Noraini harap pakar swasta sambung jari

Oleh OPAT RATTANACHOT

SIK 21 Nov. – Suri rumah yang mendakwa hilang dua jari tangan kanannya akibat kecuaian kakitangan Hospital Sik (HS) Sabtu lalu, berikhtiar untuk menyambung anggota badannya itu di hospital swasta.

Noraini Md. Isa, 35, berkata, walaupun menyedari proses penyambungan jarinya sukar dilakukan, namun dia masih menaruh harapan agar doktor pakar swasta dapat melakukannya.

“Saya masih menyimpan cebisan jari itu. Saya dan suami akan berbincang dengan doktor hospital swasta di Sungai Petani bagi mencari jalan untuk cuba menyambung semula jari itu.

“Memang usaha itu dikatakan sukar tetapi saya tetap akan cuba. Mudah-mudahan dengan kepakaran yang ada, boleh mengubah keadaan ini,’’ katanya di sini hari ini.

Noraini berkata demikian ketika mengulas tindakan susulan yang dilakukannya selepas mengumum akan mengambil tindakan undang-undang terhadap kakitangan HS dan Kementerian Kesihatan berhubung kecuaian terbabit.

Isnin lalu, Utusan Malaysia menyiarkan rasa tidak puas hati Noraini yang mendakwa kecuaian kakitangan Jabatan Kecemasan HS tidak menyimpan jari tangan kanannya yang terputus dalam peti sejuk atau ketulan ais telah menyebabkan dia kehilangan sebahagian jarinya itu.

Suri rumah itu berkata, dia kehilangan jari telunjuk dan hantu sepanjang dua sentimeter setelah doktor gagal menyambung kembali kerana selnya telah mati.

Noraini dibawa oleh suaminya, Mohd. Saifol Abu Hassan, 41, ke HS untuk mendapatkan rawatan selepas dua jarinya terputus akibat terkena mata mesin pemotong rumput di rumah mereka.

Bagaimanapun, Pengarah Kesihatan Kedah, Dr. Hasnah Ismail dalam kenyataannya kelmarin memberitahu, dua jari tangan kanan Noraini sukar disambung semula kerana saluran darah yang terlalu halus pada anggota itu.

0 comments: