Nadzirah berhak jaga anak

Oleh Anwar Hussin

KUALA LUMPUR: Siti Nadzirah Mohd Nasir, 20, akhirnya membawa pulang anaknya berusia 11 bulan ke Malaysia, kelmarin selepas sembilan bulan berjuang untuk mendapatkan kembali kanak-kanak itu daripada jagaan suami di Pakistan.

Siti Nadzirah tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) kira-kira jam 1 petang bersama anaknya, Arman Khan, dengan ditemani bapanya, Mohd Nasir Bakar, 40, ibunya Siti Abdullah, 42.

Kepulangan Siti Nadzirah dan Arman melalui penerbangan dari Pakistan ke Dubai sebelum ke Kuala Lumpur tanpa sebarang halangan daripada pihak berkuasa Pakistan.

Peguam kepada Siti Nadzirah, Zainul Rijal Abu Bakar, berkata Siti Nadzirah berhak membawa pulang Arman ke Malaysia kerana Mahkamah Rendah Pakistan tidak pernah mengeluarkan sebarang larangan untuk beliau berbuat demikian.

Beliau berkata, Siti Nadzirah yang sudah menanggung derita selepas dipisahkan dengan anak, mengambil peluang membawa pulang Arman ke Malaysia selepas dibenarkan menjaga kanak-kanak itu untuk beberapa hari oleh keluarga suaminya.

“Saya sudah berjumpa Siti Nadzirah dan anaknya semalam di sebuah hotel di Subang Jaya dan saya melihat Arman begitu rapat sekali dengan ibunya. Ini bertentangan dengan dakwaan keluarga mentuanya di Mahkamah Pakistan bahawa Arman tidak mahu bersama ibunya,” katanya ketika dihubungi di sini semalam.

Siti Nadzirah berkahwin dengan seorang pelajar Pakistan, Fazal Azim Abdul Ahad, 24, yang menuntut di sebuah kolej swasta di Subang Jaya pada 16 Januari tahun lalu. Mereka kemudian pulang ke Pakistan pada 13 Februari lalu untuk melawat keluarga suami di sana.

Mereka yang sepatutnya hanya sebulan di Pakistan, sebaliknya diminta menangguhkan hasrat pulang ke tanah air oleh suaminya.

Siti Nadzirah kemudian diminta pulang oleh bapa mentuanya dan meninggalkan Arman padanya pada Julai lalu.

Sementara itu Siti Nadzirah ketika ditemui di Rawang berkata, beliau berasa amat lega dan terharu apabila anaknya berkali-kali menyebut ‘mama’ olah-olah menanggung kerinduan yang teramat sangat.

Beliau berkata, suaminya tiba di Kedutaan Malaysia pada Ahad lalu dengan membawa Arman dan menyerahkan kepadanya sebelum pergi ke tempat lain.

“Sejurus selepas itu, saya terus membawa anak saya keluar dari negara itu,” katanya.



Kes permohonan fasakh Siti Nadzirah akan didengar di Mahkamah Rendah Gombak Barat, Kuang, pada 9 Januari depan.

0 comments: