Malaysia meterai MOU dengan Russia bangunkan industri angkasa

KUALA LUMPUR 2 Nov — Malaysia akan memeterai memorandum persefahaman (MoU) dengan Agensi Angkasa Persekutuan Russia (Roscosmos) bagi membangunkan industri aeroangkasa negara.

Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Datuk Seri Dr Jamaludin Jarjis berkata, dalam pertemuan terdahulu hari ini antara Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan wakil dari kerajaan Russia, Najib mengalu-alukan cadangan Roscosmos agar MoU itu dimeterai dengan Agensi Angkasa Negara, Malaysia (Angkasa) bagi membangunkan industri aeroangkasa di Malaysia.

Beliau berkata, MoU itu turut meliputi perjanjian untuk melatih dan menghantar seorang lagi angkasawan negara, Mejar Dr Faiz Khaleed ke angkasa sama ada pada 2010 atau 2011.

“Kementerian pada ketika ini sedang dalam peringkat akhir untuk menyediakan MoU itu dan sebaik sahaja perbincangan dengan Roscosmos selesai, kami akan membentangkannya kepada Kabinet berkemungkinan menjelang awal tahun depan.

“Apabila MoU itu ditandatangani, ia akan turut memasukkan pengesahan tentang penerimaan Malaysia terhadap tawaran untuk mendapatkan tempat pada 2010 atau 2011, dan mewujudkan pakatan (dengan Russia) dalam industri angkasa,” katanya pada sidang akhbar di Kementerian Pertahanan di sini hari ini.

Menghuraikan lebih lanjut mengenai pakatan itu, Jamaludin memberikan contoh jemputan Russia kepada Malaysia untuk mengambil bahagian dalam Sistem Satelit Navigasi Orbit Global (GLONASS) Russia.

GLONASS, yang dikendalikan oleh Russian Space Forces, adalah sistem yang menggunakan isyarat radio bagi mengesan manusia dan kenderaan di atas permukaan bumi. Sistem serupa di Amerika Syarikat ialah Sistem Pengesanan Global (GPS).

Beliau berkata, Russia turut menawarkan pelancar bagi menghantar satelit komunikasi Malaysia ke angkasa, di samping membantu Razaksat, satelit remote sensing Malaysia.

Jamaludin berkata, satu upacara khas akan diadakan minggu depan sebagai penghormatan kepada angkasawan pertama Malaysia Dr Sheikh Muszaphar Shukor Sheikh Mustapha dan bakal angkasawan Malaysia Dr Faiz.

Kedua-dua mereka turut menghadiri sidang akhbar itu.

— Bernama

0 comments: