Isu Dato' Ramli: Wujud sengketa dua 'team' dalam PDRM - Mahfuz

Azamin Amin
Wed | Oct 31, 07 | 5:07:52 pm MYT

KUALA LUMPUR, 31 Okt (Hrkh) - Pendedahan Pengarah Siasatan Jenayah Komersial Dato' Pahlawan Ramli Yusuff tentang siasatan rasuah RM27 juta semalam menggambarkan Polis DiRaja Malaysia (PDRM) sedang menghadapi masalah kredibiliti yang parah termasuk dilihat wujudnya persengketaan antara dua kumpulan bersara dalam pasukan keselamatan itu.

Ketua Penerangan PAS, Mahfuz Omar berkata kenyataannya itu turut membayangkan bahawa wujud pakatan untuk menjatuhkan nama baik Ramli dan beberapa para pegawai Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) kerana telah mendedahkan sebelum ini, kes Goh Cheng Poh @ Tengku.

Tengku dikatakan mempunyai hubungan rapat dengan Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan termasuk ada kaitan dengan beberapa kumpulan kongsi gelap terbesar dalam negara ini yang pernah dilaporkan oleh Malaysia-Today.net.

"Sehingga kini laporan Malaysian Today milik Raja Petra itu tidak dinafikan oleh sesiapa termasuk polis sendiri," katanya sewaktu sesi sidang media khas berhubung isu rasuah polis yang hangat diperkatakan di Pejabat Agung PAS tengah hari tadi.

"Saya tidak memihak kepada sesiapa malah mahu siasatan terhadap Ramli diteruskan, cuma pendedahan semalam menunjukkan ada kepincangan yang berlaku melibatkan pegawai kanan polis yang lain. Kenapa mereka ini tidak disiasat?" soalnya.

Dalam kenyataan Ramli bahawa pada tahun lalu, Jawatankuasa Bersama dan Pasukan Khas Polis peringkat Kabinet telah ditubuhkan dan PDRM diberi tanggungjawab memerangi ancaman kegiatan Ah Long dan perjudian haram yang sangat membimbangkan.

Pada Mac 2007, Timbalan Menteri Keselamatan Dalam Negeri memberi arahan khusus kepada JSJK mengenai aktiviti beberapa sindiket jenayah di Johor membabitkan beberapa orang bergelar Datuk dan Jaksa Pendamai (JP). Penyiasatan JSJK membawa kepada penahanan dan buang daerah Goh Cheng Poh @ Tengku ke Jeli, Kelantan, kata Ramli.

Arahan penahanan dan buang daerah itu dibuat di bawah kuasa Timbalan Menteri Keselamatan Dalam Negeri berdasarkan risikan yang dikumpul pegawai-pegawai polis di JSJK. Pembuangan daerah Goh Cheng Poh @ Tengku adalah menerusi pengakuannya sendiri.

Dia yang mempunyai latar belakang yang dipersoalkan juga telah dibuang daerah sebelum itu dan terlibat dalam kejadian menembak yang menyaksikan seorang rakannya ditembak dan terbunuh, kata Ramli yang mendakwa isu rasuah RM 27 juta timbul selepas Tengku dikenakan tindakan.

Kata Mahfuz mengikut kepada kenyataan Ramli ini seolah-olah isu RM27 juta ini timbul selepas pihak Ramli dan JSJK mengenakan tindakan ke atas Tengku dengan kuasa arahan Timbalan Menteri Keselamatan Dalam Negeri Dato' Johari Baharom.

Lebih mengejutkan kata Mahfuz, Tengku yang kemudiannya menyaman kerajaan Malaysia telah disokong pula oleh pihak Jabatan Siasatan Jenayah (CID) dan BPR dalam satu afidavit yang secara tidak langsung dilihat bersetuju dengan tindakan Tengku tersebut.

Ini dilihat kata Mahfuz seperti 'pembalasan dendam' pihak lain dalam PDRM yang tidak puas hati dengan tindakan Ramli dan JSJK dan mahu menjejaskan nama baik beliau dan Mahfuz turut ditanya tentang persengketaan dua kumpulan PDRM yang juga pernah disebut oleh bekas Ketua Polis Negara Tan Sri Haniff Omar sebelum ini.

"Seolah-olah 'team A' di bayangi oleh Musa Hassan yang di sokong oleh Perdana Menteri Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi merujuk kepada rekod lanjutan khidmatnya manakala team B pula oleh Ramli Yusuff yang secara tidak langsung di sokong oleh Johari Baharom, malah sengketa Johari dan Musa juga telah diketahui umum," katanya.

"Kesan kepada situasi ini cukup bahaya dan membawa kepada malapetaka kepada keselamatan negara apabila rakyat jelata bakal menjadi mangsa kerana polis boleh dirasuah atau mempunyai hubungan baik dengan kongsi gelap dan samseng," katanya.

Beliau juga merujuk kepada kejadian dua anggota polis ditembak di Sungai Buloh baru-baru ini yang berkemungkinan adalah akibat daripada pemberi maklumat yang telah mebocorkannya kepada penjenayah dan kemungkinannya melibatkan polis yang telah dirasuah.

Beliau mahu satu Suruhanjaya Bebas Diraja ditubuhkan bagi menyiasat keselruhan kes bukan sahaja melibatkan aset dan harta Ramli yang didakwa bernilai RM27 juta tetapi juga aset, harta, kewangan dan hubungan perniagaan Ketua Polis Negara, para pegawai kanan yang lain, menteri-menteri yang berkaitan keselamatan negara termasuk BPR yang didakwa berlaku tidak adil dalam kes ini.

"Jika tidak ini akan menunjukkan bahawa Abdullah telah gagal menjadi Menteri Keselamatan Dalam Negeri kerana tidak berjaya membendung sengketa yang berlaku dan kegagalan menubuhkan suruhanjaya tersebut membukti kerajaan tidak telus dan mahu menutup pelbagai kes salah laku yang melibatakan pemimpin negara," katanya.

"Suruhanjaya ini akan menyebabkan rahsia dan kes-kes lampau dan besar mereka akan terdedah kepada umum dan mengakibatkan rakyat meragui kepimpinan mereka selama ini," jawab Mahfuz setelah ditanya wartawan tentang sebab kerajaan tidak endah tuntutan menubuhkan suruhanjaya tersebut. - mks.

0 comments: