'Berpada luah isu sensitif'

Oleh Azman Zakaria dan Azis Ngah

KUALA LUMPUR: Pelbagai pihak sependapat sikap toleransi dan memahami sensitiviti antara agama dalam masyarakat majmuk mesti sentiasa diutamakan dalam menangani sebarang isu supaya perpaduan negara terus terpelihara.

Mereka menyifatkan peringatan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi kelmarin supaya rakyat sentiasa mengawal sensitiviti agama dengan mengamalkan sikap toleransi untuk mengelak keadaan yang boleh merugikan semua pihak, sebagai tepat pada masanya.

Ketua Penerangan Umno, Tan Sri Muhammad Muhd Taib, berkata jika isu sensitif diluahkan secara terbuka tanpa mengambil kira perasaan masyarakat dan penganut agama lain, ia boleh membawa kesan negatif yang besar kepada negara.

"Kita perlu bijak dan tidak meluahkan perasaan secara tak tentu pasal kerana ia boleh menimbulkan masalah selepas itu. Kita mesti berhati-hati dan tidak bertindak atau mengeluarkan kata-kata sewenang-wenangnya," katanya ketika dihubungi semalam.

Perdana Menteri ketika mengingatkan rakyat supaya mengawal sensitiviti agama dengan mengamalkan sikap toleransi, berkata langkah berbincang, bertukar fikiran dan meningkatkan pemahaman terhadap sebarang isu adalah cara paling berkesan untuk mencapai persefahaman.

Abdullah mengakui setiap bangsa itu emosional terhadap agama masing-masing, tetapi menegaskan banyak perkara yang diketahui tidak sepatutnya disebarkan untuk mengelak salah faham.

Presiden MIC, Datuk Seri S Samy Vellu, meminta penganut Hindu supaya tidak terlalu mengikut perasaan dalam menyelesaikan isu membabitkan kuil sebaliknya mencari penyelesaian secara perbincangan melalui jawatankuasa khas yang ditubuhkan.

Dalam sidang media sempena perutusan Deepavali di pejabatnya, di sini, semalam, beliau juga mengingatkan mereka supaya tidak membina kuil sesuka hati di merata tempat tanpa sebarang kebenaran pihak berkuasa tempatan (PBT) bagi mengelakkan sebarang masalah berbangkit.

Presiden, Malaysia Hindu Sangam, Datuk A Vaithilingam, pula berkata semua pihak termasuk ahli politik, kakitangan jabatan dan agensi kerajaan sehingga kepada rakyat seluruhnya mesti sentiasa mengambil berat ingatan Perdana Menteri itu.

"Persefahaman yang wujud harus sentiasa dikekalkan... kita perlu saling memahami perkara yang boleh dan tidak boleh diterima di kalangan masyarakat yang menganut pelbagai agama seperti di negara ini," katanya yang juga Ahli Panel Penasihat Perpaduan Negara, ketika dihubungi.

Sejarawan, Profesor Datuk Dr Khoo Kay Kim, pula berkata rakyat pelbagai etnik terutama generasi muda perlu sentiasa bergaul dan berinteraksi supaya masing-masing dapat memahami sensitiviti agama sejak kecil.

"Perkara ini perlu dipupuk sejak di bangku sekolah rendah lagi dengan bimbingan guru. Sekarang perbincangan mengenainya mungkin dianggap sesetengah pihak sebagai tidak boleh disentuh sedangkan ia tidak seharusnya begitu," katanya.

Ketua Program Sains Politik, Pusat Pengajian Sejarah, Politik dan Strategi, Universiti Kebangsaan Malaysia, Prof Madya Dr Mohammad Agus Yusoff pula berkata, kestabilan negara yang wujud sejak merdeka terbina atas dasar saling menghormati antara agama dan budaya.

0 comments: