Dr Faiz cedera ditetak dua lelaki

Oleh Amirullah Andi Nur dan Nahar Tajri

KUALA LUMPUR: Angkasawan Negara, Mejar Dr Faiz Khaleed, 27, cedera tangan kiri selepas ditetak dua lelaki bersenjata tajam yang dipercayai cuba merompaknya di hadapan rumahnya di Cheras, di sini, malam kelmarin.

Kejadian pada tengah malam itu berlaku sejurus selepas beliau turun dari kereta rakannya dan sedang melangkah masuk pintu pagar rumahnya apabila didatangi secara tiba-tiba dua lelaki dipercayai bersembunyi tidak jauh dari situ.

Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Datuk Seri Dr Jamaluddin Jarjis yang mengesahkan kejadian itu, berkata Dr Faiz cedera ketika cuba mempertahankan diri daripada serangan seorang daripada lelaki terbabit.

Katanya, mangsa dihantar ke Pusat Perubatan Gleneagles di Jalan Ampang, di sini oleh keluarganya.

“Dr Faiz menerima rawatan lanjut di pusat perubatan itu bagi merawat kecederaannya. Sehingga malam ini (malam tadi), keadaannya dilaporkan stabil dan dia diminta berehat,” katanya ketika dihubungi.

Berita Harian difahamkan, kedua-dua lelaki terbabit berhenti menyerang Dr Faiz selepas menyedari kejadian itu disedari keluarganya yang mendengar bunyi bising di luar rumah mereka. Kedua-dua lelaki itu melarikan diri tanpa mengambil sebarang barang berharga daripada mangsa.

Dr Faiz baru-baru ini diiktiraf sebagai Angkasawan Negara, bersama-sama dengan pakar bedah dari Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM), Dr Sheikh Muszaphar Shukor Sheikh Mustapha.

Dalam pada itu, usaha menghubungi Dr Faiz melalui telefon bimbitnya malam tadi bagi mendapat maklumat lanjut mengenai kejadian itu gagal.

Sebaliknya, ibunya, Mazenah Mohamad, 53, yang menyambut panggilan itu selepas beberapa kali dihubungi Berita Harian memaklumkan anak lelakinya sedang berehat dan tidak mahu diganggu.

“Tunggulah esok (hari ini), kita akan maklumkan perkembangan beliau,” katanya tanpa memberi ulasan lanjut.

1 comments:

Anonymous said...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the Toner, I hope you enjoy. The address is http://toner-brasil.blogspot.com. A hug.