Kuasai ekuiti Bumiputera
Sejarah membuktikan pentingnya perkongsian kekayaan dan kemakmurannegara di kalangan rakyat sebuah negara. Kegagalan berbuat demikianbakal mengundang bahaya konflik yang disemarakkan oleh rasa tidak puashati seperti mana berlaku di sesetengah negara.

Perlembagaan payung keselamatan
MatlamatPerkara 149 Perlembagaan Persekutuan perlu dihayati semula sebelumpindaan dilakukan kepada mana-mana akta keselamatan negara, khususnyaAkta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) 1960.

Hidupkan suasana politik baru di Manek Urai
CALON Barisan Nasional (BN) dan pakatan pembangkang yang akanbertanding dalam Pilihan Raya Kecil kawasan Dewan Undangan Negeri ManekUrai, Kelantan sudah diumumkan.

BISIK-BISIK
MASUKsecara sah menggunakan pesawat tetapi keluar secara haram menggunakanbot. Begitulah yang cuba dilakukan oleh 42 warga asing dari Afghanistandan Pakistan.

Biarkan Indonesia henti hantar amah
BENARKAH kes penderaan pembantu rumah warga Indonesia hanya berlaku dinegara ini? Adakah negara-negara lain yang juga menggunakan khidmatamah dari republik itu berhati 'malaikat' sehingga tidak seorang pundaripada kalangan mereka mengalami penderaan secara mental mahu punfizikal?

Nik Aziz, McMahon, saintis realiti TV
ISUtuduhan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang menyamakan UMNO sebagaiajaran sesat seperti Ayah Pin dan komunis mendapat perhatian dikalangan penulis blog minggu ini.

Satukan orang Melayu/Islam melalui ekonomi
GESAAN oleh Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria agar orang Melayudan umat Islam mencontohi parti-parti Cina apabila sanggup melupakanideologi politik demi kejayaan kaum sendiri haruslah ditelitisedalam-dalamnya oleh orang Melayu tidak kira apa pun fahaman politikdan latar belakang.

Kelincahan tarian pena Rashidah
Tajuk Buku: Memoir Rashidah Ismail: Pendeta Za'ba dan Kisah Silam






Baitulmal kebangsaan perlu disegera untuk pertingkatkan ekonomi ummah
WALAUPUNisu bagaimana untuk memperkasakan peranan Baitulmal sebagai institusiharta dan kewangan induk umat Islam di negara ini sudah lamadiperkatakan, sama ada melalui pelbagai persidangan dan seminar, kertaskerja serta buku-buku ilmiah, ia masih lagi belum menjadi kenyataan.

Minda Pengarang: Polemik hakim sebat pesalah perlukan penyelesaian bijaksana
RAMAIpihak termasuk di kalangan pengamal undang-undang terkejut dengankeputusan Hakim Mahkamah Sesyen, Zainal Abidin Kamarudin, Jumaat lalu,berhubung kes seorang pemuda berusia 20 tahun yang mengaku bersalahatas tuduhan merompak. Pemuda itu dikenakan hukuman 10 sebatan dipremis mahkamah pada 15 Julai ini dengan Zainal Abidin sendiri akanmelaksanakan hukuman itu, sambil disaksikan ibu bapa pesalah. Dalamkeputusan yang jarang dibuat itu, Zainal Abidin menjelaskan hukumansebat menggunakan 10 rotan halus yang disediakan mahkamah akandilaksanakan terhadap Muhammad Syafiq Abd Wahab, 20, sepertidiperuntukkan Seksyen 293 (1) (c) Kanun Acara Jenayah. Bagaimanapun,ada yang menyanggah dan ada pula yang memuji tindakan hakim itu. Bagimereka yang tidak bersetuju, mereka berpendapat hakim mengadili sesuatukes di mahkamah dan menjatuhkan hukuman, tidak wajar bertindak sebagaipelaksana hukuman itu kerana ia bercanggah dengan doktrin pemisahankuasa antara eksekutif, kehakiman dan legislatif. Seperti kata PresidenMajlis Peguam, Ragunath Kesavan, tindakan merotan pesalah tidak wajardilakukan seorang hakim kerana beliau tidak boleh memainkan dua peranansekali gus, iaitu sebagai hakim dan penghukum. Difahamkan, hukumansedemikian pernah dijatuhkan dan dikendalikan 20 tahun lalu olehseorang majistret, tetapi membabitkan kesalahan mengikut Akta Juvana.Memang ada peruntukan mengikut Akta Juvana yang membenarkan hakimberbuat demikian dan kes seperti itu pernah berlaku, tetapi tidakmendapat publisiti.

Menangani selesema babi
KESwabak Influenza A (H1N1) atau selesema babi di negara kita semakinmembimbangkan. Sehingga semalam, 124 kes dilaporkan, termasuk 12 lagikes baru, membabitkan 11 kes import dan satu kes jangkitan tempatan.




Melayari Royal Selangor
Masih ramai beranggapan ibu pejabat Royal Selangor di Kuala Lumpursebagai sebuah kilang tetapi pada hakikatnya orang ramai boleh melayarisusur galur Royal Selangor di situ.


Tenaga solar ubah hidup
Tahun lalu, bilangan rumah yang dikuasakan oleh sistem solar dipedalaman Bangladesh meningkat kepada 300,000 buah walaupun kospemasangannya agak mahal.
Kuasai ekuiti Bumiputera

Oleh MOWARDI MAHMUD
bisnes@utusan.com.my

Sejarah membuktikan pentingnya perkongsian kekayaan dan kemakmuran negara di kalangan rakyat sebuah negara. Kegagalan berbuat demikian bakal mengundang bahaya konflik yang disemarakkan oleh rasa tidak puas hati seperti mana berlaku di sesetengah negara.

Pada masa yang sama pertumbuhan pesat juga diperlukan untuk membolehkan kek ekonomi lebih besar wujud dan diagihkan supaya tiada perasaan tidak puas hati yang boleh membawa kepada persengketaan "yang menang jadi arang, yang kalah jadi abu," tanpa menguntungkan sesiapa.

Ketidakpuasaan boleh menyaksikan perkembangan ekonomi negara yang rancak bukan sahaja terbantut tetapi juga menyebabkan kemajuan negara mengundur ke belakang, sedangkan apa yang sepatutnya berlaku adalah sebaliknya.

Namun begitu, perlu diakui sehebat mana pelan tindakan atau usaha yang dilakukan agar pengagihan kekayaan benar-benar saksama dan adil, segala-galanya tidak lebih hanya ilusi.

Kita tidak dapat mengharapkan semua rakyat di Malaysia akan menikmati semua kekayaan yang ada tetapi sekadar memastikan jurangnya dikurangkan seberapa kecil mungkin.

Mungkin juga ekonomi semua kaum dikembangkan melalui keupayaan kekuatan yang setara, sehingga tidak wujud lagi perbezaan penguasaan yang terlalu ketara.

Kerajaan telah memperkenalkan pelbagai dasar sejak mencapai kemerdekaan dimulai dengan Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang semangatnya terus diterapkan dalam dasar-dasar yang sedia ada ke arah memastikan tiada kaum terpinggir terutamanya Bumiputera yang mewakili majoriti rakyat negara ini.

Malah, pada masa yang sama, dasar itu juga tidak sama sekali mengambil hak pihak lain untuk diberikan kepada pihak yang satu lagi.

Namun di sebalik kejayaan yang dicapai DEB, sasaran sebenarnya masih belum tercapai. Jurang penguasaan kekayaan ekonomi biarpun dapat dikurangkan tetapi ia masih lagi luas dan perlu dirapatkan lagi.

Bukan silap dasar kerajaan tetapi pelaksanaan yang gagal dilakukan dengan sebaik-baiknya tanpa penghayatan penuh seperti mana yang diharapkan dan juga badan atau agensi pelaksana gagal untuk bertindak balas mengikut keadaan semasa.

Kelemahan ini dikenal pasti menjadi punca utama. Ini akhirnya menyebabkan terdapat 5.1 peratus Bumiputera masih hidup di bawah garis kemiskinan dengan kadar peratusan yang lebih tinggi berbanding dengan kaum Cina (0.6 peratus) dan meskipun lebih baik berbanding kaum India (2.5 peratus).

Bagaimanapun, secara menyeluruh tidak dinafikan DEB sememangnya berjaya mengurangkan tahap kemiskinan dan pendapatan isi rumah di antara kaum serta meningkatkan golongan berpendapatan menengah Bumiputera.

Kejayaan juga dicapai dengan mengurangkan kemiskinan ketara dalam masa yang singkat terutamanya bagi masyarakat luar bandar.

Berdasarkan perangkaan yang ada sehingga 2009, jurang pendapatan antara kaum terutamanya Bumiputera dengan kaum Cina masih lagi jauh, sedangkan di antara kaum India dengan kaum Cina berjaya dikurangkan.

Dalam hal ini, langkah yang seterusnya perlu dilakukan dalam memastikan jurang pendapatan itu diatasi termasuk meningkatkan pemilikan ekuiti Bumiputera dan juga golongan profesional Bumiputera yang bertambah tetapi masih berkurang daripada segi bilangannya.

Pada masa ini, kadar peratusan penguasaan ekuiti Bumiputera dalam ekonomi negara tidak berubah, sebaliknya kekal pada sekitar 19.4 peratus menyamai apa yang dicatatkan pada tahun 1990 meskipun terdapat pertumbuhannya yang pesat sepanjang tahun 1990 hingga 2006.

Dan, pada masa yang sama peratusan penguasaan ekuiti asing dilaporkan kembali mengalami peningkatan.

Perkembangan ini membimbangkan. Kerajaan harus mengambil langkah meningkatkan kekayaan Bumiputera melebihi sasaran 30 peratus supaya setanding dengan bukan Bumiputera dalam pemilikan ekuiti dan juga hartanah.

Pertumbuhan masa depan seharusnya dijana oleh kerajaan dengan menyediakan kek ekonomi lebih besar untuk dinikmati oleh semua kaum dengan bergerak ke arah menjadi sebuah negara maju.

Keadaan ini memerlukan kerajaan melihat semula dan menambah baik mana-mana usaha dan tindakan atau peranan pihak yang bertanggungjawab dalam memastikan perkara berkenaan menjadi satu kenyataan.

Ini bermakna apa juga yang dilihat sebagai tidak lagi bersesuaian dengan masa, sudah sewajarnya dihapuskan atau dipinda agar menjadi lebih berkesan.

Pada masa ini, pelaksanaan dasar yang sedia ada menunjukkan jumlah pemilikan ekuiti Bumiputera dalam sektor korporat kekal rendah, bahkan masih gagal mencapai sasaran. Perkara ini bukan baru malah sering kali diutarakan dan juga dibahaskan secara terbuka sebelum ini.

Sebagai contoh, pemilikan 30 peratus kepentingan dalam syarikat senaraian awam sehingga kini dilihat tidak banyak membawa perubahan yang diharapkan.

Malah, kajian menunjukkan keadaan itu dilihat sebagai halangan atau rintangan kepada kemasukan pelabur asing untuk menggalakkan pertumbuhan ekonomi.

Senario sebegini tidak menguntungkan dan dilihat menyukarkan kerajaan yang kini bersaing hebat daripada negara-negara seperti Vietnam, India dan China sebagai destinasi pelaburan. Ini menyebabkan berlaku penyusutan dalam pelaburan langsung asing ke dalam negara.

Berdasarkan ketidakcapaian pemilikan itu mungkin sudah tiba masanya untuk pihak kerajaan memikirkan kaedah yang baru dan lebih baik.

Lagipun bayangkan dengan menguasai 30 peratus dalam sesebuah syarikat, kaum Bumiputera tidak mempunyai sebarang suara majoriti dan hanya tidak ubah sekadar menjadi sleeping partner semata-mata.

Keadaan ini merugikan selain tidak meningkatkan bilangan profesional Bumiputera seperti mana yang diharapkan.

Mungkin sepatutnya kita perlu merenung sejenak memikirkan di mana logiknya dan mengakui ketidakupayaan kaedah itu.

Mahu atau tidak, mungkin kita terpaksa mengakui apa yang dilalukan sebelum ini telah tidak mengambil kira kepada tumpuan ke arah meningkatkan guna tenaga dan pembangunan selain penekanan kepada penyelesaian masalah secara menyuruh. Ini kerana semata-mata memenuhi hasrat untuk meraih kejayaan segera.

Pendekatan yang berbeza tetapi bukan berupa 'mi segera' perlu diambil untuk menjayakan matlamat kerana bilangan Bumiputera berkaliber untuk mencipta kejayaan besar seperti mana yang ditunjukkan oleh Petronas dan juga Permodalan Nasional Berhad.

Kenapa kelebihan dan pengalaman profesional berkenaan sama ada yang terdapat di dalam dan di luar negara tidak digunakan untuk melaksanakan pelan tindakan baru yang lebih mantap dalam mengangkat keupayaan Bumiputera menguasai kek ekonomi lebih besar.

Ini kerana tindakan kerajaan sebelum ini seperti memperuntukkan ekuiti dan saham khas kepada bumiputera bagi terbitan baru ke Bursa Malaysia misalnya menyaksikan berlakunya penjualan balik hanya untuk mendapat keuntungan jangka pendek selain wujudnya kegiatan 'ali baba' menggunakan nama Bumiputera.

Berdasarkan perangkaan sejumlah RM54 bilion ekuiti yang diagihkan, hanya RM2 bilion kekal kerana lainnya dijual untuk meraih kekayaan bersifat sementara.

Lagipun, pada masa yang sama peruntukan 30 peratus kepada pelabur Bumiputera juga mempunyai halangan kerana ketiadaan rakan kongsi Bumiputera yang tulen dan wujudnya kekangan kewangan di kalangan usahawan berkenaan.

Sehubungan itu, kerajaan tidak lagi boleh sekadar mengharapkan kejayaan dasar yang sedia ada tanpa memikirkan yang lainnya.

Ini kerana tidak semua yang dirancang sebelum ini sesuai dengan situasi semasa, sekali gus menyebabkan matlamat sasaran yang mahu dicapai tidak menyeluruh, sedangkan kepentingan Bumiputera dipertahankan dan diberi penambahbaikan.

Perkembangan ini bermakna satu bentuk pemikiran di luar kebiasaan perlu diambil seperti menerokai penguasaan syarikat-syarikat persendirian yang berdaya maju selain syarikat senaraian awam yang mana kepentingan pegangannya lebih banyak dilakukan melalui pelaburan skim-skim amanah saham PNB.

Selain itu, kerajaan mungkin perlu menyemarakkan semula langkah perkongsian bijak yang pernah dilaksanakan satu ketika dahulu tetapi perkembangannya seolah-olah mati begitu sahaja dalam menggalakkan penguasaan ekonomi yang lebih ideal, sekali gus menghapuskan prasangka hanya satu kaum sahaja yang dibantu.

Menyedari hakikat persaingan yang ada, kerajaan perlu mengambil tindakan yang berani setelah mengambil kira kesan dan faedah yang bakal diraih. Pelan tindakan perlu disertakan sokongan yang mampu memastikan kejayaan.

Perubahan-perubahan juga boleh dilakukan serta-merta untuk mengelak pembaziran dan juga kerugian kepada negara.

PENULIS ialah Pengarang Ekonomi Utusan Malaysia
Perlembagaan payung keselamatan

Oleh RUHANIE AHMAD

Matlamat Perkara 149 Perlembagaan Persekutuan perlu dihayati semula sebelum pindaan dilakukan kepada mana-mana akta keselamatan negara, khususnya Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) 1960.

Peruntukan ini memberikan kuasa kepada kerajaan untuk mencegah perbuatan subversif, keganasan terancang dan jenayah yang memudaratkan awam.

Ia juga merupakan teras kepada undang- undang seperti ISA, di samping mencegah pelbagai ancaman yang dijangka muncul (perceived threats) dan ancaman keselamatan bukan tradisional seperti terorisme, sabotaj, cauvinisme dan pengkhianatan.

Dalam konteks kajian keselamatan kontemporari, peruntukan ini bukan sahaja menjamin keselamatan negara, malahan keselamatan politik, keselamatan masyarakat dan keselamatan ekonomi yang dikaji secara meluas dan mendalam berikutan beberapa konflik etnik di era pasca Perang Dingin.

Antara kajian ini terkandung dalam buku-buku Buzan (1991), Buzan, Waever, De Wilde (1998), Scherrer (2003), Mackerras (2003), Guzzini & Jung (2004), Sheehan (2005), dan Booth (2007).

Keselamatan Politik

Buzan (1991:19) menyatakan, keselamatan politik adalah mengenai keupayaan organizational sesebuah negara, sistem kerajaan dan ideologi yang menjadi legitimasi kerajaan berkenaan.

Aspek keselamatan ini terkandung dalam Perkara 149(1)(b) yang mencegah tindakan "membangkitkan perasaan tidak suka terhadap Yang di-Pertuan Agong atau mana-mana kerajaan dalam Persekutuan."

Dan, Perkara 149(1)(d) yang melarang tindakan "untuk mendapatkan diubah, dengan apa-apa cara lain daripada cara yang sah, apa-apa jua yang tertubuh menurut undang-undang" di Malaysia.

Maksud 149(1)(d) diperjelaskan oleh mukadimah ISA yang menyatakan "untuk mendapatkan perubahan, selain dengan cara yang sah. Kerajaan Malaysia yang sah yang ditubuhkan menurut undang-undang."

Kedua-dua peruntukan Perlembagaan ini menjamin keselamatan politik kerana institusi Yang di-Pertuan Agong adalah lambang demokrasi berparlimen dan raja berperlembagaan yang menjadi ideologi nasional negara. Tindakan merobah kerajaan secara tidak sah pula adalah mencanggahi prinsip-prinsip demokrasi.

Keselamatan Masyarakat

Keselamatan masyarakat adalah mengenai kemampanan pola tradisional bahasa, kebudayaan dan agama serta identiti dan adat resam dalam suatu keadaan yang melalui evolusi (Buzan (1991:19)

Lazimnya, keselamatan masyarakat juga merangkumi keselamatan insan seperti keselamatan pribumi, keselamatan etnik dan keselamatan identiti.

Aspek keselamatan ini terangkum dalam Perkara 149(1)(a) yang mencegah tindakan "menyebabkan kekerasan yang dirancang terhadap orang atau harta, atau untuk menyebabkan sebilangan besar warganegara takut akan kekerasan itu;"

Perkara 149(1)(c) yang mencegah perbuatan "mengembangkan perasaan jahat atau permusuhan antara beberapa kaum atau golongan penduduk yang mungkin menyebabkan kekerasan;"

Dan, Perkara 149(1)(f) yang melarang tindakan "yang mendatangkan mudarat ketenteraman awam atau keselamatan, dalam Persekutuan atau mana-mana bahagiannya."

Peruntukan ini juga terkandung dalam Mukadimah ISA yang melarang individu melakukan keganasan terancang dan Fasal 8(1) ISA yang mengizinkan tahanan pencegahan ke atas individu yang berhasrat mendatangkan mudarat kepada keselamatan Malaysia.

Seluruh peruntukan ini selaras dengan ciri-ciri keselamatan masyarakat kerana api perkauman dan konflik etnik, jika tidak dicegah, boleh menjejaskan kesejahteraan serta identiti rakyat Malaysia yang majmuk.

Ini membuktikan ISA yang bersumberkan Perkara 149 bukan undang-undang yang bertujuan untuk melenyapkan pengkritik kerajaan, ketua parti pembangkang, pemimpin pelajar dan peneraju kesatuan sekerja, seperti dipropagandakan oleh pemimpin pembangkang tertentu di Malaysia.

Sebaliknya, Perkara 149 dan ISA adalah undang-undang yang menghalalkan tindakan sesiapa juga yang memerintah Malaysia untuk melindungi keselamatan rakyat supaya identiti mereka tidak terjejas, konflik etnik dapat dibendung dan keganasan etnik dapat dielakkan.

Keselamatan Ekonomi

Buzan (1991:19) menghuraikan, keselamatan ekonomi melibatkan akses kepada sumber-sumber, kewangan dan pasaran yang diperlukan untuk memelihara tahap kebajikan rakyat dan kuasa negara.

Aspek keselamatan ini termaktub dalam Perkara 149(1)(a) yang melarang tindakan "kekerasan yang dirancang terhadap harta", dan Perkara 149(1)(e) yang melarang tindakan yang "mendatangkan mudarat kepada ketenteraman awam atau keselamatan dalam Persekutuan atau mana-mana bahagiannya."

Aspek ini juga terkandung dalam Fasal 8(1) ISA mengenai tindakan individu yang "boleh mendatangkan mudarat kepada penyenggaraan perkhidmatan perlu di dalam negara atau kepada kehidupan ekonominya."

Huraian ini membuktikan bahawa keselamatan ekonomi negara dan rakyat adalah dilindungi oleh Perkara 149 dan ISA. Sebarang dakyah sebaliknya adalah bertujuan untuk mengelirukan rakyat supaya mendesak kerajaan memansuhkan ISA.

Keselamatan Rejim

Seluruh peruntukan dalam Perkara 149 dan ISA juga memberikan perlindungan kepada keselamatan rejim yang memfokus kepada negara, individu, dan kumpulan sosial di sesebuah negara.

Antara nilai-nilai teras yang dipertahankan menerusi konsep keselamatan rejim adalah ideologi politik pemerintah, perpaduan etnik, keharmonian agama, institusi raja, pembangunan dan kemakmuran.

Keselamatan rejim disifatkan sebagai keselamatan kerajaan (Buzan 1985) kerana ia memelihara kelangsungan negara Dunia Ketiga, khususnya bila masyarakat majmuknya tidak berkongsi nilai dan kepentingan nasional yang serupa.

Keselamatan Pribumi

Keselamatan pribumi dihuraikan secara tidak langsung menerusi konsep keselamatan etnik dan identiti yang antara lainnya adalah mengenai migrasi serta dampaknya kepada penduduk asal di sesebuah negara.

Menurut Sheehan (2005:92), Buzan menyifatkan migrasi sebagai ancaman kepada masyarakat kerana ia mengancam identiti warganegara (pribumi) di sesebuah negara. Isu migrasi dikategorikan sebagai ancaman keselamatan sejak tahun 1990-an.

Scherrer (2003:95-97) pula menyatakan, serangan terhadap identiti sesuatu kelompok boleh mendorong pemberontakan; perbuatan mempolitikkan etnisiti makin bertambah; dan etnisiti terus menjadi elemen dalam sesuatu pertelingkahan sosial.

Huraian ini membuktikan tindakan mempertikaikan peruntukan Perlembagaan mengenai Islam, Raja Melayu, Bahasa Melayu, orang Melayu, Bumiputera dan keistimewaan mereka, adalah tindakan anti-nasional.

Ini kerana tindakan sedemikian boleh "menimbulkan perasaan jahat atau permusuhan antara beberapa kaum atau golongan penduduk yang mungkin menyebabkan kekerasan," seperti yang dihuraikan dalam Perkara 149(1)(c).

Tindakan Futuristik

Oleh sebab itu para pejuang kemerdekaan Malaysia menangani masalah etnisiti seperti ini secara proaktif. Ia dilakukan menerusi kewujudan konsep pribumi yang ditafsir secara Perlembagaan dalam Perkara 160, 161A, (6)(a)), 161A(7) dan 161A(6)(b) Perlembagaan Persekutuan.

Konsep kewarganegaraan rakyat bukan pribumi pula ditafsir secara Perlembagaan menerusi Perkara 14, 15, 15A, 16, 16A, 18, 19 dan 22 Perlembagaan Persekutuan. Tafsiran ini juga berasaskan prinsip muafakat dan toleransi antara kaum.

Menurut Leong H. Liew (2005:88), pemberian hak-hak kewarganegaraan kepada bukan Melayu di Malaysia adalah sebagai pertukaran kepada pengiktirafan bukan Melayu kepada hak-hak istimewa orang Melayu.

Etnik keturunan Cina khususnya, wajar menginsafi hakikat ini kerana Mackerras (2003) membuktikan bahawa layanan terhadap masyarakat minoriti di Malaysia adalah lebih baik berbanding di China, Indonesia dan Thailand.

Etnisiti di negara-negara tersebut, melainkan di Indonesia dan Thailand, memang belum pernah mencetuskan konflik seperti tragedi 13 Mei. Ini kerana ketiadaan aktor politik yang mengeksploitasikan isu-isu etnisiti.

Ini membuktikan bahawa masalah etnisiti di Malaysia boleh dibendung dan dielakkan sekiranya tiada pemimpin politik menggunakan isu berkenaan untuk mendapatkan pengaruh dan sokongan.

Menurut Leong H. Liew (2005: 92-93), eksploitasi isu-isu etnik dilakukan secara agresif oleh parti-parti pembangkang Cina sewaktu Pilihan Raya Umum (PRU) tahun 1969.

Mereka memperolehi pertambahan kerusi. Tetapi, tindakan mereka menyebabkan orang Melayu terancam sehingga mencetuskan ketakutan dan kemarahan yang belum pernah terjadi sejak Perang Dunia Kedua. Akibatnya adalah Tragedi 13 Mei 1969.

Pelindung Rakyat

Kesimpulannya, tragedi 13 Mei boleh berulang jika masih ada pihak mengeksploitasi isu-isu etnik. Ia juga boleh meletus kerana isu etnik yang digandingkan dengan isu hak-hak asasi kini jadi semakin ketara.

Wacana mengenai hak-hak asasi ini dimunculkan menerusi pelbagai tuntutan hak-hak sivil, politik, etnik dan demokrasi. Wacana ini terbahagi kepada aliran universalis yang menerima dukungan Barat dan aliran komunitarian yang wujud di Asia (Mackerras 2003:4-5).

Pendukung aliran universalis menitikberatkan hak-hak sesuatu kelompok. Mereka ketepikan elemen sejarah dan permuafakatan kaum. Mereka juga tidak pedulikan dampak negatif perjuangan mereka kepada keselamatan negara dan rakyat.

Gerakan ini kian menonjol di Malaysia. Kes-kes membabitkan Islam diheret ke mahkamah sivil. Keistimewaan pribumi terus dipolitikkan. Bahasa Melayu cuba disinonimkan dengan bahasa etnik lain, termasuk untuk kegunaan di papan tanda jalan.

Fenomena ini membuktikan Perkara 149 Perlembagaan Persekutuan dan ISA adalah penting untuk melindungi seluruh peruntukan Perlembagaan mengenai pribumi yang masih dipolitikkan oleh sesetengah pemimpin parti politik di Malaysia.

Ia juga memperkukuhkan hujah bahawa seluruh peruntukan Perlembagaan mengenai Agama Islam, Raja-Raja Melayu, orang Melayu, Bumiputera, dan Bahasa Melayu tidak akan mencetuskan konflik etnik jika tidak dieksploitasi oleh sesetengah pemimpin politik dan pertubuhan sivil.

Oleh itu, rakyat Malaysia tidak harus terpengaruh dengan dakyah kononnya ISA yang bersumberkan Perkara 149 Perlembagaan Persekutuan adalah akta yang menindas rakyat.

Sebaliknya, semua undang-undang keselamatan di Malaysia yang bersumberkan Perkara 149, termasuk ISA adalah penting untuk menjamin keselamatan negara dan kesejahteraan rakyat jelata.

Undang-undang seperti ini tidak wajar dimansuhkan. Sebarang pindaan mengenainya tidak boleh mengkompromikan matlamat Perkara 149 yang melindungi kepentingan serta kelangsungan pribumi, rakyat bukan pribumi, dan lain-lain peruntukan strategik dalam Perlembagaan Persekutuan.

DATUK RUHANIE AHMAD ialah mantan Ahli Parlimen Parit Sulong merangkap Naib Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia atau Perkasa
Hidupkan suasana politik baru di Manek Urai

CALON Barisan Nasional (BN) dan pakatan pembangkang yang akan bertanding dalam Pilihan Raya Kecil kawasan Dewan Undangan Negeri Manek Urai, Kelantan sudah diumumkan.

Jika kertas pencalonan diterima, BN akan diwakili oleh bekas Pengurus Lembaga Kemajuan Kelantan Selatan (Kesedar), Tuan Aziz Tuan Mat, manakala calon Pas diwakili oleh Mohd. Fauzi Abdullah.

Mungkin calon parti kecil lain atau Bebas akan turut bertanding bagi merancakkan pilihan raya itu.

Oleh kerana pilihan raya itu melibatkan calon daripada UMNO, Pas atau calon lain daripada bangsa Melayu maka pendekatan berkempen sepatut diubah.

Rakyat sudah jemu dengan pendekatan kempen yang 'panas' dan keterlaluan. Hentikanlah taktik provokasi, menakut-nakut orang ramai menjelang penamaan calon pada 6 Julai dan pada hari pengundian pada 14 Julai ini.

UMNO dan Pas, kedua-duanya berteraskan Melayu dan Islam harus memulakan satu budaya politik baru. Maksud budaya politik baru ialah amalan berceramah atau berkempen tidak perlu dipenuhi dengan kata-kata maki hamun, memburukkan imej individu, membuat tohmahan tanpa bukti kukuh dan bermacam-macam lagi.

Kita mahu Manek Urai menjadi gelanggang permulaan pendekatan politik baru dengan gaya kempen secara profesional dan matang.

Sudah 12 kali pilihan raya umum dan beratus pilihan raya kecil dilalui oleh ahli politik Melayu/Islam.

Bolehkah Manek Urai menjadi titik permulaan terhadap budaya politik baru ini? Perkenal dan bentangkan strategi dan hala tuju yang ingin dibawa oleh parti-parti politik demi kebahagiaan pengundi dan penduduk kawasan Manek Urai.

Jangan pecah-pecahkan kelompok Melayu yang kedudukannya semakin goyah. Jangan menyalahkan pihak lain kerana kegagalan cadangan kerajaan perpaduan.

Ceramah pemimpin Pas usah lagi mengandungi unsur-unsur politik samseng hingga sanggup 'bertumpah darah' untuk memenangi Pilihan Raya Kecil Manek Urai.

Seluruh orang Melayu dan umat Islam negara ini menaruh harapan agar unsur-unsur provokasi yang boleh menimbulkan suasana tidak tenteram, malah boleh menakutkan para pengundi elok dielakkan.

Atas sebab itu, semua pihak yang mendokong parti masing-masing patut mengelak daripada perbuatan mengapi-apikan emosi penyokong.

Suasana aman di Manek Urai dijangka panas ekoran sikap Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang kembali menyerang UMNO.

Begitu juga Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang terus mempertahankan kecamannya terhadap UMNO.

Sebenarnya suasana aman di Manek Urai perlu dipertahankan dengan Pas dan UMNO perlu memastikan penyokong masing-masing bertindak rasional dalam melaksanakan demokrasi dan usah menganggapnya sebagai medan peperangan.

Biar pengalaman pilihan raya lepas yang mencetuskan persengketaan, dendam dan keraguan dilupakan ketika keadaan perpecahan umat Melayu/Islam kini membimbangkan.

Sebab itu semua pihak perlu menghormati undang-undang dan peraturan pilihan raya secara ikhlas, tanpa tipu helah untuk melanggarnya.

Berkempenlah secara beretika dan akhirnya, biar pengundi Manek Urai membuat pilihan mereka dengan bijaksana.
BISIK-BISIK

MASUK secara sah menggunakan pesawat tetapi keluar secara haram menggunakan bot. Begitulah yang cuba dilakukan oleh 42 warga asing dari Afghanistan dan Pakistan.

Mereka menjadikan Malaysia sebagai pangkalan untuk masuk ke negara lain melalui jalan yang salah.

Mujurlah usaha mereka dapat ditumpaskan oleh Pasukan Gerakan Marin Pelabuhan Klang di Perairan Selat Lumut dan Perairan Sungai Chondong semalam.

Awang amat dukacita jika penyeludupan keluar itu didalangi oleh tekong dan awak-awak Indonesia. Tindakan mereka bukan sahaja menjejaskan nama baik Malaysia tetapi mempertaruhkan nyawa manusia.

Justeru kejayaan polis marin ini adalah bukti kesungguhan Malaysia membanteras penyeludupan manusia, sekali gus menafikan kenyataan Amerika Syarikat bahawa kita tidak prihatin berhubung masalah ini.

Malaysia bukan sekadar memerangi penyeludupan manusia tetapi berusaha membanteras kemasukan secara haram ke negara ini. Malangnya sejak kebelakangan ini, warga asing sengaja membuat hal. Mereka sanggup menyeludup dadah dengan pelbagai cara yang dalam sesetengah keadaan sukar dikesan oleh pihak berkuasa.

Awang harap, pihak berkuasa tidak berkompromi dengan kerenah warga asing ini sama ada yang datang sebagai pelancong atau pelajar.

Awang - Yakin dengan polis.
Biarkan Indonesia henti hantar amah

Oleh NORAINI ABD. RAZAK
noraini.razak@utusan.com.my

BENARKAH kes penderaan pembantu rumah warga Indonesia hanya berlaku di negara ini? Adakah negara-negara lain yang juga menggunakan khidmat amah dari republik itu berhati 'malaikat' sehingga tidak seorang pun daripada kalangan mereka mengalami penderaan secara mental mahu pun fizikal?

Persoalan itu mesti dijawab dengan ikhlas oleh pihak pemerintah di negara jiran. Saya sendiri pernah menemu ramah seorang pembantu rumah Indonesia yang pernah berkhidmat di Arab Saudi. Jalan ceritanya penuh air mata.

Dia pernah dihadapkan ke mahkamah di negara itu atas tuduhan cuba membunuh. Tindakannya itu didorong oleh tekanan perasaan lantaran tidak sanggup lagi didera mental dan fizikal oleh majikannya. Dia juga hampir menjadi mangsa rogol.

Menurut pembantu rumah yang kini 'bernaung' di bawah majikan di negara ini, dia tidak bersendirian melalui penderitaan itu. Banyak lagi rakannya yang didera.

Begitu juga dengan nasib pembantu rumah Indonesia yang berkhidmat di negara-negara lain. Cuma trauma dan kisah duka yang mereka alami tidak mendapat liputan media seperti di Malaysia.

Bagaimanapun keprihatinan pihak berkuasa dan media di negara ini terhadap nasib segelintir pembantu rumah Indonesia tidak mendapat tempat di hati pemerintah republik itu.

Tiada ucapan terima kasih sebaliknya mereka membalasnya dengan ugutan. Indonesia akan menghentikan penghantaran pembantu rumah ke Malaysia - angkuh dan keras bunyi amaran mereka itu.

Hakikatnya, majikan di negara ini amat bertolak ansur. Pihak berkuasa di negara jiran sendiri amat arif bahawa pembantu rumah yang dihantar ke Malaysia paling rendah grednya. Mereka sekadar lulus sekolah asas. Tidak kurang yang buta huruf.

Lantas tahap kesabaran manusia berhadapan dengan amah yang perlahan pergerakannya dan lambat pemahamannya tentulah tidak setinggi majikan di Singapura, Hong Kong atau Arab Saudi yang mendapat khidmat amah kelas pertama.

Tetapi majikan di Malaysia masih bertolak ansur. Bayaran RM5,000 ke atas untuk menggaji amah yang berkebolehan kebanyakan tidak berbaloi dengan amah yang dihantar kepada mereka.

Apatah lagi jika wujud perbezaan bahasa dan agama. Tentunya akan timbul pelbagai cabaran dan ketidakserasian sehingga membawa kepada penderaan.

Tetapi adakah puncanya hanya pada majikan di negara ini? Sedangkan pembantu rumah menyatakan kesediaannya berkhidmat dengan majikan yang bukan sebangsa dan seagama.

Dan bukan semua majikan kategori itu lepas laku dengan memaksa amah mereka memakan babi atau memandikan anjing atau melarang bersolat. Ramai juga yang prihatin, cuma apabila satu kes mendapat perhatian meluas, maka semua majikan di Malaysia dibebankan dengan tuduhan yang sama.

Sebab itu dalam hal ini kerajaan kita mesti bertegas. Jika benar keinginan pemerintah Indonesia mahu menghentikan penghantaran amah ke negara ini, maka kita akurlah dengan kehendak mereka.

Lihatlah sejauh mana rakyat negara itu yang tertekan dari segi ekonominya mampu mengekang hasrat menyeberang ke negara ini. Lantaran bukan semua rakyat Indonesia berpelajaran tinggi untuk dihantar ke negara lain yang sebenarnya lebih cerewet dan pelbagai syaratnya.

Malaysia mesti menetapkan pendirian. Segala syarat baru yang ditetapkan kelak tidak boleh dipersetujui begitu sahaja. Malaysia mesti menunjukkan ketegasan. Dalam hal ini kebajikan majikan di negara ini tidak boleh diketepikan begitu sahaja.
Nik Aziz, McMahon, saintis realiti TV

ISU tuduhan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang menyamakan UMNO sebagai ajaran sesat seperti Ayah Pin dan komunis mendapat perhatian di kalangan penulis blog minggu ini.

Turut disentuh ialah pandangan dua penulis yang masing-masing mengulas mengenai seorang veteran perang yang mengunjungi anaknya serta program realiti TV mencari bintang saintis.

Pandangan mengenai Nik Aziz ditulis oleh Dr. Zambry Abdul Kadir dalam blog rasminya (www.zambry.com) yang menganggap tuduhan tersebut menunjukkan Mursyidul Am Pas itu juga adalah insan politik yang tidak dapat lari daripada amarah politik.

Katanya, ini ditambah pula dengan indoktrinasi politik bencikan kepada UMNO begitu menunjang sejak sekian lama sehingga beliau melupai segala uslub al- da'wah yang sering jadi bahan kuliahnya.

''Bagaimanapun saya yakin apa yang diluahkannya adalah terzahir daripada amarah yang memuncak,'' tulisnya sambil menambah, selepas menyedari kesilapannya, Nik Aziz menyatakan kenyataan itu hanyalah kiasan.

Katanya, apa pun hujah beliau, menuduh UMNO atau mengiaskan UMNO seperti komunis, Ayah Pin dan sosialis adalah perbuatan golongan pelampau atau secara kiasannya juga menggambarkan keangkuhan ilmu.

''Saya hairan bagaimana tuduhan berat kepada kiasan UMNO sebagai sosialis boleh dihamburkan, tetapi dalam masa yang sama memeluk DAP seerat-eratnya yang jelas-jelas berfahaman sosialis,'' tulisnya.

A. Kadir Jasin (www.akadirjasin.com) pula menilai bahawa pandangan Nik Abdul Aziz itu sebagai kurang masuk akal atau bukan-bukan.

Katanya, mengkafirkan UMNO atau mana-mana kelompok Muslim bukanlah perkara baru kerana ia berlaku sejak zaman berzaman, termasuk di negara lain serta agama lain.

''Senjata paling bisa menikam musuh sesama Muslim adalah dengan menuduh seseorang itu kafir, sesat, murtad, jahil dan seumpamanya.

''Malah tok-tok guru pondok dan lebai-lebailah yang paling terdedah kepada membuat tuduhan dan andaian seperti ini,'' tulisnya.

Kata beliau, itulah salah satu cara golongan ini mengawal dan mengepung pengikut mereka dan menolak orang luar yang mengancam periuk nasi mereka, termasuk mereka yang lebih warak dan lebih berilmu daripada mereka.

''Hanya tok guru yang paling tinggi pekerti dan akhlaknya saja yang tidak mengeluarkan petua, arahan atau pandangan yang bukan-bukan. Apatah lagi mengatakan Tuhan mencarut,'' tulisnya.

Sementara itu, Syed Imran dalam Kuda Ranggi (kudaranggi.blogspot,com) menulis tentang seorang veteran Perang Dunia Kedua yang sudah berusia 89 tahun sanggup datang ke negara ini dari United Kingdom untuk menemui anak, menantu dan cucunya.

Katanya, John McMahon menjejak kaki buat pertama kali ke Malaysia semata-mata untuk menemui anak, cucu dan cicitnya.

''Apa yang menarik perhatian saya ialah semangatnya untuk menemui ahli keluarganya yang beragama Islam di Malaysia, yang menurutnya, buat kali terakhir sebelum dia pulang menemui penciptanya,'' tulis beliau.

Katanya, sebagai seorang veteran perang, disiplin ketenteraan masih jelas kelihatan pada gerak-geri dan tingkah lakunya.

''Dia berpakaian kemas dan bertali leher ke mana sahaja semasa di Kuala Lumpur. Begitu juga dengan cara dia bertutur dan bertegur sapa dengan orang yang diperkenalkan kepadanya.

''McMahon adalah peminat setia pasukan bola sepak Celtic United, sebuah pasukan yang beraksi dalam Liga Perdana Scotland,'' tulis beliau.

Tindakan McMahon itu memperlihatkan bahawa kasih sayang seorang bapa, datuk dan moyang kepada anak, cucu dan cicitnya tidak mengenali sempadan dan jarak jauhnya.

Faisal Tehrani (tehranifaizal.blogspot. com) pula menulis tentang program realiti TV Star of Science, Yayasan Pendidikan Qatar.

Program tersebut menyaksikan 16 peserta berusia antara 21 hingga 31 tahun dari 11 negara menerokai pelbagai bidang sains untuk mencipta pelbagai alatan yang berguna bagi kegunaan orang awam.

Katanya, melalui program realiti seperti ini penonton bukan sahaja bertambah bijak malah didedahkan dengan interaksi bersama saintis terkemuka yang akan menjadi juri manakala pemenangnya juga dipilih melalui khidmat pesanan ringkas (SMS).

Tulis beliau, mengapakah program realiti TV kita hanya tertumpu kepada usaha mencari bintang-bintang murahan untuk memeriahkan dunia pop sedangkan negara lain dengan usaha-usaha ke arah kemajuan masyarakat.

''Mengapakah kita kekal bangkrap idea dan muflis kreativiti? Bagaimana ilmuwan kita boleh terheret sama?

''Mengapakah kita yang mahu mengejar Wawasan 2020, masih mencari bakat anak wayang dan pilih kasih untuk membintangi filem murahan tentang mat rempit, pelacur, bohsia dan samseng?'' tulisnya.

Kelolaan LUKMAN ISMAIL

lukman@utusan.com.my
Satukan orang Melayu/Islam melalui ekonomi

GESAAN oleh Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria agar orang Melayu dan umat Islam mencontohi parti-parti Cina apabila sanggup melupakan ideologi politik demi kejayaan kaum sendiri haruslah diteliti sedalam-dalamnya oleh orang Melayu tidak kira apa pun fahaman politik dan latar belakang.

Parti-parti Cina meskipun berbeza politik tetapi mereka amat bersatu terutamanya dalam aspek pendidikan dan ekonomi.

Atas dasar ini, orang Melayu dan umat Islam perlulah merenung kembali kesatuan parti-parti Cina ini dalam memperkukuhkan kekuatan bangsa Melayu dan umat Islam. Sudah tentu satu cara yang boleh dilakukan untuk menyatukan orang Melayu adalah dengan memperkasakan ekonomi mereka.

Ini kerana ekonomi orang Melayu di Malaysia masih jauh terkebelakang berbanding dengan kaum lain. Maka jika agenda ekonomi orang Melayu dapat diperkasakan pada tahap yang lebih tinggi, sudah tentulah kesatuan dan penyatuan orang Melayu di Malaysia juga dapat diperkukuhkan.

Lima langkah disyorkan untuk memperkasakan ekonomi orang Melayu dan umat Islam.

Pertama, menubuhkan satu badan yang dikenali sebagai Majlis Ekonomi Melayu dan Islam dan badan ini mestilah terdiri daripada tokoh-tokoh perniagaan, ahli akademik, ulama yang berwibawa dan disegani serta ahli-ahli politik Melayu tidak kira ideologi politik.

Majlis ini harus terbuka kepada semua orang Melayu dalam mengemukakan cadangan dan idea untuk memperkasakan ekonomi. Majlis ini juga boleh bertindak untuk melaksanakan beberapa langkah dalam membudayakan perniagaan dan keusahawanan di kalangan orang Melayu. Bahkan Majlis ini seharusnya bertindak dalam mengambil peluang sebaik mungkin dalam Industri Halal Hub bagi merangka agenda ekonomi orang Melayu dan umat Islam.

Kedua, pelantikan tokoh perniagaan dan profesional yang sememangnya berwibawa dan terbukti mampu membawa kejayaan dalam mengetuai syarikat-syarikat berkaitan kerajaan (GLC) agar objektif untuk memajukan ekonomi orang Melayu tercapai.

Ketiga, GLC juga perlulah dielak daripada sebarang budaya ideologi politik kepartian agar orang Melayu yang berkerja di syarikat-syarikat berkenaan dapat bekerja dengan lebih objektif dalam memperjuangkan agenda ekonomi orang Melayu.

Keempat, memperkasakan Institusi Baitulmal, zakat dan wakaf dengan menyelaraskan tindakan yang lebih konkrit dan dapat membuahkan hasil yang lebih besar. Tindakan ini hendaklah berpandukan kajian-kajian yang telah dijalankan oleh pelbagai pihak termasuklah para ahli akademik dalam memperkasakan institusi-institusi ini.

Kelima, membanteras budaya ali-baba lesen-lesen dan kontrak-kontrak kerajaan yang diberikan kepada orang Melayu dengan memantau lesen-lesen dan kontrak-kontrak yang diberikan. Langkah ini amat bertepatan agar orang Melayu dapat memperolehi kemahiran yang sebenar dalam dunia perniagaan dan bukannya sekadar memperolehi keuntungan jangka masa pendek sahaja.

ROHAMI SHAFIE

Pensyarah Perakaunan dan Kewangan, UUM
Kelincahan tarian pena Rashidah

Tajuk Buku: Memoir Rashidah Ismail: Pendeta Za'ba dan Kisah Silam

Pengarang: Rashidah Ismail

Penerbit: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia

Terbitan: 2009

Harga: Kulit Lembut RM50.00

No. ISBN: 978-967-942-902-2 (paperback)

Pengulas: SAADAH JAFFAR

MEMOIR setebal 348 halaman ini melahirkan suara hati wanita yang suatu ketika dahulu pernah terjun ke dunia kewartawanan. Penceritaannya dirungkaikan menerusi Memoir Rashidah Ismail: Pendeta Za'ba dan Kisah Silam.

Sebenarnya, kisah yang dipaparkan oleh beliau amat menarik untuk ditelusuri baris demi baris. Beliau menyingkap suatu tirai sejarah yang merakamkan kisah suka duka, pahit maung, kehidupan masyarakat Melayu di Kampung Baru, Kuala Lumpur dan Singapura pada zaman sebelum Merdeka dahulu.

Mereka yang disentuh termasuklah sebilangan tokoh yang namanya sudah tidak dikenali atau diingati lagi oleh generasi semasa. Rashidah pernah bekerja di organisasi media seperti di surat khabar dan majalah.

Wanita yang kini menginjak ke usia 79 tahun, begitu banyak menghabiskan masa dengan membaca pelbagai bahan bacaan.

Beliau berpandangan, keghairahannya yang menjadikan rutin menulis dan membaca seperti makan dan minum sungguh memudahkan kerjayanya.

Hasilnya, beliau banyak melontarkan buah fikirannya untuk diterjemahkan ke dalam bentuk penulisan bermula pada awal 1950-an di majalah Utusan Filem dan Sports, Berita Harian, Berita Minggu dan Utusan Melayu.

Kerjaya dan rentak hidup Rashidah banyak dipengaruhi oleh Pak Longnya, Pendeta Za'ba. Beliau pernah tinggal sebumbung bersama-samanya.

Rencah kehidupannya menjadi lebih menarik untuk terus diikuti kerana banyak kisah lain yang sempat dicoretkan oleh beliau menerusi paparan di dalam memoir ini.

Wanita ini yang juga anak saudara kepada Pendeta Za'ba, pastinya berjiwa kental kerana mampu menerima banyak cabaran, menggalas beban dan memikul tanggungjawab agar setiap tugasan yang diberikan kepadanya berjaya dilaksanakan mengikut kehendak ketuanya. Istilah biasa bagi orang surat khabar seperti dirinya adalah mengejar date-line.

Beliau sempat berkongsi cerita, menerusi kaca matanya mengenai keseronokan hidup bersama Pendeta Za'ba di dalam memoir ini. Menerusi bahagian ini juga pembaca boleh meneladani tentang kegigihan Za'ba iaitu salah seorang pejuang bahasa Melayu. Pengarang melahirkan rasa kecintaannya yang cukup mendalam terhadap keluarga Za'ba.

Sebahagian daripada tugasan rutin Rashidah adalah bertemu dengan pelbagai golongan masyarakat bagi mewawancara dan mendapatkan sumber yang bakal dijadikan bahan tulisan.

Pelbagai ragam dunia pemberitaan dan kewartawanan cuba dikongsi oleh Rashidah untuk tatapan generasi selepas kelahirannya.

Khalayak dapat menyaksikan coretan kisahnya bersama-sama rakan-rakan wartawan sezamannya dalam bidang kewartawanan seperti Keris Mas, Hashim Hasan, Buyung Adil, A. Samad Ismail, Abdullah Husain, Asraf, Usman Awang dan lain-lain.

Rashidah juga beranggapan bahawa bekerja sebagai wartawan surat khabar adalah kerja yang paling mencabar minda dan susah sekali. Namun, pekerjaan itulah yang dilakukannya selama hampir 35 tahun. Berkat kecekalan hati dan berbekalkan semangat juang yang tinggi dengan disulam oleh azam yang kuat, beliau berjaya mengharungi pelbagai dugaan ketika menyelusuri bidang yang sangat-sangat diminatinya itu.

Tugasannya yang tidak menentu waktu dan ruang juga membawa dan menemukan beliau dengan pelbagai tokoh sama ada di dalam mahupun di luar negara.

Pengalaman di dunia kewartawanan banyak mengajar Rashidah untuk hidup berdikari yang tidak ada kena mengena dengan dunia kewartawanan.

Rashidah yang mahir berbahasa Inggeris, juga berkemahiran sebagai penterjemah ini juga dapat menyaksi dan mencatatkan pelbagai peristiwa penting di sebalik kelincahan tarian penanya di dunia kewartawanan.

Bayangan kengerian perang ketika era Jepun di Tanah Melayu digambarkan dengan jelas oleh beliau lewat memoir ini. Secara tidak langsung, beliau juga pernah merasai kegetiran pahit maung hidup pada zaman tersebut.

Menurut beliau, mereka yang lahir selepas 1945, amat beruntung kerana terlepas daripada peristiwa perang dan zaman pemerintahan Jepun. Tetapi bagi yang pernah mengalaminya, Rashidah menganggap itulah zaman paling susah dalam kehidupan mereka. Bukan sahaja harga barangan mahal, kebanyakannya pula sukar didapati.

Bahan makanan penting seperti beras, gula, minyak masak, ikan kering, sukar didapati. Mula-mula memang ada, kemudian dijual di pasar gelap dengan harga yang tinggi. Beliau pula mula mual kerana hanya asyik makan sayur sawi.

Segala masakan dicuba untuk mempelbagaikan rasanya, termasuk ditumis, digoreng dan dimasak lemak, malahan rakyat digalak bercucuk tanam di halaman rumah. Di sana sini muncul pokok ubi kayu. Benarlah kata orang ketika itu 'zaman ubi kayu'.

Kehadiran memoir yang digarap dalam 10 bahagian ini turut diberi sentuhan kata pengantar oleh teman baiknya Puan Azah Aziz. Akhirnya, Rashidah berjaya memancang-mancang cerita sehingga menjadi pelbagai tema yang berlainan.
Baitulmal kebangsaan perlu disegera untuk pertingkatkan ekonomi ummah

Oleh Manja Ismail
manja@nstp.com.my

MEMPERKASA Baitulmal bukan hanya bertumpu kepada pengagihan dan penerimaan zakat semata-mata, malah mampu melindungi kepentingan dan membangunkan ekonomi umat Islam. - Gambar hiasan

Usaha penubuhan usah dipolitikkan, kesungguhan serta keikhlasan pihak terbabit diseru

WALAUPUN isu bagaimana untuk memperkasakan peranan Baitulmal sebagai institusi harta dan kewangan induk umat Islam di negara ini sudah lama diperkatakan, sama ada melalui pelbagai persidangan dan seminar, kertas kerja serta buku-buku ilmiah, ia masih lagi belum menjadi kenyataan.

Antara sebabnya ialah Baitulmal terletak di bawah bidang kuasa kerajaan negeri atau lebih tepat lagi di bawah Majlis Agama Negeri, yang dinaungi oleh Raja atau Sultan masing-masing. Kerana itu, jelas terlihat perbezaan tahap pencapaian di antara Baitulmal yang ada di setiap negeri sekarang, bergantung kepada taraf hidup umat Islam di negeri itu, sikap majlis agama dan mutu pentadbiran negeri masing-masing.

Ada Baitulmal negeri yang dilihat cukup aktif dengan dana dan asetnya bernilai berbilion-bilion ringgit serta mampu menyaingi institusi kewangan konvensional, tetapi di kebanyakan negeri kegiatan Baitulmalnya lebih bertumpu kepada penerimaan dan pengagihan zakat semata-mata.

Justeru, apabila Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, ketika merasmikan Konvensyen Baitulmal Kebangsaan pada Rabu lalu mencadangkan supaya diwujudkan sebuah entiti seumpamanya pada peringkat kebangsaan bagi menyelaraskan aset umat Islam, timbul harapan baru untuk melihat sebuah institusi yang benar-benar memainkan peranan itu tanpa mengenal batas sempadan negeri.

Memang konsep sebenar Baitulmal mencakupi peranan yang lebih luas jika dibandingkan dengan konsep perbendaharaan negara. Namun, skop pentadbiran dan penyelarasan Baitulmal di negara ini agak terhad kerana ia hanyalah sebuah institusi di bawah bidang kuasa kerajaan negeri.

Walaupun Majlis Agama Islam diberi kuasa untuk menguruskan Baitulmal, masih banyak faktor lain yang menjadi kekangan seperti kekurangan tenaga profesional, sumber dana dan dasar pentadbiran pada peringkat negeri. Keperluan sebuah institusi peringkat kebangsaan yang mampu menjana kekuatan dan keseimbangan ekonomi ummah semakin diperlukan sekarang kerana umat Islam kini menerima pelbagai cabaran sama ada dari dalam dan luar negara.

Konvensyen Baitulmal Kebangsaan selama dua hari itu berakhir dengan enam resolusi, termasuk memperkasa peranan Baitulmal sebagai pemenang amanah khazanah harta umat Islam dengan lebih bersistematik menerusi penubuhan Permodalan Baitulmal Kebangsaan (PBK).

Antara resolusi lain ialah menjadikan Baitulmal sebagai dana awam yang mempunyai hak untuk bertindak bagi pihak masyarakat Islam untuk melindungi kepentingan dan membangunkan ekonomi umat Islam di negara ini; meningkatkan pelaksanaan wakaf tunai dan dijadikan sebagai sumber utama serta menerbitkan sukuk dan juga instrumen kewangan lain dalam jumlah besar bagi mengukuhkan dana PBK; melahirkan modal insan berintegriti dan profesional ke arah meningkatkan kualiti penyampaian perkhidmatan dalam pengurusan harta benda Baitulmal; membabitkan cerdik pandai di kalangan pihak swasta dan awam serta individu bagi membantu merancang dan menggerakkan aktiviti sosioekonomi ummah.

Kita cuma berharap semua resolusi itu tidak hanya tinggal resolusi seperti lumrah kepada mana-mana persidangan dan konvensyen di negara ini. Apa yang penting ialah tindakan untuk memastikan resolusi itu menjadi kenyataan. Yang diperlukan ialah kesungguhan dan keikhlasan pihak-pihak yang terbabit, terutama kerajaan negeri.

Dari segi kepakaran dan sokongan Kerajaan Pusat, ia tidak menjadi masalah jika kejayaan institusi Islam lain, khususnya Tabung Haji dijadikan ukuran. Kita cuma berharap dalam senario politik semasa negara sekarang, jangan usaha murni ini juga turut dipolitikkan.

Cukuplah umat Islam di negara ini berpecah dengan soal-soal politik dan perebutan kuasa, tetapi dalam hal yang membabitkan masa depan ekonomi ummah, kita perlu berani dan ikhlas untuk sekata. Kita tidak perlu menoleh kepada sejarah kegemilangan Islam untuk membuktikan bahawa institusi berasaskan agama mampu memainkan peranan penting dalam memperkasakan ekonomi ummah.

Lawatan penulis ke Gereja Mormon di Salt Lake City, Utah beberapa tahun lalu mendapati sistem ekonomi mazhab terpencil Kristian itu, yang menyamai sistem zakat dalam Islam, berjaya menjadikan masyarakat minoriti di Amerika Syarikat itu berdikari dari segi ekonomi.

Konsep ekonomi Mormon, yang mereka dakwa berasaskan ajaran kitab suci agama itu, mengutamakan pemilikan ummah (penganut mazhab itu). Mengikut konsep itu, setiap ahli gereja (penganut Mormon) menyerahkan semua harta dan lebihan pendapatan mereka kepada gereja, yang kemudian mengagihkan semula kepada setiap sekeluarga pada kadar yang hanya cukup untuk menampung kehidupan.

Walaupun konsep itu tidak pernah dilaksanakan sepenuhnya, nilai hidup bermasyarakat, kerjasama dan fungsi gereja memainkan peranan penting dalam menjana ekonomi Mormon. Setiap penganut Mormon yang berkemampuan, menyerahkan 10 peratus daripada pendapatan kepada gereja dan dua peratus kepada pihak berkuasa, tetapi mereka masih memiliki harta peribadi.

Pada peringkat awal penempatan penganut mazhab itu di Utah, gereja menggunakan wang berkenaan bagi membina sistem perairan untuk pertanian dan kemudian mewujudkan industri kecil. Apabila ekonomi AS berkembang dan bertukar menjadi kuasa industri, ekonomi Utah bukan saja turut maju malah majoriti penganut Mormon menyertai sektor industri dan perdagangan walaupun pertanian terus diberi perhatian.

Hari ini, walaupun tiada siapa mengetahui kekayaan sebenar gereja Mormon, mereka menguasai sebahagian hartanah di barat dan utara AS, termasuk ribuan hektar ladang ternakan lembu tenusu, serta mempunyai kepentingan dalam pelbagai bidang seperti perbankan, syarikat insurans, perhotelan (rangkaian Marriot), akhbar dan stesen radio.

Malah, pakaian lusuh (bundle) yang dijual di pasar malam negara ini, dipercayai berasal daripada skim bantuan gereja itu untuk penduduk negara miskin, tetapi diseleweng oleh sindiket antarabangsa.

Kita tidak perlu mengikut konsep ekonomi Mormon untuk meningkatkan ekonomi ummah kerana sistem zakat dalam Islam sudah cukup sempurna. Yang kita perlu cemburu ialah kesungguhan mereka melaksanakan sistem itu secara berkesan sehingga manfaatnya bukan saja dinikmati oleh penganut mazhab itu, malah oleh umat Islam sendiri di negara miskin dan yang mengalami sengketa melalui skim bantuan kemanusiaan gereja itu, yang juga dakwah tersembunyi mereka ke seluruh dunia.
Minda Pengarang: Polemik hakim sebat pesalah perlukan penyelesaian bijaksana

RAMAI pihak termasuk di kalangan pengamal undang-undang terkejut dengan keputusan Hakim Mahkamah Sesyen, Zainal Abidin Kamarudin, Jumaat lalu, berhubung kes seorang pemuda berusia 20 tahun yang mengaku bersalah atas tuduhan merompak. Pemuda itu dikenakan hukuman 10 sebatan di premis mahkamah pada 15 Julai ini dengan Zainal Abidin sendiri akan melaksanakan hukuman itu, sambil disaksikan ibu bapa pesalah. Dalam keputusan yang jarang dibuat itu, Zainal Abidin menjelaskan hukuman sebat menggunakan 10 rotan halus yang disediakan mahkamah akan dilaksanakan terhadap Muhammad Syafiq Abd Wahab, 20, seperti diperuntukkan Seksyen 293 (1) (c) Kanun Acara Jenayah. Bagaimanapun, ada yang menyanggah dan ada pula yang memuji tindakan hakim itu. Bagi mereka yang tidak bersetuju, mereka berpendapat hakim mengadili sesuatu kes di mahkamah dan menjatuhkan hukuman, tidak wajar bertindak sebagai pelaksana hukuman itu kerana ia bercanggah dengan doktrin pemisahan kuasa antara eksekutif, kehakiman dan legislatif. Seperti kata Presiden Majlis Peguam, Ragunath Kesavan, tindakan merotan pesalah tidak wajar dilakukan seorang hakim kerana beliau tidak boleh memainkan dua peranan sekali gus, iaitu sebagai hakim dan penghukum. Difahamkan, hukuman sedemikian pernah dijatuhkan dan dikendalikan 20 tahun lalu oleh seorang majistret, tetapi membabitkan kesalahan mengikut Akta Juvana. Memang ada peruntukan mengikut Akta Juvana yang membenarkan hakim berbuat demikian dan kes seperti itu pernah berlaku, tetapi tidak mendapat publisiti.

Persatuan Peguam Muslim Malaysia pula berpendapat tindakan Hakim Mahkamah Sesyen itu sebagai pembaharuan dalam sistem kehakiman negara yang mampu menjadi teladan menghindari golongan muda terjebak dengan jenayah. Persatuan itu berpendapat tindakan berkenaan wajar kerana ia bergantung kepada budi bicara hakim untuk menjatuhkan hukuman, selagi termaktub dalam undang-undang. Malah, ada yang berpendapat tindakan hakim itu wajar diteruskan kerana ia mampu memberi impak besar dalam menangani jenayah. Dalam hal ini, kita berharap pihak pentadbir perundangan negara, terutama Ketua Hakim Negara meneliti percanggahan pendapat berhubung isu itu dari sudut perundangan dan hak asasi supaya tidak menimbulkan sebarang kekeliruan. Hakikatnya, rotan yang disediakan di penjara dan mahkamah adalah berbeza. Tambahan pula, hakim tidak dilatih untuk menyebat atau merotan pesalah kerana kita semua sedia maklum, memang ada pegawai khusus dilatih untuk melaksanakan hukuman seumpama itu. Persoalannya, adakah ada keperluan bagi hakim menjadi penghukum. Memang benar Seksyen 293(1) (c) Kanun Acara Jenayah memperuntukkan hukuman merotan dalam mahkamah, tetapi apakah wajar hakim sendiri melakukannya? Semua ini perlu diteliti kerana akan pasti ada yang bertanya apa akan jadi jika ada hakim yang mahu melaksanakan hukuman lain di mahkamah? Kita berharap pihak yang berkaitan menyelesaikan kontroversi ini dengan bijaksana dan rasional.
Menangani selesema babi
Oleh Jami'ah Shukri
jamia@bharian.com.my

KES wabak Influenza A (H1N1) atau selesema babi di negara kita semakin membimbangkan. Sehingga semalam, 124 kes dilaporkan, termasuk 12 lagi kes baru, membabitkan 11 kes import dan satu kes jangkitan tempatan.

Disebabkan wabak itu, beberapa sekolah terpaksa ditutup seminggu. Malah, beberapa pelajar antarabangsa yang baru mendaftar di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) semalam turut dikuarantin selama seminggu, bagi memastikan ia bebas daripada wabak H1N1.

Apa juga natijahnya, wabak ini tidak perlu dipandang remeh. Ketika ini, penyakit berkenaan masih belum dianggap ke tahap serius di Malaysia sehingga memaksa pengisytiharan darurat. Namun, sebagai langkah berwaspada, kerjasama rakyat di seluruh negara amat diperlukan serta seharusnya lebih prihatin terhadap simptom penyakit.

Virus Influenza A H1N1 sudah diisytiharkan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), pada 11 Jun lalu sebagai wabak pandemik atau berada pada tahap 6. Ini secara tidak langsung amat membimbangkan kita, terutama ia mudah merebak dengan pengangkutan udara.

Fasa pandemik sesungguhnya sudah merebak secara berleluasa ke seluruh dunia. Jika dilihat keseluruhan kes ini semakin meningkat dari sehari ke sehari. Laporan terkini WHO memaklumkan, sehingga Jumaat lalu jumlah terkumpul kes H1N1 ialah sebanyak 59,814 kes dengan 288 kematian membabitkan lebih 100 negara.

Negara yang dilaporkan mencatat kes tertinggi ialah Amerika Syarikat iaitu (21, 449); Mexico (8,279), Chile (5,186), Kanada (6,732) dan Australia (3,280).

Perkara utama perlu diketahui masyarakat ialah penyakit itu adalah disebabkan jangkitan virus secara langsung daripada babi yang dijangkiti kepada manusia dan mula dikesan di Mexico pada April lalu.

Bagaimanapun, sehingga ini, WHO belum mengeluarkan sebarang larangan melancong ke negara terbabit, sekadar meminta mereka menimbang dengan teliti mengenai risiko berkunjung ke negara yang dijangkiti H1N1.

Perlu diingat, jangkitan manusia ke manusia boleh berlaku secara langsung apabila rembesan cecair badan orang yang mendapat Influenza A H1N1 seperti air liur yang terpercik ketika bercakap, cecair mulut dan hidung ketika batuk dan bersin terkena terus kepada orang di sekeliling mereka.

Selain itu, jangkitan juga boleh berlaku apabila kita tersentuh bahan yang tercemar dengan virus seperti kertas tisu.

Bagi orang ramai yang mendapat demam, sakit tekak, sakit otot, sakit kepala, batuk, lemah badan dan rasa tidak selesa perlu mendapatkan rawatan segera ke pusat kesihatan kerana dikhuatiri mengandungi simptom jangkitan Influenza A H1N1. Dalam kes lebih serius, ia boleh menyebabkan radang paru-paru yang boleh membawa kepada kematian.

Justeru, Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Mohd Ismail Merican meminta orang ramai menangguhkan perjalanan ke negara yang dilanda wabak kecuali jika betul-betul tidak dapat dielakkan. Perjalanan ke luar negara yang dilanda wabak boleh meningkatkan risiko mendapat jangkitan H1N1, sama ada ketika berada di negara berkenaan atau di dalam pesawat.

"Ini bukan saja akan menyebabkan anda jatuh sakit dan terpaksa dirawat di negara lain, malah anda dan keluarga akan dikuarantin jika terbabit dengan kes yang disahkan positif," katanya.

Setiausaha Majlis Keselamatan Negara (MKN), Datuk Muhammad Hatta Ab Aziz, pula berkata pihaknya yang menjadi Urus Setia Jawatan Pengurusan Bantuan Bencana Pusat adalah sebagai platform untuk menyelaraskan sebarang perkara secara bersepadu dengan agensi lain yang membabitkan isu keselamatan.

Justeru, dalam kes H1N1 ini, pembabitan MKN juga dianggap penting untuk memastikan wabak penyakit itu dapat dikawal supaya tidak terus menular sehingga menjejaskan keselamatan negara.

Beliau berkata, setakat ini, pihaknya sudah mengadakan empat mesyuarat berkaitan H1N1 dan mesyuarat akan terus diadakan dari semasa ke semasa sebagai langkah berjaga-jaga.

"Setakat ini, wabak berkenaan masih terkawal dan orang ramai tidak perlu panik. Pelbagai langkah dan pelan tindakan sudah diambil kerajaan khususnya Kementerian Kesihatan dengan pencegahan dan pemantauan ketat.

"Walaupun ia belum mencapai tahap serius, tindakan berwaspada perlu diambil. Setakat ini, Malaysia mampu menangani isu itu. Tidak perlu lagi atau timbul isu kita wajar mengisytiharkan darurat. Situasi negara masih jauh untuk mencapai ke tahap itu," katanya.

Bagaimanapun, MKN tetap bersiap sedia dan segala tindakan juga tertakluk kepada arahan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Namun, Muhammad Hatta menasihatkan orang ramai sentiasa bekerjasama dengan mematuhi arahan dan memahami isu wabak itu sebagai langkah berjaga-jaga untuk mengelak sebarang kemungkinan penyebaran yang semakin serius pada masa depan.
Melayari Royal Selangor

Oleh JOHANNA A. SOBREY
johanna.sobrey@kosmo.com.my

Masih ramai beranggapan ibu pejabat Royal Selangor di Kuala Lumpur sebagai sebuah kilang tetapi pada hakikatnya orang ramai boleh melayari susur galur Royal Selangor di situ.




DIASASKAN di Malaysia pada tahun 1885 oleh Yong Koon, nama Royal Selangor telah berkembang sebagai salah satu nama yang gah dalam industri piuter dunia.

Dengan memiliki lebih daripada 500 artisan yang mahir, kilang piuter syarikat tersebut yang terletak di Setapak, Kuala Lumpur merupakan kilang piuter terbesar di dunia.

Menawarkan ribuan produk berasaskan piuter, daripada perkakasan meja dan barangan cenderahati, kole logam tradisional dan set teh sehinggalah bingkai gambar dan peralatan meja yang elegan, Royal Selangor telah menerima banyak anugerah termasuk Anugerah Hadiah Terbaik 1997 dan Anugerah Red Dot untuk Rekaan Produk 2002 daripada Design Zentrum, Jerman.

Dari rangkaian ibu pejabat di Kuala Lumpur dengan hampir 30 bilik pameran di seluruh negara, produk Royal Selangor dieksport ke lebih 20 buah negara.

Eksportnya termasuk ke Jepun, Singapura, Hong Kong, China, Kanada, Britain dan Australia.


PUSAT pelawat Royal Selangor di Setapak, Kuala Lumpur ini dibuka pada tahun 2004.


Menurut Pengurus Pemasaran Pusat Pelawat Royal Selangor, Che Wan Azlan Che Wan, masih ramai beranggapan ibu pejabat tersebut sebagai sebuah kilang tetapi pada hakikatnya, orang ramai boleh melayari susur galur Royal Selangor di situ.

"Pusat Pelawat Royal Selangor telah dibuka pada tahun 2004 dengan memaparkan sejarah syarikat, memperkayakan ilmu dan pengetahuan orang ramai mengenai warisan mata wang timah, logam dan sains berkaitan serta betapa indahnya produk yang boleh dihasilkan daripada timah.

"Sungguhpun demikian, diakui masih ramai yang tidak mengetahui tentang pusat ini dan merasakan ia sebuah kilang," kata Azlan ketika ditemui Kosmo! di pusat lawatan itu baru-baru ini.

Dengan seni bina moden alunan kaca dan besi yang penuh dramatik, pusat pelawat seluas 40,000 kaki persegi itu ternyata bukan sebuah kilang biasa.

Kole gergasi

Satu tarikan awal di pusat itu ialah kole gergasi Royal Selangor yang diiktiraf oleh Guinness World Records sebagai yang terbesar di dunia.

Terletak di pintu masuk, cawan logam setinggi 1.987 meter dengan berat yang mencecah 1,557 kilogram itu memberi pengunjung peluang bergambar berlatar belakang seni bina kaca dan besi atau kolam air yang indah.


KAFE Royal Selangor menawarkan pelbagai sajian enak kepada pengunjung.





Azlan menjelaskan, Pusat Pelawat Royal Selangor terbahagi kepada tiga bahagian utama iaitu Galeri, Kunjungan Kilang dan Pusat Jualan.

Bahagian Galeri membawa pengunjung melihat pelbagai paparan pameran yang bersifat interaktif dan pendidikan.

Tema Origins atau Asal mengimbau semula sejarah Royal Selangor iaitu bermula dengan kedatangan Yong Koon ke Tanah Melayu pada tahun 1885 dari Shantou, China sehinggalah sejarah yang ditempa pada hari ini.

Sudut Muzium Royal Selangor pula bukan sahaja memaparkan artifak-artifak seperti mata wang logam, ceduk kapal korek dan produk piuter, tetapi juga peralatan asal dan barangan peribadi yang digunakan Yong Koon dalam penghasilan barangan piuternya.

"Salah satu tarikan di sini ialah teko melon yang telah menyelamatkan nyawa seorang lelaki bernama Ah Ham ketika perang di sekitar Kajang, Selangor.

"Menariknya, teko yang dibuat pada tahun 1890-an ini merupakan satu-satunya gubahan dalam koleksi Royal Selangor yang tertera tanda kecemerlangan pengasasnya, Yu He Zu Xi yang bermaksud nama kedai sekali gus melambangkan kualiti komponen bermutu yang digunakan," jelas Azlan sambil menekankan betapa berharganya logam timah itu sejak zaman dahulu.

Di zon ini, pengunjung juga berpeluang mengimbau sejarah melalui paparan pakaian fesyen zaman pencarian timah pada abad ke-19.

"Pengunjung boleh mencuba kostum-kostum yang serupa dengan yang telah dipakai oleh golongan kaya dan kerabat Melayu serta Cina serta pekerja-pekerja lombong semasa zaman kegemilangan melombong bijih di Tanah Melayu," ujar Azlan.

Menurutnya, pengunjung juga boleh melihat replika Menara Berkembar Petronas setinggi 9.1 meter yang diperbuat melalui susunan 7,062 biji kole logam piuter.

Tinjauan Kosmo! mendapati pengunjung juga akan dibawa ke zon eksperimental yang membolehkan deria mereka dirangsang.


PUSAT Jualan seluas kira-kira 5487.8 meter persegi menawarkan koleksi produk piuter Royal Selangor, barangan kemas Selberan dan perak daripada Comyns.


Pengunjung boleh merasai pelbagai tekstur piuter di Hall of Finishes atau mendengar penjelasan bagi menyelami perbezaan resonan bunyi antara piuter dengan material organik dan metalik yang serupa di Kamar Loceng.

Di Dewan Bingkai Gambar, pengunjung boleh melihat kepelbagaian koleksi bingkai gambar Royal Selangor yang membenarkan mereka merasai dan menghargai fleksibiliti aloi tersebut.

Di sudut Sains Piuter pula, orang ramai boleh mengetahui nilai atomik bijih, antimoni dan tembaga yang merupakan komponen utama piuter.

"Selain itu, pengunjung juga boleh mengetahui berat piuter di planet-planet berbeza dan membandingkan ketumpatannya dengan logam lain," kata Azlan.

Dari Galeri, pengunjung dibawa mengunjungi kilang yang merupakan nadi Royal Selangor.

"Di sini, pengunjung boleh melihat dan merasai sendiri proses pembuatan produk piuter Royal Selangor dalam persekitaran yang selesa dan selamat," kata Azlan.

Kunjungan tersebut turut memaparkan penghasilan barang kemas mewah Selberan yang merupakan sebahagian daripada syarikat Royal Selangor.

"Dengan bayaran RM50 seorang, pengunjung boleh mendaftar di bengkel kerja tangan School of Hard Knocks.

"Dalam sesi setengah jam, peserta boleh menghasilkan mangkuk piuter mereka sendiri dengan menggunakan peralatan tradisional seperti yang digunakan oleh pembuat piuter lebih 100 tahun lalu," kata Azlan sambil memaklumkan bahawa pengunjung dapat membawa pulang mangkuk piuter tersebut berserta sijil.

Sungguhpun demikian, Azlan menambah, tempahan awal harus dibuat sekiranya pelanggan ingin menyertai bengkel tersebut dengan jumlah kumpulan terdiri antara lima sehingga 50 orang bagi setiap sesi.

Dimaklumkan, pada awal April lalu, Royal Selangor telah membuka sebuah kafe di situ bagi membolehkan pengunjung berehat dan menikmati hidangan.

Sebelum pulang, pengunjung tidak seharusnya melepaskan peluang untuk singgah ke sudut Pusat Jualan di kawasan seluas 18,000 kaki persegi.


PENGUNJUNG berpeluang melihat sendiri operasi pembuatan barangan piuter Royal Selangor di Pusat Pelawat Royal Selangor.


Menawarkan koleksi produk piuter Royal Selangor yang pelbagai, pengunjung juga boleh menikmati pilihan perhiasan diri mewah oleh Selberan dan perak oleh Comyns yang merupakan sebahagian daripada kumpulan Royal Selangor.

Sejak pembukaannya, Pusat Pelawat Royal Selangor telah memenangi Anugerah Tarikan Pelancong Terbaik Pelancongan Malaysia 2004 dalam kategori tarikan dengan identiti atau warisan negara.

Selain itu, ia juga menerima Anugerah Kecemerlangan Persatuan Pelancongan ASEAN 2005 atas tarikan pelancongan terbaru terbaik ASEAN.

Dengan menerima kunjungan penduduk tempatan dan pelancong asing dari segenap usia termasuk keluarga dan pelajar sekolah setiap hari, Royal Selangor turut menyediakan perkhidmatan jurupandu percuma bagi kemudahan pengunjung.

"Pusat ini bukan hanya untuk dilihat, tetapi memberi peluang kepada pengunjung menyelami penggembaraan dan pengalaman sebenar pembuatan piuter.

"Di sini, deria melihat, mendengar dan merasa dirangsang demi memberikan pengetahuan dan keseronokan kepada pengunjung," kata Azlan menamatkan bicara.

Tenaga solar ubah hidup

Tahun lalu, bilangan rumah yang dikuasakan oleh sistem solar di pedalaman Bangladesh meningkat kepada 300,000 buah walaupun kos pemasangannya agak mahal.


JUMLAH rumah yang dikuasakan oleh sistem solar di Bangladesh meningkat sehingga 300 buah.


SAMA seperti penduduk pedalaman di Bangladesh yang lain, Aidul Islam cukup faham tentang keperitan yang mereka alami setiap kali tibanya musim panas.

Lebih-lebih lagi apabila rumahnya yang berbumbung zink itu seolah-olah seperti ketuhar. Tenaga elektrik yang ada tidak mencukupi walaupun untuk menggerakkan kipas.

Bagi 100 juta rakyat Bangladesh yang kebanyakannya merupakan petani dan tinggal di kampung, cerita tentang bekalan elektrik hanyalah janji kosong yang dijaja oleh ahli-ahli politik menjelang pilihan raya.

Cuma kampung-kampung yang berhampiran lebuh raya atau ladang-ladang berskala besar dan lengkap dengan pam-pam sistem pengairan memiliki akses kepada grid kuasa elektrik negara. Namun begitu, bekalannya hanya untuk beberapa jam.

Bosan dengan janji-janji sambungan bekalan elektrik yang tidak pernah ditunaikan, Islam menyelesaikan masalah itu sendiri.

Sejak empat tahun lalu, dia membelanjakan sebanyak AS$335 (RM1172) untuk membeli panel solar yang dipasang di atas bumbung rumahnya yang diperbuat daripada bata lumpur dan zink.

"Ahli keluarga dan kawan-kawan fikir saya bodoh. Tetapi saya tahu ia sangat berbaloi walaupun harganya sama dengan jumlah gaji saya selama lapan bulan," kata Islam yang tinggal di kampung Nayeb Ali Bazar, 80 kilometer di utara Dhaka.

Ternyata, pelaburan tersebut memberi pulangan kepada tukang jahit berusia 40 tahun itu yang biasanya habis kerja apabila matahari mula terbenam.

Tenaga elektrik

Kini, hampir setiap hari dia menjahit sehingga lewat malam. Terima kasih kepada bekalan elektrik selama lima jam yang diperolehnya daripada panel solar. Malah, pendapatannya bertambah sekali ganda.

Bagi 70 peratus rakyat Bangladesh yang keseluruhannya mencecah 144 juta orang dan hanya mendapat sedikit akses tenaga elektrik atau tiada langsung, sumber tenaga alternatif menjadi satu-satunya pilihan.

Kurangnya pelaburan sejak sekian lama bermakna pusat jana kuasa yang dimiliki oleh kerajaan hanya mampu menghasilkan 3,500 megawatt kuasa elektrik setiap hari.

Sedangkan permintaan mencecah 6,000 megawatt dan meningkat sehingga 500 megawatt setahun berikutan kepesatan pertumbuhan perindustrian.

Kerajaan yang dipilih pada Disember lalu telah berjanji untuk menambah bekalan elektrik, tetapi menyatakan penambahbaikan tersebut memerlukan tempoh sekurang-kurangnya tiga tahun.

Pada masa yang sama, angka menunjukkan rakyat Bangladesh menyelesaikan dilema itu sendiri. Tahun lepas sahaja, bilangan rumah yang dikuasakan oleh sistem solar meningkat kepada 300,000 buah. Sistem solar ini menyalurkan tenaga elektrik kepada lebih 2.5 juta orang.

Peneraju kepada pertumbuhan itu ialah Grameen Shakti, anak syarikat kepada penyedia utama kredit mikro, Grameen Bank.

Bersama 14 organisasi kecil yang lain, badan kebajikan itu menyediakan pinjaman dengan syarat-syarat yang munasabah bagi membantu golongan miskin untuk menghasilkan tenaga solar.

"Sistem solar dapat dijual dengan pantas di kawasan-kawasan pedalaman dan kami sedang berusaha untuk memenuhi permintaan," kata Ketua Grameen Shakti, Dipal Barua.

Tenaga solar

Pertumbuhan itu juga bermakna bertambahnya peluang pekerjaan baru.

"Kami telah berjaya mencipta 20,000 bidang pekerjaan. Malah 2,000 daripadanya menggaji wanita-wanita di kampung yang berupaya memperoleh pendapatan sehingga AS$100 (RM350) sebulan," kata Barua.

"Matlamat kami ialah memastikan separuh daripada rumah di kawasan pedalaman Bangladesh menggunakan tenaga solar menjelang tahun 2015 dan memberi pekerjaan kepada 100,000 orang wanita," kata pakar tenaga dari Universiti Kejuruteraan dan Teknologi Bangladesh, Shahidul Islam.

Menurutnya, perkembangan pesat penggunaan teknologi solar akan membantu mengurangkan kos panel solar tersebut.

"Apa yang kita lihat di kawasan pedalaman kini ialah satu revolusi hijau. Ia telah mengubah wajah Bangladesh yang sebelum ini berada dalam kegelapan," tambahnya.

Sebuah syarikat tempatan, Rahima frooz yang menghasilkan bateri untuk menyimpan tenaga solar terpaksa meningkatkan pengeluarannya sebanyak tiga kali ganda demi memenuhi permintaan para pelanggannya.

"Perniagaan tenaga yang boleh diperbaharui di Bangladesh merupakan industri hijau paling pantas berkembang di dunia," kata Ketua Pegawai Eksekutif Rahimafrooz, Niaz Rahim.

"Ia akan menjadi industri yang bernilai berbilion dolar dalam tempoh enam tahun akan datang. Setiap aksesori solar kecuali panelnya kini dihasilkan di Bangladesh.

"Maknanya, kami mampu untuk memenuhi keperluan sendiri tidak lama lagi demi memastikan pertumbuhan ini berterusan."

Di utara Dhaka, Bhutuli, pemilik kedai runcit, Nurul Islam berjenaka bahawa kampungnya yang sebelum ini terkenal dalam penghasilan buah nangka kini lebih dikenali kerana bilangan panel solar yang terpasang di bumbung rumah-rumah di sana.

"Lebih menarik, apabila mempunyai tenaga solar ialah ketika pulang ke rumah pada pukul 10 malam dari tempat kerja, tiga orang anak saya sedang membaca buku.

"Kami tidak pernah mempunyai peluang untuk melakukan perkara ini suatu masa dahulu. Sistem ini telah mengubah takdir negara kami," katanya. - AFP