Ibu jual kuih besarkan 17 anak

Oleh Norliza Wasilan

KUALA LUMPUR: “Membesarkan anak yang ramai memang susah, tapi saya dan suami lebih rela tidak makan asalkan perut anak terisi. Walaupun makanan yang ada sedikit ia akan dibahagikan sama rata tanpa membezakan siapa dapat banyak, siapa dapat sikit.

“Begitupun, sudah namanya kanak-kanak, tentu mereka pun bergaduh juga sebab suka berebut, waktu itu suami menggunakan ketegasannya seperti merotan supaya mereka belajar bertolak ansur,” kata Esah Din, Penerima Anugerah Ibu Mithali Kesembilan.

Esah 70, yang buta huruf dipilih menerima anugerah itu oleh Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim) hasil kejayaannya membesarkan 17 anaknya dengan pendapatan menoreh getah, menjual kuih, jamu dan menyulam.

Katanya, berbeza dengan pelbagai kemewahan yang dinikmati anak zaman sekarang, dia dan suaminya, Sulaiman Saipian, 74, yang hidup sebagai penoreh getah sering terpaksa mengikat perut demi menyekolahkan anaknya.

Esah juga berkata, dia tidak pernah merungut dengan kesempitan hidup yang dilaluinya sebaliknya pelbagai kesulitan yang dihadapi dengan tekad untuk membanting kudratnya walaupun ketika masih dalam pantang selepas bersalin.

“Saya memang tidak boleh duduk diam, memang akan buat sesuatu untuk mendapatkan wang. Kadangkala dalam keadaan pantang pun saya akan mengambil upah menyulam baju... saya akan buat kerja sampai anak terjaga daripada tidur.

“Selepas habis pantang, saya akan terus menoreh getah dengan pendapatan RM15 sehari untuk menampung perbelanjaan harian... kadangkala bila tolak itu dan ini tinggallah 20 sen dalam tangan.

“Sebab itulah saya perlu cari pendapatan lain, dengan kemahiran yang ada dalam diri untuk membuat jamu dan menjualnya kepada penduduk kampung,” katanya yang turut menjual kuih, nasi lemak dan bihun.

Esah berkata, walaupun dia dan suaminya tidak pernah mendapat pendidikan formal di sekolah, mereka sedar bahawa pendidikan adalah satu-satunya bekalan yang paling berguna untuk menjamin kesejahteraan masa depan anaknya.

“Suami saya memang garang dengan anak, bila tengok markah ditanda pen merah memang dia marah dan rotan mereka... memang kasihan apabila melihat bekas rotan pada badan anak tapi saya tahu ia untuk kebaikan, hasilnya semua anak sekarang berjaya,” katanya.

Sebagai penerima Anugerah Ibu Mithali 2007, Esah menerima wang tunai RM25,000 serta hadiah iringan termasuk plak, senaskhah al-Quran, pakej umrah untuk dua orang, Sijil Simpanan Premium RM1,000, barang kemas bernilai RM8,000, loket emas, selendang serta jubah.

Anugerah itu disampaikan Raja Permaisuri Agong, Tuanku Nur Zahirah yang berkenaan berangkat ke majlis berkenaan yang berlangsung di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini, semalam.

Pasangan itu mempunyai 17 anak, iaitu 12 lelaki dan lima perempuan berusia antara 57 dan 24 tahun. Semua berjaya termasuk 13 berjaya ke universiti dan memegang jawatan penting termasuk pegawai tentera, jurutera, akauntan serta pensyarah.

0 comments: