Piagam Asean dipersetujui

Daripada Mutazar Abd Ghani dan Johan Afendi


TUKAR PANDANGAN: Syed Hamid berbincang sesuatu dengan Menteri Luar Singapura, George Yeo sebelum memulakan Mesyuarat Menteri Luar Asean di Singapura, semalam.

Semua menteri luar sebulat suara mahu deklarasi dilakukan secepat mungkin

SINGAPURA: Hari pertama Sidang Kemuncak Asean ke-13 di sini, semalam, menyaksikan semua 10 Menteri Luar pertubuhan itu sebulat suara bersetuju dengan kandungan Piagam Asean untuk dibawa ke Mesyuarat Ketua-Ketua Negara Asean, yang bermula hari ini.

Setiausaha Agung Asean, Ong Keng Yong, berkata semua Menteri Luar Asean bersetuju supaya deklarasi Piagam Asean perlu dilakukan secepat mungkin, supaya ia dapat diguna pakai pada sidang kemuncak tahun depan di Thailand.


"Tiada masalah timbul, malah kami (Menteri Asean) langsung tidak berbincang mengenai kandungannya, semua sudah dapat diselesaikan. Jadi, kita akan bawa kandungan itu kepada Mesyuarat Ketua-Ketua Negara Asean esok (hari ini)," katanya ketika ditemui selepas menghadiri Mesyuarat Menteri Luar Asean yang meneliti kandungan Piagam Asean disediakan Pasukan Petugas Khas Peringkat Tertinggi (HLTF).

Beliau berkata, mesyuarat turut membincangkan format sebenar piagam berkenaan selain persediaan sidang kemuncak lain seperti Mesyuarat Asean-EU, Asean+3 dan Asean-China.

Katanya, semua kandungan dan format sidang kemuncak berkenaan perlu diteliti lebih lanjut dalam memastikan ia berjalan mengikut apa yang dirancangkan bagi memberikan gambaran sebenar kepada rakan dialog Asean terutama sekali, kandungan piagam.

Sementara itu, Menteri Luar, Datuk Seri Syed Hamid Albar menyambut baik kesepakatan 10 Menteri Luar Asean terhadap piagam itu kerana ia memberikan daya saing kepada pertubuhan serantau itu.

"Piagam ini, akan mengubah Asean kepada badan yang mempunyai pandangan serta perspektif undang-undang dalam setiap langkah yang diambil," katanya.

0 comments: