Hui Yee ingin raikan Krismas di rumah

Oleh CYNTHIA YEOH

KUALA LUMPUR 21 Nov. – Penerima jantung, Tee Hui Yee berharap dapat meraikan Hari Krismas di rumahnya setelah lebih setahun menjalani rawatan di Institut Jantung Negara (IJN).

Gadis berusia 14 tahun itu tidak sabar-sabar untuk pulang ke rumahnya di Batu Pahat bagi menyambut perayaan itu bersama ahli keluarga terdekat dan sahabat handai.

Hui Yee berkata, dia sememangnya berharap dibenarkan pulang ke rumah sebelum sambutan Hari Krismas tahun ini ekoran keadaan kesihatannya yang semakin baik.

‘‘Saya tak sabar nak balik rumah kerana tahun lepas, saya terpaksa meraikan Krismas di sini dengan hanya mendengar nyanyian dendangan kumpulan koir.

‘‘Saya juga rindu dengan rakan-rakan di sekolah. Oleh itu, perkara pertama saya ingin lakukan sebaik sahaja tiba di Batu Pahat ialah melawat mereka,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Hui Yee dijangka dibenarkan pulang ke rumah dalam tempoh terdekat tetapi pihak IJN belum dapat menetapkan tarikh yang tepat kerana gadis tersebut masih dalam pemantauan pihaknya.

Menurut Hui Yee, dia kini gigih melakukan senaman bagi menguatkan otot-otot tubuhnya sementara menunggu kebenaran untuk pulang daripada doktor.

Tambahnya, hari ini, dia menikmati nasi berlauk ikan senangin goreng dan sayur serta puding sebagai pencuci mulut untuk makan tengah hari.

‘‘Saya boleh makan banyak sekarang tetapi masih dalam keadaan terkawal. Malah, saya mampu habiskan semua makanan yang dihidangkan,” katanya.

Hui Yee menjalani pembedahan pemindahan jantung kali kedua pada pagi 5 Oktober lalu, setelah jantung pertama yang didermakan kepada gadis tersebut tidak dapat diterima oleh tubuhnya.

Sebelum itu, Hui Yee menggunakan jantung mekanikal sejak 29 September tahun lalu.

0 comments: