Kesesakan LCCT kian meruncing

Oleh Shamshul Azree Samshir

SEPANG: Malaysia amat memerlukan terminal penerbangan tambang murah (LCCT) baru yang mampu mengendalikan kapasiti penumpang lebih besar atau mungkin menghadapi kehilangan keupayaan sebagai peneraju sektor penerbangan tambang murah.

Pengerusi AirAsia X, Datuk Seri Kalimullah Masheerul Hassan, sehubungan itu berkata pihak berkuasa perlu menangani segera isu kesesakan di LCCT, Sepang bagi memastikan hasrat menjadikan negara sebagai hab penerbangan tambah murah tercapai.

“AirAsia dan AirAsia X mempunyai rancangan besar. Satu-satunya perkara yang menghalang kami ialah pihak berkuasa tidak mengikut rentak pertumbuhan syarikat ini.

"Seperti yang anda lihat, dalam tempoh singkat LCCT akan menghampiri kapasiti 10 juta penumpang setahun.

"Dalam usaha menjadi hab utama penerbangan tambang murah, kita perlukan LCCT baru. Bagaimanapun, perkembangan sekarang perlahan," katanya pada sidang media selepas menyaksikan majlis menandatangani dua perjanjian membabitkan AirAsia, AirAsia X, Aviation Australia dan kerajaan Queensland di Akademi AirAsia, di sini, semalam.

Perjanjian pertama ditandatangani Ketua Eksekutif Kumpulan AirAsia, Datuk Tony Fernandes dan Ketua Eksekutif Aviation Australia, Paul Bredereck, manakala perjanjian kedua dimeterai Ketua Eksekutif AirAsia X, Azran Osman-Rani dan Menteri Pelancongan, Pembangunan Wilayah dan Industri Queensland, Desley Boyle.

Perjanjian AirAsia-Aviation Australia membabitkan kerjasama bidang latihan kejuruteraan penyelenggaraan pesawat, manakala perjanjian dengan kerajaan Queensland merangkumi promosi operasi AirAsia X di Australia dan sektor pelancongan.

Minggu lalu, Berita Harian melaporkan, kerajaan diminta menyegerakan pembinaan LCCT baru di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) atau mengambil langkah mempertingkat kemudahan sedia ada berikutan jumlah penggunanya semakin bertambah sehingga mengakibatkan kesesakan luar biasa.

Tinjauan akhbar ini mendapati, beberapa kaunter penerbangan antarabangsa dan domestik teruk pada waktu puncak dan semakin meruncing apabila beberapa pesawat mendarat pada waktu hampir sama, mengakibatkan suasana kelam kabut serta tidak selesa untuk penumpang.

Mengulas laporan itu, Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Chan Kong Choy, dilaporkan berkata kerajaan akan mempercepatkan proses pembesaran dan menambah baik kemudahan yang dijangka bermula awal tahun depan.

Kalimullah juga berkata, projek pembesaran terminal LCCT yang hanya bermula tahun depan tidak mampu mengimbangi sasaran kemasukan 20 juta penumpang setahun menjelang 2011.

"Jangan halang kami. (Pesaing) Singapura tidak akan menunggu, Vietnam tidak akan menunggu," katanya.

Beliau berkata, AirAsia X tidak menghadapi masalah memenuhi permintaan pelanggan dan menyediakan laluan, malah lebih banyak pesawat yang sudah ditempah akan diperoleh mulai tahun depan.

"Kita kini bergerak amat pantas dalam pelbagai aspek termasuk latihan dan sebagainya," katanya.

0 comments: