'Layan semua aduan'

Laporan Jalal Ali Abdul Rahim dan Munira Yusoff

KPN mahu polis tangani kes walaupun berlaku di luar kawasan

KUALA LUMPUR: Anggota polis yang enggan menerima laporan yang ingin dibuat orang ramai membabitkan kes di luar kawasan tanggungjawab balai mereka akan dikenakan tindakan tegas, kata Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan.

"Saya sudah keluaran arahan sebelum ini supaya laporan polis mesti diterima tanpa mengira bidang kuasa (kawasan).

"Jika mereka gagal patuh, tidak sedar, degil atau tidak tahu melakukan kerja dengan baik, saya akan ambil tindakan," katanya pada sesi soal jawab pada Persidangan Undang-Undang Malaysia ke-14 di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC) di sini, semalam.


Beliau menjawab soalan seorang peserta yang keliru apabila mendakwa polis Kuala Lumpur enggan menerima laporan kes kemalangan dialaminya di Petaling Jaya, walaupun Musa melalui media dilaporkan berkata kes boleh dlapor di mana-mana balai.

Terdahulu, Musa membentangkan kertas kerja bertajuk 200 Tahun Kepolisan dan 50 Tahun Kemerdekaan � Pengalaman Polis Diraja Malaysia (PDRM) - Jalan Ke Hadapan.

Musa berkata, arahan itu bagi memudahkan orang ramai membuat laporan polis.


Menjawab soalan lain, Musa mengakui memang ada anggota dan pegawai polis terbabit rasuah dan meminta pihak yang membuat dakwaan, memberikan nama anggota terbabit untuk tindakan.

"Saya pun nak bersihkan pasukan," katanya.

Musa juga berkata, PDRM setakat ini sudah melaksanakan lapan peratus daripada 125 cadangan dikemukakan Suruhanjaya Penambahbaikan Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Katanya, beliau juga difahamkan Suruhanjaya Bebas Aduan dan Salah Laku Polis (IPCMC) akan ditubuhkan tidak lama lagi.

Musa berkata, beliau tidak pernah membantah penubuhan IPCMC, sebaliknya cuma tidak bersetuju beberapa peruntukan yang tidak memihak kepada polis.

Terdahulu ketika membentangkan kertas kerjanya, Musa berkata indeks jenayah yang dilaporkan dalam tempoh 26 tahun meningkat ketara iaitu 70,823 kes pada 1980 kepada 198,622 kes pada 2006.

Beliau berkata, berdasarkan indeks populasi satu per 100,000, indeks jenayah bagi setiap 100,000 meningkat daripada 510 pada 1980 kepada 727 pada 2006.

"Angka ini meningkat 42.5 peratus. Peningkatan ketara ini banyak bergantung kepada usaha PDRM meluaskan definisi dan ukuran indeks jenayah. Sebagai contoh, kes seperti peras ugut, rusuhan, ugut jenayah dan menyebabkan kecederaan dimasukkan dalam kategori ini sejak 2006.

"Faktor lain peningkatan kes adalah pengangguran, penghijrahan dari luar bandar ke bandar, kebanjiran pendatang asing dan peningkatan populasi," katanya.

Musa berkata, PDRM yang berfungsi memastikan penguatkuasaan undang-undang dan mengekalkan keamanan kini berhadapan cabaran besar.

"Kumpulan etnik yang hanya memikirkan kepentingan sendiri, mempolitikkan isu negara Islam, hak dan keistimewaan orang Melayu, meritokrasi dan ketidaksamaan ekonomi.

"Suasana ini mewujudkan cabaran kepada pasukan keselamatan. Inilah dimensi baru yang berkehendakkan perhatian rapi dari aspek keselamatan," katanya.

0 comments: