Harga roti pula naik

Oleh Sharifah Salwa Syed Akil


PANTAU HARGA: Tinjauan di sekitar pasar raya di Kuala Lumpur mendapati ada pengeluar roti mengekalkan harga, walaupun pesaing lain mula menaikkan harga antara 10 sen hingga 30 sen bermula semalam.

KUALA LUMPUR: Selepas berdepan kenaikan harga tepung dan keperluan lain, pengguna kini terpaksa pula menghadapi kenaikan harga roti antara 10 sen hingga 30 sen bermula semalam.

Tinjauan Berita Harian di sekitar ibu negara semalam mendapati, pelbagai jenis dan ukuran roti yang dibekalkan dua pengeluar kini dijual dengan harga baru.

Roti bagi kedua-dua syarikat pengeluar itu dijual pada harga RM2.90 sebungkus untuk yang bersaiz besar, meningkat 30 sen berbanding harga lama RM1.80, manakala roti bersaiz kecil meningkat dari RM1.80 kepada RM2.10.


Pengurus Pemasaran Bahagian Makanan Pengguna, Stanson Marketing Sdn Bhd, pengeluar roti jenama High 5, Tan Min Yee ketika dihubungi mengesahkan kenaikan harga itu.

Bagaimanapun, ketika ditanya adakah kenaikan itu mendapat kelulusan pihak berkaitan beliau enggan mengulas.

Berita Harian difahamkan, sesetengah pengeluar roti akan turut menaikkan harga roti keluaran masing-masing tidak lama lagi kerana dikatakan tidak mampu lagi untuk terus menanggung kos pengeluaran berikutan kenaikan harga tepung.


Sementara itu, seorang pekerja sebuah pasar raya di Bangsar, di sini yang enggan dikenali berkata, kebanyakan roti sedia ada di beberapa rangkaian pasar raya berkenaan di ibu negara, dipulangkan kepada pembekal bagi membolehkan roti dengan harga baru diedarkan di pasaran.

"Kebanyakan roti yang sebelum ini dijual di sini sudah diambil kembali oleh pembekal, walaupun tarikh luputnya masih belum tamat. Ia diganti dengan stok lain untuk dijual dengan harga baru," katanya ketika ditemui.

Penasihat Gabungan Persekutuan Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca), Prof Datuk Hamdan Adnan ketika diminta mengulas kenaikan itu berkata, kenaikan itu walaupun tidak banyak masih membebankan pengguna, terutama mereka yang berpendapatan rendah.

Beliau berkata, kerajaan perlu membuat pemantauan serta menetapkan harga roti yang ada di pasaran kerana ia antara barang keperluan harian penduduk yang penting selain nasi.

"Semua perlu diambil kira kenaikan harga barang tentunya membebankan orang ramai," katanya.

0 comments: