Kenyataan akhbar Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial

BERIKUT ialah kenyataan penuh Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial PDRM, Datuk Pahlawan Ramli Yusuff yang dikeluarkan di Kuala Lumpur, semalam.

* Selama ini saya menutup mulut mengenai perkembangan terbaru dalam pasukan polis terutama mengenai penahanan dan pendakwaan terhadap pegawai-pegawai Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) yang dituduh memalsukan kenyataan mengenai pemberi maklumat sulit berhubung kes buang daerah, Goh Cheng Poh @ Tengku.

* Pada tahun lalu, Jawatankuasa Bersama dan Pasukan Khas Polis peringkat Kabinet telah ditubuhkan dan PDRM diberi tanggungjawab memerangi ancaman kegiatan Ah Long dan perjudian haram yang sangat membimbangkan. Pada Mac 2007, Timbalan Menteri Keselamatan Dalam Negeri memberi arahan khusus kepada JSJK mengenai aktiviti beberapa sindiket jenayah di Johor membabitkan beberapa orang bergelar Datuk dan Jaksa Pendamai (JP). Penyiasatan JSJK membawa kepada penahanan dan buang daerah Goh Cheng Poh @ Tengku ke Jeli, Kelantan.

Arahan penahanan dan buang daerah itu dibuat di bawah kuasa Timbalan Menteri Keselamatan Dalam Negeri berdasarkan risikan yang dikumpul pegawai-pegawai polis di JSJK. Pembuangan daerah Goh Cheng Poh @ Tengku adalah menerusi pengakuannya sendiri. Dia yang mempunyai latar belakang yang dipersoalkan juga telah dibuang daerah sebelum itu dan terlibat dalam kejadian menembak yang menyaksikan seorang rakannya ditembak dan terbunuh.

Merit dalam pembuangan daerah itu merupakan sesuatu yang subjektif dan di bawah kuasa mutlak Timbalan Menteri Keselamatan Dalam Negeri, oleh itu saya tidak berhak memberi komen.

* Tidak lama selepas arahan pembuangan daerah oleh Timbalan Menteri Keselamatan Dalam Negeri itu, media melaporkan bahawa Badan Pencegah Rasuah (BPR) dan Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) telah menyiasat dan tidak mensabitkan Goh Cheng Poh @ Tengku dalam sebarang kesalahan.

* Ini tentu tidak termasuk kes dalam siasatan JSJK mengenai Goh Cheng Poh @ Tengku seperti diarahkan Timbalan Menteri Keselamatan Dalam Negeri. Akibat laporan-laporan media ini, Goh Cheng Poh @ Tengku memohon Mahkamah Tinggi mengetepikan arahan buang daerah ke atasnya.

* Dalam pendirian yang tidak pernah berlaku, Penasihat Undang-Undang kepada Kementerian Keselamatan Dalam Negeri iaitu seorang pegawai Jabatan Peguam Negara enggan menasihatkan dan mengarahkan pegawai-pegawai saya dan saya sendiri bagi menyediakan afidavit kertas siasatan terhadap Goh Cheng Poh @ Tengku untuk keperluan Timbalan Menteri Keselamatan Dalam Negeri.

Afidavit tersebut difailkan di Mahkamah Tinggi susulan permohonan Goh Cheng Poh @ Tengku supaya Perintah Pembuangan Daerah ke atasnya diketepikan. Ekoran kekangan masa, kami pegawai-pegawai JSJK meminta nasihat perundangan daripada peguam persendirian yang menasihatkan dan memberi tunjuk ajar dalam menyediakan draf afidavit berkenaan. Pada masa itu, saya dimaklumkan bahawa Peguam Negara sepatutnya bertanggungjawab melakukannya mengikut Perkara 145 Perlembagaan Persekutuan dan Akta Prosiding Kerajaan 1956.

* Pegawai-pegawai saya dan saya sendiri kemudian diarah menyerahkan fail-fail sulit kes itu yang mengandungi nama pemberi-pemberi maklumat sulit kepada Jabatan Peguam Negara. Sejak itu saya menyedari bahawa pegawai-pegawai BPR telah mengesan pemberi maklumat tersebut dan telah mengambil keterangan mereka. Selepas itu, pemberi maklumat telah mengeluarkan kenyataan seterusnya bagi mendapatkan perlindungan daripada Timbalan Menteri Keselamatan Dalam Negeri.

* Media telah mula melaporkan dengan meluas mengenai penglibatan seorang pegawai kanan polis seperti berikut:

(a) Siasatan oleh BPR mengenai sejumlah kekayaan yang tidak didedahkan, didakwa berjumlah RM27 juta.

(b) Siasatan BPR menyatakan pegawai kanan polis menjadi penaung atau Godfather sebuah syarikat di Sabah dan pemegang saham serta pengarah.

(c) Siasatan terhadap penyalahgunaan kuasa oleh JSJK dalam tindakan mencegah jenayah berkenaan dengan penahanan dan pembuangan daerah Goh Cheng Poh @ Tengku.

* Meskipun nama pegawai kanan itu tidak didedahkan tetapi awam merujuk saya adalah pegawai berkenaan yang disensasikan di media.

* Saya difahamkan, seorang pegawai BPR, Sok One a/l Esen bersumpah dan memfailkan afidavit dalam prosiding yang dibuat oleh Goh Cheng Poh @ Tengku bagi mengetepikan Perintah Buang Daerah yang dikenakan terhadapnya. Dalam afidavit itu, Sok One a/l Esen mengesahkan bahawa BPR sedang menyiasat JSJK berhubung tuduhan Goh Cheng Poh @ Tengku bahawa pegawai JSJK menyalahgunakan kuasa.

* Pada malam Hari Raya Aidilfitri, salah seorang rakan lama saya yang juga penasihat undang-undang saya telah ditahan dan didakwa atas tuduhan gagal mematuhi notis yang diberikan kepadanya oleh BPR. Salah seorang pegawai BPR yang hadir semasa penahanannya dikatakan ialah Sok One a/l Esen. Rakan saya itu ialah salah seorang peguam yang membantu dalam penyediaan afidavit yang difailkan oleh pegawai JSJK dalam prosiding berkaitan dengan kes Goh Cheng Poh @ Tengku.

* Dalam seminggu, beberapa pegawai JSJK telah ditahan dan didakwa di mahkamah atas tuduhan memalsukan bukti atau keterangan berkaitan pembuangan daerah Goh Cheng Poh @ Tengku. Dalam kertas pertuduhan, nama pemberi maklumat sulit telah didedahkan.

* Saya memandang serius mengenai bagaimana identiti pemberi maklumat polis ditangani dalam siasatan BPR. Identiti pemberi maklumat diperoleh melalui pintasan Arahan Tetap Ketua Polis Negara. Dengan ini wujud bahaya jelas tentang kemampuan polis mengumpul maklumat risikan dan kemampuannya melindungi pemberi maklumat.

* Kejadian ini tidak dinafikan memberi kesan mendalam tidak hanya kepada JSJK tetapi kepada keseluruhan polis. Pegawai-pegawai JSJK telah diperlakukan secara salah oleh BPR dan perlu dilindungi oleh pasukan mereka sendiri.

Saya akan pergi mengerjakan umrah dan sepanjang ketiadaan saya, saya harap isu ini akan ditangani oleh Kementerian Keselamatan Dalam Negeri.

0 comments: