Utusan PBB tiba esok

KUALA LUMPUR: Duta Khas Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) ke Myanmar, Ibrahim Gambari, dijadual tiba di sini esok untuk bertukar pendapat dengan pemimpin negara dalam mencari jalan penyelesaian jangka panjang kepada kemelut politik negara itu.

Menteri Luar, Datuk Seri Syed Hamid Albar, mengesahkan Ibrahim mungkin menemui Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan beliau sendiri ketika lawatan itu.

"Saya bersetuju untuk bertemu kerana berpendapat ia penting dalam sokongan kita kepada usaha PBB untuk mencari satu penyelesaian (kepada kemelut politik di Myanmar), dan supaya beliau (Ibrahim) mendapat kerjasama semua negara Asean.


"Sehingga sekarang, saya rasa Kerajaan Myanmar menunjukkan reaksi positif dan ada tanda wujudnya penyelesaian membina untuk menangani isu berkenaan.

"Mari kita hulurkan apa saja sokongan diperlukan Ibrahim dalam usahanya untuk mencari satu penyelesaian yang kekal dan mampu bertahan," katanya ketika ditemui pada majlis Rumah Terbuka Aidilfitri Perdana Menteri dan Menteri Kabinet di Pusat Dagangan Dunia Putra di sini, kelmarin.

0 comments: