Mahkamah jaga hak asasi rakyat

Mahkamah perlu mentafsir Perlembagaan Persekutuan tanpa mengetepikan doktrin asas seperti rukun negara dan kebebasan badan kehakiman.

Peguam Datuk Dr Cyrus Das berkata mahkamah memainkan peranan penting dalam melaksanakan dan melindungi hak asasi rakyat seperti termaktub dalam Perlembagaan, dan bukan menterjemahkannya semata-mata.

"Hak asasi seseorang dilindungi Perlembagaan dan tidak boleh dibaca atau ditafsirkan secara sempit. Ia bukan setakat undang-undang lazim yang boleh diubah jika mendapat sokongan majoriti 2/3.


"Sikap badan kehakiman terhadap isu ini penting bagi memastikan perkembangan positif dalam perundangan perlembagaan di negara kita.

"Buat masa ini perundangan perlembagaan di negara ini masih belum cukup berkembang dibandingkan dengan negara lain seperti India.

"Ini kerana Mahkamah Agung India boleh memainkan peranan sebagai Mahkamah Perlembagaan semata-mata untuk menangani isu membabitkan perundangan perlembagaan," katanya.

"Sebaliknya di negara ini Mahkamah Persekutuan lebih bersifat sebagai Mahkamah Rayuan Tertinggi," katanya menyampaikan kertas kerja bertajuk Sumbangan Badan Kehakiman Dalam Perundangan Perlembagaan Malaysia.

0 comments: