PM tidak peduli kepincangan polis, BPR - Mahfuz

Abdul Halim Mohd Rashid
Thu | Nov 15, 07 | 5:35:49 pm MYT

KUALA LUMPUR, 15 Nov (Hrkh) - Ketua Penerangan PAS Haji Mahfuz Omar mengecam Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan polis yang lebih sibuk dengan Perhimpunan Aman Bersih 10 November lalu tetapi tidak peduli sama sekali kepincangan dalam pasukan polis yang semakin menjadi perbualan umum.

Malah beliau juga menyifatkan Perdana Menteri boleh mengakibatkan bencana besar ke atas bumiputera kerana dengan jelas memperlihatkan kelemahannya untuk menjalankan tanggungjawabnya.

Mengenai kepincangan dalam pasukan polis dan Badan Pencegah Rasuah (BPR), Mahfuz berkata: "Tindakan polis dan BPR membuat afidavit yang membantu Tengku atau Goh Cheng Poh ketika habeas corpusnya dibicarakan semakin menjadi perbualan umum. Adalah sangat memeranjatkan apabila perkara itu menjadi perbualan di kedai-kedai kopi," katanya.

Tengku adalah salah seorang orang kanan kepada BK Tan, yang dilaporkan sebagai ketua sindiket jenayah yang antaranya terlibat dalam perniagaan judi haram, sindiket pelacuran dan along.

Berikutan arahan Timbalan Menteri Keselamatan Dalam Negeri, Datuk Johari Baharum, beliau dikenakan tahanan daerah di bawah Ordinan Darurat di Jeli. Tindakan ke atas Tengku itu dikendalikan oleh Jabatan Siasatan Jenayah Perdagangan Polis yang pada waktu itu diketuai oleh Datuk Ramli Yusof.

Ramli kini menghadapi tuduhan rasuah dari BPR dan dalam proses perbicaraan.

"Tidak hairanlah jika sebelum ini Ramli mendedahkan pihaknya terpaksa mendapatkan khidmat peguam swasta untuk menyediakan dokumen mahkamah berkaitan kes Tengku walaupun perkara itu adalah urusan kerajaan dan sepatutnya dikendalikan oleh bahagian perundangan di dalam pasukan polis atau Kementerian Keselamatan Dalam Negeri," katanya.

Tetapi, kata Mahfuz, masalah yang lebih besar ialah sikap Perdana Menteri yang tidak kelihatan mahu mengambil sebarang tindakan terhadap kejadian-kejadian pelik dalam pasukan polis, BPR dan Jabatan Peguam Negara.

"Kalau Perdana Menteri masih tidak tahu lagi, saya ingin ulangi sekali lagi bahawa saya benar-benar terperanjat apabila apa yang didakwa sebagai pakatan Ketua Polis Negara, BPR dan Peguam Negara menjadi perbualan di kedai kopi.

"Jika Perdana Menteri benar-benar tidak tahu atau sengaja tidak mahu mengambil tahu, amat malanglah negara ini mempunyai Perdana Menteri seperti itu sedangkan ketiga-tiganya berada di bawah bidang kuasa Abdullah sebagai Perdana Menteri dan Menteri Keselamatan Dalam Negeri.

"Tetapi kalau beliau tahu, beliau mesti mengambil tindakan serta merta untuk membetulkan apa yang dilihat sebagai kepincangan pasukan polis, BPR dan Jabatan Peguam Negara. Kalau beliau enggan juga bertindak walaupun telah diberitahu, beliau bolehlah meletak jawatan kerana beliau tidak layak sama sekali," katanya.

Mengenai ancaman kepada masa hadapan bumiputera, Mahfuz berkata, Perdana Menteri hakikatnya telah membuat pengakuan bahawa beliau tidak pernah merangka polisi yang memastikan syarikat-syarikat berkaitan kerajaan (GLC) membantu bumiputera

Perkara itu amat terang dan jelas, katanya, apabila Perdana Menteri tiba-tiba menyeru supaya GLC membantu bumiputera.

Seruan Perdana Menteri itu, katanya, hanya membawa erti bahawa GLC sebenarnya tidak membantu bumiputera.

"Ia juga bermakna bahawa bumiputera bolehlah melupakan sebarang harapan kepada koridor demi koridor yang dilancarkan oleh kerajaan kerana koridor-koridor tersebut diuruskan oleh GLC yang terpaksa diseru dan dirayu oleh Perdana Menteri sendiri supaya membantu bumiputera," katanya.

Mahfuz berkata, beliau bukan sahaja bimbang dengan nasib bumiputera malah bimbang dunia akan menuduh Perdana Menteri negara ini sebagai "pak lawak".

"Adakah Perdana Menteri tidak tahu GLC itu apa dan siapa yang bertanggungjawab merangka polisi yang mesti dipatuhi oleh GLC sehingga beliau terpaksa menyeru GLC supaya membantu Bumiputera?

"Apa akan terjadi kepada Bumiputra di Wilayah Pembangunan Iskandar (WPI), Wilayah Ekonomi Koridor Utara (Koridor Utara) dan Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER) kerana kesemua koridor itu dikendalikan oleh GLC dan GLC pula terpaksa dirayu oleh Perdana Menteri yang sepatutnya bertindak memastikan polisi yang mesti diikuti oleh GLC tersebut?" tanya beliau.

Khazanah Nasional sebagai GLC terbesar dipertanggungjawabkan untuk menguruskan WPI manakala Sime Darby menguruskan Koridor Utara dan Petronas pula menguruskan ECER.

"Amat membimbangkan jika Perdana Menteri begitu lemah dan tidak berdaya untuk menjamin kepentingan bumiputera kerana 40 peratus dari kawasan ECER ialah tanah rezab Melayu yang dilaporkan akan diambilalih.

"Inilah yang saya maksudkan sebagai bencana besar apabila Perdana Menteri secara terus-terang mempamerkan kelemahan dan ketidaupayaannya," kata beliau.

Beliau menyeru ahli-ahli Umno memikirkan dengan serius kemampuan Abdullah untuk menjadi presiden pasri mereka dan Perdana Menteri negara ini.

0 comments: