Ketua Hakim baru patut dicadang lebih awal, kes Fairuz calarkan wibawa PM

Azamin Amin
Fri | Nov 02, 07 | 5:02:49 pm MYT

KUALA LUMPUR, 2 Okt (Hrkh) - Sekali lagi kewibawaan Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi tercalar dan dipersoal kerana kegagalannya mengemukakan nama calon Ketua Hakim Negara berikutan persaraan Ketua Hakim Negara, Tun Ahmad Fairuz Sheikh Abdul Halim pada 31 Oktober lalu.

Persoalan timbul, memandangkan tempoh tamat itu diketahui umum termasuk Abdullah sendiri, yang sewajarnya telah mencadangkan nama-nama calon lebih awal kepada Majlis Raja-Raja yang bersidang baru-baru ini seterusnya setelah disepakati diserah kepada Yang Di Pertuan Agong untuk diperkenankan.

Demikian kata Ketua Penerangan PAS Pusat, Mahfuz Omar yang merasa sangsi dan aneh dengan tindakan Abdullah termasuk menganggap 'insiden' belum pernah terjadi dalam sejarah badan kehakiman negara.

Lazimnya sesuatu jawatan penting itu dipangku sekiranya berlaku kejadian yang tidak dijangka yang melibatkan Ketua Hakim yang bertugas seperti kemalangan, kesihatan kronik atau kematian sebelum tempoh bersara wajib namun yang berlaku adalah sebaliknya malah semua pihak sedar dan menjangka akan persaraan beliau itu.

"Adakah Pak Lah selama ini 'koma' kemudian baru tersedar bahawa Tun Fairuz sudah tamat tempoh dan terpaksa mengarahkan seorang hakim untuk memangku jawatan tersebut," katanya ketika menghubungi Harakah.

"Atau sememangnya Pak Lah ada hajat dan cadangan untuk melanjutkan tempoh khidmat beliau tetapi ini telah ditolak oleh Majlis Raja-raja," katanya yang turut merujuk dengan berita yang dipetik daripada akhbar Singapura di bawah tajuk Majlis Raja-Raja tolak cadangan sambung kontrak Tun Fairuz.'

Katanya jika benar seperti yang dilaporkan akhbar terbabit bermakna, keputusan Majlis Raja-Raja itu juga merupakan tamparan hebat kepada Perdana Menteri yang sudah tidak diyakini dapat mentadbir negara dengan baik bukan sahaja di kalangan rakyat malah oleh Raja-Raja Melayu sendiri.

Mahfuz turut menyelar 'hajat' itu kerana tidak sepatutnya ada dalam fikiran seoarang Perdana Menteri memandangkan Tun Fairuz kini dipersoalkan intergritinya termasuk telah menghilangkan kepercayaan rakyat terhadap sisitem kehakiman di negara ini.

Jika ada hajat seperti itu katanya bermakna Abdullah benar-benar mengabaikan luahan dan kebimbangan rakyat serta pakar perundangan selama ini dan 'berjaya' dipintas oleh Majlis Rja-raja yang lebih mengutamakan kredibilti badan kehakiman dan keyakinan rakyat selama ini. Katanya, situasi aneh ini perlu diperjelaskan oleh Abdullah kepada rakyat jelata dan pihak yang terlibat dengan perundangan negara kerana jawatan tertinggi di negara ini tidak diisi mengikut kaedah yang betul tetapi dilihat dibuat secara tergesa-gesa.

"Ini satu lagi contoh dalam ratusan kelemahan Abdullah yang tidak serius mengukuhkan institusi kehakiman negara dan begitu malanglah rakyat mempunyai PM yang 'lintang-pukang' seperti ini," katanya. v Semalam dilaporkan Presiden Mahkamah Rayuan, Dato' Abdul Hamid Mohamad akan memangku jawatan Ketua Hakim Negara mulai semalam sehingga pengisian jawatan dibuat, demikian menurut satu kenyataan dikeluarkan Jabatan Perdana Menteri (JPM) baru-baru ini.

Ini berikutan persaraan Ketua Hakim Negara, Tun Ahmad Fairuz Sheikh Abdul Halim yang genap 66 tahun hari ini, umur persaraan wajib bagi hakim di Malaysia, dilantik memegang jawatan tertinggi dalam sistem kehakiman negara itu pada 17 Mac 2003.

Menurut kenyataan itu lagi, mengikut Akta Mahkamah Kehakiman 1964 (Akta 91), sekiranya berlaku kekosongan dalam jawatan Ketua Hakim Negara, kuasa itu boleh dilaksanakan oleh Presiden Mahkamah Rayuan.

Maka dengan itu, Abdul Hamid akan memangku jawatan itu mulai 1 November sehingga pengisian itu dibuat, kata Abdullah sebelum ini. - mr

0 comments: