Sedih lihat pencemaran Bumi

KUALA LUMPUR 1 Nov. – Peluang melaksanakan misi di angkasa lepas membolehkan angkasawan pertama negara, Dr. Sheikh Muszaphar Shukor Sheikh Mustapha melihat dengan lebih jelas kemusnahan yang sedang berlaku di Bumi disebabkan perbuatan manusia sendiri.

Katanya, beliau sedih kerana manusia begitu rakus mengejar pembangunan tanpa mengambil kira keadaan sekeliling dan masa depan generasi akan datang.

Sehubungan itu, beliau berharap dapat menerangkan kepada orang ramai tentang perkara itu semasa mengadakan pameran bergerak sebagai pengajaran dan iktibar supaya mereka lebih peka terhadap alam sekitar.

“Pencemaran Bumi dapat dilihat dengan jelas dari ISS. Saya berharap setiap orang di seluruh dunia dapat melindunginya. Pastikan Bumi kita sentiasa hijau, ini tempat tinggal kita,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini, hari ini.

Beliau dan seorang lagi angkasawan negara, Mejar Dr. Faiz Khaleed kini berada di tanah air sebelum kembali semula ke Rusia minggu depan bagi mendapatkan sijil pengiktirafan mereka sebagai angkasawan daripada pihak negara berkenaan.

Jelas beliau, kehidupan di angkasa lepas telah mengajarnya erti kehidupan yang lebih bermakna.

0 comments: