'Kerja korek pasir punca tiga lemas'

KULIM: Bapa kepada tiga beradik yang lemas di Sungai Mahang di sini Jumaat lalu mendakwa kerja mengorek pasir secara haram di sungai itu yang dijalankan pihak tidak bertanggungjawab penyebab kematian anaknya.

Mohd Zuki Abdul Majid, 38, berkata anak-anaknya tidak mungkin lemas jika tiada kerja mengorek pasir secara haram dijalankan di sungai itu seminggu sebelum itu.

Malah katanya, jika anaknya tidak terkorban, kanak-kanak lain di Kampung Ulu Mahang mungkin akan menjadi mangsa kerana perbuatan itu jelas menjadi ancaman kepada penduduk di situ.


"Secara kebetulan, anak-anak saya yang menjadi mangsa. Ia tragedi yang menyayat hati yang tidak pernah saya bayangkan. Saya kehilangan tiga daripada lima anak sekali gus.

"Kami pulang ke kampung ini dari Pelabuhan Klang, Khamis lalu bertujuh, tetapi selepas hari raya, saya dan isteri akan kembali ke rumah tanpa tiga anak," katanya.

Tiga anak Mohd Zuki, Muhammad Safwan, 12; Muhammad Nasrul, 10 dan Muhammad Hafiz, 8, lemas sejurus terjun ke dalam Sungai Mahang Jumaat lalu.

Kejadian kira-kira jam 2.30 petang itu disaksikan sendiri nenek mereka, Siti Aminah Abdullah, 58, yang menemani tiga beradik itu yang beria-ia hendak mandi di sungai berkenaan.

Siti Fatimah yang menyedari cucunya lemas cuba menyelamatkan mereka dan sempat memaut tangan Muhammad Safwan namun terlepas kerana dihanyutkan arus.

0 comments: