Beri Proton peluang -- Teruskan program pemulihan tanpa rakan strategik – PM

Oleh Zaharuddin Mohd. Ali dan Marhaini Kamaruddin

SINGAPURA 21 Nov. – Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mahu Proton Holdings Berhad (Proton) yang mula menunjukkan perubahan positif diberi peluang untuk meneruskan program pemulihannya sendiri.

Menurut beliau, berikutan perkembangan yang baik dalam syarikat kereta nasional itu, kerajaan berpendapat Proton harus dibiarkan meneruskan usaha tersebut.

‘‘Proton kini telah pulih dan saya yakin ia berada di landasan yang betul untuk benar-benar pulih,” kata beliau.

Abdullah berkata demikian pada sidang akhbar selepas menghadiri Sidang Kemuncak Asia Timur (EAS) Ketiga sebagai acara sampingan Sidang Kemuncak ASEAN Ke-13 yang diadakan di sini hari ini.

Semalam, Khazanah Nasional Bhd. mengumumkan tidak akan meneruskan sebarang rundingan dengan Volkswagen AG (Volkswagen) dari Jerman dan General Motors Corporation (GM) dari Amerika Syarikat berhubung pakatan strategik dengan Proton.

Menurut Khazanah, keputusan itu dibuat selepas kerajaan membenarkan Proton beroperasi secara bersendirian berikutan perkembangan positif dalam syarikat kereta nasional itu dari segi jualan domestik dan eksport.

Perdana Menteri berkata, keputusan yang dibuat oleh Khazanah untuk menamatkan perbincangan dengan Volkswagen dan GM dipersetujui oleh kedua-dua pihak.

“Proton tidak bercadang mengadakan sebarang perbincangan untuk mewujudkan pakatan strategik dengan mana-mana pihak pada masa ini,’’ jelasnya.

Pada masa yang sama, menurut beliau, tidak timbul soal kerajaan akan menyelamatkan syarikat automotif itu jika ia berdepan dengan masalah kewangan pada masa akan datang.

Menurut Abdullah, dengan pencapaian Proton yang semakin baik, kerajaan mahu memberi peluang kepada syarikat itu meneruskan program pemulihannya kerana kedudukan Proton pada masa ini tidak sama seperti beberapa tahun lalu.

‘‘Kita mengadakan perbincangan dengan beberapa pihak sebelum ini kerana berpendapat Proton harus mempunyai rakan pakatan strategik untuk membantu syarikat itu.

‘‘Bagaimanapun, pihak pengurusan Proton telah berjaya menunjukkan keupayaan mereka untuk memulihkan syarikat berkenaan dan mereka harus diberi peluang,” katanya.

Perdana Menteri memberitahu, pihak pengurusan Proton telah memaklumkan kepada kerajaan mengenai program pemulihan yang sedang dijalankan termasuk keupayaan syarikat tersebut untuk mengeksport kereta keluaran Malaysia itu ke luar negara.

Proton juga, kata Abdullah, akan mengeluarkan model terbaru tidak lama lagi.

Dengan kesemua program pemulihan yang dijalankan itu, katanya, kerajaan mahu melihat Proton kembali pulih.

Ditanya sama ada kerajaan menetapkan sebarang tempoh masa untuk Proton kembali pulih, Abdullah yang juga Menteri Kewangan menegaskan, proses pemulihan itu telah pun bermula.

Menjawab satu soalan lain, kata Perdana Menteri, ada kemungkinan Proton akan mempunyai rakan pakatan strategik pada masa depan tetapi buat masa ini pihak pengurusan syarikat itu perlu diberi peluang membuktikan keupayaan mereka.

Khazanah, syarikat pelaburan kerajaan, memegang kepentingan majoriti dalam syarikat pengeluar kereta nasional itu.

Khazanah dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di Kuala Lumpur berkata, kerajaan berpendapat pengurusan Proton perlu dibenarkan untuk meneruskan rancangannya bagi mengukuhkan syarikat kereta tersebut.

Mengulas isu yang sama, Menteri Kewangan Kedua, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop dalam satu taklimat di Putrajaya semalam berkata, keputusan berkenaan diambil memandangkan pelan pemulihan syarikat automotif kebangsaan sudah mula membuahkan hasil yang menggalakkan.

‘‘Tanggapan awal bahawa Proton memerlukan rakan strategik asing untuk terus kekal relevan dalam industri automotif tidak boleh diguna pakai buat masa ini kerana keadaan Proton sudah berubah sekarang,” katanya.

Proton yang ditubuhkan pada tahun 1983 mula mengeksport 30,000 unit model Gen.2 ke China mulai bulan ini dan merancang untuk mengeluarkan 80,000 unit Gen.2 di kilangnya di China menjelang 2012 dalam urus niaga bernilai RM4 bilion.

Proton juga berusaha mengeluarkan dua model baru bagi pasaran China melalui kerjasama dengan anak syarikat kereta ‘sport’ Britishnya, Lotus.

Di Indonesia, Proton kini menetapkan sasaran untuk menguasai agihan pasaran automobil tempatan kepada 40 hingga 50 peratus daripada 31 peratus sekarang ini melalui pengenalan model baru.

Satu model bagi menggantikan Saga dijangka dilancarkan pada Januari 2008, manakala kenderaan pelbagai guna (MPV) juga sedang diusahakan bagi pelancaran pada Januari 2009.

Proton turut diminta menggunakan lebih banyak kepakaran teknologi pengeluaran kenderaan di Lotus mulai sekarang.

Proton mengalami kerugian RM591 juta bagi tahun kewangan berakhir 31 Mac 2007 dan dijangka mencatat kerugian kecil dalam tahun kewangan semasa.

– Utusan

0 comments: