Sukar didik pakai penutup hidung

Sukar didik pakai penutup hidung

Oleh MOHAMMAD NOORIZZUDDIN NOOH

PENULIS selalu menerima e-mel yang berjela-jela mencari penjelasan kenapa ramai yang tewas bertarung dengan H1N1 ialah Melayu.

Ramai memberi alasan yang boleh dikatakan karut marut dan melampau namun bagi penulis hanyalah satu alasan yang mampu menjawab persoalan ini.

Jawapannya mudah, masyarakat Melayu memandang mudah H1N1 tanpa mengambil apa-apa langkah pencegahan.

Sebagai contoh jika kita berada di kawasan bandar raya, majoriti yang memakai penutup hidung dan mulut ialah kaum bukan Melayu.

Nak dikata bahawa penutup hidung dan mulut yang tersedia di pasaran itu mahal, penulis berasakan itu adalah alasan remeh yang senang diada-adakan.

Teh tarik boleh minum bergelas-gelas sehari, rokok boleh dihisap berkotak-kotak sehari namun bila sampai aspek penjagaan nyawa, ramai merasakan bahawa penutup hidung dan mulut tiga lapis yang berharga 80 sen itu mengarut.

Hina betul anda jika perasaan itu ada di hati anda. Tahukah anda bahawa negara kita adalah satu-satunya negara di dunia yang mempunyai harga siling bagi penutup hidung dan mulut dan saban hari kita ditertawakan di media-media asing disebabkan oleh tindakan tersebut?

Penulis menyambut baik arahan kerajaan untuk berhemah dalam mengambil untung menjual penutup hidung dan mulut namun sambutan penjualan alat itu adalah amat mengecewakan di kawasan pekan-pekan majoriti Melayu.

Harga nyawa di Kuala Lumpur adalah sama dengan harga nyawa di Parit Yaani di Johor dan juga harga nyawa di Sungai Petani.

Penulis dan isteri yang pulang ke kampung dan berjalan-jalan di pekan dipandang seperti makhluk asing apabila memakai penutup hidung dan mulut.

Salahkah penulis sebagai seorang suami dan bapa menjaga keselamatan keluarga dengan memastikan agar mereka sentiasa memakai penutup hidung dan mulut jika berada di luar rumah. Nyawa mereka adalah amanah Allah. Penulis wajib menjaganya.

Penulis ialah Pensyarah Universiti Sains Islam Malaysia.

0 comments: