Masyarakat kian gelisah apabila pegawai polis bermasalah

Saidah Hairan
Fri | Nov 02, 07 | 3:09:45 pm MYT

KUALA LUMPUR, 2 Nov (Hrkh) - Muslimat PAS kesal dengan keterlibatan tuduhan rasuah terhadap sejumlah pegawai tertinggi Polis Diraja Malaysia (PDRM) termasuk Ketua Polis Negara, Dato’ Musa Hassan.

Kekesalan itu dilahirkan Ketuanya, Ustazah Nuridah Mohd Salleh yang sebelum ini bimbang dengan krisis keyakinan terhadap badan kehakiman yang belum selesai dan kini rakyat dikejutkan pula dengan desas-desus pelbagai tuduhan di Bukit Aman.

Menurut beliau, segala desas-desus itu meletup apabila didedahkan Pengarah Siasatan Jenayah Komersial, PDRM, Dato' Ramli Yusuff dalam sidang media di mana beliau kini menghadapi tuduhan rasuah oleh Badan Pencegah Rasuah (BPR).

Beliau berkata, senario itu amat menakutkan rakyat termasuk golongan muslimat ditambah pula dengan situasi peningkatan jenayah yang berlaku sekarang.

"Saya berkongsi luahan kebimbangan seorang ibu bangsa Tionghua dalam sesi forum perdana anjuran DAP yang lalu yang terlalu bimbang terhadap keselamatan orang awam hingga tidak berani keluar sendirian pada bila-bila masa," katanya.

Nuridah berkata, sejak kebelakangan ini terlalu banyak persoalan keselamatan yang melibatkan orang awam.

Beliau mempersoalkan adakah petugas yang diamanahkan untuk menjaga keselamatan negara benar-benar berfungsi dengan cekap.

"Kenapa sehingga ini banyak kes-kes jenayah yang masih tidak dapat ditangani oleh pihak polis. Benarkah mereka disibukkan dengan tindakan ‘perang dingin’ antara sesama mereka sehingga menjejaskan kualiti tugasan mereka," soalnya.

Sehubungan itu, Nuridah mendesak pihak polis menjelaskan persoalan bagi meredakan kebimbangan rakyat terhadap tahap keselamatan orang awam.

Menurut beliau, tanpa tindakan yang cepat ia akan belarutan sehingga menghakis keyakinan rakyat malah kegusaran itu sangat dirasai oleh kaum bukan Melayu, terutama Tionghua hingga segelintir daripada mereka keluar berdemonstrasi di jalan raya di Johor Bahru bulan lalu. – lanh

0 comments: