Pahang setuju bekal air ke Selangor

KERAJAAN Selangor dan Pahang akan menandatangani perjanjian projek Penyaluran Air Mentah Antara Negeri (ISRWT) bernilai RM3 bilion, hari ini dengan penetapan harga 10 sen bagi setiap meter padu air mentah yang dibekalkan.

Timbalan Menteri Tenaga, Air dan Komunikasi, Datuk Shaziman Abu Mansor, berkata dengan perjanjian itu, kerajaan Pahang berjanji akan memastikan mutu bekalan air mentah yang dibekalkan kepada Selangor adalah baik.

Katanya, menerusi perjanjian itu juga, Pahang dijangka mendapat tambahan pendapatan, manakala Selangor memperoleh air bersih untuk mengatasi masalah kekurangan bekalan yang bakal mereka hadapi dalam lima tahun lagi.

“Jumlah pendapatan tambahan yang diperoleh Pahang tidak dapat dinyatakan kerana saya tidak mempunyai angka yang spesifik,” katanya menjawab soalan tambahan Ismail Mohamed Said (BN-Kuala Krau) mengenai anggaran tambahan pendapatan daripada perjanjian antara kedua negara berhubung pemindahan air.

Menjawab soalan asal Ismail mengenai perkembangan projek ISRWT, Shaziman berkata, April lalu kementerian sudah melantik perunding projek untuk menyediakan reka bentuk kejuruteraan terperinci dan menjalankan kerja pengawasan bagi komponen projek seperti empangan, stesen pam dan saluran paip berkembar serta terowong.

Justeru, katanya, kementerian menetapkan kerja pembinaan fizikal projek berkenaan akan dimulakan awal tahun depan.

“Oleh kerana kerja membabitkan pembinaan terowong sepanjang 44 kilometer memerlukan masa panjang untuk disiapkan berbanding komponen lain maka kerja pembinaan terowong akan dimulakan suku kedua tahun depan.

“Prakelayakan bagi terowong itu dikeluarkan 26 Julai lalu dan ditutup 19 September dan keputusan kontraktor yang layak mendapat projek membina terowong itu akan diumumkan Disember ini," katanya.

Beliau berkata, prakelayakan untuk komponen lain projek ISRWT akan dikeluarkan secara berperingkat mulai awal tahun depan dan kementerian yakin projek akan dapat disiapkan sepenuhnya pada pertengahan 2013.

0 comments: