Pahang jadi mangsa kebangkitan Hijau Kuning

Oleh Haris Rajahdin, Asrol Awang dan Hamid Salleh

JUARA Liga Super, Kedah bangkit daripada kekecewaan minggu lalu apabila gagal memenangi Piala Sultan Ahmad Shah selepas kalah melalui penalti kepada Perlis, dengan menewaskan Pahang 2-1 dalam perlawanan di Stadium Darulmakmur, malam tadi.

Turut merakamkan kemenangan adalah Polis yang membuat kejutan lagi dalam liga elit menewaskan Pulau Pinang 2-0 manakala Terengganu membaham Sarawak 4-0.

Ia kemenangan pertama Kedah selepas dua perlawanan dan mereka harus berterima kasih kepada dua pemain import, Neslon Marcelo San Martin dan penyerang utama, Marlon Alex James yang menjaringkan kedua-dua gol skuad Hijau Kuning.


Hasil sepakan percuma di luar petak penalti, Nelson meledakkan rembatan kencang yang sama sekali memperdayakan penjaga gol, Mohd Syamsuri Mustafa untuk meletakkan Kedah di depan.

Babak kedua bermula dengan Pahang lebih dulu mengasak dalam usaha mencari gol penyamaan dan ia hadir pada minit ke-64 melalui pemain import dari Uganda, Dironse Abed yang menewaskan Mohd Helmi Eliza Alias.

Belumpun sempat reda kegembiraan penyokong tuan rumah meraikan gol penyamaan itu, Kedah membalas dua minit kemudian apabila kesilapan Syamsuri membolehkan Marlon menolak masuk dari jarak dekat yang terbukti menjadi gol kemenangan Kedah.


  • Di Stadium Majlis Perbandaran Selayang, dua gol ciptaan pemain import, Kenya Hillary Echesa dan Ahmad Latif Kamaruddin dalam babak kedua perlawanan membolehkan Polis mengutip maksimum enam mata sekali gus melakukan permulaan mantap musim ini.

    Pada babak pertama, Pulau Pinang bermula garang dengan mencipta percubaan bahaya pertama perlawanan menerusi hantaran sisi Zulhissyam Jamaluddin yang dirembat sipi Amir Shahreen Mubin pada minit keenam.

    Gol pertama Polis adalah menerusi Hillary Echesa pada minit ke-53 dan go kedua menerusi Ahmad Latif Kamaruddin pada minit ke-78 apabila pemain import Singapura itu tenang merembat masuk hasil gerakan solo yang menewaskan Mohd Faizal untuk kemenangan selesa tuan rumah

  • Di Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah, Terengganu melakar gembira hasil kemenangan besar 4-0 ke atas Sarawak, dengan ciptaan dua gol pada setiap babak permainan.

    Mohd Ashaari Shamsuddin membuka tirai jaringan pada minit ke-33 menerusi rembatan deras menewaskan penjaga gol Sarawak, Mohd Firdaus sebelum Che Hishamuddin Hassan mengesahkan kemenangan dengan gol kedua pada minit ke-36.

    Tendangan percuma cantik Zairo Anuar kemudiannya terus menerjah jaring untuk gol ketiga pada minit ke-59 sebelum Fabio Flor melengkapkan malam gemilang Terengganu dengan tandukan cantik ke sasaran, lapan minit sebelum tamat.

  • 0 comments: