IJN lakukan pemindahan organ di Alor Star

Oleh ROSMAWATI MION

ALOR STAR 1 Nov. – Sekumpulan 19 pakar bedah dan jururawat dari Institut Jantung Negara (IJN) melakukan pembedahan untuk memindahkan organ seorang penderma di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) di sini malam ini.

Penderma tersebut yang berasal dari Alor Star merupakan seorang wanita berusia dalam lingkungan 20-an.

Wanita itu dipercayai meninggal dunia hari ini selepas dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU) HSB akibat kemalangan jalan raya beberapa hari lalu.

Pengarah HSB, Dr. Che Pah Ahmad berkata, pembedahan ke atas penderma organ itu bermula pada pukul 9 malam dan dijangka berterusan sehingga tiga jam.

“Organ-organ yang didermakan akan dihantar malam ini juga melalui penerbangan ehsan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) ke Subang sebelum dibawa ke IJN,” katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Sementara itu, Pegawai Perhubungan Awam TUDM, Mejar Zulkiflee Abdul Latiff berkata, pesawat C-130 menerbangkan pasukan perubatan tersebut pada pukul 4 petang dari Pangkalan TUDM Subang.

Katanya, penerbangan ihsan untuk memindahkan organ penderma itu adalah yang kedua dilakukan selepas kali pertama awal bulan lepas yang membawa jantung untuk didermakan kepada penerima jantung mekanikal, Tee Hui Yee, 14.

Beliau berkata, pakar bedah yang terlibat dalam operasi itu ialah Pakar Perunding Jabatan Bedah Kardiothorasik IJN, Dr. Mohamad Ezani Md. Taib; Dr. Suhaini Kadiman; Dr. Ariffin Marzuki Mokhtar dan Dr. Ashaari Yunus.

Turut terlibat, Abu Bakar Mamat, Abdul Quddus Yunus, Ahmad Jolladi Mohamad, Hayate Mohd. Tahir, Siti Noral Esniah Othmawi, Rohaiza Awang, Jaliah Kario, Santi Krishnan, Ahmad Tarmini Md. Termizi, Sukatini Nawang, Saufan Zakuan Salleh, Sivapakiam Shunmugam dan Siti Azhariah Abd. Rahim.

Pesawat dari 20 Skuadron yang berpangkalan di TUDM Subang diterbangkan Kapten Azhar Abd. Rahman dan dibantu Kapten Azlan Ahmad Muniran, Kapten Azizol Ariffin, Leftenan Muda Tuan Azri Tuan Yusof.

Beliau berkata, pesawat yang sama juga membawa bayi yang berusia tujuh hari, Mohammad Haziq Noorby yang disahkan mengidap penyakit jantung congenital - Infracardia Total Anomalous Pulmonary Veneus Racern.

Bayi yang memerlukan pembedahan segera itu dibawa dari Hospital Universiti Sains Kubang Kerian, Kota Bharu, Kelantan ke Pusat Perubatan Gleneagles, Kuala Lumpur.

‘‘Bayi itu ditemani ibunya, Siti Rosmina Idayu Ismail dan pegawai perubatan, Dr. Nur Azuar Abdul Rahim,’’ katanya.

0 comments: