Konflik isu Kampung Buah Pala perlu ditangani segera
Oleh Fazli Abdullah
fazliabdullah@bharian.com.my

PENDUDUK Kampung Buah Pala mengharapkan kerajaan negeri bertindak segera mengatasi masalah mereka.

Kerajaan Pulau Pinang wajar berbincang dengan pemaju untuk rangka formula pampasan penduduk

"KAMI berharap Ketua Menteri dan kerajaan Pakatan Rakyat membela perkampungan 'High Chaparral' yang berusia 100 tahun seperti dijanjikan." Begitulah suara hati penduduk Kampung Buah Pala yang kini berada di persimpangan, sama ada kekal di kampung yang diwarisi daripada nenek moyang sejak lebih seabad lalu, atau mencari penempatan baru.

Rayuan kira-kira 300 penduduk itu terpampang di atas satu kain pemidang yang tergantung di pintu masuk perkampungan itu, yang kini terus berjuang untuk mempertahankan penempatan berkenaan.

Walaupun undang-undang jelas menunjukkan mereka mesti mengosongkan tanah seluas 2.6 hektar yang dimiliki Koperasi Pegawai Kerajaan Negeri Pulau Pinang sebelum 3 Ogos ini, tetapi 23 keluarga bertekad untuk kekal di situ.

Bagi penduduk, mereka adalah pemilik tanah itu selepas Helen Margaret Brown memberikannya kepada nenek moyang mereka sebelum merdeka, tetapi tanah itu sudah dijual kepada koperasi oleh kerajaan negeri terdahulu pada harga yang lebih rendah daripada nilai pasaran. Lantaran itu mereka tetap dengan pendirian tidak akan berpindah dari perkampungan yang dianggap sebagai satu-satunya kampung tradisi masyarakat India di negeri ini.

Kini penduduk masih menjalani kehidupan seharian seperti biasa walaupun hari-hari terakhir mendiami perkampungan yang dikenali sebagai 'High Chaparral' Pulau Pinang' semakin hampir.

Ahad lalu, mereka mengadakan upacara walakappu iaitu acara tradisi masyarakat India untuk menanti kelahiran bayi. Ia bagi meraikan S Nalani, 30, yang bakal melahirkan bayi sulungnya, yang juga generasi keenam di perkampungan itu.

Suami Nalani, S Kumar, 29, tidak menampakkan wajah risau mengenai nasib masa depan kampung mereka, sebaliknya yakin anak sulungnya yang bakal dilahirkan tidak lama lagi akan dapat menyambut hari jadi pertama tahun depan di kampung itu.

Apapun, menyusuri perkampungan yang terletak di kawasan berbukit di Gelugor itu, secara kasarnya tidaklah menampakkan ia satu perkampungan yang dikatakan kampung warisan yang boleh dibanggakan.

Namun berada di kampung itu lebih tenang dengan kehijauan pokok dan suasana kampung. Apatah lagi, apabila menjelang petang kawanan lembu akan pulang selepas seharian berkeliaran di kawasan hutan berdekatan.

Dengan hampir 200 ekor ternakan khususnya lembu yang dibela oleh penternak di kampung itu, bau hancing air kencing dan tahi lembu yang menyambut 'kedatangan' tetamu ke kampung itu, mungkin sesuatu yang tidak akan ditemui di perkampungan lain di negeri ini.

Tanpa mempersoalkan hak penduduk memperjuangkan kampung yang sudah merakam ribuan kenangan manis, penduduk perlu bersikap rasional dalam menangani kemelut yang dihadapi sekarang, bukannya emosional.

Mereka bukan saja perlu melihat kepada keputusan mahkamah tetapi juga mesti memikirkan masa depan anak cucu tanpa dipengaruhi oleh mana-mana pihak yang cuba mengambil kesempatan untuk menjadi 'hero' dalam isu itu.

Penduduk boleh berusaha melambatkan tindakan 'pengusiran' oleh pemaju dengan menggunakan 'talian hayat', tetapi soalnya sampai bila dan berapa banyak 'talian hayat' yang mereka ada.

Mungkin sudah sampai masanya penduduk memikirkan untuk mengikut jejak langkah 10 keluarga yang sudah menerima pampasan daripada pemaju di antara RM140,000 hingga RM260,000 sebelum ini.

Penduduk juga perlu sedar mereka selama ini diperalatkan oleh ahli politik bagi meraih sokongan pada musim pilihan raya dan dibiarkan terkapai-kapai selepas pilihan raya berlalu.

Mereka perlu bertanya selama mana lagi mahu bertahan di kampung itu yang terletak di tengah kawasan perumahan. Pernahkah penduduk memikirkan soal ternakan mereka yang tidak disenangi jiran bersebelahan.

Dengan lembu berkeliaran sehingga merosakkan harta benda, tiada padang ragut bagi ternakan itu mencari makan, ia boleh menimbulkan kemarahan penduduk kampung lain. Penduduk perlu faham bahawa mereka tidak lagi berada pada tahun awal kemerdekaan atau di pedalaman, tetapi alaf baru dan terletak di sebuah bandar raya.

Pada masa sama, kerajaan negeri juga perlu menunjukkan komitmen untuk membantu penduduk dengan memberi pilihan yang konkrit, bukannya bersikap mencari salah orang lain.

Sama ada kepemimpinan kerajaan negeri terdahulu bersalah atau tidak apabila menjual tanah itu kepada koperasi, ia bukan boleh diputuskan dalam masa sehari dua sedangkan penduduk semakin tersepit.

Sehingga kini, kerajaan negeri belum lagi menawarkan satu alternatif terbaik kepada penduduk walaupun menyedari pilihan yang penduduk adalah keluar dari kampung itu.

Ketua Menteri, Lim Guan Eng, sebelum ini menyatakan penduduk wajar menerima pampasan walaupun beliau menyedari pemaju, Nusmetro Ventures (P) Sdn Bhd tidak perlu berbuat demikian kerana tidak diarahkan oleh mahkamah. Ketua Menteri juga dilaporkan berkata, kerajaan negeri akan 'memastikan' pemaju membayar pampasan kepada penduduk jika mereka berpindah.

Meskipun kerajaan negeri sering membangkitkan soal pampasan, tetapi tiada butiran lanjut diberikan. Kalau betul kerajaan negeri mempunyai perancangan, mereka perlu memperincikan soal pampasan, penempatan sementara bagi penduduk dan rumah kekal.

Pada 2007, koperasi menawarkan rumah berharga RM75,000 dengan keluasan lantai 850 kaki persegi dengan harga diturunkan kepada RM1; subsidi sewa rumah RM750 sebulan selama tiga tahun; bayaran kos perpindahan RM1,000 atau ganti rugi tunai RM90,000 jika penduduk tidak mahu terima tawaran tunai.

Jika tawaran sebelum ini ditolak oleh sebahagian besar penduduk, inikan pula tawaran kerajaan negeri sekarang yang tidak memberikan sebarang butiran. Sudah tentu penduduk tidak berani untuk memberi persetujuan kerana mereka tidak tahu apa bentuk pampasan yang akan diberikan jika setuju berpindah.

Apa salahnya kerajaan negeri berbincang dengan pemaju untuk merangka formula mengenai pampasan yang akan diberikan. Dalam keadaan sekarang, pemaju yang berkeras tidak mahu memberi pampasan kepada penduduk, juga perlu bertolak ansur dan tidak mengabaikan tanggungjawab sosial mereka kerana selagi isu itu tidak diselesaikan, selagi itulah projek yang bernilai RM200 juta di kawasan itu tidak dapat dijalankan.

Apabila sudah ada formula, kerajaan negeri perlu panggil penduduk untuk berbincang dan jelaskan keadaan sebenar mengenai kedudukan tanah berkenaan dari segi undang-undang. Jika mereka memahami keadaan sebenar dan rasional perpindahan itu, tiada sebab untuk penduduk menolak tawaran yang diberikan.
Minda Pengarang: Syarikat konsesi tol perlu secara sukarela bantu ringan beban pengguna

UNTUK jangka masa panjang, pengguna lebuh raya di Semenanjung mungkin mendapat berita lebih baik mengenai isu tol. Kerajaan, menerusi Unit Perancangan Ekonomi (EPU), sedang membuat kajian menyeluruh mengenai isu itu. Setakat ini kaedah yang akan digunakan belum dapat dipastikan, sama ada kerajaan akan mengambil alih syarikat konsesi tol dan dijadikan syarikat persendirian atau pendekatan lain, bagi menyelesaikan isu kenaikan tol. Buat masa ini semakan kadar tol terpaksa dilakukan setiap tiga tahun seperti termaktub dalam perjanjian konsesi. Keadaan ini sering menimbulkan kemarahan rakyat. Tentunya, tidak ada rakyat yang suka terhadap kenaikan sesuatu barangan, apatah lagi jika alasan kenaikan tidak memuaskan hati rakyat. Namun, sebagai langkah sementara, kerajaan memberi rebat 20 peratus yang akan dinikmati kira-kira 85,000 pengguna lebuh raya kelas satu yang membayar tol 80 kali atau lebih sebulan, merangkumi semua laluan lebuh raya di seluruh Semenanjung mulai Oktober depan. Pembayaran diskaun itu akan dibuat dalam bentuk nilai-tambah Touch n' Go atau Smart Tag yang dikredit ke dalam kad berkenaan. Kerajaan pula terpaksa memperuntukkan RM61 juta untuk menampung pembayaran rebat itu. Mungkin ada pihak yang bertanya mengapa kerajaan harus mengeluarkan belanja sedangkan kutipan tol dibuat oleh syarikat konsesi. Seperti diketahui, kerajaan dan syarikat konsesi ini mempunyai perjanjian yang termaktub. Jika kerajaan tidak meluluskan cadangan kenaikan tol setiap tiga tahun, ia terpaksa membayar pampasan pada kadar jumlah yang tinggi.

Memang menjadi harapan semua supaya kandungan perjanjian itu dikaji semula supaya ia tidak terlalu membebankan kerajaan dan rakyat sebagai pengguna lebuh raya, sedangkan syarikat konsesi mendapat keuntungan banyak setiap tiga tahun. Biarlah isu ini diteliti lanjut oleh EPU dengan mengambil kira pelbagai faktor dan keadaan semasa. Pemberian rebat 20 peratus itu adalah antara 11 hadiah mesra rakyat yang diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, Sabtu lalu, sempena sambutan 100 hari sebagai Perdana Menteri. Langkah berkenaan bertujuan mengurangkan beban rakyat yang terpaksa membayar tol yang tinggi setiap hari. Setakat ini kita tidak mendengar lagi apakah syarikat konsesi secara sukarela sanggup menambahkan rebat, katakan lima atau 10 peratus lagi sebagai tambahan kepada 20 peratus ini. Jika syarikat konsesi berbuat demikian, maka ia akan menggalakkan lebih ramai pengguna lebuh raya memilih laluan lebuh raya dikendalikan syarikat itu. Misalnya, pekerja pejabat menggunakan laluan tetap yang sama setiap hari dan mereka ini bekerja sekitar 20 hingga 25 hari sebulan. Ini bermakna dalam sebulan, cuma 40 hingga 50 kali mereka melalui jalan bertol dan untuk menikmati rebat memerlukan mereka lebih kerap seperti ke pusat beli-belah di laluan bertol ke pusat bandar atau balik kampung pada hujung minggu. Di sinilah syarikat konsesi boleh mengambil kesempatan untuk menarik pengguna. Malah, sudah tiba masanya juga kadar harga Smart Tag dikurangkan lagi kerana pemberian rebat itu cuma untuk laluan elektronik dan begitu juga promosi jualan Touch n' Go.
Politik kepartian melampau jejas perpaduan nasional
Oleh Rahman Sulaiman

POLITIK seperti yang difahami umum hari ini sudah lama dikesan menguasai kehidupan bermasyarakat, sama ada dalam masyarakat purba atau masyarakat moden sekarang. Dalam konteks masyarakat moden, politik mempengaruhi interaksi kumpulan manusia dalam usaha mereka memperoleh kuasa.

Dalam sistem pemerintahan masa kini, tanpa mengira apa juga bentuk sistem itu, sama ada demokratik, autokratik atau sebagainya, masyarakat lazimnya mengharapkan kuasa pemerintahan yang diperoleh melalui helah atau intrique politik itu digunakan untuk kebajikan dan kesejahteraan mereka.

Di Malaysia, seperti juga negara lain yang mengamalkan sistem demokrasi, kehidupan atau perjuangan politik rakyat dikelolakan menerusi organisasi atau parti politik.

Di bawah sistem ini, rakyat diberikan hak dan kebebasan untuk menganggotai atau menyokong mana-mana parti yang mereka anggap mampu memperjuangkan idealisme dan memenuhi aspirasi mereka.

Setiap empat atau lima tahun sekali, rakyat yang mendaftar sebagai pemilih termasuk yang tidak menganggotai parti politik, diberikan hak dan kebebasan untuk memilih parti yang mereka sukai dalam pilihan raya umum.

Parti yang menang dalam erti kata menguasai majoriti kerusi dalam Dewan Rakyat atau Dewan Undangan Negeri berhak di bawah Perlembagaan untuk menubuhkan kerajaan dan melaksanakan dasar atau program yang dijanjikan kepada rakyat untuk kesejahteraan mereka bagi tempoh sehingga pilihan raya berikutnya.

Dalam pilihan raya berikutnya, mereka diberikan hak untuk memilih semula atau menolak kerajaan sedia ada. Inilah sistem diamalkan di negara ini sejak merdeka. Sistem ini ternyata berjaya mengekalkan keamanan negara serta menambah kemakmuran rakyat dalam tempoh 52 tahun lalu kecuali untuk seketika waktu selepas peristiwa berdarah 13 Mei 1969 apabila demokrasi digantung buat sementara.

Selepas itu, apabila demokrasi dipulihkan, rakyat kembali tenang untuk meneruskan urusan harian masing-masing. Parti politik hanya sibuk menjelang pilihan raya umum atau pilihan raya kecil yang diadakan dari semasa ke semasa.

Malangnya, sejak akhir-akhir ini terutama selepas Pilihan Raya Umum ke-12 pada Mac tahun lalu, politik dan demokrasi di Malaysia kelihatan mula memasuki dimensi baru yang tidak pernah dialami sebelum ini. Politik sebagai alat untuk menempah wewenang dan kuasa seolah-olah sudah menguasai seluruh kehidupan rakyat.

Di mana-mana saja orang bercakap mengenai politik. Sama ada di warung, kedai kopi, restoran, majlis kenduri atau sebelum dan sesudah mesyuarat rasmi, isu-isu politik lazimnya mengisi sebahagian besar daripada tajuk perbualan.

Isu lain seperti ekonomi, pendidikan dan sosial sering diketepikan seolah-olah ia tidak penting. Akhbar dan media lain juga memberi tumpuan yang cukup ketara terhadap isu politik terutama politik kepartian.

Di kalangan penjawat awam dan pelajar di institusi pengajian tinggi juga, nampaknya politik tidak dapat dipisahkan daripada kehidupan mereka. Bukanlah sesuatu yang luar biasa untuk sesiapa mendapati bahawa topik utama perbualan penjawat awam di kantin pejabat adalah politik.

Bukan juga satu keanehan untuk orang luar mengetahui bahawa pemilihan pemimpin pelajar di institusi pendidikan tinggi tempatan setiap tahun kebanyakannya didasari fahaman politik kepartian yang dianuti pemimpin terbabit walaupun pada zahirnya Akta Universiti dan Kolej Universiti melarang sama sekali pelajar berpolitik.

Di kalangan pemimpin politik pula, kewujudan mereka seolah-olah tidak sah kalau mereka gagal menilai sesuatu isu, perkembangan, dasar atau program kerajaan dari sudut politik kepartian yang sempit untuk kepentingan peribadi.

Inilah nampaknya budaya yang menguasai kehidupan rakyat Malaysia sekarang. Secara perbandingan, budaya ini nampaknya lebih kuat mencengkam masyarakat Melayu dan Islam berbanding masyarakat Cina, India dan lain-lain.

Perkara ini sebenarnya, sudah banyak dibincangkan melalui saluran rasmi dan tidak rasmi oleh cendekiawan Melayu dan golongan prihatin lain yang bimbang bahawa budaya politik melampau dan tidak berkesudahan itu berpotensi untuk menghancurkan perpaduan Melayu dan sekali gus menghakiskan kuasa politik mereka.

Jika ini berlaku, usaha untuk mencapai perpaduan nasional menjelang 2020 apabila Malaysia disasar mencapai status negara maju, tidak akan kesampaian.

Sesungguhnya, dalam konteks inilah cadangan Raja Muda Perak, Raja Dr Nazrin Shah, agar usaha dirintis untuk menyatupadukan orang Melayu, perlu diberi perhatian.

Ketika menyampaikan titah utama bertajuk Islam dan Melayu: Modal Pengupayaan Umat pada majlis perasmian Muzakarah Cendekiawan Islam 2009 di Ipoh kelmarin, baginda menyarankan supaya usaha penyatuan umat Melayu dirintis bagi membina keupayaan kaum itu dalam semangat serumpun bangsa dan saliran agama.

Bagi memastikan hasrat murni itu tercapai, baginda bertitah agar semua pihak mengetepikan kesetiaan kepada individu atau kumpulan.

Raja Nazrin menegaskan budaya berpolitik yang sedang berlaku menyebabkan ketaksuban baru sehingga menjelma budaya assabiyah yang mengutamakan kesetiaan kepada kumpulan berbanding kelangsungan ummah.

Titah baginda, keadaan itu akhirnya menyebabkan Melayu Islam terperangkap dalam perlumbaan mencari kesalahan dan kelemahan antara satu sama lain. Sebenarnya, ini bukan kali pertama baginda menyuarakan kebimbangan demikian.

Sebelum ini, baginda dan raja lain juga pernah menyatakan kebimbangan serupa terhadap gejala dan perkembangan yang berpotensi untuk menghancurkan negara. Apakah rakyat Malaysia, khususnya orang Melayu, memerlukan kejutan yang lebih dahsyat untuk menyedarkan mereka daripada ilusi yang merugikan itu dan kembali menerima kenyataan bahawa politik bukan segala-galanya?

Datuk Rahman Sulaiman ialah bekas Ketua Pengarang Bernama
Cakap-cakap
Oleh Mamat

MALANG betul tak berbau. Mamat sangat bersimpati dengan keluarga Datuk Koh Hong Sun, Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersil Bukit Aman. Kematian anak sulungnya, Keat Lee, amat menyayat hati. Berita mengenai kematian itu terpapar di semua akhbar. Mamat boleh bayangkan betapa hancurnya hati keluarga ini. Dalam hal yang sebegini, Mamat terus ingatkan saudara mara dan sahabat dan rakan supaya sentiasa berwaspada kemungkinan berlakunya kemalangan di rumah mahupun di pejabat. Sama-samalah kita menjaga kepentingan diri dan keluarga.

Mamat - Ucapan takziah kepada Datuk Koh sekeluarga