Ramli mungkin digantung tugas sehingga kes mahkamah selesai

SEREMBAN 2 Nov — Tugas Datuk Ramli Yusuff sebagai Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Bukit Aman mungkin digantung sementara menunggu kes terhadapnya diputuskan oleh mahkamah, kata Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Mohd Najib Abd Aziz.

Katanya, tindakan menggantungkan kerja merupakan prosedur biasa dalam Polis Diraja Malaysia (PDRM) di mana pegawai atau anggota yang sedang menghadapi tuduhan di mahkamah akan ditahan kerja.

“Kita cuma buat peraturan biasa sahaja seperti yang ditetapkan oleh Perintah Am. Selepas kes mahkamah selesai nanti, terpulang kepada pucuk pimpinan PDRM untuk memikirkan tindakan ke atas beliau,” katanya kepada pemberita sempena lawatan persaraannya ke Ibu Pejabat Polis Kontingen Negeri Sembilan hari ini.

Najib dijangka bersara mulai 13 Nov ini. Bagaimanapun, penggantinya belum diumumkan lagi.

Katanya, tindakan ke atas Ramli serta beberapa dakwaan rasuah terhadap pegawai-pegawai kanan PDRM sejak kebelakangan ini tidak akan menjejaskan moral anggota polis tetapi mengakui ia telah menjejaskan imej pasukan itu.

Ditanya sama ada tugas Ramli akan dipangku oleh timbalannya, Najib berkata ia terpulang kepada arahan Bukit Aman.

Semalam, Badan Pencegah Rasuah (BPR) telah mendakwa Ramli di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur atas tiga tuduhan iaitu tidak mendedahkan maklumat sebenar harta dan saham miliknya dan pembabitan beliau sebagai penjawat awam dalam perniagaan.

Ramli, 55, mengaku tidak bersalah terhadap ketiga-ketiga tuduhan itu dan dibebaskan dengan ikat jamin RM20,000 dengan seorang penjamin sementara menunggu perbicaraan 15 Jan depan.

Ramli, yang menyertai PDRM pada 1979, merupakan pegawai tertinggi polis yang didakwa BPR setakat ini.

- Bernama

0 comments: