Rundingan Myanmar, PBB disokong

MALAYSIA akan terus menyokong Myanmar untuk berunding dengan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan tidak memerlukan campur tangan Asean dalam memulihkan proses demokrasi di negara berkenaan.

Menteri Luar, Datuk Seri Syed Hamid Albar, berkata pendirian Malaysia itu dinyatakan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi ketika pertemuan dua hala bersama Perdana Menteri Myanmar, Thein Sien, semalam, selepas menghadiri Sidang Kemuncak keenam Asean-India.

"Pada masa sama, wakil khas PBB, Ibrahim Gambari berada di sini, bagi mendapatkan maklumat terkini yang dimainkan beliau di Myanmar," katanya di sini, semalam.

Sebelum ini, tuan rumah Sidang Kemuncak Asean ke 13, Singapura, merancang untuk menjemput Gambari secara rasmi bagi memberikan taklimat kepada Ketua Negara yang menyertai Sidang Kemuncak Asean dan Asia Timur (EAS).

Bagaimanapun, cadangan itu mendapat bantahan Myanmar dan disokong sebahagian besar negara anggota Asean yang berpendapat isu di Myanmar adalah masalah dalaman kerajaan junta itu dan tidak sewajarnya dibincangkan dengan pihak lain sama ada Asean mahupun EAS, kecuali PBB, selain dikhuatiri menenggelamkan matlamat sebenar Sidang Kemuncak Asean ke-13.

Berikutan itu, Perdana Menteri Singapura, Lee Hsien Loong selaku Pengerusi Sidang Kemuncak kali ini akur dengan bantahan Myanmar itu dan mengeluarkan kenyataan rasmi bahawa Gambari tidak akan memberikan taklimat rasmi kepada Ketua Negara EAS dan Asean.

Sebaliknya, wakil khas PBB itu boleh mengadakan pertemuan tidak rasmi dengan mana-mana negara yang mahu mendapatkan maklumat mengenai proses yang dimainkan PBB.

Syed Hamid berkata, pertemuan Abdullah dan Thein Sien berlangsung dalam suasana penuh harmoni dan Myanmar juga menghargai peranan yang dimainkan Malaysia, khususnya dalam Asean bagi membantu negara terbabit memulihkan semula demokrasi.

Ditanya mengenai pertemuan dengan Gambari, malam kelmarin, Syed Hamid berkata, wakil khas PBB itu tidak kecewa dengan keputusan Asean tidak membenarkan beliau memberikan taklimat rasmi kepada semua Ketua Negara Asean pada Sidang Kemuncak Asean ke-13, di sini.

0 comments: