Pelajar universiti hanya baca 12 buku

KUALA LUMPUR 21 Nov. – Amalan membaca buku tambahan di kalangan pelajar universiti di negara ini masih jauh ketinggalan jika dibandingkan dengan pelajar universiti di luar negara iaitu secara purata mereka hanya membaca 12 buah buku selama tiga tahun pengajian.

Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Noh Omar berkata, berdasarkan satu kajian, jumlah buku yang dibaca oleh pelajar Australia ialah 180 buah, Indonesia (94 buah), India (130 buah), Thailand (56 buah) dan Brunei (26 buah).

Beliau berkata, penemuan itu adalah hasil perbandingan yang dibuat oleh seorang pensyarah Jabatan Media, Universiti Malaya (UM), Dr. Abu Hassan Hasbullah mengenai tabiat membaca di kalangan pensyarah dan pelajar di negara ini.

‘‘Mengikut kiraan yang mudah, pelajar kita hanya membaca empat buah buku setahun. Itu belum dikira hasil kajian mengenai jumlah buku yang dibeli oleh pelajar-pelajar kita.

‘‘Berdasarkan kajian oleh pensyarah yang sama, jumlah buku yang dibeli oleh pelajar kita pula hanya setakat empat buah untuk tiga tahun pengajian (enam semester),’’ kata Noh pada majlis perasmian Persidangan Penterjemahan Antarabangsa ke-11 di sini hari ini.

Antara yang hadir pada majlis itu ialah Pengerusi Institut Terjemahan Negara Malaysia Berhad, Datuk Dr. Wan Hashim Wan Teh dan Presiden Persatuan Penterjemah Malaysia, Prof. Emeritus Dr. Abdullah Hassan.

Rakan media persidangan itu ialah Pemikir iaitu jurnal terbitan Utusan Karya Sdn. Bhd..

Menurut Noh, berbanding pelajar universiti di luar negara, jumlah buku yang dibeli oleh pelajar Australia ialah 160 buah, Indonesia (43 buah), Thailand (31 buah), India (75 buah) dan Brunei (15 buah).

‘‘Satu perkara yang juga menyedihkan ialah jumlah buku yang dibaca oleh pensyarah di Malaysia hanya baik sedikit daripada pelajar iaitu secara purata 20 buah buku untuk tiga tahun pengajian (enam semester),’’ katanya.

Sementara itu, bercakap kepada pemberita kemudian, Noh meminta kerajaan menyediakan satu dana khas bagi membangunkan lagi industri buku di negara ini.

Beliau berkata, konsep dana itu adalah sama seperti penubuhan tabung-tabung lain yang khusus untuk membantu golongan tertentu seperti petani, penternak dan usahawan kecil.

‘‘Setakat ini tiada pinjaman yang dikhususkan untuk mereka yang mahu terlibat dalam industri ini. Pihak bank seolah-oleh tidak yakin dengan kemampuan industri ini.

‘‘Saya amat berharap kerajaan dapat menyediakan dana itu yang kemudian disalurkan ke bank-bank untuk diberikan kepada mereka yang berminat membabitkan diri dalam industri tersebut,’’ tambahnya.

0 comments: