Tolak lanjut khidmat Fairuz tidak percaya PM

Abdul Halim Mohd Rashid
Fri | Nov 02, 07 | 1:37:24 pm MYT

KUALA LUMPUR, 2 Nov (Hrkh) - Tindakan Raja-Raja Melayu menolak supaya dilanjutkan tempoh perkhidmatan bekas Ketua Hakim Negara Tun Ahmad Fairuz Sheikh Abdul Halim hakikatnya adalah gambaran rasa tidak percaya mereka kepada kepimpinan dan keputusan Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Ketua Penerangan PAS, Haji Mahfuz Omar menyifatkan tindakan Raja-Raja Melayu itu adalah "tamparan maut" kepada kemampuan dan kebolehan Abdullah sebagai Perdana Menteri.

"Keputusan Raja-Raja Melayu itu juga merupakan gambaran keprihatinan mereka kepada keresahan rakyat yang tidak berpuas hati terhadap institusi kehakiman," kata beliau.

Raja-Raja Melayu, katanya, memberikan isyarat yang jelas kepada semua pihak supaya institusi kehakiman diselamatkan dari "terus buruk dan busuk akibat manipulasi kuasa pemimpin-pemimpin politik yang mahu memusnahkan negara ini dan kepentingan tertentu yang hanya mahu memuaskan ketamakan mereka termasuk tauke judi".

"Mereka tentu tidak senang dengan perkembangan yang bukan sahaja akan memusnahkan negara ini malah mencemarkan maruah mereka kerana perlantikan hakim-hakim melibatkan perkenan Yang Dipertuan Agong," katanya.

Jika Perdana Menteri boleh berfikir dengan waras, kata Mahfuz, beliau sepatutnya melihat tindakan Raja-Raja Melayu itu sebagai kemurkaan mereka terhadapnya.

Beliau juga berharap Perdana Menteri tidak cuba menunjuk samseng kepada Raja-Raja Melayu dan menunjukkan sikap keras kepala dengan mencadangkan apa yang jelas mengakibatkan kemurkaan mereka.

"Rakyat pula mesti memikirkan dengan serius kemampuan, kebolehan dan kelancaran Abdullah untuk menjadi Perdana Menteri yang berkesan ketika beliau kelihatan begitu dimurkai oleh Raja-Raja Melayu," katanya lagi.

Beliau berharap rakyat bagun beramai-ramai supaya negara ini dapat diselamatkan dari mana-mana kepimpinan yang menggunakan institusi perundangan dan kehakiman untuk menghalalkan perbuatan rasuah dan jenayah mereka.

"Malah institusi perundangan dan kehakiman juga tidak boleh digunakan untuk memangsakan mana-mana pihak yang tidak disukai oleh pihak yang berkuasa atau memangsakan mereka yang terlibat membenteras kegiatan jenayah seperti along, sindiket pelacuran dan sebagainya," kata beliau.

Mahfuz juga berharap Raja-Raja Melayu turut membersihkan institusi-institusi lain yang perlantikan anggota-anggotanya melibatkan perkenan Yang Dipertuan Agong.

"Lebih dari itu, Raja-Raja Melayu telah memberikan isyarat yang jelas bahawa apa jua kuasa yang ada, walaupun sangat terhad seperti yang dimiliki mereka, mestilah digunakan untuk memastikan kerajaan tidak menyeleweng atau menyalahgunakan kuasa.

"Sebab itulah semua rakyat yang prihatin mesti memastikan kehadiran mereka pada perhimpunan 10 November ini dan meastikan kuasa rakyat digunakan untuk menuntut demokrasi dan pilihan raya yang bersih di negara ini," katanya.

0 comments: