskan di KLPac, Rasa Unmasked adalah hasil karya persembahan kontemporari. Ia berteraskan kepada ciri-ciri tarian tradisional dengan tatabahasa tariannya diperoleh daripada Bharata Natyam, Odissi dan Kuchipudi.


DARI kiri: Alex Dea, Anandavalli dan Ramli Ibrahim merintis seni klasikal untuk menzahirkan pelbagai rasa.


Harus diakui, bukan semua mampu menghadam naskhah seni sebegini dengan penuh selera. Namun, bagi mereka yang datang menonton, tempoh masa 80 minit itu dirasakan cukup dramatik untuk menzahirkan ekspresi pelbagai rasa yang dihidangkan.

Tanpa sebarang jalan cerita, Rasa Unmasked terhasil daripada kolaborasi tiga insan perintis seni klasikal dalam konteks kontemporari yang cukup hebat. Siapa tidak kenal Ramli Ibrahim, pereka tari serta penari tarian klasik India yang juga pengasas Sutra Foundation dan Sutra Dance Theatre.

Jelas Ramli, idea dan perancangan tarian itu sudah lama disuarakan. Mengolah inspirasi daripada Teori Rasa karya Natya Sastra, Ramli lantas bekerjasama dengan rakan-rakannya.

Siapa lagi kalau bukan Anandavalli dari Lingalayam Dance Company, Australia, ahli muzik etnik/komposer, Alex Dea dan pereka set/lampu, Sivarajah Natarajan.


DIPENTASKAN di KLPac, Rasa Unmasked adalah hasil karya persembahan kontemporari.


"Rasa diambil daripada kata asal Sanskrit iaitu rasa atau emosi. Saya gunakan banyak perkataan dan istilah bahasa Melayu yang diangkat daripada bahasa Sanskrit. Ini kerana di dalamnya mengandungi unsur seni seperti raga, lagu, luka dan sebagainya.

"Pemilihan perkataan Rasa cukup simbolik. Ia menggambarkan membuka topeng yang dipakai untuk merasai rasa. Secara asasnya, air muka diambil daripada perkataan bawa atau pembawaan. Maksudnya, apabila topeng itu dibuka, kita tunjukkan rasa," kata Ramli sambil memberitahu persembahan itu melibatkan seramai 14 orang penari.

Kenapa Rasa? Dalam konteks sastera India, masyarakatnya telah menganalisis rasa sebagai salah satu teori perkataan estetik. Malah, rasa menerangkan pelbagai makna. Ini membawa erti, jika anda seorang penghibur, penonton mesti dapat merasai rasa tersebut.


UNTUK Rasa Unmasked, Ramli Ibrahim telah menganalisis sembilan spektrum emosi manusia iaitu cinta berahi, wira, simpati, takjub, kegembiraan, jijik, takut, amarah dan kesejahteraan.


Tegas Ramli, itulah kriteria yang mesti ada jika hendak membuat persembahan. Justeru, untuk Rasa Unmasked, dia telah menganalisis sembilan spektrum emosi manusia iaitu cinta berahi (sringara), wira (veera), simpati (karuna), takjub (adbhuta), kegembiraan (hasya), jijik (bibhatsa), takut (bhaya), amarah (raudra) dan kesejahteraan (shanta) untuk diketengahkan.

Dalam produksi ini, Ramli dan rakan-rakannya mengeksplorasi semua perasaan tersebut, sekali gus menggunakan rasa sebagai temanya.

Tidak terhad di Malaysia (KLPac dan Pulau Pinang), Rasa Unmasked turut menemui khalayak pencinta seni di Sydney Opera House, Australia, Singapura, Banglore dan Chennai, India.

Dengan kos keseluruhan produksi mencecah setengah juta ringgit, cabaran terbesar buat Ramli adalah untuk mendapatkan dana, terutamanya di Malaysia.

Kekangan itu membuatkan perancangan yang telah disusun agak sukar dilaksanakan. Sementara cabaran dari segi artistiknya pula sangat mengujakan.

Bagi Ramli, Rasa Unmasked memberi peluang unik untuknya menggabungkan cinta serta penyelidikan terhadap muzik klasikal India dan Jawa.


ALEX DEA menyimpan impian untuk mempunyai beberapa orang pemain muzik Jawa.


Apatah lagi teori rasa itu yang cukup tersohor dalam seni India. Walaupun agak tersembunyi, ia turut diaplikasikan dalam kesenian Jawa.

Ditanya tentang elemen penting atau perbendaharaan tarian yang ada dalam hasil kerja seni ini, Anandavalli ada jawapannya.

"Ramli mempunyai latar belakang dalam seni tarian Odissi, Bharata Natyam dan tarian kontemporari. Sedangkan saya lebih tertumpu kepada Bharata Natyam dan Kuchipudi.










PERSEMBAHAN ini boleh diterjemahkan sebagai satu tarian kontemporari yang lahir daripada akar tarian etnik tradisional.


"Jadi, bahasa tarian dan muzik yang lahir daripada gaya-gaya tarian tadi mengalami evolusi dan tidak terhad dalam struktur asalnya. Ia juga boleh diterjemahkan sebagai satu tarian kontemporari yang lahir daripada akar tarian etnik tradisional.

"Muzik memainkan peranan penting dalam merencanakan pergerakan dan gaya tarian. Justeru, muzik unik gubahan Alex bersama Aruna dan Bala yang memasukkan bunyi gamelan, vokal karnatik dan percussion (alat muzik) India telah berjaya menambah inspirasi kepada aspek koreografi," katanya panjang lebar.

Alex mengakui, mencipta situasi bunyi untuk sembilan rasa bagi dihayati oleh penari dan audiens bukanlah mudah. Namun, dia banyak dibantu oleh pengetahuan Aruna dalam muzik raga serta kemahiran ritma utara dan selatan India yang ada pada Bala.

Alex tidak menyembunyikan rasa bertuah kerana berpeluang bekerjasama dengan sekumpulan penari terlatih dan jurutari berpengalaman.

Biarpun begitu, lelaki beruban itu tetap menyimpan impian untuk mempunyai beberapa orang pemain muzik Jawa demi menyempurnakan lagi vokal hebat Aruna Parthibhan dan pemain muzik, Bala Sankar.

"Muzik akustik secara langsung telah berjaya membawa tarikan yang tidak terduga. Walaupun Rasa Unmasked lebih fokus kepada muzik konvensional, akan tetapi ada melodi dan ritma karnatik India.

"Selain itu, alunan mainan muzik gamelan oleh Sri Hartono dari Istana Mangkunegaran yang direkod lebih awal membuatkan saya yakin kami berjaya memukau setiap telinga yang mendengarnya," jelas Alex.

Bertanggungjawab menyiapkan set, penataan cahaya dan kostum, Sivarajah Natarajan menyatakan bahawa dia mengambil peranan itu sewaktu perbincangan konsep masih di peringkat awal. Jadi, dia sempat membuat kajian dan mengemukakan idea tentang penataan cahaya dan pembinaan set.

Disebabkan bajet dan kekangan ketika berpindah randah, tiada set yang dihasilkan secara khusus pada awalnya. Sebaliknya, hanya lampu akan digunakan sepenuhnya. Bagaimanapun, Ramli bertegas mahu menggunakan set di KLPac memandangkan tempoh tayangan yang lama.

"Saya mula berfikir tentang reka bentuk set yang mudah dibawa ke sana dan ke sini. Setelah meneroka beberapa konsep, akhirnya saya datang dengan idea set berbentuk abstrak yang terbuka untuk diterjemahkan penonton.

"Rekaan ini mendominasi ruang. Ia boleh terdiri daripada daun paku pakis kering yang besar atau tulang dinasour. Set ini merupakan metafora yang boleh diinterpretasikan sebagai pokok kehidupan dan berkembang dalam persembahan tersebut.

"Kostum asas direka oleh Ramli dan Guna. Manakala prop utama, hiasan kepala dan aksesori, saya yang merekanya. Terdapat rasa seperti 'Wira' yang memerlukan kesan khas dalam kostum. Maka, rekaannya diambil daripada reka bentuk tradisional dan diubah kepada sesuatu yang lebih moden dan kontemporari," ujar Sivarajah.

Selesai persembahan, para peminat gabungan muzik tradisional tegar tersenyum puas. Sementara itu, mereka yang baru berjinak-jinak untuk lari sebentar daripada genre hiburan 'pop', jujur mengakui bahawa Rasa Unmasked memberi nafas baru dalam satu produksi seni persembahan.