Hulu Selangor diberi Anugerah Penyapu

Oleh Tuan Nazuri Tuan Ismail


PERLU TINGKAT KUTIPAN: Dr Mohamad Khir (kiri) menyampaikan penyapu kepada Yang Dipertua MDHS, Tukiman Nail, sebagai simbolik pada majlis anugerah sempena Bulan Kualiti 2007 di Shah Alam, semalam.

PBT gagal capai sasaran cukai semasa, tunggakan

SHAH ALAM: Pejabat Tanah dan Daerah (PTD) Hulu Selangor serta Majlis Daerah Hulu Selangor (MDHS) menjadi penerima pertama 'Anugerah Penyapu' daripada kerajaan negeri kerana gagal mencapai sasaran kutipan hasil cukai semasa dan tunggakan tahun lalu.

Anugerah Khas sebatang penyapu yang diikat riben itu disampaikan Menteri Besar, Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo kepada wakil jabatan dan agensi berkenaan pada majlis anugerah sempena Bulan Kualiti 2007 Pentadbiran Setiausaha Kerajaan Negeri, di sini, semalam.


PTD Hulu Selangor dan MDHS hanya memungut 55 peratus cukai semasa dan 56 peratus cukai tertunggak, manakala MDHS memungut 66.9 peratus hasil cukai semasa dan 23.4 peratus cukai tertunggak tahun lalu.

Kerajaan Selangor menetapkan semua sembilan PTD serta 12 PBT memungut 90 peratus hasil cukai semasa dan 70 peratus hasil tunggakan cukai setiap tahun.

Dr Mohamad Khir berkata, anugerah itu diberi sebagai simbolik kepada PTD Hulu Selangor dan MDHS supaya berusaha membaiki prestasi untuk memenuhi sasaran yang ditetapkan kerajaan.


"Anugerah ini bukan bertujuan memalukan, menjatuhkan atau merendahkan semangat individu atau jabatan kerajaan dan PBT, tetapi memberi kesedaran supaya berusaha membaiki prestasi pada masa datang.

"Kita dapati tiada tindakan diambil oleh pegawai terbabit walaupun gagal mencapai tahap minimum yang ditetapkan," katanya.

Dr Mohamad Khir berkata, anugerah penyapu itu sebagai simbolik dan peringatan kepada pegawai atasan jabatan kerajaan dan PBT supaya membersihkan sikap tidak produktif kakitangan bawahan.

Katanya, sejak dimaklumkan pemberian Anugerah Penyapu itu awal tahun ini, PTD Hulu Selangor dan MDHS menunjukkan prestasi membanggakan sehingga September lalu.

Tujuh PTD dan PBT mencatatkan kutipan melebihi sasaran ditetapkan tahun lalu didahului PTD Sepang yang mengutip 112 peratus hasil cukai semasa dan 73 peratus cukai tertunggak diikuti PTD Hulu Langat, Majlis Perbandaran Subang Jaya (MPSJ), Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA), Majlis Perbandaran Sepang (MPSp), Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) dan Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ).

Semua jabatan dan agensi terbabit dibawa mengadakan lawatan ke Melbourne, Australia, selama lima hari pada pertengahan April lalu sebagai insentif.

0 comments: