Anwar gesa Majlis Raja-Raja tidak sambung kontrak Tun Fairuz

Azamin Amin
Wed | Oct 31, 07 | 9:59:35 am MYT

KUALA LUMPUR, 31 Oktober (Hrkh) - "Kredibiliti kehakiman Malaysia sudah berada di tahap yang paling rendah dalam sejarah 50 kemerdekaan negara. Fakta yang didedahkan di dalam perbualan VK Lingam - Fairuz jelas membuktikan penyelewengan dan korupsi di mana peguam, ahli perniagaan dan ahli politik mempengaruhi perlantikan hakim di peringkat tertinggi di dalam negara ini."

Demikian satu kenyataan media Penasihat KeADILan, Dato' Seri Anwar Ibrahim yang meletakkan harapan tinggi agar Majlis Raja-Raja dapat memulakan langkah reformasi terhadap badan kehakiman negara dimulai dengan menolak lanjutan khidmat Ketua Hakim Negara, Tun Ahmad Fairuz.

Beliau berkata demikian ketika mengulas gesaan reformasi kehakiman yang dibuat oleh bekas Ketua Hakim Negara, Sultan Azlan Shah semalam sewaktu merasmikan Konferensi Undang-Undang Malaysia ke-14 semalam sebgai begitu sesuai dan tepat pada masanya.

Majlis Raja-Raja dijadualkan mula bersidang semalam sehingga hari ini, 31 Oktober.

Menurut Anwar, reformasi kehakiman menyeluruh adalah sesuai dengan memulakan satu Suruhanjaya Bebas Kehakiman untuk memantau perlantikan hakim.

"Saya menggesa Majlis Raja-Raja dan Yang di-Pertuan Agong, yang dijadualkan akan bersidang pada 30 dan 31 Oktober ini, memastikan bahawa kedudukan Tun Ahmad Fairuz sebagai Ketua Hakim Negara tidak akan disambung selepas bulan ini," tambah Anwar.

Anwar turut menyifatkan permintaan Perdana Menteri, Abdullah Ahmad Badawi kepada Yang di-Pertuan Agong untuk melanjutkan perkhidmatan Fairuz menunjukkan kelemahan pemahaman Abdullah ke atas nilai integriti kepimpinan sebuah negara.

"Lantas ini perlu diubah demi kepentingan negara dan sistem kehakiman itu sendiri." katanya.

Dalam pada itu Presiden KeADILan, Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail berkata, ucapan Tuanku Azlan bahawa sudah sampai masanya negara ini menjalankan reformasi menyeluruh di dalam struktur dan prosedur kehakiman adalah pendekatan paling tepat.

"Baginda yang turut menyentuh betapa beberapa hakim - hakim sewajarnya bebas dan berwibawa serta tidak dipengaruhi oleh bukan sahaja dari pengaruh luar malahan pengaruh sesama hakim sendiri jelas menggambarkan bahawa Baginda turut rimas dan kesal dengan krisis kehakiman yang begitu membimbangkan di Malaysia," jelas Wan Azizah.

Wan Azizah menambah pendedahan klip video skandal perlantikan hakim yang melibatkan peguam VK Lingam dan Ketua Hakim Negara Tun Ahmad Fairuz yang telah mencetus kontroversi dahsyat dijangka akan berakhir dengan satu penutupan secara terancang oleh pihak Eksekutif.

"KeADILan tidak berganjak dalam menggesa penubuhan satu Suruhanjaya Diraja untuk menyiasat hingga ke akar umbi penyalahgunaan kuasa dalam perlantikan hakim-hakim di dalam negara.

"KeADILan ingin menegaskan kami menyokong sebarang tindakan untuk merayu dan menggesa agar Yang di-Pertuan Agong tidak melanjutkan kontrak Tun Ahmad Fairuz sebagai Ketua Hakim Negara," jelas beliau.

0 comments: